گزارش COT چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

cot چیست

COT چیست؟ گزارش تعهد معامله گران (COT) یک گزارش هفتگی است که مجموع دارایی‌های بازیگران مختلف در بازار آتی ایالات متحده را نشان می‌دهد.

این گزارش تغییرات ایجاد شده در موقعیت‌های معاملاتی باز معامله‌گران بازار فیوچرز یا آتی از جمله معامله‌گران بزرگ، سفته‌بازهای کوچک و سفته‌بازهای بزرگ را نشان می‌دهد.

اگر می‌خواهید بدانید گزارش COT چیست و چه کاربردی دارد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • گزارش تعهد معامله گران (COT) یک گزارش هفتگی است که مجموع دارایی‌های بازیگران مختلف در بازار فیوچرز ایالات متحده را نشان می‌دهد.
  • داده‌های گزارش COT توسط کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده آمریکا (CFTC) گردآوری و منتشر می‌شود.
  • گزارش COT شامل جزئیاتی درباره تعداد پوزیشن‌های لانگ، شورت و اسپرد بهره باز است.
  • معامله‌گران می‌توانند از این گزارش برای تصمیم‌گیری در مورد باز کردن پوزیشن‌های شورت یا لانگ استفاده کنند.
  • گزارش COT شامل چهار نوع مختلف گزارش‌های لگسی، تکمیلی، تفکیکی و معامله گران معاملات آتی است.

گزارش COT چیست؟

در ابتدا به این می‌پردازیم که گزارش COT چیست و چه اطلاعاتی در آن نمایش داده می‌شود.

گزارش کات (COT) گزارشی است که در آن، اطلاعات مربوط به دارایی‌های بازیگران بازارهای آتی ایالات متحده (عمدتاً در شیکاگو و نیویورک) که در آن کالا، فلزات و ارزها خرید و فروش می‌شوند، گردآوری می‌شود.

بسیاری از معامله‌گران و علاقه‌مندان به بازارهای مالی، عنوان CFTC را هم در کنار گزارش COT می‌شنوند اما نمی‌دانند که CFTC چیست و چه ارتباطی با گزارش کات دارد.

در این مورد لازم است بدانید که گزارش COT توسط کمیسیون معاملات آتی کالا یا همان CFTC منتشر می‌شود.

اما کاربرد گزارش COT چیست و استفاده از اطلاعات آن در بازارهای مالی چه فایده‌ای دارد؟

معامله گران با دنبال کردن گزارش COT سعی می‌کنند سطوح غیرمتعارف موقعیت‌های خرید یا فروش یک ارز را شناسایی کنند که ممکن است نشانه تغییر روند قیمت باشد.

در واقع معامله گران با تحلیل گزارش COT در این مورد تصمیم می‌گیرند که باید وارد موقعیت خرید یا لانگ شوند یا باید موقعیت فروش یا شورت باز کنند.

این گزارش منبع بسیار مفیدی برای ارزیابی احساسات بازار است و اساساً یکی از استفاده‌های آن در تحلیل سنتیمنتال است.

بیشتر بخوانید: آموزش تحلیل سنتیمنتال و ابزارهای آن

کمیسیون آتی
گزارش COT به صورت هفتگی توسط کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده منتشر می‌شود.

گزارش COT هر جمعه در ساعت 3:30 ET منتشر می‌شود و بیانگر تعهدات معامله گران تا سه‌شنبه قبل است.

گزارش COT کل موقعیت‌های باز شده توسط سه نوع معامله‌گر مختلف زیر را به تفکیک نشان می‌دهد:

  • معامله گران تجاری یا Commercial traders (در فارکس، معمولاً هج فاندها)
  • معامله گران غیرتجاری Non-commercial traders (معمولاً سفته‌بازان بزرگ)
  • غیر قابل گزارش (معمولاً معامله‌گران خرد)

موقعیت‌های غیرتجاری خالص قراردادهایی هستند که سفته‌بازهای بزرگ، عمدتاً هج فاندها (Hedge Funds) و بانک‌ها که معاملات آتی ارزها را با اهداف سفته‌بازی انجام می‌دهند، در اختیار دارند.

سفته‌بازها متعهد به اجرای قراردادها نیستند و نیازی به کالا یا ابزاری که به عنوان دارایی پایه قرارداد مورد معامله قرار می‌گیرند ندارند. سفته‌بازان با این هدف معامله می‌کنند که در موقعیت خرید یا فروش خود وارد سود شده و در همین زمان، قبل از سررسید قرارداد، از معامله خارج شوند.

این قراردادها به صورت لات فروخته می‌شوند و هر لات بر اساس واحد پولی مقدار متفاوتی دارد. نحوه سربه‌سر شدن آن‌ها هم به این صورت است که مازاد درخواست خرید (مقادیر مثبت در نمودار) یا درخواست فروش (مقادیر منفی) داشته باشند.

در این باره به عبارت بهره باز یا open interest هم برمی‌خوریم. حال ببینیم که منظور از open interest چیست.

بهره باز (open interest) نشان‌دهنده تعداد کل قراردادهای معوق بین همه بازیگران بازار است که تمامی معاملات خرید و فروش را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی شاخص سود باز (Open Interest) و تاثیر آن در بیت‌کوین

به بیان دیگر، بهره باز به معنی مجموع تمامی قراردادهای آتی و اختیار معامله است که منعقد شده‌اند اما هنوز با انواع روش‌های تراکنش، تحویل، اجرا و غیره آفست نشده‌اند. این ارقام خالص نیستند، بلکه حجم کلی (یعنی بهره) را نشان می‌دهند.

گزارش COT چه اطلاعاتی در مورد پوزیشن‌های معامله‌گران به دست می‌دهد؟

حال پس از توضیح معنی COT و کاربرد کلی آن، به این می‌پردازیم که این گزارش شامل چه اطلاعاتی درباره موقعیت‌های معاملاتی معامله‌گران است.

معامله‌گران به چند دسته مختلف دسته‌بندی شده و تعداد قراردادهایی که در اختیار دارند با هم جمع می‌شوند.

گزارش‌های COT نشان می‌دهند که معامله‌گران هر دسته چند قرارداد لانگ و چند قرارداد شورت باز کرده‌اند.

پوزیشن های معامله گران در cot چیست
در گزارش COT می‌توان تعداد پوزیشن‌های شورت و لانگ انواع معامله‌گران را مشاهده کرد.

معروف‌ترین گزارش COT گزارشی است که از سال 1986 منتشر شده است، یعنی گزارش لگسی.

این گزارش بازار را به سه دسته عمده تقسیم می‌کند: معامله‌گران تجاری، سفته‌بازهای بزرگ و دسته غیرقابل گزارش (که شامل معامله‌گران خرد و سفته‌بازهای کوچک است).

فایده داده‌های گزارش COT چیست؟

اساس تحلیل گزارش COT پیدا کردن تفاوت‌های فاحش در جهت‌گیری پوزیشن‌های معامله‌گرها (همان «تعهد») است.

گزارش‌های COT پوزیشن‌های باز معامله‌گران را نشان می‌دهد. با توجه به این گزارش‌ها می‌توان فهمید معامله‌گران تجاری، سفته‌بازهای بزرگ و کوچک چند قرارداد لانگ و چند قرارداد شورت پس از پایان معاملات سه‌شنبه گذشته (اگر سه‌شنبه تعطیل بود، روز دیگری در نظر گرفته می‌شود) داشتند.

اگر تعداد پوزیشن‌های لانگ و شورت گروهی از معامله‌گران تقریباً به یک اندازه باشد، نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم آن گروه، در مجموع روند بازار را چگونه می‌بیند.

خوشبختانه به‌ندرت چنین اتفاقی می‌افتد؛ یعنی بیشتر اوقات تفاوت چشمگیری بین تعداد پوزیشن‌های لانگ و شورت یک گروه از معامله‌گران (مثلاً معامله‌گران تجاری) وجود دارد و این به ما کمک می‌کند احساسات کلی آن گروه را در رابطه با روند بازار درک کنیم.

به عنوان مثال، اگر تعداد پوزیشن‌های لانگ معامله‌گران تجاری در بازار گندم در مجموع بیشتر از پوزیشن‌های شورت آن‌ها باشد، می‌توانیم این‌طور برداشت کنیم که بازیگران بازار گندم روی افزایش قیمت گندم حساب می‌کنند.

نحوه استفاده از گزارش COT

گزارش تعهد معامله گران (COT) گاهی اوقات می‌تواند بینش خوبی از حرکت‌های مهم آینده بازار به معامله‌گران بدهد.

CFTC از سفته‌بازان بزرگ و معامله‌گران تجاری یا مدیران هج فاندها می‌خواهد که هر ماه دو بار پوزیشن‌های خالص خود را گزارش کنند.

به طور کلی، دسته سفته‌بازان بزرگ شامل مدیران صندوق‌ها و معامله‌گران حرفه‌ای است که پوزیشن‌های بزرگ باز می‌کنند. معامله‌گران تجاری هم مجموع پوزیشن‌های خود را به CFTC گزارش می‌دهند.

تعداد پوزیشن‌های «غیرقابل گزارش» از کم کردن تعداد پوزیشن‌های تجاری و سفته‌بازهای بزرگ از کل بهره باز به دست می‌آید.

این گروه از معامله‌گران عموماً شامل سفته‌بازها و سرمایه‌گذاران خُردی است که حجم پوزیشن‌های آن‌ها به قدری بزرگ نیست که بخواهند به CFTC گزارش کنند.

از نتایج گزارش COT می‌توان به عنوان ابزاری برای درک بهتر روانشناسی بازار، وضعیت کلی پوزیشن‌های باز معامله‌گران تجاری و معامله‌گران بزرگ استفاده کرد.

معامله‌گران بزرگ (مدیران هج فاندها) معمولاً روند قیمت را دنبال می‌کنند و بسته به عملکرد تکنیکال بازار از تاریخ انتشار گزارش، به پوزیشن‌های خود اضافه یا آن‌ها را تسویه می‌کنند.

روش‌های مختلفی برای تحلیل گزارش COT وجود دارد اما در بیشتر موارد، پوزیشن خالص معامله‌گران بزرگ و «تغییر پوزیشن» معامله‌گران در یک دوره دو هفته‌ای، مهم‌ترین اعدادی است که باید زیر نظر گرفت.

به خاطر داشته باشید که اگر قیمت شروع به حرکت در خلاف جهت معامله‌گران خرد کند، پوزیشن خالص آن‌ها معمولاً در معرض ریسک لیکویید شدن قرار می‌گیرد.

در نتیجه، یکی از ستاپ‌های کلاسیک صعودی در یک بازار خاص زمانی ایجاد می‌شود که وضعیت پوزیشن‌های معامله‌گران بزرگ لانگ و مجموع پوزیشن‌های معامله‌گران خرد شورت باشد.

اگر روند دو هفته‌ای پوزیشن‌های معامله‌گران بزرگ نزولی باشد یا به عبارت دیگر، اگر صندوق‌ها در حال تسویه کردن پوزیشن‌های لانگ خود باشند، روند صعودی بازار ضعیف شده و این هشداری از افت قیمت در آینده نزدیک است.

هرچه پوزیشن‌های خالص شورت معامله‌گران خرد (نسبت به گذشته) بیشتر باشد و معامله‌گران خرد پوزیشن‌های خلاف روند خود را برای مدت طولانی‌تری باز نگه دارند، بر صعودی بودن گزارش افزوده می‌شود.

در صورتی که معامله‌گران بزرگ دارای خالص پوزیشن‌های شورت باشند و معامله‌گران خرد دارای خالص پوزیشن‌های لانگ باشند، یک ستاپ کلاسیک نزولی در بازار تشکیل شده است.

علاوه بر این، اگر معامله‌گران بزرگ در دو هفته گذشته به پوزیشن خود اضافه کرده باشند و خالص پوزیشن‌های لانگ بزرگ باشد، در حالی که روند کاملاً نزولی باشد، ستاپ نزولی قطعیت بیشتری پیدا می‌کند.

چند نکته مهم

در مورد اهمیت گزارش COT هیچ تردیدی وجود ندارد.

گزارش کات منبع مهمی از داده برای معامله‌گران و تحقیقات دانشگاهی در مورد روند قیمت‌گذاری در بازار آتی است. با این حال، این گزارش منتقدان خود را دارد و ایرادات موجهی درباره آن مطرح شده است.

اما بزرگترین ضعف گزارش COT چیست؟ مهم‌ترین ضعف آن این است که قوانین حاکم بر این گزارش، به عنوان سندی که هدف آن ترویج شفافیت است، چندان شفاف نیست.

به عنوان مثال، همان‌طور که گفتیم معامله‌گران بزرگ در این گزارش در دو دسته غیرتجاری و تجاری طبقه‌بندی می‌شوند و این دسته‌بندی در مورد هر پوزیشنی که روی یک کالای خاص باز شده اجرا می‌شود.

این بدان معناست که هر دو پوزیشن پوشش ریسک یا هج کوچک و معامله سوداگرانه بسیار بزرگ‌تر یک شرکت نفتی در نفت خام در دسته پوزیشن‌های تجاری نشان داده می‌شود.

به بیان ساده، حتی داده‌های تفکیکی گزارش کات آن قدر تجمیع‌شده است که نمی‌توان گفت وضعیت بازار را به‌طور دقیق نشان می‌دهد.

برخی از کارشناسان توصیه کرده‌اند که داده‌ها به صورت دقیق‌تر منتشر شود تا بر پوزیشن‌های حساس تجاری تأثیری نگذارد اما چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد.

با این حال، اکثر معامله‌گران موافق‌اند که حتی داده‌های بحث برانگیز گزارش COT با وجود محدودیت‌های آن، از هیچ بهتر است.

نکته: نسخه طولانی گزارش COT، علاوه بر اطلاعات موجود در گزارش کوتاه، در صورت لزوم داده‌ها را بر اساس سال زراعی گروه‌بندی می‌کند و تمرکز پوزیشن‌های مربوط به چهار و هشت معامله‌گر بزرگ را نشان می‌دهد.

انواع گزارش COT چیست؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، گزارش COT شامل چهار نوع گزارش مختلف: گزارش لگسی، تکمیلی، تفکیکی و معامله‌گران در معاملات آتی است.

گزارش لگسی (Legacy)

گزارش COT لگسی (COT Legacy Report) گزارشی است که معامله‌گران تا حد زیادی با آن آشنا هستند. این گزارش پوزیشن‌های بهره باز همه قراردادهای اصلی را که بیش از 20 معامله‌گر دارند، به تفکیک نشان می‌دهد.

گزارش COT لگسی، بازار مربوط به یک کالا را به تفکیک پوزیشن‌های لانگ، شورت و اسپرد معامله‌گران غیرتجاری، معامله‌گران تجاری و پوزیشن‌های غیرقابل گزارش (معامله‌گران خرد) نشان می‌دهد.

در این گزارش کل بهره باز و همچنین تغییرات بهره باز ارائه شده است.

گزارش COT نمایی کلی از دیدگاه بازیگران تعیین کننده به بازار ارائه می‌دهد و به تحلیلگران کمک می‌کند در مورد احتمال ادامه یا پایان یک روند موجود پیش‌بینی کنند.

برای مثال، اگر موقعیت‌های لانگ تجاری و غیرتجاری هر دو در حال رشد باشند، این یک سیگنال صعودی برای قیمت کالای زمینه است.

بنابراین تحلیل گزارش COT لگسی، اهمیت زیادی در تصمیم‌گیری بر مبنای این گزارش دارد.

گزارش تکمیلی (Supplemental)

گزارش تکمیلی شامل تشریح 13 قرارداد خاص کالای کشاورزی است.

این قراردادها هم شامل قراردادهای آپشن و هم موقعیت‌های فیوچرز است. گزارش تکمیلی به تفکیک موقعیت‌های بهره باز را در سه دسته مختلف معامله‌گران غیرتجاری، تجاری و شاخص نشان می‌دهد.

گزارش تفکیکی (Disaggregated)

گزارش تفکیکی COT یکی دیگر از انواع گزارش کات است که معمولاً معامله‌گران با آن آشنا هستند.

این گزارش شرکت‌کنندگان بازار را به صورت دقیق‌تر تفکیک می‌کند و معامله‌گران تجاری را به تولیدکنندگان، تاجران، پردازشگرها، کاربران و معامله‌گران سواپ (مبادله‌ای) تقسیم می‌کند.

شرکت‌کنندگان غیرتجاری به دسته‌های پول مدیریت شده و سایر موارد قابل گزارش تقسیم می‌شوند.

هدف از این گزارش ارائه تصویر واضح‌تری از آنچه افراد دخیل در بازار، یعنی کاربران واقعی، در مقایسه با افرادی با انگیزه‌های کسب سود یا سفته‌بازها در مورد بازار فکر می‌کنند است.

گزارش تفکیکی COT تا حدی تلاش کرده است که ضعف‌های گزارش COT لگسی را برطرف کند.

گزارش معامله‌گران در معاملات آتی (Traders in Financial Futures)

بخش پایانی گزارش COT، گزارش معامله‌گران در معاملات آتی مالی است. این بخش به تشریح قراردادهای مختلف مانند اوراق خزانه‌داری ایالات متحده، سهام، ارز و یورو می‌پردازد.

این گزارش همانند سایر گزارش‌ها شامل چهار دسته‌بندی مختلف فروشنده/واسطه، مدیر دارایی/نهادی، صندوق‌های اهرمی و سایر موارد قابل گزارش است.

نحوه پیدا کردن گزارش COT

برای پیدا کردن گزارش COT کافی است چند گام ساده زیر را دنبال کنید:

  1. به این لینک مراجعه کنید.
  2. پس از باز شدن کامل صفحه، به پایین صفحه پیمایش کنید تا به جدولی به نام «Current Legacy Report» برسید.
  3. سپس روی «Short Format» در بخش «Futures Only» در ردیف «Chicago Mercantile Exchange» کلیک کنید تا به جدیدترین گزارش COT دسترسی پیدا کنید.
نمونه گزارش کات

گزارش COT که زیر مشاهده می‌کنید شاید در نگاه اول کمی گیج کننده به نظر برسد اما با دقت در آن می‌توانید اطلاعات مورد نیازتان را به راحتی پیدا کنید.

کافی است کلید ترکیبی CTRL+F را فشار دهید (یا از مرورگرتان گزینه Find را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید) سپس نماد ارزی که می‌خواهید پیدا کنید را در کادر جستجو تایپ کنید.

به عنوان مثال، برای یافتن پوند انگلیس یا GBP، کافی است عبارت «Pound Sterling» را جستجو کنید تا مستقیماً به چنین بخشی منتقل شوید:

گزارش پوند
گزارش COT ارز پوند

بخش‌های مهم این گزارش را در زیر توضیح داده‌ایم.

  • Commercial یا تجاری: این دسته شامل مشاغل بزرگی است که از معاملات آتی ارزی برای هج کردن و محافظت از خود در برابر نوسانات تبدیل نرخ ارز استفاده می‌کنند.
  • Non-Commercial یا غیر تجاری: این دسته ترکیبی از معامله‌گران فردی، صندوق‌های تأمینی (هج فاند) و مؤسسات مالی است. اغلب، این دسته شامل معامله‌گرانی است که به دنبال معاملات سوداگرایانه و کسب سود از طریق نوسان‌گیری هستند.
  • Long یا خرید: این مورد تعداد قراردادهای خرید است که به CFTC گزارش شده است.
  • Short یا فروش: به معنای تعداد قراردادهای فروش گزارش شده به CFTC است.
  • Open interest یا بهره باز: این ستون نشان‌دهنده تعداد قراردادهایی است که تحویل نشده‌اند.
  • Number of traders یا تعداد معامله‌گران: این مورد نشان‌دهنده تعداد کل معامله‌گرانی است که باید پوزیشن‌های خود را به CFTC گزارش دهند.
  • Reportable positions یا پوزیشن‌های قابل گزارش: تعداد قراردادهای اختیار معامله (آپشن‌ها) و پوزیشن‌های آتی که طبق مقررات CFTC باید گزارش شوند.
  • Non-reportable positions یا پوزیشن‌های غیر قابل گزارش: تعداد پوزیشن‌های با بهره باز که مشمول گزارش به CFTC نیستند (شامل معامله‌گران خرد).

رابطه روند قیمت و گزارش COT چیست؟

حال برای معامله‌گران و فعالان بازارهای مالی این سوال مطرح می‌شود که رابطه روند قیمت و گزارش COT چیست و چگونه می‌توان از اطلاعات موجود در این گزارش برای انجام معاملات استفاده نمود.

با پیدا کردن گزارش COT یک دارایی و مقایسه آن با نمودار قیمت آن دارایی در یک بازه زمانی مشابه می‌توان به اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت روند قیمت و جهت احتمالی آن در آینده نزدیک دست پیدا کرد.

برای مثال، در زیر نمودار گزارش COT جفت ارز AUD/USD و نمودار هفتگی قیمت آن را مشاهده می‌کنید

نمودار کات جفت ارز
نمودار گزارش COT جفت ارز AUD/USD

نمودار هفتگی جفت ارز AUD/USD در بازه زمانی مشابه نمودار COT در بالا:

نمودار هفتگی

همان‌طور که در بالا می‌بینید، بر اساس خط قرمز که میزان تغییر احساسات را اندازه می‌گیرد، خالص پوزیشن‌های معامله‌گران شورت بود، اما پوزیشن‌های آن‌ها بیشتر به سمت صعودی گرایش داشت تا نزولی.

با استفاده از این اطلاعات می‌توان فرض کرد که روند اصلی نزولی است (بر اساس خط سیاه) اما ممکن است در کوتاه مدت روند تغییر جهت دهد (بر اساس خط قرمز در حال صعود).

با استفاده از این اطلاعات به سادگی می‌توانید یک سیستم معاملاتی برای خودتان تعریف کنید.

سؤالات متداول

در ادامه به مهم‌ترین سوالات متداول درباره این که COT چیست، چه انواع و کاربردهایی دارد می‌پردازیم.

گزارش COT چیست؟

گزارش تعهد معامله گران (COT) یک گزارش هفتگی است که مجموع دارایی‌های شرکت‌کنندگان مختلف در بازار آتی ایالات متحده را نشان می‌دهد.

انواع گزارش COT چیست؟

گزارش COT شامل چهار نوع مختلف گزارش‌های لگسی، تکمیلی، تفکیکی و معامله گران معاملات آتی است.

گزارش COT را از کجا پیدا کنم؟

گزارش‌های COT را می‌توان از وب‌سایت CFTC دریافت کرد و آن‌ها را در چند فرمت مختلف دانلود کرد.

چگونه در معاملات فارکس از گزارش COT استفاده کنم؟

معامله‌گران فارکس می‌توانند از گزارش‌های COT جفت ارزها برای یافتن پوزیشن‌های خالص لانگ یا شورت استفاده کنند. مقایسه این پوزیشن‌ها ممکن است نشان‌دهنده تغییر روند قیمت یک جفت ارز باشد.

سخن پایانی

گزارش COT چیست؟ این گزارش یک ابزار تحلیلی عالی برای معامله‌گران در بازارهای مالی است و اطلاعات به‌روزی را در مورد قدرت روند و میزان حمایت معامله‌گران از آن روند در هر یک از بازارهای کالا ارائه می‌دهد.

گزارش COT مربوط به قراردادهای آتی مختلف مانند شاخص سهام، نرخ بهره و ارز در دسترس است.

این گزارش اساساً پوزیشن‌های خرید یا فروش خالص مربوط به هر قرارداد آتی را که سه نوع معامله‌گر مختلف شامل تجاری، غیرتجاری و معامله‌گران خرد باز کرده‌اند، نشان می‌دهد.

اگر معامله‌گران تجاری و بزرگ جهت‌گیری کاملاً لانگ داشته باشند یا موقعیت‌های لانگ خود را افزایش دهند، می‌‌توان گفت که در آن بازار سنتیمنت صعودی وجود دارد.

با آموزش گزارش COT و استفاده از داده‌های آن، می‌توان معاملات هوشمندانه‌تری در بازار انجام داد و سود بیشتری کسب کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx