توکن رپد (Wrapped Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن‌های رپد

توکن‌های رپد (Wrapped Tokens) به دارایی‌های پشتیبانی نشده در پلتفرم‌های DeFi مانند بیت‌کوین و اتر، این امکان را می‌دهد که در دادوستدها و معاملات شرکت داده شوند.

همچنین کاربران این توکن‌ها می‌توانند دارایی‌های خود را قرض بدهند یا مقداری بیت‌کوین و اتر قرض بگیرند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

عناوین مطلب:

ارزهای مختلفی به صورت رپد ظاهر و استفاده می‌شوند که بیت‌کوین یکی از آن‌هاست.

تلاش برای مبادله بیت‌کوین در سیستم و چارچوب بلاک‌چین اتریوم، کمی شبیه تلاش برای اجرای یک بازی کامپیوتری مخصوص ویندوز در دستگاه‌های مک است!

بدیهی است که بازی موردنظر تا زمانی که نرم‌افزارهای خاصی را نصب نکنید و محیط را برایش آماده نکرده باشید، کار نخواهد کرد. خوشبختانه، فرآیند مبادله بیت‌کوین در بلاک‌چین اتریوم، به لطف چیزی به نام توکن رپد – توکن‌های کادوپیچ شده یا پیچیده – بسیار ساده است.

توکن رپد چیست و چگونه کار می‌کند؟

به زبان ساده، یک توکن رپد، توکن یا مقدار دارایی است که نشان‌دهنده یک ارز دیجیتال از یک سیستم بلاک‌چین متفاوت یا استانداردهای مربوط به توکن دیگری است که ارزش برابر با ارز موردنظر ما دارد.

برخلاف ارز اصلی، توکن رپد را می‌توان در بلاک‌چین‌های غیربومی مختلف و البته معینی استفاده کرد و بعداً آن را برای بازپس‌گیری یا بازخرید ارز دیجیتال اصلی به کار برد. انگار که همان مقدار از توکن اصلی در گرو گذاشته شده باشد.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های استفاده از توکن‌های رپد این است که در صورت به‌کارگیری آن‌ها، قابلیت همکاری بیشتری بین ارزهای دیجیتال مختلف و سیستم‌های بلاک‌چین ناسازگار با این ارزها به وجود خواهد آمد.

در واقع این توکن‌های رپد هستند که ورود به مسیرهایی مانند وام دادن بیت‌کوین یا قرض گرفتن اتر در پلتفرم‌های DeFi را آسان و حتی ممکن می‌کنند. همچنین این توکن‌ها نقدینگی بیشتری را نیز برای انجام خدمات مالی غیرمتمرکز فراهم کرده و کاربرد دارایی‌های کریپتویی را برای کاربران افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

معروف‌ترین توکن‌های رپد
معروف‌ترین توکن‌های رپد در بازار

بیت‌کوین رپد (WBTC)

محبوب‌ترین توکن رپد را می‌توان بیت‌کوین رپد (wBTC) دانست که به نام نسخه ERC-20 بیت‌کوین تعریف شده‌ است.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین را روی بلاک‌چین اتریوم داشته باشید! (توکن WBTC)

از ابتدای فوریه 2022، (12 بهمن 1400)، ارزش بازار بیت‌کوین‌های رپد، به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است. همچنین wBTC توسط توسعه دهنده ارزهای دیجیتال، BitGo ایمن‌سازی شده است.

بیت‌کوین رپد تا کنون 81 درصد از بازار توکن‌های رپد را در اختیار دارد. دومین سهم بزرگ بازار توکن‌های رپد، در اختیار renBTC می‌باشد که دارای ارزش 672 میلیون دلار است. WBTC (بیت‌کوین رپد) توسط BitGo، Kyber و Ren در سال 2019 ایجاد شده است.

بیت‌کوین رپد، به سرمایه‌گذاران بیت‌کوین اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود (یا به عبارتی، یک دارایی تعریف شده که ارزش یکسانی با ثروت بیت‌کوین آن‌ها دارد) را به پروتکل‌های سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) در اتریوم متصل کنند.

این فرآیند، بیت‌کوین را به‌ نوعی از دارایی تبدیل می‌کند که می‌تواند از ابزارهایی مانند استخرهای نقدینگی در Uniswap یا Yearn Finance به سود برسد.

ایجاد WBTC

برای به‌دست‌آوردن WBTC، می‌توانید با یافتن پلتفرم‌های مربوط به این توکن، مانند DeversiFi، Kyber یا Ren، بیت‌کوین خود را به رپد بیت‌کوین تبدیل کنید.

نحوه تبدیل در این فرآیند به این صورت است که WBTC را با نسبت 1:1 ایجاد (Mint) کرده و بیت‌کوین سپرده شده شما را ذخیره می‌کند.

همچنین هنگامی که می‌خواهید wBTC خود را برای بیت‌کوین بازخرید کنید، درخواست از بین‌ بردن (سوزاندن) بیت‌کوین رپد شما در شبکه ارسال شده و باعث می‌شود همان مقدار معین از wBTC های شما از بین رفته و معادل آن، بیت‌کوین به دارایی شما بازگردد.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

این سیستم Mint و سوزاندن wBTC تضمین می‌کند که همیشه دقیقاً یک بیت‌کوین پشتوانه هر wBTC در گردش است. این شیوه به‌ طور کلی شبیه عملکرد استیبل کوین‌ها است.

همچنین از طرف دیگر، می‌توان wBTC را معادل‌سازی کرد و در مقابل سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز نیز خریداری نمود.

 البته که استفاده از WBTC راه‌حل کاملا بدون مشکلی نیست، چرا که باعث می‌شود سیستم مالی غیرمتمرکز DeFi کمی متمرکز شود. به عبارتی دیگر، اگر شما مقداری بیت‌کوین رپد را در اختیار داشته باشید، درواقع پول خود را به BitGo سپرده‌اید.

بیشتر بخوانید: افزایش تقاضا برای رپد بیت‌کوین: روشی برای کسب سود از بیت‌کوین و اتریوم

اتریوم رپد (WETH)

بیت‌کوین رپد تنها توکن رپد مفیدی نیست که در بازارهای مالی به کار گرفته می‌شود.

یکی دیگر از رپد توکن‌هایی که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، اتر رپد (wETH) است که توسط آزمایشگاه‌های 0x در سال 2017 راه‌اندازی شد.

بر خلاف wBTC که تنها هدف آن انتقال بیت‌کوین به بلاک‌چین‌های غیربومی است که در حال حاضر اتریوم و ترون را شامل می‌شوند، یکی از اهداف اصلی wETH تجارت اتر معادل‌سازی شده به طور مستقیم در سیستم بلاک‌چین اتریوم می‌باشد!

بیشتر بخوانید: تفاوت ETH با توکن WETH چیست؟

اترهای رپد، اتر را به یک توکن ورژن ERC-20 تبدیل می‌کنند (که یک نسخه قابل معامله از اتر است و با پروتکل‌های سیستم گردش مالی غیرمتمرکز مطابقت دارد). البته اتر، توکن بومی بلاک‌چین اتریوم، با استاندارد ERC-20 مطابقت ندارد. 

شما می‌توانید استانداردهای هر توکن را به‌ عنوان مجموعه قوانینی در نظر بگیرید که هر توکن باید از آن‌ها پیروی کند تا اعتبارسنجی شود که به‌ طور قطع با سایر سرویس‌ها و پلتفرم‌های مبتنی بر اتریوم سازگاری دارد.

استانداردهای مختلف برای هر توکن تعریف می‌شوند تا زیرمجموعه‌های مختلف از دارایی‌ها را ایجاد کنند که با خدمات خاصی سازگار هستند، برای مثال مجموعه توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) یا توکن‌هایی که قابل تعویض هستند.

اترهای رپد، درهای دنیای کاملاً جدیدی از امور مالی غیرمتمرکز را برای دارندگان توکن‌های اتر باز می‌کند. wETH را می‌توان مستقیماً با سایر آلت‌کوین‌ها معامله کرد (به‌شرط مبتنی بودن بر اتریوم).

ایجاد WETH

فرآیندی که برای تبدیل اتر به اتر رپد طی می‌کنید، مشابه فرآیند به دست آورد بیت‌کوین‌های رپد نیست. بلکه شما برای به‌دست‌آوردن  WETH ها، به‌ سادگی از طریق یک قرارداد هوشمند یا با استفاده از ابزارهای کیف پول دیجیتالی خود (مانند MetaMask)، اترهای خود را با رپد اتر مبادله می‌کنید.

تیم سازنده اتر رپد ادعا کرده که امیدوار است با بروزرسانی پایه کد اتریوم برای مطابقت دادن اتر با استاندارد توکن ERC-20، یا در صورت بازنگری‌های انجام شده روی توکن ERC-20 ، این توکن (اتر رپد) در نهایت حذف شود!

پل‌ها (Bridges)

البته که نوآوری‌هایی مانند wBTC تنها راه انتقال دارایی‌ها بین بلاک‌چین‌های مختلف نیستند.

پل‌های Polygon، Arbitrum و Optimism نیز به شما این امکان را می‌دهند که دارایی‌های خود را از اتریوم منتقل کرده و در شبکه‌های تعریف شده، با کارمزد کمتر و سرعت‌های بالاتر معامله کنید.

به‌ عنوان‌ مثال، پل Osmosis مبادله توکن‌های ERC-20 را در صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر cosmos برای کاربران خود آسان‌تر می‌کند. همچنین پل Wrap Tezos، به شما این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های خود را به‌ طور کلی به اتریوم و از آن به بلاک‌چین‌های دیگر منتقل کنید.

بیشتر بخوانید: بایننس بریج (Binance bridge) چیست؟

پل Wormhole
پشتیبانی از بلاک‌چین‌های سولانا و اتریوم در پل wormhole

پل‌های عظیم دیگری نیز مانند پل کرم‌چاله (Wormhole Bridge) وجود دارند که از سیستم‌های بلاک‌چین مختلفی پشتیبانی می‌کنند. برای مثال Wormhole از اتریوم، سولانا، ترا، همچنین زنجیره هوشمند بایننس و پالیگان پشتیبانی می‌کند.

همچنین NFT ها نیز در این پل تعریف شده و پشتیبانی می‌شوند. به این معنی که می‌توانید NFT Solana را به اتریوم منتقل کنید.

با این‌حال، در 2 فوریه 2022، (13 بهمن 1400) پل Wormhole برای 120000 اتر رپد (به ارزش بیش از 326 میلیون دلار در آن زمان) مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

فناوری دیگری نیز وجود دارد که با نام Niche wrappers شناخته می‌شود و نحوه کار آن، تبدیل کل دارایی کیف پول دیجیتال به نسخه رپد آن است. مانند Emblem Vault که پکیج‌هایی برای کل کیف پول‌های ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند.

معامله‌گران از این پروتکل برای تبدیل NFT های قدیمی بیت‌کوین که در اوایل سال 2014 در Counterparty ساخته شده بودند، به NFTهای مبتنی بر اتریوم استفاده کرده‌اند. Ronin Bridge نیز مثالی دیگر از پل‌هاست که یک پل هدفمند برای بازی Axie Infinity است.

بیشتر بخوانید: روش استفاده از کیف پول رونین (Ronin) برای بازی اکسی اینفینیتی 

ارزش بازار پل‌ها!

بر اساس داده‌هایی در Dune Analytics، پل‌های اتریوم در مجموع ارزشی معادل 23.24 میلیارد دلار دارند. پل‌های Polygon، Avalanche و Fantom در میان این پل‌ها بر بازار تسلط داشته و به ترتیب بیش از 23، 22 و 18 درصد از بازار را دارا هستند.

حدود 25 درصد از دارایی‌های پل‌ها (تقریباً 6 میلیارد دلار) به‌صورت اتر رپد نگهداری شده و 22 درصد دیگر ( 5.2 میلیارد دلار) در قالب استیبل کوین و به‌صورت USDC نگهداری می‌شود.

ممکن است پل‌ها به‌زودی بازار دیفای را فتح کنند. البته که معامله توکن‌های رپد در یک مکان نسبت به ارزهای دیجیتال رپد آسان‌تر است.

با این‌ حال، شاید آینده دیفای طوری رقم بخورد که معامله توکن‌ها در زنجیره‌های بلوکی آن‌قدر بی‌نظیر شود که حتی متوجه نشوید از یک پل استفاده می‌کنید!

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx