7 تصور اشتباه درباره بیت‌کوین که مانع سرمایه گذاری شما می‌شوند!

هفت تصور اشتباه درباره بیت‌کوین

این روزها که بیت‌کوین و رفتار قیمتی آن، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است؛ بد نیست نگاهی به باورهای اشتباهی که مردم درباره این ارز دیجیتال دارند، بیندازیم.

در این مقاله، هفت تصور اشتباه راجع به بیت‌کوین را بررسی کرده و داستان واقعی درباره هرکدام از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که هنوز به بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر اطمینان ندارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا تصورات اشتباه شما درباره بیت‌کوین از بین برود. 

عناوین مطلب:

تصور اول: بیت‌کوین یک حباب است!

اگرچه برخی از مردم بیت‌کوین را به عنوان یک سرمایه‌گذاری سوداگرانه با بازدهی رویایی خریداری می‌کنند؛ اما این بدان معنا نیست که بیت‌کوین خود یک حباب باشد.

بیشتر بخوانید: حباب کریپتو، واقعیت یا تهمت؟

بعد از مدتی، سرمایه‌گذاران به این نتیجه می‌رسند که قیمت فعلی آن دارایی بیش از ارزش واقعی آن است، بنابراین حباب می‌ترکد و بسیاری از این سرمایه‌گذاران وارد ضرر می‌شوند.

به عنوان مثال، یکی از معروف‌ترین حباب قیمتی مربوط به لاله‌های هلندی در قرن هفدهم است. این رویداد به نام “شیدایی لاله‌ها” معروف است که در آن زمان، قیمت لاله‌های رنگارنگی که در هلند وجود داشت 26 برابر شد. این حباب شش ماه ادامه داشت و بعد از آن سقوط کرد و هرگز بهبود نیافت.

داستان واقعی:

واقعیت درباره این تصور اشتباه این است که بیت‌کوین در طول 13 سال عمر خود، چرخه‌های قیمتی زیادی را تجربه کرده که هربار خود را بهبود داده و سقف‌های قیمتی جدیدی را به ثبت رسانده است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که مانند هر فناوری نوظهور دیگری که رشد و کاهش قیمت در آن‌ها وجود دارد، بیت‌کوین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره شاهد نوسانات قیمتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نگاهی کمّی به ارزش بازار و درآمدزایی بیت‌کوین

بیت‌کوین حباب است
وجود نوسانات قیمتی در بیت‌کوین طبیعی است و دلیلی بر حباب بودن آن نخواهد بود.

به عنوان مثال، در دهه 90 میلادی سهام شرکت آمازون، ناگهان از 100 دلار به 5 دلار سقوط کرد؛ اما امروزه این شرکت یکی از باارزش‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌ها در جهان است.

آن‌ها می‌گویند که هر بار قیمت بیت‌کوین رشد کرده و سپس کمی عقب‌نشینی داشته است؛ اما در نهایت زمانی می‌رسد که قیمت آن پایدار شده و به ثبات برسد.

تصور دوم: بیت‌کوین کاربردی در دنیای واقعی ندارد

منتقدان بیت‌کوین تمایل دارند که وانمود کنند بیت‌کوین در دنیای واقعی کاربرد خاصی ندارد و اگر هم کاربردی دارد، فقط برای فعالیت‌های غیرقانونی است؛ اما هیچ‌کدام از این گفته‌ها درست نیست.

بیشتر بخوانید: چرا کریپتو به یک جریان اصلی تبدیل شده است؟ 8 کاربرد ارزهای دیجیتال

علاوه بر این، نهادها و شرکت‌های بزرگ از بیت‌کوین به عنوان روشی برای مبارزه با تورم و حفظ ارزش دارایی خود استفاده می‌کنند.

داستان واقعی:

در سال‌های اخیر، شاهد آن بودیم که بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی مقاوم در برابر تورم همانند طلا رفتار کرده و روز به روز محبوب‌تر شده است؛ تا جایی که لقب “طلای دیجیتال” به آن داده‌اند.

علاوه براین، شرکت‌های بزرگ بسیاری همچون تسلا، مایکرواستراتژی و اسکوئر، میلیون‌ها یا حتی میلیاردها دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بهتر دارایی‌های خود را مدیریت کنند.

همچنین، بسیاری از شرکت‌ها و فروشگاه‌ها در سرتاسر جهان، امکان پرداخت با بیت‌کوین را جهت خرید محصولات خود به درگاه‌های پرداخت‌شان اضافه کرده‌اند.

پرداخت با بیت‌کوین
کم کم پرداخت به وسیله بیت‌کوین در بسیاری از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها باب شده است؛ این موضوع نشان‌دهنده کاربرد بیت‌کوین در دنیای واقعی است.

بیت‌کوین نیز مانند طلا کمیاب است (تنها 21 میلیون بیت‌کوین وجود دارد)؛ البته طلا سنگین است و نگهداری و حمل و نقل آن دشوار است؛ از سوی دیگر، بیت‌کوین به راحتی ارسال یک ایمیل، به هر آدرسی که بخواهید ارسال می‌شود.

درست است که بیت‌کوین در سال‌های اولیه جهت پرداخت در دارک وب مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما زمانی که اولین بازار بزرگ دارک وب بسته شد، تنها پس از چند روز قیمت بیت‌کوین افزایش یافت و به افزایش قیمت خود ادامه داد.

همانند هر نوع پول دیگری، بیت‌کوین نیز مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد؛ اما در مقایسه با دلار آمریکا، استفاده‌‌های غیرقانونی از بیت‌کوین قابل چشم‌پوشی است. براساس گزارش‌های موجود، در سال 2019 تنها 2.1 درصد از حجم تراکنش‌های بیت‌کوین مربوط به فعالیت‌های مجرمانه بوده است.

بیشتر بخوانید: دارک پول (Dark Pool) یا استخر سیاه؛ دالان‌های خصوصی معاملات!

تصور سوم: بیت‌کوین ارزش واقعی ندارد 

عده‌ای معتقدند که چون بیت‌کوین هیچ پشتوانه فیزیکی ندارد، پس هیچ ارزشی هم ندارد؛ اما در پاسخ باید بگوییم که پول‌های دولتی مانند دلار آمریکا نیز چنین پشتوانه‌ای ندارند!

بیشتر بخوانید: پول بی‌پشتوانه (فیات) چیست؟

علاوه بر این، طراحی بیت‌کوین به گونه‌ای است که تعداد آن محدود است و همین امر سبب می‌شود که از تورم دور بماند. این در حالی است که چاپ اسکناس به تعداد زیاد، باعث ایجاد تورم در ارزهای دولتی خواهد شد.

داستان واقعی:

همانطور که گفتیم تنها 21 میلیون بیت‌کوین وجود دارد که این موضوع از عوامل اصلی ایجاد ارزش در بیت‌کوین است.

علاوه ‌براین، تعداد بیت‌کوین‌های استخراج‌ شده نیز با گذشت زمان کمتر شده و هر 4 سال یکبار، در رویدادی به نام هاوینگ (Halving)، پاداش‌های پرداختی به استخراج‌کنندگان در شبکه به نصف کاهش می‌یابد.

این موضوع، باعث کاهش همیشگی عرضه‌ این ارز دیجیتال و حفظ ارزش آن خواهد شد. در واقع بر اساس اصل اقتصادی کمیابی، قیمت بیت‌کوین در بلندمدت روند صعودی داشته است؛ به طوریکه در ابتدا قیمت آن از کمتر از یک پنی شروع شد و در اواسط فوریه 2021 به بیش از 50000 دلار رسید.

بیت‌کوین، مقاوم در برابر تورم
اگرچه بیت‌کوین پشتوانه فیزیکی ندارد؛ اما برخلاف ارزهای دولتی، به دلیل محدودیت در تعداد، ، در برابر تورم مقاوم است.

همچنین بیت‌کوین ارزش خود را از طریق ماینینگ که کامپیوترهای قدرتمند در سرتاسر جهان انجام می‌دهند، به دست می‌آورد. این کار ماینرها موجب اعتبارسنجی و ایجاد امنیت در تراکنش‌ها نیز می‌شود.

پس در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که بیت‌کوین با خاصیت کمیاب بودن خود، همواره ارزش خود را حفظ کرده و خودش ابزاری برای جلوگیری از تورم است. بنابراین، نه‌تنها بیت‌کوین بی‌ارزش نیست، بلکه با گذشت زمان ارزشش بیشتر خواهد شد.

تصور چهارم: ارز دیجیتال دیگری جای بیت‌کوین را خواهد گرفت.

بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال جهان است که تا به امروز واقعا موفق عمل کرده است.

اگرچه ارزهای دیجیتال دیگری خود را رقیب بیت‌کوین معرفی کرده و وعده‌های بسیاری داده‌اند؛ اما تا به امروز هیچ‌کدام نتوانسته‌اند از نظر ارزش بازار و رتبه، به بیت‌کوین برسند. 

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین بعدی بازار کدام است؟ معرفی 3 رقیب برای بیت‌کوین!

داستان واقعی:

 اگرچه در دهه گذشته، هزاران ارز دیجیتال رقیب ایجاد شده است، اما بیت‌کوین همیشه با اختلاف قابل توجهی از نظر ارزش بازار، با ارزش‌ترین ارز دیجیتال بوده و باقی می‌ماند.

بیت‌کوین به تنهایی 60 درصد از فضای بزرگ ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده و محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار کریپتو است؛ بنابراین بعید است به این راحتی‌ها رتبه‌ خود را به ارز دیجیتال دیگری واگذار کند.

بیت‌کوین غیرمتمرکز است، به این معنا که به جای یک سازمان مرکزی، یک جامعه جهانی از ماینرها و نودها آن را اداره می‌کنند. به عنوان مثال، اگر نیاز باشد که زیرساخت بیت‌کوین برای افزودن قابلیت‌ها، ویژگی‌های جدید یا محافظت در برابر یک باگ تغییر کند، برای این کار جامعه بیت‌کوین می‌تواند فورکی را برای ارتقای شبکه آغاز کند.

به منظور انجام ارتقا، باید اکثریت 51 درصد از جامعه بیت‌کوین رای موافق بدهند و از این تغییر حمایت کنند. این فرآیند به بیت‌کوین اجازه می‌دهد تا همانند ارتقا SegWit که در سال 2017 انجام شد، مطابق با نیاز شبکه سازگار شود و به تکامل برسد.

از آنجایی که بیت‌کوین متن‌باز (Open Source) است، توسعه‌دهندگانی که قادر نیستند اجماع جامعه را به دست آورند، می‌توانند یک هاردفورک از بلاک‌چین بیت‌کوین ایجاد کنند و یک ارز دیجیتال مستقل و جدیدی را به وجود بیاورند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بیت‌کوین‌کش با بیت‌کوین چیست؟

پادشاه ارزهای دیجیتال
بیت‌کوین 60 درصد از فضای بازار کریپتو را به خود اختصاص داده و این یعنی محبوبیت آن بالاست و ارز دیجیتال دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

البته ناگفته نماند که حجم عظیمی از نوآوری‌ها در این فضا در حال رخ دادن است و می‌توان رقیب بزرگتری را برای بیت‌کوین تصور کرد؛ اما با توجه به شرایط فعلی، احتمالا به این زودی‌ها جایگزینی برای بیت‌کوین وجود نخواهد داشت.

تصور پنجم: سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین، قمار است!

درست است که بیت‌کوین در دهه گذشته نوسانات قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده است؛ اما این نوسانات برای چنین بازار جوان و درحال رشدی طبیعی است.

از سال 2010 و تولد اولین بلاک در بلاک‌چین بیت‌کوین، سال‌های زیادی می‌گذرد و طی این سال‌ها ارزش بیت‌کوین چندین برابر شده است.

در طول ماه‌های گذشته، ارزش بازار این ارز دیجیتال حتی از 1 تریلیون دلار هم فراتر رفته که این میزان، رقم قابل توجهی است. همچنین، اخیرا شاهد تلاش‌های مختلفی برای قانون‌مندسازی بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف بودیم که باعث شده شرکت‌های تجاری بزرگ و سرشناس هم در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند.

داستان واقعی:

سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین قمار نیست؛ زیرا در قمار شانس برنده ‌شدن تصادفی است، در حالی که اگر به چارت قیمتی بیت‌کوین نگاه کنید متوجه می‌شوید که خط روند بلندمدت آن در طول دهه‌ اخیر صعودی بوده است.

علاوه بر این، شما می‌توانید از استراتژی‌های کاربردی جهت کم کردن نوسانات بیت‌کوین استفاده کنید. یکی از استراتژی‌های محبوب جهت سرمایه‌‌گذاری، میانگین‌گیری هزینه دلار (DCA) است.

در این استراتژی، بدون در نظر گرفتن شرایط بازار، هر هفته یا هر ماه یک مقدار ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنید و بدون اینکه نگران نوسانات موجود در بازار باشید، در بلندمدت سود خوبی به دست می‌آورید.

نکته‌ دیگر این است که براساس تحقیقاتی که بلومبرگ انجام داده، میزان نوسانات بیت‌کوین نسبت به سال‌های اخیر کمتر شده و قیمت آن تا حدودی پایدارتر شده است. دلیل این موضوع هم استقبال عمومی مردم و سرمایه‌گذاری شرکت‌های تجاری بزرگ در آن است.

شرکت تسلا و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین
شرکت‌های بزرگی همچون تسلا، در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده پذیرش گسترده بیت‌کوین است.

البته نباید فراموش کرد که بیت‌کوین در سابقه‌ خود چرخه‌های نزولی زیادی را هم تجربه کرده است که همین موضوع به سرمایه‌گذارن ریسک‌های احتمالی در بازار را گوشزد می‌کند.

اینکه بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در سبد سرمایه‌گذاری شما باشد یا خیر، کاملا به شرایط شخصی، تحمل ریسک و افق زمانی سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد.

تصور ششم: بیت‌کوین امن نیست

تاکنون شبکه بیت‌کوین هک نشده است و همین جمله می‌تواند این تصور اشتباه را نقض کند؛ اما بیایید کمی بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم.

اولین موضوع این است که کدهای بیت‌کوین متن باز هستند و تمام کدهای آن در اختیار عموم قرار دارند؛ بنابراین متخصصان زیادی این کدها را بررسی کرده و تاکنون با مشکلی مواجه نشده‌اند.

نکته جالب بعدی این است که، بیت‌کوین اولین سیستم مالی بود که مشکل دوبار خرج کردن (Double Spending) را حل کرد. این یعنی سیستم بیت‌کوین به‌گونه‌ای طراحی شده که هیچ‌کس نمی‌تواند بیت‌کوین‌های خود را دو بار یا بیشتر در جاهای مختلف خرج کند.

همچنین تراکنش‌های بیت‌کوین غیرقابل برگشت هستند؛ یعنی نمی‌توانید بعد از پرداخت با بیت‌کوین، مجدد آن را برگشت بزنید.

داستان واقعی:

تصورات اشتباهی که درباره بیت‌کوین وجود دارد، ناشی از حملات به خدمات شخص ثالثی است که از بیت‌کوین استفاده می‌کنند و خود شبکه بیت‌کوین هیچ ارتباطی به این حملات ندارد.

هک‌های اولیه که در شرکت‌های بیت‌کوین (مانند موردی که در صرافی Mt.Gox در ژاپن رخ داد) اتفاق افتاده، اعتماد کاربران به امنیت شبکه بیت‌کوین را خدشه‌دار کرده است.

علاوه بر این، پروتکل اصلی بیت‌کوین از زمان ایجاد آن در سال 2009، به صورت کاملا ایمن و با آپ‌تایم 99 درصدی مشغول به کار است.

امنیت بیت‌کوین را نودهای قدرتمند با توان محاسباتی بالا در سرتاسر جهان، تامین می‌کنند. بنابراین با وجود این نودها، هیچ نقطه شکستی در شبکه بیت‌کوین وجود ندارد.

 تصور هفتم: بیت‌کوین برای محیط زیست مضر است

برای ادامه‌ حیات بیت‌کوین، استخراج یک امر ضروری برای آن است و انرژی زیادی هم برای انجام آن صرف می‌شود.

اما این موضوع نباید باعث شود که بیت‌کوین را متهم به آسیب زدن به محیط زیست کنیم؛ چراکه اقتصاد فعلی نیز خودش به انرژی زیادی نیاز دارد.

به عنوان مثال، سیستم بانکی کشورها را در نظر بگیرید؛ اداره‌ این سیستم‌، انجام تراکنش‌ها و فعالیت خودپردازها نیاز به مصرف انرژی زیادی دارند. در واقع نکته‌ مهمی که باید آن را بررسی کنیم این است که نسبت مزایای بیت‌کوین به مصرف انرژی آن در مقایسه با سیستم بانکی فعلی در چه وضعیتی قرار دارد.

داستان واقعی:

براساس تحقیقاتی که توسط صندوق سرمایه‌گذاری Ark Investment Management در نیویورک انجام شده، بیت‌کوین بسیار کارآمدتر از سیستم بانکداری سنتی و استخراج طلا در مقیاس جهانی است.

بخش قابل توجهی از استخراج بیت‌کوین به وسیله منابع انرژی تجدیدپذیر (مانند انرژی بادی، آبی و خورشیدی) تامین می‌شود. براساس شاخص مصرف برق کمبریج بیت‌کوین، میزان واقعی مصرف انرژی از 20 درصد تا 70 درصد متغیر است.

مصرف انرژی بیت‌کوین
ترکیب انرژی بادی و خورشیدی، بهینه‌ترین روش تولید برق و مصرف انرژی برای استخراج بیت‌کوین است.

محققان کمبریج می‌گویند: ” در حال حاضر ردپای زیست محیطی بیت‌کوین، در بهترین حالت خود قرار دارد.”

حتی می‌توان گفت که انگیزه‌های اقتصادی موجود در استخراج بیت‌کوین، به ایجاد نوآوری در انرژی پایدار کمک می‌کند؛ چراکه در دنیایی که انرژی‌های تجدیدپذیر به ارزان‌ترین گزینه تبدیل شده‌اند، ماینرها دائما به دنبال افزایش سود و کاهش هزینه‌های برق خود هستند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، داشتن تصورات غلط درباره بیت‌کوین کار راحتی است اما واقعیت این است که بسیاری از آن‌ها درست نیستند.

تصورات اشتباهی همچون امن نبودن بیت‌کوین، آسیب به محیط زیست و قمار بودن آن، از جمله تصورات اشتباهی است که در این مقاله برای هرکدام دلایل قانع کننده ارائه دادیم تا ثابت کنیم که این تصورات اشتباهند.

به هرحال هر نوع سرمایه‌گذاری ریسک‌های خودش را دارد؛ اما نباید اجازه دهیم که تصورات غلط درباره بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، مانع از سرمایه‌گذاری ما شوند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد عارف عزیزی

جهان سپاس بابت توضیحات مفیدتان!

سلامت باشید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx