سرنوشت توکن صرافی FTX؛ هر آنچه که باید درباره ارز FTT بدانید!

ارز FTT

احتمالا درباره توکن‌هایی که مختص به صرافی‌های ارز دیجیتال هستند، چیزهایی شنیده‌اید.

در این مقاله قصد داریم ابتدا صرافی FTX و سپس ارز FTT که توکن مخصوص این صرافی است را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با صرافی FTX

 FTX یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز (CEX) است که دفتر مرکزی آن در باهاماس قرار دارد.

عناوین مطلب:

این پلتفرم تا سال 2021، دارای بیش از یک میلیون کاربر و میلیاردها دلار حجم معاملات به صورت روزانه بود. FTX از ابزارهای معاملاتی متنوعی برخوردار است که معامله‌گران می‌توانند از آن استفاده کنند.

در ادامه، انواع معاملاتی که در صرافی FTX انجام می‌شود را بررسی می‌کنیم:

  • معاملات فیوچرز (Futures): صرافی FTX  از قراردادهای آتی با بیش از 80 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. که تا به امروز، هیچ پلتفرم دیگری چنین ویژگی منحصربه‌فردی را نداشته است.
  • قراردادهای آتی دائمی (Perpetual futures): این صرافی فرصت سرمایه‎گذاری در قراردادهای آتی دائمی (بدون تاریخ سررسید) را برای کاربران خود فراهم کرده است.
  • قراردادهای آپشن (Options): در صرافی  FTX، شما می‌توانید قراردادهای آپشن دلخواه خود را انتخاب کرده و از مزیت ترید تا حداقل 10 ثانیه بهره‌مند شوید.
  • بازارهای پیش‌بینی (Predictions market): در صرافی FTX، قابلیت شرط بندی روی رویدادهای دنیای واقعی نظیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فراهم شده است.
  • دارایی‌های توکنیزه شده (Tokenized assets): توکنیزه کردن دارایی‌ها، یک رویکرد نوآورانه در استفاده از فناوری بلاک‌چین است که در آن دارایی‌ها به اوراق بهادار تبدیل می‌شوند. صرافی FTX این قابلیت را برای کاربران خود فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: توکنیزه کردن (Tokenization) چیست و چه کاربردی دارد؟

پلتفرم FTX همیشه در تلاش بوده تا مشکلاتی که دیگر صرافی‌ها به حل آن‌ها نپرداخته‌اند را حل کند؛ به همین دلیل در میان کاربران، از محبوبیت ویژه‎ای برخوردار است.

به عنوان مثال، FTX  اولین صرافی ارز دیجیتالی بود که علاوه بر آسان کردن ترید اوراق مشتقه برای تمام افراد، این قابلیت را برای اولین بار به معامله‌گران کریپتو ارائه کرد.

علاوه بر این؛ دشواری ورود و خروج از معاملات در قیمت دلخواه و قدرت نقدشوندگی، از جمله مشکلات بزرگ اکثر صرافی‌ها بود که صرافی FTX در این حوزه نیز توانست مشکل نقدینگی را حل کند.

بنیان‌گذاران صرافی FTX

صرافی FTX توسط سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) و گری وانگ (Gary Wang) تاسیس شد که بنکمن در سمت مدیرعامل این صرافی فعالیت می‌کند.

بنکمن فراید دارای مدرک کارشناسی فیزیک از دانشگاه ماساچوست آمریکا است و از سال 2014 تا 2017، سابقه ترید در Jane Street Capital را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد. 

گذار صرافی FTX
بنکمن فرید، بنیان‌گذار صرافی FTX

گری وانگ نیز در مقام مدیر فناوری ارشد صرافی FTX فعالیت می‌کند. پیش از این، گری وانگ به‌عنوان کارآموز مهندس نرم‌افزار در فیسبوک و سپس کارآموز و مهندس نرم‌افزار در گوگل مشغول به کار بود.

ویژگی‌های کلیدی صرافی FTX

صرافی FTX به منظور جذب کاربران جدید، فرآیند ثبت‌نام خود را به شکل راحت و آسان در اختیار کاربران قرار داده است.

شما می‌توانید با استفاده از آدرس ایمیل خود در این صرافی ثبت‌نام کرده و حساب کاربری‌تان را ایجاد نمایید. علاوه بر این؛ تمام کاربران بایستی مراحل احراز هویت را بگذرانند تا بعد از آن، امکان دسترسی به تمام ویژگی‌های موجود در صرافی را داشته باشند.

در ادامه تنها چند ویژگی محبوب تریدرها در صرافی FTX را شرح می‌دهیم:

  • صرافی FTX، از توکن‌های اهرمی پشتیبانی می‌کند. شما به راحتی می‌توانید اهرمی معادل با 101 برابر مقدار اصلی معامله خود اعمال کنید. به عبارت دیگر؛ یک درصد تغییر قیمت می‌تواند منجر به افزایش 100 درصدی سود شود!
  •  صرافی FTX، بیش از 130 ارز دیجیتال را در لیست ارزهای قابل معامله خود گنجانده است.
  • بازار پیش‌بینی‌های این پلتفرم، به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا در مورد رویدادهای لحظه‌ای حدس بزنند.
  • صرافی FTX، قراردادهای آتی دائمی ارائه می‌دهد که مهلت انقضای مشخصی ندارند. در عوض؛ معامله‌گران می‌توانند از دارایی خود به‌طور نامحدود و بدون نیاز به لغو قرارداد، نگهداری کنند.
  • کارمزد معاملات در صرافی FTX از 0.1 درصد شروع می‌شود که تریدرها می‌توانند با استفاده از ارز دیجیتال FTT،  کارمزد را کاهش دهند.
  • استیک ارز FTT این امکان را به کاربران می‌دهد که تا حداکثر 8 درصد سود سالیانه کسب کنند.
  • صرافی FTX ویژگی‌های متنوعی را برای کاهش ضرر کاربران در حین انجام معاملات تدارک دیده است؛ ویژگی‌هایی از قبیل تعیین حد ضرر (Stop Loss) و برداشت سود (Take Profit) و ثبت سفارش در قیمت تعیین شده (Limit Order).
  • با انجام هر معامله در صرافی FTX، یک درصد از مبلغ آن به امور خیریه تعلق می‌گیرد.

ارز FTT چیست؟

ارز FTT، از جمله محصولات نوآورانه صرافی FTX و توکن اختصاصی این صرافی است که در 8 می سال 2019 راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: کاربرد توکن صرافی (Exchange Coin) چیست؟ + معرفی بهترین آن‌ها

توکن FTT و تمام ارزهای اهرم‌دار صرافی FTX، توسط شرکت Blockchain Consilium حسابرسی می‌شوند.

همانند ارزهای دیجیتال دیگر، ارز FTT نیز دارای ارزش و قابل ترید است که از آن می‌توان برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده کرد. این توکن بر اساس استاندارد توکن ERC-20 ایجاد شده و روی شبکه اتریوم عرضه شده است.

از مزایای مهم استفاده از توکن FTT، دریافت تخفیف بر روی کارمزد معاملاتی است که در صرافی FTX انجام می‌شود. برای کاربران فعال این صرافی، مقدار تخفیف‌ها می‌تواند تا 60 درصد هم برسد. همچنین، کاربران می‌توانند از ارز FTT به‌عنوان وثیقه برای پوزیشن‌های آتی نیز استفاده کنند.

علاوه بر این؛ ارز FTT قابلیت استیکینگ دارد که مزایای زیادی از جمله امکان دریافت تخفیف‌های مضاعف را برای شما فراهم می‌کند. از دیگر مزایای استیکینگ FTT می‌توان به پاداش‌های ایردراپی، حق رای‌دهی و فرصت شرکت در عرضه اولیه صرافی (IEO) اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

FTX
محیط کاربری صرافی FTX

کیف پول مناسب برای نگهداری ارز FTT

همانطور که گفتیم، ارز FTT یک توکن ERC-20 و مبتنی بر شبکه اتریوم است؛ بنابراین از تمام کیف پول‌هایی که از این شبکه پشتیبانی می‌کنند می‌توان برای ذخیره‌سازی ارز FTT استفاده کرد.

ولت‌ها عبارتند از کیف پول‌های نرم ‎افزاری تراست والت، اتمیک والت و کیف‎ پول‌های سخت ‎افزاری مانند لجر نانو و ترزور.

بیشتر بخوانید: لجر یا ترزور؛ کدام کیف پول سخت افزاری بهتر است؟

نحوه خرید و فروش ارز FTT

ارز FTT در صرافی‌های ارز دیجیتال همچون بایننس، FTX، کوکوین، بای بیت، هیوبی و بسیاری از صرافی‌های دیگر در دسترس است.

اما به دلیل وجود تحریم‌ها و الزام به احراز هویت در این صرافی‌ها، امکان انجام معامله برای کاربران ایرانی وجود ندارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که با انتخاب یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی معتبر، اقدام به خرید و فروش ارز FTT نمایید.

نگاهی به سرنوشت صرافی FTX و ارز FTT

در تاریخ 2 نوامبر 2022 و پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افشای ترازنامه شرکت تاسیس شده توسط سم بنکمن فرید (شرکت آلامدا ریسرچ)، بحران تازه‌ای در بازار کریپتو آغاز شد.

اطلاعات موجود در این ترازنامه نشان می‌داد که این شرکت مقدار قابل‌توجهی ارز FTT در اختیار دارد.

انتشار خبری مبنی بر اینکه یک شرکت معاملاتی بزرگ، حجم زیادی از یک دارایی را در اختیار دارد، نگرانی‌های زیادی را در در جامعه ارزهای دیجیتال ایجاد کرد.

بعد از آن و در تاریخ 5 نوامبر 2022، حساب توییتری Whale Alert اعلام کرد که نزدیک به 23 میلیون توکن FTT به ارزش بیش از 584.5 میلیون دلار، به صرافی بایننس منتقل شده است.

با اعلام این خبر از Whale Alert، کارولین الیسون  (Caroline Ellison)، مدیرعامل آلامدا، در توییتی عنوان کرد که این ترازنامه، صرفاً برای زیرمجموعه‌ای از نهادهای شرکت بوده و در آن به وجود دارایی‌های دیگر با ارزش بیش از 10 میلیارد دلار اشاره‌ای نشده است.

در همان روز؛ چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس اعلام کرد که صرافی او کل دارایی‌های FTT خود را به دلیل افشاگری‌های اخیر، خواهد فروخت.

با انجام این کار از سوی چانگ پنگ ژائو و گسترش شایعات در دنیای کریپتو، کاربران صرافی FTX از ترس ورشکستگی شروع به برداشت دارایی‌های خود کردند تا اینکه در 8 نوامبر 2022، قیمت ارز FTT ریزش شدیدی را تجربه کرد و تنها در عرض چند ساعت، از 22 دلار به 15.4 دلار رسید.

بیشتر بخوانید: پانیک سل (Panic Sell) چیست و چگونه از آن سود ببریم؟

براساس گزارش‌های منتشر‌شده؛ در حال حاضر گری وانگ و سم بنکمن فرید، تحت نظارت مقامات باهاماس قرار دارند و واحد جرائم مالی باهاماس نیز در حال بازرسی مالی بنیان‌گذاران صرافی FTX است. 

در واقع؛ از زمان سقوط صرافی FTX، مجریان قانون باهاماس، این صرافی را تحت بررسی خود قرار داده‌ و با همکاری کمیسیون بورس اوراق بهادار این کشور، در حال بررسی جرائم احتمالی مرتبط با این حادثه هستند.

تاکنون و در زمان نگارش این مقاله، به دلیل مشکلات به وجود آمده برای صرافی FTX، امکان خرید، فروش و یا برداشت ارز FTT در صرافی FTX وجود ندارد.

سوالات متداول

صرافی FTX از کدام ویژگی‌های معاملاتی پشتیبانی می‌کند؟

معاملات فیوچرز، قراردادهای آتی دائمی، قراردادهای آپشن، بازارهای پیش‌بینی و دارایی‌های توکنیزه شده

بنیان‌گذاران صرافی FTX چه کسانی هستند؟

صرافی FTX توسط سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) و گری وانگ (Gary Wang) تاسیس شد که بنکمن در سمت مدیرعامل این صرافی فعالیت می‌کند.

ارز دیجیتال FTT چیست؟

ارز FTT، از جمله محصولات نوآورانه صرافی FTX و توکن اختصاصی این صرافی است که در 8 می سال 2019 راه‌اندازی شد. از مزایای مهم استفاده از توکن FTT، دریافت تخفیف بر روی کارمزد معاملاتی است که در صرافی FTX انجام می‌شود.

چه کیف پول‌هایی برای ذخیره ارز FTT مناسبند؟

ارز FTT یک توکن ERC-20 و مبتنی بر شبکه اتریوم است؛ بنابراین از تمام کیف پول‌هایی که از این شبکه پشتیبانی می‌کنند، مانند کیف پول‌های نرم ‎افزاری تراست والت، اتمیک والت و کیف‎ پول‌های سخت‎ افزاری مانند لجر نانو و ترزو می‌توان برای نگهداری ارز FTT استفاده کرد.

سخن پایانی

در سال 2019، ارز FTT به بازار عرضه شد. این ارز دیجیتال که توکن اختصاصی صرافی FTX است، مزایایی نظیر تخفیف در معاملات، استیکینگ و وثیقه‌گذاری دارد.

علاوه بر این؛ شما می‌توانید توکن FTT را از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس، کوکوین، FTX، هیوبی و … خریداری نمایید. در این مقاله؛ درباره صرافی ارز دیجیتال FTX و ارز FTT صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد. 

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx