ورت کوین (Vertcoin)؛ ارزی که کریپتو را به ماهیت اصلی خود برمی‌گرداند!

ورت کوین

ورت کوین ارز دیجیتالی است که برای برگرداندن کریپتو به هویت اصلی خود طراحی شده است.

با اینکه کریپتو و بلاک‌چین‌ها به‌خاطر ماهیت غیرمتمرکزشان مشهور شدند اما پدیده استخراج باعث شد آن‌ها به سمت متمرکز شدن پیش روند.

این مسئله در می 2021، زمانی که ایلان ماسک مدعی شد که بیت‌کوین، متمرکز است، در کانون توجه‌ها قرار گرفت.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل ارز دیجیتال Vertcoin بپردازیم.

برای شروع در ارزهای دیجیتال، این مطلب را از دست ندهید

ورت کوین (Vertcoin) چیست؟

قبل از اینکه سراغ ورت کوین برویم، بهتر است ادعای ایلان ماسک را کامل کنیم.

او عنوان کرد که یکی از شرکت‌های هشینگ یا ماینینگ بیتکوین که در کشور چین واقع است، حدود 35 درصد هش‌ریت این کریپتو را در اختیار دارد.

این شرکت هشینگ به دلیل استفاده از دستگاه‌های اسیک (ASIC) که به صورت خاص برای استخراج بیت‌کوین ساخته شده‌اند، به چنین قدرت استخراج بالایی رسیده است.

شرکت‌های بزرگ برای افزایش سود خود صدها هزار دلار روی خرید ASIC ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. به‌این‌ترتیب تمرکز بیتکوین در دست شرکت‌های ماینینگ و تولیدکنندگان اسیک ماینر است.

برای مقابله با این موضوع، توسعه‌دهندگان الگوریتم‌های مقاوم به ASIC نظیر ورت کوین (VRC) را معرفی کردند.

ورت کوین (Vertcoin) یک ارز دیجیتال متن‌باز و غیرمتمرکز است که می‌تواند به صورت همتا‌به‌همتا (P2P) بر بستر اینترنت منتقل شود.

همانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، ورت‌کوین نیز نیازی به شخص ثالث ندارد و به کاربران امکان کنترل کامل پولشان و پیگیری تراکنش‌ها را به‌صورتی شفاف می‌دهند.

ارز دیجیتال vertcoin امکان برگشت سرمایه و معکوس‌شدن تراکنش را هم ایجاد کرده است که باعث اعتماد بیشتر کاربران به آن شده است.

همچنین این کریپتو به صورد عادلانه و بدون راه‌اندازی ICO، پیش‌استخراج یا ایردراپ، تنها توسط اعضای جامعه آن و به صورت داوطلبانه توسعه داده می‌شود و بودجه آن از طریق کمک‌های مالی مردمی تامین می‌گردد.

ورت کوین در سال 2014 معرفی شد و هدف از ایجاد آن حفظ نسخه اصل کریپتو کارنسی به‌صورت یک سیستم مالی تحت مالکیت و کنترل کاربران بود.

توسعه‌دهندگان بعد از اینکه دیدند لایت‌کوین که یک فورک از بیت‌کوین بود هم به کریپتوهای اسیکی (امکان استخراج با Asic) پیوست، ورت کوین (VRC) را به صورت یک هاردفورک از بیت‌کوین ایجاد کردند.

بیشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

این ارز دیجیتال جدید امکان استخراج با GPU را دارد که موجب می‌شود افراد با کامپیوتر شخصی خودشان هم قادر به استخراج آن باشند و از اسیک‌ماینر استفاده نکنند.

این یعنی به‌جای اینکه فارم‌های هشینگ عظیم باعث متمرکز شدن استخراج و کسب سود شوند، هر کاربری به‌خودی‌خود به عملکرد درست این کوین کمک می‌کند و سودی به اندازه خودش بدست می‌آورد.

همچنین ماینرها به صورت عادلانه رقابت می‌کنند و قربانی تولیدکنندگان سخت‌افزار نمی‌شوند.

ورت کوین

هدف و مشخصات ورت کوین

هدف ورت کوین این است که از طریق ایجاد یک ارز دیجیتال مقاوم به ASIC، کنترل پول کاربران را به‌صورتی کاملا غیرمتمرکز به دست خودشان بدهد.

تا‌به‌حال، کوین‌های مقاوم به ASIC و الگوریتم شکست خورده‌اند چراکه تولیدکنندگان اسیک، مدارها و الگوریتم‌هایی پیاده می‌کنند که باعث می‌شود نتوانند آن را کنار بگذارند.

ورت‌کوین، به کسانی که آن را با استفاده از اسیک‌ماینر استخراج کنند پاداشی نمی‌دهد و این نتیجه هارد‌فورکی است که ایجاد شده است. به‌این‌ترتیب ورت‌کوین یکی از مقاوم‌ترین کریپتوها در مقابل اسیک‌ماینر است.

ویژگی های ارز دیجیتال vertcoin به صورت زیر است:

  • الگوریتم Lyra2RE(v2)
  • سقف توکن: 84 میلیون
  • زمان بلاک: 2.5 دقیقه
  • پاداش بلاک: 50 کوین به ازای هر بلاک
  • هالوینگ هر 4 سال یک‌بار (نصف شدن پاداش)

چرا ورت کوین می‌خواهید در برابر استخراج با اسیک مقاوم باشد؟

برای درک اینکه چرا ورت کوین به اسیک ماینر مقاوم است، نیاز به شناخت انواع روش‌های ماینینگ دارید.

در روزهای اولیه معرفی بیت‌کوین بعنوان ارز دیجیتال، این کریپتو توسط کامیپوترهای خانگی و با استفاده از CPU ها استخراج می‌شد. به این معنی که فرصت مشترکی برای همه وجود داشت.

  • واحد پردازش مرکزی (CPU): این نوع ساده از ماینینگ با استفاده از تلفن موبایل و کامپیوتر شخصی قابل انجام است. استخراج با سی‌پی‌یو موجب افزایش دسترسی می‌شود اما سود آن کم است چراکه قادر به رقابت با تجهیزات قدرتمندتر نیست. بعد‌ها برای انجام محاسبات سریع‌تر و در نتیجه کسب سود بیشتر استفاده از CPU به سمت دستگا‌ه‌های دیگر رفت.
  • واحد پردازش گرافیک (GPU): این مورد نیاز‌مند کارت گرافیک است. یعنی هزینه خرید و بکارگیری آن بالاتر است اما بازده بیشتری دارد و همچنان به صورت خانگی استفاده می‌شود.
  • مدار یکپارچه خاص‌منظوره (ASIC): این مدارها به صورت خاص برای استخراج طراحی شده‌اند و می‌توانند کوین‌های خاصی را هدف قرار دهند. آن‌ها نیاز به حجم بالایی از انرژی دارند اما به‌خاطر بازده بالایی که دارند بسیار سودآور هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش کسب درآمد با استخراج ارز دیجیتال (با کامپیوتر و لپ‌تاپ شخصی)

افزایش قدرت ماینینگ منجر به ایجاد مراکز ماینینگی شد که کل بازار را تحت تاثیر قرار می‌دادند. ماینرهایی که پول بیشتری دارند دستگاه‌های بیشتری می‌خرند و دامنه اثرگذاری خود را افزایش داده و باعث ایجاد تمرکز می‌گردند.

هدف ارز vertcoin این است که بیت‌کوین را به همان هدفی که ساتوشی ناکاموتو از ایجاد یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز داشت برگرداند.

بنیان گذار ورت کوین

در‌حال‌حاضر ورت کوین توسط تیمی متشکل از شش توسعه‌دهنده به پیش می‌رود.

رهبری این تیم به عهده جیمز لاوجوی دانشجوی کارشناسی ارشد ابتکارات ارزهای دیجیتال از دانشگاه MIT است که بیش از 10 سال سابقه برنامه‌نویسی دارد.

اگرچه این توسعه‌دهندگان جوان هستند اما دستاوردهای چشمگیر، تخصص زیاد و تیم با‌تجربه‌ای که دارند پشتوانه محکمی برای پیش‌برد ورت‌کوین به سمت اهدافش است.

سایر توسعه‌دهندگان نیز تجربه برنامه‌نویسی با زبان‌های مختلف را دارند. همچنین در حوزه‌هایی مثل فیزیک و ارزهای دیجیتال کار کرده‌اند. برخی از سال 1998 در حوزه نرم‌افزار فعال بوده‌اند.

از‌آنجایی‌که ورت‌کوین به صورت داوطلبانه توسعه داده می‌شود، پیشینه تیم متفاوت است اما همه آن‌ها نقاط مشترکی دارند.

ساختار ورت کوین چطور است؟

ورت‌کوین ویژگی‌های فنی متمایزی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • Lyra2 v3: برای تبدیل ورت‌کوین به یک سیتسم مالی غیرمتمرکز توسعه‌دهندگان از طرح هشینگ پسورد (PHS) استفاده کردند که با عنوان Lyra2 شناخته می‌شود. Lyra2 با اینکه به‌شدت ترتیبی است اما به‌سادگی قابل موازی‌سازی نیست و باعث ایجاد امنیت مناسب در مقابل هکر‌هایی می‌شود که چند هسته پردازش مثل GPU و سخت افزارهای خاصی مثل ASIC ها دارند.
  • الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW): ورت‌کوین با اینکه مقاوم به ASIC است اما با پروتکل اجماع PoW کار می‌کند به این معنی که بلاک‌های تراکنش‌ها از طریق استخراج ایجاد می‌شوند. این یعنی کاربران می‌توانند آن را در خانه استخراج کنند و سود بدست آورند.
  • برنامه ماینر ورت‌کوین (OCM): برای اینکه میزان دسترسی مردم به فرآیند ماینینگ به حداکثر خود برسد، ورت کوین یک برنامه ماینینگ ساده دارد که هر کسی با کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ قادر به استفاده از آن است. با‌این‌حال، ورت‌کوین چیزی نیست که افراد را یک شبه پول‌دار کند. هدف آن ایجاد عدم تمرکز و تقویت مشارکت تا حد امکان است. بنابراین تشویق تعداد کمی از کاربران برای کسب سود، نتیجه عکس می‌دهد.
  • ارز دیجیتال ورت‌کوین (VTC): VTC محصول اصلی این شبکه و یک ارز دیجیتال P2P است. مثل بیت‌کوین، به صورت یک پول دیجیتالی کار می‌کند و ارزی با چندین کارایی برای پیش‌برد شبکه نیست.
ورت کوین

ویژگی‌های ورت کوین

از ویژگی‌های مهم این کریپتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخراج غیرمتمرکز: همانطور که اشاره شد استفاده از کارت گرافیک به جای اسیک‌ماینر باعث غیرمتمرکز‌شدن استخراج ورت کوین شده است. این موجب حفظ امنیت بلندمدت و توزیع عادلانه آن می‌شود.
  • استخراج راحت: ورت‌کوین برای ایجاد یک شبکه قوی، کار استخراج را راحت کرده است. به‌این‌ ترتیب افراد بیشتری می‌توانند در استخراج آن وارد شوند.
  • کیف پول مبتنی بر وب: این کیف پول یکی از روش‌های امن و راحت برای ارسال و دریافت ورت‌کوین است. کنترل کلیدهای خصوصی در دست شماست. از آن می‌توان برای خرید اجناس نیز استفاده کرد. کیف پول ورت کوین از وبسایت رسمی آن قابل دانلود است (برای ویندوز، مک و لینوکس).

قبلا یک کیف پول تحت وب نیز ارائه می‌شد که به‌دلیل حملات DDoS متوقف شده است. بنابراین باید کیف پول را از  این وب‌سایت دانلود کنید یا از کیف پول‌هایی مثل بیت‌رکس که از ورت‌کوین پشتیبانی می‌کنند استفاده نمایید.

  • تیم پشتیبانی فعال: تیم پشتیبانی همواره در‌حال‌توسعه و بهبود این کریپتو هستند. به علاوه جامعه متن‌باز آن، اطلاعات را به اشتراک گذاشته و ویژگی‌های پیشرفته را پیاده‌سازی می‌کند. ارز vertcoin روی ارتباط قوی توسعه‌دهندگان و اشتراک‌گذاری اطلاعات با کاربران تمرکز دارد.
  • شبکه lightning: استفاده از این شبکه باعث سریع و مقیاس‌پذیر شدن تراکنش‌ها شده است. با انتقال بخش عمده‌ای از تراکنش‌ها به خارج از بلاک‌چین امکان پردازش سریع و افزایش ظرفیت شبکه فراهم می‌شود.
  • آدرس‌های مخفی: این یکی از ویژگی‌های عالی ورت‌کوین برای ایجاد حریم خصوصی است و تیم توسعه درحال کار روی آن هستند.
  • بروزرسانی SEGREGATED WITNESS: در ماه می 2017 فعال شد. از دیدگاه ما این بهترین گزینه برای ایجاد امکان بازپرداخت و برگشت تراکنش است. همچنین سایز بلاک ورت کوین را افزایش داده و امکان ایجاد راه حل‌های لایه دوم را برای بهبود آن فراهم می‌کند.

آیا استخراج ورت کوین سودآور است؟

هر کسی می‌تواند ارز دیجیتال vertcoin را استخراج کند با این حال میزان سود به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

خوشبختانه، محاسبه میزان سودآوری با استفاده از ماشین حساب استخراج، قبل از شروع کار امکان‌پذیر است.

برای اینکار کاربر باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • هش‌ریت برحسب KH/s: این فاکتور با ضرب هش‌ریت برحسب KH/s در 1000 محاسبه می‌شود.
  • مصرف برق برحسب وات: این فاکتور از طریق یک ماشین حساب آنلاین یا مانیتور مصرف انرژی محاسبه می‌شود.
  • هزینه برق منطقه‌ای بر حساب  kWh: این فقط مربوط به پول خرج شده نیست بلکه این هزینه، میزان سود را هم کم می‌کند. این فاکتور را از قبض برقتان بررسی کنید.

بعنوان مثال تصویر زیر را در نظر بگیرید:

ورت کوین
نمونه‌ای میزان درآمد استخراج ورت کوین را مشاهده می‌کنید. با این حال این درآمد با هزینه برق در خارج از کشور محاسبه شده که مراتب بیشتر است.

چطور ورت کوین استخراج کنیم؟

استخراج ورت کوین با استفاده از برنامه OCM و لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی امکان پذیر است.

برای شروع ماینینگ باید گام‌های زیر را در نظر گرفت:

تجهیزات نرم افزاری و سخت افزار

قبل از شروع استخراج ورت‌کوین، بررسی کنید که آیا کارت گرافیک قدرت کافی دارد.

کارت گرافیک باید از نوع AMD GPU GCN 1.0 یا بالاتر باشد و حداقل 2 گیگابایت VRAM و ظرفیت محاسباتی 3 یا بیشتر داشته باشد.

برای بررسی جزییات بیشتر به صفحه استخراج ورت‌کوین در گیت‌هاب مراجعه کنید. استخراج با کارت‌های گرافیک Nvidia نیز امکان‌پذیر است.

مطمئن شوید کارت گرافیک به‌روز است. اگر کارت گرافیک به‌روز نباشد ماینینگ را آهسته‌تر و کم‌سود‌تر می‌کند.

برای استخراج فردی، برنامه OCM را از صفحه گیت‌هاب پروژه ورت‌کوین دانلود کنید. مهم است که آخرین نسخه دانلود شود تا میزان بازدهی آن به حداکثر برسد و هر فورکی از ورت‌کوین را پوشش دهد.

زمانی که برنامه در دسکتاپ شما ذخیره شد، با یکبار کلیک، روی آن پسورد بگذارید. این مسئله برای برداشت سود ضروری است.

ورود به استخر استخراج

اگر می‌خواهید سود بیشتری نسبت به استخراج فردی داشته باشید، به استخر بپیوندید تا قدرت استخراج شما با بقیه کاربران ترکیب شود و پاداش استخراج نیز بین همه تقسیم گردد. این کار باعث کسب درآمد بیشتری می‌گردد.

استخرهای مختلفی وجود دارد مث Dev-run p2pool node، Give Me Coins، Mining Pool Hub، Coinotron و  غیره.

بیشتر بخوانید: بررسی بهترین استخرهای استخراج

اگر به‌صورت فردی و با استفاده از برنامه OCM ادامه دهید، در این مرحله بایستی استخراج را شروع کنید. میزان ورت‌کوین‌های استخراج شده و میزان سود خود را می‌بینید که به قدرت کارت گرافیک بستگی دارد.

بعلاوه، اگر کاربر بخواهد کامپیوتر یا لپ‌تاپش را خاموش کند فرآیند ماینینگ متوقف می‌شود و وقتی دوباره دستگاه را روشن کرد از سر گرفته خواهد شد.

ذخیره ورت کوین

زمانی‌که ورت کوین استخراج شد به صورت اتوماتیک در کیف‌پول درونی آن ذخیره می‌شود.

کاربر می‌تواند آن را به هر آدرس یا کیف پول دیگری بفرستد. اما هنگام این کار باید کارمزدها را هم در نظر بگیرد. انتقال ورت‌کوین‌های انباشته‌شده نیاز به کارمزد بیشتری دارد.

ورت کوین

خرید و فروش ورت کوین

می‌توانید خرید‌و‌فروش ورت کوین را از طریق صرافی‌ها انجام دهید.

همانطور که اشاره کردیم می‌توانید کیف پول رسمی آن را از وب‌سایت ورت‌کوین دانلود و نصب نمایید یا از کیف پول‌هایی که از این کریپتو پشتیبانی می کنند استفاده کنید.

در حال حاضر اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی از این کوین پشتیبانی می‌کنند. بنابراین با جفت ارز بیت‌کوین یا تتر می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

در صورتی که هنوز ارز دیجیتال خریداری نکردید می‌توانید با خرید ارزهای دیجیتال معتبر از صرافی‌های ایرانی و سپس انتقال آن‌ها به صرافی‌های خارجی، ارز ورت کوین را خریداری و معامله کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی 5 صرافی برتر ارز دیجیتال ایرانی در سال 1401

ورت کوین

تحلیل قیمت ورت کوین

ورت کوین در سال 2014 معرفی شد و مثل اکثر ارزهای دیجیتال تا سال 2018 که بازار صعودی بود افزایش قیمت خوبی داشت.

متاسفانه از سال 2018 با کاهش قیمت مواجه شد. این مسئله با چهار حمله سایبری که در اکتبر 2018 انجام شد تشدید گردید. با‌این‌حال اگر چه این حملات منجر به خساراتی شدند اما نتیجه نهایی آن‌ها افزایش امنیت بود.

این بهبود‌ها موجب حفظ اعتماد کاربران نسبت به ورت‌کوین شد.

اما بخاطر جو بی‌اعتمادی ناشی از فروپاشی بسیاری از آلت‌کوین‌ها و کاهش سریع ارزش بیت‌کوین، ورت‌کوین به روند نزولی ادامه داد. اما قیمت آن از سال 2019 نسبتا ثابت است.

این ارز به‌دنبال معرفی هاردفورک Verthash در ژانویه 2021 افزایش قیمت کمی داشت. این هاردفورک باعث افزایش امنیت شد.

قیمت این کوین در ماه آوریل از 0.16 به 1.98 دلار رسید. با این حال ورت‌کوین بار دیگر کاهش قیمت داشت و ارزش بازار آن از 29.3 میلیون دلار به 0.46 میلیون دلار تنزل یافت.

ارز دیجیتال vertcoin درصورت افزایش امنیت و پایداری شاهد افزایش قیمت خواهد بود. با‌این‌حال مقاوم بودن آن به اسیک به این معنی است که طرفداران کمی نسبت به سایر کریپتوها خواهد داشت.

اما با‌توجه به اینکه 74 درصد از سقف عرضه آن پر شده، محدودیت ارائه آن می‌تواند باعث افزایش قیمت شود.

گرچه ورت‌کوین در‌حال‌حاضر نشانه‌ای از افزایش قیمت سریع را نشان نمی‌دهد، اما به‌دلیل انعطاف و بهبود مستمری که دارد امکان جذب علاقمندان و افزایش قیمت آن زیاد است.

سوالات متداول

ورت کوین (Vertcoin) چیست؟

ورت کوین (Vertcoin) یک ارز دیجیتال متن‌باز و غیرمتمرکز است که می‌تواند به صورت همتا‌به‌همتا (P2P) بر بستر اینترنت منتقل شود.

دلیل مقاومت ورت کوین در برابر اسیک ماینر چیست؟

اسیک‌ماینرها دستگاه‌های استخراج گران‌قیمتی هستند که در دست عموم جامعه قرار نمی‌گیرند. این مسئله باعث تمرکز توان ماینینگ و متمرکزسازی می‌شود. به این ترتیب ورت کوین در سال 2014 معرفی شد و هدف از ایجاد آن حفظ نسخه اصل کریپتو کارنسی به‌صورت یک سیستم مالی تحت مالکیت و کنترل کاربران بود.

کدام کیف پول‌ها از ورت‌کوین پشتیبانی می‌کنند؟

به جز کیف پول رسمی آن که در وب‌سایت ورت‌کوین ارائه می‌شود، کیف پول‌های CoinPayment، CryptoKeyStack، Edge، Ledger و Trezor نیز می‌توانند به‌عنوان کیف پول ورت کوین این کریپتو را ذخیره کنند.

با چه نرم‌افزاری می‌توان ورت‌کوین استخراج کرد؟

نرم افزار رسمی استخراج ورت کوین OCM یا One-Click-Mining است که از طریق وب‌سایت اصلی ورت کوین ارائه می‌شود.

جمع بندی

ورت کوین ارز دیجیتالی است که با هدف حفظ ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال طراحی و اجرا شد.

در طی بیش از یک دهه‌ای که از عمر بازار کریپتو می‌گذرد بسیاری از ارزهای دیجیتال، به‌خاطر استفاده از دستگاه‌های اسیک‌ماینر یا تملک حجم زیادی از آن‌ها در دستان عده‌ای معدود، به سمت متمرکز شدن پیش رفتند.

بنابراین ارز vertcoin به صورت فورکی از بیت‌کوین ایجاد شد و در تلاش است تا عدم تمرکز خود را حفظ کند. این ارز دیجیتال امنیت مناسبی دارد و نقل‌و‌انتقال آن راحت است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx