توکن اهرم دار (Leveraged Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن اهرم دار

هر چقدر که اطلاعات زیادی درباره بلاک‌چین کسب کنید، هنوز هم چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. توکن اهرم دار هم یکی از همین موارد است.

توکن‌های اهرمی نوعی توکن مشتق‌شده هستند که در بعضی از صرافی‌ها معامله می‌شوند. تعریف کلی این توکن‌ها در دنیای ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال یکسان است. 

اگر اهرم در امور مالی را بشناسید، می‌توانید کاربرد آن در دنیای کریپتوکارنسی‌ها را هم حدس بزنید. اگر چه این موضوع از جمله مفاهیم مشترک است، اما تفاوت‌‌ها و مزایایی هم وجود دارد که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست.

عناوین مطلب:

اگر می‌خواهید بازدهی قابل توجهی در فضای ارزهای دیجیتال کسب کنید، توکن لوریج از جمله مواردی است که پتانسیل این را دارد که شما را به هدفتان برساند!

خواندن این مطلب کمک می‌کند تا ارزهای اهرم دار و رسیدن به سود بیشتر و سریع‌تر را بیاموزید. تا پایان همراه ما باشید.

توکن اهرم دار یا لوریج توکن چیست؟

واژه لوریج (Leverage) به معنی اهرم است و توکن‌های لوریج دار (Leveraged Token) را هم به معنی توکن اهرم دار تعبیر می‌کنند.

توکن‌های اهرم دار به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا طعم سود چند برابری را بچشند!

در یک تعریف ساده‌تر، وقتی بخشی از استراتژی معاملاتی شما مربوط به معاملات توکن لوریج دار باشد، در اصل همان ترید‌ کردن ساده‌ای که از ارزهای دیجیتال در ذهن دارید انجام می‌دهید، با این تفاوت که این بار، امکان دارد معامله انجام شده، شما را به سود چندین برابری برساند.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

همچنین با استفاده از این روش معامله، تریدرها می‌توانند از کاهش قیمت هم سود ببرند. نشانه اختصاری که برای توکن اهرم دار در نظر گرفته شده، LVT است.

انواع معاملاتی که در بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌شود در سه نوع اصلی زیر دسته‌بندی شده‌اند:

  1. معامله اسپات: معامله اسپات همان خرید و فروش ساده ارزهای دیجیتال است.
  2. معامله مارجین: معامله مارجین به این صورت است که برای بیشتر کردن سرمایه اولیه خود از صرافی وام می‌گیرید و با آن سرمایه، خرید و فروش خود را انجام می‌دهید. سرمایه اولیه شما نزد صرافی نگه داشته می‌شود و بعد از کسب سود و با ارائه بازپرداخت وام، می‌توانید سرمایه اولیه‌تان را هم برداشت کنید. این روش شباهت‌های زیادی به توکن اهرم دار دارد، اما در عین حال یک تفاوت مهم هم وجود دارد که مسیر این دو روش را از هم جدا می‌کند. در ادامه از تفاوت معامله مارجین و لوریج هم صحبت می‌‌کنیم.
  3. معامله بازار مشتق (فیوچرز و آپشن): این بازار دو بخش فیوچرز و قراردادهای آپشن دارد که برای معامله‌گران حرفه‌ای بازار در نظر گرفته شده‌اند. در این بازار معامله‌گران اجازه دارند تا 125 برابر سرمایه خود هم وام بگیرند!

اگر هنوز به طور کامل با عملکرد توکن لوریج آشنا نشده‌اید، مطالعه مثال زیر درک کارکرد این توکن را آسان‌تر می‌کند.

فرض کنید قصد خرید یک پوزیشن 100 دلاری را دارید. وقتی خرید خود را با ارزهای دیجیتال و صرافی‌های معمول انجام دهید، فقط اجازه دارید درست به میزان همان 100 دلار در بازار خرید کنید.

این در حالی است که اگر همین خرید خود را از طریق صرافی‌های لوریج دار و ارزهای اهرم دار انجام دهید، امکان خرید یک پوزیشن 200 دلاری را خواهید داشت، زیرا که صرافی‌های لوریج دار به تریدرهای خود دو برابر موجودی حسابشان وام می‌دهند (به عنوان مثال). 

در واقع صرافی‌های ارز دیجیتال، سرمایه اولیه شما را به‌ عنوان تضمین بازپرداخت وام نگه می‌دارند. پس هر چقدر سود دریافت کنید، دو برابر خواهد بود.

لوریج توکن
توکن‌های اهرم دار سود و ضرر معاملات ارزهای دیجیتال را چند برابر می‌کند. 

مزایای استفاده از توکن اهرم دار

توکن اهرم دار ویژگی‌ها و خصوصیات مهمی دارد که باعث شده برای معامله‌گران بسیار جذاب باشد.

مهم‌ترین این ویژگی‌ها موارد زیر است:

لیکوئید نشدن توکن اهرمی

لیکوئید شدن توکن به معنی ازدست‌ رفتن تمام سرمایه یا صفر شدن ارزش آن است.

در بازارهایی مثل بازار فیوچرز، وقتی از اهرم‌های بالا استفاده می‌کنید و بازار نوسان‌های نزولی زیادی دارد، صرافی ریسک این کاهش ارزش را نمی‌پذیرد و در نهایت مقدار وامی که به شما داده است را از روی سرمایه اولیه‌تان برمی‌دارد.

در اصل معامله در بازار فیوچرز به این معنی است که علاوه بر ریسک سرمایه گذاری، باید ریسک از دست‌ رفتن سرمایه اولیه‌تان را هم بپذیرید.

برای مثال ممکن است توکنی در بازار ارزهای دیجیتال 33 درصد نوسان نزولی را تجربه کند. وقتی که معامله‌گر با استفاده از بازارهای فیوچرز وارد توکنی شده باشد و 3 برابر سرمایه اولیه خود وام گرفته باشد، به این معنی است که ضرر هم 3 برابر می‌شود. در نتیجه کاهش ارزش 33 درصدی برابر با 99 درصد کاهش است و سرمایه اولیه را هم از بین می‌برد.  

توکن لوریج دار با استفاده از ساز و کاری به اسم تنظیم مجدد (Rebalancing) از این اتفاق جلوگیری می‌کند و اهرم‌ها را ثابت نگه می‌دارد تا در زمان نوسان‌های شدید، صرافی مجبور نباشد برای جبران این اتفاق، سرمایه اولیه معامله‌گر را بردارد.

به‌ این‌ ترتیب هم جلوی ضرر 100 درصدی گرفته می‌شود و هم سرمایه اولیه لیکوئید نمی‌شود. چیزی که باعث می‌شود توازن توکن‌های لوریج حفظ شود تعدیل روزانه آن‌هاست. این تعادل در نهایت امکان لیکوئید شدن سرمایه را به صفر می‌رساند.

بیشتر بخوانید: میزان نقدشوندگی ارز دیجیتال چقدر است؟؛ لیکوئیدیتی در کریپتو

تعدیل توکن اهرم دار

اگر اهرم‌های تعیین شده برای توکن‌ها در بازه‌های مشخصی که از قبل تعیین شده‌اند فعال شوند و ارزش توکن را تعدیل کنند، شرایطی برای معامله‌گران فراهم می‌شود که می‌توانند از این روش سود اضافی کسب کنند.

در نتیجه مهم‌ترین هدف توکن‌های اهرم دار از استفاده از مکانیزم تعدیل ارزش، جلوگیری از سوءاستفاده است. زیرا اهرم‌ها ثابت نیستند و بازه تعیین‌شده‌ای ندارند، فقط زمانی اهرم‌های تعدیل فعالی می‌شوند که ارزش توکن در خطر قرار بگیرد و مرز تحمل حد ضرر را رد کند.

در واقع با استفاده از توکن اهرم‌دار دیگر نگران از بین رفتن سرمایه‌تان نیستید و فقط روی میزان سود یا ضرر آن ریسک می‌کنید.

همچنین مزایای دیگری مثل ترید آسان، حذف نگرانی برای مدیریت فاندینگ ریت، وام، وثیقه و مواردی از این قبیل درباره توکن لوریج دار بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

معامله و سود چند‌برابری

وقتی که ریسک از دست‌دادن سرمایه اولیه با استفاده از توکن اهرمی را از بین ببرید، می‌توانید با خیال راحت وارد معاملات شده و با استفاده از وام‌هایی که دریافت می‌کنید، سودتان را به چند برابر برسانید (البته در حالت مثبت!).

از طرفی فضای معاملاتی توکن‌های لوریج دار اصلا سخت نیست و یک موقعیت بسیار خوب برای معامله‌گران بازار است. فضایی کاملا مشابه روش اصلی معامله ارزهای دیجیتال دارد و از طریق همان مراحل معاملات معمولی انجام می‌شود.

ارزهای اهرم دار در صرافی‌های زیادی وجود دارند که همین دسترسی به توکن اهرم دار را آسان می‌کند.

توکن اهرمی
نحوه معامله توکن‌های لوریج‌دار کاملا مشابه روش توکن‌های معمولی است. 

خطرات و معایب لوریج توکن

هر چند که این روش یکی از استراتژی‌های مناسب جهت معامله و کسب سود در بازار است اما خطرات، محدودیت‌ها و معایبی هم دارد.

یکی از مهم‌ترین معایبی که درباره آن وجود دارد این است که معامله‌گرانی که هیچ تجربه‌ای در این بازار ندارند نمی‌توانند کار خود را با استفاده از این توکن‌ها آغاز کنند.

این کار ریسک ضرر را چندین برابر می‌کند و می‌تواند تجربه تلخی از بازار ارزهای دیجیتال را برای فرد به جا بگذارد. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر سطح اطلاعات فرد از بازار در سطح متوسط قرار دارد و می‌تواند مدیریت ریسک و هیجان داشته باشد، از این روش برای کسب سود از بازار استفاده کنند.

در کنار این موضوع، معایب دیگری هم می‌توان نام برد:

ضرر چند برابری

همانطور که سود این بازار می‌تواند چندین برابر باشد، ضرر از آن هم چندین برابر خواهد بود. پس پیش از خرید ارزهای اهرم دار به این فکر کنید که آیا توانایی و شرایط پذیرش این ضرر احتمالی را دارید یا خیر؟

نامناسب برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت

اصلی‌ترین چیزی که درباره توکن اهرم دار باید به آن توجه کنید، این است که شما خود ارز دیجیتال را معامله نمی‌کنید!

همچنین به‌ خاطر ماهیت اهرم دار بودن و وام گرفتن از صرافی، هیچ معامله‌گری نمی‌تواند توکن‌های خودش را برای امنیت بیشتر به کیف پول شخصی منتقل کند.

برای مثال وقتی توکن لوریج دار بیت‌کوین را می‌خرید، خود بیت‌کوین اصلی را نخریده‌اید و چیزی که شما صاحب آن هستید فقط در صرافی شما اعتبار دارد. از آنجایی‌ که صرافی‌‌ها امکان برداشت و انتقال توکن‌های لوریج دار به کیف پول شخصی را نمی‌دهند باید به‌ خاطر نگهداری از توکن‌های خود به صرافی کارمزد بدهید.

البته صرافی FTX امکان انتقال به کیف پول شخصی را فراهم کرده است، اما همچنان توکن‌‌ها فقط در همین صرافی معتبر هستند.

کارمزد نگهداری این توکن‌ها در هر صرافی متفاوت است. توکن اهرم دار کوکوین در صرافی کوکوین برای هر معامله 0.1% و برای هر روز نگهداری 0.045% کارمزد را لحاظ می‌کند.

کارمزد بالا و اعتبار نداشتن توکن اهرم دار در دیگر صرافی‌ها، مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود این روش برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت توصیه نشود.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چه موقع است؟

مقایسه معاملات مارجین با توکن اهرم دار

در بخش‌های ابتدایی مقاله از معامله مارجین و شباهت آن با توکن اهرم دار گفتیم، اما مهم‌ترین تفاوت معاملات مارجین، خطر کال مارجین در آن‌هاست!

خطر کال مارجین به این معنی است که اگر میزان ضرر شما با اعمال اهرم، بیشتر از میزان وثیقه شما شود، صرافی معامله را به طور خودکار می‌بندد و وثیقه را هم به‌ عنوان ضرر و زیان برمی‌دارد.

در واقع معاملات مارجین در این مورد هم درست مشابه بازار فیوچرز‌ها عمل می‌کنند.

معامله‌گران برای استفاده از توکن اهرم دار و انجام معاملات مارجین، ابتدا لوریج مورد نظر خود را انتخاب و به صرافی خود اعلام می‌کنند.

سپس صرافی، مارجین اولیه مورد نیاز را مشخص می‌کند. همچنین ضریب اهرم ماکزیمم برای اندازه سفارش را تعیین خواهد کرد. برای مثال وقتی لوریج ×6 انتخاب می‌شود یعنی معامله‌گر می‌خواهد سرمایه اولیه خود را 6 برابر کند. 

توکن اهرم‌دار
در توکن اهرم‌دار شما به ظاهر ضرر می‌کنید اما در باطن محبور به تحمل ضرر 100٪ نیستید.

مارجین، حداقل مقدار سرمایه‌ای است که صرافی مشخص می‌کند و در واقع برابر با همان قیمت لیکوئید شدن در معاملات فیوچرز است. اگر زیان حاصل از معامله، از مقدار حداقل مارجین کمتر شود، کال مارجین یا لیکوئید شدن پول فعال می‌شود و سرمایه اولیه هم از بین می‌رود.

مهم‌ترین تفاوت توکن لوریج دار با معاملات مارجین اینجا مشخص می‌شود. در توکن اهرم دار، شما به‌ظاهر ضرر می‌کنید، اما در باطن کال مارجین برای شما اتفاق نمی‌افتد و مجبور به تحمل ضرر 100 درصد نخواهید بود.

در اصل ریسک را روی سود سرمایه‌‌تان می‌کنید نه روی خود سرمایه‌تان. این یک حاشیه امن برای سرمایه‌گذارانی ایجاد می‌‌کند که می‌خواهند در نقطه امنی از بازار قرار بگیرند.

معامله توکن‌های لوریج دار در کوکوین

یکی از پلتفرم‌های معامله ارز دیجیتال که بسیاری از کاربران ایرانی در آن فعالیت کرده و توکن‌های لوریج دار معامله می‌کنند، صرافی کوکوین است.

جهت معامله توکن‌های اهرم دار ابتدا باید وارد صرافی شده و به بخش Derivatives بروید و آیتم توکن لوریج (Leveraged tokens) را انتخاب کنید.

توکن‌هایی که در این لیست نمایش داده می‌شوند به‌صورت خودکار اهرم دار هستند و با کلیک روی هر کدام از آن‌ها می‌توانید اطلاعات تکمیلی مربوط به حداکثر و حداقل لوریج توکن و میزان ارز پرداختی را کسب کنید.

چه ارزهایی اهرم دار هستند؟

در نظر داشته باشید که تعداد ارز‌های اهرم دار در حال حاضر محدود است و لوریج کردن توکن‌ها را برای همه ارزهای دیجیتال موجود در بازار نمی‌توانید انجام دهید.

برای مثال در حال حاضر صرافی کوکوین نزدیک به 10 ارز دیجیتال لوریج شده را پشتیبانی می‌کند.

جلوی هر لوریج توکن با عدد و علامت مقدار اهرم آن مشخص شده است. دو نوع توکن اهرم دار برای ترید کردن در بازار وجود دارد:

  • توکن سبز لوریج دار صعودی (Long)
  • توکن قرمز لوریج دار نزولی (Short)

در نتیجه یک توکن لوریج دار مانند ارزهای دیگر یا صعود می‌کند یا کاهش ارزش خواهد داشت. اگر طبق پیش‌بینی‌ها و بررسی‌هایی که روی تحرکات بازار انجام داده‌اید، صعود توکن را پیش‌بینی می‌کنید باید توکن لوریج دار صعودی (لانگ) را بخرید و اگر به نتیجه کاهش ارزش رسیده‌اید، باید توکن‌های لوریج دار نزولی (شورت) را بخرید.

اصطلاحات بازار خرسی و بازار گاوی هم به معنی کاهش و افزایش بازار است. وقتی بازار رو به‌ کاهش است آن را با نماد بازار خرس مشخص می‌کنند و بازار گاوی را هم برای بازار‌های روبه‌افزایش در نظر گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ترید ارز دیجیتال در بازار صعودی و بازار نزولی

جمع‌بندی

درباره توکن اهرم دار، ویژگی‌ها و شرایط خرید و معامله آن حرف زدیم. توکن‌های اهرمی بهتر است به‌صورت روزانه معامله شوند و برای سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت گزینه مناسبی نیستند.

همچنین کار با توکن لوریج دار سخت نیست اما ریسک‌هایی مانند فرسایش به‌خاطر نوسانات ناگهانی دارد. در واقع بسیار مهم است که با هیجان وارد معاملات نشوید و تلاش کنید یک استراتژی درست و مناسب برای معاملات لوریج داشته باشید. زیرا همانقدر که این معاملات می‌تواند سوددهی قابل‌‌توجهی داشته باشد، میزان ضرردهی آن هم غیرقابل‌چشم‌پوشی نیست.

شما تا به‌ حال تجربه معامله توکن‌های اهرم دار را داشته‌اید؟ اگر پیش از این تجربه‌ای از این بازار داشتید، اطلاعات و تجربیات خود را برای کامل کردن این مطلب و راهنمایی دیگر معامله‌گران مبتدی با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

توکن ارز دیجیتال چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx