درباره استیبل کوین‌ها (Stable Coins) و انواع‌ آن‌ها بیشتر بدانید

استیبل کوین‌ها

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی دارید و قدرت ریسک در این عرصه پر نوسان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که بیشتر درباره استیبل‌کوین‌ها بدانید.

ارزهای دیجیتال پایه‌ای که همواره سعی بر ثابت و پایدار نگه داشتن قیمت ارزهای فیات دارند. آن‌ها برای اثبات قیمت خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

استیبل کوین چیست؟ 

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتال پایه‌ای هستند که از روش‌های مختلفی برای ثابت نگه داشتن نرخ و ارزش خود استفاده می‌کنند.

عناوین مطلب:

آن‌ها برای حفظ ثبات قیمت ارزهای فیات و در عین حال حفظ امنیت، سرعت و هزینه پایین تراکنش‌های دارایی مجازی طراحی شده‌اند. 

استیبل کوین‌ها در ابتدا روشی برای به حداقل رساندن تأثیر نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال در معاملات و به عنوان پلی برای تامین مخارج موسسات مالی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما اکنون آن‌ها کم‌کم وارد در حال ورود به بانکداری عمومی هستند تا هزینه‌ها و پرداخت‌ها را کاهش دهند.

چهار نوع اصلی از استیبل کوین‌ها وجود دارد. سه نوع استیبل کوین متمرکز که توسط ارزهای فیات، کالاها و ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. در حالیکه ارزهای غیر متمرکز برای حفظ خودکار ارزش به حفظ الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند متکی هستند.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین‌های برتر سال 2021 (ارزهای دیجیتال با ارزش پایدار)

آیا استیبل کوین‌ها بحث‌‌برانگیز هستند؟

در حالی که بانک‌ها و مقامات، استیبل کوین‌ها را ابزار بسیار مفیدی می‌دانند، پتانسیل برخی از توکن‌ها برای رقابت با ارزهای ملی، نهادهای نظارتی را وادار به برخورد محتاطانه می‌کند.

پاسخ این است که بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. در ژوئن 2019، فیس‌بوک پروژه استیبل کوین لیبرا را راه‌اندازی کرد که پس از مدتی به دیم (Diem) تغییر نام داد.

ایده این بود که یک استیبل کوین با پشتوانه ارز ملی ایجاد شود که همه 2.3 میلیارد عضو شبکه اجتماعی بتوانند از آن برای پرداخت استفاده کنند.

این تصمیم، ظرف چند روز، با واکنش‌های بسیار محتاطانه‌ای از سوی مقامات منتخب یعنی بانک‌های مرکزی و نهادهای نظارتی همراه بود، زیرا این ایده، تهدیدی برای حاکمیت ملی و ثبات مالی جهان محسوب می‌شد.این ایده هنوز در جریان است و به جلو حرکت می‌کند، اما موانع بزرگ هنوز باقی مانده‌اند.

از سوی دیگر، در ژانویه 2021، برایان بروکس (Brian Brooks)، ناظر موقت واحد ارز ایالت متحده آمریکا، نامه راهنمایی صادر کرد که به طور خاص به بانک‌ها اجازه می‌داد تا از شبکه‌های استیبل کوین برای تسهیل پرداخت‌ها و کنار گذاشتن موانع استفاده کنند.

اتحادیه اروپا نیز بر روی یک چارچوب نظارتی گسترده‌تر در حوزه ارزهای دیجیتال کار می‌کند که شامل استیبل کوین‌ها می‌شود. 

بنابراین، یک استیبل کوین که توسط یک شبکه رسانه اجتماعی بی‌اعتماد و مسلط اداره می‌شود و به نظر می‌رسد برای جهانی شدن تلاش می‌کند تا قادر به دور زدن و تضعیف ارزهای ملی باشد، چرا باید اجازه توسعه داشته باشد؟!

استیبل کوین چیست؟
از نظر برخی نهادهای نظارتی، استیبل کوین یک فرآیند بحث‌برانگیز است که آن‌ها را مجبور به اتخاذ تصمیمات محتاطانه کرده است.

استیبل کوین با پشتوانه فیات چیست؟

استیبل کوین‌هایی که توسط ارزهای فیات پشتیبانی می‌شوند، از هر ارز دیجیتال به صورت یک به یک نگهداری می‌کنند تا نرخ آن ثابت باقی بماند.

اولین و ساده‌ترین استیبل کوین همان استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات است که با دلار آمریکا، یورو و ین نسبت یک به یک دارد.

تا زمانی که نرخ ارز اصلی یا سبدی از ارزها همانگونه که لیبرا پیشنهاد کرده بود، ثابت باقی بماند، استیبل کوین ارزش خود را حفظ خواهد کرد. آن‌ها در اصل تحت حمایت کامل ناشر فیات هستند و با ارزشی که توسط بانک مرکزی کشور تعیین شده، حفاظت می‌شوند.

بزرگ‌ترین آن‌ها تتر (Tether) است که هنگام نگارش این مطلب ارزش آن در بازار، 62.2 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اما سایر استیبل‌کوین‌های پیشرو شامل USD Coin به ارزش 23 میلیارد دلار، بایننس USD یا BUSD به ارزش 9.6 میلیارد دلار و DAI به ارزش 4.8 میلیارد دلار هستند.

تتر یا USD coin کدام را انتخاب کنیم؟

مدت‌هاست که توسعه دهندگان ارز دیجیتال تتر ادعا می‌کنند که این ارز به طور کامل توسط دلار آمریکا به صورت برابر، پشتیبانی می‌شود. اما پس از شکایت دادستان کل نیویورک از تتر، مشخص شد که 26 درصد از آنها بدهی به صرافی Bitfinex بوده است! اخیرا تتر نشان داد اندوخته و ذخایر نقدی آن تنها حدود 3 درصد به صورت پول نقد است.

استیبل کوین با پشتوانه دارایی چیست؟

یک استیبل کوین با پشتوانه دارایی شبیه به یک ارز فیات است، با این تفاوت که اموال فیزیکی مانند طلا را در خود جای می‌دهد.

استیبل کوین‌های با پشتوانه کالا، جایگزین ارزهای فیات و سایر اسناد ملموس و باعث دخیره ارزش طلا به شیوه سنتی می‌شوند. اما برخی دیگر با سبدهایی از فلزات گرانبها، حتی املاک سوئیس، حمایت می‌شوند. به طور کلی، این استیبل کوین‌ها به مقدار خاصی از کالا مرتبط هستند و در مکانی شناخته‌شده ذخیره می‌شوند. 

اغلب این ارزهای دیجیتال در حسابرسی‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دقیقا چیزی که استیبل کوین فیات یعنی تتر از آن اجتناب می‌کرد.

Pax Gold (یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا) یکی از آن‌هاست که از  استاندارد ERC-20 پیروی می‌کند و توسط چارلز کاسکاریلا (Charles Cascarilla) ایجاد شده است. 

این ارز دیجیتال توسط یک اونس طلای لندن که در خزانه برینکس یعنی LBMA دخیره شده است، پشتیبانی می‌شود و آن را می‌توان به عنوان یک فلز گرانبها خریداری کرد.

همچنین دیجیکس گلد (Digix Gold) یک گرم طلای مرغوب 99.99 درصدی است که در سنگاپور ذخیره شده و هر سه ماه یکبار حسابرسی می‌شود. 

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

این استیبل کوین‌های پیچیده از الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند برای محافظت از ثبات قیمت با افزایش یا کاهش عرضه و از قوای بازار برای حفظ سطح قیمت استفاده می‌کنند.

پیچیده‌ترین نسخه استیبل کوین، استیبل کوین الگوریتمی است که توسط هیچ نوع ضمانت‌نامه‌ای پشتیبانی نمی‌شود.

در مقابل، همانطور که از نام آن پیداست، ارزش آن توسط الگوریتم‌های تخصصی و قراردادهای هوشمند کنترل می‌شود. این الگوریتم‌ها به‌طور خودکار عرضه توکن‌ها را در بازار کاهش یا افزایش می‌دهند تا قیمت توکن را با ارز فیات مربوطه، یکسان نگه دارد. 

اگر در بازار، نرخ ارزهای دلار، یورو یا هر چیز دیگری شروع به کاهش کند، الگوریتم‌ها توکن‌ها را از گردش خارج می‌کنند. اگر ارزش استیبل کوین از ارزش فیات بالاتر رود، سیستم، استیبل کوین‌های جدید را وارد بازار خواهد کرد. 

به عبارت دیگر، هدف اصلی آن‌ها ایجاد یک بانک مرکزی غیرمتمرکز و خودکار است که عرضه استیبل کوین را در صورت نیاز برای حفظ سطح قیمت افزایش یا کاهش دهد. 

استیبل کوین با پشتوانه کرپیتو چیست؟

استیبل کوین‌های دارای پشتوانه کریپتو از وام‌های دارای ضمانت استفاده می‌کنند تا ارزش خود را طبق قاعده مورد نظر ثابت نگه دارند. این استیبل کوین‌ها، توسط سبدی از یک یا چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌شوند.

 آن‌ها به شدت در معرض نوسان هستند و به همین دلیل هم نیاز مبرم به ضمانت دارند و مداوم از خریداران خواسته می‌شود که توکن‌های دارای ضمانت خود را در قراردادهای هوشمند قفل کنند که در صورت کاهش بیش از حد ارزش آن، نقدینگی ایجاد شود.

یکی از شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین‌های دارای پشتوانه کریپتو، DAI است که ارزش آن به 1 دلار می‌رسد.

در مورد استیبل کوین‌ها اطمینان از اینکه سیستم می‌تواند شرایط بحرانی را مدیریت کند، حیاتی است. مدیریت چنین شرایطی می‌تواند شامل اعمال تغییرات اساسی حکومتی و مدیریت حراج باشد. تاکنون استیبل کوین‌ دای شرایط را به خوبی مدیریت کرده و ارزش بازار آن در هنگام نگارش این مطلب بیش از 4.8 میلیارد دلار است. 

علاوه بر دای، در تابستان امسال، Free TON در حال برنامه‌ریزی انتشار یک حامی برای استیبل کوین توکن TON Crystal خود است. نقدینگی این استیبل کوین به طور 100 درصد با ارز دیجیتال اتر قفل شده، پشتیبانی می‌شود و پتانسیل قدرتمندی را برای تامین‌کنندگان نقدینگی فراهم می‌کنند. 

TON Labs، توسعه‌دهنده اصلی پروژه توکن Free TON، بیان کرد که این استیبل کوین کاربرد گسترده‌ای برای خدمات با اشتراک‌های مکرر خواهد داشت. 

استیبل کوین Free TON
به گفته توسعه دهندگان استیبل کوین Free TON، این ارز می‌تواند مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم را تا حد زیادی برطرف کند.

آیا یک استیبل کوین می‌تواند اتریوم را مقیاس‌پذیر کند؟

استیبل کوین رایگان TON با پشتوانه کرپیتو، می‌خواهد یک راه‌حل دوم برای مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: استفاده بی‌سابقه از شبکه اتریوم و رکوردشکنی هزینه گس خطری جدی برای رشد دیفای

TON Labs اضافه کرد، با توجه به اینکه اتریوم بیش از حد بارگذاری شده به طور گسترده‌ای با مشکل مقیاس‌پذیری روبرو است. با این حال، استیبل کوین Free TON یک راه حل دوم و واقعی با پیشرفت‌های بسیار خواهد بود.

استفاده از Free TON برای رفع این مشکلات بسیار مفید است. با این استیبل کوین، می‌توان ریزتراکنش‌های بسیار ارزانی را انجام داد که به شدت کاربردی است.

این به نوبه خود طیف گسترده‌ای از کاربردهای گوناگون مثل قابل اجرا کردن پرداخت‌های کوچک مخصوصا در بازی‌ها را ایجاد می‌کند.

توسعه دهندگان این پروژه مدعی هستند که بزرگترین مانع استیبل کوین در آینده با ورود این ارز به بازار برطرف می‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند می‌توانند حجم تراکنش‌های بالایی را از این شبکه انتظار داشته باشند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استیبل کوین (Stablecoin ارز دیجیتال با ارزش پایدار)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx