مشاور روبو (Robo-Advisor) چیست؟ + معرفی بهترین‌ها

مشاور روبو

دنیای دیجیتال توسعه چشمگیری در سال‌های اخیر داشته و در تمام زمینه‌ها در تلاش برای کمک به انسان‌ها و راحت‌تر کردن فرایندها بوده است.

استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال جزئی جدانشدنی از زندگی ما شده است و هر روز بر تعداد این پلتفرم‌ها افزوده می‌شود.

مشاور روبو یکی از همین پلتفرم‌های دیجیتال است که می‌تواند در مسیر سرمایه‌گذاری کمک‌های فراوانی به فرد کند.

عناوین مطلب:

در این مقاله از بورسینس به معرفی مشاور روبو (Robo-Advisor) می‌پردازیم و مزایای استفاده از این پلتفرم را شرح می‌دهیم.

نکات کلیدی

  • مشاور روبو پلتفرمی دیجیتال است که با حداقل نظارت انسانی، خدمات سرمایه‌گذاری خودکار و الگوریتمی را ارائه می‌دهد.
  • روبو ادوایزرها اغلب ارزان هستند و برای بازگشایی حساب، نیاز به موجودی پایینی دارند، بنابراین تمام سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن کمک بگیرند.
  • مشاوران روبو به دلیل عدم درک کافی و باریک‌بینی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

Robo-Advisor چیست؟

مشاور روبو پلتفرمی دیجیتال است که بدون نظارت انسانی، قادر به برنامه‌ریزی مالی ارائه خدمات سرمایه‌گذاری خودکار و الگوریتم محور است.

اولین مشاور روبو، Betterment در سال 2008 راه‌اندازی شد و سعی داشت به مدیریت، خرید و نگه‌داری سرمایه افراد از طریق یک رابط آنلاین ساده کمک کند.

فناوری پشت Betterment چیز جدیدی نبود، زیرا از اوایل دهه 2000  نرم‌افزارهای تخصیص خودکار پورتفولیو مورداستفاده قرار می‌گرفتند. با رونمایی از Betterment و راه‌اندازی آن، مشتریان مجبور بودند برای بهره‌مندی از این نوآوری یک مشاور مالی استخدام کنند.

امروزه بیشتر روبو ادوایزرها از استراتژی‌های ایندکس غیرفعال استفاده می‌کنند که با استفاده از برخی نظریه‌های پرتفولیو مدرن بهینه شده‌اند.

برخی از مشاوران روبو می‌توانند پورتفولیوهای بهینه‌سازی شده‌‌ای را برای سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی (SRI)، سرمایه‌گذاری حلال یا استراتژی‌های تاکتیکی ارائه دهند.

افزون بر ارائه پورتفولیو، مشاور روبو قادر به انجام وظایف بسیار پیچیده‌تری مانند برآورد زیان مالیاتی، انتخاب سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بازنشستگی نیز هست.

روبو ادوایزر رشد قابل‌توجهی را از زمان راه‌اندازی تا کنون تجربه کرده است، به‌طوری‌که طبق گفته Investopedia رقم دارایی‌های سرمایه‌گذاران که توسط مشاوران روبو مدیریت می‌شوند در سال 2022 به 1.64 تریلیون دلار رسید.

پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2027 به حدود 3.19 تریلیون دلار در سراسر جهان برسد.

روبو ادوایزر با نام‌های دیگری مانند مشاور سرمایه‌گذاری خودکار (Automated investment advisor)، مدیریت سرمایه‌گذاری خودکار  (Automated investment management) و پلتفرم مشاوره دیجیتال (digital advice platforms) نیز شناخته می‌شود.

صرف‌نظر از نام، همه آن‌ها به برنامه‌های فناوری مالی (fintech) برای مدیریت سرمایه‌گذاری اشاره دارند.

تا دسامبر 2022، بزرگ‌ترین مشاور روبو از نظر دارایی‌های تحت مدیریت، Vanguard Digital Advisor با 140,7 میلیارد دلار بود.

نحوه کار مشاور روبو

یک روبو ادوایزر معمولی از طریق یک پرسش‌نامه آنلاین (مانند فرم ریسک پذیری) سؤالاتی در مورد وضعیت مالی و اهداف آینده شما از سرمایه‌گذاری می‌پرسد.

سپس از داده‌های به‌دست‌آمده برای ارائه مشاوره و برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری خودکار که متناسب با شرایط شما باشد، استفاده می‌کند.

اما ارائه طرح اولیه سرمایه‌گذاری تنها کاری نیست که مشاور روبو برای شما انجام می‌دهد، بلکه در طول مسیر سرمایه‌گذاری نیز روبو ادوایزر در کنار شماست.

موارد زیر از جمله کارهایی است که مشاور روبو برای شما انجام می‌دهد:

متعادل‌سازی پرتفولیو

اکثر مشاوران روبو از تئوری مدرن پورتفولیو برای ایجاد پورتفولیو‌های ایندکس شده برای کاربران خود استفاده می‌کنند.

کار به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه پس از ایجاد پورتفولیو، مشاور روبو به نظارت بر آن‌ها ادامه می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که هر طبقه از دارایی حتی پس از حرکت بازار، وزن بهینه خود را حفظ می‌کند.

روبو ادوایزرها با استفاده از ابزارهایی که در دسترس دارند این تعادل را حفظ می‌کنند. درباره مفهوم اسمارت ریبالانس (Smart Rebalance) در سرمایه گذاری بیشتر بخوانید.

متعادل‌سازی مجدد پرتفولیو

به هر طبقه دارایی یا اوراق بهادار فردی، وزن و دامنه تولرانس مشخصی داده می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، یک استراتژی تخصیص ممکن است شامل الزام به نگهداری 30 درصد در سهام، 30 درصد در مسکن و 40 درصد در بازار اوراق‌قرضه دولتی با حاشیه انحراف +5/-5 درصد برای هر طبقه دارایی باشد.

حال متعادل‌کردن مجدد پرتفولیو با استفاده از ابزارها به این معنی است که باتوجه‌به حاشیه انحراف تعیین شده، بازارهای سهام و مسکن می‌توانند بین 25 تا 35 درصد در نوسان باشند.

اوراق‌قرضه دولتی نیز می‌توانند بین 35 تا 45 درصد نوسان کنند‌.

هنگامی که وزن هر سبد از محدوده یا باند مجاز خارج شود، کل پورتفولیو مجدد متعادل‌سازی می‌شود تا ترکیب سبد اولیه حفظ شود.

در گذشته، متعادل‌کردن مجدد با مخالفت مواجه می‌شد، زیرا فرایندی زمان‌بر بود و سرمایه‌گذار متحمل کارمزد تراکنش نیز می‌شد. امروزه مشاور روبو این کار را به طور خودکار و بدون هزینه انجام می‌دهد.

برآورد خسارت مالیاتی

برآورد خسارت مالیاتی یک استراتژی است که شامل فروش اوراق بهادار با زیان برای جبران بدهی مالیاتی بر عایدی سرمایه در اوراق بهادار مشابه است.

این استراتژی عموماً برای محدودکردن سود سرمایه کوتاه‌مدت مورداستفاده قرار می‌گیرد. مشاور روبو این کار را با حفظ دو یا چند صندوق قابل معامله در بورس برای هر طبقه دارایی انجام می‌دهد.

به‌این‌ترتیب اگر یک شاخص مشخص ارزش خود را از دست بدهد، مشاور روبو به طور خودکار آن را می‌فروشد تا جلوی ازدست‌دادن سرمایه را بگیرد. هم‌زمان با فروش یک شاخص، روبو ادوایزر شاخص دیگری را خریداری می‌کند.

مزایای مشاور روبو

ظهور مشاور روبو برخی از موانع سنتی بین دنیای خدمات مالی و سرمایه‌گذاران عادی را از بین برده است.

به لطف این پلتفرم آنلاین کاربردی، برنامه‌ریزی مالی صحیح اکنون برای همه قابل‌دسترسی است و تنها به عده‌ی خاصی محدود نمی‌شود.

در ادامه با برخی از مزایای مشاور روبو آشنا خواهید شد:

  • مشاوران روبو جایگزین‌های کم‌هزینه‌ای برای مشاوران سنتی هستند. با حذف نیروی انسانی، پلتفرم‌های آنلاینی مانند مشاور روبو می‌توانند همان خدمات را با قیمتی کمتر ارائه دهند.
  • مشاور روبو کمتر از 0.5% را به‌عنوان هزینه‌های ثابت سالانه دریافت می‌کنند. این رقم بسیار کمتر از 1 تا 2 درصدی است که یک فرد برنامه‌ریز مالی از شما دریافت می‌کند.
  • مشاور روبو تا زمانی که به اینترنت متصل باشید، هفت روز هفته و به طور شبانه‌روزی در دسترس است.
  • اگر از مشاور روبو برای شروع سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید، به طور قابل‌توجهی به سرمایه کمتری نیاز خواهید داشت. حداقل سرمایه برای آغاز سرمایه‌گذاری با روبو ادوایزر مبلغی بین 3000 تا 5000 دلار است‌.

Betterment که یکی از محبوب‌ترین روبو ادوایزرها است، هیچ مبلغی را به‌عنوان حداقل سرمایه موردنیاز تعیین نکرده است و سرمایه‌گذار می‌تواند با هر مبلغی، سرمایه‌گذاری خود را آغاز کند.

این در حالی است که مشاوران مالی ترجیح می‌دهند سرمایه‌گذارانی را بپذیرند که بیش از 100000 دلار سرمایه دارند.

  • مشاور روبو بسیار کارآمد است. قبل از وجود روبو ادوایزرها، پیش از انجام معامله باید با یک مشاور مالی تماس می‌گرفتید یا ملاقات حضوری ترتیب می‌دادید سپس نیازها و اهداف مالی خود را شرح می‌دادید و منتظر می‌ماندید تا آن‌ها معاملات شما را تنظیم و اجرا می‌کردند. اکنون با وجود مشاور روبو قادر به انجام تمام این کارها با چند کلیک ساده در خانه خود هستید.
  • اگرچه استفاده از روبو ادوایزر ممکن است گزینه‌های پیش روی شما برای سرمایه‌گذاری را محدود کند، اما این امر می‌تواند سودمند واقع شود، زیرا تلاش برای شکست بازار و کسب بازدهی بیش از بازده متعارف نتایج خوبی به دنبال ندارد.

محدودیت‌های مشاور روبو

حال که به مزایای روبو ادوایزر پرداختیم، وقت آن است که به محدودیت‌های این مشاور دیجیتال نیز اشاره کنیم:

  • بسیاری از افراد معتقدند که مشاوران روبو نمی‌توانند در بلندمدت به‌عنوان یک راه‌حل کارآمد دوام بیاورند و برای مدیریت سرمایه‌گذاری همواره سودمند عمل کنند.
  • روبو ادوایزرها باتوجه‌به توانایی‌های تکنولوژیکی کنونی، به دلیل عدم درک لازم و باریک‌بینی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. اگرچه تکنولوژی پیشرفت‌های شگرفی کرده است، اما هنوز هوش مصنوعی و ابزارهای دیجیتال به اندازه انسان دقت و قدرت درک ندارند و همین امر ممکن است افراد را با نتایج سطحی مواجه کند.
  • مشاور روبو تنها برای حساب‌های کاربری کوچک و تجربه سرمایه‌گذاری محدود، گزینه‌‌ی مناسبی محسوب می‌شود، اما اگر به خدماتی مانند برنامه‌ریزی املاک، مدیریت پیچیده مالیاتی، مدیریت صندوق امانت نیاز دارید، ممکن است مشاور روبو نیاز شما را به طور کامل برطرف نکند.
  • سرویس‌های خودکار مانند مشاور روبو برای مقابله با بحران‌های ناگهانی یا موقعیت‌های غیرمنتظره، تجهیز نشده‌اند و همین امر سبب می‌شود در مواقع اضطراری نتوانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند.
  • طبق مطالعه‌ای که توسط Investopedia و انجمن برنامه‌ریزی مالی انجام شد، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند از مشاوران مالی و ابزارهای دیجیتال به طور هم‌زمان استفاده کنند‌، به‌خصوص در مواقعی که اوضاع دشوار می‌شود.

بر اساس این گزارش، 40 درصد از افراد در هنگام نوسانات شدید بازار، تنها استفاده از یک پلتفرم سرمایه‌گذاری خودکار مانند روبو ادوایزر را ترجیح نمی‌دهند‌.

  • مشاور روبو با این فرض عمل می‌کند که شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، اهداف مشخص، درک واضحی از شرایط مالی و مفاهیم سرمایه‌گذاری دارید و از نتایج بالقوه سرمایه‌گذاری‌تان باخبر هستید، درحالی‌که این موضوع برای بسیاری از سرمایه‌گذاران صادق نیست.

در جدول زیر می‌توانید جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از روبو ادوایزر را مشاهده کنید:

نکات مثبت
نکات منفی
دسترسی آسان
سرمایه اولیه کمتر
عدم نیاز به تجربه تخصصی سرمایه‌گذاری
ارائه خدمات کارآمد و متنوع
فاقد تعامل انسانی
فرصت‌های سرمایه‌گذاری محدودتر
استانداردهای تکنولوژی ناهماهنگ
مزایا و معایب مشاور روبو

استفاده از مشاور روبو

باز کردن یک حساب روبو ادوایزر معمولاً مستلزم تکمیل یک پرسش‌نامه کوتاه است که در آن باید اطلاعاتی راجع به وضعیت مالی، افق زمانی سرمایه گذاری و اهداف سرمایه‌گذاری شخصیتان ارائه بدهید.

در بسیاری از موارد، به‌منظور تأمین مالی سریع و آسان، شما امکان متصل‌کردن حساب بانکی خود به حساب مشاور روبو را دارید.

البته لازم است بدانید از مشاور روبو خارجی نمی‌توانید برای سرمایه‌گذاری در بورس ایران کمک بگیرید، زیرا قوانین و سازوکار بورس ایران با بورس جهانی تفاوت دارد.

به‌عنوان‌مثال در بورس ایران با پدیده‌ای به نام دامنه نوسان مواجه هستیم حال اینکه این مورد در بورس جهانی وجود ندارد. افزون بر آن بورس ایران تعامل چندانی با بازارهای خارجی ندارد.

تمامی تفاوت‌های میان بورس ایران و بورس جهانی سبب شده نسخه خارجی مشاور روبو برای ما سرمایه‌گذاران داخل ایران کاربردی نباشد.

مشاور روبو برای چه کسانی مناسب است؟

مشاور روبو مانند هر ابزار دیگری دارای ویژگی‌های مثبت و منفی است که باعث می‌شود استفاده از آن برای برخی افراد سودمندتر باشد.

در ادامه به افرادی اشاره می‌کنیم که روبو ادوایزر برای آن‌ها مناسب‌تر است:

افرادی که سرمایه کمی در اختیار دارند

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، کمک‌گرفتن از افرادی که مشاوره مالی می‌دهند نیازمند سرمایه زیادی است و همین امر سبب می‌شود هرکسی نتواند سرمایه‌گذاری خود را آغاز کند.

ازاین‌رو افرادی که برای شروع، سرمایه کمی دارند می‌توانند به‌راحتی از مشاور روبو استفاده کنند و از خدمات این ابزار دیجیتال بهره‌مند شوند.

افراد تازه‌‌وارد

ممکن است به‌تازگی به فکر سرمایه‌گذاری افتاده باشید و اطلاعات چندانی نیز نداشته باشید. باید بگوییم در این موقعیت بهترین راه استفاده از روبو ادوایزر است، زیرا برای استفاده از آن لازم نیست اطلاعات دقیق و کاملی داشته باشید.

افراد پرمشغله

اگر مشغله‌های زیادی دارید و هم‌زمان به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند هستید، مشاور روبو برای شما بسیار مناسب است.

صرف زمان برای یادگیری نحوه مدیریت سرمایه و انتخاب بهترین شاخص برای سرمایه‌گذاری باتوجه‌به اهداف مالی و بودجه، کار بسیار دشوار و وقت‌گیری است.

مشاور روبو این کار را به‌جای شما انجام می‌دهد و می‌توانید وقت خود را صرف انجام کارهای دیگر خود کنید.  

آشنایی با تکنولوژی و اینترنت لازمه کارکردن با مشاور روبو است و انتظار می‌رود افراد جوان‌تر که بیشتر با تکنولوژی عجین هستند و راحت‌تر حاضر می‌شوند اطلاعات شخصی خود را در اختیار این‌گونه ابزارهای دیجیتال بگذارند، بیشتر از مشاور روبو استفاده کنند.

اما جالب است بدانید طبق تحقیقات اخیر Hearts and Wallets حدود نیمی از سرمایه‌گذاران مسن بین 53 تا 64 سال و یک‌سوم بازنشستگان از ابزارهای دیجیتال برای مدیریت امور مالی خود استفاده می‌کنند.

بنابراین محدودیتی در استفاده از مشاور روبو وجود ندارد، مگر اینکه نیازهای شما فراتر از خدمات ارائه شده توسط روبو ادوایزرها باشد.

آیا مشاوران روبو مشمول مقررات و قوانین خاصی هستند؟

ممکن است تصور کنید؛ چون روبو ادوایزرها، انسان‌های واقعی نیستند پس مقررات و قوانین خاصی در مورد آن‌ها وجود ندارد. باید بگوییم سخت در اشتباه هستید، زیرا مشاوران روبو وضعیت حقوقی مشابه مشاوران انسانی دارند.

بر همین اساس، روبو ادوایزرها باید در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت شوند و درست مانند کارگزاران سنتی، مشمول قوانین و مقررات اوراق بهادار هستند.

اکثر مشاوران روبو اعضای سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) هستند و شما می‌توانید به همان روشی که قبلاً برای یافتن مشاور مالی اقدام می‌کردید، درباره مشاوران روبو تحقیق کنید.

البته لازم است بدانید دارایی‌هایی که توسط مشاور روبو مدیریت می‌شوند توسط شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند، زیرا این دارایی‌ها سپرده بانکی نیستند و صرفاً اوراق بهاداری هستند که برای اهداف سرمایه‌گذاری نگهداری می‌شوند.

بااین‌وجود این امر به این معنی نیست که از دارایی مشتریان محافظت نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال، Wealthfront که یک مشاور روبو برجسته در ایالات متحده است، توسط شرکت حفاظت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار بیمه شده است‌.

بنابراین بهتر است هنگام تحقیق راجع به مشاور روبو مناسب، نوع بیمه‌ای را که هر یک از آن‌ها برای محافظت از دارایی شما در نظر گرفته‌اند نیز بررسی کنید.

منبع درآمد مشاور روبو چیست؟

اصلی‌ترین راه کسب درآمد مشاور روبو دریافت هزینه مشاوره بر اساس دارایی تحت مدیریت است‌.

درحالی‌که مشاوران مالی سنتی معمولاً 1% یا بیشتر از دارایی تحت مالکیت را به‌عنوان هزینه از شما دریافت می‌کنند، اکثر مشاوران روبو تنها 0.25% در سال دریافت می‌کنند.

افزون بر این، مشاوران روبو وجوهی را که حاصل سپرده‌ها و سود سهام است را در بلوک سفارشات بزرگ که تنها یک یا دو بار در روز انجام می‌شوند، دسته‌بندی می‌کنند.

این کار سبب می‌شود درآمد زیادی نصیب مشاور روبو شود درحالی‌که معاملات کمتری صورت‌گرفته است.

در نهایت، روبو ادوایزر می‌تواند با بازاریابی محصولات و خدمات مالی هدف‌مند برای مشتریان خود، مانند وام مسکن، کارت‌های اعتباری یا بیمه‌نامه‌ها درآمد کسب کند که این کار از طریق مشارکت‌های استراتژیک انجام می‌گیرد.

معرفی بهترین مشاورهای روبو

صدها مشاور روبو در سراسر جهان وجود دارد و هر سال نیز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. همه آن‌ها خدماتی متشکل از مدیریت سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی بازنشستگی و مشاوره مالی را ارائه می‌دهند.

در لیست زیر می‌توانید بهترین مشاور روبو در هر زمینه را مشاهده کنید:

  • بهترین از تمام جهات: Wealthfront
  • بهترین برای مبتدی‌ها: Betterment
  • بهترین برای افراد با سرمایه‌ کم: M1 Finance
  • بهترین برای موبایل: E*TRADE Core Portfolios
  • بهترین برای هدف‌گذاری مالی: Wealthfront
  • بهترین برای ساخت پورتفولیو:Interactive Advisors
  • بهترین برای مدیریت پورتفولیو: Personal Capital
  • بهترین برای مدیریت پول نقد: Betterment
  • بهترین برای آموزش: Merrill Guided Investing

در ادامه به شرح برخی از این مشاور روبوها خواهیم پرداخت:

Wealthfront

لقب بهترین مشاور روبو به این پلتفرم تعلق می‌گیرد.

Wealthfront که در سال 2008 راه‌اندازی شد با ارائه مجموعه‌ای جامع از ابزارها و محصولات مدیریت سرمایه‌گذاری، گزینه‌های گسترده تعیین هدف و ابزارهای برنامه‌ریزی مالی دیجیتال رایگان بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

یکی از تأثیرگذارترین ویژگی‌های این مشاور روبو، ابزار جمع‌آوری حساب است که با استفاده از این ویژگی می‌توانید تصویر مالی خود را یک‌جا ببینید و از ابزارهای قدرتمند برنامه‌ریزی مالی، تعیین هدف و ردیابی پیشرفت استفاده کنید.

Betterment

بهترین مشاور روبو برای مبتدی‌ها و مدیریت پول نقد، Betterment است.

این روبو ادوایزر که در سال 2008 فعالیت خود را آغاز کرده، رابط کاربری مناسبی دارد و با دارابودن منابع آموزشی عملی و راهنمایی بصری بهترین گزینه برای تازه‌واردها محسوب می‌شود.

علاوه‌برآن، برای مدیریت نقدی هم مناسب است، زیرا امکان دسترسی و جابه‌جایی پول به روشی یکپارچه را به کاربران می‌دهد.

این مشاور روبو می‌تواند اهداف و افق‌های زمانی زیادی را با حساب‌های مختلف پشتیبانی کند که هر کدام استراتژی سرمایه‌گذاری خاص خود را دارند. به این صورت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همواره در مسیر درست باقی خواهید ماند.

اگرچه Betterment در ابتدا با رویکرد دیجیتال ساخته شده است، اما با پرداخت هزینه اضافی می‌توانید از مشاوران انسانی این پلتفرم نیز راهنمایی دریافت کنید.

Personal Capital

Personal Capital به دلیل استراتژی‌های بهینه‌سازی مالیاتی برجسته و رویکرد منحصر به فردش برای تنوع‌بخشی سبد سرمایه گذاری یکی از بهترین مشاوران روبو برای مدیریت پورتفولیو به حساب می‌آید.

این مشاور روبو برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال تعادل بین تجربه دیجیتالی و مدل سنتی مشاور مالی هستند، بسیار مناسب است، زیرا امکان دسترسی به مشاوران مالی سنتی نیز وجود دارد.

دسترسی به این مشاوران از جنبه‌های کلیدی این پلتفرم است که می‌توانند راهنمایی‌های کل‌نگر را در طیف موضوعات مختلف برنامه‌ریزی مالی و سفارشی‌سازی سبد ارائه دهند.

Personal Capital پرتفوی شما را با گنجاندن انواع اوراق بهادار مانند سهام، اوراق‌قرضه، سرمایه‌گذاری‌های جایگزین، پول نقد و ETF طراحی می‌کند.

M1 Finance

افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری حرفه‌ای‌تر هستند یا افرادی که سرمایه‌ اندکی برای شروع فعالیت در اختیار دارند، M1 Finance برای آن‌ها بهترین گزینه است.

M1 Finance در سال 2015 وارد فضای روبو ادوایزر شد و در سال 2021 حدود 5 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت داشت که نشان‌دهنده رشد مداوم کاربران و دارایی‌ها است.

افراد می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای برای شروع معامله یا مدیریت حساب در این پلتفرم فعالیت کنند.

علاوه بر این M1 Finance سرمایه‌گذار می‌تواند از بین 60 سبد پیش‌ساخته مختلف استفاده کند یا پورتفولیو مخصوص به خود را بسازد.

Merrill Guided Investing

این مشاور روبو با بهره‌گیری از تخصص خود برای ارائه یک کتابخانه آموزشی جامع از فیلم‌ها، مقالات، ابزارها و یک فرایند کاوش هدف که برای سرمایه‌گذاران در هر زمینه‌ای حائز اهمیت است، در زمینه آموزش سرآمد است.

Merrill Guided Investing در سال 2017 با هدف ارتقای سطح دانش سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شد و با ایجاد سرویس سرمایه‌گذاری هدایت شده با مشاور در سال 2019 توانست عنصر مشاور مالی سنتی را به پلتفرم دیجیتال بیفزاید.

آموزش‌های این مشاور روبو شامل زمینه‌های مختلفی مثل برنامه‌ریزی برای بازنشستگی، پس‌انداز برای خانه، سفر و سرمایه‌گذاری عمومی است.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از ابزارهایی برای شبیه‌سازی عملکرد سرمایه‌گذاری، استراتژی‌های پس‌انداز و نتایج مالی، احتمال دستیابی به اهداف خود را بسنجند.

E*TRADE

اگر به دنبال یک نسخه اپلیکیشن موبایلی هستید باید بگوییم E*TRADE بهترین مشاور روبو در این زمینه است‌.

این پلتفرم در سال 2017 قدم به عرصه روبو ادوایزر گذاشت و به سرمایه‌گذاران این امکان را داد تا به ابزارهای موردنیاز برای مدیریت پرتفوی خود از طریق تلفن همراه دسترسی داشته باشند.

در جدول زیر برترین مشاوران روبو را با یکدیگر مقایسه کردیم:

نام مشاور روبو
حداقل سرمایه لازم برای شروع
کارمزد
(سالانه)
مزایا
معایب
wealthfront
500 دلار
0.25% برای اکثر حساب‌ها، بدون کمیسیون معاملاتی یا کارمزد برای برداشت
ابزارهای تعیین هدف و برنامه‌ریزی مالی کارآمد
امکان تجمیع حساب‌ها
آپشن در دسترس برای هر حساب
مشاور مالی انسانی ندارد
گزینه‌های خدمات محدود
betterment
10 دلار برای شروع سرمایه‌گذاری
0.25% برای طرح دیجیتال
0.40% برای طرح حق بیمه
1% کارمزد کریپتو
فرایند مستقیم پذیرش و تأمین مالی
امکان تجمیع حساب‌ها
مبلغ پایین برای شروع سرمایه‌گذاری
شفافیت کامل در استراتژی سرمایه‌گذاری قبل از تأمین مالی
وجود مشاور مالی انسانی
هزینه‌های نسبتاً بالا برای مشاوره مالی انسانی
گزینه‌های سرمایه‌گذاری محدود
interactive advisors
100 تا 50 هزار دلار
0.08 تا 1.5% بسته به مشاور و نمونه پرتفولیوی انتخاب شده
بیش از 50 استراتژی پورتفولیو
ابزارهای قدرتمند برای تحقیق و غربالگری سرمایه‌گذاری
ابزارهای گسترده سرمایه‌گذاری
هزینه‌ی بالای برخی پورتفولیوها
عدم برآورد زیان مالیاتی
بصری نبودن پیمایش وب‌سایت و افتتاح حساب
M1 finance
100 دلار
500 دلار برای حساب‌های بازنشستگی
0%
کارمزد صفر برای تجارت یا مدیریت حساب
ارائه سطح بالایی از کنترل پورتفولیو
ابزارهای مختلف غربالگری برای تنظیم پورتفولیو
عدم برآورد زیان مالیاتی
عدم تجمیع حساب‌ها
ابزارهای مالی محدود
E*TRADE
500 دلار
0.30%
فرایند ثبت‌نام سریع و آسان
کارمزد پایین
امکان سرمایه‌گذاری مربوط به مسئولیت اجتماعی
تعیین هدف محدود هنگام ایجاد پورتفولیو
عدم برآورد زیان مالیاتی
عدم همگام‌سازی حساب‌ها
personal capital
100000 دلار
0.49 تا 0.89%
طیف گسترده‌ای از ابزارهای رایگان مدیریت سرمایه‌گذاری
امکان تجمیع حساب‌ها
دسترسی به تیم مشاور مالی انسانی
تنوع بالای استراتژی‌های پورتفوی
هزینه بسیار بالای شروع سرمایه‌گذاری
نسخه موبایل فاقد برخی امکانات موجود در دسکتاپ است
merrill guided investing
1000 دلار
0.45% از دارایی‌های تحت مدیریت
تنظیم هدف اولیه قوی
منابع آموزشی تخصصی
ابزارهای برنامه‌ریزی عالی
عدم برآورد زیان مالیاتی
عدم امکان مشاهده تخصیص سرمایه‌گذاری پیشنهادی تا زمان تکمیل بودجه
کارمزد کمی بالاتر از میانگین هزینه‌ها است
مقایسه بهترین مشاور روبو

کدام مشاور روبو را انتخاب کنم؟

چندین مشاور روبو قدرتمند و کارآمد با نقاط قوت و ضعف متفاوت در زمینه‌های مختلف را به شما معرفی کردیم که هر یک به نحوی به شما در مدیریت سرمایه کمک می‌کنند.

حال ممکن است این سؤال برایتان به وجود آید که کدام مشاور روبو را باید انتخاب کنید.

در پاسخ باید بگوییم هنگام انتخاب و بررسی هر مشاور روبو ضروری است ترجیحات، اهداف مالی و نیازهای شخصی خود را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین مشاور روبو را انتخاب کنید.

به‌خاطر بسپارید که یک مشاور روبو بسته به نیازها و اهداف ممکن است برای شما سودمند واقع شود، اما برای سرمایه‌گذار دیگر مناسب نباشد.

روبو ادوایزر ایرانی

اگر در اینترنت به دنبال روبو ادوایزر ایرانی بگردید با گزینه‌های زیادی روبه‌رو نخواهید شد.

در این میان اما به طرح ‘بدان’ در شرکت چشم‌انداز تجارت به‌دان برمی‌خوریم که در سال 1393 تأسیس شده و یک پورتال مالی پیشرفته تحت وب و اپلیکیشن موبایل است و در زمینه ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری خودکار و آموزش الکترونیک در ایران فعالیت می‌کند.

این پورتال خدمات مالی زیادی از جمله ابزار خودکار مدیریت پرتفوی و تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال خودکار را در اختیار کاربران می‌گذارد.

سؤالات متداول

مشاور روبو چه کاری انجام می‌دهد؟

روبو ادوایزر خدمات برنامه‌ریزی مالی را از طریق الگوریتم‌های خودکار و بدون دخالت انسان، به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.

آیا می‌توان از طریق مشاور روبو درآمد کسب کرد؟

همان‌طور که در سرمایه‌گذاری سنتی و با کمک‌گرفتن از مشاوران مالی دیگر درآمد کسب می‌کردید، با استفاده از مشاوران روبو نیز می‌توانید درآمد کسب نمایید.

آیا می‌توان از مشاور روبو خارجی برای سرمایه‌گذاری در بورس ایران استفاده کرد؟

خیر به دلیل تفاوت‌های موجود بین بورس ایران و بورس جهانی، مشاور روبو خارجی نمی‌توانید اطلاعات مفیدی برای سرمایه‌گذاری در بورس ایران در اختیار ما قرار دهد.

سخن پایانی

در دنیای امروز توسعه تکنولوژی بسیاری از ‌کارها را آسان‌تر کرده است. مشاور روبو نیز از این پیشرفت‌ها در بازار الکترونیک برای خودکارسازی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرده و خدمات جذاب و کارآمدی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.

مشاور روبو با دریافت کارمزد کمتر و ممکن ساختن شروع سرمایه‌گذاری با سرمایه اندک، انتخاب خوبی برای افراد پیشرو در فناوری و افراد تازه‌وارد محسوب می‌شود.

در این مقاله از بورسینس ما به معرفی مشاور روبو پرداختیم و مزیت‌ها و معایب استفاده از آن را شرح دادیم، همچنین لیستی از بهترین روبو ادوایزرها در زمینه‌های مختلف ارائه دادیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

معاملات الگوریتمی چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx