سه معیار مهم برای تحلیل توکن‌های دیفای

blank

امور مالی غیرمتمرکز (اصطلاحا دیفای) فرصت‌های زیادی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد، اما در این بین خطراتی نیز وجود دارد.

در این مطلب، سه ​​معیار معرفی می‌کنیم که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای تحلیل توکن‌های دیفای و پروتکل‌های مرتبط با آنها به کار بگیرند.

برخلاف میل باطنی حامیان ارزهای دیجیتال که خواستار پذیرش گسترده و فوری فناوری بلاک‌چین هستند، «مین‌های دیجیتالی» زیادی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال وجود دارد، مانند کلاهبرداری‌ها و هک‌های پروتکل که می‌تواند کاربران جدید را کاملاً سردرگم کند.

عناوین مطلب:

سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال فراتر از تحلیل تکنیکال و بررسی تمایل بازار است.

در سال گذشته، تعداد معدودی از پلتفرم‌های تحلیل بلاک‌چین، داشبوردهایی را با معیارهایی ویژه راه‌اندازی کرده‌اند که به کاربران تصویر گسترده‌ای در خصوص تأثیر یا عدم تأثیر مبانی پشتیبان یک پروژه ارز دیجیتال می‌دهند.

برای ارزیابی اینکه آیا یک آلتکوین یا پروژه مالی غیرمتمرکز (DeFi) سرمایه‌گذاری مناسبی است یا خیر، سه عامل باید در نظر گرفته شود.

معیار اول. بررسی فعالیت توسعه‌دهندگان و جامعه پروژه

یکی از روش‌های اساسی برای مطالعه یک پروژه، بررسی آماری است که سطح فعالیت پایگاه کاربران و جامعه توسعه‌دهنده پلتفرم را نشان می‌دهد.

بسیاری از پروتکل‌های برتر در فضای ارزهای دیجیتال، آماری در خصوص فعالیت و رشد کاربران در طول زمان ارائه می‌دهند.

داشبوردهای درون‌زنجیره‌ای مانند دون انلیتیکس (Dune Analytics) دیدگاه دقیق‌تری در مورد این معیارها ارائه می‌دهند.

به‌عنوان مثال، نمودار زیر کاربران جدید روزانه در پروتکل الیمپوس (Olympus) را نشان می‌دهد.

معیارهای تحلیل توکن‌های دیفای
کاربران جدید روزانه الیمپوس. منبع: Dune Analytics

سایر نکات مربوط به این داده‌ها که باید در بررسی‌های خود در مورد توکن‌های دیفای نظر بگیرید شامل میانگین تعداد کیف پول‌های فعال روزانه، هفتگی و ماهانه است.

سرمایه‌گذاران همچنین باید به تعداد تراکنش‌ها و حجم معاملات پروتکل نگاهی داشته باشند و معیارهای مربوط به رسانه‌های اجتماعی را مانند مِنشِن‌های توییتر که می‌تواند به سنجش احساسات سرمایه‌گذاران در مورد یک پروژه خاص کمک کند، مورد بررسی قرار دهند.

همچنین، می‌توانید از سیستم‌های هشداری استفاده کنید که اعلان‌های به‌روز و تغییرات غیرعادی در حجم معاملات را در توییتر پروژه ارائه می‌کنند و می‌توانند نشانه‌های اولیه روند صعودی یا نزولی یک ارز دیجیتال باشند.

2 2
داشبورد حجم توییت‌ها و معاملات از ابزار کوین تلگراف مارکتس پرو. منبع: Cointelegraph Markets Pro

با توجه به توسعه پروژه و فعالیت توسعه‌دهندگان، گیت‌هاب همیشه پلتفرمی برای کسب اطلاع در مورد به‌روزرسانی‌ها، ادغام‌های آینده شبکه و نقشه مسیر آن بوده است.

اگر پروتکلی تبلیغات زیادی در خصوص ویژگی‌هایی که «به زودی منتشر می‌شوند» دارد، اما در روند توسعه‌ مداوم یا انجام تعهدات چندان قوی عمل نمی‌کند، بهتر است تا حد امکان از پروژه دوری کنید تا ادعای پروژه با عمل آن هماهنگ‌تر شود.

از سوی دیگر، اگر فعالیت توسعه‌دهندگان یک پروژه‌ را خوب ارزیابی کردید و پایگاه کاربری متعهدی حول پروژه شکل گرفته است، می‌توانید پروژه را به‌عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید.

معیار دوم. بررسی افزایش یا کاهش ارزش کل قفل‌شده (TVL) توکن‌های دیفای

معیار دومی که هنگام ارزیابی قدرت کلی یک پروژه باید به آن توجه کرد، مجموع تمام دارایی‌های سپرده‌شده در پروتکل است که تحت عنوان ارزش کل قفل‌شده (TVL) شناخته می‌شود.

TVL مخفف عبارت Total Value Locked است و یکی از شناخته‌شده‌ترین معیارهای سنجش در حوزه DeFi محسوب می‌شود.

به‌عنوان مثال، داده‌های پلتفرم DeFi Llama نشان می‌دهد که ارزش کل قفل شده در پروتکل دیفای‌چِین (DeFiChain) یا به‌اختصار DFI اخیراً در حال افزایش بوده‌ است و در دسامبر 2021 به بیشترین حد خود رسیده است. این مسئله نشان‌دهنده افزایش علاقه به پروژه موردنظر است.

توکن‌های دیفای
ارزش کل قفل‌شده در دیفای چِین. منبع: Defi Llama

تجمیع‌کننده‌های دیفای مانند Defi Llama و دپ ریدار (DappRadar) به کاربران اجازه می‌دهند تا نگاه عمیق‌تری به داده‌ها داشته باشند و آماری مثل ارزش کل قفل‌شده در شبکه‌های مختلف بلاک‌چین روی اتریوم یا زنجیره هوشمند بایننس را در کنار خود پروژه‌ها مثل کِرو (Curve) و تریدر جو (Trader Joe) در نظر بگیرند.

پروتکل‌هایی که ارزش قفل‌شده بیشتری دارند، ایمن‌تر و قابل‌اعتمادتر هستند. در مقابل، هرچه ارزش قفل‌شده در پروژه کمتر باشد، ریسک بیشتری دارد و فعالیت جامعه کمتر است.

معیار سوم. افرادی که اکثریت توکن‌ها را در اختیار دارند

با استفاده از اکسپلوررهای بلاک‌چین، بررسی کنید که چه افرادی بیشترین میزان توکن‌های دیفای را در اختیار دارند.

سایر مواردی که بهتر است در نظر بگیرید مزایایی است که دارندگان (هودلرهای) توکن برای نگهداری توکن و فعالیت در جامعه دریافت می‌کنند. سرمایه‌گذاران همچنین باید نحوه راه‌اندازی توکن و افرادی که هم‌اکنون بخش زیادی از توکن‌ها را در اختیار دارند، بررسی کنند.

به‌عنوان مثال، پلتفرم سوشی سواپ (SushiSwap) به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن بومی سوشی (SUSHI) را روی پلتفرم سهام‌گذاری کنند تا بتوانند بخشی از کارمزد تراکنش‌ها را به‌عنوان سود دریافت کنند؛ این درحالی است که یونی سواپ (Uniswap)، برترین صرافی غیرمتمرکز (DEX) در دیفای در حال حاضر چنین ویژگی را ارائه نمی‌دهد.

مطلب مرتبط: تفاوت صرافی‌ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز (DEX)

درحالی که عوامل دیگر مانند حجم معاملات و میزان کاربران روزانه، یونی سواپ را به گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری بسیاری از دارندگان توکن تبدیل کرده است، برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند به‌علت مدل تقسیم درآمد و قابلیت‌ معاملات چند زنجیره‌ای توکن سوشی نگهداری کنند.

در مقابل، تا حد امکان از پروتکل‌هایی که نقدینگی اندک، جامعه کمترفعال و توسعه‌دهندگان ناشناس اما بازده بیش‌ازحد دارند، دوری کنید. این پروژه‌ها در دیفای اغلب خطرناک و حتی کلاهبرداری هستند و پس از واریز مقدار زیادی پول به قراردادهای هوشمند از سوی یک فرد ناشناس، معروف می‌شوند و به‌همین ترتیب می‌توانند یک‌شبه ارزش خود را از دست بدهند.

مطلب مرتبط: نشانه‌های کلاهبردار بودن یک ارز دیجیتال

بررسی توزیع توکن در پروتکل و همچنین توجه به درصد توکن‌های تخصیص‌یافته به توسعه‌دهندگان و بنیان‌گذاران پروژه در مقابل توکن‌های نگهداری‌شده توسط جامعه می‌تواند سیگنال مفیدی در مورد اینکه آیا یک پلتفرم کلاهبرداری است یا خیر، ارائه دهد.

اگر بیشتر عرضه‌های موجود در اختیار سازندگان و حامیان پروژه باشد و سرمایه‌گذاران اولیه تصمیم به خروج از موقعیت خود بگیرند، همیشه احتمال افت شدید ارزش توکن پروژه وجود دارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
M.p

سلام،عالی بود

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx