عرضه اولیه صرافی (IEO) چیست؟

عرضه اولیه صرافی

عرضه اولیه صرافی (Initial Exchange Offering) یا به‌اختصار IEO اغلب زمانی انجام می‌شود که یک پروژه رمزارز جدید بخواهد محصول رمزنگاری‌شده یا بلاک‌چینی خود را راه‌اندازی کند، اما برای این کار به سرمایه قابل‌توجهی احتیاج داشته باشد.

عرضه اولیه صرافی با عرضه اولیه کوین (ICO) متفاوت است، زیرا با کمک صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود. در عرضه اولیه صرافی، پروژه‌ها می‌توانند از طریق پایگاه مشتریان صرافی تأمین سرمایه کنند و بلافاصله پس از آن، شاهد شروع معاملات توکن خود در صرافی باشند.

چرا عرضه اولیه صرافی مهم است؟

در حال حاضر، هزاران پروژه رمزارز و مبتنی بر بلاک‌چین در حال توسعه هستند. اکثر پروژه‌ها برای تشویق و ترغیب توسعه‌دهندگان و مشارکت‌کنندگان به ادامه مشارکت در شبکه، به نوعی انگیزه مالی نیاز دارند. همه پروژه‌ها نمی‌توانند صرفاً به کمک مالی اعضای جامعه یا صاحبان سهام متکی باشند. اغلب اوقات، دیر یا زود پروژه‌های رمزارز به تأمین سرمایه خارجی احتیاج پیدا می‌کنند.

عناوین مطلب:

توسعه‌دهندگان از طریق روش‌های مختلفی سرمایه جمع‌آوری می کنند. تلاش برای جذب سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر می‌تواند زمان‌بَر باشد و در نهایت، نتیجه چندان مطلوبی نیز نداشته باشد. عرضه و ذخیره کوین پروژه پیش از راه‌اندازی آن که «پیش‌استخراج» (pre-mining) نامیده می‌شود نیز روش دیگری برای تأمین سرمایه است. با این حال، این کار ممکن است از نظر دموکراسی و توزیع عادلانه توکن با انتقاد اعضای جامعه روبه‌رو شود.

در این شرایط، انتخاب یک IEO اغلب روش جالبی برای جذب سرمایه است، البته با این فرض که تیم توسعه‌دهنده برنامه‌ای عملیاتی در جهت پیشرفت پروژه تدوین کرده باشد.

عرضه اولیه صرافی چیست؟

عرضه اولیه صرافی به همکاری یک پروژۀ اغلب تازه‌نفس با یک صرافی ارز دیجیتال گفته می‌شود که به‌منظور جذب سرمایه برای توسعه بیشتر پروژه انجام می‌شود. معمولاً بعد از اینکه سرمایه موردنظر توسعه‌دهندگان از سوی سرمایه‌گذاران اولیه تأمین شد، توکن بومی پلتفرم مربوطه در صرافی مورد معامله قرار می‌گیرد.

growth
پروژه‌های جدید به‌منظور تأمین سرمایه اولیه، عرضه اولیه صرافی برگزار می‌کنند.

در رویدادهای IEO، سرمایه‌گذاران بالقوه می‌توانند دارایی عرضه‌شده را قبل از اینکه به‌صورت عمومی در بازار موجود شود، خریداری کنند. با کمک صرافی که فروش توکن را تسهیل می‌کند، کاربران ثبت‌نام‌شده در صرافی که اطلاعات KYC (پروتکل شناخت مشتری) خود را ارائه‌ داده‌اند، می‌توانند پیش از شروع معامله در بازار آزاد، توکن بخرند.

از آنجا که فرآیند IEO توسط یک پلتفرم معاملاتی مشهور تسهیل می‌شود، استارتاپ‌هایی که این مسیر را انتخاب می‌کنند باید در مورد برنامه عملیاتی خود جدی باشند. در اغلب موارد، محصول ارائه‌شده توسط صرافی میزبان به‌دقت بررسی می‌شود. در واقع، صرافی‌ها با هر رویداد IEO شهرت و اعتبار خود را به خطر می‌اندازند.

عرضه اولیه صرافی چگونه سازمان‌دهی می‌شود؟

اگرچه فناوری بلاک‌چین، فناوری نسبتاً جدیدی است، اما طی یک دهه گذشته هزاران استارتاپ و شرکت رمزارز مختلف ایجاد شده‌اند. بسیاری از آنها برای به دست آوردن سرمایه‌گذاران بالقوه از طریق رویدادهای ICO یا IEO با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وقتی توسعه‌دهندگان یک پروژه رمزارز تصمیم می‌گیرند که یک رویداد IEO سازمان‌دهی کنند، پیش از اینکه اولین دلار از سوی سرمایه‌گذاران به سمت حساب آنها سرازیر شود، مسیر پرپیچ‌وخمی در پیش دارند.

برای پذیرش محصول در رویداد IEO، تیم پروژه باید واجد شرایطی ویژه باشد. مواردی همچون داشتن یک مدل تجاری قدرتمند، تیمی از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و باتجربه، معرفی یک فناوری یا کاربرد جدید و ارائه وایت پیپری قابل‌توجه بسیار مهم هستند. به‌عبارت دیگر، سازمان‌دهی عرضه اولیه صرافی به‌معنای اعلام تعهد به پروژه‌ای موفق و بلندمدت است.  

علاوه بر این، تیم پروژه باید تعیین کند که آیا عرضه اولیه صرافی هارد کپ (hard cap) دارد یا سافت کپ (soft cap). هارد کپ حداکثر پولی است که تمامی سرمایه‌گذاران می‌توانند روی پروژه سرمایه‌گذاری کنند. سافت کپ نیز حداقل پولی است که باید روی پروژه سرمایه‌گذاری شود؛ سرمایه‌گذاری بیشتر از این میزان نیز مجاز است.

پس از تعیین این پارامترها، زمان مناسب جهت برگزاری رویداد IEO پیش‌بینی می‌شود. به‌عنوان مثال، بایننس لانچ پد (Binance Launchpad) که به راه‌اندازی پروژه‌های جدید کمک می‌کند، تاکنون به محصولات بیت تورنت (BitTorrent) با توکن BTT، بند پروتکل (Band Protocol) با توکن BAND، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) با توکن AXS، آلفا فایننس لب (Alpha Finance Lab) با توکن ALPHA و وزیرایکس (WazirX) با توکن WRX کمک کرده است تا عرضه اولیه صرافی خود را با موفقیت به سرانجام برسانند. سایر صرافی‌ها نیز پلتفرم‌های IEO مخصوص خود را دارند که هرکدام با مزایا، شرایط و معایب بالقوه‌ای همراه هستند.

چرا برگزاری رویداد IEO به پروژه‌های بلاک‌چینی کمک می‌کند؟

investment 1
عرضه اولیه صرافی، روشی برای جذب هدفمند سرمایه‌گذارهای علاقمند به حوزه بلاک‌چین است.

جذب سرمایه‌گذار و جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌های جدید مبتنی بر بلاک‌چین می‌تواند بسیار دشوار باشد. مشابه با سایر صنایع، در صنعت رمزارز نیز رقابت زیادی برای جذب سرمایه‌گذاران وجود دارد. همه پروژه‌ها قادر نیستند با موفقیت از طریق روش‌های سنتی، مانند ورود به بازار سهام، سرمایه جذب کنند.

بنابراین، عرضه اولیه صرافی می‌تواند ثمربخش‌تر باشد، زیرا جامعه سرمایه‌گذاران رمزارزها را هدف قرار می‌دهد. با توجه به اینکه صرافی میزبان با کمک به جمع‌آوری سرمایه برای پروژه موردنظر، از اعتبار خود استفاده می‌کند، در اغلب موارد، اعتمادی نسبی از سوی صرافی در مورد پروژه وجود دارد. با این حال، هر فرد پیش از هر گونه تعهد مالی به هر پروژه‌ای، باید خود تحقیقات لازم و کامل را در مورد پروژه انجام دهد.

برای پروژه‌هایی که به‌دنبال جمع‌آوری پول با کمک صرافی هستند، عرضه اولیه صرافی گزینه‌ای قابل اعتماد است. اگر چشم‌انداز پروژه قابل‌ملاحظه و موارد استفاده آن کاربردی باشد، معمولاً توکن‌های ارائه‌شده در رویدادهای IEO خیلی زود به فروش می‌روند. همچنین، توکن پروژه نیز پس از اتمام فرآیند فروش IEO در صرافی فهرست می‌شود.

IEO در مقابل ICO

روی کاغذ، مفهوم عرضه اولیه صرافی ممکن است شبیه عرضه اولیه کوین به نظر برسد. در سال‌های 2017 و 2018 که حباب عرضه اولیه کوین در جریان بود، رویدادهای ICO بسیاری هرروز عرضه می‌شدند. در این زمان، تعداد زیادی از پروژه‌ها توانستند با موفقیت میلیون‌ها دلار جمع‌آوری کنند؛ اگرچه در همین زمان، رویدادهای گمراه‌کننده و کلاهبردارانه بسیاری نیز برگزار شد.

با توجه به اینکه هیچ‌کس به‌طور کامل رویدادهای عرضه اولیه کوین را بررسی نمی‌کند، رویدادهای عرضه اولیه صرافی را می‌توان معتبرتر دانست. بسیاری از ICOها قوانین ایالات متحده را نقض کرده‌اند و منجر به شکل‌گیری شکایت‌های مختلف و درخواست بازپرداخت سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران شده‌اند.

شرکت کردن در رویدادهای عرضه اولیه کوین خطرات بسیار بیشتری به همراه داشت. سرمایه‌گذاران مجبور بودند دارایی بیت‌کوین یا اتر خود را به یک قرارداد هوشمند یا یک وب‌سایت ارسال کنند و امیدوار باشند که در ازای آن توکن دریافت کنند. هر فردی که دانشی اولیه در زمینه قراردادهای هوشمند و مهارت‌های توسعه وب داشته باشد، می‌تواند یک وب‌سایت پرزرق‌وبرق با نقشه مسیری امیدوارکننده ایجاد کند و به تأمین بودجه مشغول شود. چنین روشی قطعاً با مشکلات فراوانی روبه‌رو است و برای هر فردی که در ICOها سرمایه‌گذاری می‌کند، خطرات بسیار زیادی به همراه دارد.

ieo
پروژه‌ها برای برگزاری IEO باید از فیلتر صرافی‌ها عبور کنند.

در مقابل، رویدادهای عرضه اولیه صرافی این خطرات را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. سرمایه‌گذاران به‌جای ارسال مستقیم پول به پروژه، دارایی خود را از طریق کیف پول‌های صرافی ارسال می‌کنند. همچنین، برخلاف رویدادهای ICO که هر فردی می‌توانست با نوشتن یک وایت پیپر سرمایه کلانی به جیب بزند و بعد متواری شود، در رویدادهای IEO نظارت بسیار دقیقی از سوی صرافی میزبان روی تیم‌ها و پروژه‌ها انجام می‌شود و پروژه‌های مشکوک یا تیم‌هایی که مدل تجاری قدرتمندی ندارند، نمی‌توانند عرضه اولیه صرافی داشته باشند.

علاوه بر این، عرضه اولیه صرافی خطرات کمتری به دنبال دارد و در مقایسه با ICOها انعطاف‌پذیرتر است. در عرضه اولیه صرافی، پلتفرم میزبان تضمین می‌کند که توکن‌ها را بعد از اتمام رویداد، وارد فهرست دارایی‌های صرافی خواهد کرد. این امر خروج از موقعیت سرمایه‌گذاری را (در صورت لزوم) برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر می‌کند.

فرصت‌ها و خطرهای عرضه اولیه صرافی

حتی اگر عرضه اولیه صرافی توسط صرافی میزبان به‌طور کامل بررسی شود، باز هم هیچ سرمایه‌گذاری‌ای بدون ریسک نیست. ممکن است تأمین مالی پروژه نتواند چشم‌انداز خود را محقق کند. صرف‌نظر از قیمت اولیه توکن، این امر می‌تواند بر قیمت آینده توکن تأثیرگذار باشد.

با درنظرگرفتن ریسک همیشگی سرمایه‌گذاری‌ها، عرضه اولیه صرافی می‌تواند گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری باشد. در رویداد IEO، شما اغلب توکن‌هایی را خریداری می‌کنید که می‌دانید به‌زودی با نقدینگی بالا در فهرست بازارها قرار می‌گیرند و می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی باشند. با این همه، اینطور نیست که ارزش و بهای تمام توکن‌هایی که در رویدادهای IEO عرضه می‌شوند، در آینده افزایش یابد.

سخن پایانی

تعداد نسبتاً اندک رویدادهای IEO نسبت به رویدادهای ICO باعث می‌شود فقط پروژه‌های مطلوب‌تر بتوانند این رویداد را با موفقیت برگزار کنند و سرمایه‌گذاران نیز فرصت بیشتری برای بررسی پروژه‌ها داشته باشند. اگرچه هیچ روشی بدون خطا نیست، اما حداقل به نظر می‌رسد که اغلب IEOها در مسیر درستی قرار گرفته‌اند.

با این همه، فقط به این دلیل که عرضه اولیه صرافی برگزار می‌شود، به این معنی نیست که همه باید روی این رویدادها سرمایه‌گذاری کنند. بهتر است صرف‌نظر از این که شرکت‌ها و پروژه‌ها چگونه سرمایه موردنیاز خود را جمع‌آوری می‌کنند، شما نیز همیشه پیش از سرمایه‌گذاری، تحقیق و بررسی کامل خود را داشته باشید. شرکت کردن در عرضه اولیه صرافی مزایایی دارد، اما نمی‌توان از خطرات آن نیز چشم‌پوشی کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx