بررسی برترین پروژه‌های حوزه دیفای برای کشت سود (ییلد فارمینگ)

پروتکل‌های کشت سود

به طور کلی جهت فعالیت در این حوزه، شما پول خود را در یک پروتکل غیرمتمرکز بلاک‌چینی وارد می‌کنید و پروتکلی که دارایی‌های خود را در آن قرار داده‌اید، به‌طور خودکار (و بدون مجوز، و بدون هیچ واسطه قابل‌اعتمادی) در دریافت میزان جذابی از سود از طریق سرمایه‌گذاری دارایی شما، کار می‌کند.

در حقیقت این امر نویددهنده افزایش تعداد پروژه‌های تجمیع کننده سود (Yield Aggregator) در شبکه اتریوم خواهد بود.

به ‌بیان‌ دیگر، شما ارزهای دیجیتال خود را به این اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) واریز می‌کنید و پس ‌از آن، این اپلیکیشن‌ها شروع به استفاده از دارایی‌های شما در کل فضای امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) کرده تا بدین ترتیب با توجه به استراتژی‌های خاص DeFi، بتوانند بهترین سود ممکن را برای شما کسب کنند.

عناوین مطلب:

ازاین‌رو، در این مطلب، قصد داریم تا 10 پروژه برتر تجمیع کننده سود را که در بستر شبکه بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کنند را معرفی و بررسی کرده تا بدین ترتیب بتوانیم درک بهتری نسبت به نحوه عملکرد این عرصه رو به رشد در حوزه ارزهای دیجیتال داشته باشیم.

اگر شما نیز علاقه‌مند به موضوع سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های غیرمتمرکز موجود هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله، همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: ییلد فارمینگ چیست؟ (کسب سود با Yield-farming)

1. پروتکل هاروست فایننس (Harvest Finance)

در حال حاضر، هاروست فایننس از بزرگ‌ترین تجمیع‌کننده‌های سود در حوزه دیفای به شمار می‌رود و اساسا این پروتکل، یک راه‌حل ساده برای انجام فرآیند ییلد فارمینگ جهت کسب سود از طریق واریز توکن‌هایی همچون Dai ،USDC و غیره است.

زمانی که کاربران وجوه خود را در هاروست فایننس سرمایه‌گذاری کنند، این پلتفرم برای آن‌ها فاکتورهایی را صادر می‌کند (به‌عنوان‌مثال fDai یا fUSDC) و بعدها این فاکتورها را جهت واریز درآمد این کاربران و واریز سودشان، از آن‌ها دریافت می‌کند.

پروتکل هاروست
پروتکل هاروست فایننس برای کشت سود

در چند ماه اولیه سال 2020، هاروست فایننس مورد حمله وام فوری یا وام سریع (Flash Loan) قرار گرفت که طی این حملات، نزدیک به 30 میلیون پوند از ارزهای دیجیتال ذخیره ‌شده در این پلتفرم، به سرقت رفت.

ازاین‌رو، از آن زمان تاکنون، این پروژه توانسته تا اندکی به روند پیشین خود بازگردد؛ اما در هر صورت، این موضوع یک حادثه تازه به‌حساب می‌آید و کماکان تبعات آن برای هاروست فایننس قابل‌ لمس خواهد بود.

2. پروتکل یرن (Yearn)

بدیهی است که درحال حاضر می‌توانیم پروتکل یرن فایننس را به‌عنوان محبوب‌ترین تجمیع کننده سود در حوزه دیفای به‌حساب آوریم.

با اینکه میزان TVL این پروتکل به ‌مراتب رقمی کمتر از هاروست فایننس را نشان می‌دهد؛ اما پروژه Yearn به ‌صورت طبیعی توانسته تا جامعه کاربری را توسعه دهد و تعداد علاقه‌مندان به این پلتفرم و همچنین همکاری‌های صورت گرفته به این پروتکل، تقریباً در تمامی فضای امور مالی غیرمتمرکز بی‌نظیر است.

پروتکل یرن از طریق صندوق‌های منحصربه‌فردی به نام والتز (Vaults) از استراتژی‌های ویژه‌ای بهره می‌برد که می‌توانند روش‌های گوناگونی را جهت دستیابی به سود در حوزه دیفای، در اختیار کاربران قرار دهند.

این پروژه همچنین در آستانه پیاده‌سازی کامل نسخه دوم سیستم والتز (Vaults V2) قرار دارد؛ بروزرسانی جدیدی که باعث بهبود عملکرد پلتفرم یرن شده و کار با آن را برای کاربران ساده‌تر می‌سازد.

3. پروتکل ولیو دیفای (Value DeFi)

ولیو دیفای نیز، یکی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برتر تجمیع‌کننده سود در حوزه دیفای به‌حساب می‌آید.

نام تجاری Value DeFi که پیش ‌از این با عنوان YFV.Finance شناخته می‌شد، یکی دیگر از پروژه‌های مبتنی بر والت (Vault) است که در آن، کاربران وجوهی را واریز کرده و پس‌ازآن، این وجوه به‌وسیله تیم Value DeFi در استراتژی‌های بهینه کسب سود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ولیو دیفای که یکی دیگر از پروتکل‌های نوظهور و البته به‌مراتب آسیب‌پذیر این عرصه است، در ابتدای ماه اکتبر سال 2020، مورد حمله وام فوری (Flash Loan) قرار گرفت و با مشکلاتی روبرو شد.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

در حقیقت بر اساس این حملات، افراد مهاجم موفق شدند تا نزدیک به 6 میلیون دلار از دارایی‌های این پروتکل را سرقت کنند.

از آن زمان تاکنون، این پروژه تجمیع کننده سود، جهت ادامه کارکرد خود به پروژه غیرمتمرکز اوراکل (Oracle) بلاک‌چین چین لینک (Chainlink) روی آورده تا بلکه بدین ترتیب بتواند خود را در مقابل چنین حملاتی احتمالی در آینده، ایمن سازد.

4. پروتکل ای پی وای. فایننس (APY.Finance)

APY.Finance، یک پروژه تجمیع کننده سود است که خود را به‌عنوان یک مشاور روبو یا روبو ادوایزر (robo-advisor) در حوزه امور مالی غیرمتمرکز معرفی کرده است.

در سپتامبر 2020 (شهریور ماه 1399)، تیم توسعه‌دهندگان این پروتکل، توانستند تا نزدیک به 3.6 میلیون دلار سرمایه را از طریق سرمایه‌گذاران پروژه‌هایی همچون آلامدا ریسرچ (Alameda Research)، ارینگتون ایکس آر پی کپیتال (Arrington XRP Capital)، کوین گکو(Coingecko) و … جمع‌آوری کنند.

برای این منظور، از وقتی ‌که تیم توسعه‌دهندگان، این پروژه را راه اندازی کرده‌اند، با در نظر گرفتن سیاست‌های انگیزشی، توانسته‌اند تا تعداد بسیاری از کاربران را به سمت خود جذب کنند. از طرفی، تیم مالی این پروتکل، با ایجاد یک کمپین استخراج نقدینگی بخصوص، به دنبال این است تا کاربران بیشتری را تشویق به استفاده از این پروتکل کند.

این پروژه به‌سرعت محبوب شد و در ساعات ابتدایی فعالیت خود، بیش از 67 میلیون دلار نقدینگی را جمع‌آوری کرد.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد سرمایه‌گذاری در دیفای بدانید

5. پروتکل آلفا هومورا (Alpha Homora)

آلفا هومورا یکی از جدیدترین پروژه‌های تجمیع کننده سود است که به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از قابلیت فارمینگ در حوزه دیفای، کسب سود کنید.

پروتکل آلفا هومورا، دومین محصول تیم آزمایشگاه‌های امور مالی آلفا (Alpha Finance Labs) را ارائه کرده و تمرکز اصلی خود را بر ارائه قابلیت استفاده از معاملات اهرم دار یا لورج (Leverage Trading) در پلتفرم‌های دیفای قرار داده است.

در حقیقت این پلتفرم، معاملات اهرم دار را تا سقف 3 برابر سرمایه کاربران، به آن‌ها ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: توکن اهرم دار (Leveraged Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

اکوسیستم Alpha Homora از تنوع بخصوصی برخوردار است که این تنوع شامل مواردی همچون ییلد فارمرها (yield farmers)، شکارچیان سود یا بانتی هانترز (bounty hunters)، فراهم آورندگان نقدینگی (liquidators) و وام‌دهندگانی در قالب ارز دیجیتال اتریوم (ETH lenders) است.

به طور کلی پروژه‌های وام‌دهنده در قالب ارز دیجیتال اتریوم، در ازای توکن های بابهره ibETH، به پروژه‌های مختلف وام اعطا می‌کنند که این وام‌ها، بسته به شرایط می‌توانند تا 10 درصد سوددهی به همراه داشته باشند.

پروتکل آلفا هومرا
توکن بومی پروتکل آلفا هومورا، آلفا (ALPHA) نام دارد که به‌عنوان ارز دیجیتال کاربردی در این پروتکل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. پروتکل آیدل فایننس (Idle Finance)

پروتکل آیدل فایننس یک پروژه تجمیع کننده سود است که به دنبال “به حداکثر رساندن سود و به حداقل رساندن ریسک”، از طریق استراتژی‌های منفعلی است که به‌صورت خودکار در این پروتکل پیاده‌سازی می‌شوند.

در ماه اکتبر 2020، پروژه آیدل فایننس در یکی از مراحل تأمین سرمایه خود، توانست تا رقمی بالغ‌ بر 1.2 میلیون دلار جمع‌آوری کند که این مبلغ از سوی برخی از سرمایه‌گذاران قدرتمند همچون ال اِی اُ (LAO)، بلاک راک کپیتال (BlockRock Capital) و … سرمایه‌گذاری شده است.

رایان زورر (Ryan Zurrer)، یکی از سرمایه‌گذاران قدیمی و شناخته‌شده اتریوم در خصوص این پروتکل عنوان کرده که: “ما شدیداً به دنبال حمایت از این پروتکل هستیم و از دنبال کردن اهدافی که تیم توسعه‌دهنده آن در سر دارند نیز به وجد آمده‌ایم. در واقع تیم پشتیبانی این پروتکل یک شرکت مدیریت دارایی غیرمتمرکز است که توانسته مفهوم تنوع را با لایه‌بندی مجموعه‌ای از استراتژی‌های تخصیص سرمایه، ترکیب کند.”

7. پروتکل پیکل فایننس (Pickle Finance)

پروتکل پیکل فایننس از دیگر پروژه‌های تجمیع کننده سود است که بر اساس پروتکل پیکل جارز (Pickle Jars) یا دیگر والت‌های (Vaults) ارز دیجیتال شناخته‌شده، ایجاد شده است.

این پروتکل یک پروژه متمرکز برای فراهم ساختن تجربه‌ای کاربرپسند (حتی به‌صورت آزمایشی) است که طی آن بتواند قابلیت‌های گوناگونی را در اختیار ییلد فارمرها قرار دهد.

متأسفانه، در ماه اکتبر 2020، این پروتکل مورد حمله یکی از پیچیده‌ترین حملات دیفای قرار گرفت که طی آن رقمی نزدیک به 20 میلیون دلار از توکن‌های دای (Dai)، از آن به سرقت رفت. از طرفی، ظاهراً فرد یا افراد مهاجم از یک سری آسیب‌پذیری های موجود در این پروتکل، جهت سرقت از این پروژه استفاده کرده‌اند.

حادثه فوق در بخشی از پروتکل Pickle Finance رخ داده است که در هفته‌های پیش از وقوع این حادثه، به محل اصلی تولید اپلیکیشن های غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین اتریوم تبدیل شده بود.

8. پروتکل مشاور روبو جهت کشت سود (Robo-Advisor for Yield (RAY)) 

پروتکل مشاور روبو جهت کشت سود که توسط تیم استیکد (Staked team) ایجاد شده است، یک پروژه تجمیع کننده سود است که هدف آن کمک به کاربران جهت دستیابی آسان به سودهای موجود در حوزه دیفای است.

RAY جهت تولید سود خود، از دیگر پروژه‌های اصلی حوزه دیفای همچون بی زد اکس (bZx)، کامپوند (Compound) و دی وای دی اکس(dYdX) استفاده می‌کند. همچنین RAY از نرخ پس‌انداز توکن دای (DSR) نیز پشتیبانی می‌کند؛ در حقیقت این نرخ پس‌انداز را MakerDAO و از طریق سیستم چند وثیقه‌ای توکن دای (MCD) منحصر به‌فرد خود ارائه می‌دهد.

به‌طور کلی، بیش از سایر موارد، قابلیت اولویت‌بندی این پروژه است که مورد توجه اکثریت کاربران و پروژه‌های دیگر قرار گرفته است. در حقیقت این قابلیت به‌شدت باعث ارتقاء سطح امنیتی مورد استفاده در این پروتکل شده است.

بیشتر بخوانید: چرا نرخ سود دیفای (DeFi) اینقدر زیاد است؟!

9. پروتکل دی فورس (dForce)

dForce یک پروتکل تجمیع کننده سود دیگری است که طرفدار ایده ایجاد یک ماتریس مالی باز و پروتکل مالی یکپارچه و البته قابل همکاری است.

درحالی ‌که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که پیش ‌از این به آن‌ها اشاره داشتیم، تا حدود زیادی توسط بسیاری از پروژه‌ها و کاربران گوناگون در سرتاسر نیمکره غربی کره زمین مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ dForce پروژه‌ای است که در شرق کره زمین، از جمله کشور چین و دیگر نیروگاه‌های اقتصادی قاره آسیا، از کشش قابل‌توجهی برخوردار است.

این پروژه در ماه آگوست 2020 (مرداد ماه سال 1400)، کمپین استخراج نقدینگی در حوزه دیفای خود را راه‌اندازی کرد و در نتیجه آن، به طرز قابل‌توجهی، نقدینگی این پروتکل افزایش پیدا کرد.

10. پروتکل رری کپیتال (Rari Capital)

پروتکل رری کپیتال یک پروژه دیفای است که تمرکز اصلی خود را بر روی جمع‌آوری سود برای کاربران خود قرار داده است.

پروتکل رری کپیتال یکی دیگر از پروتکل‌های مشاور روبو است که قادر است تا برخی از فرصت‌های محافظه‌کارانه و همچنین پر ریسک موجود در عرصه دیفای را در اختیار کاربران خود قرار دهد. ازاین‌رو، با استفاده از این پروتکل، تریدرها قادر خواهند بود تا استراتژی‌های معاملاتی متناسب باسلیقه شخصی خود را بکار بگیرند.

این پروتکل اخیراً اقدام به ایجاد 3 استخر کشت سود اختصاصی کرده که از طریق این استخرها، کاربران می‌توانند اقدام به ایجاد توکن‌های RGT کنند. در حقیقت این 3 استخر عبارت‌اند از استخر Rari ETH، استخر پایدار یا استیبل رری (Rari Stable Pool) و استخر سود رری (Rari Yield Pool).

بیشتر بخوانید: استخر نقدینگی در دیفای چیست؟

از طرفی، میزان RGT که به‌عنوان پاداش به کاربران تعلق می‌گیرد نیز به میزان نقدینگی وارد شده توسط کاربران به این پروتکل بستگی داشته و بر این اساس، به‌طور نسبی بین آن‌ها توزیع خواهد شد.

پروتکل رری کپیتال
پلتفرم Rari Capital پروتکل مالی غیرمتمرکزی است که بر بستر شبکه اتریوم ایجادشده و هدف آن این است که شرایط را برای ورود گروه عظیمی از کاربران به حوزه فناوری دیفای فراهم کند. در واقع این پلتفرم با هدف کمک به کاربران جهت کسب سود برای آن‌ها ایجاد شده است.

سخن پایانی

به طور کلی، ایده شکل‌گیری پروژه‌های تجمیع کننده سود، از جمله جالب ‌توجه‌ترین اقداماتی هستند که در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) انجام شده است.

در حقیقت علت این موضوع از این‌ جهت است که این پروتکل‌ها قادر هستند تا بهترین فرصت‌های کسب سود از طریق حوزه دیفای را در اختیار کاربران مشتاق این امر قرار دهند. همچنین این پروژه‌ها فرآیند کسب سود از این روش را به ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

ازاین‌رو، تصور رایج و مطمئن در خصوص این پروتکل‌ها این است که این پروژه‌های تجمیع کننده سود، از حالا به بعد، با روند رو به رشدی از نظر ارزش و محبوبیت مواجه خواهند بود. با این ‌حال، همچنان شاهد این موضوع نیز هستیم که این پروژه‌های تجمیع کننده سود، به‌طور گسترده‌ای مورد حمله هکرهای گوناگونی قرار می‌گیرند.

البته اکثریت این پروژه‌ها، هم‌اکنون در فاز آزمایشی خود قرار دارند؛ ولی اگر قادر باشند تا از تجارب دیگر پروژه‌های قدیمی‌تر در این خصوص بهره ببرند، قطعاً می‌توانند سطح ایمنی بالاتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx