آموزش تحلیل سنتیمنتال و ابزارهای آن

تحلیل سنتیمنتال

تحلیل سنتیمنتال از محبوب‌ترین روش‌های تحلیل بازارهای مالی است که در کنار روش‌های اصلی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمارها نشان می‌دهد که به‌مرور زمان، توجه معامله‌گران و تحلیلگران بیشتری به این روش تحلیل جلب شده است.

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که تحلیل سنتیمنتال چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد، این مقاله را تا انتها بخوانید.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • تحلیل سنتیمنتال یک روش تحلیل قیمت است که سنتیمنت یا احساسات معامله‌گران مختلف بازار را در نظر می‌گیرد و آینده آن را پیش‌بینی می‌کند.
  • ترس و طمع، دو احساس مهمی هستند که باعث حرکت بازارها می‌شوند و در تحلیل سنتیمنتال مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • شاخص تعهد معامله‌گران، سود باز فیوچرز، شاخص نوسان، نسبت سنتیمنت بالا و پایین و شاخص ترس و طمع، مهم‌ترین شاخص‌ها و اندیکاتورهای تحلیل سنتیمنتال هستند که در بازارهای فارکس، ارزهای دیجیتال و سهام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تحلیل سنتیمنتال چیست؟

بازارهای مالی در جهت احساسات معامله‌گران حرکت می‌کنند و این یکی از دلایل اصلی یافتن فرصت‌های معامله توسط سرمایه‌گذاران است.

برای مثال بازار سهام را در نظر بگیرید. یکی از دلایل اصلی که قیمت سهام لزوماً با ارزش ذاتی آن یکسان نیست، این مسئله است که سرمایه‌گذاران احساسات خود را هم علاوه بر عوامل بنیادی در معامله و سرمایه‌گذاری دخالت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ارزش و قیمت سهام؛ کدام مبنای خرید است؟

این اهمیت سنتیمنت در بازار و آموزش تحلیل سنتیمنتال را نشان می‌دهد، اما همچنین این نکته را برجسته می‌کند که این روش تحلیل را باید با معیارهای دیگری مانند تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال ترکیب کرد.

در واقع تحلیل سنتیمنتال یک روش تحلیل است که سنتیمنت یا احساسات شرکت‌کنندگان مختلف بازار را در نظر می‌گیرد و آینده آن را پیش‌بینی می‌کند.

در این روش تحلیل، هدف این است که بتوانیم با پیش‌بینی آینده سنتیمنت بازار، جلوتر از سایر معامله‌گران حرکت کنیم و با گرفتن تصمیم‌های درست معاملاتی و سرمایه‌گذاری، از این مسئله سود کسب کنیم.

درک سنتیمنت بازاز یک مسئله و معامله با آن موضوع دیگری است.

ارزیابی سنتیمنت بازار به عنوان بخشی از استراتژی معاملاتی تنها در صورتی ارزش دارد که بتوانید در استفاده از آن از بقیه جلوتر باشید و پیش از بقیه بازار، معاملات را انجام دهید.

بین این که اکنون بازار چه حسی دارد و در آینده چه حسی خواهد داشت، تفاوت بزرگی وجود دارد و تنها با مورد دوم می‌توان فرصت‌های معاملاتی را پیدا کرده و از آن‌ها استفاده نمود.

نحوه کار تحلیل سنتیمنتال

سنتیمنت بازار نشان‌دهنده جوّ بازارهای مالی و احساسات کلی معامله‌گران است.

در این مورد تفاوتی ندارد که بازار مورد نظر، بازار فارکس، سهام، ارزهای دیجیتال یا هر بازار دیگری باشد.

با انجام تحلیل سنتیمنتال و درک احساسات بازار می‌توانید بفهمید که بازار نسبت به آینده قیمت یک دارایی مانند سهام، جفت‌ارز یا ارز دیجیتال، خوش‌بین یا بدبین است. 

اگر بازار نسبت به آینده بازار احساس مثبت یا خوش‌بینانه‌ای داشته باشد، به آن بازار گاوی گفته می‌شود و وقتی نسبت به بازار نگاه بدبینانه‌ای وجود دارد و انتظار سقوط قیمت‌ها می‌رود، به آن بازار خرسی می‌گوییم.

بیشتر بخوانید: بازار نزولی (خرسی) و بازار صعودی (گاوی) چیست؟

تشخیص سنتیمنت بازار کار چندان ساده‌ای نیست.

رفتار و چشم‌انداز یک بازار تحت تاثیر عوامل گسترده و مختلفی است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران باید همه‌چیز را در نظر بگیرند تا مطمئن شوند تا حد ممکن از وضعیت بازاری که در آن فعالیت می‌کنند آگاه هستند.

علاوه بر این، وقتی اکثریت بازار به یک سمت حرکت می‌کند، هر یک از فعالان بازار درباره دلیل آن و جهت تغییرات آینده بازار، دیدگاه خاص خود را دارند.

با این که عقیده اکثریت شرکت‌کنندگان بازار اغلب سنتیمنت کلی بازار را مشخص می‌کند، بعضی از سرمایه‌گذاران خلاف جهت آب شنا می‌کنند.

این افراد در جهت مخالف سنتیمنت غالب بازار شرط می‌بندند؛ برای مثال، وقتی بازار دید خوش‌بینانه‌ای دارد، این افراد با نگاه بدبینانه وارد معامله می‌شوند.

بیشتر بخوانید: منظور از ترید خلاف روند چیست؟

تحلیل سنتیمنت
با استفاده از تحلیل سنتیمنتال می‌توان دید خوش‌بینانه یا بدبینانه بازیگران بازار نسبت به روند آینده آن را تشخیص داد.

سنتیمنت بازارهای مختلف، متفاوت است و در بعضی موارد، اغلب با یکدیگر همبستگی دارند.

برای مثال ممکن است وقتی در یک بازار سنتیمنت مثبت در حال افزایش است، در بازار دیگری سنتیمنت منفی ایجاد شود یا بالعکس.

به عنوان نمونه، دارایی‌های امن مانند طلا را در نظر بگیرید. وقتی بازار سهام در حال افت و کاهش باشد، اغلب قیمت طلا در حال افزایش است؛ زیرا افراد برای سرمایه‌گذاری به دنبال کالایی می‌گردند که بتواند ارزش خود را حفظ کند.

سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند سرمایه خود را روی بازارهای سهام نامطمئن ریسک کنند.

قسمت مهمی از استفاده از تحلیل سنتیمنتال برای ترید، این است که بتوانید کمی قبل از تغییر جهت بازار، آن را تشخیص دهید. اینجاست که ترس و طمع وارد ماجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: ریسک پذیری (Risk-on) و ریسک گریزی (Risk-off) در سرمایه‌گذاری

معامله بر اساس احساسات بازار؛ ترس و طمع

معمولاً احساسات غالب بازار، سنتیمنت کلی آن را مشخص می‌کند.

بیشتر سرمایه‌گذاران جهت کلی قیمت‌ها را دنبال می‌کنند اما در نهایت ذهنیت صعودی یا نزولی به اوج خود می‌رسد و از بین می‌رود.

تشخیص قله یا کف قیمت برای سرمایه‌گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است.

زیرا به آن‌ها کمک می‌کند که وقتی قیمت به اوج خود می‌رسد و قرار است شروع به کاهش کند، وارد موقعیت خرید نشوند (طمع) و زمانی که قیمت به کف خود می‌رسد و قرار است دوباره افزایش یابد، دارایی خود را نفروشند (ترس).

توانایی تشخیص ترس و طمع در بازار به شما کمک می‌کند افرادی را که در کف قیمت به فروش ادامه می‌دهند یا در زمانی که بازار نزول می‌کند وارد موقعیت خرید می‌شوند را تشخیص دهید

برای مثال اگر پوند در یک دوره یک ماهه با قیمتی بین 1 و 1.10 دلار معامله شده و سپس به طور قابل ملاحظه‌ای به بالای 1.10 برسد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که احساسات مثبتی در بازار جریان دارد و طمع وارد بازی شده است. 

به احتمال زیاد این جهش قیمت به سمت بالا به دلیل احساسات رخ داده است و قیمت دوباره به محدوده 1 تا 1.10 دلار برمی‌گردد، مگر این که دلیل خوبی برای شکسته شدن سقف قبلی قیمت وجود داشته باشد.

عامل ترس هم به همین صورت کار می‌کند، با این تفاوت که ترس بیشتر از طمع می‌تواند باعث واکنش‌های ناگهانی از سوی سرمایه‌گذاران شود.

زیرا افراد بیش از این که از بابت از دست دادن فرصت‌های کسب پول نگران باشند، دغدغه از دست دادن پول خود را دارند.

به صورت خلاصه، ترس و طمع می‌تواند باعث گرفتاری سرمایه‌گذاران شود و آن‌ها را به سمت خرید دارایی‌های گران (بیش از ارزش واقعی‌شان [over-priced])، فروش یک دارایی همراه با زیان یا کسب سود کمتر از حد ممکن سوق دهد.

تشخیص این که چه وقتی ترس یا طمع بر بازار حکم‌فرما شده است، به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد که تغییر جهت بازار را تشخیص دهند و از این موقعیت سود کسب کنند.

بیشتر بخوانید: چرا در بورس باید حرص و طمع را کنترل کرد؟

ترس و طمع در بازار
ترس و طمع، مهم‌ترین احساساتی هستند که تصمیمات معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داده و به روند بازارها جهت می‌دهند.

نحوه معامله با تحلیل سنتیمنتال

حجم معاملات یکی از معیارهایی است که بر اساس آن می‌توانید احساسات بازار را تشخیص داده و ارزیابی کنید.

این مسئله به طور خاص درباره سهام و اختیار معامله (آپشن) صادق است؛ زیرا می‌تواند نشان دهد که توجه فعالان بازار تا چه حد معطوف به آن دارایی یا آن بازار است.

برای مثال اگر قیمت سهام یک شرکت در حال افزایش اما حجم معاملات آن در حال کاهش باشد، می‌تواند نشانه‌ای از ضعیف شدن سنتیمنت محسوب شود.

در این راستا باید به این نکته توجه داشت که اندازه‌گیری حجم معاملات در بازار فارکس دشوارتر است؛ زیرا معاملات فارکس در بازار خارج از بورس (over-the-counter) یا OTC انجام می‌شود و فضای متمرکزی مانند بازار سهام برای انجام معاملات وجود ندارد.

به همین دلیل در این بازار، به دست آوردن اطلاعاتی مانند حجم معاملات کار دشوارتری بوده و این داده‌ها اعتبار کمتری دارند.

در بازار ارزهای دیجیتال هم معمولاً هر صرافی تنها حجم معاملات انجام‌شده در همان صرافی را نشان می‌دهد.

اندیکاتورهای تحلیل سنتیمنتال

اندیکاتورهای سنتیمنت بازار از کارآمدترین ابزارهایی هستند که برای قضاوت درباره احساس بازار در حال حاضر و جهت حرکت آن در اختیار سرمایه‌گذاران‌ قرار دارند.

این ابزارها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا فرصت‌های کم‌ارزش‌گذاری‌شده (undervalued) یا بیش‌ارزش‌گذاری‌شده (overvalued) را پیدا کنند.

با این حال، این اندیکاتورها را باید در کنار تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال به کار برد تا به تحلیل و قضاوت ما عمق بیشتری بدهد. نباید تنها بر اساس این اندیکاتورها برای معاملات خود تصمیم بگیریم و بازار را قضاوت کنیم.

تحلیل سنتیمنتال فارکس

در ادامه مهم‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورهای تحلیل سنتیمنتال در بازار فارکس را معرفی کرده و نحوه کار هر یک را توضیح می‌دهیم:

تعهد معامله‌گران

گزارش تعهد معامله‌گران (Commitment of Traders) یا COT، هر جمعه توسط کمیسیون معاملات آتی کالا یا CFTC منتشر می‌شود و موقعیت‌های خرید و فروش معامله‌گران را به طور خالص نشان می‌دهد.

این اطلاعات می‌تواند با ارائه جزئیات موقعیت‌های معاملاتی فعالان بزرگ بازار (هج‌فاندها، بانک‌ها و شرکت‌ها) در معاملات فیوچرز و آپشن، میزان تعهد آن‌ها را به روندهای فعلی بازار نشان دهد.

بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت‌های موجود در معاملات آپشن و فیوچرز!

اگر COT نشان دهد که معامله‌گران بزرگ که تا به حال در سمت صعود بازار پوزیشن گرفته بودند، در حال تغییر جهت به سمت بازار خرسی هستند، می‌تواند نشان‌دهنده تغییر جهت بازار در زمانی نزدیک باشد.

از آنجا که معاملات فارکس به صورت OTC انجام می‌شود، فیوچرز به عنوان راهی برای تشخیص وضعیت بازارهای فارکس به کار می‌رود.

سود باز فیوچرز

همانطور که گفته شد، معاملات فارکس در بازار خارج از بورس و با بروکرها و معامله‌گران زیادی از سراسر جهان انجام می‌شود که یک بازار غیرمتمرکز را تشکیل می‌دهند.

با این که بعضی بروکرها حجم معاملات انجام‌شده توسط مشتریان خود را منتشر می‌کنند، این اطلاعات با داده‌های مربوط به حجم معاملات یا سود باز (open interest) که در یک بورس متمرکز مانند بورس معاملات فیوچرز در دسترس است، قابل مقایسه نیستند.

آمار تمام قراردادهای فیوچرز که معامله شده‌اند در دسترس است و سود باز می‌تواند در تشخیص سنتیمنت کمک‌کننده باشد.

سود باز به زبان ساده همان تعداد قراردادهایی است که تسویه نشده‌اند و هنوز باز هستند.

اگر برای مثال جفت‌ارز AUD/USD در روند صعودی باشد، با بررسی سود باز در قراردادهای فیوچرز دلار استرالیا می‌توانیم اطلاعات و بینش بیشتری درباره این جفت‌ارز به دست آوریم.

وقتی در زمان افزایش قیمت سود باز در حال بالا رفتن باشد، نشان می‌دهد که احتمالاً این روند ادامه‌دار خواهد بود. اما اگر سود باز در حال کاهش باشد، نشان می‌دهد که احتمالاً روند صعودی در حال پایان یافتن است.

بیشتر بخوانید: بررسی شاخص سود باز (Open Interest) و تاثیر آن در بیت‌کوین

تحلیل سنتیمنتال فارکس
با استفاده از آمارهای مربوط به قراردادهای فیوچرز، می‌توان وضعیت بازار فارکس را تحلیل کرده و آینده آن را پیش‌بینی نمود.

پوزیشن‌های معاملاتی بروکرها

بسیاری از بروکرهای فارکس، برای این که شفافیت این بازار OTC را افزایش دهند، مجموع درصد تریدرها یا معاملات فعلی خرید یا فروش در یک جفت‌ارز خاص را منتشر می‌کنند.

این اطلاعات تنها از مشتریان همان بروکر جمع‌آوری می‌شود و بنابراین نمونه‌ای از سنتیمنت بازار را به ما نشان خواهد داد.

ممکن است سنتیمنتی که از اطلاعات منتشرشده توسط یک بروکر دریافت می‌کنیم، با اعداد منتشرشده توسط سایر بروکرها هم‌خوانی داشته یا نداشته باشد.

سنتیمنت بازار از مجموع بروکرها و تریدرها تشکیل می‌شود؛ بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که بروکرهای کوچکی که مشتریان کمی دارند، بتوانند سنتیمنت کل بازار را به طور دقیق نشان دهند.

در مقابل، بروکرهای بزرگی که مشتریان بسیاری دارند، می‌توانند قسمت بیشتری از کل بازار را نشان دهند و بنابراین سنتیمنت کلی بازار را بهتر و دقیق‌تر مشخص کنند.

بسیاری از بروکرها روی وب‌سایت خود به طور رایگان ابزاری برای تحلیل سنتیمنتال ارائه می‌کنند.

اطلاعات بروکرهای مختلف را بررسی کنید و ببینید که آیا سنتیمنت بازار بر اساس آن‌ها به هم شبیه هستند یا خیر.

وقتی چندین بروکر سنتیمنت شدیدی را نشان دهند، احتمال زیادی وجود دارد که جهت روند در حال تغییر باشد.

اگر وضعیت سنتیمنت بین بروکرهای مختلف تفاوت زیادی داشته باشد، تا وقتی که این اطلاعات به هم نزدیک و هم‌جهت نشده باشند، نباید از چنین اندیکاتوری استفاده شود.

شاخص نوسان

شاخص نوسان (Volatility Index) یا VIX که به عنوان شاخص ترس هم شناخته می‌شود، قیمت‌های آپشن را دنبال می‌کند و نوسانات ضمنی (implied volatility) را اندازه می‌گیرد.

به همین دلیل، شاخص نوسان نسبت به ابزارهایی که بیشتر روی سنتیمنت زمان حال یا گذشته تمرکز می‌کنند، ابزار کارآمدتری است.

سرمایه‌گذاران از قیمت‌های آپشن به عنوان راهی برای حفاظت از خود در برابر اصلاح قیمت استفاده می‌کنند که می‌توان آن را تقریباً شبیه یک نوع سیاست بیمه‌ای در نظر گرفت.

در این راستا، هر چه تلاطم یا نوسان ضمنی بالاتر باشد، ترس از پایان و تغییر روند فعلی بیشتر خواهد بود. در مقابل، نوسان ضمنی پایین به این معناست که سنتیمنت دارای ثبات است و روند فعلی ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: شاخص VIX؛ ابزاری برای سنجش وضعیت شاخص S&P500

نسبت پوت به کال

این نسبت، تعداد قراردادهای اختیار فروش یا put (که انتظار کاهش قیمت را دارند) را بر تعداد قراردادهای اختیار خرید یا call (که انتظار افزایش قیمت را دارند) تقسیم می‌کند.

وقتی این نسبت به کمتر از 1 سقوط می‌کند، به این معناست که قراردادهای اختیار خرید بیشتری گذاشته می‌شود و نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاران انتظار افزایش قیمت را دارند.

در مقابل وقتی این نسبت به بالای 1 می‌رسد، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیشتری فکر می‌کنند که بازار ممکن است دچار نزول یا سقوط شود.

تحلیل سنتیمنتال ارز دیجیتال

تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و احساسات فعالان این بازار و تاثیر آن روی قیمت دارایی‌ها را پیش‌بینی می‌کند.

در ادامه به بعضی معیارها و اندیکاتورها برای تحلیل سنتیمنتال کریپتو می‌پردازیم:

برای تشخیص سنتیمنت بازار، باید دیدگاه‌ها، ایده‌ها و عقاید شرکت‌کنندگان بازار را جمع‌آوری کنیم. باز هم تکرار می‌شود که تنها نباید بر تحلیل سنتیمنتال تکیه کرد.

باید پیش از نتیجه‌گیری، اطلاعاتی را که جمع‌آوری می‌کنید با دانش و تجربه فعلی خود ترکیب کنید تا عملکرد بهتری داشته باشید.

برای این که تصویری ابتدایی از این مسئله به دست آورید، به عنوان مثال می‌توانید به صفحات و کانال‌های مرتبط در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید تا با بررسی آن‌ها، متوجه شوید که جامعه کریپتو و سرمایه‌گذاران درباره آن پروژه خاص چه احساسی دارند.

همچنین می‌توانید در فروم‌ها، سرورهای دیسکورد یا گروه‌های تلگرام عضو شوید و به طور مستقیم با تیم پروژه و اعضای جامعه آن صحبت کنید.

اما مراقب باشید! در این گروه‌ها کلاهبرداران زیادی وجود دارند. بنابراین به افراد تصادفی اعتماد نکنید و حتماً پیش از پذیرش هر ریسکی، تحقیق و بررسی لازم را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: با 5 کلاهبرداری مهم کریپتویی در شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید!

ejcAZaTkMigFFJFJNvZbp7BzLGrQNqnzK3nL63b 7auKqfec04fZn6 TqHW1bJ8KWD7Y rXLvCMw8JX6qX4HE1mHZ23QDOM32h9w7cqydhE9gK0viCTzCkPc6ut87KyjubAlq8UErVaFHa0kwuun6gg
شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین منابع برای کسب اطلاعات درباره سنتیمنت بازار ارزهای دیجیتال است.

شبکه‌های اجتماعی تنها قدم اول هستند. برای به دست آوردن تصویری گسترده از سنتیمنت بازار، می‌توانید از روش‌های بسیاری استفاده کنید.

علاوه بر توجه به شبکه‌های اجتماعی (به‌خصوص توییتر که در میان علاقه‌مندان کریپتو محبوبیت بالایی دارد)، می‌توانید موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • به کمک ابزارها و نرم‌افزارهای جمع‌آوری اطلاعات، داده‌های مرتبط در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید.
  • از رسانه‌ها و سایت‌های مختلف استفاده کنید تا در زمینه آخرین اخبار صنعت ارزهای دیجیتال به‌روز باشید.
  • تراکنش‌های بزرگی که توسط نهنگ‌ها انجام می‌شود را دنبال کنید یا برای آن‌ها هشدار تنظیم کنید.

این حرکات به طور منظم توسط بعضی از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال دنبال می‌شود و گاهی اوقات ممکن است روی سنتیمنت بازار تاثیر داشته باشد.

ربات‌های رایگانی برای هشدار فعالیت‌های نهنگ‌های بازار (whale alert bots) وجود دارند که در تلگرام و توییتر می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نگاهی به ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها در بازار کریپتو

  • در سایت CoinMarketCap، اندیکاتورهای سنتیمنت و سیگنال‌های قیمتی را بررسی کنید. این شاخص‌ها طیفی از منابع مختلف را تحلیل کرده و سپس، خلاصه‌های ساده‌ای از سنتیمنت فعلی بازار ارائه می‌کنند.
  • با استفاده از ابزار Google Trends، سطح هیجان و جار و جنجالی (hype) که درباره یک ارز دیجیتال شکل گرفته است را بررسی کنید.

برای مثال اگر با حجم زیادی از جستجو برای عبارت «نحوه فروش ارز دیجیتال» یا «How to sell crypto» مواجه شدید، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده منفی بودن سنتیمنت بازار باشد.

اندیکاتورهای تحلیل سنتیمنتال در بازار کریپتو

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم، برای بازار کریپتو هم اندیکاتورها و ابزارهایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانیم از وضعیت سنتیمنت کلی این بازار مطلع شویم.

بیشتر اندیکاتورهای سنتیمنت بازار روی بیت‌کوین (BTC) تمرکز می‌کنند اما برای سنتیمنت اتریوم (ETH) هم شاخص‌هایی یافت می‌شود.

احتمالاً شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال بیت‌کوین (Fear & Greed Index)، شناخته‌شده‌ترین اندیکاتور سنتیمنت بازار کریپتو باشد.

این شاخص، ترس و طمع را در بازار بیت‌کوین روی یک بازه از صفر تا صد نشان می‌دهد.

شاخص ترس و طمع، این کار را با تحلیل پنج منبع مختلف اطلاعاتی، شامل نوسان، حجم بازار، شبکه‌های اجتماعی، تسلط بیت‌کوین (Dominance) و روندها انجام می‌دهد.

شاخص صعودی و نزولی یا گاوی و خرسی (Bull & Bear Index) که توسط Augmento ارائه شده است، اندیکاتور دیگری برای تحلیل سنتیمنتال است که روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز دارد.

این شاخص با یک نرم‌افزار هوش مصنوعی (AI) کار می‌کند که 93 سنتیمنت و موضوع را به کمک مکالمات توییتر، Reddit و Bitcointalk تحلیل می‌نماید.

در این شاخص، عدد صفر نشان‌دهنده وضعیت به‌شدت نزولی (bearish) و عدد یک، نمایانگر وضعیت بسیار صعودی (bullish) است.

سایر شاخص‌ها و اندیکاتورها برای تحلیل سنتیمنتال

به جز مواردی که گفته شد، شاخص‌ها و معیارهای دیگری هم وجود دارد که می‌توانند برای تحلیل سنتیمنت بازار سهام آمریکا، بورس ایران یا بازارهای مختلف به کار روند.

در این قسمت به چند مورد از این معیارها می‌پردازیم:

نسبت سنتیمنت بالا و پایین

یکی از آسان‌ترین راه‌های تشخیص این که احساسات فعالان بازار در جهت صعودی است یا نزولی، استفاده از اندیکاتور یا نسبت سنتیمنت بالا و پایین (high/low sentiment indicator) است.

در این روش تعداد سهامی که در حال رسیدن به سقف یک ساله خود هستند، با آن‌هایی که به سمت کف یک ساله خود حرکت می‌کنند مقایسه می‌شوند.

اگر میانگین حرکت بازار به سمت کف باشد، بازار در حال نزول است و اگر به سمت سقف‌ها باشد، جهت روند صعودی است.

تحلیل سنتیمنت بورس
با تعیین کف و سقف یک ساله سهام مختلف و تعیین جهت حرکت میانگین سهم‌های موجود در بازار، می‌توان روند و سنتیمنت کلی آن را تشخیص داد.

سهام بالا و پایین میانگین متحرک

میانگین‌های متحرک به ما کمک می‌کنند که تشخیص دهیم چه زمانی بازار می‌تواند سقف یا کف قبلی خود را بشکند.

درصد سهم‌هایی که بالاتر یا پایین‌تر از میانگین‌های متحرک اصلی (برای مثال میانگین متحرک 50، 100 و 200 روزه) هستند، نشان می‌دهد که بازار در حال رشد است یا افت را تجربه می‌کند.

از این معیار می‌توان به صورت دیگری هم استفاده کرد.

وقتی بیش از 70 درصد شاخص بورس بالای میانگین متحرک 200 روزه قرار می‌گیرد، احتمالاً نشانه مثبتی است اما همچنین این نکته را نشان می‌دهد که قسمت زیادی از حرکت صعودی تکمیل شده است.

در عوض اگر برای مثال ببینیم که تنها درصد کمی از شاخص بالای میانگین متحرک 50 روزه قرار گرفته است، این موضوع اغلب می‌تواند فرصت ورود به معاملات برای کسب سود از روند صعودی را برای ما فراهم کند.

سوالات متداول

تحلیل سنتیمنتال چیست؟

تحلیل سنتیمنتال یک روش برای تحلیل بازارهای مالی است که در آن، سنتیمنت یا احساسات شرکت‌کنندگان مختلف بازار در نظر شده و آینده آن پیش‌بینی می‌شود.

آیا استفاده از تحلیل سنتیمنتال به تنهایی کافی است؟

خیر؛ این روش تحلیل را باید با معیارهای دیگری مانند تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال ترکیب کرد.

مهم‌ترین شاخص‌ها و اندیکاتورهای تحلیل سنتیمنتال چیست؟

ابزار و اندیکاتورهای مختلفی برای انجام تحلیل سنتیمنت وجود دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شاخص تعهد معامله‌گران، سود باز فیوچرز، پوزیشن‌های معاملاتی بروکرها، شاخص نوسان، نسبت پوت به کال، شاخص ترس و طمع، شاخص صعودی و نزولی، نسبت سنتیمنت بالا و پایین و سهم‌های بالا و پایین میانگین متحرک اشاره کرد که در بازارهای فارکس، ارزهای دیجیتال و سهام به کار می‌روند.

جمع‌بندی

بررسی احساسات غالب بر بازار برای پیش‌بینی روندهای آن در آینده، در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از معامله‌گران و تحلیلگران قرار گرفته است.

افراد مختلفی، در کنار تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال از ابزار و اندیکاتورهای موجود برای تحلیل سنتیمنتال استفاده می‌کنند تا بتوانند دید گسترده‌تر و دقیق‌تری از وضعیت بازار به دست آورند و آینده آن را بهتر پیش‌بینی کنند.

با استفاده از شاخص‌هایی که در این مطلب معرفی شد و کسب تجربه در بازار، به‌مرور می‌توانید روش تحلیل سنتیمنتال را به جعبه ابزار تحلیل و معامله خود اضافه کنید و عملکرد خود را در بازار بهبود ببخشید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx