آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

بیت کوین در برابر تورم

قبل از پرداختن به موضوع تورم و ارز‌های دیجیتال باید بدانیم چرا باید با استفاده از یک Hedge (پوشش ریسک) از سرمایه‌مان در مقابل تورم محافظت کنیم.

با وجود تورم در اقتصاد‌هایی که با پول‌های فیات مانند دلار و ریال سر و کار دارند، کارشناسان و حتی مردم عادی نیز به دنبال ابزاری برای محافظت از سرمایه خود هستند. سرمایه‌گذاری در طلا، بورس و املاک می‌توانند برای ما وقت بخرند اما چنین سرمایه‌گذاری‌هایی نیز همیشه محدودیت‌های خاص خود را دارند. 

سرمایه‌گذاری در شمش‌، مانند طلا و نقره برای سرمایه‌های کوچک چندان قابل اتکا نیستند. در سال 2021، شمش به طور چشمگیری موقعیت خود را از دست داد.

عناوین مطلب:

املاک نیز به دلیل نقدینگی پایین و هزینه‌های کمیسیون بالا، نیاز به مدیریت و نگهداری دارند. اما در بورس، سرمایه‌گذاران می‌بایست از دانش‌ و مهارت‌های مالی خوبی برخوردار باشند و از آن‌جایی که اغلب کسانی که به بورس وارد می‌شوند در این زمینه ضعف دارند، احتمالا سرمایه خود را در این راه از دست می‌دهند یا سودی کسب نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: 7 باور غلط و اشتباه بزرگ در سرمایه گذاری

تورم چیست؟

یکی از بهترین معیار‌های اندازه گیری تورم شاخص CPI (Consumer price index) نام دارد.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تورم افزایش قیمت‌ کالا و خدمات است. این مسئله باعث کاهش قدرت خرید ارز رایج می‌شود. در نتیجه افزایش تورم، در هنگام خرید یک کالا یا خدمات نیاز به اسکناس‌های بیشتری خواهد بود.

مثلا برای خرید یک کیلو سیب که چند سال پیش کمتر از 3 هزار تومان قیمت داشت، اکنون باید 20 هزار تومان بپردازید. این مسئله نشان دهنده سقوط ارزش پول و کاهش قدرت خرید مردم است.

همان‌طور که اشاره شد، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) یکی از واحد‌های اندازه گیری رایج برای بررسی میزان تورم است که میانگین تفاوت قیمت اجناس و خدمات مختلف را به ما نشان می‌دهد.

شاخص CPI از نرخ بهره، دستمزد‌ها، مزایا و کمک‌های دولتی، کمک‌ هزینه مالیاتی، حقوق بازنشستگی، هزینه نگهداری، قرارداد‌ها و سایر پرداخت‌ها تاثیر می‌پذیرد.  

راه‌های محافظت از سرمایه‌مان در مقابل تورم

قرار دادن پول برای حفظ ارزش در دارایی‌هایی مانند طلا، املاک، بورس و کریپتو می‌توانند تاثیر تورم را مهار کنند.

با کاهش قدرت خرید پول نقد در گذر زمان، حفظ پول نقد و ذخیره آن در بانک‌ها یا اسکناس کاغذی می‌تواند باعث از دست رفتن آن شود. این مسئله مردم را به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های اشاره شده وا می‌دارد. اما این سوال که آیا بیت‌کوین مانع تورم و حفظ دارایی‌های ما می‌شود همچنان باقی‌ است.

برای حفظ ارزش دارایی‌ها، یک دارایی باید بتواند قدرت خرید خود را با گذشت زمان حفظ کند. به عبارت دیگر، قدرت و ارزش آن باید با گذر زمان رشد کند یا حداقل نسبت به کاهش ارزش پول نقد، ثابت بماند.

چنین دارایی‌هایی، اغلب ویژگی‌های کلیدی مانند کمیابی، دسترسی و ماندگاری دارند. 

حفظ سرمایه با طلا

در دوره‌های تورم گذشته، طلا نقش ترکیبی را ایفا کرده است. در دهه 1980، حفظ طلا و خرید آن می‌توانست باعث ضرر سرمایه‌گذار شود. 

داده‌های Morningstar نشان می‌دهد، طلا در دوره‌های ضدتورمی گذشته چگونه نقش معکوس را در حفظ قدرت خرید ایفا کرده است. کالایی که باید در جهت حفظ سرمایه عمل کند و قیمت آن همراه با تورم افزایش یابد در دوره‌های کاهش تورم باعث ضرر و زیان سرمایه‌گذاران شده است. 

بیشتر بخوانید: چطور در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری کنیم؟

در سال‌های اخیر طلا درخشش خود را در محافظت در برابر تورم از دست داده است. در دوره اوج پاندمی کرونا و حتی پس از موج‌های واریانت‌های مختلف این ویروس، مردم تمایل کمتری برای خرید طلا نشان داده‌اند.

حفظ سرمایه با املاک

حباب مسکن در آمریکا نشان داده است که املاک نیز در برابر تورم قابل اعتماد نیستند. در بلند مدت، املاک به عنوان یکی از راه‌های محافظت از سرمایه در برابر تورم شناخته می‌شد اما این افسانه نیز در دوره حباب مسکن آمریکا از بین رفت.

در مارس سال 2007، فروش مسکن و قیمت آن در این کشور سقوط شدیدی را تجربه کرد. با توجه به گزارش‌های NAR، فروش مسکن 13 درصد سقوط کرد که از 554 هزار واحد در مارس 2006 به 482 هزار واحد رسید. 

در آمریکا و همه کشور‌های جهان، قیمت املاک به طور نزدیک با عواملی مانند سیاست دولت، سیاست کلان و ثبات اقتصادی کشور، جمعیت محلی و اقتصاد، منطقه جغرافیایی و زیر ساخت‌ها و سایر عوامل در ارتباط است.

این عوامل به قدری زیاد هستند که درک و اندازه گیری آن‌ها برای یک شخص غیرممکن است.

حفظ سرمایه با بورس

سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند اثرات تورم را کاهش دهد. اما در زمان سرمایه‌گذاری در سهام‌های بورسی، باید از زیرساخت‌ها و پایه‌های شرکت مورد نظر اطمینان حاصل کنید. 

برخی از سهام‌های بورسی از سرمایه شما در برابر تورم محافظت می‌کنند. حتی اگر این سهم‌ها در کوتاه مدت توسط سرمایه‌گذاران عجول مورد هجوم واقع شوند نیز می‌توانند با گذشت زمان خودشان را بازیابی کنند. اما در زمان انتخاب سهام مورد نظر باید این نکته را در نظر بگیرید که همه سهام‌ها نمی‌توانند از شما محافظت کنند. 

شما باید شرکت‌هایی که از نظر بنیادی قدرتمند هستند را پیدا کنید و پس از آن با یک استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب وارد سرمایه‌گذاری و به جمع سرمایه‌گذاران آن‌ها بپیوندید.

ارتباط طلا، املاک و بورس به عوامل متمرکز

دسته دارایی‌های سنتی توسط عوامل و مسئولین متمرکز کنترل می‌شوند که آن‌ها را در برابر فشار و پیش داوری‌ها آسیب پذیر می‌کند. 

ارزش پیشنهادی چنین دارایی‌هایی به شکل اجتناب ناپذیری به سیاست عوامل متمرکز مانند دولت‌ها یا بانک‌های مرکزی بستگی دارد. چنین دارایی‌هایی که رشته‌های غیرقابل گسستنی با یک سیستم دارند و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند در آن تصمیم بگیرند چندان برای محافظت در برابر تورم قابل اطمینان و اتکا نیستند.

کنترل کننده‌های متمرکز می‌توانند با یک دکمه به کنترل یا جهت دهی دارایی‌های سنتی اقدام کنند.

آیا بیت‌کوین مانع خوبی برای تورم است؟

بیت‌کوین به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و تعداد محدود آن (21 میلیون واحد) می‌تواند به عنوان یک سپر در برابر تورم عمل کند.

بیت‌کوین
این عوامل، کمیابی و انعطاف پذیری را برای بیت‌کوین و سرمایه‌گذاران آن به همراه دارند.

بیشتر بخوانید: اقتصاد کلان جهانی بر بازار کریپتو چه تأثیری دارد؟

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین برای حفظ ارزش پول و جلوگیری از تورم می‌شود، باید به دو عامل مهم توجه کنیم:

تعداد محدود (کمیابی)

حداکثر تعداد کل بیت‌کوین‌های تعیین شده توسط الگوریتم که قابل استخراج هستند 21 میلیون واحد است.

همانطور که گفته شد، تورم زمانی رخ می‌دهد که یک دولت یا بانک مرکزی اقدام به چاپ حجم زیادی اسکناس کند. این مسئله در تعداد کل ارز‌های فیات در گردش تاثیر می‌گذارد.

براساس تئوری اقتصاد، تورم زمانی رخ می‌دهد که حجم پول در گردش نسبت به صادرات واقعی کالا و خدمات رشد سریع‌تری را تجربه کند. وقتی یک خانواده پول نقد بیشتری برای خرید همان مقدار کالا یا خدمات را داشته باشد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند. 

محدود‌یت‌های از پیش تعیین شده روی تعداد کل کوین‌های در گردش بیت‌کوین، یعنی محدود کردن تورم و کنترل تعداد کل کوین‌های در گردش. 

در بیت‌کوین، نرخ استخراج آن هر 4 سال یک بار نصف می‌شود (هاوینگ یا Halving). با در نظر گرفتن تعداد فعلی کوین‌های در گردش و نرخ استخراج بیت‌کوین که تقریبا نصف سرعت استخراج طلا است و هر 4 سال نرخ آن نیز کاهش پیدا می‌کند، باعث شده تا بیت‌کوین نسبت به فلزات گران‌بها کمیاب‌تر شود که در پی آن، قیمت این ارز محبوب نیز رشد کند.

غیرمتمرکز (انعطاف‌پذیری)

ساختار غیرمتمرکز بیت‌کوین باعث شده تا کسی نتواند روی آن کنترل داشته باشد.

در شبکه بیت‌کوین هزاران نود وجود دارد که در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. شبکه بیت‌کوین چنان قدرتمند است که در برابر حملات بیرونی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. اجرای سیاست‌های پولی در بیت‌کوین غیرممکن است، زیرا ساختار غیرمتمرکز و تعداد محدود آن، از این امر جلوگیری می‌کند. از نظر کیفیت شبکه غیرمتمرکز، هیچ بلاک‌چینی نتوانسته با بیت‌کوین رقابت کند. 

در هر دولت یا سازمانی، رشوه، فساد و فشار وجود دارد. اما در مورد بیت‌کوین این عوامل روی آن تاثیر گذار نیستند. هیچ سازمان یا شخص خاصی نمی‌تواند برای تغییر قوانین شبکه به نفع دیگری رشوه دهد. 

ساتوشی ناکاماتو توسعه دهنده بیت‌کوین، از زمان رواج و محبوبیت‌ بیت‌کوین، از نام مستعار استفاده می‌کند. بیت‌کوین همچنان به عنوان یک دارایی خاص توانسته بدون تاثیر پذیرفتن از سازمان یا کشور خاصی، سابقه موفقی را برای خود ثبت کند. 

بیشتر بخوانید: فول نود (Full Node) چیست و چه مزایایی دارد؟

در تکنولوژی بلاک‌چین کسی نمی‌تواند یک کوین را در آن دوبار خرج کند. ویژگی تمرکز زدایی بیت‌کوین باعث شده تا کسی نتواند روی اطلاعات این شبکه کنترل داشته باشد و همه مشارکت کنندگان شبکه بتوانند در تصمیمات مرتبط با توسعه بلاک‌چین شرکت کنند.

زمانی که برخی از کسب‌وکار‌ها سعی کردند تا اندازه بلاک‌های بیت‌کوین را جهت افزایش تعداد تراکنش‌های ذخیره شده در هر بلاک تغییر دهند، بسیاری از توسعه‌دهندگان و اپراتو‌رهای نود‌های این بلاک‌چین با این تصمیم به شدت مخالفت کردند.

این مسئله به ما نشان می‌دهد چگونه این بلاک‌چین در برابر تغییرات ناخواسته و دخالت‌های نابه‌جا مقاومت می‌کند. 

چگونه افزایش تورم در قیمت بیت‌کوین تاثیر گذار است؟

از زمان پیدایش بیت‌کوین، ارزش ذخیره شده در این بلاک‌چین نسبت به سرعت تورم رشد چشمگیری را تجربه کرده‌ است.

سرمایه‌گذاران، بیت‌کوین را به عنوان یک ابزار کاربردی در برابر تورم می‌بینند با این حال برخی ممکن است از آن به عنوان یک دارایی پرنوسان و مناسب برای کسب سود و ترید بهره بگیرند.

با افزایش تصاعدی قیمت بیت‌کوین، ارزش ذخیره شده در این ارز نیز نسبت به تورم رشد بیشتری داشته به طوری که سال 2021 را می‌توان بهترین سال بیت‌کوین دانست.

این ارز در سال 2021 توانست 59.8% رشد داشته باشد که حتی توانست نسبت به نرخ تورم بسیاری از کشور‌ها (مانند ایران) نیز پیشی‌ بگیرد.

نموداری که در ادامه مشاهده می‌کنید، افزایش قیمت روزانه بیت‌کوین را از روز اول در اکتبر 2013 تا 16 مارس سال 2022 برحسب قیمت دلار را نشان می‌دهد.

قیمت بیت‌کوین

آیا بیت‌کوین به عنوان سپر ضد تورم عمل می‌کند؟

آمار‌ها نشان می‌دهد که بیت‌کوین توانسته به خوبی در مقابل تورم از خود واکنش مناسبی را نشان دهد. حتی بهتر از بسیاری از دارایی‌هایی مانند طلا، املاک و یا حتی بورس.

به عنوان یک دارایی، بیت‌کوین نسبت به تورم عملکرد جالب توجهی دارد و توانسته با فاصله زیادی آن را شکست دهد. البته در هنگام سرمایه‌گذاری بلند مدت برای حفظ ارزش باید به عوامل خارجی مانند قوانین محیط نظارتی (مانند مالیات) نیز توجه کنید. 

 قدرت اصلی بیت‌کوین از خاصیت غیرمتمرکز بودن و تعداد کوین‌های محدود آن نشات می‌گیرد که آن را به عنوان یک دارایی ضد تورمی متمایز می‌کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx