ترا 2.0 (Terra)؛ جایگزینی برای برگشت آرامش به بازار طوفانی کریپتو

ترا 2 چیست؟

یکی از جدید‌ترین اتفاق‌هایی که دنبال‌کنندگان بلاک‌چین و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال را در بهت و حیرت فروبرد، فروپاشی بلاک‌چین لونا بود.

فروپاشی و اتفاق غیرمنتظره‌ای که هنوز هم برای بسیار از کاربران قابل هضم نیست!

اگرچه زمان کوتاهی از این اتفاق گذشته‌ است، اما بلافاصله طراحان و توسعه‌دهندگان ترا دست‌به‌کار شدند تا نسخه جدیدی از این بلاک‌چین را معرفی کنند.

عناوین مطلب:

نسخه‌ای که قرار است طرح حمایتی برای مال‌باختگان UST و LUNA و جبران ضرر مالی آنها باشد.

اگر شما هم جزء سرمایه‌گذاران ضرر دیده لونا هستید یا مشتاقید ببینید ترا 2 قرار است چگونه این فاجعه فراموش‌نشدنی را جبران کند، تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.

آنچه بر ترا گذشت

یکی از عجیب‌ترین روزهای بازار کریپتو، سقوطی بود که لونا به‌یک‌باره تجربه کرد!

سقوطی که تا مدت‌ها از آن صحبت خواهد شد و بدون شک نقطه تاریکی در سرگذشت کریپتو خواهد بود. این اتفاق کمتر از یک ماه پیش و در می 2022 رخداد.

ترا (ترا کلاسیک) در ژانویه 2018 راه‌اندازی شد و بلاک‌چین آن در آوریل 2019 راه‌اندازی شد. این بلاک‌چین و فناوری مرتبط با آن تلاش کرد ثبات قیمت و پذیرش گسترده ارزهای فیات را با مقاومت در برابر سانسور بیت‌کوین (BTC) ترکیب کند.

هدف این بود تسویه‌حساب‌های سریع و مقرون‌به‌صرفه را از طریق استیبل کوین UST ارائه دهد. ترا کلاسیک استیبل کوین‌های وابسته به دلار آمریکا، وون کره جنوبی، توگریک مغولی و سبد ارزهای ویژه حقوق برداشت صندوق بین‌المللی پول را ارائه کرد.

شبکه ترا که با استیبل کوین الگوریتمی خود یا همان TerraUSD) UST) شناخته می‌شود، از 17 اردیبهشت مشکلات جدی را تجربه کرد. این استیبل کوین در آن زمان نرخ برابری خود را از دست داد و دیگر به معادل با یک دلار آمریکا نبود.

این ماجرا که بنیاد حافظ لونا (LFG) آن را یک حمله می‌داند، طی یک هفته باعث شده تا شبکه لونا به طور کامل در مرز فروپاشی قرار بگیرد. به‌طوری‌که اگر یک هفته قبل از این اتفاق به ارزش 10 میلیون تومان لونا تهیه کرده بودید، فردای این حمله، ارزش دارایی‌های شما برابر با یک هزار تومان بود!!

عامل سقوط ترا

مهم‌ترین عامل این اتفاق را در مکانیزم و منطق الگوریتمی دوگانه لونا می‌توان پیدا کرد.

به دلیل نحوه عملکرد الگوریتم شبکه ترا، فرصت آربیتراژ بسیار جذابی برای معامله‌گران به وجود آمد. فرصتی که در آن معامله‌گران می‌توانستند 1 UST (کمتر از 1 دلار) را به ارزش 1 دلار لونا (معادل 1 دلار) بازخرید کنند.

هدف از این برنامه کاهش عرضه UST بود که به نوبه خود ارزش آن را افزایش می‌داد. اما این برنامه درست پیش ‌نرفت.  فشار فروش تا حدی بود که UST هرگز به قیمت 1 دلاری خود نزدیک نشد.

مکانیزم Mint/Burn به‌کاررفته و منطق الگوریتمی دوگانه آن با ارز لونا، باعث شد عرضه این کوین به شکل ابر تورمی افزایش پیدا کند. تنها طی چند روز، ارزش آن از چند صد میلیون توکن به 6.5 تریلیون رسید.

نیازی به گفتن نیست که این نوع افزایش عرضه از لونا در این بازه زمانی بسیار کوتاه که هیچ راهی برای جذب آن در نظر گرفته نشده بود، باعث شد تا عرضه لونا به‌صورت ابر تورمی دربیاید. به‌تبع چنین اتفاقی، ارزش لونا به سمت صفر میل کرد!

نتایج این ورشکستگی و طوفان بزرگی که طی فقط سه روز به طور کامل چهره خودش را نشان داد، به حدی بود که امنیت شبکه اصلی هم به خطر افتاد. امنیت این شبکه مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات سهام بود و پتانسیل حمله 66 درصدی متوجه این شبکه شده بود.

جبران شکست لونا

در ادامه این ورشکستگی بزرگ و بهتی که بازار را در خودش فروبرده بود، تنها راهی که می‌شد سراغ آن رفت، شروع مجدد بود!

دو کوان (Do Kwon) مدیر ارشد اجرایی شبکه ترا و ترافرم لبز (Terraform Labs) پیشنهاد احیای شبکه ترا در فروم آگورا را دادند. فروم آگورا (Agora) فروم تحقیق و توسعه ترا بود.

با درنظرگرفتن ابعاد فاجعه و تعداد زیاد ذی‌نفعان و سرمایه‌گذاران متضرر این شبکه، طرح اولیه دو کوان بارها با مخالف و نقایص مختلفی روبه‌رو شد.

در نهایت بهترین و منطقی‌ترین راه، راه‌اندازی شبکه جدید بود. شبکه جدیدی که از شبکه قبلی فورک نشده است و کوین بومی آن به دارندگان توکن‌های شبکه ترا، به‌عنوان جبران خسارت پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

پروپوزال شبکه جایگزین ترا با نام پروپوزال 1623 ترا در تاریخ 25 می (4 خرداد) با اکثریت آرای شرکت‌کنندگان که بیش از 65.5 درصد آرا بود، به تصویب رسید.

20.98 درصد از آرا ممتنع و 13.20 درصد دیگر آن را رد کردند. سپس این پروپوزال به‌عنوان طرح رسمی احیای اکوسیستم لونا و ساخت بلاک‌چینی با توکنومیک متفاوت معرفی شد.

میزان رای‌گیر‌های پرپوزال ترا 2
جزئیات رای‌گیری طرح ایجاد شبکه جدید لونا

طرح اولیه این پروپوزال سه اصلاحیه خورد تا در نهایت، کانال رسمی توییتر ترا هم اعلام کرد که این شبکه هیچ هارد فورکی از شبکه قبلی نیست و به‌طورکلی یک بلاک‌چین کاملا جدید خواهد بود.

این کار قدمی برای جلب اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران و رفع نگرانی‌های آنها بود.

یکی از ولیدیتورهای شبکه ترا با نام اوربیتال کامند (Orbital Command) جزئیات شبکه ترا 2.0 را در یک رشته توییت به طور کامل توضیح داد. همچنین او اعلام کرده که طبق برنامه‌ریزی‌ها، زنجیره جدید ترا روز جمعه 27 می 2022 (6 خرداد 1401) کار خود را آغاز می‌کند.

شبکه ترا 2.0

بعد از تایید و تصویب پروپوزال ساخت بلاک‌چین جدید ترا، شبکه جدیدی با نام ترا 2 (Terra 2.0) و با ارز دیجیتال بومی لونا ایجاد شد.

ترا 2.0 بدون استیبل کوین الگوریتمی ایجاد شد. این طرح که Terra Ecosystem Revival Plan 2 نامیده می‌شود، با هدف ایجاد یک زنجیره جدید Terra است.

نام فنی این زنجیره Phoenix-1 و نام شبکه آزمایشی آن pisco-1 است. قرار است شبکه قبلی را به نام ترا کلاسیک بشناسند و تمامی توکن‌های آن هم پسوند کلاسیک بگیرند.

همچنین دلار ترا و استیبل کوین‌های این شبکه هم پسوند C خواهند گرفت. این نکته را هم فراموش نکنید که بعضی از صرافی‌ها برای لیست کردن توکن‌های شبکه لونا جدید از عدد دو و به‌صورت LUNA 2 استفاده کرده‌اند.

پس در نظر داشته باشید که هنگام معامله این توکن در صرافی‌ها، اگر با نامی مشابه مواجه شدید، همان توکن بومی ترا جدید است.

بلاک‌چین جدید Terra میراث Terra Classic را بدون استیبل کوین UST ادامه می‌دهد. این بلاک‌چین با کمک جامعه LUNA که «LUNAtics» نامیده می‌شود به کار خود ادامه می‌دهد. بسیاری از DAppها موافقت کرده‌اند که برای ادامه عملکرد خود به Terra 2  مهاجرت کنند.

شبکه جدید ترا هم مثل شبکه قبلی عضوی از اکوسیستم کازموس و مبتنی بر کیت توسعه کازموس (Cosmos-SDK) ‌و اجماع تندرمینت است. این شبکه مثل شبکه قبلی خود استیبل کوین بومی ندارد. ماژول‌های خزانه، اوراکل و بازار از آن حذف شده‌اند. هر سه این ماژول‌ها مربوط به کنترل فرآیند ضرب توکن (Mint) و سوزاندن استیبل کوین‌های الگوریتمی است.

شبکه ترای جدید از جنبه‌های بسیار مختلفی نسبت به شبکه قبلی ویژه‌تر و خاص‌تر محسوب می‌شود. نحوه توزیع توکن‌ها به صورتی است که این شبکه را می‌توان یکی از معدود شبکه‌های لایه یک با حداکثر مالکیت جامعه کاربری دانست.

ترا 2
نشان شبکه جدید ترا (2.0)
لونا 2
نشان ارز جدید لونا (2.0)

زمستان سرد لونا و کریپتو

با وجود تمام اقدامات و طرح‌ها و برنامه‌هایی که دو کوان برای جبران این خسارت و طوفان بزرگ تدارک دیده است، برخی معتقدند این کارها تاثیر چندانی در احیای شبکه لونا نخواهد داشت.

توزیع ایردراپ و ایجاد شبکه جدید در حالی انجام می‌شود که جو حاکم بر بازار ارزهای دیجیتال بسیار سنگین است. همه اعتباری که بیت ‌کوین و کریپتو در طی این یک سال جمع کرده‌ بودند با این اتفاق وحشتناک در آستانه سقوط به قعر دره قرار گرفته.

از طرفی، بازار کریپتوکارنسی از ابتدای سال 2022 کاهش قیمت 43 درصدی را تجربه کرد که این باعث بی‌اعتماد دیگری برای منتقدان این بازار شد. در مجموع 1 تریلیون دلار سرمایه از این بازار با شروع چرخه طولانی بازار خرسی، از بازار خارج شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه در بازار نزولی ارز دیجیتال دوام بیاوریم؟

عملکرد ترا 2.0

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، Terra 2.0 اساساً نسخه جدیدی از Terra classic است که قرار است دوام بیاورد. اگرچه Terraform Labs و دو کوان قرار نیست بخشی از Terra 2.0 باشند.

شرکتی که در پشت Luna و Terra قرار دارد یک «طرح احیای قوی» ایجاد کرد که قرار بود با ایجاد Terra جدید به طور موثر کل اکوسیستم Terra classic را نجات دهد. این طرح اولین طرحی بود که نام Terra 2.0 را دریافت کرد.

درحالی‌که نشانه‌های قوی مبنی بر اینکه Terra 2 به سرنوشت نسخه قبلی خود دچار نخواهد شد، وجود دارد، صرافی‌های ارزهای دیجیتال و کارآفرینان فناوری در حال حاضر در مورد قابلیت پشتیبانی از بلاک‌چین Terra 2.0 اختلاف‌نظر دارند.

طرحی که Do Kwon و Terraform Labs در ابتدا ایجاد کردند حول اعتبارسنجی هر بلوک نامعتبر و همچنین تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین بود که به کوین جدید LUNA و Terra 2.0 اجازه کار می‌داد.

این طرح قرار بود از طریق یک هارد فورک اتفاق بیفتد. به این معنی که Terra 2.0 مستقیماً به LUNA classic متصل نخواهد شد، اما همچنان بخشی از همان بلاک‌چین خواهد بود. درحالی‌که از پیشنهاد دو کوان حمایت نشد.

ارز دیجیتال لونا

همان‌طور که گفتیم شبکه ترا 2.0 بر خلاف شبکه ترا کلاسیک، فقط از یک ارز بومی به نام لونا استفاده می‌کند.

عرضه اولیه این توکن یک میلیارد است. لونا توسط اعتبارسنج‌های شبکه استیک خواهد شد. همچنین تورم فعلی یا همان نرخ سود استیکینگ کنونی شبکه در حدود 13 درصد محاسبه شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

اگر کاربری کمتر از میزان مشخص شده لونا (10000 توکن لونا کلاسیک و UST) در زمان رای‌گیری اسنپ شات موجودی داشته باشد، می‌تواند 30% درصد از میزان اختصاص‌ یافته را در زمان جنسیس شبکه (آغاز بکار شبکه) آزاد کند. 70% مابقی هم طی برنامه‌ای مشخص و به‌تدریج در طول زمان آزاد خواهد شد.

در نظر داشته باشید که توکن‌های قفل شده به طور پیش‌فرض نزد اعتبارسنج‌های مختلف استیک شده است. این اعتبارسنج‌ها به‌طور تصادفی انتخاب می‌شوند. البته می‌توانید با استفاده از والت خود، میزان سرمایه استیک شده را Redelegate کنید.

توصیه مهمی که در این باره باید در نظر بگیرید این است که اعتبارسنج‌ها به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند. باتوجه‌به این موضوع، حتما ولیدیتور مربوط به خودتان را بررسی کنید. زیرا در صورت عدم رضایت لازم است سرمایه‌تان را به ولیدیتور دیگری بسپارید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با 6 مورد از ریسک‌ها و خطرات استیکینگ!

استیبل کوین شبکه ترا 2
شبکه ترا 2.0 فقط از یک توکن بومی به نام لونا استفاده می‌کند.

ایردراپ ترا 2

دو ایردراپ اضافی به‌منظور جبران خسارت به دارندگان TerraUSD اختصاص داده شده است که شامل پرداخت به دارندگان این استیبل کوین قبل از سقوط آن و کسانی است که استیبل کوین را پس از سقوط آن خریداری کرده‌اند، می‌شود.

ایردراپ بر اساس دو اسنپ شات، یکی قبل از سقوط ترا کلاسیک (7 مه) و دیگری بعد از آن (27 می) انجام خواهد شد. شرایط ایردراپ به شرح زیر است:

نگهداری دارایی‌های زیر در اسنپ شات 7 می:

  • Luna Classic (LUNC) (شامل مشتقات سهام)
  • کمتر از 500 هزار AUST (UST واریز شده در Anchor)

بیشتر بخوانید: انکور چیست؟ صفر تا صد پروتکل Anchor و نحوه کارکرد آن

نگهداری دارایی‌های زیر در اسنپ شات 27 می:

  • Luna Classic (LUNC) (شامل مشتقات سهام)
  • UST

توزیع توکن‌های ترا 2

اولین بلوک شبکه جدید در ساعت 10.30 صبح روز شنبه 28 می 2022 به وجود آمد.

نحوه توزیع توکن‌های لونا جدید به‌گونه‌ای است که چهار گروه، افراد واجد شرایط دریافت ایردراپ توکن را تشکیل می‌دهند. این چهار گروه شامل موارد زیر است:

  1. سرمایه‌گذاران قدیمی و اولیه لونا و استیبل کوین ترا که پیش‌ازاین این توکن‌ها را در کیف پول خود داشتند. این افراد در اصل همان کسانی هستند که با حمله و سقوط ارزش شوکه کننده لونا، زیان مالی دیدند. توکن‌هایی که به این گروه داده می‌شود به‌عنوان جبران خسارت و زیان مالی آنها است. سرویس رای‌گیری غیرمتمرکز اسنپ شات برای این افراد در تاریخ 7 می 2022 در نظر گرفته شد. افرادی که پیش از حمله، توکن لونا داشتند در این ایردراپ با نسبت یک‌به‌یک (1:1) توکن جدید دریافت کردند.
  2. افرادی که بعد از سقوط اکوسیستم، به خرید لونا روی آوردند هم می‌توانند سهمی از توزیع توکن‌های ترا جدید داشته باشند. فرقی نمی‌کند چه افرادی که لونا کلاسیک را خریدند و چه افرادی که لونا را خریدند، هر دو گروه در این ایردراپ شرکت داده شدند. اسنپ شاتی هم در تاریخ 27 می 2022 (6 خرداد) برای این دسته از سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شد. کسانی که پس از سقوط قیمت لونا خریدند به نسبت 1:0.000015 توکن جدید دریافت می‌کنند.
  3. سپرده‌گذاران UST که این استیبل کوین را پیش از سقوط در پلتفرم انکور سپرده‌گذاری کرده‌اند هم از توزیع این توکن بهره می‌برند. نسبت تعیین شده برای این گروه از سپرده‌گذاران به نسبت 1:0.033 است.
  4. گروه چهارمی هم که بین گروه دریافت‌کنندگان توکن لونا قرار دارند هولدرهایی هستند که UST را خریداری کرده‌اند. این هولدرها به نسبت 1:0.013 توکن جدید دریافت کردند.

برای درک بهتر نحوه توزیع به یک مثال توجه کنید:

اگر فردی در تاریخ 27 می 1000 واحد استیبل کوین UST خریده باشد، 13 واحد لونای جدید دریافت خواهد کرد. به همین ترتیب، هولدرهایی که بعد از سقوط لونا قدیمی اقدام به خرید لونای جدید کرده‌اند، به‌ازای هر 10,000 توکن لونای قدیمی، 0.15 واحد لونای جدید به آنها می‌رسد.

این نکته را هم در نظر بگیرید که هولدرهای استیبل کوین UST تنها در اسنپ شات بعد از حمله (تاریخ 26 می) لحاظ خواهند شد. پس کاربرانی که UST خود را در پروتکل انکور (aUST) سهام‌گذاری کرده‌اند، کاربرانی هستند که در اسنپ شات قبل از حمله (7 می) ثبت شده‌اند.

به طور خلاصه، توزیع به این صورت است:

  • استخر جامعه (استیکرها) – 30%
  • دارندگان LUNA قبل از حمله: 35%
  • دارندگان aUST قبل از حمله – 10%
  • دارندگان LUNA پس از حمله – 10%
  • دارندگان UST پس از حمله – 15%

همچنین کیف پول Terraform Labs) TFL) که قصد دارد ترا را به یک زنجیره کاملا متعلق به جامعه تبدیل کند، از لیست سفید ایردراپ هم حذف خواهد شد.

علاوه بر این، ایردراپ ترا حالت bonded state دارد. این حالت به معنی دوره 21 روزه برای پیش از دسترسی به انتقال وجوه است.

اعلام همکاری پروژه‌ها با Terra 2

پروژه‌های و dappهای مختلفی آمادگی همکاری خود با ترا جدید را اعلام کرده‌اند.

شناخته‌شده‌ترین پروژه‌هایی که می‌توان از آنها نام برد شامل Sigma ،Prism ،​​Astroport ،Phoenix ،Nexus ،Spectrum ،Anchor ،One Planet ،Random Earth و Coinhall است. تمامی این‌ها متعهد شده‌اند تا در شبکه جدید ترا فعالیت کنند.

Claim (دریافت) ایردراپ لونا

به‌منظور محدود‌کردن نهنگ‌ها (Whale Cap) از همان ابتدا سقفی برای دریافت ایردراپ کوین جدید قرار داده شد.

دست‌اندرکاران TFL به کاربران توصیه کرده بودند که قبل از پایان زمان اسنپ شات، موجودی خود را از صرافی‌های متمرکز به مکان امن‌تری مثل کیف پول شخصی منتقل کنند.

در ادامه می‌توانید مراحل نصب و استفاده از ترا استیشن را ببینید:

بعد از نصب ترا استیشن، روی آیکون شبکه انتخاب کنید تا بتوانید به لیستی از شبکه‌های موجود دسترسی پیدا کنید.

صفحه انتخاب شبکه در والت ترا استیشن

طبق تصویر، تغییر نام شبکه‌ها در این کیف پول اعمال شده است. پس شبکه ترا کلاسیک را با نام Classic و شبکه ترا 2.0 را با نام mainnet می‌توانید ببینید.

مراحل دریافت ایردراپ نیاز به کار خاصی ندارد. تنها کاری که لازم است انجام دهید، تغییر شبکه به mainnet است. سپس تصویر زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

نحوه کلیم ایردراپ لونا در کیف پول ترا استیشت

در قسمت شماره 1 تعداد توکن‌هایی که هم‌اکنون آزاد هستند و می‌توانید آنها را منتقل کنید، به فروش برسانید یا استیک کنید را خواهید دید.

قسمت 2 جایی است که توکن‌های قفل شده در آن به‌نمایش‌درآمده است. این توکن‌ها هم‌‌اکنون قفل هستند و طی زمان مشخصی، آزاد خواهند شد.

کل توکن‌های قسمت 2 به شکل تصادفی به ولیدیتورهای مختلف شبکه سپرده شده است و استیک شده‌اند. با وجود قفل بودن این توکن‌ها، می‌توانید اعتبارسنجی آنها را به فرد دیگری بسپارید، یا از استیک دربیاورید (un-delegate)‌.

استیک کردن در شبکه ترا سود سالیانه 13 درصدی به همراه دارد. همچنین توجه داشته باشید که از زمان un-delegate کردن، 21 روز طول می‌کشد تا توکن‌های شما آزاد شوند. این دوره Unbonding نام دارد و طی این مدت پاداش استیکینگ به کاربران تعلق نخواهد گرفت.

نحوه معامله لونای جدید

اگرچه لونا مدت بسیار کوتاهی است که جان دوباره گرفته است، اما تا روزهای پایانی منتهی به راه‌اندازی ایردراپ لونا جدید، نحوه معامله توکن آن هنوز مشخص نبود.

همین باعث شد تا بسیاری از صرافی‌های مطرح دنیا ارزهای لونا و UST را از لیست توکن‌های خود خارج کردند.

یکی از چالش‌های مهم ترا 2 در صرافی‌های کره جنوبی است. گزارش‌هایی که از یک رسانه محلی منتشر شده است که نشان می‌دهد بسیاری از صرافی‌های معتبر کشور کره جنوبی مخالف راه‌اندازی توکن جدید شبکه ترا هستند.

سرمایه‌گذاری در ترا 2.0

اگر به سرمایه‌گذاری در Terra 2.0 فکر می‌کنید، به‌خاطر داشته باشید که کوین‌های Terra و LUNA به‌عنوان کوین‌های خواهر در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که حفظ تعادل بین این کوین‌ها مستلزم خرید مقداری Terra قبل از تعویض آن با LUNA است.

این فرآیند منجر به مقدار کمی سود می‌شود.

کیف پول‌های مربوط به لونا 2.0

تا امروز بهترین والت رسمی که برای ذخیره‌سازی لونا دو معرفی شده همان ترا استیشن است.

علاوه بر این کیف پول، در کنار دیگر والت‌های مطرح دیگر، تنها کیف پول اتمیک است که رسما اعلام کرده می‌تواند از شبکه لونا و توکن‌های جدید آن پشتیبانی کند. البته با وجود اعلام رسمی این کیف پول، هنوز شرایط لازم برای پشتیبانی از لونا 2.0 فراهم نشده است.

کیف پول کوین 98 (Coin98 Super App) هم در تاریخ 30 می اعلام کرد که آماده پشتیبانی از شبکه جدید ترا است. کاربران این کیف پول می‌توانند با به‌روزرسانی این اپ و ارتقا آن به آخرین نسخه منتشر شده، از پشتیبانی لونا در کیف پول 98 هم بهره ببرند.

جمع‌بندی

در می 2022 لونا کلاسیک به سرنوشتی تراژیک و تلخ محکوم شد. سرنوشتی که منجر به حذف آن از بازار ارزهای دیجیتال و فناوری‌های بلاک‌چین شد.

اگرچه این شبکه با وعده‌ها و اهداف بزرگ متولد شده بود، اما یک طمع یا شاید یک حمله پیش‌بینی‌نشده، به‌راحتی آن را از صفحه روزگار کریپتو محو کرد. بااین‌وجود، و پس از ماجرای تلخی که بر سر اکوسیستم ترا و توکن‌های لونا و UST آمد، طراحان و سازندگان این شبکه سعی کردند برای جبران این اتفاق قدم بردارند.

این بار خبری از VCها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیست و اکثر توکن‌ها متعلق به جامعه کاربری شبکه پیشین ترا است. شبکه ترا جدید را با همان نام ترا یا ترا 2.0 به بازار معرفی کردند و قرار است جبران خسارت‌هایی باشد که به شبکه و سرمایه‌گذاران این کریپتو وارد شد.

آیا شما هم جزء سرمایه‌گذاران لونا بودید؟ از فرصتی که برای جبران این اتفاق پیش آمد استفاده کردید؟ به نظر شما ترا 2 می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند؟ نظرها، تجربه‌ها و تحلیل‌های خود را با ما درباره این اتفاق به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx