اقتصاد کلان جهانی بر بازار کریپتو چه تأثیری دارد؟

تاثیر اقتصاد جهانی بر بازار کریپتو

با افزایش پذیرش ارز‌های دیجیتال به عنوان درگاه پرداخت توسط شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، ویکی‌پدیا و اغلب شرکت‌های بزرگ غذایی، این بازار رشد چشمگیری را تجربه کرده‌ است. 

افزایش محبوبیت ارز‌های دیجیتال، حتی درگاه‌های پرداخت بزرگی مثل ویزا کارت، مسترکارت و پی‌پل را نیز برای ورود به عرصه پرداخت توسط ارز‌های دیجیتال ترغیب کرده است.

اما در طرف دیگر، خرده‌فروشان نیز تصمیمات جدی برای ورود به بازار کریپتو اتخاذ کرده‌اند.

عناوین مطلب:

با مشروعیت ارز‌های دیجیتال، شاهد استفاده از خدمات پرداخت ارز‌های دیجیتال و سرمایه‌گذاری در سازمان‌های مالی سنتی هستیم که برای سرمایه‌گذاران خدمات متنوعی در این زمینه ارائه می‌دهند. 

مهم‌ترین بازیگران این زمینه Standard Chartered، بانک DBS و بانک آمریکا هستند. غول‌های مالی مثل JPMorgan و Goldman Sachs نیز به دنبال فرصتی برای ورود به فضای کریپتو هستند. 

در سال 2021 گروه سرمایه‌گذاری نیویوک دیجیتال (NYDIG) اعلام کرد بیت‌کوین در سال جاری به صد‌ها بانک آمریکایی راه پیدا می‌کند. سازمان‌های حقوقی سرمایه‌گذاری مثل MicroStrategy، Square و Ruffer Investment نیز به طور پیوسته به افزایش سبد‌های ارز دیجیتال خود ادامه می‌دهند. 

بیشتر بخوانید: 5 نکته کاربردی برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

با ورود چنین بازیگرانی در بازار جهانی کریپتو، این بازار بیشتر به سمت بلوغ و بهره‌وری حرکت می‌کند و در آن کمتر شاهد اعمال نفوذ از سمت گروه کوچکی از افراد و سازمان‌ها هستیم. در نتیجه گمانه‌زنی و شایعات، تاثیر کمتری بر فضای کریپتو خواهند داشت. 

عوامل تاثیر‌گذار جهانی بر بازار کریپتو

بازار امروز کریپتو بیش از هر چیز دیگری به اتفاقات کلان جهانی حساسیت نشان می‌دهد. در چنین بازاری، داشتن قدرت تحلیل رخداد‌های جهانی برای هر تریدری ضروری است. 

در بازار کریپتو، اتفاقات جهانی مثل تصمیمات سیاسی، اقتصادی و پاندمی‌ تاثیر مستقیمی بر پیکر این بازار برجای گذاشته است. در ادامه مقاله به بررسی این بازار با وجود کرونا و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی کشورهای قدرتمند می‌پردازیم.

با این که آمار‌های کلان مثل نرخ سود، تورم، رکود و غیره نسبت به سیاست‌های اتخاذ شده می‌توانند منجر به تغییرات بزرگی در مسیر مالی جهانی شوند اما همبستگی این سیاست‌ها و آمار کلان با بازار کریپتو، برای ما اهمیت بیشتری دارد.

قبل از بررسی گزارش، لازم به ذکر است که در اینجا بیت‌کوین را به عنوان نماینده بازار‌های ارز دیجیتال در نظر گرفته‌ایم چرا که این ارز با تسلط زیاد و محبوبیت فراوان، تاثیر مستقیمی بر بازار کریپتو می‌گذارد. 

با این حال، در سال‌های اخیر با رشد چشمگیر بازار دیفای (DeFi)، تسلط بیت‌کوین به بازار رو به افول گذاشته و دلیل آن را باید در مشکلات بزرگی مانند مقیاس‌پذیری، مصرف انرژی زیاد و تاثیر منفی در محیط زیست جستجو کرد. 

محبوبیت بیت‌کوین به طور گسترده در پیشگام بودن تکنولوژی و شناخت برند آن خلاصه می‌شود.

انتظار می‌رود روند سقوط تسلط بیت‌کوین در بازار ارز‌های دیجیتال ادامه پیدا کند و در مقابل اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مالی و سایر ارز‌های دیجیتال که با پشتوانه کسب‌و‌کار‌های واقعی در حال فعالیت هستند به گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری بدل شوند. 

در یک مقایسه ساده، می‌توان حوزه دیفای و پروژه‌های آن را با شرکت‌های تکنولوژی موجود در بورس یکسان دانست. در پروژه‌های دیفای، پتانسیل زیادی در رشد و کسب سود وجود دارد. 

بیشتر بخوانید: سه معیار مهم برای تحلیل توکن‌های دیفای

تاثیر سیاست بر بازار کریپتو
پروژه‌های دیفای مفهوم جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال هستند که پتانسیل زیادی را ایجاد می‌کنند.

تاثیر سیاست بر بازار کریپتو

در ادامه به بررسی تاثیر سیاست‌های انبساطی و انقباضی دولت‌ها بر بازار کریپتو می‌پردازیم:

سیاست‌های پولی

سیاست‌های پولی به روش‌هایی برای کنترل کل ذخایر پولی (Total Supply) توسط بانک مرکزی دولت‌ها خلاصه می‌شود. توضیح سیاست‌های انبساطی و انقباضی پولی خارج از حوصله این مقاله است، اما در اینجا به تشریح تاثیر سیاست‌های پولی در اکوسیستم کریپتو می‌پردازیم.

به طور خلاصه، یک کشور زمانی سیاست پولی انبساطی را اتخاذ می‌کند که سرعت اقتصاد کاهش پیدا کند یا کشور دچار رکود شود، در هر دو حالت نرخ بیکاری بالا خواهد بود. 

هدف سیاست انبساط پولی، کاهش نرخ بهره، تحریک سرمایه‌گذاری و کاهش نرخ بیکاری در جهت افزایش شتاب اقتصادی، کاهش تورم و جلوگیری از نوسانات شدید بازار است.

برای درک تاثیر سیاست پولی انبساطی در بازار کریپتو به این مثال دقت کنید. نفوذ سیاست انبساطی در بازار کریپتو مثبت است که می‌توان آن را در سه کانال مختلف دسته‌بندی کرد:

  1. در کانال اول، سود سهام بورس افزایش و در طرف دیگر پس‌انداز مردم کاهش پیدا می‌کند. در این کانال، مردم به دنبال سرمایه‌گذاری با نرخ سود‌های هنگفت هستند. 
  2. در کانال دوم با اعتبار مالی فراهم شده، کسب‌و‌کار‌ها بازیابی و توسعه را آغاز می‌کنند. در این مرحله نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند و تاثیر رکود کمرنگ می‌شود.
  3. و کانال آخر، نگرانی‌های زیادی در مورد تورم ایجاد می‌شود که حساسیت مردم برای پس‌انداز را در پی دارد.

در سیاست پولی انبساطی، ذخایر پول افزایش پیدا می‌کنند و در عین حال ارزش پول کاهش پیدا می‌کند و نرخ بهره نیز به دنبال آن کمتر می‌شود. بنابراین:

دارایی‌های با بازدهی بالا، جذاب می‌شوند!

در دوره سیاست انبساطی، سرمایه‌گذاری در سهام و بازار‌هایی که سود‌های هنگفت به همراه دارند، جذاب می‌شود. در طرف مقابل، بازدهی سرمایه‌گذاری در بانک و اوراق قرضه کاهش می‌یابد. 

در این چرخه، همچنان که نرخ بهره بانک‌ها سقوط می‌کند، ارزش سهام بازار بورس و سایر بازارهای مرتبط رشد چشمگیری را تجربه می‌کند. مردم برای به دست آوردن سود‌های پرریسک در بازار‌های مالی مثل بورس، املاک، طلا، نفت و ارز دیجیتال، پس‌انداز‌های خود را از بانک و اوراق قرضه خارج می‌کنند. 

چنین رفتاری، تاثیر مستقیمی در رشد بازار کریپتو خواهد داشت که آن را به یک کانال سرمایه‌گذاری بزرگ تبدیل می‌کند.

بازیابی اقتصاد

کاهش نرخ بهره و سود بانکی باعث حرکت پول به سمت سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کار‌ها و در نتیجه آن رونق کسب‌وکار‌ها و کاهش نرخ بیکاری می‌شود. این مسئله باعث ایجاد فرصت‌های خوبی برای بازیابی اقتصاد می‌شود که در آن مصرف‌کنندگان توان مالی کافی برای سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌ها را خواهند داشت. 

این چرخه نیز تاثیر مثبتی بر بازار کریپتو خواهد داشت اما بیرون از کاغذ و در دنیای واقعی، چالش‌های زیادی برای به وقوع پیوستن چنین چرخه‌ای وجود دارد. 

برای مثال، افزایش ذخایر پولی باعث افزایش بیش‌ از حد قیمت مواد اولیه می‌شود. در این سیاست، شاخص PPI (شاخص قیمت تولیدکننده) نرخ رشد شدیدی را نسبت به CPI (قیمت مصرف‌کننده) تجربه می‌کند که به عدم تمایل تولید‌کنندگان به توسعه فعالیت منجر می‌شود.  

پوشش تورم

تورم یعنی قدرت خرید پول نقد کاهش می‌یابد. مردم همواره به دنبال راه‌هایی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود از تورم هستند. وقتی تورم شدت می‌گیرد، تقاضا در بازار ارز‌های دیجیتال به عنوان محافظی برای تورم افزایش پیدا می‌کند. 

همزمان تورم باعث کاهش اعتماد عمومی به بانک مرکزی می‌شود که هر دو عاملی برای رشد مثبت بازار‌های ارز دیجیتال خواهند بود. تورم یکی از دلایلی است که بسیاری از خرده‌ فروشان به سمت بازار کریپتو حرکت می‌کنند. 

با این حال بازار ارز‌های دیجیتال ممکن است عامل اصلی افزایش تورم نباشند. در این چرخه، ممکن است سیستم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در جهت کنترل تورم شدید در تنگنا قرار بگیرد، که در نتیجه آن، نرخ تورم به حالت عادی باز می‌گردد. 

نمونه آن را در آوریل 2021 در آمریکا مشاهده می‌کنیم که با اعلام نرخ تورم شدید 4.2 درصدی از سوی دولت، بازار‌های مالی بلافاصله سقوط شدیدی را تجربه کردند. 

دلیل آن این بود که بسیاری از سرمایه‌گذران بزرگ انتظار داشتند دوران سیاست انبساطی به پایان رسیده است. اما به خاطر داشته باشید که این انتظارات همیشه صحیح نیستند و گاهی تورم شدید می‌تواند از کاهش ذخایر پولی نشأت بگیرد.

سیاست‌های مالی

سیاست مالی یعنی یک دولت تقاضای کل مردم را تحت نفوذ قرار دهد! به عبارت ساده‌تر، این سیاست تمایل مردم برای خرید را تغییر می‌دهد. سیاست مالی را می‌توان به سیستم انقباضی تعبیر کرد که در آن تقاضای کلی مردم افزایش پیدا می‌کند و نقطه مقابل سیاست انبساطی عمل می‌کند. 

تاثیر این سیاست مالی در بازار کریپتو مثبت ارزیابی می‌شود که در ادامه به شرح چگونگی آن می‌پردازیم.

در سیاست انقباضی، درآمد خانوار به صورت مستقیم از اوراق قرضه، برنامه‌های اشتغال‌زایی، یارانه‌ها و یا کاهش مالیات، افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر بر درآمد

مصرف‌کنندگان درآمد قابل عرضه بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارند، در نتیجه بازار‌های مالی مانند بورس، طلا، املاک و ارز‌های دیجیتال به صورت مستقیم  از این جریان نقدینگی سرگردان تاثیر می‌پذیرند. 

البته تاثیر این مسئله در کوتاه مدت مشهود است. درآمد نقش اصلی را در رشد بازار‌های مالی بازی می‌کند.

بازیابی اقتصادی

افزایش درآمد، باعث افزایش قدرت خرید و پشتیبانی از تولید‌کنندگان و کسب‌و‌کار‌ها می‌شود. در این سیاست درآمد نقش موثری در بازیابی اقتصاد در سمت تقاضای بازار خواهد داشت. 

به یاد‌داشته باشید سیاست انقباضی باعث افزایش سرمایه ارزان به سمت کسب‌وکار‌ها می‌شود که در نهایت به توسعه‌ آن‌ها منجر می‌شود. پس از آن، این سیاست به مصرف‌کنندگان نهایی قدرت خرید کافی ارائه می‌دهد. 

سیاست انقباضی یک چرخه کامل عرضه و تقاضا را پوشش می‌دهد که بازیابی و بازسازی اقتصاد کشور را در پی دارد و به افزایش سطح درآمد خانوار در دراز مدت کمک می‌کند.

علاوه‌ بر درآمد و بازیابی اقتصاد، که در چرخه مصرف‌کننده و تولید‌کننده در حال گردش هستند. دولت‌ها برای افزایش تقاضا در تجهیزات و مواد خام، برنامه‌هایی مثل پروژه‌های زیرساختی را ایجاد می‌کنند. 

افزایش تقاضا در مواد خام باعث رشد قیمت‌ها در بورس می‌شود. رشد قیمت سهام بورسی،‌ باعث افزایش جریان نقدینگی و درآمد و به دنبال آن، کاهش جذابیت اوراق قرضه می‌شود که در این جریان مردم به دنبال کشف فرصت‌های کسب سود با بازدهی بالا می‌روند. 

کمک‌های 2.3 تریلیون دلاری دولت ترامپ در دوران اوج کرونا و کمک 1.8 تریلیون دلاری دولت بایدن از جمله اقدامات دولت آمریکا در ارتباط با سیاست انقباضی است. 

توزیع این بسته‌های نقدینگی،‌ افزایش تقاضا در بازار‌ ارز‌های دیجیتال را در پی داشت. نموداری در که در ادامه مشاهده می‌کنید مربوط به ارزیابی تاثیر سیاست انقباضی بر بازار بورس و بیت‌کوین است.

تاثیر سیاست بر کریپتو
تاثیر سیاست انقباضی بر بازار کریپتو و بورس

کووید19

در شروع سال 2020، دنیا درگیر اپیدمی بزرگی با نام کووید19 شد که اقتصاد همه کشور‌‌ها را فلج کرد. اما کووید برای بازار کریپتو لزوما خبر بدی تلقی نمی‌شد. 

بالعکس با شیوع ویروس کرونا در جهان، عوامل بسیاری در رشد قیمتی این بازار و افزایش شتاب آن تاثیرگذار بودند.

در این دوره با شدت گرفتن ویروس کووید، دولت‌ها , در رأس‌ آن‌ها ایالات متحده، بسته‌های حمایت مالی متنوعی را در اختیار مردم قرار دادند که باعث نگرانی‌هایی در مورد تورم شد. 

در نهایت، نقدینگی به وجود آمده، افزایش تقاضا در بازار‌های ارز‌های ارز دیجیتال را در پی داشت که مانند سپری در مقابل تورم برای دولت‌ها عمل می‌کرد.

اما در طرف مقابل، بازار بورس دچار سقوط شدیدی شد که برای فعالان بازار، پوشش ریسک سرمایه‌گذاری نیازمند بازار جدیدی بود. در این وضعیت مردم برای حفظ جریان درآمد به سمت ارز‌های دیجیتال روی آوردند که باعث رشد این بازار شد.

سیاست‌های انقباضی

هر چه شدت کرونا و عواقب آن بیشتر می‌شد، دولت‌ها بیشتر به اعمال سیاست‌های انقباضی متوسل می‌شدند، همانطور که عنوان شد، این سیاست‌ها تقاضا برای کریپتو را افزایش داد.

ریسک بازار دارایی

کووید باعث تزریق ترس و نوسانات شدید به بازار بورس شد. به علاوه، تعطیلی‌های اجباری و منع قوانین رفت‌وآمد باعث زیان دیدن بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها و تاثیر منفی شدیدی ناشی از آن در سهام بورس شد. 

در این دوره، سرمایه‌گذاران می‌بایست از سبد‌های سرمایه‌گذاری در مقابل ضرر‌هایی که در کمین آن‌ها بود محافظت می‌کردند به همین دلیل بازار ارز‌های دیجیتال، به عنوان جایگزین بورس وارد عمل شد که با هر موج جدید پاندمی، ارز‌های دیجیتال رشد انفجاری را تجربه کردند.

همبستگی مبتلایان کرونا و بیت‌کوین
با افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش یافته است!

جدول بالا میزان همبستگی (Correlation) بین مبتلایان جدید و فوتی‌ها در مقابل بیت‌کوین و اتریوم را نمایش می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید با شدت گرفتن کرونا، همبستگی شدیدی بین بازار ارز‌های دیجیتال و کرونا ایجاد شده که به دنبال آن قیمت‌ها در این بازار رکورد‌های جدیدی را ثبت می‌کنند. 

شاخص همبستگی به تنهایی نمی‌تواند عامل مناسبی برای کنترل سایر متغیر‌های بازار باشد اما داده‌های اپیدمی و وضعیت بازار ارز‌های دیجیتال، دیدگاه کلی خوبی نسبت به گرایش مردم فراهم می‌کنند.

آمار‌های کلان

آمار‌های کلان اقتصادی مانند تورم، شاخص‌های بازار بورس و غیره، می‌توانند قدرت پیش‌بینی کافی برای وضعیت بازار ارز دیجیتال را فراهم کنند. 

با این حال این متغیر‌ها اغلب درونی و از سیاست‌های کلان اقتصادی دولت‌ها در زمان‌های دشوار مانند کرونا نشأت می‌گیرند. اما برای شرح کلی همبستگی بین این متغیر‌ها و بازار ارز دیجیتال، باید به جدول زیر مراجعه کنید.

واحد آماری

وضعیت

تاثیر

تورم

افزایش/کاهش

همبستگی مشخصی بین این دو وجود ندارد با این حال تورم شدید، بانک‌‌های مرکزی را به سمت متوقف کردن سیاست‌های انقباضی و آغاز سیاست‌های انبساطی سوق می‌دهد که می‌تواند تاثیر منفی در بازار کریپتو داشته باشد.

نرخ بهره

کاهش

کاهش نرخ بهره باعث رشد بازار بورس و حرکت مردم از اوراق قرضه به سمت این بازار‌ها می‌شود. سرمایه‌گذاران در این وضعیت علاوه‌ بر بورس گزینه‌های دیگر مانند کریپتو را نیز برای بازدهی بالا در نظر می‌گیرند.

شاخص دلار

کاهش

میزان همبستگی نرخ بهره و بازار ارز دیجیتال منفی است اما همبستگی مثبتی با شاخص دلار دارد.
ارز‌های دیجیتال به جایگزین بالقوه‌ای برای دلار به عنوان روش پرداخت و حفظ ارزش پول بدل می‌شوند.

بازار بورس

افزایش

بازار بورس و همه بازار‌های مشابه مانند کریپتو، طلا و املاک نسبت به سیاست‌های انقباضی دوستانه رفتار می‌کنند بنابراین همبستگی آن‌ها اغلب مثبت است.

سایر عوامل

همیشه باید در نظر داشته باشید که بازار‌های مالی بسیار پیچیده هستند و وضعیت آن‌ها با عوامل زیادی به صورت همزمان دچار تغییر می‌شود. 

ما نمی‌توانیم ترند دقیق بازار را فقط با مشاهده یک عامل تعیین کنیم. کلید اصلی پیش‌بینی بازار، در مقایسه مجموعه‌ای از عوامل در یک دوره زمانی مشخص و ارز‌یابی مکانیزم‌های بین آن‌هاست.

علاوه‌بر داده‌های کلان اقتصادی، تحلیل‌گر می‌بایست از داده‌های درون شبکه برای پیش‌بینی و اتخاذ تصمیم در بازار‌های کریپتو استفاده کند. هر دو عامل، از داده‌های منطقی برای تحلیل بازار بهره می‌برند که در تحلیل فاندامنتال اهمیت زیادی دارد. 

روش دیگر تحلیل بازار‌های مالی استفاده از TA یا تحلیل تکنیکال است که در آن تحلیل فاندامنتال اهمیت چندانی ندارند و تحلیل‌گر، داده‌های خود را براساس الگو‌ها و ترند‌های قابل تکرار گذشته و مقایسه آن نسبت به زمان حال بررسی می‌کند. 

در واقع با توسعه و پیشرفت یادگیری ماشین و ابزار‌های آماری قوی، تحلیل تکنیکال از جایگاه محبوب‌تری در دنیای امروز برخوردار است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

مفاهیم اقتصادی به زبان ساده

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx