کنترل هیجان در ترید ارز دیجیتال (7 راهکار مهم)

ترید هیجانی

اگر قصد دارید معامله‌گر موفقی شوید، هنگام خرید یا فروش ارزهای دیجیتال باید از ترید هیجانی پرهیز کنید و منطقی تصمیم بگیرید.

بخش زیادی از منطق ترید، مربوط به برنامه‌ریزی مناسب برای معامله است.

ایجاد یک برنامه معاملاتی تدوین‌شده می‌تواند به شما در مواجهه با مشکلات احتمالی بعدی کمک کند.

عناوین مطلب:

اگر پیش از ورود به معاملات و هنگامی‌که ذهن آزادی دارید، تصمیم‌گیری کنید، می‌توانید از احساسات و هیجاناتی که بر ترید شما تأثیر می‌گذارند اجتناب کنید.

همچنین، حتماً باید خودتان در مورد هر دارایی تحقیق کنید، در صورت نیاز پورتفوی خود را متنوع کنید، از سفارش‌های حد ضرر استفاده کنید و از ترس ازدست‌دادن فرصت (FOMO) بپرهیزید.

علاوه بر این، اگر با استفاده از اهرم (leverage) دست به معامله می‌زنید، حتماً مطمئن شوید که خطرهای احتمالی معاملات اهرمی را درک کرده‌اید و به‌طور کامل با قوانین پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید آشنا هستید.

اهمیت برنامه‌ریزی برای اجتناب از ترید هیجانی

صرف‌نظر از مبلغی که ترید می‌کنید، مهم‌ترین عنصر در بازار معاملات، آگاهی و مسئولیت‌پذیری است.

با رعایت چند نکته و روش ساده، می‌توانید از ریسک‌های غیرضروری اجتناب کنید و مطمئن شوید که فقط با مبلغی ترید می‌کنید که تحمل ازدست‌دادنش را دارید.

اکثر افراد خیلی سریع گرفتار جریان احساسی بازار می‌شوند. بطور مثال وقتی کوینی در حال پامپ است با هیجان وارد معامله می‌شوند و در این هنگام اغلب مدیریت ریسک را نادیده می‌گیرند.

اگر قصد دارید یاد بگیرید که چگونه می‌توانید مدیریت بیشتری روی معاملات خود داشته باشید، در این مقاله از بورسینس با ما همراه باشید تا حدود صحیح خود را تعیین کنید و با تفکر منطقی، کنترل بیشتری روی معاملاتتان داشته باشید.

منطق و مسئولیت‌پذیری در معاملات به چه معناست؟

تفکر منطقی و مسئولیت‌پذیری در معاملات معنایی فراتر از نظارت بر میزان خرید و فروش در بازار دارد.

شما باید کنترل رفتار معاملاتی خودتان را نیز در دست داشته باشید و صرفاً بر اساس احساسات تصمیم نگیرید. همچنین باید تمام جوانب ترید را در نظر بگیرید و مشخص کنید که آیا معاملاتی که در نظر دارید، برایتان کار خواهند کرد یا خیر.

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری یا ترید ارزهای دیجیتال وجود دارد.

معاملات ویژه‌ای مانند معاملات آتی (futures) و معاملات مارجین (margin trading) با استفاده از اهرم می‌توانند سود بیشتری ایجاد کنند، اما باید بپذیریم که با ریسک بیشتری نیز همراه هستند. برخی از تریدرها تمایلی به پذیرش این مسئولیت ندارند.

خرید ارزهای دیجیتال در بازار Spot و هودل‌کردن آنها احتمالاً گزینه مناسب‌تری برای معامله‌گرهایی است که تحمل پذیرش ریسک بالا ندارند.

emotions
تریدرهای منطقی از رفتارها و فعالیت‌هایی که می‌توانند منجر به معاملات غیرمنطقی شوند، اجتناب می‌کنند.

بخش عمده‌ای از پرهیز از ترید هیجانی در معاملات رمزارز مربوط به درک این مسئله است که چه‌زمان ممکن است تصمیم‌گیری شما تأثیر منفی بر معاملاتتان داشته باشد.

این مهارت با گذر زمان و کسب تجربه به دست می‌آید و ترید هیجانی که صرفاً مبتنی بر احساسات باشد مسئله رایجی بین معامله‌گران تازه‌کار است. هرچه بیشتر از ترید هیجانی دوری کنید، بهتر است.

۷ راهکار برای اجتناب از ترید هیجانی رمزارزها

ترید منطقی در بازار رمزارزها به معنای مدیریت جوانب مختلف رفتار معاملاتی‌تان است. این امر محدود به بازه زمانی بین کلیک‌کردن روی دکمه خرید و فروش نمی‌شود.

هرچه تلاش بیشتری برای انجام موارد زیر داشته باشید، سریع‌تر به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

1. حساب معاملاتی و کیف پول خود را ایمن کنید.

پیش از شروع به معامله‌گری، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید ایجاد ایمنی حداکثری در خصوص حساب صرافی و کیف پول‌تان است. هرچقدر معاملات خود را با برنامه‌ریزی منطقی انجام داده باشید، اگر در محافظت از دارایی‌ها، حساب‌ها و گذرواژه‌های خود سهل‌انگاری کنید، هیچ سودی به حالتان ندارد.

روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، از جمله استفاده از احراز هویت دو عاملی (2FA)، ایجاد گذرواژه قوی و تنظیم آدرس‌های برداشت برای امکان برداشت فوری.  

دو نکته زیر را همیشه در نظر داشته باشید:

  • هرگز کلید خصوصی یا عبارت بازیابی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.
  • برای نگهداری مبالغ زیاد برای طولانی‌مدت، تا حد امکان از کیف پول‌های سخت‌افزاری و آفلاین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای استفاده ایمن از کیف پول‌های سخت‌افزاری

2. برنامه معاملاتی داشته باشید.

بهترین راه برای اینکه جلوی ورود احساسات و هیجانات به معاملات خود را بگیرید، ایجاد یک برنامه معاملاتی و وفادارماندن به آن است.

به این ترتیب، کسب سود یا ضرر کردن ناگهانی، شایعات یا احساساتی همچون ترس و عدم قطعیت و تردید (FUD) نمی‌توانند در فرآیند تصمیم‌گیری شما خللی ایجاد کنند.

trading plan
استراتژی معاملاتی تدوین کنید و همیشه به آن وفادار بمانید.

اما برای تدوین یک طرح معاملاتی چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

برنامه شما باید نوع معاملات، شرایط انجام معامله و اهداف معاملاتی شما را مشخص کند. پروفایل ریسک‌پذیری و سبک معامله‌گریتان محدوده شما را تعیین می‌کند.

باید برنامه معاملاتیتان را با ذهنی باز طرح‌ریزی کنید تا بعداً از دستاوردهای آن خشنود باشید. برنامه معاملاتی شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سقف تحمل ضرر در صورت استفاده از اهرم
  • قیمت ورود و خروج برای معاملات ویژه
  • حداکثر میزان سرمایه‌گذاری به‌عنوان درصدی از سرمایه کل
  • میزان تنوع پورتفو
  • تخصیص دارایی رمزارز
  • نقطه توقف معاملات از نظر زمان، حجم و سایر موارد
  • حداکثر ضرر
  • محصولات یا دارایی‌های موردنظر برای معامله

۳. سفارش استاپ لیمیت (stop limit) تنظیم کنید.

علاوه بر فاکتورهای بالا، استراتژی استفاده از سفارش‌های استاپ لیمیت (فروش یا خرید با قیمتی مشخص) نیز کمک بزرگی به شما می‌کند، زیرا شما نمی‌توانید هر هفت روز هفته و در هر ساعت از شبانه‌روز آنلاین باشید.

اما بازار رمزارز، بازاری 24 ساعته و البته بسیار پرتلاطم است و ممکن است زمانی که در خواب آسوده خود هستید، دچار ضررهای ناگهانی بشوید و حتی کل سرمایه‌تان را از دست بدهید.

مطلب مرتبط: انواع سفارشات در بازارهای مالی

یکی از غیرمسئولانه‌ترین کارها به‌هنگام ترید این است که مبالغ هنگفت رمزارز را بدون محافظت از نوسانات به حال خود رها کنید. با تنظیم برنامه معاملاتی خود برای انجام معاملات استاپ لیمیت می‌توانید از دارایی و سودتان در برابر نوسانات بازار محافظت کنید.

کارکرد سفارش استاپ لیمیت

برای اینکه بیشتر با اهمیت و مزیت تنظیم سفارش‌های استاپ لیمیت آشنا شویم، می‌توانیم به مثالی ساده رجوع کنیم.

تصور کنید 1 بیت‌کوین با قیمت 15,000 دلار خریداری کرده‌اید و اکنون قیمت بیت‌کوین 40,000 دلار است. شما می‌خواهید مطمئن شوید که در صورت کاهش قیمت، بیت‌کوین خود را با قیمتی کمتر از 30,000 نمی‌فروشید. با این کار 15,000 دلار سود به دست خواهید آورد. برای خودکارکردن این سفارش، می‌توانید از سفارش استاپ لیمیت استفاده کنید.

ابتدا باید قیمت استاپ را روی 32,000 دلار تنظیم کنید؛ این یعنی اگر قیمت تا این حد سقوط کرد، شما حدس می‌زنید که افت بیشتری در راه است و آماده می‌شوید که بیت‌کوین خود را با قیمت 30,000 بفروشید. سپس، قیمت لیمیت را روی 30,000 تنظیم می‌کنید تا اگر قیمت به حد استاپ رسید، بیت‌کوین شما با قیمت 30,000 دلار یا بالاتر از آن فروخته شود.

فاصله‌ای که بین قیمت استاپ و قیمت لیمیت ایجاد می‌کنید، ضامن انجام‌شدن سفارش شماست. زیرا بدون ایجاد این فاصله، قیمت بازار ممکن است با سقوط آزادی ناگهانی، از قیمت لیمیت کمتر شود بدون اینکه سفارش شما انجام شده باشد.

توجه داشته باشید که ایجاد سفارش استاپ لیمیت همیشه ضامن انجام‌شدن سفارش شما نیست؛ اما با تنظیم آن می‌توانید مطمئن شوید که اگر سفارش فروشتان انجام شد با همان قیمت یا بهتر از آن قیمت انجام خواهد شد.

۴. همیشه خودتان تحقیق کنید.

هرگز برای انجام معاملات‌تان به وب‌سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی بسنده نکنید.

اطلاعاتی که از منابع آنلاین به دست می‌آورید فقط باید شروع تحلیل شما باشند. همیشه خودتان به تحقیق و بررسی در خصوص دارایی موردنظر بپردازید.

دوری از ترید هیجانی
همیشه خودتان در مورد گزینه سرمایه‌گذاری تحقیق کنید.

این نکته را هم برای معاملات رمزارز و هم برای سرمایه‌گذاری‌های رمزارز رعایت کنید. فقط شما می‌توانید پروفایل ریسک سرمایه‌تان را مشخص کنید و تعیین کنید که تا چه‌اندازه تحمل ضرر دارید.

پیش از اقدام به معامله‌گری و سرمایه‌گذاری، مطمئن شوید که درک مناسبی از دارایی موردنظر و عملکرد آن دارید.

۵. پورتفوی خود را متنوع کنید.

اگر قصد دارید یک طرح معاملاتی ایجاد کنید، باید تنوع پورتفو را نیز در نظر داشته باشید و با این کار، از میزان ریسک احتمالی بکاهید.

نگهداری، ترید، ذخیره یا سرمایه‌گذاری یک یا دو دارایی در پورتفو پرخطر است. بهتر است از چندین گروه دارایی برای تنوع‌بخشیدن به پورتفوی خود استفاده کنید.

در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید این کار را با تخصیص دارایی به فعالیت‌ها و پلتفرم‌های مختلف همچون استخرهای نقدینگی دیفای، سهام‌گذاری، محصولات مشتقه، استیبل کوین‌ها و آلت کوین‌ها شروع کنید. با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از ریسک ضررهای هنگفت می‌کاهید. به‌عنوان مثال، ممکن است از سرمایه‌گذاری در یک استخر نقدینگی دچار زیان شوید، اما این زیان را از طریق سود سهام‌گذاری جبران کنید.

سپس، می‌توانید در این دسته‌های مختلف دارایی تنوع ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، برای سرمایه‌گذاری روی استیبل کوین‌ها می‌توانید تتر، بایننس یواس‌دی و پکسوس نگهداری کنید تا از ریسک کلی سبد سهام خود بکاهید.

با تمام این اوصاف، موارد فوق فقط مثال هستند و شما خود می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه باید پورتفویتان را متنوع کنید.

۶. از فومو دوری کنید.

فومو (FOMO) یا همان ترس ازدست‌دادن فرصت (Fear of Missing Out) احساسی مشترک بین بسیاری از معامله‌گران است.

باید مراقب باشید که فومو چگونه روی اقدامات شما تأثیر می‌گذارد. ترس ازدست‌دادن یک فرصت سرمایه‌گذاری ممکن است باعث شود برنامه‌های معاملاتی و قوانین ویژه خود را زیر پا بگذارید و با ترید هیجانی دچار ضرر شوید.

تمام ما به‌شکلی باورنکردنی تحت تأثیر اطلاعات درست و نادرست شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های ارتباطی هستیم و این مسئله همه ما را برای دچارشدن به فومو و ترید هیجانی مستعد می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز در مورد روانشناسی بازار

اگرچه می‌توانید از منابع آنلاین برای تحقیق در مورد فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری بهره ببرید، اما همیشه باید مراقب شایعات و پیام‌های کاربرانی که انگیزه‌های مالی پنهان دارند باشید.

گاهی برخی افراد سودجو بعضی از کوین‌ها یا پروژه‌هایی را تبلیغ و مطرح می‌کنند که ارزش خاصی ندارند. این افراد از تحریک و تهییج احساسات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار سوءاستفاده می‌کنند.

اگر حس می‌کنید در حال ازدست‌دادن فرصت سرمایه‌گذاری‌ای هستید که قبلاً حتی در مورد آن نشنیده بودید، پیش از اینکه سرمایه خود را به خطر بیندازید، مدتی وقت صرف کنید و به‌طور کامل در مورد پروژه تحقیق کنید.

رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر، تلگرام، ردیت و سایر پلتفرم‌های اجتماعی پر از شایعات، اطلاعات نادرست و سوءاستفاده‌گرهایی هستند که قصد دارند از احساسات خام معامله‌گرهای کم‌تجربه بهره‌مند شوند. تنها راه مقابله با این مشکل این است که همیشه خودتان تحقیق کنید.

 بسیاری از اینفلوئنسرها پول می‌گیرند تا پروژه‌ها یا آلت کوین‌هایی را تبلیغ کنند و کلاهبرداران ممکن است از ترس ازدست‌دادن شما برای سرقت سرمایه‌تان سوءاستفاده کنند.

fomo
یکی از مشکلات همیشگی معامله‌گرها گیرافتادن در دام فومو (ترس ازدست‌دادن) است.

فومو در زمان سود

اگر به‌طور مکرر دستاوردهای پرسود داشته‌اید، ممکن است وسوسه شوید که پول بیشتری وارد بازار کنید. همچنین، ممکن است بیش‌ازاندازه به استعداد و مهارت خود در معامله‌گری اعتماد کنید و نتیجه انتخاب گزینه‌های پرضرر در آینده باشد.

حتی اگر سود منطقی و معقولی داشته باشید هم ممکن است احساس فومو برای شرکت در فرصت‌های «بزرگ» سرمایه‌گذاری بعدی بیشتر شود.

فومو در زمان ضرر

ممکن است وارد یک موقعیت معاملاتی شوید و پس از اینکه دچار ضرر شدید، از موقعیت خارج شوید. سپس، در اقدام سوم به‌علت فومو دوباره وارد این موقعیت شوید. هر دو تصمیم می‌تواند شما را به‌شدت متضرر کند. 

فومو به‌علت شایعات

شنیدن اطلاعات از سایر تریدرها یا از طریق اینترنت می‌تواند سرمایه‌گذاری خاصی را وسوسه‌انگیز جلوه دهد. با این حال، شایعات، توصیه‌ها و مشاوره‌های آنلاین سرمایه‌گذاری یا تشویق به سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال محبوب هرگز جای تحقیق و بررسی کامل و جامع شخصی را نمی‌گیرد.

فومو به‌علت نوسانات

نوسانات شدید قیمت در هر دو جهت صعودی و نزولی می‌تواند فرصت‌هایی برای کسب سود ایجاد کند. چه شما سرمایه‌گذاری کنید و منتظر افزایش قیمت بمانید یا در روند نزولی بازار وارد موقعیت شورت (فروش) شوید، احتمال اشتباه به‌علت ترید هیجانی بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: موقعیت شورت چیست؟ کسب سود به‌هنگام افت بازار

همچنین، ممکن است در این وضعیت تصمیم بگیرید که وارد بازاری نزولی شوید تا سرمایه خود را پس از صعود قیمت افزایش دهید؛ اما، بازار کماکان به سقوط آزاد خود ادامه دهد و حتی سرمایه اولیه خود را نیز از دست بدهید.

۷. مفهوم اهرم و کارکرد آن را به‌خوبی درک کنید.

ایده وام‌گرفتن و استفاده از اهرم در معاملات آتی و مارجین برای کسب سود بیشتر همیشه وسوسه‌کننده است. اما، در معاملات اهرمی به‌همان اندازه که سود چندبرابر کسب می‌کنید، در معرض ضرر چندبرابر هم هستید. معاملات اهرمی ممکن است باعث لیکوئیدشدن (ازدست‌رفتن) کل سرمایه شما شوند. البته اگر به محدوده خود آگاه باشید، لیکوئیدشدن لزوماً چیز بدی نیست. اما، ازدست‌دادن بیش‌ از حد برنامه‌ریزی‌شده یا ریسک بیش‌ازحد در معاملات منطقی جا نمی‌گیرد.

پیش از ورود به معاملات اهرمی، مطمئن شوید که دقیقاً با نحوه عملکرد اهرم و معاملات اهرمی آشنا هستید و استراتژی مناسبی برای پرهیز از ضرر بیش‌ازحد پیش گرفته‌اید.

اگر در صرافی‌هایی که خدمات معاملات اهرمی ارائه می‌دهند دقت کرده باشید، معاملات با ضریب نشان داده می‌شوند. به‌عنوان مثال، اگر سرمایه اولیه شما 10,000 دلار باشد و از ضریب اهرمی 10 استفاده کرده باشید، 100,000 دلار برای انجام معامله در اختیار خواهید داشت و در صورت ضرر، از سرمایه اولیه شما برای جبران آن استفاده می‌شود.

اگر بدون تفکر منطقی و مسئول وارد چنین معامله‌ای شوید، با ریسک بسیار بالاتر و چندبرابری نسبت به معاملات معمول روبه‌رو هستید.  

سخن پایانی

معاملات هر تریدر چه در بازار معاملات اهرمی و چه در بازار معاملات لحظه‌ای باید همراه با مسئولیت‌پذیری و تفکر انجام شود تا از احتمال ضرر کاسته شود. فرقی نمی‌کند که در بازار بورس و سهام معامله می‌کنید یا در بازار ارزهای دیجیتال، همیشه باید از ترید هیجانی دوری کنید و با انجام تحقیق و بررسی کافی، مناسب‌ترین استراتژی مدیریت ریسک را پیاده‌سازی کنید.

منبع: academy.binance.com

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
رضا

سلام خانم کاظمیان شبتون بخیر یه سوالی داشتم چه طور میشه مثل شما از صفر تا صد ارز دیجیتال رو یاد گرفت رشته خاصی خوندین؟ یا دوره ای جایی رفتین خیلی علاقه دارم دنباله این کار رو بگیرم ممنون میشم اگر راهنمایی م بکنید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx