چگونه آلتکوین‌ها را انتخاب یا تحلیل کنیم؟

آلتکوین‌ها

قبل از سرمایه‌گذاری در آلتکوین‌ها، باید وایت‌پیپر پروژه، عوامل عرضه و تقاضا، تیم و سهام‌داران پشتیبان پروژه را بررسی کنید.

آلتکوین چیست؟

کلمه آلتکوین از دو کلمه alternative (جایگزین) و coin گرفته شده است.

آلتکوین‌ها به تمام کوین‌هایی گفته می‌شود که جایگزین بیت‌کوین هستند. به عبارت دیگر، غیر از بیت‌کوین، تمام ارزهای دیجیتال دیگر آلتکوین محسوب می‌شوند.

عناوین مطلب:

آلتکوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که ویژگی‌های مشترکی با بیت‌کوین دارند. به‌عنوان مثال، بیت‌کوین و آلتکوین‌ها چارچوب اولیه مشابهی دارند. آلتکوین‌ها نیز مانند سیستم‌های همتابه‌همتا (P2P) عمل می‌کنند و مانند بیت‌کوین، کد به اشتراک می‌گذارند.

البته بین بیت‌کوین و آلتکوین‌ها هم تفاوت‌های مشخصی وجود دارد.

یکی از این تفاوت‌ها سازوکار توافقی است که این آلتکوین‌ها برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها یا تولید بلاک‌ها استفاده می‌کنند. درحالی‌که بیت‌کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، آلتکوین‌ها معمولاً از اثبات سهام (PoS) یا سایر مکانیزم‌های اجماع بهره می‌برند. دسته‌های آلت‌کوین‌ مختلفی وجود دارد و می‌توان آن‌ها را با مکانیزم‌های اجماع و عملکردهای منحصربه‌فردشان تعریف کرد.

در این قسمت رایج‌ترین انواع آلتکوین را معرفی می‌کنیم:

مبتنی بر استخراج

آلت‌کوین‌های مبتنی بر استخراج از روش اثبات کار استفاده می‌کنند که به سیستم‌ها اجازه می‌دهد تا کوین‌های جدیدی را از طریق استخراج ایجاد کنند. استخراج مستلزم حل مسائل پیچیده برای ایجاد بلاک است. مونرو، لایت کوین و زی‌کش همگی نمونه‌هایی از آلتکوین‌های مبتنی بر استخراج هستند.

استیبل‌کوین‌ها

stablecoin

هدف استیبل‌کوین‌ها (stablecoin) یا همان کوین‌هایی با ارزش پایدار، کاهش نوسانی است که ارزهای دیجیتال همیشه از ابتدا درگیر آن بوده‌اند. بنابراین، ارزش استیبل کوین‌ها با ارزش سبدی از کالاها، مانند فلزات گرانبها، ارزهای فیات یا سایر ارزهای دیجیتال مرتبط است. درصورتی‌که ارز دیجیتال با مشکل مواجه شود، سبد به عنوان یک ذخیره عمل می‌کند.

دای، یواس‌دی کوین و تتر همگی نمونه‌هایی از استیبل‌کوین‌ها هستند.

مطلب مرتبط: برترین استیبل کوین‌ها را بشناسید

توکن‌های اوراق بهادار

همان‌طور که از نام توکن‌های اوراق بهادار (security token) پیداست، این توکن‌ها شبیه به اوراق بهادار سنتی عمل می‌کنند که در بازارهای سهام معامله می‌شوند.

آنها به سهام سنتی شباهت دارند و نشان‌دهنده حقوق صاحبان سهام هستند، چه به صورت مالکیت و چه به صورت سود سهام. توکن‌های اوراق بهادار پتانسیل کسب سود زیاد دارند و به همین دلیل برای سرمایه‌گذاران جذاب هستند.

میم‌کوین‌ها

میم‌کوین‌ها (meme coin) را می‌توانیم برداشت طنزآمیزی از ارزهای دیجیتال بدانیم. ا

ین کوین‌ها که اغلب بر پایه شوخی‌های رایج اینترنتی شکل می‌گیرند، اغلب توسط افراد مشهور و اینفلوئنسرهای محبوب در فضای کریپتو تبلیغ می شوند. برای مثال، قیمت میم‌کوین‌های محبوب دوج کوین و شیبااینو بارها تحت تأثیر توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا که علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال دارد، افزایش یافته است.

مطلب مرتبط: میم کوین چیست؟

توکن‌های کاربردی

توکن‌های کاربردی (utility token) برای ارائه خدماتی مانند پاداش، کارمزد شبکه و خرید در یک شبکه خاص استفاده می‌شوند.

توکن‌های کاربردی برخلاف توکن‌های اوراق بهادار، ارزش ویژه‌ای ارائه نمی‌کنند. به عنوان مثال، فایل‌کوین یک توکن ابزاری است که برای خرید فضای ذخیره‌سازی در یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

آلتکوین‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تحلیل بنیادی آلتکوین شامل بررسی و ارزیابی تمام اطلاعات موجود روی یک آلتکوین است. این مسئله شامل بررسی موارد استفاده ارز دیجیتال و شبکه آن و همچنین تیم پشتیبان پروژه می‌شود؛ هدف این است تا به‌طور کامل بهترین آلتکوین‌ها را برای خرید درک و ارزیابی کنید.

هنگام تحلیل آلتکوین‌ها یا هر ارز دیجیتالی در این زمینه، هدف این است که بفهمیم آیا دارایی موردنظر بیش‌ارزش‌گذاری یا کم‌ارزش‌گذاری شده است.

از خرید دارایی‌های بیش‌ارزش‌گذاری باید اجتناب کرد، درحالی‌که دارایی‌های کم‌ارزش‌گذاری ایده‌آل‌تر هستند. دارایی‌های بیش‌ارزش‌گذاری‌شده احتمالاً عملکرد ضعیف‌تری خواهند داشت و به ارزش واقعی خود بازمی‌گردند. از سوی دیگر، دارایی‌های کم‌ارزش‌گذاری‌شده، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند و به‌طور مداوم سودآور هستند.

تحلیل کامل آلت کوین‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را در مورد تصمیمات سرمایه‌گذاری خود بگیرید.

در اینجا چند دستورالعمل مفید در مورد چگونگی تحلیل ارزهای دیجیتال پیش از سرمایه‌گذاری وجود دارد:

مرحله 1: وایت‌پیپر را تحلیل و ارزش نسبی آلتکوین را پیدا کنید.

بررسی دقیق وایت پیپر توکن، اطلاعات مرتبط زیادی مانند کاربردها، اهداف و چشم‌انداز تیم پروژه را در اختیار شما قرار می‌دهد. وایت پیپر باید تصویر خوبی از ارزش نسبی آلتکوین به شما ارائه دهد.

برای مثال، ارزش ارائه‌شده بیت‌کوین به این صورت است:

یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز همتابه‌همتا بدون نیاز به بانک مرکزی یا مدیریت واحد که می‌تواند در شبکه‌ای همتابه‌همتا و بدون نیاز به واسطه از کاربری به کاربر دیگر ارسال شود.

بررسی ارزش یک آلتکوین می‌تواند شما را در تحلیل اطلاعات دیگر در مورد آن راهنمایی کند.

مرحله 2: به‌دنبال افزایش تقاضا و عرضه پایدار (یا در حال کاهش) باشید.

بررسی عرضه و تقاضا یکی از بهترین روش‌ها برای ارزیابی سرمایه‌گذاری بعدی ارز دیجیتال شماست. اکنون که تصویر واضحی از اینکه آلتکوین چگونه به کاربرانش ارزش می‌افزاید، به دست آورده‌اید، وقت آن است که به مسیری که از نظر عرضه و تقاضا طی می‌کند، نگاه کنید.

به بیان ساده، آلتکوین باید مشوق‌هایی داشته باشد که با استفاده از آنها، عرضه توکن به‌طور مداوم کاهش یابد یا پایدار بماند. وقتی تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد، قیمت‌ها افزایش می‌یابند و در نتیجه باعث افزایش تقاضا می‌شوند.

supply

برای انجام این کار، می‌توانید به منابعی مانند شاخص‌های قیمت کوین تلگراف، مارکت نیوز، و کوین مارکت کپ رجوع کنید.

مرحله 3: ارزیابی تیم و ذینفعان پشت پروژه

اکنون که درک خوبی از آنچه پروژه می‌تواند ارائه دهد دارید، ارزیابی کامل تیم پشتیبان پروژه نیز مهم است.

شما می‌توانید اطلاعاتی درباره تیم در وایت پیپر پروژه بیابید، اما سعی کنید خودتان هم در مورد آنها تحقیق کنید. می‌توانید صفحه رسمی تیم پروژه و همچنین پروفایل‌های لینکدین آن‌ها را که باید عمومی و در دسترس همه باشند، بررسی کنید.

وقتی به پیشینه هر یک از اعضا نگاه می‌کنید، سوالات زیر را بپرسید:

  • آیا در گذشته روی پروژه‌های معتبر و موفق دیگری کار کرده‌اند؟
  • اعتبار خود را مدیون چه‌چیزی هستند؟
  • آیا آنها اعضای شناخته‌شده‌ای در جامعه ارزهای دیجیتال و اکوسیستم بلاک‌چین هستند؟

هدف این است که بفهمیم آیا تیم پشتیبان پروژه باتجربه و متشکل از کارشناسانی است که می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند یا خیر.

برای تکمیل تحقیقات خود در این زمینه می‌توانید به پلتفرم‌های تحلیل درون‌زنجیره‌ای و مرورگرهای بلاک‌چین نگاه کنید. همچنین می‌توانید به پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی آنها یا گفت‌وگوهایشان در توییتر نگاهی داشته باشید.

به‌عنوان مثال، اتریوم چنین جامعه سرمایه‌گذاری قدرتمندی دارد، زیرا هر فردی که روی اتریوم کار می‌کند برای دارندگان توکن آن ارزش ایجاد می‌کند. علیرغم مسائلی مانند کارمزدهای بالا و تراکنش‌های کُند، توسعه‌دهندگان، سازندگان جامعه و سایر استعدادهای برتر همچنان می‌خواهند پروژه‌های مرتبط با اتریوم را ادامه دهند.

برای مثال پلتفرم‌هایی مانند آوی و اپن‌سی روی اتریوم ساخته شده‌اند. اگر تیم پشتیبان یک پروژه به‌اندازه کافی قدرتمند باشد، می‌تواند سرمایه‌گذاران و آینده‌اندیشان معتبر بیشتری جذب کند و اجازه دهد تا پروژه‌ها و پیشرفت‌های بیشتری روی این پلتفرم ایجاد شوند. این افراد تلاش می‌کنند تا به‌طور مداوم پلتفرم‌های موجود و نوآوری‌های مرتبط با پروژه را بهبود ببخشند، بنابراین ارزش بیشتری برای دارندگان توکن ایجاد می‌کنند.

کدام پلتفرم‌های آلتکوین بیشترین پتانسیل را دارند؟

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری آلتکوین می‌شود، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. با این حال، همیشه منطقی این است که بدانید کدام یک از آنها بیشترین پتانسیل را برای اطمینان از سرمایه‌گذاری هوشمندانه دارند.

اتریوم

بسیاری اتریوم را پادشاه آلتکوین‌ها می‌نامند.

اتریوم در سال 2013 توسط ویتالیک بوترین و همکارانش ایجاد شد. اتریوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. بنیان‌گذاران اتریوم از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) برای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. اکثر فضاهای مالی غیرمتمرکز فعلی به بلاک‌چین اتریوم متکی هستند و به همین دلیل توکن بومی اتر هر روز مفیدتر و باارزش‌تر می‌شود.

چین‌لینک (Chainlink)

چین‌لینک قراردادهای هوشمند را با ترکیب داده‌های دنیای واقعی به سطح دیگری می‌برد.

به لطف چین‌لینک، قراردادهای هوشمند اتریوم اکنون می‌توانند با سایر رابط‌های برنامه‌نویسی ارتباط برقرار و همچنین مطابق با رویدادهای جهانی و قیمت سایر دارایی‌ها عمل کنند. ارزش چین‌لینک در حالی همچنان به اوج خود ادامه می‌دهد که سهام‌داران ارزشمندی از جمله اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل وارد جرگه سهام‌داران این شبکه می‌شوند.

استلار لومنز (Stellar Lumens)

هدف استلار این است که سیستم‌های بانکی جهانی را از طریق پلتفرم غیرمتمرکز خود متحد کند.

به این ترتیب، از روش‌های پرداخت غیرمرتبط مانند Alchemy Pay و Single Euro Payments Area استفاده و سپس این سیستم‌ها را از طریق یک دفترکل غیرمتمرکز به هم متصل می‌کند. رقیب اصلی استلار، پلتفرم ریپل است که اخیراً با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده وارد نزاعی قانونی شده است. این امر استلار را در موقعیتی عالی قرار می‌دهد تا بتواند به برترین شبکه پرداخت جهانی تبدیل شود.

آوی (Aave)

آوی در حال حاضر یکی از برترین پروتکل‌های وام‌دهی است و همچنان سطح بالایی از ایمنی و ناشناس‌بودن را به وام‌گیرندگان ارائه می‌دهد.

به دلیل محبوبیتی که این پلتفرم دارد، وام‌گیرندگان ملزم به ارائه وثیقه بیشتر از مبلغی هستند که وام می‌گیرند. وثیقه‌ها هم در طول زمان وام‌گیری به‌شکلی ایمن ذخیره می‌شوند. در حالت عادی، وام‌دهنده به طور خودکار از طریق قرارداد هوشمند سود خود را دریافت می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله، ما نگاهی به استیبل کوین‌ها، میم‌کوین‌ها، توکن‌های کاربردی و همچنین توکن‌های اوراق بهادار داشتیم و تعدادی از آنها را معرفی کردیم.

در مجموع، بهتر است برای بهترین سرمایه‌گذاری روی آلتکوین‌ها، وایت‌پیپر پروژه، مسائل مربوط به عرضه و تقاضا، تیم توسعه‌دهنده و پشتیبان و همچنین سهام‌گذاران آلتکوین را بررسی کنید.

با شناخت بهتر اعضاء پشتیبان پروژه و فناوری‌های به‌کاررفته در پلتفرم آلتکوین‌ها به دید عمیق‌تری نسبت به این گزینه سرمایه‌گذاری و همچنین آینده آن دست خواهید یافت و با دید روشن‌تری سرمایه خود را وارد بازار خواهید کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

روش تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال (فاندامنتال)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
اسفندیار

سلام خانم کاظمیان دمتون گرم بابت توضیحات عالی👍مطالبتون را می خونم سوال برام پیش میاد شما ک عالی توضیح دادین ولی چون من شناخت نسبت ب بازار کمه درست متوجه نشدم ممنون میشه درمورد عرضه و تقاضا ک فرمودین بیشتر توضیح بدین و اگر با مثال باشه خیلی ممنونت میشم
هر چ عرضه کمتر باشه برای یک ارز بهتره؟؟؟؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx