قانون میکا (MiCA)؛ شروعی برای وضع مقررات در بازار کریپتو!

قانون MiCA

قانون میکا (MiCA) مجموعه مقررات اتحادیه اروپا درباره بازار ارزهای دیجیتال است که بر ارائه یک چارچوب نظارتی مشترک بر کل اکوسیستم مالی دنیای کریپتو تمرکز دارد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که قوانین میکا، مقررات مربوط به کریپتو و بلاک‌چین‌ها را برای کاربران، ارائه‌دهندگان خدمات و سایر نهادهای مرتبط با دنیای توکن‌ها و ارزهای دیجیتال، به صورت واضح و شفاف بیان می‌کند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره قانون میکا که توسط اتحادیه اروپا تصویب شده، بیشتر توضیح دهیم و ویژگی‌های آن را برای کاربران بازار ارزهای دیجیتال بررسی کنیم.

عناوین مطلب:

قانون MiCA چیست؟

قانون MiCA اولین مقررات جامع برای ارزهای دیجیتال در اتحادیه اروپا است که در تاریخ 10 اکتبر 2022 به تصویب رسید.

این مقررات، بیش از 100 ماده را شامل می‌شود که موضوعاتی مانند پول‌شویی، احراز هویت (KYC)، حمایت از مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، مسئولیت شرکت‌های ارز دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها را دربر دارد.

پس از تصویب آن؛ انتظار می‌رود که ایالت‌های اتحادیه اروپا تا سال 2024، یک دوره آماده‌سازی جهت هماهنگی با مقررات ملی و تطبیق آن با الزامات MiCA داشته باشند.

در واقع با وجود قوانین میکا، اتحادیه اروپا به فضایی با مقررات یکسان درباره ارزهای دیجیتال تبدیل خواهد شد.

هدف از ایجاد MiCA، ایجاد چارچوبی قانون‌مند است که در آن الزامات عملکرد و حاکمیت صادرکنندگان اصلی دارایی‌های رمزنگاری شده و ارائه دهندگان خدمات CASP (ارائه‌دهندگان خدمات برنامه‌های کاربردی) مشخص شده است.

علاوه بر این؛ یک چارچوب حفاظتی برای دارندگان دارایی‌های دیجیتال و سایر مشتریان این گونه خدمات نیز تعیین می‌کند.

می‌توان گفت این مجموعه قوانین، به نفع ارائه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی در فضای بلاک‌چین است؛ چراکه پس از اجرا شدن MiCA، این افراد جهت ارائه خدمات خود دیگر نیازی به دریافت مجوز از هر کشور اتحادیه اروپا نخواهند داشت.

البته این موضوع نظارت بر موسسات را کاهش داده و به تمام ارائه‌دهندگان خدمات اجازه می‌دهد که در هر کشوری از اتحادیه اروپا ثبت‌نام کنند و براساس قوانین میکا، آزادانه فعالیت داشته باشند.

علاوه بر این؛ MiCA به مقامات ذی‌صلاح کشورهای عضو این امکان را می‌دهد تا بر CASPها نظارت داشته و به دنبال آن باشند که الزامات تعیین شده در MiCA، در فعالیت‌های تمام ارائه‌دهندگان خدمات بلاک‌چینی رعایت شود.

در عین حال؛ CASPهایی که در چارچوب میکا فعالیت داشته باشند، تحت کنترل و نظارت بسیار دقیقی قرار می‌گیرند.

همچنین؛ سازمان اوراق بهادار و بازارهای اروپا (ESMA) نیز اختیارات مداخله برای ایجاد ممنوعیت یا محدود کردن خدمات CASPها را خواهد داشت.

به عبارت دیگر؛ چنانچه به طور خاص، یکی از CASPها به یکپارچگی بازار، ثبات مالی یا حمایت از سرمایه‌گذار آسیبی وارد کند، ESMA ممکن است از قدرت مداخله خود استفاده کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

اهداف MiCA چیست؟

به طور کلی MiCA چهار هدف کلی را دنبال می‌کند:

  • ارائه قوانین منسجم برای دارایی‌های دیجیتالی که تحت پوشش قوانین فعلی خدمات مالی اتحادیه اروپا نیستند.
  • ایجاد یک چارچوب قانونی مشترک در اتحادیه اروپا، برای انواع خدمات در حوزه ارزهای دیجیتال
  • ایجاد قوانین یکسانی برای ارائه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی رمزنگاری شده در سطح اتحادیه اروپا
  • وضع قوانین خاص برای استیبل‌کوین‌ها، حتی زمانی که آن‌ها به عنوان پول الکترونیک معامله می‌شوند.

نکته‌ مهمی که در قانون MiCA وجود دارد، این است که توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) فردی، در چارچوب نظارتی میکا قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه ناشر، مجموعه‌ای از NFTها را برای خرید و فروش ایجاد کند.

در این صورت میکا، شخص یا نهاد صادرکننده NFT را تحت چارچوب نظارتی خود قرار داده و از آن وایت پیری جهت توضیح دقیق ‌NFT مذکور و نحوه عملکرد آن بر روی بلاک‌چین می‌خواهد.

shutterstock 776495833 768x432 1

مقررات موجود در MiCA چه چیزهایی را شامل می‌شود؟

نکته مهمی که درباره قانون MiCA وجود دارد، این است که این مجموعه قوانین ما را به سمت حمایت از مصرف‌کنندگان اتحادیه اروپا هدایت می‌کند.

به عبارت دیگر؛ کاربران و مصرف‌کنندگان خدمات ارزهای دیجیتال، با استفاده از قانون میکا، این امکان را دارند که در برابر حوادث غیرقابل پیش‌بینی و ضررهای بسیار سنگین مانند آنچه در صرافی FTX یا BlockFI رخ داد، محافظت شوند.

یشتر بخوانید: سرنوشت توکن صرافی FTX؛ هر آنچه که باید درباره ارز FTT بدانید!

برای این منظور؛ MiCA به سازمان بانکداری اروپا (EBA) و سازمان بازارهای اوراق بهادار اروپا (ESMA) این امکان را می‌دهد تا در صورت تشخیص هرگونه خطای عملیاتی از سوی ارائه‌دهندگان خدمات ارز دیجیتال، زیر نظر مقررات MiCA مداخله مالی انجام دهند.

بنابراین؛ لازم است بدانید که دقیقا چه چیزهایی توسط MiCA تنظیم می‌شود:

  1. هدف اصلی MiCA، تنظیم قوانین مرتبط با هرگونه نمایش دیجیتالی ارزش یا حقوقی است که می‌تواند با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)، بلاک‌چین یا موارد مشابه، به شکل الکترونیکی ذخیره و یا به اشتراک گذاشته شود.
  2. دارایی‌های دیجیتالی که قبلاً به عنوان ابزارهای مالی یا پول الکترونیکی، زیر نظر دستورالعمل‌های بازار ابزارهای مالی (MiFID) و دستورالعمل پول الکترونیکی (EMD) تعریف شده‌اند، خارج از محدوده قوانین MiCA هستند.

بنابراین؛ MiCA قصد دارد قوانینی مشخصی را برای دارایی‌های دیجیتال که در دسته‌های‌ زیر قرار می‌گیرند تنظیم کند:

  • توکن‌های ابزاری که برای مقاصد غیرمالی صادر می‌شوند تا دسترسی‌های دیجیتال به برنامه، خدمات یا منابع موجود در شبکه‌های DLT را فراهم آورند.
  • توکن‌هایی که هدف آن‌ها حفظ یک ارزش به صورت کاملا پایدار است. توکن‌هایی مانند DAI که ارزش آن براساس دلار آمریکا است و در فضای بلاک‌چین، توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود.
  • توکن‌هایی در قالب پول الکترونیکی که در این مورد منظور دارایی‌های کریپتو با ارزش ثابت مبتنی بر یک ارز واحد فیات است. نمونه ای از این مورد، ارز دیجیتال USDT است.

به این ترتیب؛ هر نهادی که خدمات مرتبط با موارد فوق را ارائه دهد نیز تحت کنترل نظارتی MiCA خواهد بود.

تبلیغات و ترویج دارایی‌های کریپتو

همواره تبلیغات و ارتقای دارایی‌های دیجیتال، در تمام سطوح وجود داشته است. قانون MiCA در این مورد نیز الزاماتی دارد.

چنانچه یک ارائه‌دهنده خدمات کریپتو بخواهد ارز دیجیتالی را بر بستر بلاک‌چین ارائه کند، ابتدا باید یک وایت پیپر (به زبان انگلیسی یا به زبان رسمی یکی از کشورهای اتحادیه اروپا) منتشر کند.

این سند بایدحاوی اطلاعاتی اعم از ویژگی‌های اصلی پروژه، فناوری به کار رفته، حقوق، تعهدات و سایر داده‌های مرتبط با پروژه باشد.

این وایت پیپر بایستی حداقل 20 روز قبل از انتشار، با مقامات ذی‌ربط به اشتراک گذاشته شود که البته لازم به ذکر است این فرآیند به منزله تایید آن پروژه نیست.

پس از تایید و انتشار در وب‌سایت ناشر، می‌توان آن را در سراسر منطقه اقتصادی اروپا (EEA) به بازار عرضه کرد.

بیشتر بخوانید:

کریپتو
برای تبلیغ یا ارائه ارز دیجیتال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز باید طبق قانون MiCA عمل کنید.

دیفای، زیر ذره‌بین MiCA

علاوه بر تمام مواردی که ذکر کردیم، قانون MiCA خدمات دیفای (DeFi) را نیز زیر ذره‌بین قرار می‌دهد؛ به خصوص پس از رشد انفجاری که از سال 2019 تا به امروز داشته و افراد مختلف را مجذوب خود کرده است.

در هر حال، پروژه‌های دیفای به دو دسته مهم تقسیم می‌شوند؛ قانونی و غیرقانونی.

چنانچه شرکتی در اتحادیه اروپا یک سرویس خدماتی دیفای ایجاد کند، بایستی به مقررات موجود در MiCA پایبند باشد و پروژه‌های خود را به شکل کاملا قانونی ارائه دهد.

از نظر قوانین موجود در میکا، چنانچه یک پروژه دیفای در اتحادیه اروپا توسعه نیابد، به احتمال خیلی زیاد خدمات خود را به شکل غیرقانونی به کاربرانش ارائه می‌دهد.

با این حال؛ میکا سعی دارد تا قوانین مشابهی را در کشورهای دیگر نیز اعمال کند تا در نهایت تمام اکوسیستم‌های مالی غیرمتمرکز موجود، براساس قوانین مشترک به فعالیت خود ادامه دهند.

سوالات متداول

قانون MiCA چیست؟

قانون MiCA اولین مقررات جامع برای ارزهای دیجیتال در اتحادیه اروپا است که در تاریخ 10 اکتبر 2022 به تصویب رسید. این مقررات، بیش از 100 ماده را شامل می‌شود که موضوعاتی مانند پول‌شویی، احراز هویت (KYC)، حمایت از مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، مسئولیت شرکت‌های ارز دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها را دربر دارد.

هدف از تنظیم قانون MiCA چیست؟

هدف از تنظیم MiCA، ایجاد چارچوبی قانون‌مند است که در آن الزامات عملکرد و حاکمیت صادرکنندگان اصلی دارایی‌های رمزنگاری شده و ارائه دهندگان خدمات CASP (ارائه‌دهندگان خدمات برنامه‌‎های کاربردی) مشخص شده است. علاوه بر این؛ یک چارچوب حفاظتی برای دارندگان دارایی‌های دیجیتال و سایر مشتریان این گونه خدمات نیز تعیین می‌کند.

آیا تبلیغات و ترویج دارایی‌های کریپتو نیز در قانون ‌MiCA لحاظ شده است؟

بله. چنانچه یک ارائه‌دهنده خدمات کریپتو بخواهد ارز دیجیتالی را بر بستر بلاک‌چین ارائه کند، ابتدا باید یک وایت پیپر منتشر کند که حاوی اطلاعاتی اعم از ویژگی‌های اصلی پروژه، فناوری به کار رفته، حقوق، تعهدات و سایر داده‎‌های مرتبط با پروژه باشد. پس از گرفتن تایید و انتشار در وب‌سایت ناشر، می‌توان آن را در سراسر منطقه اقتصادی اروپا (EEA) به بازار عرضه کرد.

سخن پایانی

مطمئنا هدف اصلی MiCA، تنظیم قوانینی در راستای ایجاد فضای نظارتی ایمن‌تر برای کاربران و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارز دیجیتال است.

واقعیت اکوسیستم موجود در فضای بلاک‌چین این است که مقرراتی لازم دارد تا همه افراد فعال در این حوزه، براساس قوانین مشترک عمل کنند.

از طرف دیگر؛ تنظیم قانون ممکن است فضاهای نفوذی ایجاد کند و در فضای غیرمتمرکز مالی ردیابی افراد زیاد جالب به نظر نرسد.

البته درباره حفظ حریم شخصی همواره بحث‌های بسیاری وجود داشته است که تنظیم این‌گونه قوانین را نوعی حمله مستقیم به آزادی و حریم خصوصی افراد جلوه می‌دهد.

در هر صورت؛ MiCA یک گام اولیه است که با هدف روشن‌تر کردن مسیر اکوسیستم کریپتو ایجاد شده است. هنوز این قانون راه زیادی در پیش دارد و چیزهای زیادی برای بهبود در آن قابل ذکر است.

اما بدون شک این مجموعه قوانین، گامی مثبت به سمت مقررات دقیق‌تر برای بخشی که روز به روز در حال تغییر وضعیت مالی جهان است، خواهد بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx