پروتکل Ampleforth چیست؟ نگاهی به توکن AMPL

پروتکل Ampleforth چیست

پروتکل Ampleforth نرم افزاری است که روی بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود و در تلاش است تا شبکه‌ای متعادل از کاربران را جهت ثابت نگه داشتن ارزش توکن AMPL با 1 دلار آمریکا، ایجاد کند.

استیبل کوین‌ها (stablecoin) نوعی ارز دیجیتال هستند که هر کدام به روش‌های مختلفی سعی در ثابت نگه داشتن ارزش توکن‌های خود در قیمت ثابتی دارند.

به عنوان نمونه، DAI توکنی است که توسط دارایی‌های قفل شده در پروتکل Maker پشتیبانی می‌شود. تتر نیز نمونه دیگری از استیبل کوین‌های محبوب است که توسط سپرده گذاری‌های دلاری پشتیبانی می‌شود.

عناوین مطلب:

با این حال، ارز دیجیتال Ampleforth اگرچه تا حدی به استیبل کوین‌ها شباهت دارد اما یک استیبل کوین به شمار نمی‌رود و روش متفاوتی برای حفظ ثبات قیمت توکن‌های خود دارد.

این نرم افزار، به جای تکیه بر سپرده‌ها یا صدور و بازپرداخت بدهی، عرضه ارز دیجیتال AMPL خود را هر 24 ساعت یک بار در فرآیندی به نام ریبیسینگ (rebasing) تنظیم می‌کند.

پروتکل Ampleforth (AMPL) چیست؟

پروتکل Ampleforth توکن بومی خود را به نام «AMPL» به بازار عرضه کرده است که مقدار عرضه آن توسط نرم افزار این پروتکل، مدیریت و به‌صورت روزانه تنظیم می‌شود تا قیمت توکن‌ها همواره برابر با 1 دلار آمریکا باشند.

این امر به این معنی است که موجودی کیف پول کاربران هر روز رأس ساعت 2 UTC، تغییر خواهد کرد. به منظور انجام این کار، پروتکل باید از قیمت توکن‌های AMPL و اینکه آیا نسبت به دلار آمریکا تغییر قیمت شده است، خبر داشته باشد.

در نتیجه، در پلتفرم Ampleforth سه حالت مختلف برای عرضه توکن‌های جدید وجود خواهد داشت:

  • Expansion: در این حالت، قیمت هر توکن AMPL بیشتر از 1 دلار است بنابراین امپلفورث باید توکن‌های جدیدی را به شبکه عرضه کند.
  • Contraction: در این حالت نیز، قیمت هر توکن AMPL کمتر از 1 دلار است که برای افزایش قیمت به 1 دلار، شبکه باید تعدادی از توکن‌ها را حذف کند.
  • Equilibrium: در نهایت، در این حالت قیمت هر توکن دقیقاً برابر است با 1 دلار آمریکا و نیازی نیست که شبکه کار خاصی در این مورد انجام دهد.

تاریخچه توسعه ارز دیجیتال Ampleforth

امپلفورث در ابتدا با نام «Fragments» شناخته می‌شد و توسط کارآفرینان Evan Kuo و Brandon Iles در سال 2018 تأسیس شد.

این پروژه 4/75 میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی مانند برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) بنیان‌گذار Coinbase و شرکت‌هایی مانند True Ventures و Pantera Capital به دست آورد.

پروتکل Ampleforth چگونه کار می‌کند؟

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در سال 2020 بسیار رایج شده است و این پروژه‌ها همچنان در حال رشد و توسعه هستند.

در حال حاضر، پروژه‌های زیادی با رویکرد‌ها و کارایی‌های منحصر به‌فرد زیادی وجود دارند که خود را از سایر رقبای خود متمایز می‌کنند، در این میان پروژه Ampleforth نیز توانسته در این تعداد بی شمار پروژه‌های جدید، نامی برای خود در کند.

نرم افزار Ampleforth از پروتکل Chainlink که یک ارائه دهنده داده است و روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است، برای ارائه داده‌های دقیق مربوط به قیمت‌ها استفاده می‌کند.

به زبانی ساده، AMPL نوعی ارز دیجیتال است که عرضه خود را بر اساس شرایط بازار تنظیم می‌کند. در این پلتفرم، پروتکل بر اساس شرایط فعلی بازار، توکن‌های AMPL موجود را کاهش یا افزایش می‌دهد.

با این حال، Ampleforth یک استیبل کوین نیست! این پروتکل سعی دارد قیمت توکن‌های خود را در حدود قیمت 1 دلار ثابت نگه دارد؛ اما بر خلاف سایر stablecoinهای موجود در بازار، ارزش آن به دلار آمریکا وابسته نیست.

در واقع این ارز دیجیتال، عرضه AMPLها را بر اساس شرایط بازار کاهش یا افزایش می‌دهد تا قیمت این توکن‌ها را ثابت نگه دارد. برای درک بهتر این مسئله به مثال زیر توجه کنید.

به عنوان نمونه تصور کنید که قیمت هر توکن AMPL در حال حاضر 2/5 دلار است، در حالی که قیمت هدف 1/009 دلار است.

در این حالت، این پروتکل باید AMPL های بیشتری را برای کاهش ارزش عرضه در گردش و کاهش قیمت به آستانه هدف خود صادر کند. برای انجام این کار، پروتکل از دو معیار مختلف، قیمت اوراکل و قیمت هدف استفاده می‌کند.

قیمت هدف
انقباض/انبساط گسترده قیمت هدف

قیمت اوراکل یک میانگین وزنی از ارائه دهندگان اوراکل بازار است. فرمول درصد تعدیل روزانه به صورت «قیمت اوراکل-قیمت هدف/10» است.

بنابراین با توجه به فرمول بالا، محاسبات به شرح زیر است:

2/843 دلار (قیمت اوراکل) – 1/009 دلار (قیمت هدف) / 10= 1/834

به عبارت دیگر، پروتکل باید 18/34 درصد AMPLهای بیشتری را برای تنظیم قیمت صادر کند.

بنابراین، کاربرانی که 100 AMPL در حساب خود دارند، 18/34 توکن بیشتر جهت rebase قیمت دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: توکن منعطف (Rebase token) چیست؟

این تعدیل قیمت، صرف نظر از بالا یا پایین بودن قیمت هر 24 یک بار اجرا خواهد شد. در نهایت این تغییرات منجر به افزایش یا کاهش قیمت به 1 دلار آمریکا می‌شوند.

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، هر روز رأس ساعت 2 بامداد UTC یک کندل قرمز رنگ وجود دارد که قیمت بازار را نسبت به تغییر قیمت روزانه کاهش می‌دهد.

rebase قیمت
تصویری از USD chart که نوسانات روزانه قیمت AMPL را نشان می‌دهد.

با این حال، با توجه به اینکه تقاضا در حال حاضر بسیار زیاد است و سرمایه‌گذاران نیز هر روز بیشتر برای خرید توکن‌های AMPL اقدام می‌کنند، این امر منجر به افزایش بیشتر قیمت و سطح بالای rebase روزانه می‌شود.

در این پروتکل، موجودی کیف پول کاربران بر اساس قیمت فعلی AMPL هر روز تغییر می‌کند. در حال حاضر، برخی از صرافی‌های برجسته که از معاملات Ampleforth پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از KuCoin و Bitfinex.

پروتکل Ampleforth با چه مشکلاتی می‌پردازد؟

امپلفورث در تلاش است تا برخی از مشکلاتی که پلفترم‌های برتر مانند بیت‌کوین و اتریوم با آن مواجه هستند را حل کند.

برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

1. عرضه توکن بدون تغییر در قیمت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در برخی شرایط به دلیل نوسانات قیمت، لازم است که پروتکل توکن‌های بیشتری را به شبکه تزریق کند.

با این حال بر خلاف چاپ پول، با عرضه توکن‌های بیشتر تورم رخ نمی‌دهد بلکه این کار راه‌حلی ایده آل برای کاهش تورم است و برای ثابت نگه داشتن ارزش توکن‌های AMPL انجام می‌شود.

در صورتی که شبکه به توکن‌های AMPL بیشتر نیاز داشته باشد، پروتکل توکن‌های بیشتری را عرضه خواهد کرد و موجودی کیف پول هر سرمایه‌گذار نیز به صورت روزانه تغییر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

2. مشکل عدم انعطاف‌پذیری بیت‌کوین و طلا را حل می‌کند.

هیچ نوع محدودیت عرضه‌ای برای توکن‌های AMPL در نظر گرفته نشده است، بنابراین هر مقدار که بازار به آن نیاز داشته باشد، پروتکل همان مقدار را ضرب و عرضه خواهد کرد.

3. مقیاس‌پذیری

با توجه به وایت پیپر این پروژه، پروتکل امپلفورث یک زنجیره آگنوستیک (chain-agnostic) است. به همین دلیل در حالی که AMPL هم اکنون به عنوان یک توکن مبتنی استاندارد ERC-20 در شبکه مستقر است، می‌تواند به طور هم‌زمان در چند بلاک‌چین وجود داشته باشد.

مزایای پروتکل Ampleforth چیست؟

ویژگی‌ها و مزایای پروتکل Ampleforth، توکن این شبکه را به دارایی منحصر به‌فرد برای طیف وسیعی از اهداف مختلف تبدیل می‌کند.

در ادامه چند مورد از مزایای این پروتکل را بررسی خواهیم کرد:

1. پرتفولیوی خود را متنوع کنید

در حال حاضر اگرچه توجه بازار ارز‌های دیجیتال بیشتر بر DeFi و NFT‌ها متمرکز است اما تقاضا برای توکن‌هایی با قیمت ثابت مانند AMPL نیز هر روز در حال افزایش است.

این امر منجر به ایجاد یک چرخه پیوسته از rebase‌ها شده است و باعث می‌شود تا توکن‌های AMPL بیشتر و بیشتر به کیف پول کسانی که آن‌ها را در اختیار دارند، ارسال شوند.

علاوه بر این، توکن‌های AMPL عدم همبستگی قابل توجهی را با بازار ارز‌های دیجیتال نشان می‌دهد.

همبستگی توکن‌های AMPL
نقشه حرارتی از همبستگی توکن‌های AMPL

2. کمک زیادی به DeFi خواهد کرد

هدف پلتفرم Ampleforth این است که به عنوان یک ارز دیجیتال نسبتاً با ثبات عمل کند.

تقاضا بالای بازار باعث می‌شود که ارائه دهندگان نقدینگی در دیفای نتوانند حجم بالایی از نقدینگی را فراهم کنند. با توجه به این که عرضه توکن‌های AMPL نامحدود هستند، انتظار می‌رود که نوساناتت قیمت در این شبکه به خصوص زمانی که ارزش بازار افزایش یابد، حداقل باشد.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

3. جایگزینی برای ارز‌های فیات در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت

پروتکل Ampleforth تمام ویژگی‌های مورد نیاز یک دارایی مبادله‌ای را در خود دارد و همچنین از عدم اعتماد مردم به پلتفرم‌های مرکزی و دولتی، نهایت استفاده را می‌برد.

عرضه این توکن‌ها بسته به نیاز‌های بازار، افزایش یا کاهش خواهند یافت اما ارزش آن‌ها هرگز به دلیل افزایش یا کاهش عرضه تغییر پیدا نخواهد کرد. به عبارتی ساده‌تر، در پروتکل امپلفورث تورم وجود ندارد!

پروتکل Ampleforth با چه مشکلاتی مواجه است؟

اگرچه پلتفرم Ampleforth از مزایای زیادی برخوردار است اما مسلماً با برخی مشکلات و چالش‌ها نیز دست و پنجه نرم می‌کند. از جمله:

1. درک مکانیسم Ampleforth برای بسیاری از کاربران دشوار است.

درک مکانیسم امپلفورث نیاز به آگاهی اقتصادی عمومی و همچنین درک عمیق‌تر از نحوه عملکرد واحد‌های پولی مختلف دارد. اگرچه بیت‌کوین رایج‌ترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال است اما بسیاری از مردم هنوز هم مزایای بیت‌کوین را نسبت به فیات درک نمی‌کنند.

Ampleforth در عین طراحی منحصر به‌فرد و ساده، بسیار پیچیده‌تر از بیت‌کوین است و در نتیجه، برای درک کامل پتانسیل و کارایی آن، تحقیقات و دانش بالایی لازم است.

2. ارزش توکن‌های AMPL هنوز هم کاملاً ثابت نیستند.

ارز‌های دیجیتال هر چه باشند تا حدود زیادی دارای نوسان هستند و تغییرات بازار کم و زیاد روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. تغییرات ناگهانی در تقاضا، صرف نظر از مقدار عرضه و ارزش بازار، احتمالاً بر قیمت توکن‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

اگرچه این پروتکل، از مکانیسم‌های مختلفی برای حفظ ثبات قیمت توکن‌ها استفاده می‌کند اما احتمالاً با توجه به تغییرات بازار، با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

جمع‌بندی

امپلفورث موفق شده است یک دارایی کریپتو با عرضه بی نهایت و همچنین با ارزش ثابت برای تمامی تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران خلق کند.

همچنین شایان ذکر است که تیم توسعه‌دهنده این پروژه، متشکل از افراد حرفه‌ای با سابقه سال‌ها تجربه در شرکت‌های پیشرو است.

این پروتکل به علاوه از پشتوانه سرمایه‌گذاری برخی از بزرگ‌ترین نام‌ها در صنعت ارز‌های دیجیتال، از جمله True Ventures، Pantera Capital، Huobi Capital و حتی برایان آرمسترانگ، مدیرعامل کوین بیس برخوردار است.

این پروتکل با ارائه مکانیسم‌های جدید برای حفظ ارزش خود، جایگاه خوبی برای خود در بازار پر تنش ارز‌های دیجیتال پیدا کرده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx