بررسی بهترین استخرهای استخراج بیت‌کوین

استخر بیت کوین

وقتی صحبت از ماین بیت‌کوین می‌شود فقط دو راه برای انجام آن وجود دارد. راه اول استخراج بیت‌کوین به صورت مستقل است که برای ماینر‌های با قدرت پردازش متوسط ایده خوبی نیست. اما راه دوم اتصال به استخر بیت‌کوین است که با توجه قدرت استخراج دستگاه‌های‌تان، در پاداش‌ها سهمی خواهید داشت. 

انتخاب بهترین استخر بیت‌کوین موضوعی است که ماینر‌ها پس از آماده سازی دستگاه‌های خود باید در مورد آن تحقیقات کاملی را انجام دهند؛ زیرا به صورت مستقیم در درآمد شما به عنوان یک ماینر اثر می گذارد. 

در اوایل مسیر ماین بیت‌کوین نیازی به استخر بیت‌کوین احساس نمی‌شد چرا که با پایین بودن سطح سختی شبکه، حتی ماینر‌های خانگی با یک کامپیوتر مناسب نیز می‌توانستند به استخراج بیت‌کوین و کسب درآمد از آن بپردازند.

عناوین مطلب:

اما اکنون سختی شبکه بیت‌کوین در هر دوره، سقف جدیدی را ثبت می‌کند که به معنای سخت‌تر شدن فرآیند استخراج و نیاز به جستجوی بهترین استخر استخراج بیت‌کوین است.

آیا شما نیز قصد استخراج بیت‌کوین دارید ولی تازه‌کار هستید و برای انتخاب بهترین استخر بیت‌کوین در تردید هستید؟ در این مقاله ما به بررسی مفصل استخر بیت‌کوین و مزایای هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

همه آموزش‌های مربوط به استخراج ارز دیجیتال را در اینجا مشاهده کنید!

استخر استخراج بیت‌کوین (Mining pool) چیست؟

ماینرهای بیت‌کوین معمولا یک گروه تشکیل می‌دهند تا با هم به استخراج ارز بپردازند، دلیل این همکاری آن است که به این ترتیب شانس و احتمال بدست آوردن بیت‌کوین بیشتری دارند. این تعریف ساده استخر استخراج است.

پاداش استخراج بیت‌کوین (یا همان بیت‌کوین) که استخراج‌کنندگان در یک استخر بدست می‌آورند براساس قدرت هش ارائه شده توسط هرشخص بین افراد تقسیم می‌شود. این فرایند بطور خودکار انجام می‌گیرد و شما نیازی به انجام این محاسبات نخواهید داشت.

با این که در بلاک‌چین بیت‌کوین، در هر 10 دقیقه یک بلاک جدید ماین می‌شود اما ایجاد یک بلاک در بلاک‌چین بیت‌کوین برای یک ماینر مستقل (بدون اتصال به استخر بیت‌کوین)، سال‌ها زمان می‌برد.

بیشتر بخوانید: وقتی آخرین بیت‌کوین استخراج شد چه اتفاقی می‌افتد؟

image 5
تصویری از یک فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج

اگر یک شخص به تنهایی و بدون پیوستن به یک استخر استخراج، دست به استخراج بیت‌کوین بزند شانس بسیار پایینی برای رسیدن به سود مناسب دارد؛ مگر اینکه قدرت هش بسیار بالایی داشته باشد (قدرت هش شخص به تنهایی به اندازه یک استخر استخراج برسد). مثلا داشتن یک مزرعه استخراج بزرگ توسط یک شرکت استخراج بیت‌کوین می‌تواند این موضوع را توجیه کند با این حال همیشه این تصمیم منطقی نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین سخت‌افزار برای استخراج بیت‌کوین چیست؟

به همین دلیل است که تقریبا همه افرادی که قصد استخراج ارز دیجیتال دارند (چه بیت‌کوین و چه سایر ارزها) با پیوستن به یک استخر یا Pool این کار را شروع می‌کنند.

بنابراین عضو یک Pool شدن برای ماینرها به یکی از بایدها تبدیل شده است.

تمرکز استخرهای بیت‌کوین در چین

قبل از این که به معرفی بهترین استخر بیت‌کوین بپردازیم لازم است بدانید اغلب استخر‌های بیت‌کوین در کشور چین مستقر هستند. بسیاری از آن‌ها وبسایت و پشتیبانی به زبان چینی دارند که استفاده از آن‌ها را کمی دشوار می‌کند.

در کل حدود 20 استخر بیت‌کوین بزرگ وجود دارد که اگر آن‌ها را براساس قدرت هش تقسیم بندی کنیم، استخر‌های بیت‌کوین چینی بیش از 65% قدرت شبکه را در اختیار دارند. پس از آن آمریکا با 31%، کشور سیشل با 13%، کشور چک با 4% و ژاپن 1% از کل نرخ هش شبکه بیت‌کوین را براساس آمار‌های قدیم در اختیار دارند. 

به خاطر داشته باشید این اعداد صرفا مقدار قدرت Hash هر استخر بیت‌کوین را اعلام می‌کنند، به همین دلیل بسیاری از استخر‌ها در چین قرار دارند که تعداد آن‌ها بسیار بیشتر از سایر کشور‌ها است.

البته با ممنوع شدن ماین بیت‌کوین در چین در سال 2021، تقریبا 90% ماینر‌های بیت‌کوین در این کشور متوقف شده‌اند. به همین دلیل اغلب قدرت هش استخر بیت‌کوین به آمریکا و کانادا منتقل شده‌اند. با این حال اکنون نمی‌توان گفت استخر بیت‌کوین در کجا واقع شده‌اند اما می‌توان گفت اغلب قدرت هش فعلی از سوی چینی‌ها فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: هش ریت (Hashrate) چیست و چه کاربردی در ارزهای دیجیتال دارد؟

استخر‌های استخراج بیت‌کوین

در این بخش به معرفی مهم‌ترین استخرهای بیت‌کوین می‌پردازیم.

بزرگترین استخرهای استخراج بیت‌کوین همچنان در کشور چین قرار دارند. استخرها براساس قدرت هشی که در اختیار دارند رتبه‌بندی می‌شوند.

در ادامه چند استخر استخراج بیت‌کوین برتر براساس قدرت هش که از سایت Btc.com نقل شده را می‌بینید:

  • BTC.com
  • F2Pool
  • AntPool
  • BTC.TOP
  • Poolin
  • SlushPool
  • ViaBTC
  • Huobi.pool
  • BitFury
  • Bitcoin.com
  • 1M1X
  • BitClub
  • Bixin
  • WAYI.CN
  • KanoPool
image

انواع روش‌های محاسبه پاداش استخر بیت‌کوین

قبل از اینکه به بررسی این استخرها بپردازیم، بهتر است به چند نکته اشاره کنیم. وقتی اندازه یک استخر بزرگ می‌شود، پرداختی به هر ماینر کاهش می‌یابد زیرا باید پاداش بین افراد بیشتری تقسیم شود.

البته بهترین استخر بیت‌کوین لزوما به معنای پرداختی بهتر نیست. پاداش شما براساس میزان قدرت هش شما تعیین می‌شود.

این همه ماجرا نیست، استخرها روش‌های مختلفی برای تقسیم بیت‌کوین استخراج شده در پیش می‌گیرند، برخی از مهم‌ترین روش‌های توزیع پاداش در استخر بیت‌کوین عبارت‌اند از:

Pay per Share یا PPS

روش PPS یا پرداخت به ازای سهم، یکی از ساده‌ترین روش‌های پرداخت حق پاداش کاربران استخر بیت‌کوین است.

در روش PPS پاداش ماینر به صورت تضمین شده و بدون در نظر گرفتن این که استخر بتواند بلاک بعدی یا استخراج کند یا خیر، توزیع می‌شود. البته در بین بهترین استخر استخراج بیت‌کوین با روش توزیع PPS، سهم هر مشارکت کننده براساس قدرت هش آن‌ها محاسبه می‌شود. قدرت هش شما سپس تقسیم بر مقدار هش مورد نیاز برای استخراج بلاک مورد نظر می‌شود. 

برای مثال اگر برای استخرج یک بلاک بیت‌کوین به 100 سهم نیاز باشد و پاداش بیت‌کوین آن را 6.25 در نظر بگیریم، حق پاداش هر سهم 0.625 BTC خواهد بود.

پاداش مشارکت کنندگان از محل موجودی فعلی استخر بیت‌کوین واریز می‌شود که مقدار آن براساس تعداد سهام شما در نظر گرفته خواهد شد.

از آن‌جایی که در این روش، پرداخت‌های استخر بیت‌کوین تضمین شده هستند، ریسک اوپراتور‌های استخر بیشتر خواهد بود. البته پاداش‌های اعضای چنین استخر‌هایی نسبت به روش‌ Pay Per Last N کمتر خواهد بود. 

Full Pay Per Share

پرداخت کامل به ازای هر سهم نیز روش دیگری است که با نام FPPS شناخته می‌شود. از نظر عملکرد این روش مانند PPS اجرا می‌شود با این حال یک تفاوت مهم در آن وجود دارد و آن هزینه کارمزد تراکنش‌ها است که به اعضای استخر پرداخت می‌شود.

در این روش علاوه‌بر پاداش‌های استخر بیت‌کوین، هزینه کارمزد‌های آن نیز بین مشارکت کنندگان استخر توزیع می‌شود.

Pay Per Last N

پرداخت به ازای آخرین N نیز یک روش پرداخت پاداش پیچیده در بین بهترین استخر استراج بیت‌کوین است که در کنار توزیع پاداش‌های بیشتر به مشارکت کنندگان استخر، ریسک بیشتری نیز به آن‌ها وارد می‌کند.

در این حالت، اعضای استخر فقط یکبار و پس از یافتن هر بلاک جدید پاداش دریافت می‌کنند. در واقعی وقتی یک بلاک استخراج می‌شود، استخر به سهم شما در مشارکت در یافتن همه بلاک‌های قبلی که استخراج نشده‌اند نگاه می‌کند، به این روش Time Window یا پنجره زمانی گفته می‌شود. 

همه بلاک‌های قرار گرفته در یک پنجره زمانی Round نامیده می‌شوند که استخر با استفاده از اعداد به دست آمده، تشخیص می‌دهد کل سهم شما در مشارکت برای استخراج یک Round چقدر بوده است و براساس آن پاداش شما توزیع می‌شود.

image 6

برای درک بهتر این روش فرض کنید یک استخر بیت‌کوین قبل از این که بتواند یک بلاک را پیدا کند، 6 بلاک را ماین کرده است. مسلما پاداش قدرت هش مشارکت کرده در شبکه برای 6 بلاک 6.25 BTC است که کارمزد تراکنش‌ها در آن لحاظ نشده است.

اگر سهم مشارکت شما برای هر یک از این بلاک‌ها 100 واحد باشد و عدد کل سهام مشارکت کرده در این فرآیند را 1000 واحد سهم در نظر بگیریم، پاداش شما 0.104 BTC به ازای هر بلاک خواهد بود که در مجموع 0.625 BTC می‌شود.

ایده کلی در پشت این سیستم پرداخت این است که شانس را حذف کند و فقط کسانی که در درآمد کسب شده از سوی استخر مشارکت کرده‌اند پاداش دریافت کنند.

Proportional

روش متناسب یا Proportional نیز راه دیگری برای محاسبه پاداش در استخر بیت‌کوین به شمار می‌رود. در این حالت کاربران براساس مقدار Share ثبت شده، پاداش می‌گیرند.

Score-based

روش «براساس امتیاز» نیز در بین بهترین استخرهای بیت‌کوین کاربرد دارد. در این روش به Share های جدید، برتری بیشتری داده می‌شود و کاربران براساس زمان ثبت Share به تناسب پاداش می‌گیرند.

Shared Maximum Pay Per Share

روش SMPPS مشابه روش PPS است اما در این روش، استخر درآمد اضافه‌‌ای را از بلاک‌هایی که به سرعت یافت شده در دورهای بعدی پرداخت می‌کند. ده‌ها روش دیگر برای پاداش‌دهی در استخرها وجود دارد.

برخی استخرها از ترکیبی از این موارد استفاده می‌کنند. حتی در بین بهترین استخر استخراج بیت‌کوین هیچ استانداری وجود ندارد و شما باید قبل از استفاده از آن‌ها، به شرایط و نحوه پرداخت هر یک دقت کنید.

فرق استخر بیت‌کوین و کلود ماینینگ

استخراج ابری ارز دیجیتال یا کلود ماینینگ با استخر استخراج تفاوت‌هایی دارد. از این جهت که استخر استخراج گروهی از ماینرها هستند که پاداش استخراج را بین یک دیگر تقسیم می‌کنند.

برای مثال شما دستگاه‌های ماینر بیت‌کوین خریداری کرده‌اید و با انتخاب بهترین استخر استخراج بیت‌کوین و براساس روش پرداخت آن‌ها، پاداش دریافت خواهید کرد. 

اما سرویس‌های کلود ماینینگ یا استخراج ابری، سرویس‌هایی هستند که با خرید هش ریت از آنها می‌توانید پاداش استخراج را بدست آورید. در واقع در یک کلود ماینینگ شما قصد دارید بدون نیاز به خرید سخت افزار استخراج ارز دیجیتال، به ماین کردن آن بپردازید که با خرید مقداری قدرت هش از سوی شرکت‌های کلود ماینینگ، در پاداش‌های استخراج نیز سهیم خواهید شد. 

در کلود ماینینگ انتخاب بهترین استخر بیت‌کوین تحت کنترل شما نیست و شرکت کلود ماینینگ در مورد استفاده از استخر‌ها و چگونگی آن تصمیم گیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: آیا استخراج بیت‌کوین در سال 1401 سودآور است؟

معرفی بهترین استخر استخراج بیت‌کوین

در ادامه این مقاله به معرفی برخی از بهترین استخر استخراج بیت‌کوین می‌پردازیم:

1. استخر ANTPool

داشبورد انت پول

AntPool علاوه‌بر این که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان دستگاه ASIC است، در زمره بهترین استخر استخراج بیت‌کوین از نظر قدرت هش نیز قرار دارد. در واقع این استخر توسط بزرگترین تولیدکننده دستگاه‌های ماینر در چین با نام Bitmain اداره می‌شود.

ایجاد حساب کاربری در AntPool رایگان است ولی طبیعتا برای استخراج بیت‌کوین نیازمند سخت‌افزار و نرم‌افزار مناسب هستید. نرم‌افزارهای مورد نیاز برای استخراج و اتصال به این استخر از طریق اینترنت قابل دانلود است.

رابط کاربری این استخر ساده است. درآمد را می‌توانید در داشبورد ببینید و هش ریت دستگاه‌تان را در دقیقه، ساعت یا در بازه روزانه مشاهده کنید.

در بین بهترین استخر بیت‌کوین، ANTPool حدود 9% کل قدرت هش بیت‌کوین را در اختیار دارد.

کارمزدها و پرداخت

در این استخر کارمزد‌ها به نوع کوین استخراج شده بستگی دارد. با این حال برای استخراج بیت‌کوین (و BCH) امکان انتخاب چندین روش کار وجود دارد که کارمزد آنها به شرح زیر است:

روش solo mine با 1 درصد کارمزد
روش PPLNS با کارمزد 0
روش PPS با کارمزد 4% + 2% کارمزد تراکنش

AntPool کارمزدی که روی تراکنش دریافت می‌شود را فاش نمی‌کند. همچنین این استخر تسویه حساب روزانه را برای حساب‌هایی که بیش از 0.001 بیت‌کوین هستند را حدود ساعت 10 AM UTC انجام می‌دهد.

امنیت

در AntPool قابلیت فعال‌سازی ورود دومرحله‌ای، قفل کردن کیف پول و تنظیم اطلاع‌رسانی با ایمیل وجود دارد تا امنیت حساب کاربری افزایش یابد. انجمن این استخر شامل اطلاعات و راهنماهای موردنیاز برای شروع کار است.

مزایا

این استخر بزرگترین و محبوبترین استخر بیت‌ کوین است که رابط کاربری ساده‌ای برای ماینرهای تازه‌کار دارد. همچنین قابلیت انتخاب از بین PPLNS و PPS وجود دارد که یک مزیت محسوب می‌شود.

با بررسی دقیق‌تر این استخر می‌توانید به ویژگی‌های جالب‌تر آن پی ببرید. پرداخت‌ها نسبتا خوب هستند و اقدامات امنیتی مناسبی برای حفاظت از کاربران پیاده‌سازی شده است. البته استخر ANTPool صرفا به استخراج بیت‌کوین محدود نمی‌شود و شما می‌توانید کوین‌های دیگری مانند LTC، BCH و ETC را نیز در آن ماین کنید.

معایب

به دلیل اینکه AntPool استخری بزرگ است، پرداخت‌ها قاعدتا باید کمتر باشند. همچنین کارمزد تراکنش‌ها نیز توسط AntPool اعلام نمی‌شود که این موضوع کاربر را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

2. Braiin Pool

image 7

در بین بهترین استخر استخراج بیت‌کوین، Slush Pool اولین استخر استخراج بیت‌کوین بود که در سال 2010 راه‌اندازی شد. از آن زمان تاکنون بیش از 15 هزار بلاک توسط این استخر استخراج شده است. البته این استخر نام خود را به Braiin Pool تغییر داده است و اکنون آن را با این نام می‌شناسند.

این استخر توسط شرکتی با نام Satoshi Labs که یک شرکت واقع در جمهوری چک است اداره می‌شود. این شرکت همچنین اولین والت آفلاین بیت‌کوین، پروتکل ماینینگ stratum و سایر محصولات مرتبط با بیت‌کوین را نیز ارائه داده است.

استخر Braiin Pool دارای یک سیستم امتیازدهی خاص است، بطوری که در ابتدای هر دور استخراج، Share های قدیمی، امتیاز و برتری کمتری نسبت به Share های جدید می‌یابند. از زمان آغاز به کار، این استخر همیشه افت و خیز‌هایی داشته است اما همچنان به صورت مثبت به کار خود ادامه می‌دهد.

براساس آمار‌ها، کاربران این استخر تاکنون توانسته‌اند بیش از 1 میلیون بیت‌کوین استخراج کنند. در نگاه اول این استخر ممکن است چندان جذاب به نظر نرسد اما باید بدانید استخر Braiin Pool توانسته بیش از 5% از همه بیت‌کوین‌های موجود در بازار را ماین کند. به دلیل این موضوع، در بین 5 جایگاه اول بهترین استخر استخراج بیت‌کوین قرار دارد.

همان‌طور که گفته شد، استخر Braiin Pool از یک روش امتیاز بندی کاربران استفاده می‌کند. این روش ریسک تقلب توسط سایر ماینرها که استخر خود را روزانه عوض می‌کنند تا پاداش بیشتری بگیرند کاهش می‌دهد.

قبل از اینکه شخص بطور واقعی اقدام به استخراج کند، می‌تواند در حساب دمو (آزمایشی) دست به استخراج بزند. این ویژگی برای ماینرهای تازه‌کار بسیار مفید است.

کارمزدها و پرداخت

کارمزد ثابت 2 درصد از ماینرها کسر می‌شود. حداقل پرداخت 0.0002 بیت‌کوین است و پرداخت‌ها بطور روزانه انجام می‌شود.
روش مبتنی بر امتیاز باعث شده توزیع پاداش بین ماینرها نسبتا عادلانه باشد.

امنیت

Braiin Pool دارای سطح امنیت مناسبی است. ویژگی‌هایی مانند قابلیت فعال‌سازی دو مرحله، قفل کردن کیف پول و قابلیت Read-Only باعث شده حداکثر تمهیدات امنیتی در آن به کار گرفته شود. حالت Read Only را می‌توان برای زمانی که یک شخص فقط قصد نظارت بر استخراج را دارد استفاده کند.

علاوه‌بر این ویژگی‌ها، طبق ادعای شرکت این استخر، آن‌ها از سرور‌های با امنیت بالا برای استخر‌های خود استفاده می‌کنند که ایمنی بالایی را در توزیع و حفظ امنیت ولت‌ها در پی دارد.

مزایا

این استخر سال‌ها فعال بوده و به خوبی پایدار شده است. رابط کاربری آن ساده و روان است و روش امتیازی، ریسک فریبکاری را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر آن، این استخر بیش از یک دهه است که فعالیت می‌کند و صد‌ها هزار کاربر در آن فعالیت داشته‌اند. 

معایب

در بین بهترین استخرهای بیت‌کوین، کارمزد تراکنش نسبت به سایر استخرها نسبتا بالاتر است. با وجودیکه استفاده از روش مبتنی بر امتیاز یک مزیت است، می‌تواند امتیاز کاربر را در صورت توقف استخراج به سرعت کاهش دهد.

برای مثال در صورت قطعی برق یا بروز مشکل برای دستگاه‌های‌تان، امتیاز شما کاهش پیدا می‌کند که برای بازگشت دوباره به جدول، پاداش شما برای ابتدای کار پایین است.

3. استخر F2pool

image 8

استخر F2Pool یکی از بهترین استخرهای استخراج بیت‌کوین با مرکزیت چین است که در سال 2013 راه‌اندازی شده است. البته به دلیل محبوبیت بالای این استخر بیت‌کوین، در سایر قاره‌ها نیز طرفدار‌های زیادی پیدا کرده است.

این سرویس اکنون در کشور‌های بزرگی مانند روسیه، کانادا و آمریکا در دسترس است. اکنون 10% قدرت هش بیت‌کوین و بازار آن در اختیار F2Pool است.

علاوه بر بیت‌کوین، ارزهای لایت‌کوین، اتریوم و Zcash نیز با این استخر قابل استخراج است. البته لیست کوین‌های قابل استخراج آن به این چند مورد محدود نمی‌شود و بیش از 40 ارز مختلف را پوشش می‌دهد. سطح سختی در این استخر براساس قدرت هش متغیر است زیرا سایت از پروتکل استخراج stratum و vardiff استفاده می‌کند.

کارمزدها و پرداخت

F2Pool مبتنی بر روش PPS فعالیت می‌کند و کارمزد هر تراکنش آن 4 درصد است که نسبت به سایرین بالاست. البته با توجه به اندازه استخر، این کارمزد‌ها برای ماینر‌ها به صرفه است. حداقل پرداخت 0.001 بیت‌کوین است که روزانه انجام می‌گیرد.

امنیت

اگر امنیت این استخر پایین بود، مسلما محبوبیت آن به این سطح نمی‌رسید. در این استخر یک قابلیت قفل کیف پول وجود دارد که در صورت به سرقت رفتن کیف پول، از دارایی‌های شما محافظت می‌کند. شما امکان تغییر ایمیل را پس از عضویت نخواهید داشت، همچنین این استخر قابلیت ورود دو مرحله‌ای ندارد.

مزایا

استخر F2Pool امکان استخراج بیت‌کوین، لایت‌کوین و زی‌کش را در کنار 40 کوین دیگر داراست. همچنین این استخر تقریبا یک دهه در زمینه فعالیت به عنوان استخر بیت‌کوین تجربه دارد. حداقل پرداخت پایین است و پرداخت‌ها بطور مداوم انجام می‌شود.

معایب

کارمزد 4 درصدی نسبت به سایر استخرها رقم بالایی محسوب می‌شود و هزینه زیادی بر دوش ماینر‌ها قرار می‌دهد. در صورتی که حساب کاربری شما برای مدت زیادی فعالیتی نداشته باشد، غیرفعال خواهد شد.

4. استخر Poolin

یک استخر چند ارزی که با اتصال به آن می‌توانید کوین‌های مختلفی را ماین کنید. مهم‌ترین کوین‌های تحت پوشش استخر Poolin عبارت‌اند از BTC، LTC، BCH و Zcoin.

این استخر بیت‌کوین نیز در چین قرار دارد و بسیاری از ماینر‌های چینی بیت‌کوین به آن متصل هستند. البته همه ماینر‌ها در سراسر دنیا امکان اتصال و ماین کوین‌های مختلف را دارند.

در بین بهترین استخر استخراج بیت‌کوین، این استخر به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد محبوبیت زیادی کسب کرده است.

قابلیت Smart Agent

استخر Poolin نرم افزار مخصوص به خود را دارد که به عنوان رابط بین ماینر‌ها و استخر عمل می‌کند. این ویژگی به ماینر‌ها کمک می‌کند تا به راحتی با وضعیت استخر همگام شوند و ترافیک شبکه کاهش پیدا کند.

ساخت حساب‌های کاربری زیر مجموعه و توزیع حجم بار از مزایای دیگر این قابلیت است که برای بیت‌کوین، لایت کوین و زد کش ارائه شده است.

قابلیت Pushtx 

یک شتاب دهنده تراکنش که برای کاهش حجم تراکنش‌های تایید نشده طراحی شده است. این قابلیت برای شبکه بیت‌کوین مزایای زیادی دارد که علاوه‌بر آن برای ماینر‌های این استخر نیز یک درآمد مکمل به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: با تراکنش‌های تایید نشده بیت‌کوین چکار کنیم؟

نگهدارنده آفلاین

یک نرم افزار سفارشی شده که ماینر‌ها را در زمان خاموشی شبکه غیرفعال می‌کند. این موضوع باعث ذخیره برق و جلوگیری از صدمات سخت افزاری به دستگاه‌ها خواهد شد. 

قابلیت Miner Box

یک نرم افزار نظارتی که از سوی Poolin توسعه یافته و می‌تواند تنظیمات استخراج را به صورت دسته‌ای تغییر دهد. این حالت برای عملیات‌های استخراج با مقیاس بالا کاربرد دارد.

کارمزد‌ها

استخر Poolin از مدل FPPS استفاده می‌کند که کارمزد آن برای استخراج بیت‌کوین 4% است. 

امنیت

این استخر مانند سایر گزینه‌های این لیست از سرور‌های ابری استفاده می‌کند که در تضاد با حالت سرور‌های متمرکز است.

5. استخر Btc.com

Btc.com از جمله بهترین استخرهای استخراج بیت‌کوین است که تحت مالکیت Bitmain قرار دارد. این استخر نیز با پروتکل stratum و VarDiff کار می‌کند.

وبسایت این استخر در سال 2015 راه‌اندازی شد که یک کیف پول آنلاین نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد. البته در کنار استخر بیت‌کوین، این وبسایت اطلاعات جامعی از وضعیت استخراج ارز‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

image 9

کارمزدها و پرداخت

btc.com با اشتراک‌گذاری کارمزد تراکنش‌ها با ماینرها در کار خود شفافیت دارد. روش پرداخت پاداش در این سایت FPPS است و کارمزد 1.5 درصدی از ماینرها کسر می‌کند.

امنیت

سرویس Cloudflare توسط این سایت پیاده شده تا جلوی حملات DDoS گرفته شود و قدرت هش از دست نرود.

مزایا

btc.com یک سایت شناخته شده بین‌المللی است که بسیاری آن را به عنوان پیشرو در یکپارچه سازی استخر‌های بیت‌کوین می‌دانند.

معایب

گاهی اوقات پرداخت‌ها با تاخیر انجام می‌گیرد که البته بستگی به شبکه بیت‌کوین دارد. شاید بزرگی این استخر باعث کاهش درآمد ماینرها شود. نظرات منفی در خصوص پشتیبانی ضعیف این استخر در اینترنت دیده می‌شود.

کدام استخر بیت‌کوین را انتخاب کنم؟

موقعیت جغرافیایی یک استخر به هیچ‌عنوان مهم نیست، بسیاری از استخرها سرورهای مختلفی در کشورهای دنیا دارند و حتی اگر یک استخر در چین واقع شده، به طول مثال می‌توان به یکی از سرورهای آن در اروپا وصل شد.

تشخیص بزرگترین استخرها بسیار ساده است و کافیست هش ریت استخرها را در این صفحه از سایت btc.com ببینید.

اما توجه داشته باشید که همیشه بزرگترین استخر الزاما نمی‌تواند گزینه خوبی برای انتخاب باشد.

همچنین هش ریت برخی از استخرها متعلق به خود استخر نیست. مثلا BitFury و KnCMiner شرکت‌هایی هستند که عملیات استخراج را اداره می‌کنند و تامین کننده استخر نیستند.

ماینرها می‌توانند به سادگی از یک استخر خارج شده و استخر دیگری برای استخراج انتخاب کنند، به همین دلیل قدرت هش استخرها به طور مداوم تغییر می‌کند.

بنابراین همیشه بروزترین اطلاعات استخرها را در این صفحه مشاهده کنید.

موضوع دیگری که باید در هنگام انتخاب استخر به آن توجه کنید مدل ارائه پاداش آن است. مدل‌هایی که در آن ماینر‌های بزرگ می‌توانند با تقلب یا وارد شدن لحظه آخر به استخر، پاداش شما را دریافت کنند چندان جالب نیستند.

بیشتر بخوانید: چگونه بیت‌کوین استخراج شده را به کیف پول انتقال دهیم و نقد کنیم؟

چرا ماینرها و استخر بیت‌کوین مهم هستند؟

ماینرها برای بیت‌کوین و امنیت آن اهمیت زیادی دارند، بدون ماینرها بیت‌کوین آسیب‌پذیر خواهد بود و حمله به شبکه آن ساده خواهد شد.

بسیاری از کاربران بیت‌کوین، دست به استخراج نمی‌زنند.

این ماینرها هستند که وظیفه ایجاد بیت‌کوین‌های جدید و تایید تراکنش‌های موجود در شبکه را بر عهده دارند.

همانطور که در مطلب آموزش استخراج ارز با نرم‌افزار ماینر گیت، اشاره کردیم، استخراج ارز با کامپیوتر خانگی به صرفه نیست.

سوال اصلی این است چرا به استخر بیت‌کوین نیاز داریم؟ شما به عنوان یک ماینر دو راه برای استخراج بیت‌کوین در پیش رو دارید. روش اول استخراج مستقل است که بدون اتصال به استخر‌ها صورت می‌گیرد. در این حالت همه پاداش بلاک‌های ماینر شده به شما تعلق دارد اما استخراج کامل یک بلاک موضوعی است که یک ماینر با قدرت هش متوسط نمی‌توان آن را در مدت زمان کوتاه انجام دهد.

استخر‌ بیت‌کوین با یکپارچه ساختن و تجمع قدرت هش رقیب‌های جدی برای ماینر‌های مستقل هستند. البته هدف اولیه این استخر‌ها شتابدهی سرعت استخراج بیت‌کوین است که ماینر‌های کوچک و بزرگ با اتصال به آن، در یافتن بلاک‌های جدید سهمی خواهند داشت.

آموزش انتخاب بهترین استخر بیت‌کوین

انتخاب بهترین استخر استخراج بیت‌کوین آن چنان که به نظر می‌رسد کار آسانی نیست. با وجود بیش از 20 استخر بزرگ بیت‌کوین، انتخاب یک استخر استخراج مناسب نیازمند بررسی دقیق همه ابعاد است.

اولین گام در انتخاب یک استخر بیت‌کوین این است که از شفافیت آن استخر اطمینان حاصل کنید. استخر‌های استخراج باید برای شفافیت و جلب اعتماد به صورت منصفانه عمل کنند.

برای مثال شما باید در مورد قدرت هش اعلام شده از سوی استخر تحقیق کنید. همچنین باید به نشانه‌های پرداخت پایین پاداش‌ها از سوی اوپراتور‌ها توجه شود چرا که باید ارزش زمانی که برای ماین بیت‌کوین در آن استخر صرف می‌کنید را داشته باشد.

image 10
اگر استخر مورد نظر شما داشبوردی برای بررسی داده‌های زنده نداشته باشد، شفافیتی نیز در کار نیست از این رو، انتخاب یک استخر دیگر باید در دستور کار قرار گیرد.

در گام دوم باید مدل پرداخت‌های استخر را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر دستگاه‌های استخراج شما قدرت پایینی دارند باید از استخر‌هایی که حداقل پرداخت آن‌ها زیاد است پرهیز کنید چرا که قدرت پردازش شما پایین است که در نتیجه آن پاداش‌ها نیز کمتر خواهند بود.

قبلا در مورد انواع مدل‌های پرداخت پاداش مورد استفاده توسط بهترین استخر بیت‌کوین صحبت کرده‌ایم، اغلب این استخر‌ها از مدل‌های PPS یا PPLNS استفاده می‌کنند. در استخر‌هایی که از PPS استفاده می‌شود، پاداش شما از مشارکت در استخراج ثابت خواهد بود.

اما در حالت PPLNS از یک سیستم ترازو استفاده می‌شود که فقط در هنگام ماین شدن یک بلاک، شما پاداش دریافت می‌کنید. 

موضوع دیگر ارزیابی پایداری استخر است. مسلما شما دوست ندارید به استخری متصل شوید که هر روز به دلیلی دچار قطعی و خاموشی است. برای بررسی این موضوع به دنبال پاسخ سوالات زیر بگردید:

  • آیا استخر از یک اتصال ایمن مانند VPN استفاده می‌کند یا بر روی اتصال‌های باز تکیه دارد؟
  • آیا استخر مورد نظر نسبت به حملات DDOS آسیب پذیر است(با افزایش فعالیت استخر این مورد رایج است)؟
  • آیا استخر مورد نظر توانسته حمله‌ای را دفع کند؟
  • آیا استخر شاهد خاموشی طولانی بوده است؟ اگر بله دلیل آن چیست؟

گام بعدی ارزیابی کارمزد‌های استخر بیت‌کوین است. تقریبا همه استخر‌ها از شما کارمزد دریافت می‌کنند. البته برخی از آن‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که کارمزد بسیار پایینی دارند. استخری مانند P2Pool را در نظر بگیرید، این استخر به صورت غیرمتمرکز و برپایه مدل P2P عمل می‌کند. البته قدرت هش چنین استخری کمتر از سایرین است. 

شاید موضوع آخری که باید به آن توجه داشته باشید حجم استخر و قدرت هش آن است. میزان کوین‌های استخراج شده توسط یک استخر به صورت مستقیم به قدرت پردازش آن ارتباط دارد. هر چه تعداد مشارکت کنندگان و قدرت هش آن‌ها بیشتر باشد، مدت زمان لازم برای استخر در استخراج بلاک نیز کمتر خواهد بود.

سوالات متداول

استخر بیت‌کوین چیست؟

استخر بیت‌کوین(pool) محلی است که ماینر‌های بیت‌کوین با اتصال به آن و تجمیع قدرت پردازش می‌توانند با سرعت بیشتری به استخراج بیت‌کوین بپردازند. هر چه تعداد ماینر‌ها و قدرت پردازش آن‌ها بیشتر باشد، سرعت استخراج بیت‌کوین نیز در استخر‌ها بیشتر خواهد بود.

بهترین استخر استخراج بیت‌کوین کدام است؟

بهترین استخر بیت‌کوین در حال حاضر عبارت‌اند از AntPool، SlushPool، F2Pool، Poolin و btc.com

آیا همه می‌توانند به استخر بیت‌کوین متصل شوند؟

هیچ محدودیتی در استخر‌های استخراج بیت‌کوین وجود ندارد. اگر شما تجهیزات استخراج ارز دیجیتال را در اختیار دارید، هم اکنون می‌توانید به یک استخر متصل شوید.

چگونه به یک استخر استخراج بیت‌کوین متصل شوم؟

پس از تحلیل و بررسی استخر‌های بیت‌کوین، یکی از آن‌ها را انتخاب و آدرس Stratum آن را در نرم افزار ماینینگ خود اضافه کنید. پس از آن کیف پول بیت‌کوین را متصل و پس از کانفیگ کلاینت، عملیات استخراج را آغاز کنید.

آیا می‌توانم بدون نیاز به استخر بیت‌کوین، ماین کنم؟

شما می‌توانید به صورت مستقل و بدون نیاز به استخر بیت‌کوین عملیات استخراج را انجام دهید. با این حال با اتصال به یک استخر، سود شما از استخراج بسیار بیشتر خواهد بود. این موضوع با در نظر گرفتن سختی شبکه که دائما در حال افزایش است، اهمیتی بیشتری پیدا می‌کند.

نتیجه گیری

ماینرها با هم یک گروه را تشکیل می‌دهند تا بتوانند به شکل موثرتری ارزهای دیجیتال را استخراج کنند، به این گروه، استخر (Pool) گفته می‌شود. استخر‌ها، در واقع شرکت‌هایی هستند که با راه اندازی سرور‌ها و نرم افزار‌های مورد نیاز، استخر‌های استخراج ارز دیجیتال راه اندازی کرده‌اند. 

پیوستن به یک Pool پس از خرید دستگاه‌ها، گام مهمی برای استخراج بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. انتخاب استخر بیت‌کوین کاملا برعهده شماست و باید در مورد آن‌ها به خوبی تحقیق کنید. 

در این لیست بهترین استخر بیت‌کوین در زمان نوشتن این مقاله معرفی شده‌اند با این حال، استخر بیت‌کوین دائما در حال به روز رسانی و ارائه مدل‌های بهتر پرداخت پاداش هستند به همین دریافت اطلاعات به روز و دقیق یکی از وظایف مدیران مزارع ماینینگ است.

در صورتی که تجربه یا سوالی در مورد استخر بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال دارید در بخش نظرات بنویسید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استخراج بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

66 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Rezai

بعد از نصب و ثبت نام در slush pool برای ورود یه QR code میخواد اون چیه

arshia

Rqکد را باید پس از ثبت نام در سایت بدست بیاوری وسپس برنامه موبایل را فعال سازی کنید

جواد

سلام آقای جهاندیده آیا وقتی که بیت کوین در یک استخر، استخراج می‌شود تقسیم پاداش ها چگونه هست و آیا به توان دستگاه مربوطه یا نه همه یکسان پاداش دریافت میکنند

سلیمی

درود استاد عزیز و گرامی:
ممنون میشم اگر پاسخ بفرمایید.

ماکه بخواهیم ماین کنیم و دستگاهش رو بخریم گفته میشه بهتر اینه که به استخر هامتصل بشیم، اما در قوانین استخر این مورد است که اون بلاک ریوارد و پاداشی که داده میشه به نسبت قدرت پردازشی هست که مادراختیار استخر قرار دادیم، یعنی به اندازه قدرت دستگاه ماینر پاداش تقسیم میشه بین افراد، خب اگر اینطورهست چرا به استخر مراجعه کنیم؟ اینکه میشه همون استخراج انفرادی و سود بیشتری به ما نمیده که، انفرادی واردبشیم سودکمتری بدست میاریم و استخر استفاده کنیم باز به نسبت قدرت پردازشمون پاداش به مامیرسه، چه فرقی کرد این وسط!!؟؟ ما اگه بخش ناچیزی از هربلاک بیت کوین رو مثلاً چند ساتوشی رو خودمون بدست بیاریم همه سودش چه کم و چه زیاد مال خود ماست واگه از استخر استفاده کنیم درسته که بلاک بیشتری بدست میاد اما در نهایت ما همون سهم خودمون رو میبریم چون پاداش تقسیم میشه! واقعاً چه معنی داره!!

سلامت باشید استاد عزیز

عرشیا

حرف شما مثل این میمونه که میخوای تنهایی به شکار نهنگ بری ایا ممکنه؟

علیرضا

سلام عرض ادب من در viabtc auto withdraw فعال کردم رویه 0.001 میخواستم بدونم،اینطوری کارمزدش صفر ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

مصطفی

استخر f2pool دزده کارمزدش ۱۰ درصده ۲/۵ درصد دروغه هرکی خواست با مدرک براش ثابت میکنم
دوستان کافیه چند دقیقه قبل ساعت ۴/۳۰ دقیقه بامداد از استخراج ۲۴ ساعته اسکرین شات بگیرین بعدش ساعت ۶/۳۰ دقیقه ببینید چقد به حسابتون میشینه

کامی رستمی

سلام و خسته نباشید . از یک سایت ماینر مقدلری ساتوشی withdraw کردم . دفعه اول واریز شد به کیف والتم سریع . ولی دفعه دوم و سوم نیومده به کیفم ولی تو سایت نوشته پید شده ؟
چرا و چطور میشود انها را وصول کرد ؟
درسایتBTC.COMرهگیری میکنم باادرس والت خودم فقط اولی ونشان میدهد?
اگر میتونید راهنماییم کنید ، جبران میکنم و هزینه اش را هم پرداخت میکنم ، ممنون میشون با ادرس ایمیل من در ارتباط باشید ممنون میشوم؟

گندال

اونا پاداش هست

گندال

اونها پاداش یا جایزه هست.نسبت به قیمت الانش هیچی نمیشع

زکریا

سلام خسته نباشید .حداقل برداشت از استخر btcچقدر هست .آیا به طور خودکار بیت کوین هارو به کیف پول انتقال میده؟و چرا دکمه ارسال (send)تو کیف پول جکس من نیست؟؟

مهدی

سلام در سایت emcd توی تنظیمات گزینه ایی داره که نوشته اهدا 0.5%از پاداش که فعال هست
خوب آگه این گزینه رو غیر فعال کنیم توی دریافت و سرعت بیت کوین تاثیر داره؟؟
بهتره که روشن باشه؟؟
چکار کنیم؟؟

فریبا

استخر انت پول خیلی کم میده نسبت به f2pool
من خودم همه استخرها رو امتحان کردم بهترینشو f2pool هست

ابوالفضل

به ازای شونزده ترا چقد میده؟

نادر

سلام
یسوال داشتم
اگر راهنماییم کنید ممنون میشم
ماینر هام به استخر اسلاش متصل نمیشن
میخواستم بپرسم که ماینرهام هر دوتاش با هم بمشکل خوردن یا اینکه استخر اسلاش به مشکل خورده یا فیلتر شده؟

ایمان

حاجی فیلتر شده از میرور استفاده کنید

علی

سلام داداش بعد از وارد کردن ادرس حدود 15 دقیقه طول میکشه تا داخل داشبوردت بیاد
البته اگر ادرس و ورکر هارو درست وارد کنی

میلاد

سلام کدام استخر رو برای اتریوم انتخاب کنیم ک نزدیک به ایران باشد؟
با تشکر

مهدی

سلام اینکه استخرهای بزرگ شانس بیشتری برای ایجادیک بلاک دارندبرایم سوال برانگیزه.مثلا استخرx که ۱۰۰هزارماینربهش پیوسته ان رودرنظربگیریم.آیانرم افزارهای این استخرقدرت استخراج اون صدهزارماینرروبه صورت سری بهم متصل میکنن وپیوندمیدن به اصطلاح؟یااینکه اون صدهزاردستگاه ماینربه صورت تک تک شروع به استخراج میکنن وبین دستگاههاارتباطی وجودنداره ودرنتیجه تعدادشانس های منفردوتک تکی بیشترشون باعث میشه که هرچندوقت یکباریکی ازاون دستگاههاموفق به یافتن یه بلاک بشه؟

مهدی

آقایون وخانومهای کارشناس،جوابی نداشتیدواقعا؟استخرهای بزرگ قدرت هش اون چهارصدپونصدهزارتاماینری که بهشون میپیوندن روبااستفاده ازنرم افزاربهم پیوندمیدن وباقدرت هش مثلا ۱۰Eh وارداستخراج میشن یااینکه هرکدوم ازدستگاههابه صورت منفرداستخراج میکنن وچون تعدادشون خیلی زیاده وگهگاه یکی شون بلاک میزنه وهمینجوری دستگاههادونه دونه استخراج میکنن به همین خاطره که تعدادبیشتری هم بلاک پیدامیکنن؟

علی

تا اونجایی که من میدونم همه یه بلاک میزنن بعد میرن سراغ بعدی

سلمان

بصورت سری همه باهم کار میکنن مهندس

مهدی

سلام جناب
کارمزد استخر via شده 0.002
همین باقی مبمونه یا تغییر میکنه
چه استخری پیشنهاد میکنید که کارمزدش کمتر باشه

میلاد

کارمزد استخر در هر ماهش متغییره یه روز ۰.۰۱۳۹۶ و بعد چند روز یهو میشه ۰.۰۰۰۷ و حتی به ۰.۰۰۰۱۵ هم رسیده ولی باید کنترل کرد و بهترین زمان برداشت کرد جز اینکه احتیاج داشته باشی ولی من تا حالا ندیدم جز این استخر بقیه کیف پول ندارند و این حسنشه

معین

با سلام و وقت بخیر یه سوال از آقای جهاندیده ودوستان داشتم، من دستگاه هامو به استخر f2pool متصل کردم، از دیروز استخراج بیت اومده پایین،یعنی دستگاه ها درست کار میکنن ولی سرعت استخراج بیت در استخر دوبرابر اومده پایین
این مشکل از چی میتونه باشه؟؟؟
لطفا دوستان جواب بدن
ممنون

مهدی

شاید دوباره هک شده . چونکه قبلا هم سابقه هک شدن داشته

رهام

سلام ببخشید میشه با گوشی اتریوم یا بیت کوین استخراج کرد ایا سایت معتبری هست میشه یکم برای من توضیح بدید ممنون میشم

farid

سلام آقای جهان دیده خسته نباشید کارمزد استخر f2pool چ مقداره؟ یا ب عبارتی چند درصده؟

محمد

سلام ببخشید من یه راهنمایی میخواستم در مورد راه اندازی استخراج بیت کوین یعنی از کجا باید شروع کنم دستگاه از کجا بخرم با این شرایط که باید مجوز بگیریم و برق صنعتی استفاده کنیم آیا هنوز هم توجیح اقتصادی داره؟ ممنون از راهنماییتون

Amir

اصلاح میکنم به ازا هر بلاک ۰.۰۰۰۳ به بالا پرداخت میکنه که به اشتباه زدم ۰.۰۰۲ یعنی تقریبا روزانه .۰۰۲ میشه کا البته دستگاها رو خاموش کنید یهویی ۱ روط الی ۲ روز طول میکشه تا به این حد برسید

Mani

سلام
خسته نباشید
چند وقتیه با f2pool ب مشکل خوردم، ميزان هشریت ها رو نشون نمیده.و….کارمزدش هم ک…
الان چ استخری پیشنهاد می‌کنید ک کارمزد کمتر و کلا بهتر باشه

Amir

درود
اساتید من در استخر اسلش پول ماین میکنم و حدود ۱۱ دستگاه دارم که حدودا مدام ۱۳۰ تراهش دارم(دستگاهام قدیمی هستن)
استخر اسلش پول بسته به میزان بلاکی رو که میشکنه بیت میده مثلا یک روز ۵ بلاک یک روط ۶ بلاک و یک روز ۳ بلاک به ازا هر بلاک حدود ۰.۰۰۲ به بالا میده مثلا بک روز که ۴ بلاک رو بشکنه حدود ۰.۰۰۶ میخوام بدونم این حالت همیشگیه یا اینکه چرا اصلا یه روز ۳ بلاک و یک روز ۶ بلاک یا ۴ بلاک میشکنه ؟؟؟

سجی

سلام سوال داشتم‌اینکه استخر اتر ماین جایزه هاش اومده پایین یا چی من هفته ای ۰۳۵درصد برداشت داشتم با ۹۳۰مگاهش الان شده هفتی ۰.۲۳مگاهش استخر دزدی میکنه یا جایزه امده پایین

صادق

سلام جناب جهاندیده
خسته نباشید
توی استخر f2pool حدود ۶صدم بیت کوین ماین کردم ولی واریز نمیکنه. دلیلش چیه؟

عطا

دوستان f2pool در امدش کم شده به نظرتون استخر عوض کنیم بهتر نیست در کل یه استخر خوب تر معرفی‌کنید فکر کنم antpool بهتره

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
66
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx