استیبل کوین‌های برتر سال 2023 (ارزهای دیجیتال با ارزش پایدار)

استیبل کوین

سازوکار شناخته‌شدۀ ثبات قیمت در ارزهای فیات را نمی‌توان در بازار ارزهای دیجیتال مشاهده کرد.

یکی از ویژگی‌های بازارهای دارایی‌های دیجیتالی همچون اتریوم و بیت‌کوین بی‌ثباتی و نوسانات شدید قیمت است. استیبل کوین‌ ها (stablecoin) یا «کوین‌هایی با ارزش پایدار» برای رفع این مشکل ایجاد شده‌اند.

استیبل کوین‌ها اخیراً توجه زیادی را، به‌ویژه از سوی شرکت‌های خصوصی همچون فیس بوک و بانک‌های مرکزی به خود جلب کرده‌اند.

عناوین مطلب:

استیبل کوین‌ها را می‌توان اساساً جایگزین‌‌های‌ جدیدی برای کاهش نوسانات قیمت در جهان رمزارزها دانست.

در مورد ارزهای دیجیتال با ارزش پایدار (استیبل‌کوین‌ها) قبلا مطالبی در بورسینس منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:

آشنایی با اصول اولیه استیبل کوین

پیش از بررسی کلی استیبل‌ کوین‌های محبوب، درک اهمیت و کارکرد آنها بسیار مهم است.

سرمایه‌گذاران بسیاری در حوزه ارزهای دیجیتال یک‌شبه به ثروت هنگفتی دست یافته‌اند و بعد، در عرضه چند هفته بخش زیادی از آن را از دست داده‌اند. به همین دلیل، افراد باید مسئله مهم نوسانات شدید رمزارزها را در نظر داشته باشند.

همچنین، رمزارزها به‌دلیل بی‌ثباتی بازار نمی‌توانند واسطه مبادله قابل‌اعتمادی برای کالاها و خدمات باشند. راه‌حل این مشکل استیبل کوین‌های قابل‌اعتمادی است که از نظر ارزش در مقایسه با سایر همتایان دیجیتال خود، ثبات قیمت بسیار بیشتری دارند.

افزایش تقاضا برای استیبل کوین‌

تقاضا برای استیبل کوین‌ها به‌طور مستمر رو به افزایش است.

اخیراً، جهان رمزارزها با پدیده‌ای به‌نام «تهاجم استیبل کوین‌ها» (stablecoin invasion) روبه‌رو شده است. در حال حاضر، تقریبا 200 استیبل کوین در سرتاسر جهان وجود دارند که یا عرضه شده‌اند یا در دست توسعه هستند. علاوه بر این، اداره خدمات مالی ایالت نیویورک در آمریکا نیز دو استیبل کوین جمینی دلار (GUSD) و پکسوس استاندارد (PAX) را که پشتوانه دلار دارند، به رسمیت شناخته و آنها را در چارچوب مقررات دولتی قرار داده است. 

به‌گزارش پلتفرم آماری (cryptoslate)، ارزش کل دارایی‌های استیبل کوین در اواسط سپتامبر 2021 به بیش از 125 میلیارد دلار رسیده است. علاوه بر این، بسیاری از ارائه‌دهندگان سرویس‌های مالی، همچون بانک بزرگ جی پی مورگان (JP Morgan) که به دنبال ورود به فضای رمزارزها هستند، از استیبل کوین‌ها استقبال کرده‌اند.

انواع استیبل کوین‌

استیبل کوین‌ها را می‌توان بر اساس دارایی‌هایی پشتیبانشان در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد.

شناخت انواع مختلف استیبل کوین‌ها می‌تواند به شما در درک علت ثبات قیمت استیبل کوین‌ها کمک کند. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های استیبل کوین‌ها اشاره می‌کنیم.

استیبل کوین با پشتوانه کالا

استیبل کوین با پشتوانه کالا

برخی از استیبل کوین‌ها ارزش خود را از دارایی‌های کمیابی همچون املاک یا طلا دریافت می‌کنند.

در حال حاضر، متداول‌ترین کالاهای پشتوانه برای استیبل کوین‌ها، طلا و فلزات گرانبها هستند.

استیبل کوین با پشتوانه دارایی‌های دیجیتال

اگرچه بسیاری افراد مخالف این هستند که استیبل کوین‌ها وابسته به دارایی‌های دیجیتال باشند، اما هنوز استیبل کوین‌های متعددی وجود دارند که ارزش خود را از رمزارزها دریافت می‌کنند.

از این استیبل کوین‌ها برای حفظ موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که با وثیقه بیش‌ازحد ایجاد شده است.

استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات

fiat

متداول‌ترین انواع استیبل کوین‌، مواردی هستند که ارزش خود را از ارزهای فیات دریافت می‌کنند. استیبل کوین‌هایی که وابسته به ارزهای فیاتی همچون دلار، یورو و یوآن چین هستند، بسیار محبوب‌اند و اغلب به‌عنوان وثیقه معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استیبل‌ کوین‌هایی تتر، true usd و usdc از این جمله هستند.

استیبل کوین با پشتوانه حق‌الضرب

حق‌الضرب (Seigniorage) یا همان حق چاپ پول به‌طور کلی تحت کنترل یک الگوریتم یا فرآیند در مقایسه با یک ارز یا دارایی است. در این مورد، قراردادهای هوشمند روی پلتفرم‌های غیرمتمرکز می‌توانند به‌عنوان پشتیبان‌های مستقل برای استیبل کوین‌هایی که پشتوانه حق‌الضرب دارند، عمل کنند.

فهرستی از برترین استیبل کوین‌های سال 2023

بحث در خصوص استیبل کوین‌ها توجه بسیاری از افراد را از سرتاسر جهان به خود معطوف داشته است.

با این حال، تعریف کلی و شناخت انواع استیبل کوین‌ها برای درک آنها کافی به نظر نمی‌رسد. به همین منظور، با استناد به مقاله‌ای از وب‌سایت 101blockchains، برخی از برجسته‌ترین و خبرسازترین استیبل کوین‌های سال 2021 را معرفی و ویژگی‌های آنها را مرور می‌کنیم.  

تتر (USDT)

tether

تتر (Tether) بی‌شک یکی از مهم‌ترین استیبل کوین‌های موجود در جهان است. در حال حاضر، تتر بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین استیبل کوین دنیا به شمار می‌رود. براساس گزارش پلتفرم آماری کوین‌گیکو (CoinGecko)، ارزش کل بازار این استیبل کوین بیش از 80 میلیارد دلار است.

شرکت تتر چندین استیبل کوین به بازار معرفی کرده است. معروف‌ترین استیبل کوین این شرکت تتر است که با نماد USDT شناخته می‌‌شود و با دلار ایالات متحده نسبتی یک‌به‌یک دارد.

دومین استیبل کوین تتر وابسته به یورو با نماد EURT است.

شرکت تتر، استیبل کوین‌های دیگری برای طلا (نماد XAUT)، پزو مکزیک (MXNT)، یوان چین (CNHT) نیز منتشر کرده است.

با این همه، تتر نیز معایب خاص خود را دارد. بسیاری از انتقاداتی که در خصوص این استیبل کوین مطرح می‌شود، مربوط به عدم شفافیت و مغایرت داده‌ها در ذخایر وثیقه این استیبل کوین است. البته، تتر هنوز ادعا می‌کند که به ازای هر کوین تتر یک دلار در صندوق‌های ذخیره خود دارد و تمام کوین‌های تتر صددرصد دارای پشتیبان هستند.

یواس‌دی‌ کوین (USDC)

usdc

یواس‌دی‌ کوین (USD Coin) نیز یکی از نام‌های برجسته بین استیبل کوین‌هاست. نکته مهم در خصوص یواس‌دی‌ کوین هویت آن به‌عنوان استیبل کوین رسمی صرافی کوین بیس است.

این استیبل کوین کاملاً توسط دلار ایالات متحده پشتیبانی می‌شود و اعتبارش توسط سِرکِل (Circle)، شرکت موسس آن تأیید شده است. به نظر می‌رسد یواس‌دی‌ کوین رویکرد مناسبی برای انطباق با قوانین نهادهای نظارتی پیش گرفته است.

یواس‌دی‌ کوین مجوزهای مربوطه برای انجام عملیات در حوزه‌های قضایی مختلف را کسب کرده است. گفتنی است یواس‌دی‌ کوین نیز توکن ERC-20 مبتنی بر اتریومی است که می‌تواند در راه‌حل‌های دیفای نیز به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

پس از راه‌اندازی یواس‌دی‌ کوین در سال 2017، این کوین راهی طولانی تا رسیدن به فهرست استیبل کوین‌های برتر طی کرده است.

اکنون (شهریور 1402) از ارزش بازاری بیش از 25 میلیارد دلار برخوردار است. علاوه بر این، یواس‌دی‌ کوین در مقایسه با تتر شفافیت بیشتری دارد و اسناد قانونی‌تری در خصوص ذخایر ارز فیات خود ارائه می‌کند.

دای (DAI)

dai

دای استیبل کوینی عرضه‌شده توسط سازمان مستقل غیرمتمرکز میکردائو (MakerDAO) است. دای کاملاً غیرمتمرکز بدون هیچ مرجع عرضه‌کنندۀ مرکزی است. بنابراین، می‌توان این استیبل کوین را ضدسانسور دانست.

دای پشتوانه دلار یا سایر ارزهای فیات را ندارد؛ در مقابل، وثیقه‌ای دیجیتال روی پلتفرم میکردائو پشتوانه این استیبل کوین است. وام‌های وثیقه‌دار روی میکردائو پایه‌ای برای ایجاد دای هستند.

کاربران می‌توانند برای وام‌گرفتن در میکردائو رمزارز سپرده‌گذاری کنند. علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های برتر این استیبل کوین، «چندوثیقه‌ای» بودن آن است. «چندوثیقه‌ای» بودن به این معناست که انواع مختلف دارایی‌های رمزارز می‌توانند در ایجاد دای کمک‌ کنند.

دای نگرانی‌های مربوط به قیمت استیبل کوین‌ها را با استفاده از تعدادی قرارداد هوشمند برطرف کرده است. همچنین، یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این استیبل کوین ایجادشدن آن روی پلتفرم اتریوم و کارکرد آن به‌عنوان توکن ERC-20 است. به‌عبارت دیگر، دای می‌تواند سطوح مطلوبی از تعامل‌پذیری را بین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلف تسهیل کند.

بایننس یواس‌دی (BUSD)

BUSD

یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز جهان با عرضه بایننس یواس‌دی (Binance USD) کار دیگری در رقابت با کوین بیس آمریکایی انجام‌نشده باقی نگذاشت.

در حال حاضر، بایننس یواس‌دی ارزشی یک‌به‌یک با دلار ایالات متحده دارد و تقریباً در هر موردی که با پلتفرم اتریوم و استاندارد ERC-20 و BNB سازگار باشد، واجد شرایط استفاده است. بنابراین، بایننس یواس‌دی قطعاً چیزی بیش از ثبات قیمت ارائه می‌دهد.

تأییدیه رسمی اداره خدمات مالی ایالت نیویورک برای بایننس یواس‌دی نیز می‌تواند عامل مهم دیگری در افزایش اعتبار این استیبل کوین باشد.

کاربران برای ایجاد یا نقدکردن بایننس یواس‌دی نیازی به کارمزد اضافی ندارند. مهم‌تر از همه، با توجه به تعداد بسیار زیاد کاربران بایننس و تمایل اکثریت آنها برای استفاده از بایننس یواس‌دی، می‌توان علت ارزش بازار 3 میلیارد دلاری آن را بهتر درک کرد.

این استیبل کوین رفته رفته در حال کاهش ارزش بازار خود است که دلایل مختلفی دارد. (از جمله شکایت SEC از صرافی بایننس)

ترو یواس‌دی (TUSD)

tusd

ترو یواس‌دی (True USD) یکی دیگر از استیبل‌ کوین‌های برتر است که در جهان رمزارزهاست.

از جمله نهادهای پشتیبان ترو یواس‌دی، گوگل، یوسی برکلی، پالانتیر و استنفورد هستند.

ترو یواس‌دی با الهام از پروتکل تتر کار توسعه خود را آغاز کرد تا بتواند پروتکل تتر را بهبود ببخشد. به‌ازای این استیبل کوین، ارز فیات دلار در ذخایر شرکت وجود دارد و اگر کاربران قوانین شناخت مشتری (KYC) را رعایت کنند، می‌توانند استیبل کوین‌های خود را بازخرید کنند. 

با این حال، یکی از انتقاداتی که در مورد ترو یواس‌دی مطرح شده است، مشکل واسطه‌‌ها و شخص ثالث است.

کاربران ترو یواس‌دی باید اطلاعات شخصی خود را در قالب فرآیند شناخت مشتری وارد پلتفرم کنند. همچنین، آنها باید در خصوص ذخایر ترو یواس‌دی به این شرکت اعتماد داشته باشند؛ درحالی که فناوری بلاک‌چین به‌منظور حذف واسطه‌گری و اعتماد پدید آمده است. البته، گفتنی است که اقدامات این شرکت تاکنون برمبنای امانت‌داری و پشتوانه قابل‌اعتماد قانونی شکل گرفته است.

پکس دلار (PAX)

blank

Pax Dollar که قبلا با نام پکسوس استاندارد (Paxos Standard) شناخته می‌شد یکی از بهترین عملکردها را در حوزه استیبل کوین‌ها داشته است.

اگرچه ارزش بازار پکسوس کمتر از 1 میلیارد دلار و در نتیجه، بسیار عقب‌تر از استیبل کوین‌هایی همچون تتر است، اما عوامل دیگری باعث برجسته‌شدن این استیبل کوین می‌شوند. با مجوز رسمی از اداره خدمات مالی ایالت نیویورک، پکسوس را می‌توان از نظر قانونی کاملاً قابل‌اعتماد دانست.

قانونی‌بودن و اعتبار عملکرد پکسوس استاندارد، این استیبل کوین را وارد همکاری‌هایی با پی‌پل (PayPal) کرده است.

علاوه بر این، مجوز رسمی اداره خدمات مالی ایالت نیویورک را می‌توان امتیاز برتر پکسوس در جهان کسب‌وکارهای کریپتو دانست. همکاری با پی‌پل می‌تواند مزیت رقابتی چشمگیری برای پیشی‌گرفتن از سایر استیبل کوین‌ها باشد.

همکاری با شرکت‌های بزرگ سیستم‌ پرداخت جهانی می‌تواند پکسوس را در جهت پذیرش هرچه‌بیشتر پیش ببرد. بنابراین، این توکن را می‌توان در فهرست محبوب‌ترین و خوش‌آتیه‌ترین استیبل کوین‌ها جای داد.

سایر استیبل‌کوین‌ها

به دلیل نیازی که برای استیبل کوین‌ها وجود دارد، تعداد زیادی از این دسته رمزارزها شکل گرفته است.

تعداد کل استیبل کوین‌ها در حال حاضر بیش از 140 مورد است که لیست آنها را می‌توانید در این صفحه از سایت coinmarketcap ببینید.

سخن پایانی

در پایان، باید اشاره کنیم که انتخاب ده مورد از حدود 140 استیبل کوین موجود در اکوسیستم ارزهای دیجیتال کار دشواری است.

با این حال، با توجه به آنچه مطالعه کردید، اکنون شما نیز می‌توانید موارد بنیادین در خصوص تحلیل وضعیت یک استیبل کوین و میزان محبوبیت آن را مورد بررسی قرار دهید. اعتماد و اعتبار استیبل کوین‌های فوق، نمایی کلی از ویژگی‌های مشترک استیبل کوین‌های کارآمد را به شما نشان می‌دهند.  

به‌طور کلی، برترین ویژگی یک استیبل کوین، همان‌طور که از نامش پیداست ثابت (stable) بودن ارزش آن است. استیبل کوین‌ها نقشی اساسی در پیشرفت و پذیرش رمزارزها ایفا می‌کنند. این کوین‌های دیجیتال می‌توانند به افراد و کسب‌وکارهای مختلف اجازه دهند تا علاوه بر استفاده از مزایای رمزارزها، مشکل نوسانات قیمت و بی‌ثباتی بازار را نیز پشت سر بگذارند.  

کاوش، شناسایی و یادگیری بیشتر در خصوص ویژگی‌های استیبل کوین‌های مختلف می‌تواند مسیرهای جدیدتر و گسترده‌تری را پیش پای کاربران و کسب‌وکارها در دنیای دارایی‌های دیجیتال قرار دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استیبل کوین (Stablecoin ارز دیجیتال با ارزش پایدار)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
kawan

سلام
آیا هزینه تراکنش dai مناسبه یا بالاست

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، اگر روی شبکه ERC20 باشه معمولا بالاست

مجید لطفی

مطالبتان فوق العاده فنی وعالی تشریح شده ممنون

شجاع‌الدین جهاندیده

ممنون از همراهی شما دوست گرامی

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
4
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx