پروتکل بند (Band Protocol) چیست؟ آینده و قیمت ارز BAND

پروتکل Band

پروتکل BAND یک پلتفرم غیرمتمرکز برای ارسال داده‌های دنیای واقعی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. در ادامه به بررسی پروتکل بند و همچنین آینده و قیمت ارز Band خواهیم پرداخت.

پروتکل band، یک اوراکل (oracle) غیرمتمرکز است که شکاف‌های میان بلاک‌چین و داده‌های برون زنجیره‌ای (off-chain) را پر می‌کند و توسط فناوری بلاک‌چین برای دسترسی به داده‌های برون زنجیره‌ای استفاده می‌شود.

بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dapps) برای عملکرد صحیح در شبکه به جریانی از داده‌های دنیای واقعی نیاز دارند. این اطلاعات ممکن است قیمت فعلی ارز‌های دیجیتال باشد یا امتیازات تیم‌های ورزشی که بلاک‌چین برای دسترسی به چنین منابع داده‌ای طراحی نشده است.

عناوین مطلب:

با ظهور امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، اهمیت نقش و تأثیرات اوراکل‌ها افزایش یافته است و Band Protocol به عنوان یکی از پلتفرم‌های رو به رشد در این فضا ظاهر شده است.

پروتکل بند می‌تواند با انواع بلاک‌چین‌ها ادغام شود و به طور بالقوه کارایی آن را در طول زمان و با افزایش تعداد dapp های خارج از بلاک‌چین اتریوم، افزایش می‌دهد. 

پروتکل Band چیست؟

بند پروتکل یک اوراکل میان زنجیره‌ای (cross-chain) است که توسط اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای جمع‌آوری داده‌ها از APIهای مبتنی بر وب استفاده می‌شود. پروتکل بند همچنین، با به کارگیری بلاک‌چین‌های مختلف از جمله Ethereum و Cosmos کار می‌کند.

استفاده از بلاک‌چینی غیر از اتریوم، خود مزایای زیادی را به دنبال دارد چرا که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراتر از اتریوم رفته و در حال حاضر در بسیاری از بلاک‌چین‌ها توسعه و طراحی می‌شوند.

سایت پروتکل بند
پروتکل Band در ابتدا در اکتبر 2019، روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شد.

با این حال، پس از مدتی به بلاک‌چین Cosmos منتقل شد و در نهایت در ژوئن 2020 با ویژگی‌های اضافی و ساختاری ساده‌تر، بلاک‌چین خود را به نام BandChain راه‌اندازی کرد.

برجسته‌ترین کاربرد Band Protocol در اپلیکیشن‌های مالی است و این پروتکل در این زمینه، با برخی از ارائه‌دهندگان داده مانند بایننس (Binance) و کوین گکو (CoinGecko) کار می‌کند.

با این حال، این پروتکل موارد استفاده دیگری نیز دارد و برای مواردی مانند بررسی امتیازات ورزشی، آب و هوا، داده‌های ورزش‌های الکترونیکی (esports) و … نیز استفاده می‌شود.

تاریخچه پروتکل Band

Band Protocol در سال 2017 توسط تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه MIT، از جمله Soravis Srinawakoon، Paul Nattapatsiri و Sorawit Suriyakarn تأسیس شد.

سریناواکون زمانی که متوجه شد که دانشگاهش به دانشجویانی که در یک نظرسنجی شرکت کرده‌اند، به ارزش 100 دلار بیت‌کوین یا 0/3 بیت‌کوین اهدا کرده است، به بازار ارز‌های دیجیتال علاقه‌مند شد.

سریناواکون و دوستانش یک وب‌سایت ارز دیجیتال ایجاد کردند و در نهایت با فروش آن بودجه لازم برای توسعه پروتکل بند را به دست آوردند.

وی متوجه شد که تعداد زیادی از کاربران، به دلیل عدم پاسخگویی و اطلاعات نادرست با داده‌هایی کم کیفیت تعامل دارند. این امر منجر به ایجاد پروتکل بند شد که در ابتدا برای ارائه اطلاعات دقیق و قابل اعتماد به جوامع آنلاین بلاک‌چین طراحی شد.

به مرور زمان این تیم متوجه شدند که بسیاری از فناوری‌های نوظهور نمی‌توانند بدون داده‌های معتبر دنیای واقعی به خوبی کار کنند، به این ترتیب این تیم بر این فناوری‌ها و داده‌های مورد نیاز آن‌ها متمرکز شدند.

پروتکل بند ابتدا در سال 2017 و روی بلاک‌چین اتریوم منتشر شد. این پروتکل در 30 سپتامبر 2019 شبکه اصلی خود را راه‌اندازی کرد. در سال 2020، Band Protocol 2.0 روی شبکه اصلی بند راه‌اندازی شد و بلاک‌چین BandChain نیز با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار Cosmos توسعه یافت.

هدف بند پروتکل
هدف Band Protocol تبدیل شدن به یک اوراکل غیرمتمرکز برای همه اپلیکیشن‌های بلاک‌چین است!

این پروتکل برای ارائه سرعت عالی، مقیاس‌پذیری، سازگاری میان زنجیره‌ای و انعطاف‌پذیری داده‌ها طراحی شده و در حال حاضر، بر تبدیل شدن به یک اوراکل ارائه‌دهنده داده‌های سازمانی و یکپارچه متمرکز شده است.

Band Protocol چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم پروتکل Band به عنوان یک واسطه میان منابع داده اینترنتی و برون زنجیره‌ای عمل می‌کند و نیاز‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به داده را مدیریت می‌کند.

بند پروتکل تمامی این کار‌ها را با استفاده از بلاک‌چین خود انجام می‌دهد.

یکی از مؤلفه‌های مهم پروتکل Band اعتباردهنده‌های آن است. این اعتباردهنده‌ها مسئول تأیید صحت تراکنش‌های انجام شده در این پروتکل هستند و همچنین وظیفه اضافه کردن تراکنش‌ها به بلاک‌چین را نیز بر عهده دارند.

برای تبدیل شدن به اعتبارسنج در Band Protocol، کاربران باید ابتدا توکن‌های BAND را خریداری کنند. توکن BAND، ارز بومی پروتکل بند است که می‌توان آن را در صرافی‌ها خریداری کرد.

کاربران همچنین می‌توانند توکن‌های خود را به اعتبارسنج‌ها واگذار کرده و بخشی از جوایز اعتبارسنجی را دریافت کنند.

با این حال، هر کسی که دارای توکن‌های بند است نمی‌تواند به عنوان اعتبارسنج شبکه انتخاب شود و این پلتفرم تنها 100 اعتبارسنج که دارای بیشترین توکن بند هستند را انتخاب می‌کند.

اعتبارسنج‌ها پس از انتخاب توسط شبکه، باید کار‌های خاصی مانند پاسخ به رویداد‌های شبکه و تأیید تراکنش‌ها را انجام داده و همچنین همیشه به صورت آنلاین در دسترس باشند.

در صورتی که یک اعتبارسنج، قوانین شبکه را زیر پا بگذارد، این احتمال وجود دارد که بخشی از توکن‌هایش توسط شبکه مصادره شوند.

Band Protocol در مقایسه با Chainlink

جهان امروزی به سرعت به سمت Web 3.0 و اینترنت غیرمتمرکز پیش می‌رود!

تعداد فزاینده‌ای از برنامه‌های کاربردی اینترنتی هر روز راه‌اندازی و منتشر می‌شوند که به شدت به خدمات اوراکل‌ها نیاز دارند تا داده‌های دنیای واقعی و قابل اعتماد را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

پروتکل بند یکی از این اوراکل‌ها است که داده‌های مورد نیاز اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد.

پلتفرم Chainlink
پلتفرم Chainlink نیز یکی دیگر از این اوراکل‌ها و یکی از بزرگ‌ترین رقبای Band Protocol به شمار می‌رود.

هر دو پروتکل، ارائه‌دهندگان اوراکل بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز هستند و از قراردادهای هوشمند برای ارائه داده‌های دنیای واقعی استفاده می‌کنند. با این حال یکی از قابل توجه‌ترین تفاوت‌های چین لینک با پروتکل بند، شبکه‌های آن‌هاست.

Chainlink روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است، در حالی که پروتکل بند دارای بلاک‌چین خود به نام BandChain است که با استفاده از ابزار توسعه نرم‌افزار Cosmos ساخته شده است.

نقش و تأثیر بلاک‌چین مورد استفاده بسیار مهم است. به عنوان مثال، بلاک‌چین Cosmos به پروتکل بند کمک می‌کند تا کارمزد تراکنش‌ها بسیار پایین از بلاک‌چین اتریوم است.

بلاک‌چین Cosmos، اغلب به عنوان یک راه‌حل بلاک‌چین سریع و قابل تعامل در نظر گرفته می‌شود و در آن، داده‌های بلاک‌چین‌های مختلف را می‌توان برای هر اپلیکیشنی به راحتی دریافت کرد.

نقشه راه و برنامه‌های توسعه پروتکل Band

پروتکل بند تا کنون 2 بار عرضه اولیه کوین (ICO) و 1 بار عرضه اولیه صرافی (IEO) داشته است.

در طول اولین ICO در اوت 2018، 10 میلیون توکن BAND هر کدام به ارزش 0/30 دلار فروخته شد و این پروتکل در مجموع 3 میلیون دلار جمع‌آوری کرد. دومین ICO این پروتکل به صورت خصوصی در مه 2019 برگزار شد که در آن 5 میلیون توکن به قیمت 0/40 دلار به ازای هر توکن فروخته شد و پروتکل بند 2 میلیون دلار جمع‌آوری کرد.

جدای از دو عرضه اولیه سکه، پروتکل بند در IEO نیز موفق شد 5/85 میلیون دلار جمع‌آوری کند که مقدار آن نسبت به مبلغ جمع‌آوری شده در دو ICO بسیار بالاتر بود.

تاریخچه و قیمت توکن‌های BAND

توکن BAND، ارز اصلی بلاک‌چین BandChain است. این بلاک‌چین اعتبارسنج‌ها را تشویق می‌کند تا با استخراج بلاک‌های جدید، پاداش و درآمد خوبی داشته باشند. توکن‌های بند سه کاربرد اصلی در پروتکل بند دارند:

  • کاربران با خرید توکن‌های BAND، فرصت تبدیل شدن به اعتبارسنج در این پروتکل را دارند.
  • کاربرانی که نمی‌توانند به عنوان اعتبارسنج در این شبکه فعالیت کنند، می‌توانند با واگذاری توکن‌های خود به سایر اعتبارسنج‌ها، بخشی از پاداش آن‌ها را دریافت کنند.
  • در نهایت از این توکن‌ها می‌توان برای مشارکت در حاکمیت بلاک‌چین استفاده کرد.

هدف BandChain این است که دارندگان توکن BAND را تشویق کند که به جای خرید و فروش توکن‌ها، آن‌ها را به اعتبارسنج‌ها بسپارند. BandChain در واقع سعی دارد با این کار، تورم و نوسانات کوین‌ها را کاهش دهد.

توکن‌های باند در اواسط نوامبر 2019 با قیمت 0/35 دلار، به بازار ارز دیجیتال عرضه شدند. در ماه‌های اولیه عرضه به بازار قیمت band در حدود 0/20 دلار و 0/30 دلار ثابت ماند.

بالاترین قیمتی که توکن‌های بند تا کنون به آن رسیده‌اند، در 4 آوریل 2021 با صعود به قیمت 21 دلار، روی داد. توکن‌های بند از آن زمان تا کنون نوسان‌های زیادی را تجربه کرده‌اند و در حال حاضر، در اواخر مه 2022 این توکن‌ها با قیمت 1/78 دلار در بازار جهانی خرید و فروش می‌شوند.

جمع‌بندی

پروتکل بند در سال 2017 و روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شد. مدتی بعد این پروتکل به بلاک‌چین Cosmos منتقل شده و در نهایت بلاک‌چین خود را به نام BandChain در سال 2020 راه‌اندازی کرد.

این پروتکل یک اوراکل غیرمتمرکز است که اطلاعات دنیای واقعی و مورد نیاز اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را به کمک قرارداد‌های هوشمند ارسال می‌کند.

پلتفرم چین لینک یکی از بزرگ‌ترین رقبای، پروتکل بند است. هر دو این پلتفرم‌ها، اوراکل‌های غیرمتمرکز هستند و از قراردادهای هوشمند برای ارائه داده‌های دنیای واقعی استفاده می‌کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx