منظور از توکن‌های Yield-Bearing چیست و چه کاربردی در دیفای دارند؟

توکن‌های yield bearing

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های Defi، ترکیب‌پذیری یعنی ماژولار بودن (modularity) آن است که باعث می‌شود به سایر پروژه‌های بلاک‌چین نیز متصل شود.

به لطف قراردادهای هوشمند و ویژگی بدون مجوز بودن این پروژه، توسعه‌دهندگان می‌توانند خدمات و استراتژی‌های مختلفی را با هم و به روش‌هایی مبتکرانه ایجاد کنند.

بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) میزبان انواع پروتکل‌هایی هستند که در آن کاربران می‌توانند در پروژه‌های مختلف سهام‌گذاری کرده و در ازای آن، توکن‌های بومی پروژه مد نظر را دریافت کنند.

عناوین مطلب:

این توکن‌ها اغلب از استاندارد توکن ERC-20 پیروی می‌کنند و می‌توان آن‌ها را در بسیاری از صرافی‌ها خرید و فروش کرد.

توکن‌های Yield-bearing چه هستند؟

دارایی‌های Yield-bearing تنها در یک پروژه سپرده‌گذاری نمی‌شوند بلکه ممکن است از چندین استراتژی و شبکه مختلف عبور کنند تا بازدهی آن‌ها به سرمایه‌گذار برسد.

علاوه بر این، در بسیاری از مواقع اغلب توکن‌های Yield-bearing را می‌توان برای سود بیشتر بازخرید کرد.

پروتکل‌ها با ارائه امکان سرمایه‌گذاری مجدد یا استفاده از این دارایی‌ها در استیکینگ (staking) یا پولینگ (pooling)، افراد را تشویق می‌کنند تا از قراردادهای هوشمند استفاده کنند.

کاربران در صورت تمایل، می‌توانند پاداش‌های خود را برداشت نکنند و مجدداً آن‌ها را استیک کنند.

yield-bearing
استفاده از پاداش‌های داده شده روشی عالی برای درآمد بیشتر، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر است.

یکی از نمونه‌های برجسته از دارایی‌های yield-bearing، توکن AAVE است. در این پروتکل هنگامی که کاربران مقداری دارایی را سپرده‌گذاری می‌کنند، آن‌ها توکن‌هایی به عنوان پاداش دریافت می‌کنند که در نهایت می‌توانند آن‌ها را برداشت کرده و دوباره استفاده کنند.

گاهی مواقع نیز، توکن‌ها قبل از مقصد خود از چندین استراتژی و پروتکل عبور می‌کنند، بنابراین اغلب پیشوند‌هایی روی توکن‌ها مشاهده می‌شود که برای yield farming تعیین شده‌اند: به عنوان نمونه cvxCRV یک نسخه توکن شده از veCRV است که با رأی CRV تأیید شده است.

دارایی‌های Yield-bearing چگونه عمل می‌کنند؟

یک پروتکل مبتنی بر دیفای می‌تواند با جمع‌آوری وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران، به طور مکرر در سایر پروژه‌ها مجدداً سرمایه‌گذاری کند. این عمل تحت عنوان ترکیب سازی یا compounding شناخته می‌شود.

در نتیجه، این سرمایه‌گذاری مجدد منجر به افزایش مبلغ سپرده‌گذاری و همچنین درآمد می‌شود و دوباره می‌توان آن را در پروژه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرد.

پاداش سرمایه‌گذاری کاربران ممکن است از طریق وام‌دهی، ارائه نقدینگی و سایر خدمات کسب شود و علی‌رغم اینکه میزان این توکن‌ها به طور مداوم افزایش می‌یابد، با توکن‌هایی که سرمایه‌گذار در ابتدا واریز کرده است، نمایش داده می‌شوند.

اگرچه کاربر پس از واریز اولیه، هیچ توکن دیگری را به پروتکل واریز نمی‌کند اما ارزش آن‌ها دائماً در حال افزایش است به همین دلیل به آن‌ها توکن‌های yield-bearing می‌گویند.

به عنوان مثال در پروژه Stake DAO، بازدهی هر استراتژی چندین بار در هفته برداشت می‌شود. این مسئله باعث افزایش ارزش توکن‌های سپرده‌گذاری می‌شود و قیمت هر سهم را می‌توان در تب «Strategies» بررسی کرد.

با ضرب تعداد سهام، به عنوان نمونه sd3Crv، در قیمت هر سهم و سپس در قیمت دارایی پایه، در این مورد قیمت مجازی 3Crv روی پروتکل Curve، ارزش سرمایه‌گذاری فرد قابل مشاهده خواهد بود.

به عنوان مثال، فرض کنید 1000 sd3Crv با قیمت فعلی هر سهم 1/082 دلار و قیمت مجازی 3Crv، 1/02 دلار است، این معادله به صورت زیر خواهد بود:

1000*1/082*1/02=1103/64 دلار

توکن‌های Yield-bearing نیز توسط پروژه‌ها برای توزیع مداوم درآمد‌های پروتکل بین کاربران از طریق توکن‌های حاکمیتی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، در Stake DAO می‌توان توکن‌های SDT را به اشتراک گذاشت و در ازای آن xSDT را دریافت کرد.

این یکی از نمونه‌های توکن‌های Yield-bearing است که نه تنها به کاربران اجازه می‌دهد در فرایند رأی گیری‌ها شرکت کنند بلکه می‌توانند بخشی از هزینه‌های تولید شده در پلتفرم Stake DAO را نیز به دست آورند.

چرا توکن‌های Yield-bearing با پیشوند نام گذاری می‌شوند؟

با توجه به اینکه بسیاری از استراتژی‌ها از دارایی‌های پروژه‌های دیگر استفاده می‌کنند، مشاهده نام‌های پیچیده نشان‌دهنده روش‌هایی است که در آن این استراتژی‌ها و پروژه‌ها مانند آجر‌های یک ساختمان روی هم چیده می‌شوند.

اغلب می‌توان میان توکن‌ها با توجه به پیشوند‌های استفاده شده تفاوت قائل شد، برای نمونه توکن sdam3crv را در نظر بگیرید.

مثال Yield-bearing
نمونه‌ای از یک توکن Yield-bearing که با پیشوند نامگذاری شده است.

این توکن نشان‌دهنده سپرده‌ها در استراتژی «Stake DAO’s Passive Aave USD» است که در آن استیبل کوین‌ها (USDC ،DAI و USDT) در Curve Aave 3pool در شبکه پالیگان (ماتیک) سپرده‌گذاری می‌شوند.

سپس توکن‌های نقدینگی am3crv در استراتژی StakeDAO انباشته می‌شوند که منجر به سهام sdam3crv می‌شود.

این توکن در واقع نشان‌دهنده انباشته شدن 3 پروتکل StakeDAO، Curve و Aave است که می‌توان آن را به خوبی در نام نهایی توکن تشخیص داد.

جمع‌بندی

توکن‌های Yield-bearing نوعی دارایی مبتنی بر دیفای هستند که بازدهی و سود‌هایی فراتر از استیکینگ را به کاربران ارائه می‌دهند.

کاربران پس از سپرده‌گذاری دارایی‌های دیجیتال خود به طور مداوم پاداش دریافت می‌کنند که می‌توانند آن‌ها را برداشت کرده یا دوباره به عنوان سپرده‌گذاری برای سود بیشتر در شبکه قرار داد.

در برخی مواقع پیشوندی روی توکن‌ها مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد هر توکن از چند استراتژی عبور کرده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx