بیت‌کوین جنبشی در جهت آزادی مالی است!

بیت‌کوین و اهداف آن

با ظهور کریپتو و ارزهای دیجیتال، شبکه‌های بلاک‌چینی روز به‌روز درحال پیشرفت و گسترش هستند.

مردم، بیش از هر زمان دیگری در این تکنولوژی به صورت فعالانه شرکت می‌کنند و درباره آن آگاهی به دست می‌آورند.

حتی موسساتی که زمانی ارزهای دیجیتال را رد می‌کردند، در حال حاضر میلیون‌ها دلار از سرمایه‌شان را به این حوزه اختصاص داده‌اند.

عناوین مطلب:

شرکت‌ها و بانک‌های معروف جهان همچون جی‌پی‌مورگان و گلدمن ساکس، به صورت ماهانه گزارش‌هایی از سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال خود منتشر می‌کنند.

با این حال، فناوری بلاک‌چین با نکات منفی نیز همراه بوده است. در حالی که رشد اولیه فضای کریپتو در سال 2017 با بیت‌کوین آغاز شد (اولین باری که افراد، چیزهای زیادی درباره بیت‌کوین یاد گرفتند)، پیشرفت‌های اخیر در این حوزه حول پلتفرم‌ها و ارزهای دیجیتال دیگری متمرکز شده است.

به نظر می‌رسد که اینفلوئنسرها و شبکه‌های اجتماعی فعال در حوزه کریپتو، بیشتر بر روی میم‌کوین‌ها و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) متمرکز شده‌اند.

به عنوان مثال، در گروه‌های اجتماعی ارزهای دیجیتال مانند Reddit، اکثر حرف‌ها و نظرات درباره ارزهای دیجیتال فرعی و برنامه‌های غیرمتمرکز اجرا شده روی پلتفرم‌هایی غیر از بیت‌کوین است.

برای این جوامع، بیت‌کوین خسته‌کننده است و صرفا آن را یک جهش در فناوری بلاک‌چین می‌دانند، و نه بیشتر!

این موضوع با تمایل بیشتر افراد به مقایسه بیت‌کوین با طلا، آشکارتر می‌شود؛ با اینکه این مقایسه قابل قبول و گاهی دقیق است، اما بیت‌کوین را به عنوان یک دارایی ساده معرفی می‌کند؛ یک دارایی که باید تا مدت‌ها در گوشه‌ای نگه داریم و فراموشش کنیم.

مقایسه بیت‌کوین با طلا
بسیاری از سرمایه‌گذاران، بیت‌کوین را با طلا مقایسه می‌کنند.

این دیدگاه، دقیقا برخلاف دیدگاهی است که نسبت به پلتفرم‌هایی مانند اتریوم و زیرمجموعه‌های آن وجود دارد؛ به عنوان مثال، در بورس نیویورک، ارز اتریوم به عنوان یک نوآوری و یک “سهام تکنولوژی” دیده می‌شود.

البته گروهی هم که مخالف بیت‌کوین هستند و بیشتر به سرمایه‌گذاری در بلاک‌چین‌های مدرن روی می‌آورند، این سوال را نیز می‌پرسند و چون جواب منطقی برای آن ندارند، به طور کامل از بیت‌کوین صرف نظر می‌کنند.

مطمئنا دو گروه در جامعه طرفداران بیت‌کوین وجود دارد؛ کسانی که معتقدند بهترین راه برای رقابت بیت‌کوین با شبکه‌های دیگر، توسعه قراردادهای هوشمند و قابلیت‌های دیفای آن است و عده‌ای که معتقدند هدف بیت‌کوین از ابتدا، فراتر از ارزهای دیجیتالی دیگر است.

اخیرا، یکی از محققان به نام Guillaume Girard، مقاله‌ای درباره این دو گروه نوشته که در این مقاله، گروه اول را “پیشتازان بیت‌کوین” و گروه دوم را “محافظه‌کاران بیت‌کوین” معرفی کرده است. اگرچه نباید درباره بیت‌کوین از القاب سیاسی استفاده کرد، اما به نظر می‌رسد که این اسامی بهترین توصیف برای این دو گروه است.

همانند یک انشعاب سیاسی، اعضای هر دو حزب بر این باورند که فلسفه‌ها و ایده‌های آن‌ها برای تکامل بیت‌کوین بهتر است و به آن در رقابت با سایر پلتفرم‌ها کمک می‌کند؛ اما اگر بخواهیم مانند مباحث سیاسی به این موضوع نگاه کنیم، به نظر می‌رسد که وجود یک روش فکری برای رشد بیت‌کوین مفیدتر خواهد بود تا وجود چندین روش.

اگرچه نوآوری انجام شده در شبکه لایتنینگ بیت‌کوین شگفت‌انگیز است و به توسعه‌دهندگان امکان توسعه برنامه‌های بیشتری در بلاک‌چین بیت‌کوین می‌دهد؛ اما باز هم بیت‌کوین نباید با بلاک‌چین‌های دیگر رقابت کند.

بیشتر بخوانید: والت‌های شبکه لایتنینگ؛ معرفی 12 کیف پول لایتنینگ

در ادامه دلایلی را برای توجیه موقعیت فعلی بیت‌کوین و اینکه چرا بیت‌کوین یک دارایی پایدار است، ارائه خواهیم داد:

بلاک‌چین‌های مدرن به عنوان لایه‌های اپلیکیشن عمل می‌کنند

شبکه‌های بلاک‌چینی جدید به منظور تامین قدرت دارایی‌های دیجیتال طراحی نشده‌اند، بلکه برای تقویت برنامه‌های کاربردی ساخته شده روی بلاک‌چین، طراحی شده‌اند.

این امر در شبکه‌های بلاک‌چینی مدرن که اکثرا برای جذب توسعه‌دهندگان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و از تعداد DApp های زیاد با قدرت پردازش بالایی برخوردارند، صادق است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره شبکه استکس (Stacks) و کوین STX

ایجاد پلتفرم‌های NFT و رشد بلاک‌چین‌های مدرن

با وعده درصد بازده سالانه (APY) بالا در بسیاری از پلتفرم‌های NFT و قفل شدن مقدار قابل توجهی دارایی در آن‌ها، پول زیادی صرف خرید و فروش NFT ها می‌شود که این امر، افزایش ترافیک و بالا رفتن ارزش کلی بلاک‌چین میزبان را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: استخر استیکینگ چیست؟ + نکات مهم در انتخاب Staking Pool

جایگاه ویژه قراردادهای هوشمند در آینده

قراردادهای هوشمند به تمرکززدایی و ایجاد یک اینترنت منبع باز کمک فراوانی می‌کنند. بنابراین، امروزه استفاده از آن‌ها در شبکه‌های بلاک‌چینی بسیار مهم و قابل توجه است.

بنابراین، توسعه‌دهندگان بسیاری مجدد به بیت‌کوین روی آورده‌اند تا با کمک شبکه لایتنینگ، برنامه‌ها و پلتفرم‌های خود را گسترش دهند.

سخن پایانی

هدف این مقاله ممانعت از پذیرش قراردادهای هوشمند توسط اکوسیستم بیت‌کوین نیست، بلکه ارائه دیدگاهی بهتر از تفکر درباره بیت‌کوین، در ارتباط با سایر بلاک‌چین‌ها است.

سیستم مالی بیت‌کوین توسط بلاک‌چین پشتیبانی می‌شود و برای کسانی که همچنان به چشم‌انداز ساتوشی ناکاماتو معتقدند، کاربردهای بسیاری دارد. در واقع در وایت پیپر بیت‌کوین، هیچ اشاره‌ای به برنامه‌های کاربردی درون زنجیره‌ای (On-chain) یا قراردادهای هوشمند نشده است.

این وایت پیپر دقیقا آنچه که بیت‌کوین هست را توصیف می‌کند: یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز که به کاربران اجازه می‌دهد تراکنش‌های خود را به صورت ناشناس و از طریق شبکه همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه ارسال کنند.

زبان برنامه ‌نویسی بیت‌کوین عمدا محدود است؛ چراکه سازندگان بیت‌کوین، آن را برای ایجاد تراکنش‌های مالی پیچیده ساخته‌اند؛ نه برای ایجاد برنامه‌های کاربردی سنگین.

بیت‌کوین یک سیستم مالی همتا به همتا است و همیشه این قابلیت را حفظ خواهد کرد؛ این ارز دیجیتال برتر بازار کریپتو، از همان ابتدا به دنبال ایجاد فضایی در جهت آزادی مالی کاربران بوده است.

بنابراین، اگر دوباره جایی با پرسش “چرا بیت‌کوین” مواجه شدید، افراد را تشویق کنید تا فراتر از معیارهایی مانند نرخ انجام تراکنش در ثانیه (TPS)، تعداد میم‌کوین‌های ایجاد شده در یک پلتفرم و APY وعده داده شده در دیفای، به بلاک‌چین بیت‌کوین نگاه کنند.

از آن‌ها بخواهید به جای تفکر درباره این معیارها، به فلسفه بیت‌کوین، انگیزه ایجاد آن و هدف نهایی آن فکر کنند.

تغییر دیدگاه نسبت به ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری تا جنبشی برای آزادی مالی، قطعا دشوار است؛ اما برای مشاهده ماهیت واقعی بیت‌کوین و کمک به پیشرفت آن، باید این تغییر دیدگاه را پذیرفت.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx