همه چیز درباره شبکه ترا (Terra) و توکن لونا (LUNA)

بلاکچین ترا

شبکه ترا (Terra)، یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز است که یکی از اهداف مهم آن، ارائه بستری برای پرداخت‌های سنتی موجود، بر روی بلاک‌چین است.

این شبکه؛ جهت توسعه زیرساخت‌های پرداختی، از استیبل‌کوین‌های شبکه ترا بهره می‌گیرد. لازم به ذکر است که شبکه Terra، با کمک کیت توسعه کازماس (Cosmos) ایجاد شده که در زمینه ایجاد کوین‌های باثبات، تخصص و تجربه بالایی دارد.

در واقع؛ شبکه ترا یک نوع شبکه بلاک‌چینی است که از روش‌های پرداخت مختلف پشتیبانی کرده و زیرساخت‌های توسعه برنامه‌های مالی متفاوتی را برای کاربرانش فراهم کرده است.

عناوین مطلب:

نکته مهم و قابل توجه درباره شبکه Terra این است که این شبکه، مشکلات موجود در زنجیره پرداخت اعم از مشکلات مربوط به شبکه کارت‌های اعتباری، درگاه‌های پرداخت، بانک‌ها و … را به کمک فناوری بلاک‌چین حل کرده است.

توکن حاکمیتی این شبکه، لونا (Luna) نام دارد که نقش بسیار مهمی در این بلاک‌چین ایفا می‌کند. در این مقاله، قصد داریم تا به بررسی شبکه ترا و توکن لونا بپردازیم. 

ترا (Terra) چیست؟

شبکه Terra یک بلاک‌چین غیر‌متمرکز است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا استیبل‌کوین‌های متصل به ارزهای فیات را ایجاد کنند.

این شبکه توسط دوو وان و دانیل شین در آزمایشگاه Terraform در سال 2018 تأسیس شد که از Tendermint Delegated-Proof-of-Stake یا DPoS به‌عنوان الگوریتم اجماع خود استفاده می‌کند.

پروژه ترا در بازارهای آسیایی از محبوبیت بسیاری برخوردار است به طوریکه در کره جنوبی (محل استقرار دفتر مرکزی پروژه)، کاربران بسیاری در حال کار با این پروژه هستند.

به‌عنوان مثال، در مغولستان، برخی از رانندگان تاکسی از مشتریان خود استیبل کوین Terra MNT که به توگروگ مغولی متصل است، دریافت می‌کنند.

توکن‌هایی که در این پلتفرم ساخته می‌شوند، به‌عنوان ارزهای دیجیتال بومی ترا شناخته شده و در کنار توکن اصلی شبکه (لونا) قرار می‌گیرند.

در واقع، ترا و لونا رابطه مکمل با یکدیگر دارند.

استیبل کوین‌های Terra کدام هستند؟

در شبکه Terra، برای وثیقه گذاشتن استیبل‌کوین‌ها با پشتوانه فیات و استیبل‌کوین‌ها با پشتوانه ارزهای دیجیتال، روش متفاوتی وجود دارد.

استیبل‌کوین‌های وثیقه شده معمولا به دارندگان این امکان را می‌دهند که استیبل‌کوین خود را با معادل فیات یا ارز دیجیتال آن مبادله کند.

همانطور که گفتیم، شبکه ترا از بستری برای عرضه استیبل‌کوین‌های مختلف استفاده می‌کند. اسیبل‌کوین‌های روی شبکه ترا شامل UST (برابر با ارزش دلار آمریکا)، KRT (برابر با ارزش وون کره جنوبی) و SDT (معادل با SDR صندوق بین‌المللی پول) هستند.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین‌های برتر سال 2021 (ارزهای دیجیتال با ارزش پایدار)

استیبل کوین‌های Terra چگونه کار می‌کنند؟

فرض کنید می‌خواهید به اندازه 100 دلار، توکن TerraUSD یا UST ایجاد کنید که برابر با 100 UST در PEG (ارزش ثابت) است.

برای ایجاد کردن UST، باید مقداری پول معادل با توکن‌های لونا را تبدیل کنید. سپس شبکه ترا، توکن‌هایی که شما عرضه می‌کنید را می‌سوزاند. بنابراین، اگر قیمت هر لونا 50 دلار باشد، الگوریتم از شما می‌خواهد که 2 عدد لونا را برای ایجاد 100 UST بسوزانید.

اکنون با یک مثال ببینیم که این الگوریتم دقیقا چگونه قیمت را ثابت نگه می‌دارد:

  1. فرض کنید که قیمت 1 عدد UST به 0.98 دلار کاهش می‌یابد؛ یعنی 2 سنت کمتر از ارزش ثابت آن. با این حال، برای هر تبدیل‌ بین استیبل‌کوین‌های ترا، 1 UST با ارزش 1 دلار در نظر گرفته می‌شود.
  2.  آربیتراژور این تفاوت قیمت را می‌‌بیند و فرصتی برای کسب سود خود می‌داند. او اقدام به خرید 100 عدد UST با مجموع قیمت 98 دلار می‌کند و سپس آن را به 100 دلار لونا تبدیل می‌کند (یعنی به اندازه 100 دلار، لونا می‌خرد).
  3.  آربیتراژور می‌تواند 100 دلار لونای خود را نگه دارد یا آن را به فیات تبدیل کند و سود خود را نقد نماید. شاید 2 دلار زیاد به نظر نرسد، اما می‌توان در مقیاس بزرگ‌تر سود بیشتری به دست آورد.

بیشتر بخوانید: آربیتراژ چیست؟

سینیورژ
این تفاوت بین قیمت ایجاد توکن‌ها و ارزش آن‌ها به‌عنوان سینیورژ (Seigniorage) شناخته می‌شود.

حال سوال این است که چگونه این امر منجر به تثبیت قیمت در 1 دلار می‌شود؟

اول، افزایش تقاضا برای UST توسط آربیتراژورها، قیمت UST را افزایش می‌دهد. ترا USTها را در هنگام مبادله به لونا می‌سوزاند و عرضه آن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین قیمت UST افزایش می‌یابد. زمانی که 1 عدد UST به 1 دلار برسد، فرصت برای آربیتراژ تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید:توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

هنگامی که قیمت UST بالای 1 دلار باشد، همین فرآیند به صورت معکوس عمل می‌کند. مثال دیگری را در این مورد ببینیم:

  1. فرض کنید که قیمت UST به 1.02 دلار افزایش می‌یابد. بنابراین باز هم فرصتی برای کسب سود آربیتراژورها به وجود می‌آید.
  2. در این زمان، آربیتراژور به اندازه 100 دلار لونا خریداری می‌کند و آن را به 1 UST به ارزش 102 دلار تبدیل می‌کند. ترا توکن لونا را می‌سوزاند و عرضه UST افزایش می‌یابد.
  3. بنابراین، کاهش تقاضا برای UST به دلیل قیمت بالای آن، منجر به کاهش قیمت UST به 1 دلار می‌شود.

در مقایسه با پروژه های دیگر در این حوزه، مانند MakerDAO، شبکه Terra مقیاس‌پذیرتر و مقرون ‌به ‌صرفه‌تر است. 

توکن لونا چیست؟

توکن لونا یک توکن بومی و حاکمیتی در شبکه ترا است که چهار نقش مختلف را در این پلتفرم ایفا می‌کند:

  1.  پرداخت هزینه‌های تراکنش در سیستم (توکن utility).
  2.  روشی برای مشارکت در سیستم حاکمیتی پلتفرم ترا: با نگهداری از توکن‌های لونا، می‌توانید در ارائه پیشنهاد برای تغییر در پروتکل ترا و یا رای‌گیری‌ها شرکت کنید.
  3. کنترل‌کننده نوسانات قیمت استیبل‌کوین‌های ایجاد شده در شبکه ترا.
  4. توکنی برای مشارکت در مکانیسم اجماع DPoS.

چگونه از توکن لونا پاداش بگیریم؟

هدف اصلی ارز دیجیتال لونا این است که با استیک کردن آن، امنیت شبکه ترا فراهم شود.

با این حال، افرادی که توکن لونا را برای مدت طولانی استیک می‌کنند، در معرض خطر نوسانات این دارایی قرار می‌گیرند؛ به همین جهت پاداش‌های استکینگ لونا مشوق اصلی برای هولدرهایی است که قصد دارند به مدت طولانی این ارز را در سبد دارایی‌های خود داشته باشند.

سیستم جدید این شبکه، بازدهی حدود 7 تا 9% را ارائه می‌دهد. این پاداش انگیزه‌ای برای کاربران و اعتبارسنج‌ها فراهم می‌کند تا در اجماع Tendermint DPoS شرکت کنند.

مکانیسم اجماع اثبات سهام شبکه ترا چگونه کار می‌کند؟

بلاک‌چین ترا با استفاده از Cosmos SDK ساخته شده و Tendermint DPoS از ویژگی‌های آن است. مکانیسم اجماع، بخشی از مجموعه فناوری Cosmos بوده و جایگزینی سازگار با محیط زیست برای الگوریتم اثبات کار (PoW) است.

از اکتبر 2021، شبکه لونا از یک گروهی با حداکثر 130 اعتبار‌سنج برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کند. در این شبکه، تأییدکنندگان یک نود کامل (Full Node) را اجرا می‌کنند و برای به اجماع رسیدن در شبکه، رأی‌هایی که با فرآیند رمزنگاری امضا شده‌اند را رصد می‌کنند.

سپس تأییدکنندگان، بلاک‌های جدید را به بلاک‌چین اضافه کرده و در قبال این کار پاداش دریافت می‌کنند. علاوه بر این، تأییدکنندگان می‌توانند با رأی دادن در مورد طرح‌های پیشنهادی مرتبط با شبکه، در حاکمیت این شبکه شرکت ‌کنند.

همچنین اعتبارسنج‌ها باید مقدار مشخصی توکن لونا را به مدت حداقل 21 روز قفل کنند. نمایندگان نیز یک دوره‌ی قفل 21 روزه را تجربه می‌کنند و اگر اعتبار‌دهنده نامطمئن باشد، خطر از دست دادن سهام خود را دارند.

مالیات به‌عنوان یک کارمزد ثابت در پروتکل ترا محاسبه می‌شود. در هر تراکنش این شبکه، مبلغی بین 0.1 تا 1 درصد از حجم تراکنش تا سقف 1 TerraSDR، به‌عنوان مالیات محاسبه می‌شود.

این مبلغ توسط یکی از ارزهای شبکه ترا پرداخت می‌شود و به نسبت توکن‌های استیک شده بین تأییدکنندگان توزیع خواهد شد.

Terra Station چیست؟

Terra Station کیف پول پلتفرم رسمی ترا است که برای دارندگان توکن لونا، امکان دسترسی به پول‌، سهام و مشارکت در حاکمیت شبکه را فراهم می‌کند.

این کیف پول، به صورت اپلیکیشن برای دستگاه‌های تلفن همراه و به صورت افزونه‎‌ی مرورگر در دسترس است.

ترا استیشن
پلتفرم Terra Station

ویژگی‌های زیر برای پلتفرم Terra Station قابل بیان است:

  1. در پلتفرم Terra Station، حجم تراکنش‌ها، بازده سهام‌گذاری و تعداد حساب‌های فعال قابل مشاهده است.
  2. در کیف پول Terra Station شما فقط به کلیدهای خصوصی خود دسترسی دارید. در صورت نصب کیف پول Terra Station، عبارت Seed خود را در مکانی امن و مطمئن نگه دارید. اگر آن را گم کنید، راهی برای بازیابی سرمایه شما وجود ندارد.
  3. در این پلتفرم می‌توانید با واریز 512 عدد توکن لونا، پروپوزال‌های جدید ایجاد کنید و آن‌ها را به مرحله رأی‌گیری ببرید.
  4. بخش Staking Tokens در این پلتفرم، به شما این امکان را می‌دهد که پاداش‌های خود را بررسی کنید، رمزارز لونا را به‌عنوان اعتباردهنده فعال کنید و در هر مرحله از مکانیسم توافق DPoS شرکت کنید.  

شبکه ترا 2.0 چیست و چگونه ایجاد شده است؟

اگر در حوزه ارزهای دیجیتال فعال باشید و یا حداقل خبرهای مربوط به این حوزه را دنبال کنید؛ تاکنون متوجه شده‌اید که برای شبکه لونا مشکلات زیادی ایجاد شده است؛ تا جایی که این شبکه کاملا از بین رفت و تعداد زیادی از دارندگان توکن لونا سرمایه خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: روزی که ترا (Terra) کمر کریپتو را شکست؛ همه چیز در مورد سقوط لونا!

مدتی است که از این موضوع می‌گذرد و از آن زمان؛ تا حدودی اعتماد کاربران به اکوسیستم ارزهای دیجیتال از بین رفته است. هنگامی که شبکه ترا دچار حمله شد، توکن‌های این شبکه یعنی توکن لونا و UST ارزش خود را از دست دادند.

کاربران این شبکه، پیشنهادات مختلفی جهت بازیابی پروژه لونا مطرح کردند و در نهایت تصمیم بر آن شد که شبکه و کوین بومی جدیدی راه‌اندازی و دارایی‌های کاربران در شبکه قبلی ترا، بین آن‌ها تقسیم شود.

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که دقیقا چه اتفاقی برای شبکه ترا رخ داد؟

استیبل‌کوین UST که متعلق به شبکه ترا است، در ماه می 2022، ارزش خود (معادل با یک دلار آمریکا بود) را از دست داد. بنیاد حفاظت از توکن لونا (LFG)، ادعا کرد که این اتفاق یک حمله به شبکه ترا است که توانسته در مدت زمان کوتاهی، کل شبکه ترا را نابود کند.

از طرفی؛ به دلیل وجود مکانیزم Mint/Burn استفاده شده در شبکه ترا، عرضه توکن لونا به شدت افزایش یافت و عرضه آن طی چند روز، به 6.5 تریلیون رسید. طبیعی است که با افزایش میزان عرضه این توکن، قیمت آن به شدت افت کرده و با سرعت زیادی به سمت صفر برود.

با توجه به اتفاقی که رخ داده؛ شاید بتوان این موضوع را بزرگ‌ترین ورشکستی در تاریخ کریپتو نامید. حمله به شبکه لونا طوری بود که توانست امنیت شبکه را به خطر بیندازد و الگوریتم گواه اثبات سهام را زیر سوال ببرد. تنها راهی که برای ادامه فعالیت این شبکه باقی مانده بود، شروع مجدد بود.

مدیر ارشد شبکه لونا به همراه Terraform Labs، بارها در فروم تحقیق و توسعه ترا، پیشنهاد احیای شبکه را مطرح کردند که با مخالفت کاربران این شبکه همراه شد.

در آخر؛ قرار بر این شد که به جای فورک شبکه قبلی ترا، شبکه جدید ترا از نو ساخته شود. به این ترتیب؛ در تاریخ 25 می 2022، پروپوزال جدید شبکه لونا با شماره 1623 و با عنوان “احیای اکوسیستم ترا 2”  با اکثریت آرای شرکت‌کنندگان (65.5 درصد از آرای دارندگان توکن لونا) به تصویب رسید.

معرفی شبکه ترا 2.0 و شبکه ترا کلاسیک

در ادامه پیشنهادی که برای ساخت مجدد شبکه لونا مطرح شد؛ شبکه جدید، شبکه “ترا کلاسیک”(Terra Classic chain) نامیده شد و تمام توکن‌های موجود در این شبکه پسوند کلاسیک گرفتند.

به این معنا که توکن لونا، “لونا کلاسیک” است که با نماد LUNC نمایش داده می‌شود و تمام استیبل‌کوین‌های این شبکه نیز پسوند C گرفته‌اند؛ مانند: USTC، KRTC و EUTC.

لازم به ذکر است که همانند شبکه قدیمی ترا، شبکه جدید ترا نیز مبتنی بر کیت توسعه کاسماس (Cosmos-SDK) و اجماع تندرمینت است.

معرفی تیم توسعه دهنده شبکه ترا

دوو وان (Do kwon) و دنیل وانگ (Daniel Hwang) بنیان‌گذاران شبکه ترا هستند.

دوو وان فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد است که قبلا در شرکت‌های مایکروسافت و اپل مشغول به کار بوده است.

این تیم قصد دارند تا استیبل‌کوین‌های این پلتفرم را در تمام بلاک‌چین‌ها بگنجانند. در حال حاضر این امکان در بلاک‌چین‌های اتریوم و سولانا به اجرا در آمده است.

بنیاگذاران ترا
 بنیانگذاران پروژه ترا

پروتکل‌های موفق روی شبکه ترا

در ادامه 3 مورد از پرکاربردترین پروتکل‌هایی که روی بلاک‌چین ترا توسعه یافته‌اند را به شما معرفی می‌کنیم:

پروتکل میرور (Mirror Protocol)

این پروتکل از دارایی‌های قابل تعویض مصنوعی استفاده می‌کند که این قابلیت باعث می‌شود کاربران بدون داشتن سهم، به معاملات مصنوعی دسترسی داشته باشند.

پروتکل میرور از همکاری پلتفرم‌های ترا و کازم‌وازم ایجاد شده و به جای ارز لونا از TerraUSD به عنوان دارایی اصلی استفاده می‌کند.

 برای صدور یک دارایی مصنوعی که mAsset نامیده می‌شود، کاربر باید معادل 150 درصد از ارزش آن را به عنوان وثیقه، در قالب ارز UST قفل کند. هنگامی که قیمت mAsset از قیمت وثیقه بیشتر شود، دارایی قفل شده نقد خواهد شد.

همچنین کاربران می‌توانند با عضویت در شبکه کاربری Mirror و نگهداری توکن‌های MIR، در تصمیمات مربوط به به‌‌روزرسانی‌های این پروتکل شرکت کنند. 

پروتکل انکر (Anchor Protocol)

پروتکل انکور به کاربران تازه‌وارد در حوزه ارز دیجیتال اجازه می‌دهد تا به راحتی از یک محصول دیفای (DeFi) برای پس‌انداز دارایی خود استفاده کنند.

این پروتکل، شرایط متنوعی برای استیکینگ با نرخ ریسک به ریوارد‌های مختلف عرضه می‌کند.

 پروتکل پس انداز انکر چند قابلیت ویژه دارد که از بازگشت سرمایه اطمینان حاصل می‌کند. یکی از این قابلیت‌ها محافظت اصولی (Principal protection) نام دارد.

پروتکل انکور
پروتکل Anchor بر روی شبکه ترا

محافظت اصولی، یک فرآیند نقدکننده است که به هنگام به خطر افتادن یک وام، دارایی‌های وثیقه شده را به صورت خودکار نقد می‌کند. علاوه بر این، در پروتکل انکر امکان برداشت آنی هم وجود دارد و بر خلاف برخی از پروتکل‌های دیفای؛ این شبکه، دارایی‌های شما را برای یک مدت مشخص قفل نمی‌کند.

نرخ سود ثابت این پروتکل Anchor Rate نام دارد که بر اساس میانگین درآمد وام گیرندگان محاسبه شده و توسط ارزش وثیقه معین شده برای هر وام، ضمانت می‌شود.

پروتکل آلیس فایننس (Alice Finance)

از دیگر پروژه‌های توسعه یافته در بلاک‌چین ترا، آلیس فایننس است.

اطلاعات موجود در وب سایت رسمی این پروژه (alice.co)، آلیس را به عنوان اپلیکیشن موبایل معرفی کرده که کسب درآمد بالا از اقتصاد غیرمتمرکز و پرداخت‌های آنی را امکا‌ن‌پذیر خواهد کرد.

در این سایت، به صورت مختصر به کارت‌های اعتباری آلیس (Alice debit card) هم اشاره شده که قرار است قابلیتی تحت عنوان “کنترل مالی کامل” را در اختیار کاربران قرار دهد.

آلیس فایننس
پروژه آلیس فایننس، با به کارگیری تعیین نرخ سود غیر متمرکز، واسطه‌ها را حذف می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد به طور مستقیم به حوزه دیفای دسترسی داشته باشد.

کیف پول‌های مناسب برای نگهداری توکن لونا

بر اساس اطلاعات موجود در سایت terra.money، کیف پول‌های رسمی و مورد تایید پروتکل شبکه لونا عبارتند از:

  • ترا استیشن (Terra Station)
  • میرور والت (Mirror Wallet)
  • مث والت (MathWallet)
  • لجر نانو (Ledger Nano X/S)
  • اُکسیس (Oxis)

سخن پایانی

شبکه ترا؛ یک شبکه بلاک‌چینی است که LUNA توکن بومی آن است. این شبکه فرصت‌های زیادی را جهت سازگاری زنجیره‌ای متقابل خود با سایر بلاک‌چین‌های Cosmos SDK در اختیار دارد.

شبکه Terra، استیبل‌کوین‌هایی را برای عرضه به کاربران حوزه کریپتو صادر کرده که کاربردی مستقیم در سیستم‌های پرداخت روزانه دارند.

در این مقاله از مجله بورسینس، درباره شبکه لونا و امکانات فوق‌العاده‌ای که به کاربران خود ارائه می‌دهد، صحبت کردیم. همچنین؛ درباره شبکه جدید ترا 2 و چگونگی شکل‌گیری آن، به بحث و بررسی پرداختیم.

اگر شما نیز از شبکه لونا و ویژگی‌های آن استفاده کرده‌اید و یا تجربه‌ای از شبکه جدید ترا در اختیار دارید؛ حتما تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
رحیم احمدوند

سلام لطفا من را راهنمایی کنید آیا می‌شود شبکه لونا کلاسیک را از اسموسیس به ترا تغییر داد دلیل اختلاف قیمت لونا کلاسیک در صرافی هات بیت با سایر صرافی‌ها چیست

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx