آموزش شروع معاملات آتی صندوق طلا

روش شروع ترید آتی صندوق طلا

مدت زیادی نیست که امکان انجام معاملات آتی روی صندوق طلا برای معامله‌گران فراهم شده است و در همین مدت، افراد زیادی به‌سمت این معاملات جذب شده‌اند.

این معاملات از مزایا و جذابیت‌های خاصی برخوردارند که باعث می‌شوند بسیاری از اشخاص، این نوع معامله را به معاملات عادی سهام یا خرید مستقیم سکه یا دیگر شکل‌های فلز طلا ترجیح بدهند.

در این مقاله توضیح جامعی درباره معاملات آتی صندوق طلا به شما ارائه خواهیم داد تا بعد ارزیابی شرایط این بازار، در صورت تمایل وارد آن شوید و به آموزش ترید کردن و کسب سود بپردازید.

عناوین مطلب:

عناوین این مطلب:

قراردادهای آتی چیست؟

قراردادهای آتی (Futures Contract) نوعی از ابزار مشتقه هستند.

ابزار مشتقه قراردادهایی هستند که ارزش آن‌ها به یک دارایی پایه وابسته است و اصطلاحاً از آن مشتق می‌شود.

یعنی این قراردادها از خودشان هیچ ارزشی ندارند و در واقع، ارزش آن‌ها تابع دارایی پایه‌ای است که از آن مشتق شده‌اند. قراردادهای آتی از محبوب‌ترین ابزار مشتقه هستند و پیچیدگی آن‌ها هم در مقایسه با سایر ابزار مشتقه، کمتر است.

در قرارداد آتی، دو طرف با هم توافق می‌کنند که در تاریخ مشخصی در آینده، مقدار معینی از یک کالا را با مبلغ تعیین‌شده‌ای معامله کنند. یعنی خریدار متعهد می‌شود که مبلغ تعیین‌شده را در سررسید قرارداد بپردازد و فروشنده هم متعهد می‌شود که میزان مشخصی از کالا را در آن موعد به خریدار تحویل دهد.

در قراردادهای آتی رسمی، برای این کالا استاندارد مشخصی هم تعیین می‌شود تا در موعد سررسید، کالای مطلوبی به‌دست خریدار برسد و از این نظر دچار ضرر نگردد.

برای مثال فرض کنید امروز قیمت کالای A برابر با 100 تومان است. شخص الف که معتقد است در آینده قیمت این کالا افزایش خواهد یافت، با شخص ب قراردادی می‌بندد. طبق این قرارداد شخص ب متعهد می‌شود که 6 ماه دیگر این کالا را با قیمت مشخصی (مثلاً همین 100 تومان امروز) بفروشد. شخص الف هم متعهد به پرداخت 100 تومان و تحویل‌گرفتن کالای A در همین موعد است.

حال فرض کنید در موعد سررسید قرارداد، قیمت کالای A به 120 تومان رسیده باشد. در این صورت شخص الف می‌تواند این کالا را به قیمت 100 تومان خریده و 120 تومان بفروشد. در این صورت او 20 تومان سود به‌دست آورده است. همچنین ممکن است که روند قیمت برخلاف پیش‌بینی او بوده باشد و مثلاً قیمت کالا به 80 تومان رسیده باشد. در این صورت او متحمل 20 تومان ضرر خواهد شد؛ چرا که کالایی به قیمت 80 تومان را 100 تومان می‌خرد.

موقعیت فروش استقراضی یا short sell در قرارداد آتی

در معاملات عادی سهام یا دارایی‌های مختلف، شما تنها می‌توانید دارایی خاصی که پیش‌بینی افزایش قیمت آن را در آینده دارید خریداری کنید، صبر کنید تا قیمت آن رشد کند و سپس به قیمت بالاتر بفروشید و سود کسب کنید. در این معاملات اگر پیش‌بینی کاهش قیمت یک دارایی را در آینده داشته باشید، امکان کسب سود از این کاهش قیمت برای شما وجود ندارد. تنها می‌توانید در صورتی که آن دارایی را از قبل خریده‌اید، حالا آن را بفروشید تا دچار زیان نشوید.

در مقابل، در معاملات و قراردادهای آتی، یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌ها این است که می‌توانید از کاهش قیمت سود بدست آورید.

به عبارت دیگر در معاملات و قراردادهای آتی، می‌توانید از امکان ورود به موقعیت تعهدی فروش استفاده کنید.

برای مثال فرض کنید قیمت یک سکه طلا 12 میلیون تومان باشد. حال اگر پیش‌بینی شما این باشد که در آینده قیمت سکه طلا کاهش خواهد یافت، می‌توانید از این کاهش قیمت سود کنید.

این اتفاق به این شکل انجام می‌شود که مثلاً شما یک معامله فروش سکه به قیمت 12 میلیون تومان می‌شوید. اگر قیمت مطابق پیش‌بینی شما حرکت کند و مثلاً به 11 میلیون تومان برسد، می‌توانید معامله را ببندید و چون خرید را پایین‌تر از قیمت فروش، در مبلغ 11 میلیون تومان انجام داده‌اید سود کنید. به این کار، فروش استقراضی می‌گویند و نشان‌دهنده فروش یک دارایی، بدون داشتن آن در حال حاضر به‌طور واقعی است.

ورود به موقعیت‌های فروش، امکان کسب سود از کاهش قیمت را نیز برای شما فراهم می‌کند.

مزایای قراردادهای آتی چیست؟

قراردادهای آتی، مزایا و کاربردهای خاصی دارند که آن‌ها را کارآمد، مفید و بین افراد، ارزشمند می‌کنند. در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. دوطرفه بودن بازار

بازار آتی برخلاف بازار عادی یا spot سهام، دوطرفه بوده و امکان ورود به موقعیت تعهدی خرید و فروش، هر دو وجود دارد. این مسئله باعث می‌شود که معامله‌گران بتوانند هم از رشد و هم از ریزش قیمت، در صورت درست‌بودن پیش‌بینی‌شان، سود کسب کنند.

2. پوشش ریسک

با استفاده از قراردادهای آتی می‌توان ریسک مربوط به نوسانات قیمت را کاهش داد.

مثلاً رابطه تجاری بین تولیدکنندگان نفت و شرکت‌های حمل‌ونقل را در نظر بگیرید. تولیدکننده نفت نگران است که در آینده به دلایل مختلفی، قیمت نفت کاهش یابد و به کسب‌وکار او زیان و خسارت وارد شود. شرکت حمل‌ونقل هم از بابت افزایش قیمت نگرانی دارد.

در نتیجه این دو می‌توانند روی قیمتی که هر دو در آن توافق دارند، یک قرارداد آتی ببندند و ریسک نوسانات افزایشی یا کاهشی قیمت را برای کسب‌وکار خود پوشش دهند.

3. وجود اهرم

در قراردادهای آتی، طرفین قرارداد می‌توانند با مبلغ مشخصی، وارد قراردادی شوند که چندین برابر آن مبلغ، ارزش دارد.

این مسئله ریسک چنین معاملاتی را افزایش می‌دهد و امکان کسب سود بیشتر را مهیا می‌کند؛ البته به همان میزان، مقدار زیان بالقوه را هم افزایش می‌دهد.

اما به‌هرحال، برای سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیری بیشتری دارند و مایلند که از معاملات اهرمی با ارزش بالاتر از مبلغ دارایی خود کسب سود کنند، این یک امکان و فرصت فوق‌العاده است.

صندوق طلا و مزایای آن چیست؟

برای پرداختن به این که معاملات آتی صندوق طلا چیست، باید در ابتدا کمی درباره خود صندوق طلا صحبت کنیم.

صندوق‌های طلا یکی از انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند که به تجمیع سرمایه افراد می‌پردازند و آن را در اوراق مبتنی بر فلز گران‌بهای طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. شما می‌توانید به‌جای این که به‌طور مستقیم به خرید و فروش طلا بپردازید، پول خود را در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری کنید.

در این صورت از مزایای صندوق‌های طلا بهره‌مند خواهید شد.

مزیت اول: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

یکی از این مزایا این است که سرمایه‌گذاری شما به‌طور غیرمستقیم بوده و مدیریت دارایی‌تان توسط کارشناسان و متخصصان خبره انجام می‌گیرد. آن‌ها در صورتی که روند قیمتی طلا صعودی باشد، بیشتر پورتفوی صندوق را تا نزدیک 100%، به طلا (در حال حاضر گواهی سپرده سکه طلا) تبدیل می‌کنند.

اگر هم قیمت طلا در حال ریزش بوده و سرمایه‌گذاری در آن ریسک کاهش قیمت بالایی داشته باشد، دارایی طلای صندوق را تا حدود 70% کاهش می‌دهند و باقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند یا به‌صورت وجه نقد نگه می‌دارند. بنابراین سرمایه‌گذاری شما در صندوق‌های طلا از سرمایه‌گذاری مستقیم شما روی این فلز گران‌بها ریسک کمتری دارد.

مزیت دوم: از بین رفتن خطر سرقت یا گم شدن طلا

فایده دیگر این صندوق‌ها این است که خطر سرقت یا گم‌شدن طلا برای سرمایه‌گذاران از بین می‌رود. در حالی که در صورت خرید و فروش فیزیکی طلا، همیشه این احتمال وجود دارد که همه یا بخشی از سرمایه خود را در حادثه‌ای از دست بدهید.

مزیت سوم: نقدشوندگی بالا

نقدشوندگی بالا یکی دیگر از این مزایاست. شما به‌راحتی می‌توانید واحدهای صندوق‌های طلای قابل معامله (ETF) را در بورس معامله کنید و به‌سرعت، دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنید. در حالی که فروش جواهرات زینتی طلا یا حتی خود سکه طلا، به همین راحتی نخواهد بود.

مزیت چهارم: امکان کسب سود با سرمایه کمتر

یک نکته مثبت دیگر این صندوق‌ها، قابلیت تجمیع سرمایه‌های خرد است که البته به‌طور کلی مزیت بازار سرمایه می‌باشد. مثلاً شما برای خرید تنها یک سکه طلا باید چندین میلیون تومان هزینه کنید اما برای خرید واحدهای صندوق می‌توانید مبلغ بسیار کمتری بپردازید و در عین حال از تغییر قیمت طلا سود کنید.

تغییر قیمت واحدهای این صندوق‌ها به قیمت جهانی اونس طلا وابسته است. البته چون این قیمت به دلار اعلام می‌شود و نرخ ارز در کشور ما دچار نوسانات زیادی است، در واقع با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، روی قیمت جهانی اونس طلا و نرخ تبدیل دلار به ریال سرمایه‌گذاری خواهید کرد.

معاملات آتی صندوق طلا چیست؟

در معاملات آتی صندوق طلا، در واقع همان معاملات آتی که بالاتر توضیح داده شد، روی یک دارایی پایه که در اینجا واحدهای صندوق طلاست انجام می‌گیرد. در حال حاضر معاملات آتی صندوق طلا، تنها روی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس با نماد طلا انجام می‌شود.

صندوق‌های طلای قابل معامله دیگری در بورس وجود دارند؛ از جمله زر، گوهر، عیار و… که البته معاملات آتی روی آن‌ها قابل انجام نیست.

نمادهای معاملاتی آتی

قراردادهای آتی بازار بورس کالای ایران، در حال حاضر شامل زعفران نگین با نماد SAF، زعفران پوشال معمولی (OSF)، زیره سبز (CS)، پسته (PS)، نقره (SIL)، مس کاتد (COP) و صندوق طلای لوتوس با نماد ETC می‌شود.

در تصویر زیر، این نمادها را با جزئیات معاملاتی آن‌ها مشاهده می‌کنید.

نمادهای بازار آتی

وجه تضمین در معاملات آتی صندوق طلا چیست؟

ضمانت اجرایی، مسئله‌ای مهم در قراردادهای آتی است؛ چرا که قیمت به هر سمتی حرکت کند، یکی از طرفین قرارداد دچار زیان می‌شود و تمایلی برای اجرایی‌شدن قرارداد آتی در سررسید موردنظر نخواهد داشت. به همین منظور، بورس کالا به‌عنوان ضامن اجرایی قراردادهای آتی وارد عمل می‌شود.

برای این که مشکل یادشده در قراردادهای آتی پیش نیاید، قسمتی از مبلغ کل قرارداد به‌عنوان وجه تضمین در نظر گرفته می‌شود. وجه تضمین، بخش تعیین‌شده‌ای از کل مبلغ قرارداد است که توسط طرفین قرارداد آتی، در اختیار طرف سوم معتمدی که در اینجا بورس کالاست گذاشته می‌شود.

طرفین قرارداد، حسابی با عنوان حساب در اختیار بورس باز می‌کنند که همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، مدیریت، برداشت و واریز آن، در اختیار بورس است. طرفین قرارداد مبلغ تعیین‌شده به‌عنوان وجه تضمین را در حساب در اختیار بورس خود قرار می‌دهند و وارد قرارداد آتی موردنظرشان می‌شوند.

وجه تضمین قرارداد طبق این فرمول محاسبه می‌شود:

فرمول وجه تضمین

البته لزومی ندارد که شما نحوه محاسبه وجه تضمین از طریق این فرمول را یاد بگیرید؛ نکته‌ای که اهمیت دارد این است که بدانید حداقل وجه تضمین برابر با 70% مبلغ وجه تضمین اولیه است.

طبق اعلام بورس کالا، وجه تضمین اولیه در پایان هر روز معاملاتی بر اساس فرمول بالا تعدیل شده و پس از دو روز کاری اعمال می‌گردد. این تغییرات از طریق سامانه معاملاتی ابزار مشتقه اطلاع‌رسانی می‌شود.

درباره حداقل وجه تضمین و اهمیت آن، در ادامه توضیح خواهیم داد.

حداقل وجه تضمین چه کاربردی دارد؟

حال به همان عبارت حداقل وجه تضمین برمی‌گردیم. وقتی یکی از طرفین قرارداد از معامله آتی خود در سود باشد، یعنی مبلغ دارایی او از مبلغ وجه تضمین اولیه بالاتر باشد، یا اگر برابر با وجه تضمین اولیه باشد، در وضعیت عادی یا Normal قرار دارد.

اگر معامله‌گر دچار زیان شده باشد اما مبلغ موجود در حساب در اختیار بورس او بین مبلغ وجه تضمین اولیه و حداقل وجه تضمین (70% وجه تضمین اولیه) بوده و از این عدد پایین‌تر نیامده باشد، در وضعیت At Risk قرار دارد. این وضعیت از نظر قوانین و مقررات نتیجه خاصی ندارد اما به شخص یادآوری می‌کند که در موقعیت ریسک و خطر است.

اگر زیان معامله به حدی برسد که موجودی حساب معامله‌گر از حداقل وجه تضمین پایین‌تر بیاید، او در وضعیت کال‌مارجین (Call Margin) قرار خواهد گرفت. در این حالت، این شخص باید موجودی حساب خود را به سطح وجه تضمین اولیه برگرداند؛ در غیر این صورت، موقعیت معاملاتی او توسط کارگزار بسته شده و بقیه مبلغ وجه تضمین پس از کسر مبلغ کارمزد، به حساب معامله‌گر واریز خواهد شد.

تسویه روزانه چیست؟

تعدیل یا تسویه روزانه، یکی دیگر از راهکارهایی است که برای ایجاد ضمانت اجرایی قراردادهای آتی در نظر گرفته شده است. در واقع برای تسویه روزانه، ابتدا میانگین موزون قیمت 30 درصد معاملات آخر بازار را به‌دست می‌آورند. این قیمت، قیمت تسویه روزانه است و تسویه مطابق این قیمت انجام می‌گیرد.

حال مطابق این قیمت مشخص می‌شود که قرارداد به‌سمت نفع و سود خریدار حرکت کرده است یا فروشنده. برای مثال فرض کنید قیمت واحدهای صندوق افزایش یافته و 100,000 تومان سود نصیب خریدار قرارداد آتی شده است. این مبلغ از حساب در اختیار بورس فروشنده کسر شده و به حساب خریدار واریز می‌گردد.

با محاسبه روزانه قیمت تسویه و کسر و واریز مبلغ آن، اجرای قراردادهای آتی تسهیل می‌شود.

مفهوم دیگری به‌عنوان قیمت تسویه لحظه‌ای نیز وجود دارد. قیمت تسویه لحظه‌ای هم بر اساس 30% حجم معاملات پایانی در هر لحظه معاملاتی محاسبه می‌شود. در واقع این قیمت تنها برای اطلاع معامله‌گران محاسبه می‌گردد و از نظر اجرایی و قانونی، کاربردی ندارد.

بازار جبرانی معاملات آتی صندوق طلا چیست؟

اگر به‌علت وجود صف خرید یا صف فروش، بستن موقعیت معامله‌گرانی که کال‌مارجین شده‌اند امکان‌پذیر نباشد، بازار دیگری تشکیل می‌شود که بازار جبرانی نام دارد.

بازار جبرانی پس از جلسه معاملاتی عادی برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن، بستن موقعیت‌های معاملاتی متعلق به معامله‌گرانی است که کال‌مارجین شده‌اند. زمان برگزاری بازار جبرانی توسط بورس کالا در سامانه معاملاتی مشخص می‌شود اما معمولاً یک ربع پس از پایان جلسه معاملاتی عادی است.

در بازار جبرانی به دامنه نوسان تعیین‌شده در جلسه معاملاتی عادی که 5%± است، مقادیری اضافه می‌شود تا بستن موقعیت معامله ممکن گردد. اگر در این بازه قیمتی هم موقعیت بسته نشود، بازار جبرانی به دوره بعدی کشیده خواهد شد و دامنه نوسان باز هم افزایش می‌یابد. دوره‌های بازار جبرانی 6 تا هستند که دامنه نوسان در آن‌ها به‌ترتیب برابر با ±3%، ±6%، ±9%، ±12%، ±18% و 27%± است (توجه کنید که این اعداد به حد نوسان 5 درصدی اولیه بازار اضافه می‌شوند).

در بازار جبرانی، خریداران مارجین‌کال‌شده در سمت فروش و فروشندگان در سمت خرید قرار می‌گیرند (علت این است که برای بستن موقعیت معاملاتی در بازار آتی، باید در جهت مخالف موقعیت معاملاتی اولیه وارد شد؛ در ادامه به توضیح این نکته خواهیم پرداخت). در سمت دیگر این سفارشات، همه افرادی که کد آتی داشته باشند می‌توانند قرار بگیرند و سفارش‌شان را ثبت نمایند.

اهرم در قرارداد آتی صندوق طلا چیست؟

به‌طور کلی وجود اهرم (leverage) در معاملات به این معناست که معامله‌گر با مبلغ مشخصی، وارد معامله‌ای با ارزش بالاتر شده است. هر چه اهرم بزرگ‌تر باشد، یعنی نسبت ارزش معامله به مبلغی که وارد معامله شده بیشتر است.

برای محاسبه اندازه اهرم دقیقاً باید طبق همین تعریف عمل کرد؛ یعنی نیاز است که ارزش قیمتی معامله را به پولی که وارد معامله می‌کنیم تقسیم کنیم. در قراردادهای آتی صندوق طلا، اهرم طبق این فرمول محاسبه می‌شود:

فرمول اهرم

اندازه این اهرم با توجه به میزان وجه تضمین اعلام‌شده می‌تواند در طول زمان تغییر کند.

معاملات اهرمی این امکان را به معامله‌گران می‌دهد که ریسک بیشتری کنند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این ریسک بیشتر و وجود اهرم در معاملات لزوماً مثبت نیست و در صورتی که دچار زیان شوید، این زیان به همان نسبت افزایش خواهد یافت. اما اگر در جهت درستی وارد معامله شده باشید، می‌توانید سود خود را چند برابر کنید.

فرآیند معامله و کسب سود از معاملات آتی صندوق طلا

فرض کنید که وارد قراردادی با ارزش 1000 واحد صندوق با قیمت 10000 تومان می‌شوید که سررسید آن 3 ماه بعد است. در صورتی که شما در موقعیت تعهدی خرید باشید، مشخصاً از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود کسب خواهید نمود.

فرض کنید در روز اول قیمت تسویه برابر با 10200 تومان می‌شود.

محاسبه

در روز اول شما 200,000 تومان سود کرده‌اید.

در روز دوم قیمت به 10100 تومان کاهش می‌یابد. در اینجا چون آخرین قیمتی که در آن با شما تسویه انجام شده 10200 تومان بوده است، همین قیمت مبنای محاسبه تسویه قرار می‌گیرد.

محاسبه

یعنی شما نسبت به روز قبل، 100,000 تومان ضرر کرده‌اید (البته باید توجه داشته باشید که هنوز هم نسبت به قیمت اولیه قرارداد در سود هستید).

در روز سوم قیمت به 10500 تومان می‌رسد.

محاسبه

در این روز شما 400,000 تومان سود خواهید کرد.

فرض کنیم همینجا قیمت هدف شماست و سود مورد نظرتان از این معامله حاصل شده است. مجموع سود و زیان شما از این معامله به این صورت محاسبه می‌شود:

محاسبه

بدون احتساب کارمزد، شما از این موقعیت معاملاتی 500,000 تومان سود کرده‌اید.

حال برای بستن این موقعیت معاملاتی می‌توانید وارد یک معامله معکوس شوید. اگر در موقعیت تعهدی خرید بودید، وارد موقعیت فروش شوید و بالعکس. در این صورت می‌گوییم شما موقعیت خود را آفست کرده‌اید.

البته این حالت با این فرض است که بخواهید قبل از سررسید از بازار خارج شوید. در غیر این صورت ماجرا تغییر می‌کند. اگر طرفین قرارداد قبل از سررسید از معامله خارج نشوند، وارد فرآیند تحویل در سررسید خواهند شد.

فرآیند تحویل در معاملات آتی صندوق طلا چگونه است؟

در مرحله اول، خریدار و فروشنده، هر دو باید فرم آمادگی تحویل را پر کرده و آن را ارسال نمایند.

در مرحله بعدی، خریدار باید به‌میزان مبلغ ارزش قرارداد که با قیمت تسویه روز آخر محاسبه می‌شود، در حساب خود پول داشته باشد. فروشنده هم باید به‌تعداد تعیین‌شده در قرارداد، واحدهای صندوق طلای لوتوس را در کد بورسی خود داشته باشد.

مهلت ارائه گواهی آمادگی تحویل تا 15 دقیقه پس از اتمام جلسه معاملاتی آخرین روز معاملاتی در نظر گرفته شده است.

در صورت نکول در اجرای قرارداد، جریمه درنظرگرفته‌شده برابر با 1% ارزش قرارداد بر اساس قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی خواهد بود.

مشخصات قرارداد آتی صندوق طلا

اندازه هر قرارداد آتی صندوق طلای لوتوس، برابر با 1000 واحد سرمایه‌گذاری این صندوق است و اندازه هر سفارش، حداکثر تا 25 قرارداد می‌تواند باشد.

حداقل تغییر قیمت سفارش برابر با 10 تومان به‌ازای هر واحد صندوق است. این عدد را که در اندازه قرارداد یعنی 1000 ضرب کنیم، حداقل تغییر قیمت سفارش برای هر قرارداد برابر با 10,000 تومان خواهد بود. در واقع این عدد میزان امکان ایجاد تغییر در همان مبلغی است که موقع ثبت سفارش در سامانه آنلاین معاملاتی وارد می‌کنید. یعنی مثلاً نمی‌توانید به‌ازای هر قرارداد، قیمت سفارش خود را 3000 تومان افزایش یا کاهش دهید و این عدد باید مضربی از رقم اعلام‌شده باشد.

کارمزد معاملات صندوق طلا برای طرفین قرارداد، برابر با 0/0006 ارزش آن است. یعنی خریدار و فروشنده، هر یک به‌اندازه 0/0006 ارزش قرارداد را به‌عنوان کارمزد می‌پردازند.

نکته آخر درباره نماد معاملاتی قرارداد آتی صندوق پشتوانه طلای لوتوس است. این نماد را به‌صورت ETCMMYY می‌نویسند. در این نماد MM نشان‌دهنده ماه و YY برای سال قرارداد است. مثلاً اگر نماد قراردادی ETCFA01 باشد، یعنی سررسید این قرارداد تا فروردین سال 1401 است.

در تصاویر زیر، مشخصات قرارداد اعلام‌شده توسط شرکت بورس کالای ایران را مشاهده می‌کنید.

مشخصات قرارداد آتی

مشخصات قرارداد آتی

مشخصات قرارداد آتی صندوق طلا

ساعات معاملاتی آتی صندوق طلا

ساعات معاملاتی در بازار قرارداد آتی از 10 الی 15 است و معاملات از شنبه تا پنج‌شنبه انجام می‌شوند (معاملات آتی نقره در آخرین روز معاملاتی منتهی به سررسید تا ساعت 13 انجام می‌گیرند). ساعت 10:00 الی 10:30، دوره پیش‌گشایش نام دارد. در این زمان، سفارش‌های خریداران و فروشندگان ثبت می‌شود تا سر قیمتی به توافق برسند. در این دوره، معامله‌ای انجام نخواهد شد.

از ساعت 10:30 الی 14:55 حراج پیوسته جریان دارد که در آن سفارشات به‌صورت عادی ثبت و معاملات اجرا می‌شوند. ساعت 14:55 الی 15:00 که 5 دقیقه نهایی ساعات معاملات است، دوره پایانی نامیده می‌شود. در این زمان امکان ثبت سفارش جدید وجود ندارد و معامله‌گران تنها امکان ویرایش سفارش‌های ثبت‌شده خود را دارند.

چگونه شروع کنم؟ نحوه دریافت کد معاملاتی برای قراردادهای آتی

برای شروع معامله در بازار قراردادهای آتی صندوق طلا، کافی است که سرمایه‌تان حداقل برابر با یک وجه تضمین باشد. این میزان حدوداً برابر با 2 میلیون تومان است.

برای معامله در بازار قراردادهای آتی باید کد مشتقه کالا را دریافت کنید. با این کد می‌توانید هم در قراردادهای آتی و هم اختیار معامله یا آپشن وارد شوید.

برای دریافت کد مشتقه کالا لازم است که ابتدا کد بورسی داشته باشید. نحوه دریافت کدبورسی را اینجا بخوانید.

سن متقاضی دریافت کد مشتقه هم باید حداقل 18 سال تمام باشد.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کد مشتقه کالا عبارت‌اند از:

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
  • معرفی دو شماره حساب

باید هر دوی شماره حساب‌هایی که معرفی می‌کنید از یک بانک باشند. آن بانک هم باید بانک سامان یا ملت باشد.

یکی از این حساب‌ها، حساب در اختیار بورس یا همان حساب عملیاتی است که سرمایه‌گذار حق برداشت وجه از آن را ندارد و فقط می‌تواند به این حساب، واریز داشته باشد. در صورت تمایل به برداشت وجه از حساب در اختیار، باید به بورس درخواست برداشت وجه داده شود.

حساب دیگر، حساب شخصی یا پشتیبان است که به حساب عملیاتی متصل شده و برداشت وجه معامله‌گر، بعد از ارسال درخواست به بورس و تایید درخواست، از این حساب انجام می‌شود.

در صورتی که بانک سامان را برای این حساب‌ها انتخاب کنید، لازم است که از کارگزاری مورد نظر یک نامه معرفی به بانک سامان بگیرید. باز کردن حساب در اختیار بورس با این نامه انجام می‌شود و اگر از قبل حساب دیگری در این بانک دارید، نمی‌توانید از آن به‌عنوان حساب عملیاتی استفاده کنید. برای حساب شخصی می‌توانید حسابی که از قبل داشته‌اید را به‌عنوان حساب پشتیبان معرفی نمایید یا حساب جدید دیگری باز کنید.

اگر بانک ملت را انتخاب کنید، نیازی به دریافت نامه از کارگزاری نخواهید داشت. تنها کافی است که یک حساب کوتاه‌مدت ساده، انفرادی و بدون طرح را به‌عنوان حساب در اختیار بورس و یک حساب کوتاه‌مدت یا قرض‌الحسنه را به‌عنوان حساب شخصی خود معرفی کنید.

بعد از طی این مراحل، می‌توانید کد مشتقه کالا را دریافت کرده و معاملات خود را آغاز کنید.

نکته نهایی این است که در قراردادهای مشتقه، برخلاف بازار عادی بورس، امکان استفاده از خدمات چند کارگزاری برای معامله‌گران وجود ندارد. در صورت تمایل به کار با یک کارگزاری دیگر، لازم است که از کارگزاری فعلی خود نامه‌ای برای انتقال کد دریافت کرده و به این صورت، کد خود را به کارگزاری مقصد منتقل کنید.

جمع‌بندی و سخن آخر

قراردادهای آتی امکانات و مزایای منحصربه‌فردی برای معامله‌گران ایجاد می‌کنند. بازار قراردادهای آتی و معاملات آتی صندوق طلا، این فرصت را برای شما ایجاد می‌کند که در صورت یافتن موقعیت‌های مناسب برای معامله، به کسب سود دلخواه خود بپردازید.

این موقعیت‌ها به‌صورت بالقوه می‌توانند سودهای بیشتری در مقایسه با معاملات عادی نصیب معامله‌گر کنند. این امر باعث جذابیت این بازار در نظر معامله‌گران و استقبال آنان از این فرصت شده است.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx