خطاهای واگرایی‌ در اندیکاتور مکدی (سیگنال‌های اشتباه MACD)

سیگنال اشتباه مکدی در تحلیل تکنیکال

میانگین متحرک همگرایی واگرایی یا MACD اندیکاتوری محبوب در بین معامله‌گران و تحلیلگران است.

با این حال، برای استفاده و درک اندیکاتور مکدی به اطلاعات بیشتری نیاز داریم.

اندیکاتور MACD از میانگین متحرک برای ترسیم تغییرات در الگوهای قیمت استفاده می‌کند.

عناوین مطلب:

وقتی قیمت یک دارایی، مانند یک سهم یا جفت ارز، در یک مسیر حرکت می‌کند و خط اندیکاتور MACD در حال حرکت در جهت دیگر است، واگرایی (Divergence) رخ می‌دهد.

واگرایی، به معنای اختلاف مسیر حرکت قیمت و نمودار است و سیگنالی در خصوص بازگشت مسیر قیمت محسوب می‌شود، اما این سیگنال می‌تواند گمراه کننده و نادرست نیز باشد.

نوع دیگری از واگرایی‌ها هنگامی اتفاق می افتد که قیمت یک ورقه بهادار به یک سقف جدید (یا کف جدید) می‌رسد، اما اندیکاتور MACD اینگونه رفتار نمی‌کند.

عموما این مسئله نشان می‌دهد که قیمت در حال از دست دادن مومنتوم و شتاب خود و در شرف بازگشت است. این مسئله همچنین می‌تواند یک سیگنال معاملاتی غیرقابل اعتماد باشد.

با اینکه نیازی به درک ریاضی و شیوه محاسبه خطوط روند MACD ندارید، با شناخت بیشتر در خصوص چگونگی عملکرد اندیکاتور MACD می‌توانید یک موقعیت بهتر در معاملات گرفته و فریب سیگنال‌های کاذب یا عدم وجود سیگنال را نخورید، مانند هنگامی که روند قیمت معکوس می‌شود اما MACD هیچ هشداری نمی‌دهد.

مشکلات واگرایی بعد از یک حرکت سریع قیمت

بررسی اندیکاتور تکنیکال MACD در عملکرد قیمت، چند مشکل را نشان می‌دهد که ممکن است بر معامله‌گرانی که به دنبال واگرایی در MACD هستند تاثیر بگذارد.

واگرایی بین دو خط روند MACD تقریبا همیشه بعد از یک حرکت تند و تیز قیمت، چه به سمت بالا و چه پایین، اتفاق می‌افتد.

تعیین اینکه آیا حرکت قیمت شدید، آهسته، بزرگ یا کوچک است نیاز به در نظر گرفتن شتاب و اندازه بزرگی (magnitude) حرکات قیمت در آن محدوده دارد.

مومنتوم قیمت نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند، بنابراین به محض اینکه قیمت پایین می‌آید، خطوط روند MACD نیز واگرا خواهند شد (به عنوان مثال، خطوط MACD بالا می‌روند حتی اگر قیمت هنوز در حال افت باشد).

به همین دلیل، پس از یک افزایش شدید در قیمت، واگرایی MACD دیگر یک ابزار مفید نیست. افت MACD در حالیکه قیمت همچنان به سمت بالاتر یا هر دو سو حرکت می‌کند، نشان‌دهنده این است که مومنتوم قیمت کاهش یافته اما این نشان‌دهنده معکوس شدن روند نیست.

مشکلات واگرایی در مکدی

در تصویر فوق، یورو/دلار در حالت افت است، با این حال MACD را در حال افزایش می‌بینیم. اگر یک معامله‌گر تصور کند که افزایش MACD نشانه‌ای مثبت است، ممکن است از معامله فروش خود (Short) شده و سود بیشتر را از دست بدهد.

یا با مشاهده این شرایط، معامله‌گر وارد یک معامله خرید شود، با اینکه عملکرد قیمت یک روند نزولی قابل توجه را نشان می‌دهد و هیچ نشانه‌ای از معکوس شدن روند وجود ندارد.

این مسئله به این معنا نیست که واگرایی در مکدی، سیگنالی برای بازگشت‌های قیمت نیست یا نمی‌تواند باشد، بلکه بعد از یک حرکت بزرگ باید به دید تردید به واگرایی مکدی نگریست.

از آنجا که واگرایی بعد از تقریبا هر حرکت بزرگی رخ می‌دهد و اکثر حرکت‌های بزرگ نیز بلافاصله بازگشت نمی‌کنند، اگر فرض کنید که واگرایی در این صورت به معنای این است که بازگشتی در شرف وقوع است، ممکن است بسیاری از معاملات را از دست بدهید.

مشکلات مربوط به واگرایی بین سقف‌ها یا کف‌های MACD

گاهی معامله‌گران سقف‌های پیشین را در MACD با سقف‌های کنونی یا کف‌های پیشین را با کف‌های کنونی مقایسه می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر قیمت به بالاتر از سقف پیشین حرکت کند، معامله‌گران MACD را زیر نظر می‌گیرند تا بالاتر از سقف پیشین خود حرکت کند. اگر چنین نباشد، آن وضعیت را یک واگرایی یا یک سیگنال هشداردهنده در خصوص یک بازگشت می‌دانند، در حالیکه اشتباه است.

این اشتباه، مرتبط با مشکلی است که در بالا مورد بحث قرار گرفت.

سطح پایین‌تر در MACD نشان می‌دهد که قیمت شتابی که مرتبه پیش به هنگام حرکت رو به بالا داشت را ندارد (ممکن است کمتر یا کندتر حرکت کرده باشد) اما این لزوما به معنای معکوس شدن روند نیست.

همانطور که در بالا گفته شد، حرکت شدید قیمت باعث حرکتی بزرگ در MACD می‌شود؛ بزرگتر از آنچه که توسط حرکات کندتر قیمت رخ می‌دهد.

قیمت یک دارایی ممکن است به شکلی آهسته و برای مدتی بسیار طولانی بالاتر یا پایین‌تر برود. اگر این بالا و پایین‌شدن بعد از یک حرکت با شیب تندتر اتفاق بیفتد، (مسافت بیشتری در زمان کمتر طی شود) در اکثر مواقع که قیمت به آهستگی به سمت بالا حرکت می‌کند، MACD واگرایی را نشان می‌دهد.

اگر معامله‌گر فرض کند که سقف پایین‌تر در MACD به این معناست که قیمت بازگشت خواهد کرد، ممکن است فرصتی ارزشمند برای ماندن در معامله خرید و بدست آوردن سود بیشتر از حرکات رو به بالای آهسته‌تر از دست برود.

یا بدتر از این شرایط، معامله‌گر ممکن است صرفا براساس شواهد یک اندیکاتور نامناسب برای این شرایط، وارد یک پوزیشن فروش در یک روند قوی رو به بالا شود (برخلاف روند وارد معامله شود).

macd divergence false2 min

نمودار بالا روندی نزولی را در سهام APPL نشان می‌دهد.

روند نزولی ناشی از حرکات شدید قیمت رو به سمت پایین است که در پی آن حرکات آهسته رو به پایین نیز مشاهده می‌شود. حرکات شدید قیمت (نسبت به حرکات آهسته‌تر) همیشه باعث افت بسیار بزرگتر در MACD می‌شوند.

این مسئله هنگامی که موج بعدی قیمت تا این حد شدید نباشد، باعث واگرایی می‌شود، اما این واگرایی به هیچ وجه نشان دهنده معکوس شدن روند نیست.

واگرایی مثبت MACD در تمام این مدت وجود داشته، با این حال قیمت بازهم به افت خود ادامه داده است. یک معامله‌گر ممکن است به دلیل این سیگنال اشتباه مکدی، ضرر زیادی متحمل شود.

مشکل دیگر در این نوع واگرایی‌ها این است که به هنگام معکوس شدن واقعی قیمت، این واگرایی وجود ندارد. بنابراین، اندیکاتوری داریم که چندین سیگنال کاذب ایجاد می‌کند (واگرایی رخ می‌دهد اما قیمت معکوس نمی‌شود) اما از طرف دیگر در بسیاری از بازگشت قیمت‌های واقعی، سیگنالی صادر نمی‌کند.

روند و عملکرد قیمت بیشتر اهمیت دارد

به نظر می‌رسد که واگرایی MACD ابزاری مناسب برای تشخیص معکوس شدن روند است.

اما این مسئله نادرست است، واگرایی‌هایی MACD اطلاعات بی‌موقع ارائه داده، باعث ایجاد سیگنال‌های کاذب زیادی شده و بسیاری از سیگنال‌های واقعی را نشان نمی‌دهند.

مکدی در تحلیل تکنیکال

معامله‌گران بهتر است به جای واگرایی MACD، روی عملکرد قیمت تمرکز کنند:

  • برای اینکه یک روند نزولی، معکوس شود، قیمت باید یک کف و سقف بالاتر از کف و سقف‌ سابق ایجاد کند.
  • برای معکوس شدن یک روند صعودی، قیمت باید یک کف‌ و سقف پایین‌تر از کف و سقف‌ قبلی ایجاد کند.

تا زمانی که این اتفاق نیفتاده، معکوس شدن روند قیمت رخ نمی‌دهد.

مهم نیست که واگرایی وجود دارد یا خیر. معامله‌گران براساس حرکات قیمت سود می‌کنند و نه براساس حرکات MACD.

کلام آخر در مورد واگرایی MACD

همانطور که شرح دادیم، واگرایی MACD به خودی خود سیگنال بازگشت قیمت را نشان نمی‌دهد و باید پرایس اکشن را نیز تحت نظر داشت.

واگرایی‌های مکدی گاهی اوقات نشان‌دهنده معکوس شدن روند نیست.

این مسئله به این معنی نیست که از اندیکاتور مکدی نمی‌توان استفاده کرد. می‌توانید از مکدی استفاده کنید ولی از خطاهای آن آگاه باشید و از این اندیکاتور به تنهایی استفاده نکنید.

به جای واگرایی MACD، بیشتر روی عملکرد قیمت و روندها تمرکز داشته باشید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش اندیکاتور MACD

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

9 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مهدی

مکدی خودش خیلی دیر خبر میده، ولی بحث واگرایی گرفتن ازش خیلی مفیده و خیلی کم خطا میده، به شرط اینکه توجه کرد که یه وقت مثل نمودارهای مثال زده شده در متن یه وقت واگرایی منفی و مثبت همراه نشن که گول بخورین، یکی هم باید حتما تایید قیمت گرفته باشین و نشه که هنوز واگرایی از نظر روند زمانی کامل نشده شما تغییر روند واگرایی بگیرین و پوزیشن خانه خراب کن باز کنین

احسان

بهرين اعداد مك دي روي اونس در تايم هاي مختلف رو بفرماييد لطفا

مجید

سلام میشه یکی منو. راهنمایی کنه از کجا وچجوری شروع کنم میخام تو.زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت کنم

احمد

سلام
هر ابزاری مزایا و معایبی دارد حتی مک دی ولی با شناخت اون مزایا و معایب میشه بهترین استفاده کرد یکی از بهترین اندیکاتورها برای استفاده همین مک دی هست
شما برای واگرایی ها میتونید از فیبو استفاده کیند این یک قلق که خیلی به کار میاد
managefiscal.ir
به این سایت من بعضی مواقع سر بزنید ان شاالله مطالب خوب و مفیدی خواهم گذاشت حتی بحث تحلیل زمانی

روباه بورس

مکدی ادمو به گور میبره

حسین

بابت یادآوری این مطلب مهم و مفید تشکر می کنم

مهدی

با توجه به مطالبی که در مورد واگرایی بیان فرمودید.آیا راهی وجود دارد بطور مثال کندل شماری یا … تا تشخیص دهیم واگرایی در مکدی فیک بوده و قیمت احتمالا بالاتر و یا پایین تر میرود . چون در این مطلب به درستی عنوان شده در خیلی از موارد واگرایی با توجه به قدرت روند فیک میباشد ولی ابزاری برای تشخیص آن وجود ندارد . اگر راهی وجود دارد لطفا بیان نماید . تشکر

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
9
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx