وام فوری (Flash Loan) چیست؟ + مزایا و معایب استفاده از آن

وام فوری (Flash Loan)

وام فوری یا Flash Loan در فضای دیفای، تقریبا نوع جدیدی از وام بدون وثیقه است که اخیرا در برخی از پروتکل‌های دیفای تحت اتریوم محبوب شده است.

وام فوری در دیفای یک ابزار خلاقانه و کاربردی است که مزایای زیادی به دنبال دارد.

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با وام فوری در دیفای و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شویم.

عناوین مطلب:

اکثر ما با وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای آشنا هستیم. وام دهنده در ازای دریافت سود، مبلغی را برای مدت مشخصی در اختیار وام گیرنده قرار می‌دهد.

وام‌های فوری نیز تقریبا مشابه همین مفهوم هستند اما برخی از ویژگی‌های آن‌ها باعث شده تا منحصر به فرد بنظر برسند. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  • استفاده از قرارداد هوشمند: وام فوری در دیفای از قرارداد هوشمند استفاده می‌کند. قرارداد هوشمند یکی از ابزارهایی است که در دنیای بلاک‌چین قرار دارد و تا وقتی که برخی شرایط خاص محقق نشود، سرمایه داخل آن آزاد نخواهد شد. در مورد وام‌های فوری شرایط قرارداد هوشمند این است که وام گیرنده باید قبل از بسته شدن تراکنش، آن را پس دهد، در غیر اینصورت تراکنش برگشت می‌خورد. 
  • بدون نیاز به وثیقه: معمولا برای وام گرفتن به نوعی وثیقه یا ضامن نیاز دارید تا وام دهنده مطمئن شود که می‌توانید مبلغ دریافتی را پس بدهید. اما در مورد وام‌های فوری هیچ نیازی به وثیقه نیست. البته این موضوع بدین معنی نیست که وام دهنده نمی‌تواند پول خودش را پس بگیرد بلکه به صورت متفاوتی پول او برگشت می‌خورد. در این روش به جای اینکه وثیقه بگذارید، باید بلافاصله پول را برگردانید. که باعث می‌شود به ویژگی بعدی وام فوری در دیفای برسیم.
  • فوری: معمولا وام گرفتن یک پروسه طولانی و زمانبر است. همچنین وقتی که وام می‌گیرید باید آن را در مدت چند ماه یا چند سال پس بدهید اما در وام‌های فوری موضوع کمی متفاوت‌تر است. شما باید با همان تراکنشی که پول را گرفته‌اید آن را به وام دهنده برگردانید. به همین خاطر باید از قراردادهای هوشمند دیگری برای مبادله فوری سرمایه دریافتی استفاده کنید تا بتوانید قبل از بسته شدن تراکنش (که معمولا چند ثانیه طول می‌کشد) مبلغ دریافتی را پس دهید.

این نوع وام در برخی مواقع می‌تواند خیلی کاربردی باشد. برای مثال تریدرهای آربیتراژ زمانی که دو صرافی قیمت متفاوتی دارند می‌توانند از وام فوری در دیفای استفاده کنند و پس از کسب سود، مبلغ موردنظرشان را پس دهند. 

پروتکل Aave که بر روی بلاک‌چین اتریوم قرار دارد، یکی از پیشگامان وام فوری در دنیای دیفای است. به گفته این پلتفرم، در دنیای واقعی هیچ معادل مشابهی برای وام‌های فوری وجود ندارد.

نقش اتریوم در زمینه وام‌های فوری چیست؟

سرعت و دیگر مشخصات منحصر به فرد اتریوم باعث شده است که کاربردهای بلاک‌چین فراتر از انجام تراکنش‌های ساده باشد.

وام‌های فوری یکی از کاربردهای اقتصاد غیرمتمرکز است که اتریوم پایه گذار آن بوده و باعث می‌شود تا افراد از فرصت‌های اقتصادی بدون واسطه استفاده کنند.

به گفته علاقه‌مندان به دیفای، کاربران با استفاده از این فضا، برخلاف موسسات مالی بزرگ، کنترل بسیار بیشتری بر روی دارایی‌های خودشان دارند

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد سرمایه‌گذاری در دیفای بدانید

وام فوری در دیفای چه کاربردهایی دارد؟

مهم‌ترین کاربرد وام‌های فوری این است که می‌توانید بدون در خطر انداختن سرمایه خودتان، به سودهای چشمگیری دست بیابید.

برخی دیگر از کاربردهای وام‌های فوری به شرح زیر هستند:

  • آربیتراژ: برخی اوقات ممکن است تفاوت قیمت یک ارز در دو صرافی مختلف خیلی زیاد باشد. برای مثال یک ارز دیجیتال در صرافی A با قیمت یک دلار و در صرافی B با قیمت دو دلار معامله می‌شود. کاربر در این شرایط می‌تواند با استفاده از قراردادهای هوشمند و وام فوری، ۱۰۰ عدد از ارز موردنظر را با قیمت ۱۰۰ دلار از صرافی A خریداری کند و با قیمت ۲۰۰ دلار به صرافی B بفروشد. سپس کاربر مبلغ وام را پس می‌دهد و سود به دست آمده را به حساب خودش انتقال می‌دهد.
  • معاوضه وثیقه: با استفاده از وام‌های فوری می‌توانید به سرعت نوع وثیقه وام‌های خودتان را تغییر دهید.
  • کارمزد تراکنش پایین‌تر: با استفاده از وام‌های فوری معمولا چندین تراکنش در یک تراکنش گنجانده می‌شود. به همین خاطر به جای پرداخت هزینه چند تراکنش، فقط هزینه یک تراکنش را پرداخت خواهید کرد.

آیا کسب درآمد با وام فوری ممکن است؟

در صورتی که به صورت کامل با پلتفرم وام دهنده و پلتفرمی که قصد دارید وام دریافتی را به آن بفرستید، آشنا باشید، امکان کسب درآمد با وام فوری نیز وجود دارد.

کاربران زیادی وجود دارند که با استفاده از وام فوری به درآمد چشمگیری دست یافته‌اند اما با توجه به اینکه وام فوری در دیفای یک مفهوم تقریبا جدید است، این پلتفرم نیز با ریسک‌های خاص خودش همراه است.

وام فوری در دیفای
دریافت و بازپرداخت وام فوری تنها در یک تراکنش انجام می‌شود!

چطور وام فوری بگیریم؟

وام‌های فوری در برخی از پلتفرم‌های وام دهی اتریوم مثل Aave و dYdX قابل دریافت هستند.

در ابتدا استفاده از این ابزار فقط برای افراد فنی و علاقه‌مند به برنامه نویسی ممکن بود اما اخیرا رابط‌های کاربرپسند‌تری هم رونمایی شده‌اند. 

بیشتر بخوانید: معاملات پیشرفته غیرمتمرکز در پلتفرم دیدکس (dYdX)

اگر وام فوری را پس ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که وام فوری را پس ندهید، هیچ پولی دریافت نخواهید کرد!

همانطور که گفته شد دریافت و پرداخت وام‌های فوری فقط در یک تراکنش انجام می‌شود و در صورتی که یکی از طرفین نتواند تعهدهای خودش را انجام دهد، هیچ پولی هم آزاد نخواهد شد.

مزیت قراردادهای هوشمند همین است که تا زمانی که شرایط قرارداد محقق نشوند هیچ پولی آزاد نخواهد شد. 

به همین خاطر در صورتی که در همان قرارداد مبلغ وام را پس ندهید، قرارداد هوشمند هم تراکنش را برگشت می‌زند و پول را به حساب شخص وام دهنده واریز خواهد کرد. 

وام فوری در دیفای تا چه اندازه امن است؟

وام‌های فوری سوژه چندین حمله مختلف بوده‌اند و میلیون‌ها دلار از سرمایه کاربران به دلیل همین حملات بر باد رفته است.

روش‌های مختلفی وجود دارد که هکرها می‌توانند از طریق آن‌ها مکانیسم وام دهی را تحت تاثیر قرار دهند. 

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری ارز دیجیتال با سوءاستفاده از اپلیکیشن‌های موبایل

یکی از مشکلات اسمارت دیفای نیز همین است. در صورتی که کدهای قرارداد هوشمند به درستی نوشته نشده باشد یا داده‌های ورودی به آن‌ها دستکاری شده باشد، سیستم به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نمی‌تواند آنگونه که باید عمل کند.

البته با توجه به اینکه این تکنولوژی تقریبا جدید است، خیلی از کاربران عقیده دارند که با گذر زمان هم این مشکلات از بین می‌روند.

سخن نهایی

وام فوری در دیفای یک مفهوم جدید است که در سال‌های اخیر محبوب شده است.

بخش زیادی از موفقیت این قابلیت به اتریوم و قابلیت قراردادهای هوشمند آن مربوط است. با استفاده از این نوع قرارداد فقط زمانی که شرایط محقق شود، قرارداد اجرا می‌شود و هر دو طرف می‌توانند سود خودشان را برداشت کنند. 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

وام ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx