انکور چیست؟ صفر تا صد پروتکل Anchor و نحوه کارکرد آن

پروتکل Anchor

قبل از ورود به مبحث معرفی پروتکل Anchor باید نگاهی کوتاه به استیبل‌کوین‌های ارز دیجیتال داشته باشیم چرا که آن‌ها ارتباط مستقیمی با این پروتکل دارند.

همان‌طور که می‌دانید استیبل‌کوین Tether با علامت USDT یکی از رایج‌ترین و بزرگ‌ترین ارز‌های حال حاضر است.

با این حال توسعه دهندگان این ارز همچنان برای ارائه مستندات کافی در مورد اثبات پشتوانه دلاری آن با مشکل مواجه هستند. 

عناوین مطلب:

به طور خلاصه استیبل‌کوین‌ها (Stablecoin) گروهی از ارز‌های دیجیتال هستند که با هدف ارائه ثبات قیمتی فعالیت می‌کنند. با وجود یک دارایی رزرو به عنوان پشتوانه، آن‌ها به عنوان راه حلی در ارائه ارز جایگزین فیات مانند ریال، دلار و یا یورو در دنیای کریپتو کارنسی عمل می‌کنند.  

بیشتر بخوانید: استیبل کوین‌های برتر سال 2021 (ارزهای دیجیتال با ارزش پایدار)

استیبل‌کوین‌ها برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال این امکان را فراهم کرده تا بتوانند دارایی‌ها و سود خود را بلافاصله به دارایی معادل دلار تبدیل کنند. آن‌ها می‌توانند این دارایی را برداشت و در بانک کشور خود ذخیره کنند.

این کوین‌ها، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند تا به راحتی دارایی‌های خود را برداشت کنند. با وجود استیبل‌کوین‌ها، ما دیگر نگران تغییرات و نوسانات شدید کریپتو نخواهیم بود، چون سود خود را به USDT و یا امثال آن تبدیل کرده‌ایم. 

استیبل کوین
استیبل‌کوین‌ها از نوسانات بازار و نوسان ارزش محفوظ هستند چرا که از سیستم وثیقه گذاری (Collateralization) و یا مکانیزم الگوریتمی بهره می‌برند.

در سیستم الگوریتمی امکان خرید و فروش دارایی‌های مرجع یا مشتقات آن برای کاربر فراهم می‌شود.

نگاهی عمیق‌تر به استیبل کوین‌ها

مهم‌ترین مزیت استیبل‌کوین‌ها در دوری از افت و خیز‌های بازار کریپتو کارنسی است که آن‌ها را به عنوان یک دارایی‌ با ارزش و حساس برای معامله‌گران بدل کرده است.

این کوین‌ها، ویژگی‌های دسترسی آسان و تحرک‌پذیری بالا را برای ما به ارمغان می‌آورند. چنین ویژگی‌هایی لزوما آن‌ها را به ارز‌های دیجیتال غیرمتمرکز (و متمرکز) با ثبات تبدیل می‌کند.

در بین استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز، در حال حاضر UST به عنوان بزرگ‌ترین استیبل‌کوین در صدر لیست به شمار می‌رود، البته این قضاوت از روی حجم بازار آن‌ها در نظر گرفته شده است که توانست به راحتی کوین DAI را که یک استیبل‌کوین اتریومی است پشت سر بگذارد. 

با توجه به داده‌های موجود، حجم بازار UST (یا TerraUSD) در سال 2021 حدود 200 میلیون دلار برآورد می‌شد که در زمان نوشتن این مقاله بیش از 18 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. 

بازار استیبل‌کوین‌ها در حوزه کریپتو کارنسی به یکی از پر رونق‌ترین بخش‌های صنعت کریپتو بدل شده است. در سال 2021، این بازار حدود 500 درصد افزایش را از نظر حجم بازار برای بزرگ‌ترین استیبل‌کوین غیرمتمرکز خود نسبت به سال‌های قبل تجربه کرد.

البته چنین رشدی باعث شده تا تقاضا برای نظم‌دهی و قانون‌گذاری به این بازار نیز افزایش پیدا کند. شرکت‌های سازنده این پروتکل‌ها باید تضمین دهند که توانایی حفظ قیمت و ثبات کوین را دارند. 

نقش پروتکل Anchor

حالا نوبت به معرفی و بررسی پروتکل Anchor و نسبت آن با استیبل‌کوین‌ها می‌رسد.

پروتکل انکور (Anchor protocol) در سال 2020 شکل گرفت و شرکت آن در سئول کره جنوبی قرار دارد. این پروژه به صورت رسمی در 17 مارس سال 2021 عرضه شد. شرکت سازنده این پروتکل یعنی Terraform Labs (TFL) با هدف پیوستگی بلاک‌چین و ارز دیجیتال آن‌ها با نام LUNA ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره شبکه ترا (Terra) و توکن لونا (LUNA)

چشم‌انداز شرکت TFL این است که سه شکل اولیه امور مالی را در بلاک‌چین Terra که برپایه Cosmos SDK پیاده شده است را اجرا کند. قابلیت‌های مد نظر این شرکت شامل ذخیره دارایی‌ها توسط پروتکل Anchor و انجام عملیات پرداخت آنلاین توسط UST می‌شود.

در واقع هدف اصلی TFL در یکپارچه سازی سه بخش اصلی شامل انجام پرداخت توسط UST، ذخیره دارایی با Anchor و سرمایه‌گذاری توسط پروتکل‌ Mirror است. همه ویژگی‌های مذکور با استفاده از بلاک‌چین Terra که برپایه Cosmos SDK تشکیل شده میسر خواهد بود. 

به دلیل نوسان قیمت دارایی‌های کریپتو، کسب درآمد از استیک برای بسیاری از مردم یک گزینه سودآور نیست. اما از آن‌جایی که پروتکل انکور یک پلتفرم ذخیره دارایی با ارائه پاداش در قالب UST است، با مکانیزم POS موجود در این بلاک‌چین، در ازای ساخت هر بلاک جدید، به کاربران خود سود سهام پرداخت می‌کند. 

روش کار سیستم ذخیره این پلتفرم به این شکل است که انکور پاداش بلاک را به دارایی‌هایی که برای قرض گرفتن استیبل‌کوین‌ها برای ارائه پاداش پایدار به کار رفته‌اند اهدا می‌کند. 

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

پروتکل Anchor با پروتکل Mirror جفت شده است که این مسئله به کیف‌پول‌های Chai این امکان را می‌دهد تا علاوه‌بر ویژگی‌های هسته پروتکل Anchor، موارد استفاده گسترده‌تری را برای استیبل‌کوین‌های برپایه Terra به همراه داشته باشد. 

هدف نهایی این پروتکل تبدیل شدن به یک پروتکل Interchain یا درون زنجیره‌ای است که به کاربران امکان دسترسی به خدمات دیفای را در اکوسیستم Terra-Luna فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

پروتکل Anchor چیست؟

پروتکل انکور یک سیستم وام‌دهی و وام گرفتن برپایه Terra است. این پلتفرم به واریز کنندگان UST خود، تا سقف سالیانه 20% سود پرداخت می‌کند. سود و بهره این پلتفرم براساس APY محاسبه می‌شود. 

شما می‌توانید در این پلتفرم به راحتی وام دریافت کنید، سیستم وام‌دهی آن به این شکل است که می‌تواند از توکن‌هایی با عنوان Bonded Luna با سمبل bLuna یا Bonded Eth با سمبل bETH برای ایمن ساختن وام‌های UST استفاده کنید. به عبارت دیگر این کلاس دارایی نوعی وثیقه است که از قفل کردن دارایی‌های اتریوم یا LUNA به دست می‌آید.

انکور
انکور از یک معماری وثیقه گذاری برای وام‌دهنده و وام‌گیرنده استفاده می‌کند. وام‌دهند‌گان می‌توانند با واریز دارایی‌های خود در این پلتفرم، سود دریافت کنند. 

در انکور، سیستم ذخیره غیرمتمرکز دارایی‌های دیجیتال امکان کسب سود با نرخ نوسان پایین را در استیبل‌کوین Terra فراهم می‌کند. نرخ سود و بهره این پلتفرم از جریان گوناگون پاداش‌های استیک نشات می‌گیرد.

سرچشمه این سیستم را می‌توان مکانیزم اجماع POS این بلاک‌چین دانست که در آن کاربران امکان استیک دارایی‌های خود را خواهند داشت. در این روش حتی انتظار می‌رود نرخ سود آن در کل اکوسیستم برای همه دارایی‌های قابل استیک، پایدار باشد.

به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، هیچ قوانینی مبنی بر KYC لحاظ نشده است از این رو کاربران ایرانی می‌توانند به راحتی به آن مراجعه، و با استیک دارایی، کسب سود کنند.

قابلیت Earn چیست و چگونه کار می‌کند؟

پروتکل Anchor را می‌توان به عنوان یکی از هوشمندانه‌ترین روش‌های ذخیره دارایی و انتخاب عالی برای خانواده‌های معمولی به کار برد.

ایده کلی این بخش این است که شما گزینه Earn را انتخاب و سپس بدون هیچ زحمت اضافه‌ای، سود دریافت می‌کند. به همین دلیل، قابلیت Earn موجود در وبسایت این پروژه، به یکی از ستون‌های اصلی پلتفرم بدل شده است.

قابلیت Earn به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استیک استیبل‌کوین‌های Terra، کسب درآمد کنند. در این قابلیت کاربران می‌توانند استیبل‌کوین‌های Terra را به راحتی واریز و برداشت کنند.

اطلاعاتی مانند مقدار واریز شده، تاریخچه تراکنش‌ها، نرخ سود دارایی‌های واریز شده فعلی (APY) و مقدار سود دریافت شده انکور قابل مشاهده است. 

آموزش کسب درآمد از Anchor

فرآیند ذخیره و کسب درآمد از این پلتفرم آسان است، ابتدا به وبسایت پروتکل انکور مراجعه کنید. به بخش Earn مراجعه و روی دکمه Deposit بزنید. پس از آن اطلاعات مورد نیاز را برای واریز ثبت کنید.

واریز به انکور
لازم به ذکر است قبل از واریز، باید کوین‌های UST در اختیار داشته باشید.

برای به دست آوردن LUNA یا UST می‌توانید به صرافی‌هایی مانند بایننس یا کوینکس مراجعه کنید. 

پس از خرید کوین‌های مورد نیاز، شما می‌بایست کوین‌های خود را به کیف‌پول Terra Station واریز کنید. در هنگام ایجاد و واریز به این کیف‌پول، رمز عبور و عبارت 12 کلمه‌ای خود را حتما یادداشت کنید.

عبارت بازیابی

در این کیف‌پول شما امکان استفاده از ولت Terra را برای سواپ کوین‌های Luna به استیبل‌کوین UST و بالعکس خواهید داشت.

سواپ دارایی‌ها در انکور

پس از واریز و استیک دارایی‌های خود در بخش Earn، سود شما به صورت توکن‌های aUST پرداخت می‌شود که بعدا می‌توانید آن‌ها را به UST تبدیل کنید. برای برداشت سود نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر زمان که نیاز باشد امکان برداشت آنی قابل انجام است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با 6 مورد از ریسک‌ها و خطرات استیکینگ!

علاوه‌بر توکن‌های بلاک‌چین Terra، کاربران می‌توانند استیبل‌کوین‌های موجود در اتریوم را نیز استیک کنند. استیبل‌کوین‌های پشتیبانی شده عبارت‌اند از BUSD ،USDC ،DAI و USDT.

البته نرخ بازدهی و پاداش هر کدام متفاوت هستند که در وبسایت این پروتکل قابل مشاهده است.

قابلیت Borrow چیست و چگونه کار می‌کند؟

در بخش قبل نشان دادیم که چگونه کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را استیک کنند، اما در این بخش شما می‌توانید دارایی‌های استیک شده توسط دیگران را به عنوان وام دریافت کنید. 

برای دریافت وام در پلتفرم Anchor، شما نیاز به دارایی‌های کلاس bAssets خواهید داشت که شامل bLuna یا bETH می‌شود. در وبسایت پروتکل انکور، با مراجعه به تب bAsset، امکان تولید این توکن‌ها میسر می‌شود. 

دارایی‌های bAsset

بازار پول بلاک‌چین Terra در واقع یک قرارداد هوشمند نوشته شده در زبان WebAssembly است که روی این بلاک‌چین فعالیت می‌کند. استیبل‌کوین‌های این بلاک‌چین توسط این قرارداد هوشمند واریز و قرض گرفته می‌شوند.

بازار پول Terra امکان دسترسی به وام را برای همه فراهم می‌کند. با این حال برای دریافت وام می‌بایست حداقل مقدار قابل قبولی وثیقه ارائه دهید.

پلتفرم Anchor از الگوریتمی برای تعیین نرخ سود و بهره استفاده می‌کند که در آن برای وام‌ها نرخ بهره براساس میزان تقاضا برای قرض گرفتن پول تعیین می‌شود.

برای ترغیب مردم به قرض دادن استیبل‌کوین در بازار Anchor، نیاز به وجود مشوق‌هایی حس می‌شود. از این رو، این پلتفرم وام گیرندگانی که استیبل‌کوین Terra را در سیستم وثیقه گذاری bAsset دریافت می‌کنند، بهره‌های آن‌ها به عنوان سود به وام دهندگان پرداخت می‌شود، علاوه‌بر آن، وثیقه‌های واریز شده، نوعی یارانه یا سوبسید تولید می‌کند که درآمد اصلی پلتفرم است.

آموزش دریافت وام در پروتکل Anchor

بخش Borrow موجود در وبسایت این پروژه می‌تواند پاداش‌های زیادی به کاربران پیشنهاد دهد، به طور معمول، کاربران می‌توانند دارایی‌های UST را با وثیقه کوین‌های LUNA یا ETH دریافت کنند. 

دریافت وام در پروتکل Anchor

ابتدا وارد وبسایت پروتکل Anchor شوید، سپس از بخش Borrow، دکمه Borrow را بزنید. مقدار استیبل‌کوین مورد نظر برای دریافت وام را وارد و سپس دکمه Procced را کلیک کنید.

قرض‌گیری در Anchor

لازم به ذکر است، زمانی شما می‌توانید در این بخش وام دریافت کنید که از قبل در بخش bAssets به اندازه کافی وثیقه ارائه داده باشید.  

بازپرداخت وام

برای بازپرداخت وام، وارد بخش Borrow شوید و دکمه Repay‌ را بزنید. به خاطر داشته باشید که باید در ولت station خود کوین‌های UST که قبلا وام گرفته‌اید را واریز کرده باشید.

بازپرداخت وام در انکور

در صفحه بعد، مقدار بازپرداخت کوین‌های UST را تعیین و دکمه Procced را بزنید.

بازپرداخت وام در Anchor

پس از تایید تراکنش توسط کیف‌پول Station، عملیات بازپرداخت و بهره آن به اتمام می‌رسد. شما می‌بایست تا بازپرداخت کامل وام، این چرخه را تکرار کنید.

آزادسازی وثیقه

پس از بازپرداخت وام، شما می‌توانید وثیقه خود را که در قالب کوین‌های LUNA یا ETH بوده‌ است را دریافت کنید. 

برای انجام این فرآیند، دوباره وارد صفحه Borrow در وبسایت پروتکل شوید و از آن‌جا در میانه صفحه از بخش Collateral، و دکمه Withdraw عملیات برداشت وثیقه را آغاز کنید.

آزادسازی وثیقه در Anchor

با زدن دکمه Withdraw از وثیقه‌ای که قبلا واریز کرده‌اید صفحه زیر نمایش داده می‌شود.

بازپس‌گیری وثیقه در Anchor

با تعیین مقدار وثیقه‌ای که قصد برداشت آن را دارید، توکن‌های قفل شده باز می‌شوند.

پس از آن وارد بخش Bond شوید، در آن‌جا باید توکن‌های دریافت شده در بخش وثیقه را با زدن دکمه Burn، بسوزانید.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

برای سوزاندن توکن‌های دریافت شده و به دست آوردن اصل کوین‌های وثیقه گذاری شده در این بخش، شما دو راه دارید، روش اول استفاده از Direct burn است که در آن باید 24 روز برای دریافت وثیقه‌ای که قفل کرده‌اید صبر کنید. دلیل این فاصله زمانی سیستم استیک POS است. 

اما در روش دوم که immediate burn نام دارد، شما امکان برداشت اصل وثیقه را بلافاصله خواهید داشت اما باید در نظر داشته باشید که در این روش، کارمزد بیشتری نیز پرداخت خواهید کرد.

پروتکل Anchor چگونه کار می‌کند؟

این پروتکل به دنبال ایجاد تعادل بین این دو بخش است که در این چرخه با ماهیت عدم تمرکز، بدون واسطه و Permissionless خدمات خود را ارائه می‌دهد. درک نحوه عملکرد این پروتکل به شما کمک می‌کند تا فضای دیفای و پلتفرم‌های Lending را بهتر درک کنید.

در ادامه به طور خلاصه به کارکرد‌های اصلی پروتکل Anchor می‌پردازیم

همان‌طور که قبلا اشاره شد، پروتکل Anchor سه هدف کلی را دنبال می‌کند:

  • عملیات پرداخت آنلاین با استفاده از UST
  • ذخیره دارایی‌ها در Anchor
  • ارائه فرصت سرمایه‌گذاری با استفاده از ارائه نقدینگی برای وام گیرندگان که توسط بازار پول این پلتفرم هدایت می‌شود.

دارایی‌های پیوند خورده (bonded assets) که قبل‌تر گفتیم در قالب دو توکن bLuna و bETH ارائه می‌شوند را می‌توان به عنوان روش منحصر به‌فرد توکنیزه کردن مکانیزم اجماع اثبات سهام و استیک بلاک‌چین دانست.

از نظر فنی، دارایی‌های bAssets را می‌توان در هر بلاک‌چینی که از مکانیزم اجماع POS و قرارداد‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند به کار برد. این شکل از توکن دقیقا مانند توکن‌هایی است که شما استیک کرده‌اید و از آن پاداش دریافت می‌کنید.

با این حال دارایی‌های کلاس bAssets از دارایی‌های قابل استیک کمی متمایز هستند، دارایی‌های کلاس bAssets به هر جایی قابل انتقال نیستند بدان معنا که توکن‌های این دسته از دارایی فقط در سطوح پایین این پلتفرم قابل استفاده است و به خارج از پروتکل قابل جا‌به‌جایی نیست. 

کاربری بلاک‌چین Terra

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، یک قرارداد هوشمند نوشته شده به زبان web assembly بازار پول (Money Market) بلاک‌چین Terra را هدایت می‌کند.

این مسئله با حاکمیت بین قرض‌گیرندگان و وام‌دهندگان، تعادل ایجاد می‌کند. در هسته این سیستم توکن UST قرار دارد که همه عملیات وام توسط آن صورت می‌پذیرد. 

زمانی که شما این کوین‌ها را به Terra واریز می‌کنید، در واقع شما به عنوان یک کاربر در حال مشارکت در استخر وام‌دهندگان آن هستید. سود و بهره وام‌های رد‌ و بدل شده همگی از این استخر نشات می‌گیرند.

قرض گرفتن کوین‌های UST نیازمند ارائه مقداری کوین به عنوان وثیقه است. البته مقدار دقیق این وثیقه براساس میزان عرضه و تقاضای موجود در پروتکل تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: ماشین حساب استیکینگ؛ نحوه محاسبه سودآوری در سهام‌گذاری

در مورد نرخ سود و بهره وام‌ها نیز یک الگوریتم وظیفه محاسبه و توزیع آن‌ها را در پروتکل انکور برعهده دارد. این الگوریتم از عوامل عرضه و تقاضای مشابهی در تعیین مقدار وثیقه استفاده می‌کند که به آن Anchor Rate یا نرخ انکور گفته می‌شود. 

سود استیک در Anchor
برای تعیین نرخ انکور، قرارداد هوشمند حاکمیت این پروتکل، پاداش‌های به دست آمده از بلاک‌هایی را که از کلاس دارایی bAsset به عنوان وثیقه استفاده می‌شود را بین وام دهندگان و وام گیرندگان توزیع می‌کند. 

همان‌طور که در بخش‌های قبل عنوان کردیم، نرخ سود پروتکل Anchor حدود 20% است. در این بین واریز استیبل کوین‌های UST نیز شامل این پاداش‌ها می‌شوند. در حال حاضر فقط دو توکن در کلاس دارایی bAsset وجود دارد که با نام‌های bETH و bLUNA شناخته می‌شوند.

مزایای پروتکل Anchor

اولین ویژگی مهم این پروتکل نرخ سود آن در واریز و ارائه نقدینگی برای وام گیرندگان است. برداشت‌های سریع دارایی و نرخ سود با نوسان کم نیز از سایر ویژگی‌های این پروتکل به شمار می‌روند. همه این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده تا آن را به عنوان یک فرصت ذخیره دارایی و سرمایه‌گذاری با پتانسیل بالا به حساب بیاوریم.

کاربرانی که دارایی‌های bAsset دارند می‌توانند با استیک آن به یک درآمد پایدار برسند. این مسئله می‌تواند مشوقی برای استفاده از پروتکل باشد، از آن‌جایی که دارایی‌های کلاس basset برای وثیقه نیز استفاده می‌شوند، به نظر می‌رسد پروتکل Anchor برای رسیدن به یک پلتفرم با کیفیت و پایدار بلند مدت، شرایط مناسبی دارد. 

به طور کلی، دارایی‌های کریپتو برای مشتریانی که به دنبال درآمد منفعل کم ریسک هستند گزینه مناسبی نیست اما پلتفرم Anchor این مشکل را حل کرده است. واریز کنندگان استیبل کوین Terra، در عوض برای پاداش نیز استیبل‌کوین دریافت می‌کنند. با این روش، نوسانات مربوط به دارایی‌های کریپتو و به دنبال آن ریسک‌های ارزش سرمایه نیز حذف می‌شود.

کاربران می‌توانند با دارایی‌های پرنوسان خود مانند کوین‌های Luna یا اتریوم، استیبل‌کوین وام بگیرند. علاوه‌بر آن، کاربران اجازه دارند تا با خرید دارایی‌هایی که قبلا وثیقه گذاشته شده و واریز آن به عنوان وثیقه، اهرم (leverage) خود را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: توکن اهرم دار (Leveraged Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

مزیت دیگر این پلتفرم در نرخ بهره آن در دریافت وام استیبل‌کوین و سرمایه‌گذاری دارایی‌های کلاس bAsset با بازدهی بالا و سود بالاتر از بهره وام است. به عبارت دیگر، اگر شما معادل صد دلار در این پلتفرم واریز کنید، سود آن می‌تواند به راحتی بهره وام دریافت شده به همان میزان را پوشش دهد.

خطرات پروتکل Anchor

تا اینجای مقاله، ما در مورد فرصت‌ها و روش‌های استفاده از این پروتکل صحبت کرده‌ایم، اما هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسک نیست. برای داشتن یک تصویر کامل از اتفاقاتی که در این پلتفرم رخ می‌دهد، باید با ریسک‌های آن نیز آشنا شوید. 

در این پروتکل شما با دو خطر کلی مواجه هستید، خطر اول باگ‌های موجود در قرارداد هوشمند است و خطر دوم پشتوانه و ثبات قیمت UST. 

خطرات قرارداد هوشمند

قرارداد‌های هوشمند (Smart contract) را می‌توان به عنوان بهترین حالت استفاده از تکنولوژی بلاک‌چینی بیان کرد. اما همچنان آن‌ها نیز هدف بسیاری از حملات سایبری و باگ‌های نرم‌افزاری هستند.

قرارداد‌های هوشمند یک تکه کد هستند که پس از قرار گرفتن روی بلاک‌چین امکان ایجاد هیچ گونه تغییری در آن‌ها وجود ندارد، از این رو، آن‌ها نیز مانند هر کد نرم افزار دیگری، نیازمند تست‌ و دیباگ‌های فراوانی برای به حداقل رساندن ریسک‌های موجود در کارکرد بیزینسی خود هستند. 

هک کردن قرارداد‌های هوشمند به شکلی که ممکن است بسیاری آن را با تغییر کد‌های هسته آن یا حمله DDOS تصور کنند امکان پذیر نیست، اما حفره‌های امنیتی موجود در شبکه بلاک‌چینی که میزبان قرارداد هوشمند است می‌تواند مشکل آفرین باشد.

بلاک‌چین ترا
بلاک‌چین Terra برای رفع چنین مشکلاتی با چندین سرویس بیمه برای کاهش ریسک‌های قرارداد‌های هوشمند و ثبات قیمت استیبل‌کوین UST همکاری می‌کند.

علاوه‌بر آن، این بلاک‌چین از دو گروه Audit قرارداد‌های هوشمند برای اطمینان از ایمن بودن پروتکل بهره می‌برد. آن‌ها به طور منظم تست‌های امنیتی را برای یافتن هر گونه مشکل ایمنی انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

پایداری استیبل‌کوین

ریسک دیگری که در هنگام استفاده از این پروتکل باید در نظر گرفته شود، ثبات قیمت استیبل‌کوین آن است. در این پلتفرم، یک الگوریتم، ارزش UST را محاسبه می‌کند که برای آن، کوین LUNA به عنوان پشتوانه در نظر گرفته شده است. 

نرخ تبدیل پشتوانه برای استیبل‌کوین این پلتفرم در زمان‌هایی که بازار‌های ارز دیجیتال برای کوین LUNA پرنوسان باشند می‌تواند متفاوت باشد. به عبارت دیگر، برای رساندن قیمت UST به 1 دلار، کوین‌های LUNA سوزانده می‌شوند. این بدان معناست که در چرخه کوین‌های LUNA، کوین‌های کمتری برای فروش وجود خواهد داشت، در نتیجه در قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود.

تاکنون کوین UST توانسته به خوبی ثبات خود را حفظ کند، اما در اواخر سال 2020، بازار ارز‌های دیجیتال به شدت پرتلاطم بود. حتی در آن زمان یک استیبل‌کوین با نام IRON با پشتوانه دلار، سقوط شدیدی را تجربه کرد.

این اتفاق در حالی بود که کوین‌های USDC به عنوان پشتوانه این ارز قرار داشتند. با این حال، در اکوسیستم Terra، نقش کوین‌های UST را می‌توان در هر سه بخش Pylon، Anchor و پروتکل‌های Mirror مشاهده کرد. 

چگونه از پروتکل Anchor استفاده کنیم؟

پروتکل Anchor یک پلتفرم غیرمتمرکز ذخیره پول است که به کاربران امکان بهره‌مند شدن از مزایای آن را در چندین روش مختلف از کسب سود گرفته تا دریافت وام فراهم می‌کند.

این پلتفرم از چندین کیف‌پول پشتیبانی می‌کند، با این حال آسان‌ترین روش تعامل با این پروتکل استفاده از کیف‌پول تحت مرورگر Terra Station است.

کسب درآمد از Anchor

برای اتصال به این پلتفرم، ابتدا کیف‌پول مورد نظر خود را دانلود و نصب کنید، سپس با استفاده از گزینه Connect wallet موجود در وبسایت پروتکل انکور، روش اتصال را انتخاب کنید. برای اتصال می‌بایست یک کد QR را اسکن و به ولت خود لینک کنید.

اتصال کیف پول به انکور

پس از آن برای تایید تعامل و اتصال به پروتکل Anchor، باید آن را در کیف‌پول خود تایید کنید. در هنگام ایجاد کیف‌پول، مطمئن شوید عبارت 12 کلمه‌ای خود را یادداشت کرده‌اید و از یک رمز عبور قدرتمند استفاده می‌کنید. 

توکن ANC چیست؟

توکن حاکمیتی پروتکل Anchor، انکور توکن یا ANC نام دارد. توکن‌های انکور موجود در این پلتفرم، امکان ایجاد نظرسنجی‌های حاکمیتی را فراهم می‌کنند. کسانی که توکن ANC استیک کرده باشند می‌توانند در این نظر سنجی‌ها رای دهند و در مورد سرنوشت پلتفرم تصمیم‌گیری کنند.

این توکن را می‌توان در خارج از پلتفرم معامله کرد و هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد. اما اگر قصد مشارکت در حاکمیت پروژه را در سر داشته باشید، باید بدانید که نرخ سود استیک این توکن کمی متغیر است و نسبت به استخر ANC-UST و توکن‌های استیک شده در آن محاسبه می‌شود.

توکنومیک پروژه

کل توکن‌های در گردش ANC، دقیقا 1 میلیارد واحد است که در حال حاضر حدود 342 میلیون واحد آن عرضه شده است.

در این پروتکل به عنوان مشوق برای وام گیرندگان، تا 4 سال از زمان ایجاد پروژه، 40 درصد توکن‌های ANC به عنوان پاداش برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. در تصویر زیر نمودار کلی مدل توزیع توکن‌های این پروژه را مشاهده می‌کنید.

توکنومیک ANC
توکنومیک ANC

قیمت توکن و پیش‌بینی‌ها

به عنوان یک سرمایه‌گذار در دنیای ارز‌های دیجیتال، در نظر گرفتن همه عوامل دخیل در قیمت پروژه اهمیت زیادی دارد.

یکی از این عوامل، نوسانات بازار کریپتو است که می‌تواند استیک طولانی مدت را از نظر صرفه اقتصادی با مشکل مواجه کند. با این حال، موفقیت پروژه و توان آن در رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده نیز اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

در زمان نوشتن این مقاله، با توجه به افت و خیز‌های اخیر، قیمت توکن ANC حدود 1.70 دلار است که حجم بازار آن 582 میلیون دلار برآورد می‌شود. این توکن توانسته اوج قیمت 7 دلاری را به ثبت برساند اما در عین حال، کف قیمت آن نیز 1.35 دلار است.

نتیجه گیری

در هنگام سرمایه‌گذاری در هر نوع پروژه کریپتو، باید اهداف بلند‌مدت و کوتاه مدت سرمایه گذاری در آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

در حال حاضر، پروتکل Anchor سود سالیانه 20 درصدی را پیشنهاد می‌دهد که به دلیل ارائه پاداش‌ها در قالب استیبل‌کوین، ارزش آن از نوسانات بازار به دور خواهد بود. 

کاربری این پلتفرم آسان است و کاربران تازه‌وارد می‌توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. با این که سرمایه‌گذاری‌ در بازار‌های مالی حتی در پروتکل انکور، خالی از ریسک نیست، اما تاکنون این پروژه توانسته نقدها و دیدگاه‌های مثبتی را به سوی خود جذب کند.

برای کسانی که به دنبال دردسر یادگیری و آزمون و خطا نیستند، این پلتفرم راه مناسبی برای کسب درآمد منفعل است که نیاز به یادگیری و تخصص خاصی ندارد.

در حالی که در دنیای کریپتو، همه به دنبال پروژه‌های با درآمد بالا و تنوع سبد دارایی‌ خود هستند، پروتکل Anchor می‌تواند پاسخ مناسبی به هر دو نیاز کاربران باشد. 

این پروتکل خود را به عنوان یک روش هوشمندانه ذخیره پول در قالب اکوسیستم Terra معرفی می‌کند. البته باز هم تاکید می‌کنیم که خالی از ریسک نیست. ممکن است ارز استیبل‌کوین UST دچار نوسان شود و یا حتی قرارداد‌های هوشمند آن مورد دستبرد قرار گیرند. با این حال، شرکا و همکاران این پروژه، به صورت مداوم در حال رصد و ارزیابی ایمنی پروتکل Anchor هستند.

به طور کلی، سرمایه‌گذاری در این پلتفرم در بلند مدت می‌تواند استراتژی مناسبی باشد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx