بررسی پلتفرم نوپای کوتی (Coti) و ارز دیجیتال آن

ارز Coti

ارز کوتی (Coti) یکی از ارز‌های دیجیتال برجسته بازار است که در سال 2020 به بازار ارز دیجیتال عرضه شد. 

این ارز با هدف تسهیل مبادلات بین‌الملل و ایجاد راه‌حل‌های پرداخت نوین راه‌اندازی شد و اگرچه آینده آن هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود روند خوبی در بازار داشته باشد.

ارز دیجیتال کوتی در بسیاری از صرافی‌های برجسته جهان فهرست شده و قیمت آن نیز در حال حاضر رو به رشد است. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد این ارز دیجیتال، آینده و مزایای آن صحبت خواهیم کرد.

عناوین مطلب:

ارز دیجیتال کوتی (Coti) چیست؟

کوتی اولین پلتفرمی است که به سازمان‌ها و مشاغل این امکان را می‌دهد تا راه‌حل‌های پرداخت منحصر‌ به‌فرد خود را ایجاد کنند. 

این ارز دیجیتال برای اولین بار در اوت 2021 در چندین صرافی برجسته جهانی از جمله کوین بیس (Coinbase) و هیوبی (Huobi) فهرست شد و از آن پس رشد و پیشرفت چشمگیری را تجربه کرد.

کوتی همچنین امکان انجام تراکنش‌های سریع با کارمزد پایین را تسهیل می‌کند و هدف آن ایجاد راه‌حل‌های جدید پرداخت و بهره‌گیری از ارز‌های دیجیتال در پروتکل تراست چین (Trustchain) است.

این پلتفرم یک بلاک‌چین لایه 1 فین‌تک (fintech) است که به منظور ایجاد راه‌حل‌های جدید پرداخت، افزایش مقیاس‌پذیری و تسهیل مبادلات بین‌الملل طراحی شده است.

کوتی با معرفی نوع جدیدی از پروتکل و زیرساخت مبتنی بر DAG که پروتکلی کم‌هزینه، سریع و مقیاس‌پذیر است، به چالش‌های امور مالی متمرکز (CeFi) و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) می‌پردازد. 

اکوسیستم کوتی روی سه شبکه اصلی مختلف از جمله تراست چین، اتریوم (Ethereum) و بایننس چین (BSChain) فعالیت می‌کند.

تراست چین که شبکه اصلی کوتی است، یک الگوریتم اجماع اختصاصی ماشینی است که در قلب زیرساخت این پلتفرم قرار دارد. این پروتکل از یک ساختار داده به نام «MultiDAG» استفاده می‌کند که خروجی بیش از 100000 تراکنش در ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند!

تراست‌چین
تراست چین شبکه اصلی کوتی است که از الگوریتم DAG برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

در واقع کوتی به جای استفاده از بلاک‌چین، از ساختار داده DAG به عنوان شکل مقیاس‌پذیر‌تر و ایمن‌تر دفتر کل توزیع شده، استفاده می‌کند. 

این الگوریتم دارای توان عملیاتی بسیار بالاتری نسبت به بسیاری از بلاک‌چین‌ها است و امکان انجام تراکنش‌های با کارمزد پایین، مقیاس‌پذیر و ایمن را برای شبکه کوتی فراهم می‌کند.

اتریوم یکی دیگر از سه شبکه اصلی Coti است! برخی از توکن‌های کوتی بر اساس استاندارد توکن ERC-20 طراحی شده‌اند که نقش بسزایی در افزایش محبوبیت کوتی داشته و به این ارز دیجیتال کمک کرده تا در بسیاری از صرافی‌های بزرگ فهرست شود.

همچنین کوتی از بایننس چین نیز استفاده می‌کند و نسخه‌هایی از توکن خود را بر اساس استاندارد BEP-2 و BEP-20 ارائه داده است.

توکن بومی Coti

توکن بومی شبکه کوتی، در سه شبکه اصلی به صورت مجزا فعالیت می‌کند. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، پلتفرم کوتی دارای سه شبکه اصلی است و هر کدام از این شبکه‌ها نسخه خود را از ارز دیجیتال کوتی صادر کرده‌اند.

اغلب صرافی‌ها از توکن شبکه اتریوم یا همان کوتی ERC-20 استفاده می‌کنند چرا که یک استاندارد جهانی شناخته شده‌تر است و در تمامی صرافی‌های برجسته پشتیبانی می‌شود. 

با این حال، دارندگان هر کدام از این سه توکن می‌توانند با استفاده از پل کوتی (COTI bridge) و بدون هزینه آن را به دیگر توکن‌های شبکه کوتی تبدیل کنند.

سایر جزییات کوتی در تاریخ نگارش این مطلب، به صورت زیر است:

ارزش بازار

254 میلیون دلار

ارزش بازار کاملاً رقیق شده (Fully Diluted Valuation)

484 میلیون دلار

قیمت

0/24 دلار

عرضه در گردش

1048141495 کوتی

کل عرضه

2000000000 کوتی

Coti چگونه کار می‌کند؟

مقیاس‌پذیری یکی از چالش‌های بزرگ بلاک‌چین‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم است. 

این دو ارز دیجیتال محبوب، با افزایش تقاضا با مشکلات بزرگی از نظر سرعت تأیید تراکنش و مقیاس‌پذیری شبکه مواجه شده‌اند و هنوز هم موفق به رفع این چالش‌ها نشده‌اند.

سایت Coti
وب سایت رسمی کوتی

به این ترتیب، این پلتفرم راه حل‌های جدیدی را ارائه داده است که هر کدام به نوبه خود به حل این چالش‌ها کمک می‌کنند، این راه‌حل‌ها عبارت‌اند از:

الگوریتم اثبات اعتماد (PoT)

ارز کوتی از نوعی الگوریتم اجماع جدید مبتنی بر ساختار DAG و الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work)، به نام اثبات اعتماد (Proof of Trust) برای اجماع شبکه استفاده می‌کند. 

الگوریتم اثبات اعتماد (PoT)، برخلاف اثبات کار میزان مصرف انرژی بسیار کمی دارد و به جای فرایند استخراج و ماینینگ از نوعی فرآیند امتیاز اعتماد (Trust Score) استفاده می‌کند.

به‌علاوه، الگوریتم اثبات اعتماد کوتی از نوعی ساختار DAG که کلاستر (Cluster) نامیده می‌شود، استفاده می‌کند. کلاستر یک دفتر کل توزیع شده است که به جای جمع‌آوری تراکنش‌ها در بلاک‌ها، آن‌ها را به ترتیب، یکی پس از دیگری قرار می‌دهد و برای تأیید هر تراکنش جدید، نود‌های (node) اعتبارسنج باید آن را به دو تراکنش قبلی مرتبط کنند.

اما اینکه کدام تراکنش‌ها را باید به تراکنش جدید پیوند دهند، به امتیاز اعتماد کلاستر بستگی دارد. در الگوریتم اثبات اعتماد، هر کاربر و نود بر اساس امتیاز اعتماد که بر اساس فعالیت و آمار پرداخت محاسبه می‌شود، انتخاب می‌شوند.

هنگامی که یک کاربر، یک تراکنش را در کوتی انجام می‌دهد، به طور تصادفی دو اعتبارسنج با امتیاز اعتماد مشابه انتخاب می‌شوند؛ در نتیجه تراکنش‌ها به صورت موازی و با سرعتی بسیار بیشتر پردازش می‌شوند.

پروتکل لایه شبکه

کوتی، فناوری دفتر کل توزیع شده مبتنی بر DAG را برای مقیاس‌پذیری بیشتر شبکه ارائه داده است که بیش از هر راه‌حل دیگری مؤثر بوده و سایر فناوری‌های مبتنی بر بلاک‌چین تاکنون در آن ناتوان بوده‌اند. 

تأثیر فناوری DAG، به‌گونه‌ای است که برعکس سایر بلاک‌چین‌ها، استفاده بیشتر از شبکه منجر به بهبود مقیاس‌پذیری شبکه می‌شود. به بیانی ساده‌تر، DAG همبستگی مثبت، میان استفاده از شبکه و مقیاس‌پذیری شبکه ایجاد می‌کند.

شبکه کوتی، همچنین قراردادهای هوشمند درون زنجیره‌ای (on-chain) را برای ساختار DAG راه‌اندازی کرده است که می‌توان از آن برای اهداف و کارهای مختلف از جمله برای شرکت‌ها و سازمان‌ها و کریپتوهای مختلف استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

لایه MultiDAG

در شبکه کوتی چندین ساختار DAG مستقل با اهداف مختلف وجود دارند که به همه آن‌ها MultiDAG می‌گویند. 

ساختار‌های MultiDAG به توسعه‌دهندگان، شرکت‌ها و بازرگانان اجازه می‌دهند تا توکن‌هایی را برای خود صادر کنند که دارای تمامی ویژگی‌های شبکه تراست چین، مانند مقیاس‌پذیری، توان عملیاتی بالا، هزینه کم و ابزار‌های پرداخت آسان مانند «COTI Pay Business» هستند.

ویژگی‌های Coti

در ادامه تعدادی از ویژگی‌هایی را که کوتی نسبت به سایر فناوری‌های بلاک‌چین ارائه داده است، معرفی می‌کنیم.

سیستم rolling reserve

پلتفرم کوتی، یک سیستم میانجی‌گری را ارائه داده است که به کاربران اجازه می‌دهد در صورت بروز هرگونه خطای فنی در شبکه، آن را در شبکه به اشتراک گذاشته و شبکه با رسیدن به اجماع در مورد خطای فنی، از کاربران را در برابر ضرر‌های احتمالی محافظت می‌کند.

سکه کوتی

سکه کوتی (COTI dime)، نوعی استیبل کوین است که در شبکه کوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تراکنش‌های میان مصرف‌کنندگان و فروشندگان را تسهیل می‌کند. 

از این استیبل کوین همچنین می‌توان به عنوان شکل رایج پرداخت، برای تمام کارمزد‌ها و سهام استفاده کرد. این استیبل کوین مانند تمامی استیبل کوین‌ها همواره ارزش ثابتی خواهد داشت و ارزش آن برابر است با 0/1 دلار آمریکا و به‌علاوه، می‌توان آن را در هر فروشگاه یا شرکتی که از کوتی پشتیبانی می‌کند، استفاده کرد.

ساختار تراکنش‌ها کوتی

تراکنش‌های انجام شده در کیف پول کوتی، برای اینکه تأیید شوند، به امتیاز اعتماد نیاز دارند؛ بنابراین کاربر برای تأیید تراکنش خود باید ابتدا درخواست امتیاز اعتماد را به اعتبارسنج‌ها ارسال کند.

سپس هنگامی که امتیاز اعتماد به کیف پول کوتی مورد نظر داده شد، تراکنش به فول نود (full node) منتقل می‌شود، سپس فول نود تراکنش را تأیید و منابعی را برای اعتبار سنجی انتخاب می‌کند. 

در نهایت عملیات اثبات اعتماد، با استفاده از ساختار بهینه سازی شده DAG انجام می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، تراکنش در شبکه DAG ثبت می‌شود.

در مرحله بعد، فول نود تراکنش را به دو نود پیشگیری از دابل اسپند (DSP) ارسال می‌کند تا از تقلب و خرج مضاعف جلوگیری شود. 

هنگامی که تراکنش مورد نظر توسط دو گره DSP تأیید شد، تراکنش به کل شبکه DSP، شبکه امتیاز اعتماد و سرور زیرو اسپند (zero-spend) ارسال می‌شود. در نهایت تراکنشی که مهر تأیید از تمام این شبکه‌ها را بگیرد، به شبکه اضافه می‌شود.

تراکنش‌های کوتی
نمودار گرافیکی ساختار تراکنش کوتی

خدمات صدور سکه

شبکه کوتی، پس از انتشار شبکه اصلی MultiDAG 2.0، قادر خواهد بود به مشتریان سازمانی امکان استفاده از فناوری MultiDAG برای صدور استیبل کوین‌ها و سایر کریپتوها را ارائه دهد.

ابزار COTI Pay Business

از طریق ابزار COTI Pay Business، سازمان‌ها و مشاغل می‌توانند از دارایی‌های جدید بومی کوتی به عنوان روش‌های پرداخت برای معاملات خرده‌فروشی و تجاری استفاده کنند.

ابزار The COTI Treasury

ابزار The COTI Treasury مجموعه‌ای الگوریتمی و غیرمتمرکز از کوتی است که به کاربران اجازه می‌دهد دلار کوتی را واریز کرده و در ازای مشارکت خود پاداش دریافت کنند. 

این ابزار در واقع نوعی استخر است که به مرور زمان با مشارکت سایر کاربران، بیشتر و بیشتر رشد می‌کند.

مزایای ارز دیجیتال کوتی

ارز دیجیتال کوتی، یکی از ارز‌های محبوب بازار است که به دنبال ایجاد شبکه‌ای مقیاس‌پذیر و سریع در حوزه ارز دیجیتال است. این رمز ارز از مزایای زیادی برخوردار است، از جمله:

شماره

مزایا

جزییات

1

مقیاس‌پذیری

کوتی می‌تواند بیش از 100000 تراکنش را در ثانیه پردازش کند در حالی که سیستم‌های پرداخت سنتی حداکثر 25000 تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کنند.

2

سادگی

استفاده از ابزار‌های مختلف کوتی بسیار آسان بوده و همچنین رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد.

3

امنیت بالا

کوتی اولین سیستم «dispute resolution» را برای محافظت از کاربران در برابر هر نوع خطای فنی شبکه، ارائه داده است.

4

مقرون‌به‌صرفه بودن

کوتی واسطه‌ها را در امور مالی حذف کرده و نیاز به استخراج پرهزینه و پرمصرف را از بین برده است.

5

سریع بودن فناوری

فناوری قوی کوتی باعث می‌شود تراکنش‌ها و پرداخت‌های همتا به همتا (P2P) سریعاً انجام و تأیید شوند.

کوتی با چه پلتفرم‌هایی همکاری کرده است؟

کوتی در مدت زمان کوتاهی که وارد بازار ارز دیجیتال شده، با پروژه‌های بزرگی همکاری کرده است، از جمله:

همکاری کاردانو و کوتی

بنیان‌گذار کاردانو، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) اعلام کرد که کوتی صادرکننده رسمی استیبل کوین کاردانو، یعنی ارز Djed خواهد بود.

ارز Djed، یک استیبل کوین جدید است که از قراردادهای هوشمند برای اطمینان از تثبیت قیمت استفاده می‌کند و برای تراکنش‌های امور مالی غیرمتمرکز بسیار کاربردی خواهد بود.

استیبل کوین Djed، علاوه بر اینکه یک استیبل کوین روی بلاک‌چین کاردانو است، برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها در شبکه کاردانو نیز، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مشارکت کوتی و کاردوالت (CardWallet)

همکاری با پروژه کاردوالت، مزایای زیادی را برای ارز کوتی به دنبال داشته است. تیم کوتی امیدوار است با همکاری با این پروژه، سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال را برای کاربران در سراسر جهان راحت‌تر کند.

کاردوالت و کوتی ترکیبی از ارز‌های دیجیتال و ارز‌های سنتی ایجاد کرده‌اند که در نهایت فرصت‌های بسیار زیادی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

همکاری کوتی و ADA Pay

پلتفرم ADA Pay، کاربران را قادر می‌سازد تا از دارایی‌های ارز دیجیتال خود برای خرید محصولات و خدمات در وب‌سایت‌های مختلف استفاده کنند. مشارکت میان کوتی و ADA Pay، ارز‌های دیجیتال را بیش از همیشه به جریان‌های خرید روزانه وارد می‌کند.

آینده ارز کوتی

بهبود‌هایی که تا کنون در پلتفرم کوتی انجام شده، تأثیرات مثبتی در این کریپتو به جا گذاشته است.

با این حال، کوتی همچنان برنامه‌های بیشتری برای رشد و توسعه بیشتر در آینده دارد، به عنوان مثال، ارتقا شبکه «Mainnet 3.0» یکی از برنامه‌های این ارز دیجیتال برای آینده است.

سایر اهداف این ارز دیجیتال برای رشد در آینده عبارت‌اند از:

  • امکان ایجاد حساب معاملاتی توسط کاربران و مشتریان در کمتر از 3 دقیقه
  • خزانه‌داری غیرمتمرکز کوتی به صورت خودکار برای دریافت هزینه‌ها و صدور جوایز فعالیت می‌کند.
  • کارخانه استیبل کوین کوتی، به کاربران امکان صدور استیبل کوین‌های مستقل در بلاک‌چین را می‌دهد.
  • سیستم‌های Backend برای خدمات‌رسانی یکپارچه به سازمان‌ها و بازرگانان طراحی شده‌اند.
  • قراردادهای هوشمند برای استقراض و وام
  • مشارکت‌های اضافی برای تقویت بیشتر اکوسیستم

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

جمع‌بندی

بازار ارز‌های دیجیتال به یک پلتفرم قوی برای ارائه روش‌های جدید پرداخت، مختص سازمان‌ها و تجار نیاز دارد و خوشبختانه ارز دیجیتال کوتی با شبکه تراست چین و ساختار DAG خود به خوبی توانسته آن را فراهم کند. 

کوتی تا کنون با شرکت‌ها و پروژه‌های زیادی همکاری کرده است و همواره به دنبال گسترش مشارکت با پروژه‌ها و سازمان‌های جدید است.

کوتی برخلاف سایر ارز‌های دیجیتال بازار از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) یا اثبات سهام (PoS) پیروی نمی‌کند بلکه از الگوریتم اجماع منحصر به فرد خود، به نام اثبات اعتماد استفاده می‌کند که نسبت به اثبات کار مقرون‌به‌صرفه و برعکس اثبات سهام باعث ثروتمندتر شدن ثروتمندان نمی‌شود.

کوتی یک ارز دیجیتال است که در سه شبکه اصلی، تراست چین، اتریوم و بایننس چین فعالیت می‌کند و می‌توان از آن برای پرداخت تراکنش‌ها و سایر هزینه‌ها استفاده کرد.

به‌طورکلی، کوتی اگرچه هنوز هم توکن نسبتاً جدیدی به شمار می‌رود اما با توجه به مزایا، ویژگی‌ها و همکاری‌هایی که با شرکت‌های بزرگ کرده است، می‌توان گفت که آینده خوبی در انتظار آن است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx