وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

وام‌گیری ارز دیجیتال

وام‌گیری ارز دیجیتال به کاربران این امکان را می‌دهد که ارزهای دیجیتال را در ازای کارمزد یا بهره‌ای مشخص قرض بگیرند یا قرض بدهند.

با وام‌گیری ارز دیجیتال، می‌توانید وام فوری بگیرید و فقط با ارائه مقدار مشخصی وثیقه شروع به سرمایه‌گذاری کنید. این فرآیند را می‌توانید از طریق یک اپلیکیشن غیرمتمرکز وام‌دهی دیفای یا یک صرافی ارز دیجیتال انجام دهید.

هنگامی که وثیقه شما به زیر یک مقدار مشخص می‌رسد، برای جلوگیری از لیکوئیدشدن (ازدست‌رفتن) سرمایه‌تان، باید آن را تا سطح موردنیاز افزایش دهید. وقتی وام خود را به اضافه کارمزد آن بازپرداخت کنید، سرمایه قفل‌شده شما دوباره آزاد می‌شود و در اختیارتان قرار می‌گیرد.

عناوین مطلب:

همچنین می‌توانید از وام‌های بدون وثیقه به نام وام‌های فلش (flash loan) یا همان وام‌های فوری استفاده کنید که دریافت و بازپرداخت آن در یک تراکنش جا می‌گیرد. اگر نتوانید بازپرداخت وام را انجام دهید، وام پیش از نهایی‌شدن معکوس می‌شود.

وام‌های ارز دیجیتال روند وام‌دهی و وام‌گیری را ساده می‌کنند و این فرآیند توسط قراردادهای هوشمند به‌صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود. برای بسیاری افراد، این کار راه مناسبی برای به‌دست‌آوردن سود از دارایی‌های دیجیتالی است که صرفاً هودل می‌کنند.

با این حال، درست مانند هر پروژه دیگری که مبتنی بر قراردادهای هوشمند یا سرمایه‌گذاری روی بلاک‌چین باشد، وام‌گیری ارز دیجیتال هم شامل ریسک مالی است.

به‌عنوان مثال، اگر از یک کوین پرنوسان به‌عنوان وثیقه استفاده کنید، ممکن است یک‌شبه تمام سرمایه خود را از دست بدهید و لیکوئید شوید. علاوه بر این، قراردادهای هوشمند می‌توانند مورد هک، حمله یا سوء‌استفاده قرار بگیرند که اغلب منجر به زیان‌های بزرگ می‌شود.

پیش از وام‌گرفتن یا وام‌دادن، باید این نکته را درک کنید که در این فرآیند کاستدی (یا همان کنترل و دسترسی) به کوین‌های خود را از دست خواهید داد و احتمالاً با کمبود نقدینگی مواجه خواهید شد. به تمام شرایط و ضوابط وام توجه داشته باشید تا دقیقاً متوجه شوید که چه زمانی می‌توانید به دارایی‌های خود و هزینه‌های مربوطه دسترسی پیدا کنید.

اهمیت وام‌گیری ارز دیجیتال

وقتی به سود و زیان در فضای ارزهای دیجیتال فکر می‌کنید، احتمالاً قیمت‌های پرنوسان و بازارهای پرتلاطم به ذهنتان خطور می‌کنند.

اما این تنها راه برای کسب درآمد از بلاک‌چین نیست. وام ارز دیجیتال خدماتی است که به‌راحتی قابل دسترسی است و با استفاده از آن می‌توانید دارایی‌های خود را با ریسک نسبتاً کم قرض دهید.

از سویی دیگر، می‌توانید به‌سرعت به دارایی‌های دیجیتال وام‌گرفته‌شده با بهره کم دسترسی پیدا کنید. وام‌دهی و وام‌گیری ارز دیجیتال اغلب ارزان‌تر، کارآمد‌تر و ساده‌تر از وام‌گیری با ارزهای فیات است و آن را به گزینه‌ای ارزشمند برای هر دو طرف معامله وام تبدیل می‌کند.

وام‌گیری ارز دیجیتال چیست؟

وام‌گیری ارز دیجیتال با گرفتن ارز دیجیتال از یک کاربر و ارائه آن به دیگری با پرداخت کارمزد انجام می‌شود.

روش دقیق مدیریت وام از پلتفرمی به پلتفرم دیگر تغییر می‌کند. می‌توانید خدمات وام‌گیری ارز دیجیتال را هم در پلتفرم‌های متمرکز و هم غیرمتمرکز پیدا کنید، اما اصول کلی یکسان هستند.

لازم نیست فقط وام‌گیرنده باشید. می‌توانید با قفل‌کردن ارزهای دیجیتال خود در استخری که سرمایه‌های شما را مدیریت می‌کند، در نقش وام‌دهنده به‌صورت غیرفعال درآمد و سود کسب کنید. درصورتی که از پلتفرم و قرارداد هوشمند قابل‌اعتمادی استفاده ‌کنید، معمولاً سرمایه شما ایمن خواهد بود.

وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

وام‌گیری ارز دیجیتال معمولاً شامل سه طرف است:

  • وام‌دهنده
  • وام‌گیرنده
  • یک پلتفرم دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) یا صرافی ارز دیجیتال.

در اغلب موارد، وام‌گیرنده باید پیش از ‌وام‌گرفتن هر ارز دیجیتالی مقداری وثیقه قفل کند. همچنین، می‌توانید از وام‌های فلش بدون وثیقه استفاده کنید (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می‌دهیم).

در طرف دیگر وام، احتمالاً با یک قرارداد هوشمند که استیبل کوین ایجاد می‌کند یا پلتفرمی که به کاربر دیگر وام می‌دهد، سروکار خواهید داشت. وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال خود را به یک استخر اضافه می‌کنند که کل فرآیند را مدیریت و بخشی از سود را برای آنها ارسال می‌کند.

انواع وام‌های ارز دیجیتال

وام‌ها در فضای ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارند. در ادامه، نگاهی به چند نوع وام خواهیم داشت.

وام‌های فلش (flash loans)

وام‌های فلش به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به وثیقه، دارایی وام بگیرید.

واژه «فلش» به‌معنای «فوری» به این علت در نام وام آمده که دریافت و بازپرداخت وام باید در یک بلاک واحد جا بگیرد. اگر مبلغ وام به اضافه سود را نتوانید بازگردانید، معامله پیش از اعتبارسنجی در یک بلاک کنسل می‌شود.

در واقع، می‌توانیم اینطور بگوییم که اگر بازپرداخت وام کامل انجام نشود، به این معنی است که وام هرگز ارائه و تأیید نشده است. یک قرارداد هوشمند کل فرآیند را کنترل می‌کند، بنابراین هیچ تعامل انسانی موردنیاز نیست.

برای استفاده از وام فلش، باید سریع عمل کنید. در این وضعیت، قراردادهای هوشمند وارد عمل می‌شوند. با منطق قرارداد هوشمند می‌توانید یک تراکنش اصلی حاوی تراکنش‌های فرعی ایجاد کنید. اگر هر تراکنش فرعی با شکست مواجه شود، تراکنش اصلی انجام نخواهد شد.

coding
وام‌های فلش با استفاده از قراردادهای هوشمند تنظیم می‌شوند.

مثلاً تصور کنید که یک توکن به قیمت 1 دلار در استخر نقدینگی A و همان توکن با قیمت 1.10 دلار در استخر نقدینگی B معامله می‌شود. شما قصد دارید این توکن را از استخر اول بخرید و در استخر دوم بفروشید؛ اما بودجه‌ای برای این کار ندارید. در این حالت، می‌توانید برای استفاده از فرصت آربیتراژ از وام فلش استفاده کنید. مثلاً قرارداد هوشمندتان را می‌توانید به این صورت تنظیم کنید:

  1. مبلغ 1,000 دلار درخواست وام ثبت می‌کنید.
  2. دارایی‌های وام‌گرفته‌شده به کیف پول شما منتقل می‌شود.
  3. مبلغ 1,000 دلار توکن از استخر نقدینگی A می‌خرید.
  4. همین میزان را به قیمت 1.10 دلار در استخر B می‌فروشید و 1,100 دلار دارایی کسب می‌کنید.
  5. وام را به‌علاوه کارمزد به قرارداد هوشمند وام فلش منتقل می‌کنید (بازپرداخت وام را انجام می‌دهید).

اگر هر یک از این تراکنش‌های فرعی انجام نشود، وام‌دهنده وام را پیش از انجام آن کنسل می‌کند.

با استفاده از این روش می‌توانید با وام‌های فلش بدون هیچ خطری برای خود و یا وثیقه‌تان سود کسب کنید. فرصت‌های کلاسیک برای وام‌های فوری شامل سواپ وثیقه و آربیتراژ قیمت می‌شود. با این حال، توجه داشته باشید که شما فقط می‌توانید از وام فلش خود به‌صورت درون‌زنجیره‌ای استفاده کنید، زیرا انتقال دارایی‌ها به زنجیره دیگر قانون انجام وام در یک تراکنش واحد را نقض می‌کند.

وام‌های وثیقه‌ای

وام دارای وثیقه به وام‌گیرنده زمان بیشتری برای استفاده از دارایی در ازای ارائه وثیقه می‌دهد.

پلتفرم میکردائو یکی از مثال‌های معمول این نوع وام است، زیرا کاربران می‌توانند انواع رمزارزها را برای دریافت وام وثیقه‌گذاری کنند. با توجه به ماهیت نوسانی ارزهای دیجیتال، احتمالاً نسبت وام به ارزش (LTV) اندک مانند 50 درصد خواهید داشت. این رقم به این معنی است که وام شما فقط نصف ارزش وثیقه شما خواهد بود.

این تفاوت باعث می‌شود که اگر بهای توکن وثیقه کاهش پیدا کرد، وثیقه از بین نرود. هنگامی که وثیقه شما به کمتر از ارزش وام یا هر ارزش مفروض دیگر می‌رسد، دارایی‌ها فروخته شده یا به حساب وام‌دهنده منتقل می‌شود.

به عنوان مثال، یک وام 10,000 دلاری با نسبت وام به ارزش 50 درصدی در پلتفرم بایننس از شما می‌خواهد 20,000 دلار وثیقه اتر در پلتفرم قفل کنید. اگر ارزش وثیقه از 20,000 دلار کمتر شود، باید دارایی بیشتری اضافه کنید. اگر این مبلغ از مبلغ مفروض 12,000 دلار کمتر شود، وثیقه شما لیکوئید می‌شود و وام‌دهنده تمام سرمایه شما را دریافت می‌کند.

وقتی وام می‌گیرید، بیشتر استیبل‌کوین‌های تازه ضرب شده (مانند DAI) یا ارزهای دیجیتالی دریافت می‌کنید که سایر کاربران وام داده‌اند. وام‌دهندگان دارایی‌های خود را در یک قرارداد هوشمند سپرده‌گذاری می‌کنند که ممکن است دارایی‌های آنها را برای یک زمان خاص قفل کند. هنگامی که دارایی‌هایتان را در اختیار دارید، می‌توانید هر طور که می‌خواهید از آنها استفاده کنید. با این حال، باید وثیقه خود را با تغییر قیمت آن دوباره شارژ کنید تا مطمئن شوید که لیکوئید نشده است.

اگر نسبت وام به ارزش شما خیلی زیاد شود، ممکن است مجبور شوید جریمه بپردازید. یک قرارداد هوشمند تمام این فرآیند را مدیریت می‌کند و از شفافیت و کارایی آن مطمئن می‌شود. با بازپرداخت وام به اضافه هر سودی که بدهی دارید، وثیقه خود را دوباره به دست خواهید آورد.

مزایا و معایب وام‌گیری ارز دیجیتال

چندین سال است که از ابزار وام‌گیری ارز دیجیتال در فضای دیفای استفاده می‌شود. اما با وجود محبوبیت این وام‌ها، معایبی نیز وجود دارد. پیش از اینکه تصمیم به وام‌گیری ارز دیجیتال بگیرید، مطمئن شوید که نگاهی متعادل دارید و با تمام مزایا و معایب وام‌گیری ارز دیجیتال آشنا هستید:

مزایا

  1. سرمایه در این وام‌ها به‌راحتی در دسترس است. وام‌های ارز دیجیتال به هر فردی که بتواند وثیقه ارائه دهد یا دارایی‌ها را در یک وام فوری برگرداند، داده می‌شود. به این ترتیب، وام‌گیری ارز دیجیتال بسیار آسان‌تر از وام‌گرفتن از یک موسسه مالی سنتی است و نیازی به بررسی اعتبار نیست.
  2. قراردادهای هوشمند وام‌ها را مدیریت می‌کنند. یک قرارداد هوشمند، کل فرآیند را خودکار می‌کند و همچنین وام‌دادن و وام‌گرفتن را کارآمدتر و مقیاس‌پذیرتر می‌کند.
  3. وام‌گیری ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند با کار کم درآمد غیرفعال داشته باشید. هودلرها می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در یک والْت (صندوق سرمایه‌گذاری) قفل کنند و بدون نیاز به مدیریت وام، شروع به کسب درآمد و بازده سالیانه کنند.

معایب

  1. ریسک بالایی برای لیکوئیدشدن و ازدست‌رفتن سرمایه‌تان وجود دارد. حتی با وام‌هایی که وثیقه بیش‌ازحد وثیقه دارند، قیمت کریپتو ممکن است به‌صورت ناگهانی کاهش یابد و منجر به لیکوئیدشدن سرمایه شود.
  2. قراردادهای هوشمند ممکن است در برابر حملات آسیب‌پذیر باشند. بعضی از کدهایی که بد نوشته شده‌اند یا سوء‌استفاده‌های هکرها و پلتفرم‌های غیرمعتبر می‌تواند باعث ازدست‌رفتن سرمایه شما شود.
  3. وام‌گیری و وام‌دهی دیفای می‌تواند ریسک پورتفوی شما را افزایش دهد. در حالی که تنوع‌بخشیدن به سبد توکن‌ها به‌خودی‌خود ایده خوبی است، انجام این کار از طریق وام‌گیری می‌تواند خطرات بیشتری به همراه داشته باشد.

نکاتی که پیش از گرفتن وام کریپتو باید در نظر بگیرید

با استفاده از یک پلتفرم وام‌دهی قابل‌اعتماد و دارایی‌های پایدار به‌عنوان وثیقه، شانس بیشتری برای موفقیت در وام‌گیری ارز دیجیتال خواهید داشت. اما پیش از عجله در وام‌گیری یا وام‌دهی، نکات زیر را نیز در نظر بگیرید:

  1. خطرات ناشی از قفل‌کردن کوین‌های خود را درک کنید. به محض اینکه کوین‌ها از کیف پول شما خارج می‌شوند، باید به شخص دیگری (یا یک قرارداد هوشمند) اعتماد کنید تا آنها را مدیریت کند. پروژه‌ها ممکن است هدف هک‌ها و کلاهبرداری‌ها قرار بگیرند و در برخی موارد، ممکن است کوین‌های شما برای برداشت فوری در دسترس نباشند.
  2. پیش از وام‌گیری ارز دیجیتال به شرایط بازار فکر کنید. ممکن است کوین‌های شما برای مدت معینی قفل شوند و در زمان رکود بازار نتوانید در مورد دارایی‌های خود تصمیم‌های بهتری بگیرید. علاوه بر این، وام‌دهی یا وام‌گیری ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های جدید نیز می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. بهتر است صبر کنید تا اعتماد بیشتری ایجاد شود.
  3. شرایط و ضوابط وام‌ها را به‌دقت مطالعه و بررسی کنید. انتخاب‌های زیادی برای دریافت وام وجود دارد. شما باید به دنبال نرخ بهره بهتر و شرایط مطلوب‌تر باشید.

معرفی دو مورد از بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی

در این بخش، نگاهی به دو پلتفرم معتبر وام‌دهی ارز دیجیتال خواهیم داشت:

آوی (Aave)

aave

آوی یک پروتکل دیفای مبتنی بر اتریوم است که وام‌های ارز دیجیتال ارائه می‌دهد. در این پلتفرم، می‌توانید هم وام قرض بدهید و هم وام بگیرید. همچنین، می‌توانید وارد استخرهای نقدینگی شوید و به سایر خدمات دیفای دسترسی داشته باشید.

شاید شهرت آوی بیشتر به دلیل ارائه وام‌های فلش باشد. آوی اولین پلتفرمی بود که رسماً این نوع وام را ارائه کرد. برای وام‌دادن، باید توکن‌های خود را در پلتفرم آوی سپرده‌گذاری و در ازای آن aToken دریافت کنید. این توکن‌ها به‌عنوان رسید شما عمل می‌کنند و سودی که به دست می‌آورید به ارز دیجیتالی که وام می‌دهید بستگی دارد.

مطلب مرتبط: ارز دیجیتال و پروتکل AAVE چیست؟

آبراکادابرا (Abracadabra)

abracadabra

آبراکادابرا (abracadabra.money) یک پروژه چندزنجیره‌ای دیفای است که به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های سودآور خود را به‌عنوان وثیقه به اشتراک بگذارند. هنگامی که کاربران آبراکادابرا دارایی‌های خود را در یک استخر وام‌دهی یا بهینه‌ساز بازده سپرده‌گذاری می‌کنند، می‌توانند توکن‌های دارای بهره به دست ‌آورند.

نگه‌داشتن توکن در این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد علاوه بر سپرده اصلی خود به سود بیشتر هم دسترسی داشته باشید. در آبراکادابرا می‌توانید مطمئن باشید که تا زمانی‌که استیبل کوین‌های شما دچار نوسان نشوند، شانس لیکوئیدشدن داراییتان اندک خواهد بود.

سخن پایانی

اگر وام‌دهی و وام‌گیری ارز دیجیتال مسئولانه انجام شود، پلتفرم‌های ارائه‌دهنده این خدمات می‌توانند هم برای وام‌گیرنده و هم وام‌دهنده ارزش ایجاد ‌کنند.

هودلرها با وام‌های دیفای، علاوه بر نگهداری کوین و بهره‌برداری از افزایش قیمت آن در بلندمدت، گزینه دیگری برای کسب درآمد غیرفعال دارند و می‌توانند با استفاده از این دارایی‌ها به‌عنوان وثیقه، سود کسب کنند.

چه پروژه‌ وام‌دهی در امور مالی سنتی و متمرکز انتخاب می‌کنید و چه در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، حتماً شرایط موجود را درک کنید و مطمئن شوید که از یک پلتفرم مورداعتماد استفاده می‌کنید. فناوری بلاک‌چین دسترسی و ارائه اعتبار را آسان‌تر از همیشه و وام‌گیری ارز دیجیتال را به ابزاری قدرتمند برای علاقمندان تبدیل کرده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

وام ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx