راهنمای کامل انواع روش‌های مدیریت سرمایه

انواع روش‌های مدیریت سرمایه

روش‌های مدیریت سرمایه یکی از مهم‌ترین مباحثی است که سرمایه‌گذاران تازه‌کار بازار با آن درگیرند.

واقعیت این است که هیچ روش سرمایه‌گذاری موجودی را نمی‌توانید پیدا کنید که ریسک سرمایه‌گذاری در آن صفر باشد.

چه اهل سرمایه‌گذاری در بازار بورس و مسکن باشید، چه بخواهید سراغ طلا یا حتی بازار ارزهای دیجیتال بروید؛ هر کدام از این بازارها ریسک قابل‌توجهی دارند.

عناوین مطلب:

نکته مهم اینجاست که تا چه اندازه و با چه روش‌هایی می‌توان این ریسک را کنترل و مدیریت کرد. همه بازارها روش‌های مختلفی برای مدیریت سرمایه‌ و کاهش ریسک دارند.

بیشتر بخوانید: مدیریت سرمایه گذاری چیست؟

اما در این مطلب قرار است همراه شما درباره انواع روش‌های مدیریت سرمایه در بازار سهام  و حتی ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. برای آشنایی بیشتر تا پایان همراه ما بمانید.

مدیریت سرمایه چیست؟

قبل از صحبت درباره هر روش و الگویی، لازم است مفهوم مدیریت سرمایه را مشخص کنیم.

گاهی اوقات افرادی که در بازارهای مالی به‌خصوص بازارهایی چون کریپتو و … سرمایه‌گذاری می‌کنند، معتقدند یادگیری تحلیل‌های تکنیکال به آنها کمک می‌کند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

بخشی از مدیریت سرمایه وابسته به کنترل احساسات و هیجانات فردی و بخشی دیگر مربوط به کنترل و مدیریت دارایی‌هاست. هر دو این موارد می‌توانند در کنار یکدیگر تاثیر به سزایی در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: کنترل هیجان در ترید ارز دیجیتال (7 راهکار مهم)

اصلی‌ترین هدف در مدیریت سرمایه، کم‌کردن ضرر و افزایش سود است. یعنی بتوانید در معاملات اشتباه ضرر کمتر و در معاملات درست، سود زیادی کسب کنید.

یک مدیریت درست روی سرمایه می‌تواند سود‌های خوبی برای افراد داشته باشد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اولویت اصلی در یک سرمایه‌گذاری، حفظ سرمایه اولیه است. بعد از آن باید برای مدیریت و حفظ سود یا کاهش زیان برنامه‌ریزی کرد.

امروزه انواع مختلفی از دارایی‌های مالی وجود دارد که می‌توانید از سهام، صندوق‌های متقابل، صندوق‌های بدهی، طلا، دارایی، مشتقات و غیره در سبد خود بگنجانید. سبد متنوع ریسک را به‌شدت کاهش می‌دهد و بازدهی بسیار بیشتری را برای سرمایه‌گذاری شما به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

مدیریت سرمایه در معاملات ارزهای دیجیتال

مدیریت سرمایه به معنی پیروی از یک استراتژی مالی است.

استراتژی مالی موثری که می‌تواند نحوه سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال مختلف را مشخص کند. معامله‌گری قمار نیست! در قمار بازنده‌ها باید برای پس گرفتن سرمایه خود و جبران ضرری که دیده‌اند، هزینه بیشتری کنند. اما در معاملات کریپتوکارنسی دقیقا بر عکس چنین موردی را باید انجام داد.

کاربر با مدیریت سرمایه می‌تواند در روزهای پرفشار و تلاطم بازار، از حرکت و مسیری که برای سرمایه‌گذاری خود در نظر گرفته‌ است، مطمئن شود.

در نهایت، پایبندی و استفاده از انواع روش‌های مدیریت سرمایه باعث می‌شود میزان ریسکی که باید برای انجام یک معامله انجام دهید کاهش پیدا کند و میزان ضرر مربوطه هم مشخص باشد. به طور خلاصه می‌توان گفت که مدیریت سرمایه به سرمایه‌گذاران صبر و بردباری و از همه مهم‌تر، تجربه‌هایی ارزشمند برای بهبود استراتژی سرمایه‌گذاری آنها می‌دهد.

استراتژی مدیریت سرمایه
مدیریت سرمایه گذاری، یکی از اصول اولیه در استراتژی و مدیریت سرمایه در بورس و بازار‌های جهانی، مشخص کردن اهداف مالی و اقتصادی است.

آموزش کامل مدیریت سرمایه

تکنیک‌های مختلفی برای مدیریت سرمایه در بازار‌های مالی وجود دارد.

توجه داشته باشید که قالب اصلی و الگوی کلی انواع روش‌های مدیریت سرمایه می‌تواند در اکثر بازارهای مالی مثل بورس ایران، آمریکا و … هم کارآمد باشد.

وقتی از مدیریت ریسک یا سرمایه صحبت می‌کنیم، در کنار تمام بخش‌های مشترکی که دارند، تفاوت‌ها و تمایزهایی هم راه این دو را از هم جدا می‌کند. 

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک در اصل یافتن تعادل مناسب بین ریسک بسیار زیاد و ریسک بسیار کم است.

ریسک زیاد منجر به افت وسیع یا به طور بالقوه رشد شدید سهام می‌شود. ریسک بسیار کم هم قاعدتا رشد کندتری را برای سهام دارد. در ریسک کم می‌توان کنترل بهتری روی میزان آن داشت، اما به‌مراتب سوددهی و بازدهی‌ از آن هم بسیار کمتر خواهد بود.

علاوه بر این، شامل ایجاد دستور‌العمل‌هایی در مورد نحوه رسیدگی به شکست‌های معاملاتی است. همچنین درباره اینکه چگونه می‌توان ریسک را کاهش داد و نحوه چگونگی استانداردهای عملکردی آن را هم بیان می‌کند.

مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه روش واقعی تعیین حجم سفارش در شرایط خاص است.

مدیریت سرمایه کلیدی است که معامله‌گر می‌تواند برای سازگاری با اهداف مدیریت ریسک از آن استفاده کند. این کار باعث می‌شود سطح ریسک کاهش پیدا کرده و رشد سرمایه بهینه‌تر شود.

تکنیک‌های مدیریت سرمایه پیشرفته

اگر از سرمایه‌گذاران کهنه‌کار بازار باشید، احتمالا بارها این جمله را شنیده‌اید که سرمایه‌گذار حرفه‌ای همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نمی‌چیند!

این نکته، در ظاهر بسیار ساده‌ به نظر می‌رسد، اما همین نکته ساده می‌تواند دارایی‌های دیجیتال شما را نجات دهد! در واقع تنوع یکی از مهم‌ترین انواع روش‌های مدیریت سرمایه است که به کاهش ریسک کمک می‌کند. این کار به‌طورکلی منجر به بازگشت سرمایه بهتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 3 معیار مهم برای اندازه گیری عملکرد پورتفولیو (سبد سرمایه گذاری)!

یک سرمایه‌گذار بزرگ و ریسک‌پذیر به دنبال سودهای بزرگ است. از طرفی ریسک‌های بزرگ را هم می‌پذیرد. این موضوع به این معنی است که با بی‌دقتی و بی‌گدار به آب زدن، دارایی‌های خود را در لبه پرتگاه بزرگی قرار می‌دهد که هر آن ممکنه است به قعر دره زیان جبران‌ناپذیر سقوط کند.

در اصل سبد این سرمایه‌گذاری معمولا دارای بتا یا حساسیت بالایی نسبت به بازار کلی هستند. سهام بتای بالا نسبت به کل بازار نوسانات قیمتی بیشتری را تجربه می‌کند. اگر یک سهام دارای بتا 2.0 باشد، معمولا دوبرابر بیشتر از کل بازار در هر جهت حرکت می‌کند.

این تنها بخشی از انواع روش‌های مدیریت سرمایه است و هنوز هم قوانین زیادی برای داشتن یک سبد سرمایه‌گذاری موفق باید بدانید.

انواع روش‌های مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه به‌طورکلی شامل قوانین جامع و اثرگذاری است.

برای مثال محدودکردن ضرر دارایی‌ها، انتخاب حجم معاملات معقول و استاندارد، رعایت نسبت سود به ضرر و تعیین حد ضرر و سود از جمله مواردی است که برای تعیین و استفاده از انواع روش‌های مدیریت سرمایه می‌توان از آنها صحبت کرد.

روش مدیریت سرمایه در بورس
مدیریت سرمایه را می‌توان دانش و مهارت سرمایه‌گذاری با ریسک کنترل شده و کسب حداکثر بازدهی تعریف کرد.

انواع سبد در دسترس یک سرمایه‌گذار تنوع بالایی دارد. عوامل متعددی مثل اهداف مالی، ریسک‌پذیری، افق سرمایه‌گذاری باید از قبل از انتخاب نوع سبد مناسب مشخص و انتخاب شود.

در ادامه لیستی از انواع سبدهای سرمایه‌گذاری آورده شده است. بااین‌حال، به یاد داشته باشید که یک نوع سبد ممکن است تمام نیازهای مالی شما را برآورده نکند.

ممکن است لازم باشد انواع خاصی از سرمایه‌گذاری‌های پورتفولیو را ترکیب و مطابقت دهید تا به ترکیبی برسید که برای شما ایده‌آل است. نگاهی به این پرتفو‌های بیندازید:

1. سبد تهاجمی (The Aggressive Portfolio)

سبد تهاجمی درواقع به سبدی گفته می‌شود که هدف آن کسب بازدهی بالاتر است.

اغلب برای رسیدن به این هدف و بازدهی‌ها و سود‌های بالاتر، ریسک‌های بیشتری هم به همراه دارد. به‌طورکلی این پرتفو شامل چندین ارز دیجیتال یا سهام بتا بالاست. این سهام در مقایسه با کل بازار نوسانات بیشتری را نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاران تهاجمی همیشه به دنبال نام‌های معروف در سهام یا دارایی‌های مالی نیستند. این افراد اغلب شرکت‌هایی را ترجیح می‌دهند که هنوز در مراحل اولیه رشد خود هستند. همچنین ارزش پیشنهادی منحصربه‌ فردی هم دارند. به‌طوری‌که می‌تواند بازدهی چشمگیری برای ریسک‌های متناسب همراه داشته باشد.

اگر می‌خواهید چنین پرتفولیویی بسازید، پیشنهاد می‌شود سمت بخش‌هایی مانند بخش فناوری که فرصت‌های رشد عظیمی را ارائه می‌کند بروید. البته این نکته را هم فراموش نکنید که فقط تسلیم احساسات نباشید و با عقلانیت در این مسیر قدم بگذارید.

در بازار ارزهای دیجیتال، توکن‌های اهرمی مثال خوبی برای ساختن یک پرتفولیوی تهاجمی است.

مدیریت ریسک هنگام ایجاد و حفظ یک سبد پرتفوی تهاجمی بسیار مهم است. به‌حداقل‌رساندن زیان و کسب سود، کلید موفقیت در این نوع سرمایه‌گذاری است.

2. سبد تدافعی (The Defensive Portfolio)

برعکس سبد تهاجمی، سبدی که با استراتژی دفاعی چیده شده است، یک سبد تدافعی شامل سهامی با ارزش بتای پایین است. چنین سهامی معمولا تحت تاثیر حرکات بازار قرار نمی‌گیرد.

دارایی‌های سرمایه‌گذار در این روش بسیار امن‌تر است و کمترین میزان ریسک را دارد. آنها نه بازده گزافی در نوسانات صعودی به همراه دارند و نه سقوطی یک‌باره یا شدید را در بازار تجربه می‌کنند.

زیرا این شرکت‌ها محصولاتی چون مواد غذایی و خدمات برقی را تولید می‌کنند و به‌خاطر تقاضای بالای مشتریان، همچنان جزء سهام بالای بازار هستند.

انتخاب یک سبد سرمایه‌گذاری بر اساس سهام‌ شرکت‌های ضروری یا ارزهای دیجیتال پرطرفدار یک روش بسیار پرطرفدار و آسان است.

برای انتخاب این سبد سرمایه‌گذاری، به محصولاتی فکر کنید که در طول روز برای شما ضروری است و در شرکت‌هایی که آنها را تولید می‌کنند سرمایه‌گذاری کنید. سبد دفاعی یک شرط مطمئن برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و کاهش ضرر مالی است.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری ارزشی چیست؟ (همراه نکات و ریسک‌ها)  

به‌عنوان یک امتیاز، بسیاری از این شرکت‌ها سود سهام نیز ارائه می‌دهند که به‌حداقل‌رساندن ضرر سرمایه کمک می‌کند. سبد تدافعی برای اکثر سرمایه‌گذاران یک انتخاب محتاطانه است.

واقعیت این است که برخلاف سهام ادواری که به چرخه تجاری زیربنایی اقتصادی حساس هستند، سهام تدافعی در زمان‌های بد و همچنین زمان خوب عملکرد خوبی دارند. مهم نیست که اقتصاد به‌طورکلی چقدر دچار رکود و مشکل است، شرکت‌هایی که محصولاتی را تولید می‌کنند که برای زندگی روزمره ضروری هستند، زنده خواهند ماند.

مدیریت سرمایه در بازارهای مالی
مدیریت سرمایه به معنی پیروی از یک استراتژی مالی است (چه تهاجمی و چه تدافعی)

3. سبد درآمد (The Income Portfolio)

یک سبد درآمدی بر سرمایه‌گذاری‌هایی متمرکز است که از سود سهام یا انواع دیگر توزیع‌ها به سهام‌داران درآمد کسب می‌کنند.

اگرچه این روش اشتراکات زیادی با یک سبد دفاعی دارد، اما تفاوت مهم آن را نمی‌توان نادیده گرفت. این تفاوت این است که سبد درآمد روی سهام با بازدهی نسبتاً بالاتر سرمایه‌گذاری می‌کند.

 یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در سهام بخش املاک این است که می‌توانید از تمام مزایای سرمایه‌گذاری در چنین صنعت پررونقی برخوردار شوید.

بااین‌حال، ضعف این روش را هم باید بگوییم. مهم‌ترین و اصلی‌ترین ضعفی که برای سبد درآمد و با سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات می‌توان به آن اشاره کرد این است که معمولا املاک و مستغلات در طول رکود اقتصادی چندان انعطاف‌پذیر نیستند.

اگر می‌خواهید این نوع سبد را بسازید، باید به دنبال سهامی باشید که چندان متداول نیستند. همچنین سود سهام بسیار خوبی دارند.

همچنین می‌توانید در آب و برق و سایر صنایع پایدار هم سرمایه‌گذاری کنید. اگر به دنبال یک سبد سرمایه‌گذاری مطمئنی هستید که  به‌عنوان یک درآمد ثابت و مطمئن بتواند در هزینه‌های به شما کمک کند، سرمایه‌گذاری و استفاده از این روش مدیریت سرمایه، بسیار خوبی است.

4. سبد سوداگرانه (Speculative Portfolio)

آن دسته از سرمایه‌گذارانی که جنبه پذیرش ریسک بالا را دارند، جذب سبد‌های سوداگران می‌شوند.

درواقع سبدهای سوداگرانه نه‌تنها تهاجمی است، بلکه یک شرط‌بندی مخفی در مورد اینکه چه محصول یا خدماتی در آینده می‌تواند بسیار خوب کار کند هم در دل خود دارد.

عرضه‌های عمومی اولیه (IPOs) یا اهداف تصاحب (Acquisition) به‌خوبی با نوع سفته بازرگانی سبد سهام مطابقت دارند.

واقعیت این است که هر سرمایه‌گذاری حاضر به پذیرش چنین ریسکی نیست. مشاوران مالی توصیه می‌کنند که دارایی‌های سبد سوداگرانه را در پرتفوی را با 10 درصد یا کمتر محدود کنید.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران تازه‌کار یا افرادی که بدون تجربه و فقط با بلندپروازی و قبول ریسک بالا وارد این مورد از انواع روش‌های مدیریت سرمایه می‌شوند، باید بیشتر از دیگر افراد محتاط باشند.

این احتیاط لازمه قدم برداشتن و داشتن یک سبد سرمایه‌گذاری سوداگرانه است. هر چه تجربه و اطلاعات در این زمینه بیشتر می‌شود، مدیریت سبد هم حرفه‌ای‌تر و نسبت به گذشته، کم‌ریسک‌تر خواهد شد.

 شناخت شرکت‌هایی که می‌توانید برای ارائه بازدهی خارق‌العاده روی آنها حساب کنید، به تحقیق و تجربه گسترده نیاز دارد.

5. صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی

محبوبیت صندوق‌های اهرمی قابل معامله در بورس (ETF) در بازارهای امروزی بسیار قابل‌توجه است.

می‌توان این محبوبیت را در استقبال سرمایه‌گذاران از بررسی، تحلیل و تحقیق دانست. درواقع پورتفولیوی سوداگرانه تنها انتخابی است که برای موفقیت‌آمیز بودن به بیشترین میزان تحقیق نیاز دارد. همچنین کار و بررسی زیادی می‌خواهد.

سهام سوداگرانه معمولاً شامل معاملات است و شامل سرمایه‌گذاری کلاسیک خرید و نگهداری دارایی نمی‌شود.

روش مدیریت سرمایه در فارکس
با انواع روش های مدیریت سرمایه ضرر‌های خود را محدود و حجم معاملات رو معقول و استاندارد انتخاب کنید و نسبت سود به ضرر را حتماً رعایت کنید.

6. سبد ترکیبی (The Hybrid Portfolio)

همان‌طور که از نام آن پیداست، در این سبد، باید در ترکیبی از انواع دارایی‌ها با مبانی متفاوت سرمایه‌گذاری کنید تا بهترین سرمایه‌گذاری‌های رشدی و سودآور را داشته باشید.

ایجاد یک سبد ترکیبی مستلزم سرمایه‌گذاری در سایر سرمایه‌گذاری‌ها مانند اوراق قرضه، کالاها، املاک و مستغلات و حتی هنر است. انعطاف‌پذیری زیادی در رویکرد پورتفوهای ترکیبی وجود دارد.

به طور سنتی، این نوع پرتفوی شامل بخشی از سهام و برخی اوراق قرضه دولتی یا شرکتی درجه بالا می‌شود. یک سبد ترکیبی سهام و اوراق قرضه را در نسبت‌های نسبتاً ثابتی ترکیب می‌کند.

این رویکرد تنوع را در بین چندین کلاس دارایی ارائه می‌دهد. این به‌خودی‌خود مفید است زیرا سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت از نظر تاریخی تمایل به داشتن همبستگی منفی با یکدیگر داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟ + سوددهی آن‌ها

جمع‌بندی

درباره مدیریت ریسک، و مدیریت سرمایه صحبت کردیم. انواع روش‌های مدیریت سرمایه و مهم‌ترین نکات و مواردی که یک سرمایه‌گذاری موفق و حرفه‌ای در بازار باید به آنها توجه کند را گفتیم.

برای جمع‌بندی و به‌عنوان مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، لازم است بگوییم که سرمایه‌گذاران باید همه این سبد‌های سرمایه‌گذاری را بلد باشند. آنها باید از این روش‌ها در بخش‌های مختلفی از استراتژی سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند.

درحالی‌که انواع مختلفی از پرتفوی وجود دارد، سرمایه‌گذاران باید در انتخاب دارایی‌های مناسب برای دستیابی به اهداف سرمایه‌گذاری خود محتاط باشند. برای تحقیق در مورد اصول هر نوع دارایی و یافتن مناسب‌ترین ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها برای نگهداری در پرتفوی خود برای ایجاد حداکثر بازده، زمان بگذارید.

ایجاد سبد سرمایه‌گذاری به تلاش بیشتری نسبت به رویکرد سرمایه‌گذاری غیرفعال و شاخص نیاز دارد. اگر به‌تنهایی این کار را انجام دهید، باید سبد سهام خود را زیر نظر داشته باشید و به‌دفعات آن را مجدداً متعادل کنید.

قرارگرفتن بیش از حد یا خیلی کم در معرض هر نوع پورتفولیوی خطرات بیشتری را به همراه دارد. علی‌رغم تلاش‌های اضافی، تعریف و ساختن یک سبد می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاری شما را افزایش دهد و به شما امکان کنترل امور مالی را بدهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
ی . راد

درود بر شما ،؛بعنوان یک دانش آموخته اقتصاد از خواندن مطالب شما بسیار لذت میبرم . پایدار باشید .

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام و درود، ممنون از همراهی شما

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx