بررسی کوین و شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو (DeSo)

شبکه غیرمتمرکز دیسو

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز (Decentralized Social Network) و بلاک‌چین DeSo زنجیره‌ای تخصصی برای میزبانی پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شبکه‌های اجتماعی است.

سایت رسمی این بلاک‌چین و شبکه: deso.org

کوین DESO، دارایی بومی بلاک‌چین دیسو هم عاملی کلیدی در تأمین امنیت و صحت عملکرد فعالیت‌ها در سرتاسر اکوسیستم دیسو به شمار می‌رود.

عناوین مطلب:

علاوه بر این، این پروژه روش‌های جدیدی برای کسب درآمد و تعامل با مخاطبان پیش پای تولیدکنندگان محتوا می‌گذارد.

گفتنی است کاربران بلاک‌چین شبکه اجتماعی غیرمتمرکز از استقلال کامل در خصوص داده‌های خود و محتوایی که می‌بینند، برخوردارند.

در این مقاله، قصد داریم بلاک‌چین شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو (deso.org)را با جزئیات بررسی کنیم.

علاوه بر این، مزایای منحصربه‌فرد بلاک‌چین دیسو و نقش کوین بومی این اکوسیستم را هم بررسی خواهیم کرد.

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو چیست؟

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز را که در سال 2021 توسط بنیاد دیسو راه‌اندازی شد، می‌توان نسل جدید بلاک‌چین‌ دانست.

در سال 2009، اولین بلاک‌چین، بیت‌کوین، با قابلیت ارسال وجوه از کیف پول A به کیف پول B ایجاد شد.

سپس، در سال 2015، ویتالیک بوترین اولین بلاک‌چین سازگار با قراردادهای هوشمند یعنی اتریوم را راه‌اندازی کرد.

از آن زمان، بسیاری از بلاک‌چین‌های مبتنی بر قراردادهای هوشمند هم آغاز به کار کرده‌اند.

بسیاری از این بلاک‌چین‌ها بر افزایش مقیاس‌پذیری، سرعت تراکنش، کاهش کارمزدها، تمرکززدایی و امنیت تمرکز دارند. با این حال، بلاک‌چین دیسو اولین بلاک‌چینی است که به‌طور ویژه به‌عنوان یک بلاک‌چین غیرمتمرکز اجتماعی عمل می‌کند. بر این اساس، برای تسهیل تجربه کاربری، دیسو در حال معرفی معماری جدیدی برای بلاک‌چین است.

پروژه شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو بر این باور است که ایجاد یک بلاک‌چین ویژه رسانه‌های اجتماعی به تسریع و تسهیل جنبش‌های اجتماعی غیرمتمرکز کمک می‌کند.

علاوه بر این، تقاضاهای زیرساختی برای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز به‌طور اساسی با درخواست‌های اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) متفاوت است.

به‌عنوان مثال، بسیاری از اپلیکیشن‌های دیفای از توابع به‌روزرسانی بدون نیاز به یک «وضعیت» جدید در شبکه استفاده می‌کنند. برعکس، هر پست غیرمتمرکز رسانه اجتماعی نیازمند وضعیت جدیدی با فهرست‌بندی و ذخیره‌سازی خاص است.

بلاک‌چین دیسو متخصص نیازهای کاربردی است تا فضایی مقاوم در برابر سانسور و بدون نیاز به مجوز برای ایجاد اپلیکیشن‌های اجتماعی غیرمتمرکز ایجاد کند.

کوین دیسو

دارایی بومی این پروژه، کوین اجتماعی غیرمتمرکز دیسو (با نماد DESO) است.

کوین دیسو که به روشی مشابه زنجیره‌های پیشرو مانند بیت‌کوین یا اتریوم عمل می‌کند، واسطه اصلی مبادله در سرتاسر اکوسیستم بلاک‌چین دیسو محسوب می‌شود.

علاوه بر این، این پروژه تأکید می‌کند که دیسو دارایی بومی بلاک‌چین دیسو است و به همین دلیل یک کوین به شمار می‌رود. هر رمزارز دیگری که از طریق اپلیکیشن‌های ایجادشده روی این بلاک‌چین فعالیت کند، توکن تلقی می‌شود.

کوین دیسو علاوه بر اینکه دارایی اساسی و واسطه مبادله در سراسر شبکه دیسو است، به دارندگان حق حاکمیت نیز می‌دهد. علاوه بر این، بنیاد دیسو کنترل‌کننده اصلی پارامترهای پلتفرم در ارتباط با مشارکت‌های جامعه خواهد بود. سپس، با ادامه توسعه این شبکه، دارندگان کوین دیسو می‌توانند در مورد به‌روزرسانی‌های این پروژه شبکه اجتماعی غیرمتمرکز رأی دهند.

COINBASE

توزیع کوین‌های دیسو از طریق یک منحنی پیوند (bonding curve) صورت گرفت. به این ترتیب، هیچ نهادی به جز بنیان‌گذاران پروژه، بیش از 5 درصد از کل عرضه توکن را در اختیار ندارد. در مجموع، توزیع کوین‌های دیسو برای کل بنیان‌گذاران کمتر از 20 درصد است.

در ابتدا، کوین دیسو فقط برای سرمایه‌گذاری و معامله در پلتفرم‌های blockchain.com و AscendEX در دسترس بود.

با این حال، این کوین اخیراً برای معامله در صرافی متمرکز coinbase هم در دسترس قرار گرفته است. این پروژه قصد دارد به توسعه کوین دیسو ادامه دهد تا در سایر صرافی‌های ارز دیجیتال هم در دسترس قرار گیرد.

بلاک‌چین غیرمتمرکز اجتماعی چگونه کار می‌کند؟

بلاک‌چین غیرمتمرکز اجتماعی دیسو به‌عنوان یک زنجیره مستقل، تخصصی و غیرمتمرکز عمل می‌کند و قصد دارد تا حد امکان داده‌ها را به‌عنوان رکوردهای تغییرناپذیر در بلاک‌چین دیسو ذخیره کند.

علاوه بر این، پروژه دیسو متعهد است که معماری زنجیره را با هر وسیله‌ای که برای حفظ آن لازم است تنظیم کند.

همچنین، بلاک‌چین غیرمتمرکز اجتماعی مقادیر زیادی داده را از جمله تمام فعالیت‌ها در هر پلتفرم یا اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، به‌صورت درون‌زنجیره‌ای ذخیره می‌کند. برخی از این فعالیت‌ها شامل پُست‌ها، نظرات، پرداخت در شبکه‌های اجتماعی، تراکنش‌های توکن اجتماعی و فعالیت کوین دیسو می‌شوند.

تمام پروفایل‌ها، تأیید پروفایل و فعالیت‌های دارای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در بلاک‌چین دیسو ذخیره می‌شوند.

شایان ذکر است که درحالی ‌که بلاک‌چین پیام‌های کاربر از جمله پیام‌های خصوصی را ذخیره می‌کند، همه فرایندها مبتنی بر رمزنگاری هستند و حداکثر حریم خصوصی و امنیت را برای کاربران فراهم می‌کنند.

در مورد ذخیره‌سازی در بلاک‌چین شبکه اجتماعی غیرمتمرکز چند استثناء وجود دارد. این پلتفرم به‌جای ذخیره فایل‌های رسانه‌ای بزرگ، پیوندهایی به فایل‌های مختلف مانند تصاویر یا فیلم‌ها ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، این پروژه اشاره می‌کند که اگرچه پیوندهای فایل‌های رسانه‌ای باعث ایجاد مخازن متمرکز می‌شود، اما مدیریت معتبر و دسترس‌پذیر هم برای رسانه‌ها مهیا می‌کند. بنابراین، دیسو معتقد است که این مسئله باعث اختلال در تمرکززدایی زیرساخت‌های پروژه نمی‌شود.

استثنای دیگر برای ذخیره‌سازی در بلاک‌چین دیسو مربوط به شماره تلفن و آدرس ایمیل کاربران می‌شود.

نودهای شبکه دیسو به جای نگهداری مستقیم این داده‌ها در بلاک‌چین، مسئول ذخیره‌سازی آنها هستند. در حالی که پروژه فعلاً بر این باور است که این کارآمدترین رویکرد است، اما برنامه‌ای پشتیبان برای خنثی‌کردن هرگونه اثرات منفی تمرکززایی هم در نظر گرفته است.

به این ترتیب، اگر این مکانیسم ذخیره‌سازی از کار بیفتد، آنگاه این اطلاعات را می‌توان رمزگذاری و با حفظ حریم خصوصی به‌شکلی نسبتاً آسان ذخیره کرد. بعداً در این مقاله درباره نودهای دیسو با جزئیات بیشتری صحبت می‌کنیم.

هویت دیسو

کاربرانی که برای استفاده از شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو ثبت‌نام می‌کنند، ابتدا باید یک «هویت دیسو» (DeSo identity) ایجاد کنند.

هویت دیسو پروفایل واحدی است که به کاربران اجازه می‌دهد با چندین پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز تعامل داشته باشند. علاوه بر این، هر هویت دیسو دارایی، محتوا و مشخصات فردی کاربر را برای تعامل با اکوسیستم دیسو حفظ می‌کند. همچنین، با استفاده از مکانیزم هویت دیسو، فالوئرهای کاربران می‌توانند فعالیت‌های اینفلوئنسرها و پروفایل‌های مورد علاقه خود را مشاهده کنند.

کاوش در اکوسیستم دیسو

بلاک‌چین غیرمتمرکز اجتماعی دیسو یک زنجیره بدون مجوز است که به کاربران اجازه می‌دهد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز بسازند و اجرا کنند. علاوه بر این، کاربران نهایی توانایی تعامل با پلتفرم‌های اجتماعی را دارند که فاقد مدل‌های تجاری مبتنی بر تبلیغات هستند.

این مسئله به‌شدت کیفیت تجربه کاربری را افزایش می‌دهد و در عین حال به کاربران اجازه می‌دهد محتوایی را که می‌خواهند مشاهده کنند، آزادانه انتخاب کنند.

22 1

تولیدکنندگان محتوا

در پلتفرم‌های سنتی و رسانه‌های اجتماعی متمرکز، تولیدکنندگان محتوا به‌ندرت پاداش عادلانه‌ای برای کار خود دریافت می‌کنند. با این حال، هدف شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو تغییر این وضعیت با روش‌های مختلفی است که سازندگان می‌توانند برای کسب درآمد انتخاب کنند.

این مسئله شامل استفاده از «الماس‌ها» (diamonds) می‌شود که می‌توان آنها را شکل جدیدی از پرداخت پول در شبکه‌های اجتماعی دانست.

کاربران می‌توانند با استفاده از الماس‌ها (شبیه به دکمه «like») به تولیدکنندگان محتوا ارزش پول واقعی پرداخت کنند. این پروژه بیان می‌کند که برخی از تولیدکنندگان محتوا در دیسو با وجود فالوئرهای نسبتاً کم، هزاران دلار «الماس» (لایک) در یک روز به دست آورده‌اند.

از دیگر راه‌هایی که تولیدکنندگان محتوا در بلاک‌چین دیسو می‌توانند درآمد کسب کنند، استفاده از «کوین‌های تولیدکننده» و توکن‌های تعویض‌ناپذیر اجتماعی (NFT) است.

کوین‌های تولیدکننده

چه در حال برنامه‌ریزی برای تولید محتوا یا در حال جستجو در شبکه بلاک‌چین غیرمتمرکز اجتماعی دیسو باشید، هر کاربر کوین تولیدکننده خود را دریافت می‌کند. کوین‌های تولیدکننده برای خریدوفروش در سرتاسر اکوسیستم دیسو در دسترس هستند و به تولیدکنندگان محتوا یک اقتصاد توکنی مختص برند خودشان ارائه می‌دهند.

MY PROFILE

کوین‌های تولیدکننده در طبقه دارایی «توکن‌های اجتماعی» قرار می‌گیرند؛ این یعنی ارزش توکن نشان‌دهنده شهرت یا نفوذ اجتماعی یک فرد، برند یا کسب‌وکار است. به این ترتیب، استفاده از کوین‌های تولیدکننده می‌تواند راهی عالی برای سرمایه‌گذاری زودهنگام روی کسی باشد که فکر می‌کنید پتانسیل بالایی دارد. همچنین، این کوین‌ها نشانه‌ای از ارزش یک نام تجاری در جامعه است و نه فقط یک فرد.

از دیدگاه تولیدکننده، ایجاد یک اقتصاد توکنی مربوط به برند می‌تواند برای بازاریابی و تعامل طرف‌داران بسیار مفید باشد.

برای مثال، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند محصولات یا تجربیات انحصاری را برای 100 دارنده برتر کوین خود ارائه دهند. علاوه بر این، کوین‌های تولیدکننده می‌توانند به‌عنوان مکانیزمی برای کاهش پیام‌های اسپم هم عمل کنند. تولیدکنندگان می‌توانند حداقل تعداد کوین‌ها را برای دسترسی و خواندن پیام‌ها تعیین کنند (مانند یک کوین تولیدکننده برای هر پیام).

علاوه بر این، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند یک سرویس اشتراکی یا محتوای ممتاز انحصاری برای دارندگان تعداد معینی از کوین‌هایشان ارائه دهند. علاوه بر این، تولیدکنندگان می‌توانند یک پست پشتیبانی‌شده داشته باشند، فرصتی که به موجب آن طرفداران و دارندگان کوین می‌توانند پیشنهاد دهند که تولیدکننده محتوا یک پست خاص را بازنشر کند.

توکن‌های غیرمثلی اجتماعی دیسو

توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFT) در سرتاسر سال 2021 به عناوین خبری مهم رسانه‌های اصلی تبدیل شدند. این توکن‌ها روش‌هایی اساسی برای بهبود موسیقی، هنر، مد، صنعت زنجیره تامین و سایر موارد ارائه می‌کنند.

اکنون، پروژه شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو هم روش‌های جدیدی برای تعامل با توکن‌های تعویض‌ناپذیر معرفی می‌کند.

توکن‌های تعویض‌ناپذیر دیسو و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز در بلاک‌چین دیسو ابزارهای اجتماعی جدیدی برای سرمایه‌گذاری و نگهداری دارایی‌های NFT ارائه می‌دهند. به این ترتیب، توکن‌های تعویض‌ناپذیر شبکه اجتماعی دیسو می‌توانند هم برای تولیدکنندگان و هم دارندگان این توکن‌ها مفید باشند.

33 1

هر هویت فردی دیسو یک پروفایل کاربری به‌عنوان توکن تعویض‌ناپذیر (NFT) تشکیل می‌دهد و هر پروفایل متشکل از مجموعه‌ای از توکن‌های تعویض‌ناپذیر دیسو است که یک کاربر نگهداری می‌کند. همچنین، سایر کاربران می‌توانند برای NFT‌های تولیدکنندگان مختلف، لایک، نظر یا پاداش الماس بدهند.

علاوه بر این، بلاک‌چین دیسو و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز بومی آن چندین روش تعامل اجتماعی را با توکن‌های تعویض‌ناپذیر دیسو ارائه می‌دهند.

برای مثال، یک تولیدکننده محتوا می‌تواند ده توکن تعویض‌ناپذیر دیسو که تجربه‌ای از زندگی واقعی را با دارندگان نمایش می‌دهد، ایجاد کند. همچنین، دارندگان توکن‌های تعویض‌ناپذیر می‌توانند نشان دهند که با تولیدکننده محتوای خاصی در پروفایل هویت دیسو خود آشنا شده‌اند.

توکن‌های تعویض‌ناپذیر اجتماعی (NFT) در بلاک‌چین دیسو موارد استفاده دیگری هم دارند که شامل قابلیت ایجاد بلیت برای رویدادها می‌شود.

رویدادهای NFT نیز در پروفایل‌های کاربران ظاهر می‌شوند و یک تبلیغ اضافی برای سازندگان ارائه می‌دهند. علاوه بر این، توکن‌های تعویض‌ناپذیر می‌توانند نمادی از کالاهای فیزیکی، یادگاری‌ها یا هنرهای زیبا نشان دهند.

بلاک‌چین غیرمتمرکز اجتماعی دیسو هم در حال ایجاد روش‌های کسب درآمد جدید برای موسسات خیریه است.

همچنین، از آنجا که موسسات خیریه می‌توانند مانند افراد پروفایل کاربری ایجاد کنند، کاربران می‌توانند وجوهی را به پروفایل NFT ارسال کنند. این مسئله می‌تواند پرداخت پول به‌شکل الماس یا به‌عنوان کمک مالی در قالب توکن تعویض‌ناپذیر از فروش آثار یک تولیدکننده محتوا باشد.

نودهای دیسو

زیربنای بلاک‌چین شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو و مبانی غیرمتمرکز این پروژه نودهای دیسو هستند. نودهای دیسو مسئول جمع‌آوری و پخش محتوا از سرتاسر اکوسیستم دیسو هستند. علاوه بر این، با نصب نرم‌افزار نود، نودهای دیسو به جریان داده‌های (firehose) دیسو دسترسی و بر آنها کنترل خواهند داشت.

در طول راه‌اندازی، نودهای دیسو یک پیش‌فرض با جوانب و ویژگی‌های سفارشی برای کاربران دریافت می‌کنند. این مسئله به نودها اجازه می‌دهد تا موضوع جداگانه و محتوای خود را نشان دهند.

به‌‌عنوان مثال، نود محبوب BitClout تنها محتوای رمزارز گردآوری و ارائه می‌کند. نود دیگری می‌تواند فقط ورزش‌ها و برنامه‌های ورزشی را پخش کند. همچنین، نودها می‌توانند ترکیبی از فیدهای موضوعی مانند فوتبال، آشپزی و کریپتو ارائه دهند. نودها در بلاک‌چین دیسو تجربه‌ای کاملاً انعطاف‌پذیر و شخصی خواهند داشت.

پروژه شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو جریان‌های درآمدی جدید متعددی برای نودها ارائه می‌دهد. نودهای دیسو کنترل کاملی بر کارمزد تراکنش‌های پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز دارند که از فید محتوای آنها استفاده می‌کنند. به این ترتیب، نودها می‌توانند برای هر تراکنش کوین تولیدکننده که در یک پلتفرم انجام می‌شود، کارمزد معاملاتی اندکی ایجاد کنند.

علاوه بر این، نودها می‌توانند کمک مالی پشتیبانی برای تبلیغ محتوایی خاص دریافت کنند. در مجموع، نودهای دیسو با تنظیم فیدهای مختلف محتوا که برای سایر کاربران جالب و ارزشمند هستند، ارزش ایجاد می‌کنند.

اجرای یک نود دیسو به دانش کدنویسی فنی نیاز دارد. با این حال، هدف دیسو این است که این فرایند را تا حد امکان با مجموعه دستورالعمل‌های نصب و راه‌اندازی سه مرحله‌ای از طریق صفحه گیت‌هاب دیسو ساده کند. به‌علاوه، صفحه گیت‌هاب نکات ارزشمندی در مورد چگونگی استفاده حداکثری از اجرای نود دیسو ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

پروژه شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو جایگزینی برای رسانه‌های اجتماعی بزرگ معمول است که به‌صورت انحصاری و متمرکز اداره می‌شوند. بنابراین، با توجه به کوین بومی دیسو، بلاک‌چین دیسو گزینه جذاب‌تر و سودآورتری برای تولیدکنندگان محتوا ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، پلتفرم‌های غیرمتمرکز رسانه‌های اجتماعی در بلاک‌چین دیسو فرصت‌های جدیدی به‌منظور تعامل طرف‌داران و ایجاد درآمد برای تولیدکنندگان ارائه می‌دهند. این مسئله عمدتاً از طریق معرفی کوین‌های تولیدکنندگان محتوا و توکن‌های تعویض‌ناپذیر اجتماعی (NFT) صورت می‌گیرد.

همچنین، توکن‌های تعویض‌ناپذیر دیسو مشوق‌های اجتماعی پیشگام برای سرمایه‌گذاری و جمع‌آوری توکن‌های NFT هستند.

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز دیسو

تجربه کاربری ساده و بصری برای پروژه شبکه اجتماعی غیرمتمرکز رکنی اساسی محسوب می‌شود.

بنابراین، این پروژه باعث می‌شود تا کاربران بتوانند پروفایل خاص خود را ایجاد کنند و همچنین دنبال‌کننده و پشتیبان داشته باشند. همچنین، کاربران می‌توانند با پروفایل یکسان بین شبکه‌های اجتماعی مختلف در اکوسیستم دیسو جابه‌جا شوند.

به طور کلی، با اینکه این پروژه هنوز در مراحل اولیه راه‌اندازی است و کمتر از یک سال از عمر آن می‌گذرد، بلاک‌چین دیسو در کنار قیمت صعودی کوین بومی دیسو توانسته است پذیرش قابل‌توجهی به دست آورد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx