قرارداد آپشن بیت‌کوین و نکات مربوط به معاملات آن

قرارداد آپشن بیت کوین

قرارداد آپشن یکی از انواع معاملات مشتقه است که سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا با استفاده از اهرم، دارایی‌های دیجیتال خود را از پوشش ریسک (Hedge) برخوردار کنند.

معامله‌گران با استفاده از این روش، تعادل را در پرتفولیوی خود برقرار می‌کنند.

قراردادهای آپشن به عنوان گزینه‌ای محبوب بین معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال ظاهر شده و معامله‌گران حرفه‌ای بسیاری از این معاملات بهره می‌برند.

عناوین مطلب:

همچنین باید توجه داشت که پیدا کردن یک پلتفرم معاملاتی مناسب که قرارداد آپشن بیت‌کوین را به همراه نقدینگی کافی و سطح بالایی از امنیت ارائه دهد، برای هر فردی که در این بازار فعالیت دارد، امری ضروری است. 

در این مقاله، اصول لازم برای معامله قرارداد آپشن بیت‌کوین را گردآوری کردیم و این نکات را به نوعی بیان خواهیم کرد که اکثر سوالاتی که در ذهن یک معامله‌گر تازه‌کار وجود دارد، پاسخ داده شود.

نکات کلیدی

  • قراردادهای آپشن نوعی از معاملات مشتقه هستند که معامله‎‌گران حرفه‌ای برای پوشش ریسک از آن استفاده می‌کنند.
  • قراردادهای اختیار معامله نوعی از معاملات مشتقه مالی هستند که به معامله‌گر حق (دقت کنید که تعهدی برای خرید یا فروش وجود ندارد) خرید و فروش یک دارایی خاص، با مبلغی خاص و در زمانی خاص را می‌دهد.
  • تفاوت اصلی قرارداد اختیار خرید آمریکایی و اروپایی در زمان اعمال قرارداد است؛ قرارداد اروپایی فقط در تاریخ سررسید و قرارداد آمریکایی در لحظه قابل اعمال است.
  • قرارداد کال به معامله‌گر دارنده اختیار معامله کال این حق را می‌دهد که در زمان سررسید، دارایی پایه را با قیمت اعمال خریداری کند.
  • قرارداد پوت به معامله‌گر حق فروش دارایی پایه در زمان سررسید، با قیمت اعمال را می‌دهد.

سازوکار قرارداد آپشن بیت‌کوین

قراردادهای اختیار معامله نوعی از معاملات مشتقه مالی هستند که به معامله‌گر حق خرید و فروش یک دارایی خاص، با مبلغی خاص و در زمانی خاص را می‌دهد (دقت کنید که تعهدی برای خرید یا فروش وجود ندارد).

 وقتی درباره قرارداد آپشن بیت‌کوین صحبت می‌کنیم، دارایی پایه (Underlying asset) همان بیت‌کوین است.

معاملات آپشن در بازار ارزهای دیجیتال هنوز نوپا است و به بلوغ نرسیده؛ با این حال، بیت‌کوین و اتریوم را می‌توان در پلتفرم‌های معدودی به صورت آپشن معامله کرد.

قراردادهای اختیار معامله در ارزهای دیجیتال، بازار سهام و بازار کومودیتی‌ها از نظر فنی به یک صورت عمل می‌کند.

با این حال، معاملات آپشن بیت‌کوین به صورت کلی نقدشوندگی کمتری دارد. علت این امر هم واضح است: بازار ارزهای دیجیتال نسبت به بازار سهام جهانی و بازار طلا حجم کوچکتری دارد.

معاملات آپشن بیت‌کوین

آمریکایی یا اروپایی؟ مسئله این است!

وقتی صحبت از معاملات آپشن می‌شود، هر معامله‌گری باید بداند که قرارداد اختیار معامله‌ای که دارد از نوع اروپایی یا آمریکایی است. این دو نوع تفاوت بسیار زیادی در بطن خود دارند اما یادگیری این دو نوع اصلا سخت نیست.

در واقع تفاوت قرارداد اختیار معامله آمریکایی و اروپایی در نحوه اعمال قرارداد است.

قرارداد اروپایی فقط در تاریخ سررسید قابل اعمال است، در حالی که قرارداد آمریکایی را در هر تاریخی (البته قبل از اتمام تاریخ سررسید) می‌توان اعمال کرد.

تعریف اصطلاحات ITM، ATM، OTM

زمانی می‌رسد که شما معامله‌ای در جریان دارید و فردی از شما می‌پرسد که آیا معامله شما In-the-Money است یا نه؛ در ادامه این اصطلاحات را بررسی می‌کنیم:

  • اصطلاح in the money به زمانی گفته می‌شود که قیمت دارایی پایه بالاتر (یا پایینتر) از قیمت اعمال شما حرکت کند (بستگی به نوع معامله شما دارد که آیا خرید است یا فروش). در این سناریو معامله شما در سود است.
  • اصطلاح out of the money به زمانی گفته می‌شود که قیمت دارایی پایه نتوانسته بالاتر از قیمت اعمال برود. در این حالت موقعیت معاملاتی شما در ضرر است.
  • اصطلاح At the money به زمانی گفته می‌شود که قیمت اعمال در نزدیکی قیمت دارایی پایه باشد. در این حالت معامله‌گر در وضع سربه‌سر است.

تفاوت پوت (Put) و کال (Call)

هر فردی می‌تواند یک کال بخرد و یا حتی بفروشد؛ این قاعده برای معاملات پوت هم صادق است.

قرارداد کال به معامله‌گر به دارنده اختیار معامله Call این حق را می‌دهد که در زمان سررسید دارایی پایه را با قیمت اعمال خریداری کند و قرارداد Put به معامله‌گر حق فروش دارایی پایه در زمان سررسید، با قیمت اعمال را می‌دهد.

در واقع هر معامله‌گری با توجه با شرایط خودش از قرارداد آپشن بیت‌کوین استفاده می‌کند:

بعضی افراد نگاهی صعودی یا نزولی به بازار ارزهای دیجیتال دارند و به همین دلیل از قرارداد آپشن بیت‌کوین استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر برای محافظت یا هج کردن سبد خود از این معاملات استفاده می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: نسبت put/call چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت تسویه فیزیکی و تسویه نقدی

قرارداد آپشن بیت‌کوین می‌تواند به صورت نقدی یا فیزیکی تسویه شود. برای مثال فرض کنید شما معامله‌ای آپشن بر روی شکلات دارید؛ شما در تاریخ سررسید می‌توانید محموله شکلات خود را دریافت کنید.

از آن‌جایی که بیت‌کوین دارای محموله فیزیکی نیست، معامله‌گران تنها به صورت نقدی قادر به تسویه حساب هستند.

باید توجه داشت که اگر قرارداد اختیار معامله مبنی بر معاملات آتی بیت‌کوین است، می‌توانید برای تسویه قرارداد، قراردادهای آتی بیت‌کوین را دریافت کنید.

معاملات آپشن ریسک بیشتری نسبت به معاملات اسپات دارند!

قرارداد آپشن بیت‌کوین به صورت کلی دارای ریسک بیشتری نسبت به خرید و فروش بیت‌کوین در بازار اسپات است. برای درک بهتر بازار اسپات، مقاله منظور از بازار اسپات (Spot) و معاملات آن در کریپتو چیست؟ را بخوانید.

برای مثال اگر یک معامله حق اختیار کال را با قیمت اعمال 35000 دلار و تاریخ سررسید 3 ماه دیگر خریداری کنید و قیمت بیت‌کوین در تاریخ سررسید از 35000 دلار فراتر نرفته باشد، حق اختیار خرید (قیمتی که برای اختیار خرید پرداخت کرده‌اید) را به صورت کامل از دست خواهید داد.

بازار قرارداد آپشن بیت‌کوین از ثبات کمی برخوردار است!

معاملات آپشن بیت‌کوین را می‌توان در بازارهای سنتی مثل بورس کالای شیکاگو (CME) یا در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال انجام داد.

اما باید توجه داشت بازار معامله قرارداد آپشن بیت‌کوین هنوز به بلوغ کامل نرسیده است و همین مسئله باعث می‌شود که نقدینگی موجود در این بازار زیاد نباشد.

این امر می‌توان باعث بوجود آمدن اسلیپیج (مخصوصا در قراردادهایی با سررسید بلندمدت) شود.

معاملات آپشن صرافی OKX
نمایی از صفحه معاملات آپشن بیت‌کوین در صرافی OKX

آموزش ساخت حساب معاملات آپشن بیت‌کوین

باید توجه داشت که معامله قراردادهای آپشن بیت‌کوین به صورت کلی با معاملات اسپات بیت‌کوین تفاوت دارد و این تفاوت فقط در بخش ریسک نیست.

در واقع بخش عظیمی از متغیرها وجود دارد که یک معامله‌‌گر برای خرید یا فروش معاملات آپشن بیت‌کوین باید در نظر بگیرید.

قبل از هرگونه اقدامی باید در یک صرافی که از معاملات مشتقه ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند، ثبت‌نام کنید.

اگر بروکر شما خدماتی مثل قابلیت استفاده از CME را برای شما فراهم می‌کند، می‌توانید معاملات آپشن را در بورس اوراق بهادار شیکاگو معامله کنید.

برای اکثر معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال انتخاب یک صرافی ارزهای دیجیتال گزینه بهتری است.

برای اشاره به صرافی‌هایی که از معاملات آپشن ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، می‌توان صرافی‌های ‌Bit.com، بای بیت، بایننس، ‌Derbit و OKX را نام برد. اما باید توجه داشت که صرافی‌های نام برده شده، در حال حاضر برای ایرانیان به دلیل تحریم‌ها قابل دسترسی نیستند.

با این حال توصیه می‌کنیم دوستانی که به این صرافی‌ها دسترسی دارند یا به هر دلیلی می‌توانند معاملات آپشن بیت‌کوین را انجام دهند، برای نحوه انجام این معاملات، ادامه مقاله را از دست ندهند:

قدم اول

یک صرافی ارز دیجیتال پیدا کنید که معاملات آپشن بیت‌کوین را ارائه می‌دهد و اطمینان حال کنید که در یک صرافی معتبر افتتاح حساب می‌کنید.

قدم دوم

احراز هویت خود را تکمیل کنید (دقت داشته باشید که این اصطلاح را با عنوان KYC در صرافی‌ها مشاهده می‌کنید).

در مرحله بعد باید حساب خود را با استفاده از دلار آمریکا، تتر و یا دیگر ارزهای فیات شارژ کنید.

 بسته به سطح راستی آزمایی (Verification level) ممکن است قبل از هرگونه دسترسی به معاملات آپشن به تاییدیه بیشتر از سوی صرافی یا کارگزاری خود داشته باشید.

این فرآیند معمولا شامل پر کردن یک پرسشنامه است که در آن نحوه عملکرد معاملات آپشن و همچنین ریسک‌های موجود در آن را درک می‌کنید.

قدم سوم

در حالت ایده‌آل، صرافی‌ای که در آن ثبت‌نام کرده‌اید، یک حساب معاملاتی آزمایشی ارائه می‌دهد که در آن می‌توانید معاملات آپشن بیت‌کوین را بدون به خطر انداختن سرمایه واقعی شروع کنید.

به این صورت، می توانید با نحوه کارکرد متغیرهای یونانی و نحوه تاثیر آن بر معاملات آپشن آشنا شوید.

اگر در مورد متغیرهای یونانی در معاملات آپشن چیزی نمی‌دانید، اصلا جای نگرانی وجود ندارد. زیرا در ادامه به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

قدم چهارم

درباره متغیرهایی که قیمت بیت‌کوین را تغییر می‌دهد مطالعه کنید؛ این کار باعث می‌شود استراتژی معاملاتی خود را بهینه کنید و در عین حال ریسک پروفایل بهتری داشته باشید.

به یاد داشته باشید که هرچه بیشتر در مورد متغیرهای بیت‌کوین و معاملات آپشن بدانید، احتمال سودآوری شما بیشتر خواهد شد.

قدم پنجم

هر زمانی که حس کردید نحوه کارکرد معاملات آپشن بیت‌کوین را درک کرده‌اید و آمادگی لازم را دارید، اولین معامله خود را بر روی قرارداد آپشن بیت‌کوین انجام دهید.

یونانی‌ها و تاثیر آن بر قرارداد آپشن بیت‌کوین

در واقع 4 متغیر در بازار آپشن وجود دارد که به متغیرهای یونانی معروف‌اند؛ علت این نام‌گذاری آن است که تمامی این اسامی از حروف یونانی گرفته شده‌اند:

  1. دلتا (Delta)

دلتا معیاری برای تغییر قیمت در قرارداد آپشن بیت‌کوین و تمامی معاملات آپشن است که ناشی از تغییر قیمت در دارایی پایه است. 

مقدار دلتا برای معاملات پوت بین منفی صد تا صفر و برای معاملات کال بین صفر تا صد است.

معاملات پوت دلتای منفی ایجاد می‌کنند و دلیل آن، رابطه منفی این قراردادها با قیمت دارایی پایه است؛ زمانی که قیمت دارایی پایه افزایش می‌یابد، قیمت پریمیوم کاهش خواهد یافت و بالعکس.

  1. گاما (Gama)

گاما معیاری برای اندازه‌گیری تغییرات دلتا در طول زمان است. در واقع مقادیر دلتا به صورت مداوم تغییر می‌کند؛ البته جای تعجب هم ندارد زیرا قیمت دارایی پایه هر لحظه در نوسان است.

گاما برای اندازه‌گیری نرخ تغییر دلتا در طول زمان استفاده می‌شود و به معامله‌گران تصوراتی درباره آن چیزی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، ارائه می‌دهد.

  1. تتا (Theta)

تتا میزان کاهش زمانی در ارزش یک قرارداد آپشن بیت‌کوین یا قیمت پریمیوم آن را اندازه‌گیری می‌کند.

در واقع کاهش زمانی به معنای فرسایش ارزش و قیمت یک قرارداد آپشن بیت‌کوین است؛ با گذشت زمان احتمال سودآور یا In the Money بودن یک قرارداد آپشن کاهش پیدا می‌کند.

کاهش زمان به معنای نزدیک شدن قرارداد به تاریخ سررسید هم هست که به معنای وجود زمان کمتر برای کسب سود از معامله است.

  1. وگا (Vega)

وگا ریسک تغییرات در نوسانات ضمنی یا نوسانات مورد انتظار آینده را برای قیمت دارایی محاسبه می‌کند.

این در حالی است که دلتا تغییرات واقعی قیمت را اندازه‌گیری می‌کند و وگا صرفا بر تغییرات انتظارات نسبت به نوسانات آینده متمرکز است.

معاملات آپشن صرافی Derbit
صفحه مربوط به قرارداد آپشن بیت‌کوین در صرافی Derbit

نکات مهم برای انجام معاملات آپشن بیت‌کوین

در ادامه به ذکر تمامی نکاتی که برای کسب سود از قراردادهای آپشن بیت‌کوین نیاز دارید می‌پردازیم:

امنیت

یک صرافی معتبر ارز دیجیتال را انتخاب کنید که خدماتی در زمینه معاملات مشتقه ارائه دهد و دارای سطح بالایی از امنیت باشد.

اگر سابقه‌ای مبنی بر هک این صرافی وجود نداشته باشد بهتر است.

کارمزد

کارمزدهای معاملاتی می‌تواند بر سودآوری معاملات شما تأثیر بگذارد، به خصوص زمانی که تعداد زیادی معامله انجام دهید.

از این رو، مهم است که یک پلتفرم معاملاتی مشتقات ارز دیجیتال را انتخاب کنید که کارمزدهای پایین را با  فناوری معاملات قوی و خدمات مشتری با رتبه بالا به شما ارائه دهد.

وجود قراردادهای آپشن برای سایر ارزهای دیجیتال (الزامی نیست)

اگر به دنبال معامله کردن بر روی ارزهای دیجیتال زیادی هستید، بدیهی است که باید یک صرافی را انتخاب کنید که ارزهای دیجیتال زیادی را برای معاملات آپشن به کاربران خود ارائه می‌دهد.

حداقل مبلغ موردنیاز برای معاملات آپشن

به یاد داشته باشید که برای معامله قرارداد آپشن بیت‌کوین باید قرارداد اختیار را خریداری کنید و اگر این قرارداد به صورت بیت‌کوین باشد، معمولا کمتر از 0.01 بیت‌کوین نیست.

ابزار تحقیق

اگر قصد خرید و قرارداد آپشن بیت‌کوین را دارید، باید از پلتفرمی استفاده کنید که تمام ابزارهایی را که برای موفقیت خود نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد.

در حالت ایده‌آل، پلتفرم معاملاتی باید از طیف وسیعی از نمودارها و ماشین‌حساب‌های معاملات آپشن استفاده کند و تمام جنبه‌های هر قرارداد را به شیوه‌ای واضح و قابل فهم توضیح دهد و همگی در دسترس باشند.

ذخیره‌سازی و نگهداری

در انتخاب صرافی دقت کنید که آن صرافی اکثر و یا تمام دارایی مشتریان خود را در کیف پول‌های سرد نگه‌داری کند. این حرکت شانس شما را به میزان زیادی در مقابل از دست دادن دارایی خود به دلیل هک را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این موضوع، اگر صرافی شما دارای مراحل امنیتی بیشتر مانند «وایت لیست» برای آدرس برداشت باشد بهتر است.

وایت لیست یک ویژگی امنیتی محبوب در کیف پول صرافی‌ها است که فقط به آدرس‌های «وایت لیست» که توسط کاربر از قبل تعیین شده است، امکان برداشت ارزهای دیجیتال را می‌دهد.

پشتیبانی مناسب

در حالت ایده‌آل شما باید یک صرافی را انتخاب کنید که دارای پشتیبانی پاسخگو و باکیفیت باشد.

به هر حال ممکن است دارایی شما در خطر باشد و اگر مشکلی برای شما وجود داشته باشد، وظیفه پشتیبان صرافی این است که شما را در حل این مسئله کمک کند.

سوالات متداول

قرارداد اختیار معامله یا معامله آپشن بیت‌کوین چیست؟

قراردادهای اختیار معامله نوعی از معاملات مشتقه مالی هستند که به معامله‌گر حق خرید و فروش یک دارایی خاص، با مبلغی خاص و در زمانی خاص را می‌دهد (دقت کنید که تعهدی برای خرید یا فروش وجود ندارد). وقتی درباره قرارداد آپشن بیت‌کوین صحبت می‌کنیم، دارایی پایه (Underlying asset) همان بیت‌کوین است.

تفاوت قرارداد آپشن آمریکایی و اروپایی چیست؟

تفاوت اصلی قرارداد اختیار خرید آمریکایی و اروپایی در زمان اعمال قرارداد است؛ قرارداد اروپایی فقط در تاریخ سررسید و قرارداد آمریکایی در لحظه قابل اعمال است.

قرارداد آپشن بیت‌کوین در کدام صرافی‌ها قابل معامله است؟

صرافی‌های مثل بایننس، بای بیت، Derbit و OKX برای استفاده از قرارداد آپشن بیت‌کوین در دسترس است.

آیا می‌توان پرتفوی خود را  با استفاده از قرارداد آپشن بیت‌کوین هج (پوشش ریسک) کرد؟

بله، قرارداد آپشن بیت‌کوین نوعی از معاملات است که برای پوشش ریسک دارایی‌های دیجیتال عالی است. برای مثال شما پورتفویی متشکل از چند ارز دیجیتال دارید پس برای پوشش ریسک یک قرارداد آپشن پوت بر روی بیت‌کوین می‌خرید. با این کار زمانی که بازار ارز دیجیتال نزول کند، قرارداد آپشن بیت‌کوین شما بخش قابل‌توجهی از ضررهای شما را پوشش خواهد داد.

کلام آخر

در این مقاله از بورسینس سعی کردیم که به تمامی سوالاتی که ممکن است برای یک فرد تازه‌کار در رابطه با قرارداد آپشن بیت‌کوین پیش بیاید پاسخ دهیم؛ امیدوار از این مقاله لذت برده باشید و برای شما مثمر ثمر واقع شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx