چگونه در بازار نزولی ارز دیجیتال دوام بیاوریم؟

بازار نزولی ارز دیجیتال

بازارهای نزولی می‌توانند برای هر هولدر یا سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال، موقعیت ترسناکی باشند؛ چرا که معمولاً در بیشتر دارایی‌های دیجیتال، بازارهای نزولی به ضررهای طولانی می‌انجامند که اغلب قابل توجه هم هستند.

این درست است که هیچ بازاری نمی‌تواند تا ابد روند صعودی داشته باشد و روند نزولی بازار، اجتناب‌ناپذیر است اما در عین حال، بازارهای نزولی می‌توانند فرصت‌های خاص خودشان را ایجاد کنند.

این بازارها می‌توانند موقعیتی عالی باشند که در آن هر اشتباهی را که داشته‌اید اصلاح کنید، تحقیق و بررسی کنید و خودتان را برای زمان بازیابی بازار، آماده نمایید.

عناوین مطلب:

در این مقاله 7 راه را برای شما شرح خواهیم داد تا به‌کمک آن‌ها، در بازار نزولی بعدی بیشترین استفاده را از زمان و پول خود داشته باشید. این‌گونه می‌توانید برای زمان ازسرگیری روند صعودی بازار، خودتان را در موقعیتی قوی قرار دهید.

مطلب مرتبط: آموزش استفاده از خطوط روند در معاملات (آموزش تصویری)

این مقاله فقط برای افزایش آگاهی شما تهیه و تدوین شده است. برای تصمیم‌گیری در بازارهای مالی، باید تحلیل و بررسی خودتان را انجام دهید. بنابراین، این مقاله را به‌عنوان یک توصیه مالی در نظر نگیرید.

1. به پلن و برنامه معاملاتی‌تان پایبند باشید

اگر شما هم مثل اغلب مردم باشید، وقتی اوضاع به‌هم بریزد همه برنامه‌ها و استراتژی‌ها پاک از یادتان خواهد رفت. اما در سرمایه‌گذاری و ترید، این نکته بسیار مهم است که به برنامه و پلن خود پایبند باشید (با فرض این که قوانین آن پلن به‌خوبی مشخص شده باشند).

مطلب مرتبط:

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که با خود بگویید «وقتی قیمت فلان چیز به کمتر از فلان قیمت رسید می‌خرم»، اما وقتش که رسید طبق پلن خود عمل نکنید؟ اگر چنین چیزی را تجربه کرده‌اید، پس شما هم جزو اکثریت هستید.

درهرحال وقتی بازار قوی و در حال رشد است، چیدن چنین پلن‌هایی کار آسانی است؛ اما وقتی بازار شروع به ریزش می‌کند، پایبندی به این پلن‌ها سخت‌تر از چیزی می‌شود که به‌نظر می‌آید.

گذر زمان نشان داده است کسانی که جرئت این را دارند که در وضعیت قرمز بازار بخرند، اغلب در بلندمدت بهترین عملکرد را دارند. برای مثال، سقوط بیت‌کوین در بازه دسامبر 2017 تا دسامبر 2018 را در نظر بگیرید که قیمت آن از بیش از 20,000 دلار به کمتر از 4,000 دلار رسید.

چه تعداد از کسانی که می‌گفتند «دفعه بعدی که قیمت از فلان عدد کمتر شد، می‌خرم»، واقعاً این کار را انجام دادند و دارایی خود را هولد کردند؟ اقلیت بسیار کم و ناچیزی به پلن خود متعهد و پایبند ماندند.

بیشتر ما بابت این مسئله احساس گناه می‌کنیم. وقتی بازار سقوط می‌کند، بیشتر افراد فکر می‌کنند این بار قرار است قیمت به صفر برسد یا هیچ‌وقت برنگردد. در همین حال، برخی دیگر هم به امید این که در قیمت پایین‌تری بخرند، درنگ می‌کنند و هرگز وارد نمی‌شوند.

به‌هرحال ثابت شده است که بیت‌کوین و بقیه ارزهای دیجیتالی که از نظر فداندامنتال قابل اطمینان و اتکا هستند، تقریباً همیشه در بلندمدت قوی‌تر برمی‌گردند و رشد می‌کنند.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از مضطرب و منصرف‌شدن در زمان موردنظر، این است که به‌راحتی در قیمت هدف (target price) خود، سفارش limit order بگذارید. مثلاً اگر می‌خواهید وقتی قیمت بیت‌کوین به زیر 10,000 دلار رسید وارد شوید، می‌توانید یک سفارش لیمیت قرار دهید که وقتی قیمت به این نقطه برسد، خرید را برای شما انجام دهد.

یک راه دیگر هم این است که در مدتی که روند بازار نزولی است، از طریق روش «متوسط هزینه دلاری dollar cost averaging یا DCA» وارد پوزیشن‌های معاملاتی شوید. در واقع این کار کمک می‌کند که قیمت ورودتان را گسترش دهید و در قیمت‌های مختلف وارد شوید.

بسیاری از صرافی‌ها و بروکرها، امکان خودکارسازی این فرآیند را با ست‌کردن خرید تکراری recurring purchase برای شما فراهم می‌کنند.

2. به عوامل فاندامنتال اعتماد داشته باشید

بازار کریپتوکارنسی پر از فرصت است.

با این که پروژه‌های کم‌کیفیت هم می‌توانند موفقیت‌های اغلب گذرا داشته باشند، اما در هر صورت آن‌هایی که از نظر همه عوامل فاندامنتال حرف برای گفتن دارند، معمولاً از بیشترین شانس برای جان‌به‌دربردن از بازار نزولی برخوردارند. این پروژه‌ها می‌توانند بعداً با قدرت بیشتر به بازی برگردند.

با جاروجنجال‌ها و حرکات موقتی گیج نشوید؛ با این که قطعاً این موارد می‌توانند نشانگرهای مفیدی در بازار صعودی باشند، در بازار نزولی از اهمیت کمتری برخوردارند.

در عوض می‌توانید از نشانگرهای فامندامنتال استفاده کنید. به‌کمک آن‌ها می‌توانید پروژه‌هایی را شناسایی نمایید که ممکن است در حال حاضر عملکرد ضعیفی داشته باشند اما پتانسیل این را دارند که در زمان بازیابی بازار بسیار رشد کنند.

بعضی از چیزهایی که در ارزیابی فاندامنتال می‌توانید در نظرشان بگیرید، عبارت‌اند از: این که پروژه از تیم و کارکنان قوی برخوردار باشد، ارزش افزوده‌ای ایجاد کند، نقدشوندگی بالا داشته باشد، بالاترین سطح لیست‌شدن در صرافی‌ها را داشته باشد، از پتانسیل رشد برخوردار باشد و تناسب و همخوانی عالی با بازار (market fit) داشته باشد. اگر یک پروژه واقعاً از این موارد برخوردار باشد، به احتمال زیاد در بازار صعودی عملکرد خوبی خواهد داشت.

وضعیت بنیادی یک پروژه می‌تواند در طول عمر آن پروژه تغییرات قابل توجهی داشته باشد. این تغییرات می‌توانند بر اساس تغییر در نحوه رهبری، جهت‌گیری، رقابت و سنتیمنت بازار اتفاق بیفتند.

به همین دلیل باید به‌طور مرتب بررسی کنید که پروژه مطابق نقشه‌راه خود پیش می‌رود و سمت‌وسوی درستی دارد یا خیر. اگر پاسخ منفی بود، در سرمایه‌گذاری خود در آن پروژه بازنگری کنید و بدانید که همیشه جایگزین‌های بهتری هم وجود دارند.

3. دانش خود را بالا ببرید

قطعاً بازارهای نزولی امکان کسب سود در زمان سرمایه‌گذاری یا ترید با پوزیشن‌های خرید یا long را دشوارتر می‌کنند. اما با این حال، این بازارها می‌توانند هیجان بی‌دلیل در بازار صعودی را به تعویق بیندازند؛ چیزی که اغلب بسیار به آن نیاز داریم.

از این زمان می‌توانید برای این استفاده کنید که درک بهتری از بازار به‌دست بیاورید، ببینید که چه چیزی نتیجه درست می‌دهد و چه چیزی کار نمی‌کند و خودتان را برای بازار صعودی بعدی، بهتر آماده کنید.

بازار نزولی حداقل می‌تواند این زمان را به شما بدهد که به انتخاب‌های قبلی خود در سرمایه‌گذاری فکر کنید. این‌گونه می‌توانید بهتر درک کنید که کجا اشتباه کردید و کجا کار درستی انجام دادید. در این زمان می‌توانید به نتیجه برسید که اگر فرصتش را داشته باشید، چه تغییری ایجاد خواهید کرد.

بازارهای نزولی برای تازه‌کارها فرصتی عالی است که درک آن‌ها را از کریپتوکارنسی و به‌طور کلی فضای بلاک‌چین به‌خوبی شکل می‌دهد. این افراد می‌توانند روی چراها و چگونگی‌های ارزهای دیجیتال بزرگ و اصلی تمرکز کنند و عواملی را که می‌توانند بازار را تحت تاثیر قرار دهند، درک کنند.

اگر به حوزه‌های خاصی مثل راه‌حل‌های لایه دوم (second layer solutions)، پلتفرم‌های دارای قابلیت مبادله اطلاعات (interoperability platforms)، بازی‌های بلاک‌چین، کوین‌های حریم خصوصی و… علاقه‌مندید، می‌توانید به‌خوبی درباره آن‌ها کندوکاو کنید.

این کار کمکتان می‌کند از نحوه تکامل این دارایی‌ها در یک بازه زمانی مشخص، برآورد بهتری داشته باشید. همچنین کمکتان می‌کند که دارایی‌های کم‌ارزش‌گذاری‌شده undervalued)) را سریع‌تر و آسان‌تر شناسایی کنید.

این‌ها برخی از موارد مفیدی هستند که یادگیری درباره آن‌ها برای شما سودمند خواهد بود:

  • تحلیل تکنیکال: شناسایی الگوهای بازاری که نقطه ورود یا خروج مناسب را نشان می‌دهند.
  • تحلیل بنیادی یا فاندامنتال: کشف پروژه‌های کم‌ارزش‌گذاری‌شده که پتانسیل رشد بلندمدت دارند.
  • تحلیل سنتیمنت: درک فضا و اتمسفر، ترس و hype کلی حاکم بر بازار. (به جاروجنجال و جوّ بی‌دلیلی که حول موضوعی شکل می‌گیرد و باعث می‌شود همه به آن اشتیاق نشان دهند، هایپ گفته می‌شود.)
  • مدیریت ریسک: یادگیری نحوه مدیریت ریسک‌ها، بودجه و متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها.
  • استراتژی ترید: تحقیق و امتحان‌کردن استراتژی‌های ترید مختلف و یافتن مورد مناسب؛ به‌طوری که امکان استفاده از فرصت‌های بیشتر را برایتان فراهم کند.

اگر به‌خوبی اطلاعات خود را بالا ببرید و توانایی کشف و شناسایی فرصت‌های سودمند معامله را به‌دست بیاورید، در هر دو بازار صعودی و نزولی، شانس بسیار بالایی برای موفقیت خواهید داشت.

4. متوجه این نکته باشید که همه‌چیز قرار نیست سقوط کند

بازارهای نزولی می‌توانند زمان دلسردکننده‌ای برای علاقه‌مندان ارزهای دیجیتال باشند؛ چرا که در پورتفوی خود، ضرر زیادی در بازه زمانی بسیار کوتاهی خواهند دید. اما با این حال، با این که اکثر قریب‌به‌اتفاق ارزهای دیجیتال در بازار نزولی دچار ریزش‌های بزرگی می‌شوند، این مسئله لزوماً برای همه آن‌ها رخ نخواهد داد.

توانایی تشخیص این که کدام‌یک از رمزارزها از بازار نزولی جان سالم به‌در می‌برند و کدام‌شان دچار ریزش می‌شوند، استعدادی است که افراد کمی از آن بهره‌مندند.

هر چه نباشد، چندین ارز دیجیتال از جمله LOOM Network، Metaverse ETP و Binance Coin (BNB) توانستند خلاف روند حرکت کنند و در سال 2018 بیشتر ارزش خود را حفظ کنند؛ در حالی که این سال، یکی از بدترین دوره‌های نزولی و ریزشی برای اغلب کریپتوکارنسی‌ها بود.

تنها تعداد کمی از پروژه‌ها هستند که می‌توانند در بازار نزولی بعدی، دستاورد مشابهی داشته باشند. این مسئله هم شامل پروژه‌هایی می‌شود که تازه شروع‌به‌کار کرده‌اند و هم آن‌هایی که مدتی است راه‌اندازی شده‌اند. بعضی از رمزارزها بیشتر از بقیه، ارزش خود را حفظ می‌کنند و کسر کوچکی از آن‌ها در واقع ارزش‌شان بیشتر هم می‌شود.

برای پیش‌بینی و شناسایی پروژه‌هایی که می‌توانند به چنین دستاوردی برسند، زمان بگذارید. با این کار می‌توانید از خروج زودهنگام از پوزیشن‌هایتان پیشگیری کنید.

5. دارایی‌های با ارزش را در قیمت‌های پایین بخرید

با این که بازارهای نزولی زمان سختی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدرها هستند، در عین حال بهترین فرصت ممکن را فراهم می‌کنند که کوین‌ها و توکن‌های موردنظرتان را در قیمت بسیار پایینی بخرید.

بین سال 2018 و 2020، اکثر ارزهای دیجیتال، ضرر چشمگیر و شدیدی را تجربه کردند. بسیاری از آن‌ها بیش از 90 درصد ارزش‌شان را در این سه سال از دست دادند. برای مثال اگر بیت‌کوین را در نظر بگیریم، از اوج قیمتی خود که 20,000 دلار بود به حدود 3,000 دلار رسید. با وجود این که بیت‌کوین، بیش از 80 درصد ریزش را در بازار نزولی تجربه کرد، ارزش آن در بازار صعودی اخیر بیش از 2,000 درصد افزایش یافت و رکورد اوج قیمت را شکست.

اگرچه تریدرهای کمی بودند که در واقع حاضر شدند در این قیمت پایین یا حتی قیمتی نزدیک به آن، بیت‌کوین بخرند. علت این مسئله هم این است که خرید یک دارایی بعد از چنین ریزش بزرگی، از نظر روانی سخت و دشوار است. حتی آن‌هایی که این کار را انجام دادند هم احتمالاً به‌اندازه کافی هولد نکردند که سود خود را به حداکثر برسانند.

می‌توان گفت که اگر صبر و پلن و برنامه درست داشته باشید، بازارهای نزولی بهترین زمان برای پوزیشن‌گرفتن در ارزهای دیجیتالی هستند که از نظر فاندامنتال قوی‌اند. اما تشخیص این که کدام ارزها صرفاً به‌خاطر بازار نزولی دچار کاهش قیمت شده‌اند و کدام‌شان در وضعیت فروش و ریزش دائمی هستند، کار راحتی نیست.

مثل همیشه، گذشته خوب، لزوماً به‌معنای موفقیت در آینده نیست. اما با این حال، این که رمزارزهایی به‌طور مداوم تحرکات قیمتی داشته و مکرراً توانسته‌اند که قوی‌تر از قبل برگردند، نشانه خوبی برای آن‌هاست.

مثل همیشه، یادتان باشد که در معرض چندین پروژه از بخش‌های مختلف باشید و همه تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید. این کار کمکتان خواهد کرد که ضررهای خود را پخش کنید و در عین حال، شانس بیشتری برای شکار موقعیت‌های استثنایی داشته باشید.

6. از دارایی‌های راکد خود استفاده کنید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که هولدرهای ارز دیجیتال انجام می‌دهند، خود هولدکردن است! درست است که خیلی از رمزارزها در بلندمدت سود خوبی عاید کسانی کرده‌اند که صرفاً آن‌ها را هولد می‌کردند، اما روش‌های بهینه‌تری هم برای بهره‌بردن از سرمایه‌تان وجود دارد.

به‌جای این که فقط هولدر باشید، می‌توانید دارایی خود را در پلتفرم‌های CeFi و DeFi اهرم کنید و روی آن سود دریافت کنید.

این‌گونه می‌توانید در حالی که در انتظار برگشت بازار هستید، بالانس خود را افزایش دهید. این روز‌ها، بسته به دارایی‌هایی که هولد می‌کنید، دریافت بیش از 5 درصد سود سالانه (APY)، فرآیند نسبتاً آسان و سرراستی است. بسته به میزان تحمل ریسکی که دارید، کسب درآمد و بهره بیشتر هم ممکن است.

پلتفرم‌های غیرمتمرکزی مثل Orion Money، امکان کسب بهره APY از استیبل‌کوین‌هایتان را تا 25% فراهم می‌کنند، در حالی که پلتفرم‌های پس‌اندازی مثل Nexo، Celsius و BlockFi، حدود 6 تا 10 درصد APY روی دارایی‌های نوسانی مثل BTC، ETH و BNB پیشنهاد می‌کنند.

علاوه بر این، خیلی از بازارسازهای خودکار (AMM) مثل Curve، PancakeSwap و Uniswap، این امکان را برایتان مهیا می‌کنند که با تامین نقدینگی یا فارمینگ با استفاده از توکن‌های LP، هم از دارایی‌های نوسانی و هم استیبل خود، بهره نسبتاً امن و مناسبی کسب کنید.

با به‌کار گرفتن دارایی‌های راکد خود در بازار نزولی، می‌توانید آن‌ها را افزایش دهید تا وقتی در نهایت بازار به روند صعودی‌اش برگشت، وضعیت بهتری داشته باشید.

برای مثال اگر به‌ارزش 10,000 دلار استیبل‌کوین و همچنین 0.1 بیت‌کوین داشته باشید، در صورتی که آن را برای دو سال تنها هولد کنید، همچنان همان 10,000 دلار استیبل‌کوین و 0.1 بیت‌کوین را خواهید داشت.

در مقابل اگر 10,000 دلار در یک حساب پس‌انداز DeFi مثل Orion Money یا Anchor Protocol بگذارید و حدود 20% بهره APY دریافت کنید، بعد دو سال 14,400 دلار خواهید داشت. ارزش این مقدار دارایی شما می‌تواند در بازار صعودی بعدی افزایش یابد و بیشتر شود.

کمترین حُسن این پلتفرم‌ها در این است که می‌توانند برای جبران قسمتی از ضررهای احتمالی شما در بازار نزولی استفاده شوند.

می‌توانید از یکی از انتخاب‌های زیادی که برای بیمه DeFi دارید، مثل Nexus Mutual، InsurAce، یا Bridge Mutual استفاده کنید. به‌کمک این کار می‌توانید ریسک خطا و باگ در قرارداد هوشمند، هک‌ها، سرقت‌ها و depeg استیبل‌کوین‌ها را موقع کار با این پلتفرم‌ها کاهش دهید. بهتر است که امنیت خود را حفظ کنید تا بعداً حسرت نخورید.

نکته: وقتی قیمت یک استیبل‌کوین به دلار یا دارایی دیگری وصل می‌شود و از آن تاثیر می‌گیرد، عمل peg اتفاق افتاده است. وقتی خلاف همین اتفاق انجام شود، به آن depeg گفته می‌شود.

7. ورود به پوزیشن‌های فروش استقراضی یا short را فراموش نکنید

در بازار نزولی، همین که رمزارزها و دارایی‌های دیجیتالی را که از نظر فاندامنتال قوی هستند، صرفاً بخرید و هولد کنید، معمولاً باعث کسب سود شما می‌شود. این یعنی معمولاً کار خوبی است که در قیمت پایین بخرید و در قیمت بالا بفروشید.

درباره بازار نزولی می‌توان دقیقاً خلاف این کار را انجام داد. در بازار نزولی، زود فروختن بهترین کار است و روش معامله تغییر می‌کند. روش ترید در این بازار به این صورت است که باید در قیمت بالا بفروشید و در قیمت پایین بخرید. همچنین باید همین کار را در هر جا که ممکن بود، تکرار کنید.

در بازار نزولی فرصت‌های خرید کم می‌شوند و در مقابل، فرصت‌های فروش بسیار افزایش می‌یابند. با این حال، تعداد کمی از تریدرها هستند که می‌دانند چگونه به‌راحتی در سمت فروش بازار، معامله نمایند و تعداد کمتری از آن‌ها می‌توانند از این معاملات سود کسب کنند.

راه‌هایی برای کسب سود از بازار نزولی وجود دارد.

بعضی از آن‌ها شامل فروش استقراضی (short selling)، قراردادهای آپشن و آتی فروش (shorting options/futures contracts)، هولد inverse ETF ها، استفاده از بازارهای پیشبینی (prediction markets) و… می‌شود. هر کدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خودش را دارد و همیشه خوب است که قبل از ریسک‌کردن مبلغ زیاد، با آن روش آشنا شده باشید.

یادتان باشد که حتی اگر از نظر بنیادی درباره ارزهای دیجیتال خاصی دید صعودی دارید یا به‌طور کلی روند صنعت کریپتوکارنسی را صعودی ارزیابی می‌کنید، باز هم تقریباً تمام رمرزارزها در بازار نزولی احتمالاً یک روند نزولی را تجربه خواهند نمود. به همین دلیل، وقتی فرصتش مهیا باشد، با معامله در جهت فروش می‌توانید سود قابل ملاحظه‌ای به‌دست آورید.

برای آشنایی بیشتر با بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی، بورسینس را در پلتفرم‌های مختلف دنبال کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx