توکن FEG چیست؟ آشنایی با گوریل دنیای کریپتو!

ارز فگ

ارز فگ (FEG) توکن بومی پروژه‌ای به همین نام بوده که مبتنی بر بلاک‌چین‌های بایننس و اتریوم است و به گفته توسعه‌دهندگان برای بازطراحی DeFi ساخته شده است.

به زبانی ساده‌تر، FEG یک شبکه تراکنش غیرمتمرکز در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توان از آن برای تبادل دارایی‌های دیجیتال استفاده کرد. مردم می‌توانند با استفاده از این سیستم علاوه بر تبادلات خود، مقداری درآمد نیز کسب کنند.

ارز FEG توانسته است در مدت زمان کوتاهی، نظر افراد زیادی را به سمت خود جلب کند. اگر به فکر سرمایه‌گذاری یا خرید توکن فگ هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بهتر با این ارز دیجیتال آشنا شویم.

عناوین مطلب:

ارز فگ (FEG) چیست؟

FEG در واقع مخفف عبارت «Feed Every Gorilla» بوده و نام یک صرافی غیرمتمرکز کریپتویی است که به نظر می‌رسد با ساز و کارهای خاصی سعی در برطرف کردن بعضی محدودیت‌های موجود در DeFi دارد. صرافی فگ بر دو بلاک‌چین اتریوم و بایننس استوار است و به همین دلیل از قابلیت‌های این دو بلاک‌چین برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند.

توکن فگ

توکن بومی پلتفرم FEG که با نام ارز فگ نیز شناخته می‌شود، از دو استاندارد ERC20 و BEP20 استفاده می‌کند و علاوه بر قابلیت‌های یک توکن بومی، در واقع توکن حاکمیتی صرافی نیز محسوب می‌شود بدین معنی که هولدر‌های این توکن می‌توانند با استفاده از دارایی‌های خود در تصمیم گیری‌های شبکه شرکت کنند.

هدف ارز فگ چیست؟

مدیران و توسعه‌دهندگان FEG معتقدند علی رغم این که قدرت سیستم مالی سنتی پس از سال 2009 به مرور رو به تحلیل رفته است اما DeFi هنوز با یکسری مشکلات دست و پنجه نرم کرده و نتوانسته است جایگاه خود در را به عنوان یک نظام مالی جدید مستحکم کند.

سیستم مالی سنتی یا همان نظام بانک داری، با استفاده از یک سیستم دقیق عرضه و تقاضا ارزش خود را حفظ می‌کند اما DeFi متأسفانه با مشکلاتی مانند هزینه بالا تراکنش‌ها، اختلالات مرتبط با تراکنش‌ها و حرف و حدیث‌هایی حول حریم خصوصی دست و پنجه نرم می‌کند.

از طرفی نیز به دلیل همه‌گیری نسبتاً پایین دیفای، سرمایه موجود در این سیستم نسبتاً پایین بوده و نقدینگی پایداری وجود ندارد که باعث بروز مشکلاتی در دسترسی و عملکرد شبکه برای کاربران شده است.

برای حل این مشکلات، اکوسیستم FEG سعی دارد دیفای را به محیطی امن‌تر و قابل دسترس تر تبدیل کند که در آن معامله گران پاداش‌های به مراتب بهتری دریافت کرده و انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در دیفای خواهند داشت. از طرفی نیز با حمایت از توسعه‌دهندگان شبکه و نرم افزار، نوآوری‌های شبکه روز به روز بیشتر شده و کاربران بیشتری به سمت شبکه جذب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی برترین پروژه‌های حوزه دیفای برای کشت سود (ییلد فارمینگ)

چرا ارز فگ متفاوت است؟

اکوسیستم فگ از یک قابلیت جدید برای جذب کاربران بیشتر استفاده می‌کند. ارز دیجیتال FEG که در واقع توکن بومی مجموعه محسوب می‌شود از یک قابلیت ضد تورمی برخوردار است. در این حالت برای حفظ ارزش توکن، در هر معامله‌ای که انجام می‌شود، 1 درصد توکن‌های معامله شده سوزانده شده و 1 درصد هم میان دارندگان ارز دیجیتال فگ تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

در این حالت به مرور زمان تعداد کل توکن‌های توزیع شده کاهش یافته و مطابق یک سیستم عرضه و تقاضای کنترل شده، ارزش توکن‌ها با گذشت زمان بالاتر می‌رود. بدین صورت افراد بیشتری تشویق می‌شوند تا ارز feg را خریداری کرده و هولد کنند.

قابلیت‌های اکوسیستم FEG

اکوسیستم فگ به لطف قابلیت‌های جذابی که دارد توانسته است در مدت زمان کوتاهی به موفقیتی چشم گیری دست یابد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به کاربرمحور بودن اکوسیستم اشاره کرد بدین صورت که هیچ شخص خاصی مالکیت این توکن را بر عهده ندارد و تصمیمات اتخاذ شده برای شبکه توسط کاربران انجام می‌شود.

از طرفی نیز به لطف قابلیت استیک کردن، می‌توانید توکن‌های فگ خود را در استخر‌های نقدینگی وارد کرده یا با استیک کردن آن‌ها، به صورت دوره‌ای سود خوبی کسب کنید یا توکن‌های مد نظر خود را در صرافی فگ (FEGex) به حالت رپد (Wrapped) شده درآورده و به لطف قابلیت سوددهی بالای صرافی FEG، سود بیشتری نسبت به سایر صرافی‌ها کسب کنید.

بیشتر بخوانید: توکن رپد (Wrapped Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

چنان چه توکنی را مبتنی بر FEG به صورت رپد شده استفاده کنید، قبل از نام توکن حرف «f» قید خواهد شد مثلاً «fBNB یا fETH» و قیمت توکن مربوطه از قیمت توکن FEG تأثیر می‌پذیرد چرا که این توکن در پلتفرم فگ سرمایه‌گذاری شده است.

علاوه بر بلاک‌چین‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین، پلتفرم فگ بر روی بلاک‌چین‌های دیگری از جمله Polygon، Avalanche و Fantom نیز کار می‌کند و به نظر می‌رسد اکوسیستم فگ همکاری خود با بلاک‌چین‌ها را بیش از این نیز گسترش خواهد داد.

ارز FEG چگونه کار می‌کند؟

برخلاف بیشتر انواع ارزهای دیجیتال موجود در بازار که در ابتدا پس از یک عرضه اولیه قسمتی از آن‌ها عرضه شده و بقیه توکن‌ها به مرور طی چند سال وارد بازار می‌شوند، توکن FEG از همان ابتدا در هرکدام از بلاک‌چین‌های اتریوم و بایننس تعداد 100 کوادریلیون توکن وارد چرخه معاملاتی کرد که نصف این تعداد توکن بلافاصله سوزانده شد!

Capture1
قسمت زیادی از توکن‌های FEG تا به امروز سوزانده شده‌اند و این توکن سوزی همچنان ادامه دارد.

از آن جایی که تعداد توکن‌های FEG بسیار زیاد است، ارزش آن نسبتاً پایین است اما فگ از یک مکانیسم متفاوت برای افزایش ارزش توکن‌های خود استفاده می‌کند. همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم، توکن فگ یک توکن ضد تورم است و در جریان هر معامله 2 درصد از حجم کل معامله حذف می‌شود. 1 درصد به طور کامل سوزانده شده و 1 درصد به هولدرهای توکن داده می‌شود.

سوزاندن توکن‌های فگ هیچ محدودیتی ندارد و با گذشت زمان و کاهش تعداد توکن ها، به مرور ارزش آن‌ها بالا می‌رود به همین دلیل خریداران بسیاری ترجیح می‌دهند توکن‌های خود را هولد کنند.

میزان سود استیک ارز فگ چقدر است؟

بسته به این که از چه متودی استفاده کنید، میزان سود شما در صرافی FEG یا همان FEGex متفاوت خواهد بود. چنان چه توکن‌های فگ خود را وارد استخر‌های استیک کنید، 0.12 درصد ارزش دلاری تمام معاملات انجام شده با جفت ارز دیجیتالی که استیک کرده‌اید به شما پاداش داده می‌شود.

چنان چه از توکن‌های فگ یا توکن‌های رپد شده  مثل fBNB یا fETH برای تأمین نقدینگی استفاده کنید، به ازای تمام معاملات انجام شده در قالب توکن فگ یا توکن‌های رپد شده، میزان 0.2 درصد ارزش دلاری تمام معاملات به شما داده می‌شود. علاوه بر این‌ها در صورتی که توکن‌های خود را هولد کنید، همان‌طور که اشاره کردیم، مشمول دریافت سود 1 درصدی از تمام تراکنش‌های انجام گرفته در شبکه خواهید بود.

صرافی FEGex

صرافی پلتفرم FEG که تحت عنوان FEGex نیز شناخته می‌شود یک صرافی غیرمتمرکز است که امکان معاملات ارزهای دیجیتال، استیک کردن و پلتفرم‌های وام گیری را میان 5 بلاک‌چین مختلف عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

3efad0adf14ae0ee7a115e12f0f74f44
قابلیت‌های صرافی FEGex آن را به یکی از صرافی های محبوب تبدیل کرده است.

در ادامه به امکانات مختلف این صرافی اشاره می‌کنیم:

مولتی چین یا چند زنجیره‌ای بودن

صرافی فگ در حال حاضر دو بلاک‌چین اتریوم و بایننس اسمارت چین را پشتیبانی می‌کند اما در آینده نه چندان دور قابلیت پشتیبانی از بلاک‌چین‌های Fantom، Polygon و Avalanche نیز به آن اضافه خواهد شد. بدین صورت کاربران می‌توانند تنها با استفاده از این صرافی به 5 بلاک‌چین مختلف دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: مولتی چین (Multichain) چیست و چه کاربردی دارد؟ + مزایا و معایب

قابلیت اسمارت سواپ (SmartSwap)

قابلیتی که به کاربران اجازه می‌دهد بعضی از ارزهای دیجیتال را که در این لیست به آن‌ها اشاره شده بدون مالیات توکنومیک و به صورت کاملاً ایمن تبادل کنند. با استفاده از این قابلیت هزینه‌های تراکنش شما به طرز چشم گیری کاهش خواهد یافت و هزینه گس (Gas fee) تا 40 درصد کمتر خواهد بود.

ابزار FWrapping

با استفاده از این ابزار می‌توانید هر نوع ارز دیجیتالی که بخواهید را به صورت رپد در آورده و در صرافی از آن استفاده کنید. از بیت‌کوین و اتریوم گرفته تا تتر و آدا می‌توانید تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت جفت ارز با فگ دربیاورید و در صرافی برای مقاصد مختلف استفاده کنید.

استیک کردن

با استیک کردن توکن فگ، به دلیل مشارکت در شبکه به صورت دوره‌ای پاداشی در قالب توکن‌های Wrapped شده اعم از fBNB، fETH، fUSDT یا خود توکن فگ دریافت می‌کنید. قابلیت استیک کردن در صرافی فگ به صورت پیش فرض گنجانده شده است.

لیست رایگان توکن

با استفاده از صرافی FEG توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی با طی کردن مراحل آموزش داده شده توکن‌های خود را لیست کرده و برای جمع آوری نقدینگی، توکن خود پیش فروش کنند. توکن‌های لیست شده در عرض چند دقیقه قابل معامله خواهند بود و چارت و نمودارهای عملکردی آن‌ها در صفحه مربوطه نمایش داده می‌شود.

تخفیف هزینه گس

به منظور حذف موانع برای معامله گران، توسعه‌دهندگان صرافی فگ تصمیم گرفته‌اند قسمتی از هزینه گس معاملات را بلافاصله به حساب کیف پول آن‌ها بازگردانند. هزینه گس یکی از هزینه‌های قابل توجه برای تریدر‌ها است که در صرافی FEG شامل تخفیف‌های بسیار خوبی می‌شود.

ابزار FEGtrack

FEGtrack یک نرم افزار موبایل است که از طریق مراجعه به وب‌سایت آن نیز می‌توانید از میزان موجودی خود و میزان پاداشی که دریافت کرده‌اید مطلع شوید. ابزار FEGtrack توسط تیم توسعه دهنده فگ برای مدیریت سرمایه و جزئیات تراکنش‌ها طراحی شده است.

feg track
محیط کاربری نرم افزار FEGtrack که برای مدیریت سرمایه و نظارت بر معاملات فگ طراحی شده است.

آیا قیمت ارز فگ بالا می‌رود؟

مکانیسم افزایش قیمت توکن فگ علی رغم پروتکل‌های پیشرفته و امکانات زیاد صرافی آن، به دلیل تفاوتی که با سایر ارزهای دیجیتال دارد کمی پیچیده‌تر است. برای افزایش قیمت باید ابتدا میزان توکن‌های FEG موجود در بازار کاهش یابد. برای این کار باید کاربران بیشتری وارد شبکه شوند تا با افزایش میزان تراکنش‌ها، توکن‌های بیشتری سوزانده شود. در این حالت با کاهش تعداد توکن‌های در گردش، قیمت آن‌ها افزایش خواهد یافت.

ارز فگ را از کجا بخریم؟

در حال حاضر بسیاری از صرافی‌های خارجی مانند Gate.io، XT.COM، BKEX و PancakeSwap توکن FEG را لیست کرده‌اند اما به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از صرافی‌های داخلی خرید کنند.

خرید کردن از صرافی‌های داخلی روند ساده‌تری داشته و احتمال بلوکه شدن دارایی‌های شما به دلیل تحریم وجود ندارد. از جمله صرافی‌های داخلی که می‌توانید توکن FEG را از آن‌ها خریداری کنید می‌توانیم به OMPfinex و Ramzinex اشاره کنیم.

کیف پول‌های سازگار با ارز FEG

تمامی کیف پول‌های دیجیتال مبتنی بر اتریوم و بایننس برای نگهداری توکن‌های فگ کاملاً مناسب هستند از جمله دو کیف پول متامسک (Metamask) و تراست والت (TrustWallet) که جزو معروف‌ترین کیف پول‌های کریپتویی به شمار می‌آیند.

سؤالات متداول

آیا FEG یک صرافی است؟

فگ یک صرافی غیرمتمرکز است که امکانات بسیار خوبی را با هزینه نسبتاً پایینی به کاربران خود ارائه می‌دهد.

ارز فگ بر روی چه بلاک‌چین‌هایی کار می‌کند؟

توکن فگ بر دو بلاک‌چین اتریوم و بایننس اسمارت چین با استاندارد‌های ERC20 و BEP20 کار می‌کند اما در آینده در بلاک‌چین‌های دیگری مثل Avalanche، Fantom و Polygon نیز در دسترس خواهند بود.

چرا قیمت ارز فگ پایین است؟

از آن جایی که تعداد بسیار زیادی توکن فگ عرضه شده است قیمت هر واحد آن پایین است اما به مرور با توکن سوزی‌هایی که انجام می‌شود تعداد آن کاهش یافته و قیمت آن افزایش می‌یابد (پیش بینی).

ارز FEG را از کدام صرافی‌ها بخریم؟

از جمله صرافی‌های داخلی که می‌توانید توکن FEG را از آن‌ها خریداری کنید می‌توانیم به Ramzinex و OMPfinex اشاره کنیم.

سخن آخر

پلتفرم FEG اهداف بلند پروازانه‌ای دارد که به نظر می‌رسد توانسته است با این اهداف خود توجه افراد زیادی را جلب کند. توکن فگ که در واقع توکن بومی صرافی محسوب می‌شود، قابلیت حاکمیتی داشته و کنترل این اکوسیستم در اختیار سهام‌داران آن است.

ارز FEG بر روی دو بلاک‌چین اتریوم و بایننس کار می‌کند اما به نظر می‌رسد تعداد بلاک‌چین‌های تحت پوشش این صرافی در آینده نه چندان دور به 5 صرافی نیز خواهد رسید.

اگرچه تعداد 200 کوادریلیون ارز فگ بر روی دو بلاک‌چین اتریوم و بایننس عرضه شده است اما قسمت عمده این توکن‌ها سوزانده شده‌اند و این توکن سوزی تا به امروز نیز ادامه داشته است. هیچ گونه محدودیتی برای سوزاندن توکن‌های فگ تعیین نشده است چرا که این توکن سوزی است که باعث بالا رفتن قیمت توکن‌های مجموعه می‌شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx