پاسخی برای انتقادات وارن بافت از بیت‌کوین

وارن بافت

همه ما بیت‌کوین را به عنوان ارزی می‌شناسیم که برای اولین بار توجه تمام دنیا را به خود جلب کرد و با رشد اعجاب انگیز خود توانست به نسل اول ارز‌های دیجیتال تبدیل شود.

از زمان عرضه تا به امروز جهت گیری‌های متفاوتی در مورد بیت‌کوین شده است و مخالفان و موافقان آن از اشخاص مختلف گرفته تا دولت‌های بزرگ همه جای دنیا گسترده شده‌اند.

شایان ذکر است قبل از خواندن این مطلب به این نکته اشاره کنیم که این مطلب توسط Fangorn یکی از کاربران وب سایت Bitcoin Magazine نوشته شده است و به هیچ عنوان جهت گیری عوامل شبکه بیت‌کوین یا وب سایت بورسینس نیست.

عناوین مطلب:

چندی پیش آقای وارن بافت (Warren Buffett) که به جرت می‌توان گفت یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های فعال در سیستم مالی سنتی است، انتقادات و نظرات خود را در مورد ارز دیجیتال بیت‌کوین بیان کرد که واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به دنبال داشت.

به طور کلی به نظر می‌رسد آقای بافت از سیستم فیاتی که امروزه همچنان دنیای اقتصاد حول محور آن می‌چرخد سود خوبی کسب کرده و از تغییرات احتمالی که در این سیستم رخ می‌دهد هراسان است.

جوابی به انتقادات وارن بافت در مورد بیت‌کوین

به نظر می‌رسد که آقای بافت بیت‌کوین را به عنوان یک سرمایه ارزشمند نمی‌شناسد و به گفته ایشان این پول دیجیتالی هیچ ارزش خاصی ندارد.

باید بگوییم که این تئوری صحیح نیست و بیت‌کوین به عنوان یک ارز دیجیتال، نماینده حقوق مالکیتی در سطحی جهانی است.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین، میراث ارزشمند ساتوشی ناکاموتو!

علاوه بر این سیستم پولی، از بیت‌کوین می‌توان به عنوان بستر گسترده‌ای برای تولد و توسعه نرم افزار‌ها و تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد تا انرژی استفاده شده در قالب پول دیجیتال وارد چرخه اقتصاد شود که نسبت به طلا، اوراق قرضه، سهام، املاک و آثار هنری، منبع بهتری برای ذخیره ارزش بوده و در واقع نسبت به منابع ارزشمند فیزیکی، شکلی جدید و بهبود یافته از دارایی است.

امروزه می‌دانیم که اظهارات بالا در مورد بیت‌کوین کاملاً صادق است و دنیای بلاک‌چین توانسته بسیار قدرتمند ظاهر شود؛ پس چگونه است که آقای بافت می‌تواند بیت‌کوین را بی ارزش بپندارد؟

انتقادات آقای بافت تنها در دو حالت قابل توجیه است: یک اینکه آقای بافت در درک صحیح ارزش شبکه‌های بلاک‌چین و عملکرد آن‌ها در عصر دیجیتال ناتوان است یا اینکه تعمداً سعی در تخریب این سیستم‌های نوآورانه و کوچک نشان دادن قدرت بیت‌کوین و نسل جدید اقتصاد دارد.

چرا که با ظهور عصر جدید اقتصاد، آقای بافت جایگاه خود را به عنوان یکی از چهره‌های برجسته اقتصاد سنتی از دست خواهد داد؛ اقتصادی که قسمت عمده سود خود را نصیب افرادی خاص کرده و سایر افراد تنها می‌توانند سهم کوچکی در آن داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 4 توصیه وارن بافت که می‌توان در بازار کریپتو از آن‌ها استفاده کرد!

در زمان بررسی موضع آقای بافت نسبت به ارز‌های دیجیتال و خصوصاً بیت‌کوین، در نظر گرفتن جایگاه ایشان در دنیای اقتصاد برای داشتن تصویری واضح ضروری است.

چرا بیت‌کوین ارزشمند است؟

آنچه که در زمان بررسی بیت‌کوین از چشم آقای بافت دور مانده، این است که بیت‌کوین بر خلاف سایر سرمایه‌ها فاقد جریان نقدینگی و حالت فیزیکی است. بیت‌کوین در واقع یک نوع پول خاص است که موازی با پول سنتی و به صورت مستقل در گردش است.

ارشمندی بیت‌کوین
از جمله دلایلی که باعث ارزشمند شدن بیت‌کوین می‌شود، می‌توان به امنیت بالا، شبکه‌ای ساخته شده با قوانین ریاضی و فیزیک و ماهیت باز و شفاف آن اشاره کرد.

بیت‌کوین حق و حقوق کاربران خود را بسیار محترم شمرده و حساسیت بسیار بالایی روی این موضوع به خرج می‌دهد بدین معنی که هر مقدار دارایی که داخل شبکه بیت‌کوین داشته باشید برای همیشه محفوظ خواهد بود و هر زمان اراده کنید به شما بازپرداخت می‌شود یا می‌توانید آن را برای شخص دیگری در هر جای دنیا بفرستید.

این حقوق و شفافیت بالا در اغلب نظام‌های اقتصادی وجود ندارد و ارزش بیت‌کوین در کشور‌هایی مانند آرژانتین، ترکیه، لبنان و نیجریه که نظام اقتصادی ضعیف و غیر شفافی دارند ارزش بالاتری دارد.

بیشتر بخوانید: نگاهی کمّی به ارزش بازار و درآمدزایی بیت‌کوین

اگرچه که بیت‌کوین بر خلاف شرکت‌های بزرگی مانند تسلا، کوکا کولا یا جنرال الکتریک و یا شرکت‌های نفتی، محصول خاصی تولید نمی‌کند، اما بهترین حق و حقوق مالکیتی حال حاضر دنیا را به کاربران خود ارائه می‌کند که توسط هر انسانی از هرکجای کره زمین قابل دسترسی است؛ کافی است تنها یک کانکشن اینترنتی داشته باشید!

حالا می‌توان درک کرد که ارزشمند شمردن حقوق مالکیت چقدر از اهمیت بالایی برخوردار است به نحوی که عمده ارزش بیت‌کوین نیز از موفقیت این شبکه در تحقق این حقوق برای کاربران و اعتمادی که کاربران به بیت‌کوین دارند ناشی می‌شود.

داشتن حقوق مالکیتی یکی از مهم‌ترین پایه‌های داشتن اقتصادی پویا و شکوفا است و وقتی به این فکر کنیم که بیت‌کوین تا چه اندازه در تحقق این مهم تلاش کرده و حساسیت بسیاری روی این مؤلفه از شبکه به خرج می‌دهد، می‌توانیم ارزش واقعی آن را ببینیم.

نمودار بیت‌کوین
نمودار قیمت بیت‌کوین از زمان عرضه تا کنون

برای درک ارزش بیت‌کوین باید پا را فراتر از چارچوب‌های محدودی مانند پول و املاک فیزیکی بگذاریم و این کار برای افرادی مانند وارن بافت که از نوجوانی در این بازار‌های مالی سنتی پر از سپرده‌های فیزیکی فعالیت داشته‌اند کمی دشوار است.

آقای بافت مانند فرزند عزیز نظام اقتصادی سنتی است که با ترفندها، نحوه عملکرد و نحوه کسب سود در آن به خوبی آشنا است و از طریق واسطه‌هایی که دارد اطلاعات بسیار مفیدی برای تنظیم معاملات خود و کسب سود روزافزون به دست می‌آورد؛ سیستمی که به دست انسان‌های محدودی در جهت منافع خودشان کنترل می‌شود.

در صورتی که آقای بافت به درک صحیحی در مورد بیت‌کوین دست یافته باشد، به خوبی می‌داند که بیت‌کوین تهدیدی برای سیستم اقتصادی نا عادلانه فعلی محسوب می‌شود؛ سیستمی که سود خوبی را نصیب فرزندان خود کرده است و برای سایر افراد با محدودیت‌هایی همراه است.

داستان از آن جایی جالب می‌شود که به یاد بیاوریم که دولت‌های بزرگی مانند دولت چین سعی در محدود کردن و حتی منع بیت‌کوین داشته و دارند چرا که این بیت‌کوین به تمامی افراد آزادی عمل به مراتب بیشتری در حوزه اقتصاد می‌دهد.

بر این اساس، موضعی که آقای بافت و هم کیشان وی نسبت به بیت‌کوین دارند و نسبت به آن بد بین هستند، قابل توجیه خواهد بود چرا که با روی کار آمدن یک سیستم مستقل، دموکراسی به دنیای اقتصاد تزریق شده و افراد از آزادی بیشتری در این حوزه برخوردار خواهند بود؛ بدین صورت کنترل اقتصاد از دسترس یک عده خاص خارج شده و میان تمامی افراد جامعه تقسیم می‌شود.

همبستگی میان نظرات آقای بافت و دولت کمونیست چین تا جایی پیش رفته که آقای بافت از دولت چین به عنوان نمادی یاد کرده که سایر دولت‌ها نیز باید از آن تقلید کرده و این تکنولوژی جدید و در حال پیشرفت را محدود و حتی تحریم کنند.

آن چه مانند پشتوانه قدرتمندی از بیت‌کوین حمایت کرده و به آن ارزش می‌دهد، عدم وابستگی و آزادی عمل آن است. اقتصاد همیشه جزئی از سیاست بوده و سیاست مداران و سیستم‌های بانکی با عدم درایت و مدیریت اشتباه ضربه‌های بسیاری به نظام اقتصادی کشور‌های مختلف زده‌اند.

بیت‌کوین خود یک سیستم اقتصادی مستقل است که همراه با سیستم اقتصادی سنتی عمل کرده و افراد هر جایی که در سیستم اقتصادی قدیمی دچار مشکل شده و نتوانند نیاز‌های خود را برآورده کنند، می‌توانند از بیت‌کوین و فناوری بلاک‌چین برای حل مشکلات خود استفاده کنند.

 بیشتر بخوانید: بیت‌کوین جنبشی در جهت آزادی مالی است!

بلاک‌چین بیت‌کوین
بیت‌کوین به عنوان شبکه‌ای متشکل از فرمول‌های ریاضی و ترکیبی پیچیده با تکنولوژی، توانسته اکوسیستمی بسیار قابل انعطاف پدید آورد و الگویی برای بلاک‌چین‌های دیگر باشد.

یکی دیگر از عللی که باعث ارزشمند بودن بیت‌کوین می‌شود، احتمال تغییر سیستم و نظام اقتصادی است. چرا ما خودمان را بیمه می‌کنیم و به بیمه پول می‌دهیم؟

بیت‌کوین امروزه مانند یک نوع بیمه کردن است. حتی در صورتی که احتمال تغییر سیستم اقتصاد سنتی به سیستم اقتصاد مبتنی بر بلاک‌چین حدود یک درصد باشد، باید به این نکته توجه داشت که تمامی دارایی‌های دیگر قیمتی جدید مطابق بیت‌کوین خواهند داشت.

بسته به این که این تغییر چقدر طول بکشد، تعیین ارزش همه چیز روی 21 میلیون عدد بیت‌کوین ارزش این توکن را به شدت بالا می‌برد. نداشتن بیت‌کوین در اقتصادی که حول محور این رمز ارز می‌چرخد حقیقتاً می‌تواند فاجعه بار باشد؛ می‌توانیم خودمان را از الآن بیمه کنیم!

بیشتر بخوانید: 7 تصور اشتباه درباره بیت‌کوین که مانع سرمایه گذاری شما می‌شوند!

یکی دیگر از دلایلی که باعث ارزشمند بودن بیت‌کوین می‌شود، توانایی آن در انتقال پول در سرتاسر کره زمین است. شبکه بیت‌کوین با استفاده از شبکه لایتنینگ (Lightning Network) قادر است تراکنش‌های ارز را در مدت زمانی کوتاه با هزینه ناچیز انجام دهد.

بدین صورت تمامی واسطه‌هایی که توانایی انتقال پول را به صورت بین المللی فراهم می‌کنند اعم از VISA، Mastercard، Western Union، بانک‌های بین المللی و صرافی‌های خارجی دیگر جذابیت چندانی برای کاربران نخواهند داشت چرا که بیت‌کوین علاوه بر سرعت بالاتر و هزینه کمتر، تراکنش‌های خود را با شفافیتی مثال زدنی به انجام می‌رساند.

برای افرادی که از سیستم‌های انتقال ارز بین المللی استفاده می‌کنند، بیت‌کوین بدون شک گزینه بهتری است و این خود دلیلی بر ترجیح این سیستم به روش‌های پرداخت سنتی محسوب می‌شود که باعث ارزشمند بودن بیت‌کوین می‌شود.

از آنجایی که شبکه بیت‌کوین یک نرم افزار است، به راحتی می‌توان آن را ارتقا داد و برنامه ریزی کرد. این خود باعث شده یک اکوسیستم بسیار وسیع از نرم افزار‌هایی بر پایه بیت‌کوین پدید بیاید که هر روز گسترده‌تر می‌شود.

اگرچه اقتصاد سنتی نهایت سعی و تلاش خود را کرده تا با پیشرفت تکنولوژی خود را آپدیت نگه دارد اما متأسفانه این سیستم ذاتاً دچار محدودیت‌هایی است که تکنولوژی از جبران آن‌ها عاجز است.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم مطالب گفته شده را در یکی دو پاراگراف خلاصه کنیم، باید بگوییم که نظرات آقای بافت به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین افراد دنیای اقتصاد، در مورد بیت‌کوین که به نظر می‌رسد آینده دنیای اقتصاد باشد خنده دار به نظر می‌رسد.

آقای بافت باید با علم و دانش بیشتری در مورد بیت‌کوین اظهار نظر می‌کردند چرا که سخنان ایشان سه‌ها یا عمده ممکن است افراد زیادی را از سرمایه گذاری روی بیت‌کوین منصرف کند و این امر ممکن است برای افرادی که سخنان و انتقادات ایشان را جدی می‌گیرند، آسیب رسان باشد.

بیت‌کوین با پیشرفتی که طی چندین سال از زمان عرضه تا به امروز داشته است ذهن بسیاری را درگیر این سؤال کرده که آیا زمان ایجاد تغییراتی بنیادین در اقتصاد سنتی ما فرا رسیده است؟ آیا وقت آن رسیده اسکناس‌های کاغذی خود را با واحدهای پولی عوض کنیم که حتی نمی‌توانیم آن‌ها را در دست بگیریم؟

مجادله گسترده‌ای که میان موافقان و مخالفان رمز ارزها در جریان است نشان می‌دهد که تغییرات محتمل اقتصادی در دنیایی که حول تکنولوژی می‌چرخد، نباید چندان دور باشد. 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

رازهای موفقیت وارن بافت در سرمایه گذاری

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx