روش‌ استفاده از اندیکاتور MACD برای ترید بهتر ارز دیجیتال

اندیکاتور MACD

MACD یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است.

معامله‌گران از اندیکاتور MACD (مکدی) استفاده می‌کنند تا نقاط تغییر مسیر بازار را شناسایی کنند.

این اندیکاتور به معامله‌گرها کمک می‌کند تا به‌هنگام پول بک‌ها (pull back) یا همان حرکات بازگشتی روند در زمان مناسبی وارد بازار یا از آن خارج شوند و تصویر بزرگ‌تری از بازار داشته باشند. در این مطلب، چند روش مهم برای استفاده از اندیکاتور مکدی را مرور می‌کنیم.

عناوین مطلب:

اندیکاتور MACD چیست؟

اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی واگرایی (moving average convergence/divergence) یا به‌اختصار MACD، اندیکاتوری برای شناسایی مومنتوم و احساسات بازار است که به‌شکلی گسترده مورد استفاده معامله‌گران قرار می‌گیرد.

مکدی یک نوع اندیکاتوری تأخیری (lagging) است و تنها پس از ایجاد تغییری مشهود در بازار ظاهر می‌شود؛ با این حال، این اندیکاتور می‌تواند در شناسایی تغییرات احتمالی روند بسیار مفید واقع شود.

1 3
نمودار روزانه بیت‌کوین-تتر. منبع: TradingView

مکدی بالا و زیر یک خط مبداء/خط صفر (zero line) نوسان می‌کند که خط میانی (centerline) نیز نامیده می‌شود.

مقدار مکدی اختلاف میانگین متحرک کوتاه‌تر با میانگین متحرک بلندتر است.

خط سیگنال (signal line) که میانگین متحرک نمایی (exponential moving average) مکدی به شمار می‌رود، این اندیکاتور را کامل می‌کند.

در تصویر بالا، خط آبی مکدی و خط قرمز خط سیگنال نامیده می‌شود.

وقتی خط آبی، خط قرمز را قطع می‌کند و از آن بالاتر می‌رود، سیگنالی برای خرید نشان می‌دهد و وقتی خط آبی از خط قرمز پایین‌تر می‌رود، معامله‌گرها بهتر است به فکر فروش دارایی خود باشند. علاوه بر این، بالاتر رفتن مکدی از خط میانی نیز سیگنال خرید ارائه می‌دهد.

اکنون بهتر است بررسی کنیم که چگونه می‌توان از این اندیکاتور برای یافتن بهترین نقاط ورود و خروج استفاده کرد.

سپس، چگونگی تحلیل مکدی در زمان بازگشت روند (پول بک) و شکل‌گیری روند صعودی را مرور خواهیم کرد و در نهایت، نگاهی گذرا به اهمیت واگرایی در اندیکاتور مکدی خواهیم داشت.

تطبیق اندیکاتور MACD با نوسانات بازار رمزارزها

بازار رمزارزها، در مقایسه با بازارهای سنتی، در کوتاه‌مدت نوسانات بسیار شدیدتری را تجربه می‌کند. بنابراین، معامله‌گرها باید نقاط مناسب برای ورود و خروج از موقعیت‌ها را به‌سرعت شناسایی کنند، اما مراقب فریب بازار و تغییر مسیر روند نیز باشند.   

به‌طور کلی، وقتی روند صعودی جدیدی آغاز می‌شود، برای چند هفته یا چند ماه ادامه پیدا می‌کند.

با این حال، هر دوره صعودی در بازار، اصلاحاتی نیز به همراه دارد.

هدف معامله‌گران در بازار باید همراه‌ماندن با روند باشد و پول‌ بک‌های کوچک در میانۀ راه نباید آنها را از پیگیری روند صعودی باز دارد.

درواقع، هدف معامله‌گر باید ورود به موقعیت به‌محض شروع روند صعودی و ماندن در موقعیت باشد تا زمانی‌که هنوز سیگنالی در خصوص تغییر روند ایجاد نشده است.

با این حال، عملی‌کردن این هدف کار چندان آسانی نیست.

اگر اندیکاتور مورداستفاده سیگنال‌های زیادی ارائه کند، معامله‌گر ممکن است چندین معامله نامطلوب و زیان‌ده انجام دهد و علاوه بر پرداخت کارمزدی سنگین برای معاملات پیاپی، از نظر روحی نیز خسته شود. 

از سویی دیگر، اگر چارچوب‌های زمانی به‌گونه‌ای انتخاب شوند که سیگنال‌های کمتری ارائه شود، معامله‌گر ممکن است بخش بزرگی از روند را از دست بدهد، زیرا اندیکاتور در شناسایی نقاط بازگشت روند کُند عمل خواهد کرد.

جرالد اپل (Gerald Appel)، خالق مکدی، در کتاب «تحلیل تکنیکال: ابزارهای قدرت» (Technical Analysis: Power Tools) راه‌حل خود برای این مشکل را به سرمایه‌گذاران فعال ارائه می‌کند.

اپل نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از دو اندیکاتور MACD طی روندهای قدرتمندتر استفاده کرد، اندیکاتور حساس‌تر برای شناسایی نقاط ورود و اندیکاتوری که حساسیت کمتری دارد برای شناسایی نقاط مناسب برای خروج از موقعیت.

آیا دو اندیکاتور MACD عملکرد بهتری نسبت به یک اندیکاتور دارد؟

در اکثر نرم‌افزارهای تحلیل نمودار، مقدار پیش‌فرض استفاده‌شده برای اندیکاتورهای مکدی، دو میانگین متحرک 12 روزه و 26 روزه هستند.

با این حال، در مثال‌هایی که در ادامه اشاره می‌کنیم، می‌توانیم از میانگین متحرک‌های 19 روزه و 39 روزه نیز استفاده کنیم که حساسیت کمتری دارند و برای ایجاد سیگنال‌های فروش به کار گرفته می‌شود. همچنین، از میانگین متحرک‌های 6 روزه و 19 روزه که حساسیت بیشتری دارند به‌منظور دریافت سیگنال خرید استفاده می‌کنیم.

2 2
نمودار یک‌روزه بیت‌کوین-تتر. منبع: TradingView

در سپتامبر 2020 (شهریور 99)، هنگامی‌که بیت‌کوین در محدوده فشرده‌ای معامله می‌شد، هر دو اندیکاتور مکدی تقریباً صاف بودند.

یک ماه بعد، در اواسط اکتبر 2020 (اواخر مهر 99) هنگامی‌که جفت‌ارز بیت‌کوین-تتر روندی صعودی آغاز کردند، اندیکاتور MACD از خط میانی بالاتر رفت و سیگنال خرید داد.

پس از ورود به معامله، ملاحظه می‌کنید که میانگین‌های متحرک حساس 6 روزه و 19 روزه اندیکاتور مکدی چگونه در چهار نقطه (که با بیضی نشان داده شده است) به خط سیگنال نزدیک شده‌اند. این مسئله می‌توانست منجر به خروج زودهنگام معامله‌گر از موقعیت شود که در این صورت، معامله‌گر بخش عمده‌ای از سود را از دست می‌داد، زیرا روند صعودی تازه آغاز شده بود.

از سویی دیگر، توجه داشته باشید که میانگین‌های متحرک 19 روزه و 39 روزه که حساسیت کمتری داشتند، در طول روند صعودی ثابت باقی ماندند. در این مورد، معامله‌گر می‌توانست به‌راحتی در معامله باقی بماند تا زمانی که در 26 نوامبر 2020 (6 آذر 99)، مکدی از خط سیگنال پایین‌تر برود و سیگنال فروش ایجاد کند.

3 1
نمودار یک‌روزه بایننس کوین-تتر. منبع: TradingView

در مثالی دیگر، در 7 جولای 2020 (17 تیر 99)، بایننس کوین از خط میانی عبور کرد و باعث ایجاد سیگنال خرید شد. با این حال، مکدی با حساسیت بالا در 6 جولای از خط سیگنال پایین‌تر رفت تا نمودار این جفت‌ارز وارد دوره‌ای از اصلاح جزئی شود.

در مقابل، اندیکاتور MACD با حساسیت کمتر، با در نظرگرفتن بخش گسترده‌تری از روند، تا 12 آگوست 2020 (22 مرداد) بالای خط سیگنال باقی ماند.

4 2
نمودار یک‌روزه لایت کوین-تتر. منبع: TradingView

معامله‌گرهایی که نمی‌توانند دو اندیکاتور MACD را به‌صورت هم‌زمان پیگیری کنند نیز می‌توانند از میانگین‌ متحرک‌های پیش‌فرض 12 روزه و 26 روزه بهره ببرند. طی صعود از 75 تا 413.49 دلار، لایت کوین پنج سیگنال خرید و فروش ایجاد کرد. با کمک این اندیکاتور، سیگنال‌های مربوط به نقاط ورودی (بیضی‌ها) و نقاط خروجی (فلش‌ها) در تمام معاملات به‌خوبی ایجاد شد.

سیگنال اصلاح از سوی اندیکاتور MACD

معامله‌گرها همچنین می‌توانند از مکدی برای خرید در زمان پول بک استفاده کنند. در دوره اصلاح در روند صعودی، اندیکاتور مکدی تا خط سیگنال سقوط می‌کند اما با ادامه روند صعودی قیمت، مکدی از خط سیگنال بازمی‌گردد. این شکل قلاب‌مانند درواقع فرصت خوبی برای ورود به معاملات است.

5 1
نمودار یک‌روزه کاردانو-تتر. منبع: TradingView

در مثال بالا، توکن کاردانو (آدا) در 8 ژانویه 2020 (18 دی 98) با عبور از خط میانی، سیگنال خرید ایجاد کرد. با این حال، با توقف روند صعودی در 26 ژانویه 2020 (6 بهمن)، اندیکاتور MACD تا نزدیک خط سیگنال سقوط کرد اما از نتوانست از آن عبور کند. با بهبود قیمت، مکدی نیز از خط سیگنال فاصله گرفت تا به حرکت خود بالاتر از این خط ادامه دهد.

این شرایط فرصت مناسبی در اختیار معامله‌‌گرانی قرار می‌دهد که نتوانسته‌اند بالاتر از خط میانی خرید کنند. سیگنال فروش نیز روز 16 فوریه (27 بهمن) و هم‌زمان با شروع اصلاح شدید کاردانو ایجاد شد.

واگرایی‌های مکدی و سیگنال تغییر روند

6 2
نمودار یک‌روزه بیت‌کوین-تتر: TradingView

بین 21 فوریه تا 14 آوریل 2021 (3 اسفند 99 تا 25 فروردین 1400)، بیت‌کوین روی سقف‌های بالاتر پیش می‌رفت؛ با این حال، اندیکاتور MACD در طول این دوره، سقف‌های کوتاه‌تری ایجاد کرد تا یک واگرایی نزولی (bearish divergence) شکل بگیرد که نشانه ضعیف‌شدن مومنتوم بود.

بیشتر بخوانید: خطاها و سیگنال‌های اشتباه اندیکاتور مکدی

معامله‌گرها باید نسبت به شکل‌گیری واگرایی‌های نزولی محتاط باشند و در طول این دوره، وارد معاملات لانگ (خرید) نشوند. در این مثال، واگرایی نزولی با سقوطی گسترده در بازار به اوج خود رسید.

7 2
نمودار یک‌روزه لایت کوین-تتر. منبع: TradingView

نمودار لایت کوین نشان می‌دهد که اندیکاتور MACD چگونه طی یک روند نزولی قدرتمند از جولای تا دسامبر 2019 (تیر تا آذر 98)، واگرایی صعودی (bullish divergence) شکل داده است. معامله‌گرهایی که به‌هنگام عبور از خط میانی خرید کرده‌اند، احتمالاً یک بار در ماه سپتامبر و یک بار دیگر در ماه نوامبر غافلگیر شده‌اند.

این امر نشان می‌دهد که معامله‌گرها بهتر است قبل از اتخاذ موقعیت براساس واگرایی‌های اندیکاتور مکدی، منتظر تغییرات پرایس اکشن و حرکات قیمت باشند.

چند نکته مهم

اندیکاتور MACD روند را ثبت می‌کند و همچنین می‌تواند برای سنجش مومنتوم دارایی مورد استفاده قرار گیرد. بسته به شرایط بازار و دارایی موردنظر، معامله‌گرها می‌توانند تنظیمات دوره مکدی را تغییر دهند.

اگر روند یک دارایی سریع حرکت می‌کند، می‌توان از مکدی حساس‌تر استفاده کرد. تنظیمات پیش‌فرض برای کوین‌هایی که حرکات کُندتر دارند، مکدی با حساسیت کمتر است. معامله‌گرها اغلب از ترکیبی از مکدی حساس و کمترحساس برای کسب نتایج بهتر استفاده می‌کنند.

صرف‌نظر از به‌کارگیری اندیکاتور MACD یا شیوه به‌کارگیری آن، معامله‌گرها باید براساس اصول مدیریت سرمایه، جلوی ضرر را هرچه سریع‌تر بگیرند و هنگامی‌که معاملات طبق پیش‌بینی‌ها پیش می‌روند، در حفظ سود کوشا باشند.

هیچ اندیکاتور کاملی وجود ندارد که همیشه نتیجه عالی به همراه داشته باشد. ممکن است حتی با اِعمال تغییر و ترکیب اندیکاتورها نیز معاملات شما دچار شکست شوند.

برخی از معامله‌گران معتقدند استفاده از اندیکاتورها به دلیل خطاهای زیادی که دارند و پیچیدگی که در ترید ایجاد می‌کنند گزینه مناسبی نیست. به نظر این افراد، استفاده از پرایس اکشن می‌تواند به عملکرد بهتر در معاملات ارز دیجیتال کمک کند. در مورد پرایس اکشن اینجا بخوانید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش اندیکاتور MACD

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx