آموزش جامع تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مستلزم تحقیق و ارزیابی دقیق تمام معیارهای موجود است.

اکثر پروژه‌ها اطلاعات کافی در مورد هدف ارز دیجیتال خود، وضعیت اقتصادی توکن، تیم پشت پروژه و توسعه آن تا به امروز ارائه می‌دهند.

در تحلیل فاندامنتال یا بنیادی می‌توانید با استفاده از ترکیبی از عوامل کمی و کیفی دیدگاه خوبی از ارزهای دیجیتال به دست آورید.

عناوین مطلب:

یک تفکر اشتباه در میان تازه‌واردان به دنیای کریپتوکارنسی این است که به دلیل نوسانات زیاد بازار، ارزهای دیجیتال را نمی‌توان بر اساس تحلیل فاندامنتال ارزیابی کرد.

با این حال، حتی اگر این دارایی‌ها به شدت تحت تأثیر هیجانات معامله‌گران جهانی باشند، باز هم می‌توان جمع‌بندی آگاهانه‌ای در مورد ارزش ذاتی آن‌ها انجام داد.

آشنایی با تحلیل فاندامنتال به ما کمک می‌کند مطمئن شویم که آیا یک ارز دیجیتال ارزش خرید را دارد یا خیر.

در این مقاله، به شما نشان خواهیم داد که چگونه با استفاده از تحلیل فاندامنتال ارزش ذاتی یک پروژه ارز دیجیتال را تحلیل کنید و همچنین تفاوت بین تحلیل ارز دیجیتال و تحلیل دارایی‌های سنتی را بررسی خواهیم کرد.

نکات کلیدی

  • تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال به ارزیابی ارزش ذاتی یک دارایی کریپتویی می‌پردازد.
  • با ارزیابی اطلاعات اساسی در مورد یک پروژه کریپتوکارنسی اطلاعات خوبی در مورد اینکه آیا قیمت فعلی آن کمتر یا بیشتر از ارزش واقعی‌اش است به دست خواهیم آورد.
  • هنگام تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال، باید به عوامل مختلفی مانند معیارهای بلاک‌چینی، کارمزدهای شبکه، معیارهای مالی و معیارهای پروژه توجه کنید.

توجه: اگرچه واژه «کریپتوکارنسی» یا ارز دیجیتال یک توکن دیجیتالی است که توسط یک پروژه بلاک‌چین صادر می‌شود، اما در این مقاله، اصطلاحات: ارز دیجیتال، پروژه و توکن را به جای یکدیگر استفاده می‌کنیم.

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال چیست؟

هدف تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال پی بردن به ارزش ذاتی یک دارایی یا به عبارت دیگر رسیدن به یک معیار عینی از ارزش ذاتی آن است.

سرمایه‌گذار با ارزیابی اطلاعات پایه مربوط به یک پروژه ارز دیجیتال به این نتیجه می‌رسد که آیا آن ارز دیجیتال در حال حاضر نسبت به ارزش ذاتی‌اش گران است یا ارزان.

ارز دیجیتالی که ارزان است ممکن است فرصتی برای خرید باشد، در حالی که ارز دیجیتالی که گران‌تر است به این معنی است که زمان فروش آن و کسب سود فرا رسیده است.

اگر فکر می‌کنید اطلاعات کافی درباره ارزهای دیجیتال ندارید، می‌توانید از اینجا شروع کنید: ارز دیجیتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال
هدف اصلی تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال پی بردن به ارزش ذاتی و ارزش سرمایه‌گذاری یک ارز است.

بازارهای کریپتوکارنسی به بی‌ثبات بودن مشهور هستند. حتی ارزهای معتبر مانند بیت‌کوین و اتریوم نیز در معرض نوسانات ناگهانی هستند.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال جدیدتر ریسک قابل توجهی به همراه دارد مگر اینکه واقعاً بدانید در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید.

انجام تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال به سرمایه‌گذاران غیر تکنیکال و معامله‌گران باتجربه کمک می‌کند تا در تغییرات بازار با اطمینان معامله کنند.

با استفاده از تحلیل فاندامنتال، معامله‌گران می‌توانند استراتژی‌های آگاهانه‌ای با شانس سودآوری بیشتر تدوین کنند.

تحلیل فاندامنتال با تحلیل تکنیکال تفاوت دارد.

معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به پیش‌بینی جهت بازار ارز دیجیتال هستند معمولاً از تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن مانند اندیکاتورهای RSI، مکدی و باندهای بولینگر برای تحلیل وضعیت قیمت استفاده می‌کنند.

آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و بورس (مقدماتی‌ تا پیشرفته)

تفاوت تحلیل فاندامنتال کریپتو با دارایی‌های سنتی

در سال 1934، بنجامین گراهام و دیوید داد، کتاب «Securities Analysis» را منتشر کردند که خیلی‌ها آن را بهترین منبع برای ارزیابی اوراق بهادار می‌دانند.

تا به امروز، سرمایه‌گذاران دارایی‌های مالی را با استفاده از معیارهایی که در این کتاب توضیح داده شده تحلیل می‌کنند.

به عنوان مثال، هنگام ارزیابی سهام یک شرکت از نظر کمی، می‌توانید از معیارهایی مانند سود هر واحد سهم (EPS) یا نسبت قیمت به سود (نسبت PE) برای تعیین ارزش ذاتی یک سهم استفاده کنید.

فعلاً هیچ مقررات مشخصی که ارزهای دیجیتال را ملزم به گزارش‌دهی در مورد وضعیت پروژه خود کند در سطح بین‌المللی وجود ندارد.

این در حالی است که شرکت‌های سهامی عام اغلب باید گزارش‌های فصلی مربوط به عملکرد خود را با اساس استانداردهای حسابداری شناخته‌شده منتشر کنند.

معیارهای سنتی کسب‌وکارها، مانند نسبت‌های نقدینگی که مربوط به توانایی مالی شرکت‌های معمولی است در بازار ارزهای دیجیتال هیچ جایگاهی ندارد.

در نتیجه، بازارهای ارزهای دیجیتال را نمی‌توان با استفاده از همان شاخص‌های تحلیل فاندامنتال سنتی مورد استفاده برای مشاغل سنتی ارزیابی کرد.

در بازارهای کریپتوکارنسی همه تراکنش‌ها را می‌توان به صورت عمومی در یک بلاک‌چین «حسابرسی» کرد و تیم مؤسس باید جامعه طرفداران را از نقشه راه خود مطلع کند. با این حال، از نظر مفهومی سرمایه‌گذاران باید اطلاعات دیگری را در مورد هر پروژه به دست بیاورند.

به همین دلیل باید چارچوب متفاوتی شامل معیارهایی کاملاً متمایز از معیارهای مورد استفاده برای تحلیل بازارهای سنتی تهیه کرد.

عواملی که باید در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال در نظر گرفت

هدف اصلی تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و ارزیابی پتانسیل سود یک دارایی است.

عوامل تحلیل
بخش‌های اصلی در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال را می‌توان در سه دسته کلی به کار برد:

1. معیارهای بلاک‌چین (معیارهای درون زنجیرهای)

بلاک‌چین یک منبع ارزشمند است که معیارهای روی زنجیره‌ای یا داده‌های ارائه شده توسط بلاک‌چین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با این حال، استخراج اطلاعات به صورت دستی از داده‌های خام بلاک‌چین می‌تواند زمان و انرژی‌بر باشد.

خوشبختانه، تعداد زیادی از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) ابزارهایی را برای به کمک به سرمایه‌گذاران در این زمینه فراهم کرده‌اند.

صرافی‌های برتر ارزهای دیجیتال ابزارهای گزارش‌دهی را توسعه داده‌اند که اطلاعات مفید فراوانی مانند تعداد کاربران فعال، کل تراکنش‌ها و ارزش تراکنش‌ها را به کاربران ارائه می‌کنند.

اساسی‌ترین معیارها برای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال عبارت‌اند: از هش ریت، تعداد آدرس‌های فعال و تعداد تراکنش‌ها، و همچنین ارزش تراکنش‌ها و کارمزدهای شبکه.

اما این داده‌ها چه کمکی به درک سرمایه‌گذار از ارزش یک پروژه می‌دهند؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد:

قبل از پرداختن به ادامه مطلب می‌توانید این مطلب را بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

هش ریت (Hash Rate)

معماری بلاک‌چین نقش مهمی در ایمن سازی شبکه ایفا می‌کند و مطالعه داده‌های آن برای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال ارزشمند است.

بیت‌کوین نمونه‌ای از ارز دیجیتال است که بر اساس مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) کار می‌کند. بلاک‌چین‌های PoW به استخراج‌کنندگانی نیاز دارند تا با دستگاه‌های ماینر خود معما‌های محاسباتی را حل کنند.

این معماها تراکنش‌های کاربران را تأیید می‌کنند و در عین حال مانع از حمله 51 درصدی مهاجمان مخرب به شبکه بلاک‌چین می‌شود.

در صورت حمله 51 درصدی، شخص / اشخاص کنترل کننده (مهاجم شبکه) این قدرت را خواهد داشت که تراکنش‌های دیگری را که متعلق به آن‌ها نیست تغییر داده یا متوقف کنند، یا ارز خود را دو بار خرج کنند (دابل اسپندینگ).

هش ریت
هش ریت متوسط بیت‌کوین

هش ریت قدرت محاسباتی ترکیبی است که در استخراج برای انجام محاسبات روی بلاک‌چین PoW استفاده می‌شود.

هش ریت بر اساس داده‌هایی که به صورت عمومی در دسترس هستند تخمین زده می‌شود، اگرچه مقدار واقعی آن هرگز مشخص نیست.

بسیاری از سرمایه‌گذاران کریپتوکارنسی، هش ریت را شاخصی برای بررسی سلامت پروژه ارز دیجیتال مورد نظر می‌دانند.

هرچه هش ریت بالاتر باشد، ماینرها انگیزه بیشتری برای استخراج و کسب سود دارند در نتیجه امنیت شبکه بیشتر می‌شود. ماینرها هم می‌توانند با محاسبه هش ریت شخصی خود سودآوری خود را تعیین کنند.

با این حال، زمانی که هش ریت یک ارز دیجیتال کاهش پیدا کند، ماینرها ممکن است استخراج آن ارز را بی‌سود بدانند، که این منجر به «کاپیتولاسیون ماینرها» می‌شود.

این اتفاق اغلب زمانی رخ می‌دهد که قیمت ارز به شدت کاهش پیدا می‌کند و استخراج‌کنندگان را مجبور به فروش سخت‌افزارشان می‌کند. هش ریت کمتر منجر به از دست رفتن علاقه سرمایه‌گذاران می‌شود.

قیمت فعلی، حجم تراکنش و کارمزدهای پرداختی کاربران یک ارز دیجیتال از جمله متغیرهایی است که ممکن است بر هزینه‌های کلی عملیات ماینینگ تأثیر بگذارند. همچنین، هزینه‌های مستقیم استخراج مانند مصرف برق و توان محاسباتی را باید در نظر گرفت.

مقدار ارز دیجیتال استیک شده

در حالی که هش ریت یک شاخص معتبر از سلامت بلاک‌چین‌های PoW است، در بلاک‌چین‌های اثبات سهام (PoS)، مانند اتریوم، این مقدار ارز دیجیتال استیک یا سهام‌گذاری شده است که باید به آن توجه کرد.

بلاک‌چین‌های PoS برای اعتبارسنجی بلوک‌ها به توکن‌های استیک شده توسط کاربران متکی هستند. از این رو، تعداد توکن‌های استیک شده بیشتر به معنای امنیت بیشتر بلاک‌چین است.

آدرس‌های فعال

آدرس های فعال
نمودار آدرس‌های فعال بیت‌کوین

آدرس‌های فعال تعداد آدرس‌هایی که در یک دوره زمانی مشخص در بلاک‌چین تراکنش انجام داده‌اند را مشخص می‌کند.

یکی از ساده‌ترین روش‌های به دست آوردن تعداد آدرس‌های فعال، جمع کردن تعداد آدرس‌های ارسال و دریافت کننده تراکنش در یک دوره مشخص است.

محاسبه تعداد آدرس‌های فعال در طی چند روز، هفته یا ماه، رشد و کاهش فعالیت و علاقه کاربران به یک کوین یا توکن را نشان می‌دهد.

روش دیگر، شناسایی کردن تعداد آدرس‌های منحصر به فرد در یک دوره از پیش تعریف شده و سپس ارزیابی نتایج است.

این معیار به سرمایه‌گذاران دید کلی خوبی در مورد اینکه آیا کاربران به طور مداوم از یک ارز دیجیتال استفاده می‌کنند یا خیر می‌دهد.

تعداد تراکنش‌ها

فعالیت یک شبکه را می‌توان با تعداد تراکنش‌های انجام شده در آن اندازه‌گیری کرد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با به نمودار کشیدن تعداد تراکنش‌های فواصل زمانی از پیش تعیین شده (یا با استفاده از میانگین متحرک) تغییرات میزان فعالیت کاربران در یک شبکه خاص را مشاهده کنند.

لطفاً توجه داشته باشید که این معیار را باید با احتیاط استفاده کنید. امکان دارد فقط یک نفر یا نهاد، ارز دیجیتال را بین کیف پول‌های خودش انتقال دهد تا فعالیت درون زنجیره‌ای آن شبکه را به طور مصنوعی افزایش دهد.

از آنجا که نمی‌توانیم هویت برخی از آدرس‌های فعال را تعیین کنیم، امکان این سناریو وجود دارد.

ارزش تراکنش‌ها

در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال، ارزش تراکنش به سرمایه‌گذاران می‌گوید که در یک دوره زمانی معین چه مبلغی از یک ارز بین کیف پول‌های مختلف رد و بدل شده است.

به عنوان مثال، اگر در طول یک روز پنج تراکنش 250 دلاری بیت‌کوین انجام شود، می‌گوییم ارزش تراکنش‌های روزانه بیت‌کوین 1250 دلار است.

بالا بودن مداوم ارزش تراکنش‌های یک ارز نشان می‌دهد که آن ارز دیجیتال همیشه در گردش است؛ همچنین، مقایسه این معیار در دوره‌های مختلف اطلاعاتی درباره حرکات بالقوه بازار ارز در آینده را نشان می‌دهد.

در یک گروه خاص از بلاک‌چین‌ها، برای مثال بلاک‌چین‌های لایه 1، ممکن است شاهد کاهش ارزش تراکنش یک ارز دیجیتال، اما افزایش آن در ارز دیگر باشیم.

این نشانه آن است که توجه سرمایه‌گذاران به جای دیگری جلب شده است و این می‌تواند با افزایش تقاضا و فعالیت روی آن بلاک‌چین منجر به افزایش قیمت ارز دیجیتال شود.

کارمزدها

کارمزدها نشان دهنده میزان تقاضا در یک بلاک‌چین یا تعداد تراکنش‌هایی است که کاربران می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن به بلاک‌چین اضافه شوند.

کارمزدهای پرداخت شده را می‌توان مانند پیشنهاد در یک حراج یا مزایده در نظر گرفت. به این معنی که کاربران باید با یکدیگر رقابت کنند تا تراکنش‌های آن‌ها نهایی شده و به بلاک‌چین اضافه شود.

کسانی که کارمزد بیشتری بپردازند، تراکنش‌هایشان زودتر تأیید می‌شود. به همین دلیل، کارمزدهای بیشتر معمولاً نشان دهنده تقاضای بیشتر کاربران برای اضافه شدن تراکنش‌هایشان به بلاک‌چین است.

Gas اتریوم نمونه‌ای از کارمزدهای پرداختی کاربران است، اما هر ارز دیجیتال کارمزد تراکنش‌های خاص خود را دارد.

کارمزدها همچنین می‌توانند تصویری از امنیت شبکه ارزهای دیجیتال به کاربر بدهند.

بلاک‌چین‌های PoW به طور معمول به ماینرهایی که در زمینه پردازش تراکنش‌ها و حفظ امنیت بلاک‌چین تلاش می‌کنند پاداش استخراج بلوک می‌دهند. این پاداش‌های بلوک معمولاً از کارمزد تراکنش‌های کاربران تشکیل می‌شود.

در بلاک‌چین‌هایی مانند بیت‌کوین که به تدریج تعداد ارزهای کمتری را برای استفاده عموم منتشر می‌کنند پاداش‌های بلوک در رویدادی به نام هاوینگ بیت‌کوین (Bitcoin Halving) به صورت دوره‌ای کاهش می‌یابد.

هنگامی‌که پاداش‌های بلوک کاهش می‌یابد، منطقی است که کارمزد تراکنش‌ها افزایش پیدا کند تا فرایند استخراج کماکان برای ماینرها سودآور بماند.

اگر نرخ افزایش کارمزد تراکنش‌ها با میزان کاهش پاداش‌ها مطابقت نداشته باشد، ممکن است ماینرها متضرر شده و شبکه را ترک کنند. این اتفاق می‌تواند امنیت شبکه ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار دهد.

2. معیارهای مالی

معیارهای مالی یک ارز دیجیتال نمای کلی خوبی از عملکرد ارز دیجیتال در مقایسه با گذشته ارائه می‌دهد و همچنین اطلاعات مفیدی در مورد رشد بالقوه آن در آینده به تحلیلگر می‌دهد.

ارزش بازار

ارزش بازار نشان دهنده ارزش کلی یک شبکه در یک زمان مشخص است.

ارزش بازار را می‌توان را با ضرب کردن قیمت فعلی یک ارز در تعداد کوین‌های در گردش آن محاسبه کرد. اما اگر به معیارهای دیگر مانند نقدینگی توجه نکنید، ارزش بازار به تنهایی ممکن است گمراه کننده باشد.

ارزش بازار بیت‌کوین چقدر است؟ نگاهی کمّی به ارزش بازار و درآمدزایی بیت‌کوین

ارزش بازار
ارزش بازار یک ارز دیجیتال حاصل‌ضرب تعداد کوین‌های در گردش یک ارز و قیمت فعلی هر توکن آن است.

به طور کلی، از ارزش بازار می‌توان برای تخمین پتانسیل رشد یک ارز دیجیتال استفاده کرد.

برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کمتر در مقایسه با ارزهای دارای ارزش بازار بیشتر فرصت بیشتری برای رشد دارند.

این در حالی است که برخی دیگر معتقدند ارزش بازار بیشتر به معنای تأثیر شبکه و زیرساخت قوی‌تر است و این منجر به تقاضای بیشتر برای آن ارز خواهد شد.

اگرچه ارزهای فراموش شده، کیف پول‌های گمشده و کلیدهای غیرقابل بازیابی باعث می‌شود هرگز ندانیم دقیقاً چند کوین از یک ارز دیجیتال در گردش است، اما با محاسبه ارزش بازار می‌توانیم ارزش شبکه یک کوین را به صورت تقریبی به دست بیاوریم.

نقدینگی و حجم معاملات

نقدینگی معیاری است که نشان می‌دهد به چه راحتی می‌توان یک ارز دیجیتال را خرید و فروش کرد.

اگر بتوان یک ارز دیجیتال را در مدت زمان کوتاهی خرید و فروش کرد بدون آنکه تغییر بزرگی در قیمت آن ایجاد شود، گفته می‌شود که نقدشوندگی آن ارز زیاد است.

برای یک ارز دیجیتال نقدشونده در هر لحظه سفارشات خرید و فروش بسیار زیادی ثبت شده است که همگی در انتظار تکمیل شدن هستند.

این به نوبه خود، اسپرد (اختلاف) قیمت خرید و فروش را که معیار خوبی برای نقدینگی است، کاهش می‌دهد.

در بازارهای غیر نقد شونده، مشکلی که سرمایه‌گذاران با آن مواجه هستند این است که نمی‌توانند ارز دیجیتال خود را با قیمت «عادلانه» بفروشند.

دلیل این مشکل هم نبودن خریداران زیاد در بازار است. در این شرایط فروشنده دو راه بیشتر ندارد: یا اینکه ارز دیجیتال خود را با قیمت کمتری بفروشند یا اینکه منتظر افزایش نقدینگی آن ارز و پیدا شدن خریدار بمانند.

با این حال، توجه داشته باشید که در صورت عدم افزایش قیمت ارز دیجیتال، HODL کردن یا نگه داشتن آن ارز ممکن است موجب کاهش بازده سرمایه‌گذاری آن در دراز مدت شود.

حجم معاملات یک شاخص مفید از توانایی یک ارز دیجیتال برای حفظ شتاب صعودی رشد قیمت آن است.

در تحلیل فاندامنتال، حجم معاملات نشان می‌دهد که چند کوین از ارز دیجیتال در یک دوره خاص میان افراد دست به دست شده است.

اگر روند صعودی قیمت ارز با حجم معاملات بالا همراه باشد، این احتمال وجود دارد که قیمت ارز به افزایش خود ادامه دهد. برعکس، رشد قیمت بدون افزایش حجم معاملات می‌تواند موقتی و نشانه ضعف روند صعودی باشد.

عرضه در گردش

عرضه در گردش یک ارز دیجیتال به تعداد کل کوین‌های موجود در گردش گفته می‌شود عموم افراد می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

عرضه در گردش برخلاف عرضه کل یا حداکثر عرضه بالقوه، مقدار ثابتی نیست و ممکن است به مرور زمان تغییر کند، زیرا ارزهای دیجیتال را می‌توان سوزاند یا ارزهای بیشتری ایجاد کرد.

سرمایه‌گذاران قبل از تصمیم‌گیری می‌توانند به برنامه انتشار یک ارز دیجیتال نگاه کنند.

برخی از ارزهای دیجیتال ضد تورمی هستند و عرضه آن‌ها به مرور زمان کاهش می‌یابد. برخی از سرمایه گذاران از این رویکرد استقبال می‌کنند چرا که معتقدند کاهش عرضه همراه با افزایش تقاضا در بازار منجر به افزایش قیمت ارز می‌شود.

با انواع عرضه (Supply) در ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

عرضه در گردش
عرضه در گردش به معنی تعداد کل توکن‌های استخراج شده یا منتشر شده یک ارز دیجیتال است.

از سوی دیگر، ارزهایی وجود دارند که ماهیت تورمی دارند و عرضه در گردش آن‌ها به مرور زیاد می‌شود؛ سرمایه‌گذاران شاید با احتیاط به سراغ سرمایه‌گذاری در چنین ارزهایی بروند چرا که معتقدند عرضه بیش از حد می‌تواند منجر به کاهش قیمت ارز شود.

3. معیارهای پروژه

در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال از معیارهای پروژه برای ارزیابی کیفی عملکرد یک ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

در این بخش از تحلیل، سرمایه‌گذار عوامل داخلی و خارجی مانند هدف از توسعه ارز دیجیتال و نحوه عملکرد پروژه را بررسی می‌کند.

تیم توسعه

در وب‌سایت پروژه‌ها معمولاً فهرست اعضای تیم توسعه دهنده را پیدا می‌کنید. با توجه به تجربه جمعی اعضای تیم می‌توانید به این نتیجه برسید که آیا آن‌ها از تخصص لازم برای به پایان رساندن پروژه برخوردار هستند یا خیر.

برخی از سؤالاتی که باید در مورد تیم پروژه به آن‌ها پاسخ دهید عبارت‌اند از:

  • آیا اعضای تیم تا به حال ارز دیجیتالی را با موفقیت راه‌اندازی کرده‌اند؟
  • آیا آن‌ها قبلاً روی پروژه‌های معتبر کار کرده‌اند – و آیا دانش لازم برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده خود را دارند؟
  • آیا آن‌ها سابقه مشارکت در برنامه‌های مشکوک یا کلاه‌برداری را دارند؟ با توجه به آمار بسیار بالای کلاه‌برداری‌ها در بازار کریپتوکارنسی، که در آن اعضای تیم سرمایه‌های جمع آوری شده کاربران را بالا می‌کشند، توجه به این نکته بسیار مهم است.
  • آیا پروژه حامیان یا مشاوران مهم و معتبری دارد؟ این می‌تواند به ارزیابی اعتبار تیم پروژه کمک کند.

از طریق پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین می‌توان پیشینه اعضای تیم را بررسی کرد.

اگر یک تیم اصرار بر ناشناس ماندن داشته باشد، باید در مورد اعتبار و اعتماد به آن‌ها احتیاط کرد. ردیابی پیشینه و موفقیت‌های یک تیم ناشناس بسیار دشوار است.

وایت پیپر

وایت پیپر یک سند فنی است که در آن هدف و عملیات پروژه مشخص شده است. وایت پیپر یکی از مهم‌ترین اسناد هر پروژه‌ای است و در حالت ایده آل باید حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • راه‌حل‌های بلاک‌چینی ارائه شده توسط پروژه
  • موارد استفاده یا کاربردهای ارز دیجیتال
  • نقشه راه، که شامل ویژگی‌ها و ارتقاءهای آتی پروژه است
  • توکنومیک یا وضعیت اقتصادی توکن (طرح عرضه و توزیع ارز دیجیتال)
  • اطلاعات تیم

وایت پیپر را با کمی شک و تردید بررسی کنید و نظرات کاربران دیگر در مورد پروژه را که در پلتفرم‌هایی مانند دیسکورد یا توییتر به اشتراک می‌گذارند مطالعه کنید.

مقایسه با رقبا

شناسایی رقبای یک پروژه در حوزه فعالیت آن برای ارزیابی پتانسیل پروژه بسیار مهم است.

یک پروژه ممکن است در ابتدا جذاب به نظر برسد، اما شاید در مقایسه با پروژه‌های رقیب که شاید تیم بهتری داشته باشند، ویژگی‌های منحصربه‌فردتری ارائه دهد یا از مشارکت عمومی بیشتری برخوردار باشد، این‌طور نباشد.

نقشه راه محصول

بیشتر پروژه‌های ارزهای دیجیتال یک نقشه راه برای آینده خود دارند که شامل جدول زمانی برای اجرای شبکه‌های آزمایشی، انتشارها و معرفی ویژگی‌های جدید برنامه‌ریزی‌شده است.

نقشه راه باید طرحی واضح از تغییرات پروژه در آینده را به خواننده ارائه دهد.

سرمایه گذاران می‌توانند از نقشه راه پروژه ارز دیجیتال برای ارزیابی موفقیت تیم در دستیابی به نقاط عطف و مطمئن شدن از اینکه تیم مطابق برنامه‌های اعلامی عمل می‌کند یا خیر استفاده کنند.

توکنومیک و کاربرد

توکنومیک به معنای اقتصاد عرضه و تقاضای توکن است که ارزش و قیمت یک ارز دیجیتال را تعیین می‌کند.

هر چه تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد، قیمت ارز هم بیشتر خواهد بود. سرمایه‌گذاران با بررسی وضعیت توزیع توکن در میان بخش‌های مختلف، شاید بتوانند هر گونه ریسک احتمالی در مورد ارز را شناسایی کنند.

مثلاً، اگر تنها تعداد کمی از افراد بخش بزرگی از عرضه را در اختیار داشته باشند، در نهایت می‌توانند با دامپ کردن (فروش یک‌جا) تمام توکن‌های خود بازار را دست‌کاری کنند و باعث ریزش شدید قیمت ارز شوند.

توکنومیک همچنین شامل برنامه انگیزشی است که برای تشویق کاربران به انجام برخی فعالیت‌ها در یک شبکه استفاده می‌شود.

برای مثال، یکی از مدل‌های توکنومیک که مورد توجه قرار گرفته است، مدل سپردن رأی (vote escrow) است که در آن کاربران در ازای قفل کردن ارز دیجیتال خود در شبکه برای مدت مشخصی پاداش دریافت می‌کنند.

این کار باعث کاهش عرضه در گردش ارز می‌شود که در افزایش قیمت ارز نقش دارد.

توکنومیک
توکنومیک نحوه توزیع یک ارز در میان بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد.

بازه زمانی توزیع عرضه یک ارز دیجیتال هم از نکات مهم است که باید در نظر گرفته شود.

توزیع عرضه در یک مدت کوتاه ممکن است باعث شود سرمایه گذاران اولیه برای برداشت سود خود مقادیر زیادی از یک توکن را وارد بازار کنند که این منجر به کاهش قیمت ارز دیجیتال به مرور زمان می‌شود.

یک جنبه مهم دیگر هر توکن، کاربرد و استفاده آن است. برخی از پروژه‌ها توکن‌هایی ایجاد می‌کنند که کاربرد زیادی ندارند.

در چنین مواردی، تقاضای بازار برای توکن کم خواهد بود، چرا که آن توکن هدف عملی خاصی ندارد. نبود تقاضا زیاد برای توکن در بازار، احتمال افزایش قیمت آن را کاهش می‌دهد.

فعالیت توسعه‌ای

فعالیت‌های توسعه‌ای تیم پروژه می‌تواند نشان دهد که آیا اعضای تیم به طور فعال روی پروژه کار می‌کنند و به نقاط عطف خود می‌رسند یا خیر.

با یک بررسی ساده ببینید پروژه چه تعداد مشارکت‌کننده دارد، و اگر پروژه گیت هاب (GitHub) عمومی دارد، چقدر فعالیت در آن انجام می‌شود.

ارز دیجیتالی که مخزن گیت هاب آن در دو سال گذشته به‌روزرسانی نشده است یا به‌روزرسانی‌های متناقض در آن انجام می‌شود، نشان می‌دهد که فعالیت زیادی برای پیشرفت آن انجام نمی‌شود.

4. عوامل مهم دیگر در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل کمّی هم یک روش عالی برای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال است. با این حال، این روش در شناسایی ریسک‌های پروژه، یا برای جنبه‌هایی که به صورت عددی قابل اندازه گیری نیستند، چندان مفید نیست.

عوامل دیگری که می‌توانند از نظر تحلیل فاندامنتال در بررسی پروژه‌های ارز دیجیتال بررسی کرد عبارت‌اند از سیاست‌های دولت، عقاید اجتماعی و رفتار کاربران.

سیاست‌های دولت

در طول سال گذشته و به ویژه در میان اتفاقات غیرمنتظره‌ای مانند ورشکستگی صرافی FTX و صندوق پوشش ریسک 3AC، مقررات سخت‌گیرانه‌تری در مورد ارزهای دیجیتال اعمال شده است.

از نمونه‌های پرسروصدای دیگر می‌توان به دادگاه ریپل و تحریم تورنادو کش (TORN) اشاره کرد. این اتفاقات باعث شده است قیمت ارزهای XRP و TORN به دنبال تغییرات نظارتی در حال انجام به طور چشمگیری تغییر کند.

از آنجا که دولت ایالات متحده محدودیت بیشتری را بر روی برخی از ارزهای دیجیتال حوزه‌های خاص اعمال کرده است، سرمایه‌‌گذار باید بررسی کند که آیا ارز دیجیتالی که می‌خواهد در آن سرمایه‌گذاری کند ممکن است تحت تأثیر قوانین سخت‌گیرانه قرار گیرد یا خیر.

فضای سیاسی-اجتماعی

همه‌گیری کووید-19 به سرمایه‌گذاران طعم یک بحران واقعاً جهانی و تأثیر آن بر بازارهای مالی را چشاند. با گسترش این همه‌گیری، قیمت همه دارایی‌ها، از جمله ارزهای دیجیتال، به شدت ریزش کرد.

مثلاً، قیمت بیت‌کوین از 7 تا 13 مارس 2020 بیش از 58 درصد ریزش کرد. سرمایه گذاران رویکردی ریسک‌گریز اتخاذ کرده و از دارایی‌های سوداگرانه دوری کردند.

دولت‌های سراسر جهان در واکنش به این بحران تریلیون‌ها دلار را در قالب بسته‌های کمکی به افراد و سازمان‌ها دادند.

زمانی که بانک‌های مرکزی بازار را با ارزهای فیات پر کردند، سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال به عنوان ذخیره از ارزش و محافظ تورم روی آوردند.

رفتار کاربران

رفتار سرمایه‌گذار یکی از دشوارترین عوامل برای ارزیابی است.

با این حال، اخیراً شاهد بوده‌ایم که کاربران با توجه به رهبران فکری کلیدی (KOL) سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ این رهبران معمولاً افرادی هستند که دنبال‌کنندگان زیادی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله توییتر، اینستاگرام و تیک‌تاک دارند.

از این رو، همکاری برخی از این KOL‌های مهم با یک ارز دیجیتال می‌تواند تأثیر چشمگیری در بازاریابی آن داشته و سرمایه گذاران بیشتری را جذب کند.

بنابراین، در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال باید به تعداد دنبال کنندگان پروژه در رسانه‌های اجتماعی و میزان تعاملی که تیم توسعه می‌تواند با جامعه خود داشته باشد توجه کنید.

یکی از نمونه‌های بارز این اتفاق ارز دیجیتال دوج کوین و شخص ایلان ماسک است. ماسک فقط با توییت زدن در مورد این ارز (DOGE) می‌تواند به دلیل تعداد فالوورهایی که دارد، قیمت آن را به شدت افزایش یا کاهش دهد.

برای تحلیل رفتار اینفلوئنسرهای کریپتو، مطالعه این مطلب ضروری است: 15 اینفلوئنسر برتر بازار کریپتو آشنا شوید

جامعه طرفداران

معیار دیگری که باید به آن توجه کرد، فعالیت جامعه طرفداران ارزهای دیجیتال است.

ارزهای موفق معمولاً دارای یک جامعه فعال از کاربران هستند که در درک آن ارز به یکدیگر کمک می‌کنند.

برای مثال، سرمایه‌گذار می‌تواند از طریق جامعه کاربران یک ارز دیجیتال در شبکه دیسکورد یا چت تلگرام اطلاعات خوبی در مورد آن ارز به دست بیاورد.

5. ابزارهای تحلیلی

هم‌زمان با رشد بازار ارزهای دیجیتال، ابزارهای تحلیلی بیشتری برای دسترسی به داده‌ها در اختیار کاربران قرار گرفته است.

ابزارهای نمایش نمودار مانند Tradingview.com، پلتفرم‌های جمع‌آوری‌کننده‌های اخبار، ابزارهای تنظیم پورتفولیو و کاوشگرهای بلوک مانند اتراسکن (EtherScan) همگی به سرمایه‌گذار کمک می‌کنند تا در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال با دنیایی از داده‌ها چشم‌انداز کاملی از ارزهای دیجیتال به دست بیاورند.

سؤالات متداول

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال به معنای پی بردن به ارزش واقعی یک ارز دیجیتال است که در آن تحلیلگر سعی می‌کند با مطالعه شاخص‌های مالی، جامعه کاربران، تیم توسعه پروژه و کاربردهای ارز در دنیای واقعی به هدف خود برسد. یکی از اهداف تحلیلگر فاندامنتال پی بردن به این نکته است که آیا یک قیمت یک ارز در حال حاضر در مقایسه با ارزش ذاتی آن کمتر است یا بیشتر.

بهترین سایت های تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال کدام است؟

از جمله بهترین سایت های تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال می‌توان به کوین مارکت کپ، اتراسکن، گلس نود، دیفای لاما و غیره اشاره کرد.

بهترین منابع برای به دست آوردن اطلاعات خوب در مورد ارزهای دیجیتال کدام است؟

CoinDesk (یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین رسانه‌های ارز دیجیتال در جهان)، Decrypt (یکی از قابل اعتمادترین منابع اخبار ارزهای دیجیتال)، Bankless، BeInCrypto، The Block، Bitcoin Magazine، Blockworks و Coin Bureau از بهترین منابع کسب اخبار و اطلاعات در مورد ارزهای دیجیتال هستند.

سخن پایانی

به کمک تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران اطلاعات ارزشمندی در مورد ارزهای دیجیتال به دست می‌آورند.

با وجود تفاوت‌های این روش تحلیل با تحلیل فاندامنتال مورد استفاده در بازارهای سنتی، منابع مختلف برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال روز به روز در حال افزایش است.

به غیر از تحلیل فاندامنتال، سرمایه گذاران می‌توانند از اندیکاتورهای تکنیکال هم برای شناسایی فرصت‌ها و ورود به معاملات استفاده کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

روش تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال (فاندامنتال)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx