مولتی چین (Multichain) چیست و چه کاربردی دارد؟ + مزایا و معایب

مولتی چین

مولتی چین یا شبکه چند بلاک ‌چینی مثل یک شبکه بیت‌کوین عمل می‌کند.

این شبکه دسترسی مشخصی دارد و فقط برای موسسات مالی استفاده می‌شود.

فناوری مولتی‌ چین در اصل به ساخت بلاک‌چین‌های خصوصی کمک می‌کند. بلاک‌چین‌هایی که توسط سازمان‌‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های هلدینگ بانک برای معاملات مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عناوین مطلب:

پروژه‌های غیرمتمرکزی که در بستر بلاک‌چین معرفی می‌شوند باید خود را با اکوسیستم چند بلاک‌چینی وفق دهند. مهم‌ترین دلیل این اتفاق‌ هم آینده بلاک‌چین است.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی بلاک‌چین (Blockchain) چیست؟

شما اطلاعاتی درباره Multichain دارید؟ مزایا و معایب این اکوسیستم را می‌شناسید؟ اگر شناختی از این سیستم ندارید، خواندن ادامه این مطلب کمک می‌کند تا شناخت کاملی از شبکه چند بلاک‌چینی بیت‌کوین کسب کنید. برای اطلاعات بیشتر تا پایان همراه ما باشید.

اکوسیستم مولتی چین (چند بلاک‌چینی) چیست؟

مولتی چین پلتفرم بلاک‌چین منبع بازی است که برای ساخت و استقرار برنامه‌های بلاک‌چین خصوصی ایجاد شده است.

با روی کار آمدن فناوری مولتی چین و فراهم شدن قابلیت همکاری بین بلاک‌چین‌های سریع، توسعه‌دهندگان به‌جای انتخاب یک بلاک‌چین، سراغ این مولتی‌چین می‌روند.

این بلاک‌چین‌ها به‌صورت داخل یا درون‌سازمانی کار می‌کنند. پلتفرم چند بلاک‌چینی در اصل رابط API ساده‌ای دارد که خط فرمان را تعیین و ارائه می‌کند. این پلتفرم برای تراکنش‌های مالی مناسب است.

Multichain ویژگی‌های مختلفی دارد که شامل مدیریت مجوز‌ها، دارایی‌های بومی، پیکربندی ساده و … در هر زنجیره است. این ویژگی‌های سطح بالا می‌تواند به اپلیکیشن‌های سازمان‌ها برای نظر مقیاس‌پذیری، محرمانه بودن، یکپارچگی و انطباق بیشتر کمک کنند.

بیشتر بخوانید: فناوری میان زنجیره‌ای (Cross Chain) چیست؟ + معرفی پلتفرم‌های مهم

زبان‌های برنامه‌نویسی مولتی چین

چند بلاک‌چینی‌ها به‌عنوان یک شبکه خصوصی، ساختاری بسیار ساده، کاربردی و انعطاف‌پذیری مطلوبی دارند.

امکان به‌کارگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مثل پایتون، جاوا اسکریپت، C و روبی هم در این شبکه فراهم شده است. هدف اصلی این فناوری اطمینان از عملکرد درست همه شبکه‌ها برای بهبود صنعت است.

توکن‌های بومی در Multichain که به آنها دارایی گفته می‌شود، امکان تولید و تبادل میان ذی‌نفعان را دارند. چنین بلاک‌چینی برخی از ویژگی‌های بیت‌کوین را منعکس می‌کند و به کمک توسعه پروتکل بیت‌کوین و APIهای آن، می‌توان شبکه را با طیف وسیعی از ابزارها و کد متن‌باز ساخته شده برای بیت‌کوین، تطبیق داد.

از جمله امکاناتی که در این شبکه‌‌ها وجود دارد کتابخانه‌های نرم‌افزاری، جستجوگر‌های آنلاین، کیف پول‌های موبایلی و ابزارهای امنیت سخت‌افزاری است.

 کاربران یا نود‌های شبکه (Node) فقط نیازمند اتصال یا ارتباط هستند. به‌این‌ترتیب تمام سیستم‌هایی که این نرم‌افزار را نصب می‌کنند یا به آن متصل می‌شوند تا از یک شبکه مولتی ‌چین درون‌سازمانی استفاده کنند، پایگاه‌داده مشابهی از تراکنش‌ها را دارند.

چرا از Multichain استفاده می‌شود؟

سال 2014 بعضی از برنامه‌نویسان تصمیم گرفتند پایگاهی برای امکان تطبیق با اکوسیستم‌های تنظیم‌شده ایجاد کنند.

این پایگاه‌داده‌ای مشابه بیت‌کوین بود، اما قانون‌مندی بیشتری داشت. اولین اقدامات و تلاش‌ها برای راه‌اندازی بیت‌کوین 2.0 (bitcoin 2.0) توسط مجموعه کوین ساینسز (Coin Sciences) انجام شد. این شرکت در حوزه تولید و توسعه نرم‌افزارها فعالیت می‌کند و پروژه آنها را با نام کوین اسپارک (Coin Spark) می‌شناسند.

مولتی چین چیست
مولتی‌چین می‌تواند مقیاس‌پذیری شبکه را با کنترل داده‌هایی که از سوی هر بلاک به‌اشتراک گذاشته می‌شوند، بهبود دهد.

پروژه کوین اسپارک پروژه‌ای بود که نتوانست با موفقیت به آخرین مراحل برسد و محکوم به شکست بود.

بعدازاین ناکامی، کوین ساینسز تصمیم گرفت برای جبران این اتفاق، مولتی چین را راه‌اندازی کند. راه‌اندازی این اکوسیستم چند بلاک‌چینی توانست مشکلاتی که قبلا برای بلاک‌چین یک ضعف بزرگ محسوب می‌شد را برطرف و فناوری کامل‌تر و دقیق‌تری را معرفی کنند. مشکلاتی مثل مقیاس‌پذیری از جمله مواردی بود که مولتی چین برای بهبود آنها تلاش کرد.

درواقع مولتی چین به‌عنوان یک بلاک‌چین خصوصی، مقیاس‌پذیری شبکه را با کنترل داده‌هایی که از طرف هر بلاک به اشتراک گذاشته می‌شوند، جلو می‌برد. در این صورت، داده‌های بی‌ربط حذف می‌شوند و سرعت تراکنش‌ها هم بالاتر می‌رود.

در این شبکه می‌توان داده‌ها و بستر را فقط در اختیار کاربرانی خاص قرار داد. با این کار امنیت و حریم خصوصی در اولویت قرار می‌گیرد و می‌توان به روش بهتری این دو مورد را در شبکه مولتی چین تامین کرد.

مولتی‌ چین، نسخه‌‌ای از بلاک‌چین

هرچند مولتی‌ چین نسخه یا فورکی از بلاک‌چین است اما استخراج بلاک‌ها در آن ارزان‌تر تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

زیرا خبری از الگوریتم اثبات کار (POW) در آن نیست. در نتیجه مکانیزم پرمصرف بلاک‌چین که انرژی زیادی مصرف می‌کند در آن حذف خواهد شد.

نرم‌افزار Multichain با سیستم‌های مالی و راهکارهای زنجیره تامین تطبیق‌پذیر است. علت این ویژگی هم ریشه در سرعت تراکنش و رویکرد سرراست ذخیره داده دارد.

ویژگی‌های مولتی چین چیست؟

مولتی‌ چین اکوسیستمی است که برای استفاده در سازما‌ن‌ها و بانک‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد. ویژگی‌هایی مثل نیاز به مجوز برای دسترسی به این شبکه از جمله مواردی است که باعث شده این اکوسیستم در سیستم مالی بانکی محبوب باشد.

در کنار این موضوع، دست توسعه‌دهندگان در تنظیم مواردی مثل سطح اجماع (consensus)، پاداش‌های استخراج، حداکثر اندازه و حجم شبکه باز است.

حریم خصوصی این بلاک‌چین تامین می‌شود و ادمین چنین شبکه‌ای می‌تواند به ذی‌نفعان مختلف نقش‌های متنوع و مالکیت داده‌ها را بدهد.

همچنین توانایی به اشتراک گذاشتن پایگاه‌داده یا عرضه عمومی نود‌های دیگر در شبکه را هم دارد. علاوه بر پایگاه‌داده ویژگی‌های دیگری مثل ارتباط همتا به همتا، مقیاس‌پذیری و … هم باعث شده تا این اکوسیستم یک شبکه کاربردی باشد. 

ویژگی‌های مولتی چین
نرم‌افزار Multichain با سیستم‌های مالی و راهکارهای زنجیره تامین تطبیق‌پذیر است.

برای آشنایی بیشتر ویژگی‌های Multichain را با جزئیات بیشتری مطرح می‌کنیم:

استریم (Stream)

مولتی‌ چین قابلیت به‌اشتراک‌گذاری پایگاه‌داده‌های خصوصی را دارد.

این ویژگی که آن را به نام استریم می‌شناسند، می‌تواند داده‌های خام را در بلاک‌چین بازیابی و ذخیره کند. استریم‌ها در واقع مجموعه‌ای از آیتم‌ها هستند و هر آیتم شامل برچسب زمانی خاص، کلید‌های اختیاری برای بازیابی داده، امضای دیجیتالی و داده‌ها است.

استریم‌ها هم به شکل باز و هم به شکل بسته تولید می‌شوند. استریم‌های باز به تمام کسانی که مجوز ارسال تراکنش بلاک‌چینی دارند قابلیت نگارش می‌دهد. استریم‌های بسته هم فقط محدود به آدرس‌های مجوز‌دار هستند.

دارایی‌ها (Assets)

هر توکن در مولتی چین یک دارایی است.

شبکه چند‌ بلاک‌چینی‌ امکان ایجاد و پیگیری دارایی‌های دیجیتالی را در سطح شبکه بلاک‌چین مقدور می‌کند. این دارایی‌ها برای پرداخت کارمزد شبکه هم کاربرد دارند. هر نود مولتی چین شمار دارایی‌ها در تراکنش‌های مختلف را شناسایی و تایید می‌کند.

ارتباط همتا به همتا (Peer-to-Peer connection)

توافق در مولتی چین زمانی رخ می‌دهد که نود‌‌ها در بلاک‌چین با هم ارتباط پیدا می‌کنند.

هویت هر فرد با آدرس و فهرستی از مجوز‌ها مشخص می‌شود. گره‌ها یا همان نود‌ها به یکدیگر پیام ارسال می‌کنند و در صورت رضایت نداشتن از پیام‌ها، می‌توان ارتباط همتا به همتا را قطع کرد.

مقیاس‌پذیری (Scalability)

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای Multichain از آن صحبت می‌کنند، مقیاس‌پذیری است. مولتی چین با کمک روش ذخیره داده زنجیره‌ای دوگانه، می‌تواند مشکل مقیاس‌پذیری بلاک‌چین را حل کند.

هر بخشی از اطلاعاتی که در استریم منتشر می‌شود، برون زنجیره‌ای یا درون زنجیره‌ای است. بر خلاف بلاک‌چین‌های دیگر که در آنها همه نود‌ها تراکنش‌ها را ذخیره و تایید می‌کنند، مولتی چین داده‌ها را در اختیار همه کاربران نمی‌گذارد.

اندازه بلاک‌ها با جای‌گذاری هش‌های بزرگ داده در تراکنش‌ها به‌جای خود داده در مولتی چین، کاهش پیدا می‌کند. رمزگشایی کلید‌ها برای هر بخش از داده‌ها فقط در صورت درخواست فردی که می‌تواند آنها را ببیند انجام می‌شود.درنتیجه همه به داده‌های رمزگشایی‌شده دسترسی نخواهند داشت.

استخراج (Mining)

استخراج در Multichain توسط گروهی از ادمین‌ها انجام می‌شود و از اجماع توزیع‌شده استفاده می‌کند.

این اجماع توزیع شده باید از طرف تاییدکنندگان مشخص شده باشد. برای جلوگیری از ایجاد انحصار در فرایند استخراج هم فقط یک تاییدکننده فرایند در هر بلاک وجود دارد.

بر خلاف فرایند استخراج بیت‌کوین، نود‌ها نیازی به عملیاتی محاسباتی ندارد. در اینجا هر کاربر دارای مجوز، بعد از انتظار برای زمان پایانی تصادفی (timeout) می‌تواند بلاک‌های تازه تولید کند.

کارمزد تراکنش‌ها و پاداش بلاک‌ها هم به طور پیش‌فرض صفر هستند. در نتیجه ماینرها پاداشی دریافت نمی‌کنند، اما در عوض برای توکن‌سازی داده‌های شبکه، از سوی کاربران دستمزد دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: توکنیزه کردن (Tokenization) چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای مولتی چین
مولتی چین مانند همه فناوری‌های بلاک‌چین مزایا و معایب مختلفی دارد.

مزایا و معایب مولتی چین چیست؟

اتریوم به‌خاطر ویژگی‌های برجسته‌ای که دارد و سابقه طولانی‌مدت خود برای حضور در بازار، یکی از مهم‌ترین بلاک‌چین‌های حوزه دیفای است.

بااین‌وجود، زنجیره‌های پرسرعت‌تر و حتی مولتی چین‌هایی که جایگزین اتریوم می‌شوند هم ویژگی‌هایی مثل تراکنش و کارمزد کم دارند که می‌توانند موردتوجه قرار بگیرند.

یک اکوسیستم چند بلاک‌چینی فضای بیشتری را برای ورود پروتکل‌های جدید فراهم می‌کند و هرکدام پایگاه کاربری قوی‌تری دارند. هر شبکه جدید یک جامعه جدید است که فرصت‌های بیشتری برای ارائه خدمات و هویت فرهنگی و فردی ایجاد می‌کند. در کنار این ویژگی‌ها، مزایا و معایبی هم دارد که در ادامه از آنها صحبت می‌کنیم.

توسعه سریع

Multichain باعث می‌شود بلاک‌چین‌های خصوصی در زمان کمتری ساخته شوند. همچنین برنامه‌های غیرمتمرکز که به بلاک‌چین‌های مختلف وصل هستند می‌توانند به خود بلاک‌چین برنامه‌‌ها به‌صورت مستقیم متصل شوند.

دسترسی سریع

دسترسی به اطلاعات مختلف و انجام معاملات اتمی بین بلاک‌چین‌ها در مولتی چین سریع‌تر انجام می‌شود.

مجوزهای مختلف

زمانی که داده‌ها در بلاک‌چین‌های خصوصی ذخیره می‌شوند، می‌توانند متناسب با اطلاعات و درخواست صاحب بلاک‌ چین تغییر کند. با استفاده از مولتی چین و ایجاد بلاک‌چین خصوصی، شخص می‌تواند کریپتوهای مدنظر خود را به وجود بیاورد یا دارایی‌های خود را انتقال دهد.

انتقال‌هایی مثل انتقال پول یا فیلم از جمله اطلاعاتی است که توسط این بلاک‌چین‌های خصوصی منتقل می‌شوند. تمامی این رخداد‌ها با کارمزد و هزینه تراکنش صفر انجام است.

علاوه بر این، در فناوری Multichain، بلاک‌چین‌های مختلف به آن وصل هستند و تمامی تراکنش‌ها در کمترین زمان ممکن رخ می‌دهد.

به همین دلیل این تکنولوژی به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات مختلفی را به‌صورت کاملا خصوصی و رمزنگاری شده ارسال کنند. این مزیت یکی از مهم‌ترین مواردی است که باعث شده کارخانه‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی به سمت استفاده از این نوع فناوری بروند.

هر چه تعداد بلاک‌چین بیشتر، ارزش بیشتر!

اکوسیستم چند زنجیره‌ای یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی است که به‌خاطر ویژگی‌های اضافی، قابلیت استفاده و مقیاس‌پذیری بیشتر باعث شده تا انتخابی مناسب برای کاربران جدید باشد.

بلاک‌چین ممکن است در حال حاضر جدا باشند، اما هیچ دور از انتظار نیست که به‌زودی همه جمع شوند و به کمک یک قدرت تجمیع‌شده، پروتکل‌های قابل همکاری و سریع‌تر ایجاد کنند. پروتکل‌هایی که نیازهای روزانه ما را برآورده می‌کند و دیگر نیاز نیست نگران نحوه انجام تراکنش‌ها یا شبکه‌ای که در آن معامله می‌کنیم، باشیم.

معایب مولتی چین

یک اشکال احتمالی که می‌توان درباره Multichain به آن اشاره کرد، استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی منحصر‌ به‌فرد است.

این زبان‌ها و محدودیت‌های آنها ممکن است مانعی برای توسعه‌دهندگان ایجاد کند. زبان‌هایی مثل JavaScript ،Rholang ،Simplicity ،Rust یا Solidity از جمله زبان‌هایی است که برای فناوری‌های مولتی چین استفاده می‌شود.

روش جدیدی که برای حل این مشکل توصیه می‌شود ارائه زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی در به‌روزرسانی‌های جدید‌تر مولتی بلاک‌چین‌ها است.

این کار باعث می‌شود صنعت بلاک‌چین بیشتر به سمت چند زنجیره‌ای شدن حرکت کند و ممکن است نوآوری توسعه‌دهندگان برای ایجاد پروژه‌های متنوع بیشتر شود. در کنار این موضوع، گران بودن راه‌اندازی چنین سیستمی همچنان جزو معایب مهم آن است.

معایب مولتی چین
آینده بلاک‌چین‌ها با مولتی‌چین گره خورده است و می‌تواند نوآوری‌های موفق‌تری را برای آنها ایجاد کند.

پیوستن به آینده چند بلاک‌ چینی پلی برای رسیدن به گروه‌های تخصصی یکپارچه، نوآوری‌ها موفق‌تر و زیرساخت‌های کامل‌تر است. اگرچه بدون شک این اتفاق یک هدف دشوار است که دستیابی به آن چالش‌های زیادی را برای دنیای فناوری‌ سنتی و حتی دنیای فناوری مدرن بلاک‌چین ایجاد می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره Multichain صحبت کردیم. فناوری موفقی که توانسته برای سازمان‌ها و شرکت‌ها بستر مناسب‌تر و کاربردی‌تری ایجاد کند. مهم‌ترین ویژگی این فناوری مقیاس‌پذیری و سرعت بالاتر تراکنش‌ها است.

همچنین پشتیبانی از بلاک‌چین هم می‌تواند تعامل با مولتی چین را بهتر و موثرتر کند. واقعیت این است که شبکه‌های بلاک‌چینی به‌خاطر ویژگی امکان کنترل‌کردنشان، می‌توانند برای موسساتی مثل بانک‌ها و سازمان‌های سنتی مالی مفید‌تر باشند.

البته نمی‌توان روی هزینه راه‌اندازی چنین سیستمی هم چشم‌پوشی کرد. بااین‌حال، این فناوری و بستری که برای انجام انتقال‌ها و تراکنش‌های مالی ایجاد می‌کند آن‌قدر زیاد است که بتواند همه موانع را کنار زده و جزء یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های فناوری بلاک‌چین باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بلاک‌چین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx