آموزش نصب و استفاده از افزونه وسهام

افزونه وسهام

کسب اطلاع از وضعیت بازار بورس ایران آن هم به سرعت و سهولت برای اکثر معامله‌گرانی که در این بازار فعالیت می‌کنند، دارای اهمیت است. یکی از روش‌های مناسب برای دریافت این اطلاعات استفاده از افزونه وسهام است که امکاناتی نظیر تابلوخوانی را به صورت آنلاین در پلتفرم‌های مختلف فراهم می‌کند.

افزونه وسهام چیست؟

 افزونه یا پلاگین نوعی ابزار جانبی است که به نرم‌افزار اصلی الحاق می‌شود و امکانات جدید و مکملی را جهت بهبود عملکرد یا افزایش کارایی به آن اضافه می‌نماید. معمولا افزونه‌ها در قالب پکیج‌های مجزا جهت دانلود به منظور اضافه کردن قابلیت‌هایی خاص برای عموم ارائه می‌گردند.

افزونه وسهام یک افزونه یا پلاگین مرورگرمحور است که برای انواع مرورگرهای ویندوز، مک و اندروید ارائه شده است و امکانات مختلفی را برای رصد وضعیت بازار بورس و اوراق بهادار فراهم می‌کند.

عناوین مطلب:

قابلیت‌های افزونه وسهام

این افزونه تحلیل سهام، قابلیت‌های جدیدی به سایت تابلو خوانی بورس (TSETMC) اضافه می‌کند و موجب می‌شود معامله‌گران بر حسب نیاز خود اطلاعات لازم را درباره‌ی وضعیت بازار و سهام مدنظر خود دریافت کنند.

با نصب افزونه وسهام بر روی مرورگر خود به قابلیت‌های زیادی دسترسی خواهید داشت که عبارت‌اند از:

  • محاسبه قدرت خریدار به فروشنده حقیقی
  • اتصال به سایت کدال و سهام یاب برای هر سهم
  • محاسبه و نمایش حجم مشکوک
  • محاسبه درصد شناوری سهم
  • ورود یا خروج پول حقیقی
  • متوسط خرید و یا فروش حقیقی
  • تغییرات سهامدارن عمده
  • درصد بازه مجاز تغییرات روزانه
  • پر شدن حجم مبنا طی معاملات روزانه
  • نمودار قدرت خریدار، فروشنده حقیقی در بازه 20 روزه
  • نمودار ورود، خروج پول حقیقی در بازه 20 روزه
  • ارزش صف خرید و یا صف فروش
  • ورود حجم مشکوک به سهم

بیشتر بخوانید: تشخیص ورود پول هوشمند

دریافت افزونه وسهام

افزونه وسهام در سیستم عامل مک و ویندوز برای مرورگرهای Chrome، Firefox و Edge ارائه گردیده است که البته توسعه‌دهنده افزونه، استفاده از مرورگر Chrome را در سیستم عامل‌های مک و ویندوز توصیه می‌کند.

نسخه مخصوص موبایل و تبلت افزونه نیز عرضه شده است که بر روی موبایل برای مرورگر Kiwi قابل نصب است. برای دانلود افزونه وسهام متناسب با سیستم عامل مدنظر، می‌توان به آدرس vasaham.com مراجعه و این افزونه را به صورت رایگان دریافت کرد.

نصب افزونه وسهام بر روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ

در ویدیو زیر آموزش نصب افزونه وسهام توضیح داده شده است:

پس از ورود به «وبسایت وسهام» و انتخاب نوع سیستم‌ عامل، وارد بخش انتخاب مرورگر خواهید شد. در این بخش با انتخاب یکی از مرورگرهای موجود، به صفحه دانلود دانلود افزونه وسهام هدایت خواهید شد.

شما می‌توانید با استفاده از گزینه اضافه کردن افزونه (Add extension) اقدام به دانلود و نصب وسهام بر روی مرورگر خود نمایید. پس از نصب افزونه وسهام کروم یا سایر مرورگرها، با ورود به سایت TSETMC گزینه وسهام در سمت چپ صفحه سایت برای شما نمایان خواهد شد.

دانلود افزونه وسهام
افزونه وسهام؛ قابل نصب بر روی مرورگرهای کروم، فایرفاکس و مایکروسافت اج

نصب افزونه وسهام بر روی موبایل یا تبلت

به دلیل محدودیت‌های اپل و گوگل، افزونه وسهام تنها روی گوشی‌ها و تبلت‌های با سیستم عامل اندروید با مرورگر Kiwi قابل نصب است و افزونه وسهام برای کروم اندروید از طریق Kiwi امکان‌پذیر است. بنابراین برای استفاده از افزونه وسهام بر روی موبایل یا تبلت لازم است ابتدا این مرورگر نصب شود.

پس از دانلود و نصب مرورگر Kiwi روی موبایل یا تبلت خود با استفاده از این مرورگر وارد سایت وسهام شده و به ترتیب با انتخاب گزینه‌های دانلود افزونه -> موبایل و تبلت -> دانلود افزونه برای مرورگر کیوی و زدن add extension، افزونه وسهام را بر روی مرورگر کیوی خود نصب نمایید.

آموزش استفاده از قابلیت‌های افزونه وسهام

با ورود به صفحه اصلی هر سهم در سایت TSETMC اطلاعات کلی آن سهم قابل مشاهده است که با نصب افزونه وسهام، علاوه بر بهبود رابط کاربری، امکانات و اطلاعات بیشتری نمایش داده خواهد شد.

در برخی مواقع به علت سرعت پایین اینترنت یا شلوغی شبکه سایت TSETMC ممکن است، نمایش اطلاعات توسط افزونه وسهام با اختلال مواجه شود، اما در شرایط نرمال، اطلاعات و امکانات موجود در این صفحات عبارت‌اند از:

1.در قسمت منو، این موارد دسته‌بندی شده و قابل دسترس هستند: اطلاعیه جدید کدال، وضعیت جدید نماد، پیام جدید ناظر بازار.

2.مشاهده میانگین حجم خرید و فروش حقیقی و حقوقی: اطلاعات این بخش جهت برآورد قدرت خریدار به فروشنده به کار می‌رود. این شاخص در افزونه وسهام می‌تواند در استراتژی خرید و فروش سهم می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

3.قدرت خریدار به فروشنده: این مورد می‌تواند نمایانگر روند کلی سهم در روزهای آتی باشد. به همین دلیل این گزینه یکی از بهترین قابلیت‌های افزونه وسهام است که در استراتژی خرید و فروش سهم و نوسان‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4.خروج یا ورود پول حقیقی: این شاخص می‌تواند نمایانگر خروج یا ورود سهامداران حقیقی به بازار سهم باشد، بدین صورت که در صورت مثبت بودن این شاخص، میزان خرید کاربران حقیقی سهم بیشتر از میزان فروش کاربران حقیقی است؛ یعنی میزان ورود سهامداران حقیقی به سهم از میزان خروج سهامدارن حقیقی از سهم بیشتر است. این شاخص خود می‌تواند دلیل مناسبی برای ورود به سهم باشد و معمولا در استراتژی‌های خرید و فروش، این شاخص در کنار سایر شاخصه‌ها به عنوان یک عامل مهم مطرح است.

5.میانگین خریدوفروش هر حقیقی: با استفاده از این شاخص می‌توان به اعتبار‌سنجی شاخص‌های دیگر مانند شاخص ورود یا خروج پول حقیقی به سهم، توجه کرد. در این حالت، درصورتی که میانگین خرید هر حقیقی بیشتر از میانگین خروج هر حقیقی باشد، حجم ورود پول حقیقی به سهم مثبت برآورد می‌شود. یعنی حجم ورود کاربران حقیقی به سهم بیشتر از تعداد و حجم خروج کاربران حقیقی از سهم است.

6.قدرت صف خرید و قدرت صف فروش: با استفاده از این شاخص‌ها و مقایسه آن‌ها می‌توان شاخص‌های دیگر را مورد بررسی قرار داد. در صورتی که قدرت صف خرید بیشتر از قدرت صف فروش باشد و اکثر این قدرت در بالای صف قرار گرفته باشد، می‌تواند یک نشانه از صعود قیمتی سهم در ساعات آتی باقی مانده از بازار باشد.

7.نمایش میزان و درصد تکمیل حجم مبنا: هرچه این شاخصه بیشتر باشد نمایانگر معاملات بالای سهم به نسبت میانگین ماهانه آن است. درصورتی که حجم معاملات روزانه سهم بیش از دو برابر میانگین ماهانه معاملات سهم باشد، بیانگر وجود حجم مشکوک در سهم بوده که با بررسی روند قیمتی سهم می‌توان از مثبت یا منفی بودن حجم ورودی اطلاع پیدا کرد.

8.رصد بازه تغییرات مجاز روزانه سهم: این شاخصه که در اطلاعات مربوط به آن در افزونه وسهام قابل مشاهده است به تشخیص نوع سهم و روند عملکرد آن کمک می‌کند.

وسهام
تغییرات ایجاد شده به وسیله افزونه وسهام

برگه‌های سهام در افزونه Vasaham

علاوه بر مواردی که در قسمت قبل به آن اشاره شد، موارد زیر نیز با افزونه وسهام به برگه‌های مربوط به هر سهم در سایت TSETMC افزوده می‌شود که عبارتند از:

1.برگه سابقه: در این بخش، افزونه وسهام حجم‌های مشکوک در سابقه سهم را نمایش می‌دهد که با بررسی روند قبلی قیمتی سهم و پس از شکل‌گیری حجم مشکوک در سهم و با در نظر گرفتن روند کلی بازار، می‌توان به استراتژی مناسبی در مدیریت معاملات در هنگام ورود حجم مشکوک در سهم دست یافت.

2.برگه سهام‌داران: در این برگه اطلاعات کلی سهامداران عمده موجود است که با نصب افزونه وسهام می‌توان در یک نگاه، جریان کلی تغییرات سهم و سهامداران بزرگ شرکت را ارزیابی نمود.

3.برگه حقیقی-حقوقی: با اضافه شدن این برگه، متوجه به وجود آمدن دو گزینه بیشتر با نام‌های نمودار ورود/خروج پول حقیقی و نمودار قدرت خریدار خواهیم شد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد:

  • نمودار ورود/خروج پول حقیقی:در این افزونه با کلیک بر روی گزینه نمودار ورود/خروج پول حقیقی، نمودار 20 روزه تغییرات ورود/خروج پول حقیقی نمایش داده خواهد شد. با استفاده از این نمودار، می‌توان روند ورود و خروج پول حقیقی به سهم را در بازه  20روز گذشته را مورد بررسی قرار داده و جریان روند عملکرد کاربران حقیقی در سهم را تحلیل نمود. ستون‌های آبی در این نمودار نشانگر ورود کاربر حقیقی به سهم بوده و ستون‌های قرمز نشانگر خروج سهامدار حقیقی از سهم است. هرچه میزان و نسبت نمودارهای آبی رنگ نسبت به نمودارهای قرمز بیشتر باشد، نشانه جذب کاربر حقیقی بیشتر به سهم است و بالعکس.
  • نمودار قدرت خریدار: با کلیک بر روی این گزینه، نمودار قدرت خریدار به فروشنده طی بازه 20 روز قبل نمایش داده خواهد شد. در افزونه تحلیل سهام، ستون‌های آبی رنگ نشانگر قدرت خریدار و ستون‌های قرمز نشانگر قدرت فروشنده در بازار سهم است. هرچه تعداد و میزان ستون‌های آبی رنگ در این نمودار بیشتر باشد، سیگنال مثبتی برای روند قیمتی سهم است و هر چه تعداد و میزان ستون‌های قرمز در این نمودار بیشتر باشد سیگنال منفی برای روند قیمتی سهم است.
استفاده از افزونه وسهام
موارد اضافه شده به برگه حقیقی-حقوقی

سوالات متداول

افزونه وسهام چیست؟

این افزونه برای تابلوخوانی و رصد وضعیت بازار بورس روی مرورگرهای کامپیوتر و تلفن همراه نصب می‌شود.

نحوه دریافت و نصب افزونه وسهام به چه صورت است؟

این افزونه از طریق سایت vasaham.com قابل دریافت است. به نحوه‌ نصب آن نیز در این مقاله و سایت مذکور اشاره شده است.

قابلیت‌های افزونه وسهام چه مواردی هستند؟

امکان مشاهده وضعیت نمادهای مختلف بورسی با بررسی ورود یا خروج پول حقیقی و سایر شاخصه‌ها از قابلیت‌های افزونه وسهام است.

نتیجه گیری

با توجه به رایگان بودن افزونه وسهام و سهولت دریافت و نصب آن و امکانات فراوانی که این افزونه به سایت TSETMC اضافه می‌نماید، می‌توان از این افزونه جهت بررسی دقیق‌تر سهام بازار بورس و تعیین استراتژی معاملاتی مناسب استفاده نمود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش تابلوخوانی در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx