بررسی 4 تفاوت عمده در بازار کریپتو و بازارهای مالی سنتی!

مقایسه بازار کریپتو و بازار سنتی

بسیاری از سرمایه‌گذاران، ابزارهای موجود در حوزه کریپتو را جهت استفاده در بازارهای مالی سنتی مناسب نمی‌دانند.

اما کریپتو مجموعه داده‌ها و اطلاعات جدیدی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد که می‌توانند با استفاده از آن‌ها تجربه جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال به دست آورند.

سرمایه‌گذارانی که به بازارهای مالی سنتی عادت کرده‌اند، قادر به استفاده از روش‌های تحلیل سنتی در بازار کریپتو نیستند. به عنوان مثال، اکثر سرمایه‌گذاران سنتی به فاندامنتال یک سهام یا اوراق بهادار نگاه می‌کنند و سپس درباره خرید آن تصمیم می‌گیرند.

عناوین مطلب:

در تحلیل بنیادین که به آن تحلیل فاندامنتال نیز می‌گویند، سرمایه‌گذار از جنبه‌های مختلفی به بررسی و تحلیل شرایط یک سهم یا یک شرکت می‌پردازد و اخبار و رویدادهای مهم آن را دنبال می‌کند.

آنالیز تمام جوانب و عوامل موثر بر سهام مورد نظر، به‌طوری که بتوان ارزش ذاتی و پتانسیل‌های بالقوه آن را تشخیص داد، همان مفهوم تحلیل فاندامنتال است.

در این روش، سرمایه‌گذاران برای رسیدن به نتیجه مطلوب خود، از شاخص‌هایی مانند: نسبت قیمت یک سهم به سود آن (P/E)، میزان سود هر سهم (EPS) و جریان نقدی آزاد (FCF) استفاده می‌کنند.

اما درباره ارزهای دیجیتال، امکان بررسی گزارش‌های فصلی یا شاخص‌هایی که در بالا گفتیم وجود ندارد؛ به عنوان مثال شما نمی‌توانید شرکتی برای بیت‌کوین پیدا کنید که گزارش فصلی آن را در اختیارتان قرار دهد. این دقیقا ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است.

حال سوال اینجاست که سرمایه‌گذاران باید از چه ابزاری برای تصمیم‌گیری استفاده کنند؟ 

در ادامه ویژگی‌های منحصر به فرد بازار کریپتو نسبت به بازارهای سنتی را بررسی خواهیم کرد:

1. توکنومیک (Tokenomics)

توکنومیک یک روش محبوب برای تحلیل یک پروژه ارز دیجیتال است.

این روش با استفاده از مفاهیم ریاضی، یک پروژه کریپتو را مدیریت می‌کند. اگر بخواهیم توکنومیک را به بیان ساده تعریف کنیم، توکنومیک درکی از عرضه و تقاضای یک ارز دیجیتال است.

اگر توکنومیک یک ارز دیجیتال خوب و مثبت باشد، مردم آن را می‌خرند و مدت‌ها از آن نگهداری می‌کنند؛ اما اگر پروژه‌ای توکنومیک ضعیفی داشته باشد، آن پروژه محکوم به شکست است و مردم استقبالی از آن نمی‌کنند.

فرآیند توزیع توکن، بخش بزرگی از توکنومیک را تشکیل می‌دهد؛ اینکه بدانیم چه کسی توکن‌های مورد نظر ما را در اختیار دارد و چگونه آن‌ها را به دست آورده است، موضوع مهمی است.

توکنومیک پروژه
نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، این است که آیا عرضه یک توکن محدود است یا نامحدود؟ و توکن‌های جدید چگونه وارد اکوسیستم می‌شوند؟

به عنوان مثال، عرضه بیت‌کوین تنها به 21 میلیون کوین محدود شده است. در شبکه بیت‌کوین، کوین‌های جدید از طریق گواه اثبات کار (PoW) وارد شبکه می‌شوند؛ در حالی که کاردانو یک بلاک‌چین مبتنی بر گواه اثبات سهام (PoS) است که عرضه کوین‌های آن، حداکثر تا 45 میلیارد تعیین شده است.

موارد مهم دیگری که باید به هنگام تصمیم‌گیری راجع به خرید یک توکن به آن توجه کنید، عبارتند از:  

  • آیا توکن‌های مورد نظر شما سوزانده می‌شوند یا از بلاک‌چین حذف می‌شوند؟
  • آیا توکن مد نظر شما تورمی است یا ضد تورمی؟

بررسی این موارد، به سرمایه‌گذاران سیگنال‌های خوبی درباره رشد یا ماندگاری بلندمدت یک ارز دیجیتال می‌دهد. به عنوان مثال؛ اگر یک توکن به شدت تورمی باشد، به سرمایه‌گذار نشان می‌دهد که ارزش آتی توکن به چالش کشیده خواهد شد.

عوامل دیگری نیز برای درک کامل توکنومیک یک پروژه وجود دارند؛ اما اغلب تحلیل‌گران برای یافتن توکنومیک و سایر اطلاعات مهم درباره یک توکن، وایت پیپر پروژه مورد نظر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

2. وایت پیپر

برای درک کامل آینده و نقشه راه یک ارز دیجیتال، باید وایت پیپر آن را مطالعه کنید.

وایت پیپرها، اسناد مربوط به پروژه ارزهای دیجیتال هستند. این اسناد، قبل از شروع پروژه، توسط بنیان‌گذار یک کوین یا توکن منتشر می‌شود که در آن اهداف پروژه، آمارهای مرتبط، فرمول‌های موجود در کد پروژه و توکنومیک آن مشخص است.

با مطالعه وایت پیپر، سرمایه‌گذاران درک روشنی از اهداف و خواسته‌های توسعه‌دهندگان یک توکن خواهند داشت. بعد از آن، در صورت مورد تایید بودن اهداف پروژه مورد نظر، می‌توان برای سرمایه‌گذاری در آن اقدام کرد.

اما اگر پس از بررسی وایت پیپر، هدف پروژه برای شما قابل درک نباشد، نشانه خوبی نیست. به عنوان مثال، وایت پیپر بیت‌کوین به راحتی قابل دسترس است که می‌توان در آن هدف از ایجاد بیت‌کوین و چگونگی رسیدن به آن هدف را مشاهده کرد.

علاوه بر این، وایت پیپرها اسنادی جهت بررسی سوابق بنیان‌گذاران پروژه نیز هستند. لازم به ذکر است، وایت پیپری که حاوی غلط‌های املایی بسیار، بخش‌هایی از سرقت ادبی، وعده‌ سودهای نجومی باشد و یا بنیان‌گذاران آن سابقه خوبی در پروژه‌های قبلی نداشته باشند، هشداری برای عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از پروژه مورد نظر است.

زمانی که یک سرمایه‌گذار درک درستی از توکنومیک، اهداف و نوآوری‌های یک پروژه به دست آورد، آن زمان می‌تواند بلاک‌چین توکن مورد نظر را به خوبی تجزیه و تحلیل کند.

3. تحلیل درون زنجیره‌ای (On-Chain)

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌ها و برتری‌های بازار کریپتو نسبت به بازار سنتی، در دسترس بودن داده‌های بلاک‌چین برای عموم مردم است.

داده‌های درون زنجیره‌ای
شما می‌توانید هر زمان که بخواهید، تراکنش‌ها و موجودی‌های مربوط به کیف پول‌های مبتنی بر بلاک‌چین را مشاهده کنید.

تحلیل آن‌چین (On-Chain)، با استفاده از اطلاعات بلاک‌چین صورت می‌گیرد و ابزاری بسیار قدرتمند برای بررسی و رصد فعالیت‌های صورت گرفته در شبکه است. تعداد آدرس‌های فعال یا جدید، کارمزد تراکنش‌ها، میزان تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه، فعالیت هولدرهای قدیمی و جابه‌جایی نامتعارف توکن‌ها، تنها برخی از مواردی است که به واسطه این تحلیل قابل ثبت و ارزیابی است.

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

به عنوان مثال؛ اگر یک پروژه دارای تعداد زیادی تراکنش و آدرس‌های فعال باشد، ممکن است یک موقعیت خوب برای سرمایه‌گذاری باشد. از سوی دیگر، اگر موجودی کیف پولی در حال کاهش باشد و حجم تراکنش آن کم شود، این نشان می‌دهد که کاربران در حال فروش کوین‌های آن پروژه هستند و ممکن است پروژه با مشکل جدی مواجه شود.

برای تجزیه و تحلیل آنچین، منابع معتبر بسیاری برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به وب‌سایت‌های Glassnode و EtherScan اشاره کرد.

4. بازار 24 ساعته

برخلاف بازار کریپتو، بازارهای سنتی ساعت کاری مشخصی دارند. به عنوان مثال، ساعت کاری بازار سهام ایالات متحده، از روز دوشنبه تا جمعه از ساعت 9:30 صبح تا 4:00 بعدازظهر است. همچنین، این بازارها در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی، بسته خواهند بود.

از سوی دیگر، بازار کریپتو ساعت کاری مشخص و روزهای تعطیل ندارد. اما ممکن است قیمت ارزهای دیجیتال در ساعات کاری آمریکا، اروپا و آسیا تغییر قابل توجهی داشته باشند؛ و یا برخی رویدادهای کلان اقتصادی در جهان، قیمت دارایی‌های کریپتو را یک شبه تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: اقتصاد کلان جهانی بر بازار کریپتو چه تأثیری دارد؟

بنابراین، این ماهیت بازار 24 ساعته کریپتو است و سرمایه‌گذاران باید با توجه به این موضوع، خود را برای چالش‌های موجود در بازار کریپتو آماده کنند؛ چراکه این بازار تفاوت‌های قابل توجهی با بازارهای سنتی دارد. 

سخن پایانی

با وجود اینکه سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال، دائما در حال یادگیری هستند و در مورد هر کوین یا توکن خاصی تحقیق و بررسی می‌کنند، اما درک این نکته نیز مهم است که برخی روش‌های سنتی تجزیه و تحلیل، پاسخگوی بازار کریپتو نخواهد بود و به جای آن لازم است سرمایه‌گذاران از ابزارهای جدید جهت دریافت نتیجه بهتر استفاده کنند.

شفاف بودن تراکنش‌های کریپتو و بازار 24 ساعته آن، از جمله ویژگی‌های مهم بازار ارزهای دیجیتال است که به سرمایه‌گذاران سنتی فرصت جدیدی را ارائه می‌دهد.

در این مقاله از مجله بورسینس، به بررسی تفاوت‌های مهمی که میان بازارهای سنتی و بازار کریپتو وجود دارد، پرداختیم.

شما در کدام بازار فعالیت می‌کنید؟ بازار کریپتو یا بازارهای سنتی مانند بازار سهام؟ تجربه حضور در این بازارها را با ما درمیان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx