الگوی بارت (Bart) چیست؟ + نحوه شکل‌گیری و تاثیر آن بر بازار

الگوی بارت

در مواردی با نگاه به نمودارهای قیمتی ممکن است تغییرات ناگهانی یا پامپ (Pump) را در یک جهت صعودی دیده باشید که ناگهان به یک روند نزولی با شیب تند تبدیل شده است و در نهایت با نزدیک شدن به قیمت پایه، روند پایان می‌یابد. به این الگو، الگوی بارت می‌گویند که یکی از مهم‌ترین الگوها در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود.

این پدیده در دارایی‌های غیر از ارز دیجیتال نیز مشاهده می‌شود که تحت عنوان بارت (Bart) شناخته می‌شود. دلیل نام گذاری الگوی بارت این است که این پدیده در نمودار شباهت زیادی به بارت، یکی از شخصیت‌های سریال محبوب سیمپسون‌ها دارد.

شناسایی این الگو برای تریدرها حیاتی است چرا که به‌طور چشم گیری بر پوزیشن‌های کوتاه مدت (short) و میان مدت (mid-term) تأثیر می‌گذارد.

عناوین مطلب:

اگرچه این الگو در هر دارایی ممکن است روی دهد اما بیشتر در نمودارهای بیت‌کوین مشاهده می‌شود. این امر دلایل مختلفی دارد، از جمله نوسانات شدید بیت‌کوین که توسط سهامداران عمده کارگردانی می‌شود. از طرفی نیز تغییرات قیمتی بیت‌کوین روی سایر آلت‌کوین‌ها تأثیرگذار است ممکن است از الگوی بارت در بیت‌کوین برای کنترل قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز استفاده شود.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

دلیل این پامپ و دامپ (pumps and dumps) های ناگهانی احتمالاً از بین بردن موقعیت‌های کوتاه و بلند مدت تریدر ها از طریق دست ‌کاری در بازار است. بسیاری حتی معتقدند که این کار توسط صرافی‌ها انجام می‌شود که با توجه به قوانین و مقررات این زمینه، کاملاً امکان‌پذیر است؛ البته ممکن است این کار توسط سرمایه‌گذاران کلان بازار یا نهنگ‌ها هم صورت گرفته باشد.

الگوی Bart
الگوی بارت به صورت معکوس هم ممکن است مشاهده شود که در آن اول قیمت سقوط می‌کند و سپس به دنبال آن نوسان‌های کوچک و بزرگ مشاهده می‌شوند.

الگوی بارت چه تاثیری روی بازار ارزهای دیجیتال می‌گذارد؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده است سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، نسبت به بیت‌کوین بد بین بوده و صندوق قابل معامله بیت‌کوین (Bitcoin ETF) را به رسمیت نشناخته، همین تغییرات ناگهانی بیت‌کوین و رخ دادن الگوی بارت در نمودار این ارز دیجیتال است.

علی‌رغم این که بیت‌کوین به عنوان یک شبکه مستقل و غیر متمرکز شناخته شده و اساساً هیچ دولت یا شخص خاصی روی آن کنترل ندارد، به دلیل انحصارات خاصی که وجود دارند، نهنگ‌های بیت‌کوین قسمت زیادی از توکن‌های این بازار را در اختیار دارند و حرکات آن‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که روی قیمت بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد.

تغییرات قیمت بیت‌کوین حتی روی ماینرها هم تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که می‌دانید ماینرها نقش بسیار مهمی در شبکه بیت‌کوین ایفا می‌کنند و بدون آن‌ها بلاک‌چین بیت‌کوین عملاً از کار می‌افتد.

ماینرها با استخراج بلاک‌های جدید و تائید تراکنش‌ها کمک می‌کنند که شبکه بیت‌کوین بتواند به درستی فعالیت کند و پاسخگوی تقاضای تریدر ها و سرمایه‌گذاران باشد. در مقابل، این ماینرها برای ادامه کار خود به پاداش استخراج بلاک نیاز دارند.

ماینرها در ازای هر بلاک معتبری که استخراج می‌کنند پاداش می‌گیرند. با این وجود، استخراج بلاک در بیت‌کوین فرایند بسیار سختی بوده و نیازمند تجهیزات گران قیمت و مصرف مقادیر زیادی برق است؛ اما اگر قیمت بیت‌کوین کاهش یابد استخراج بلاک برای ماینرها به صرفه نبوده و ممکن است تجهیزات خود را بفروشند.

بیشتر بخوانید: بررسی نموداری ارتباط قیمت دستگاه‌های ماینینگ با قیمت بیت‌کوین

در این شرایط، با نداشتن ماینر برای انجام معادلات شبکه و به انجام رساندن تراکنش‌ها، بلاک‌چین بیت‌کوین با مشکل بسیار بزرگی روبرو خواهد شد.

توصیه‌هایی برای کاهش ضرر هنگام شکل‌گیری الگوی Bart

الگوی بارت در اثر پامپ و دامپ دارایی موردنظر ایجاد می‌شود که ممکن است توسط نهنگ‌ها یا حتی صرافی‌ها صورت گرفته باشد.

در چنین مواردی در صورتی که نتوانیم الگوی بامپ را تشخیص دهیم، با یک واکنش هیجانی ممکن است قسمت زیادی از دارایی خود را از دست داده یا از به دست آوردن سود خوبی بی‌بهره بمانیم.

برای این که از الگوی بارت (Bart) جان سالم به در ببرید، این نکات را به خاطر بسپارید:

  • تریدرهایی که دید بلند مدت یا میان مدت دارند، کمتر تحت تأثیر الگوی بارت قرار می‌گیرند.
  • تریدرهایی که موقعیت‌های مارجین را در صرافی‌هایی مانند بیت مکس (Bitmex) یا بیت فینکس (Bitfinex) باز کرده‌اند بهتر است از گزینه حد ضرر یا استاپ لاس (stop loss) به منظور کاهش ضرر یا خطر لیکویید شدن استفاده کنند.

در صورتی که تغییر ناگهانی در بازار مشاهده کردید به خاطر داشته باشید که الگوی بارت، بازار را در جهت مخالف هدایت می‌کند. چنان چه بازار صعود خوبی داشت، انتظار یک ریزش خوب نیز داشته باشید و برعکس.

چرا الگوی بارت اتفاق می افتد؟

بسیاری از تریدر ها معتقدند که الگوی بارت در اثر کمبود نقدینگی در بازار شکل می‌گیرد.

به عنوان مثال، در پایان سال 2017 و اوایل شروع سال 2018، زمانی که نقدینگی به طور ناگهانی در بازار کریپتو افزایش پیدا کرد، سفته‌بازهای بازار سریعاً دارایی خود را فروختند که در نهایت باعث سقوط ناگهانی و شدید قیمت بیت‌کوین شد.

علاوه بر این، پامپ و دامپ نیز تأثیر زیادی در شکل گیری الگو بارت دارد که ممکن است توسط نهنگ‌ها یا صرافی‌ها صورت گرفته باشد.

الگوی بارت چه زمانی شکل می گیرد؟

الگو بارت معمولاً در مواقعی که بازار حالت رکود داشته و هیچ تغییر خاصی در روند قیمت مشاهده نمی‌شود شکل می‌گیرد.

در این شرایط، الگوی بارت (Bart) ناگهان شکل می‌گیرد که با یک الگو اسپایک (spike) صعودی یا نزولی می‌توان آن را شناخت.

بعد از الگوی اسپایک که معمولاً چند روز طول می‌کشد بازار به حالت عادی بر می‌گردد؛ اما دوباره با اسپایک دیگری که معمولاً شدیدتر از اولی است همراه خواهد بود.

الگوی بارت در بیت‌کوین
تشکیل الگوی بارت در نمودار بیت‌کوین

سخن آخر

الگوی بارت (Bart) زمانی که بازار ساکت است و یک روند ثابت را بدون تغییر خاصی طی می‌کند، شکل می‌گیرد. این الگو اغلب باعث معکوس شدن روند بازار برای مدت محدودی می‌شود؛ یعنی اگر بازار صعودی باشد باعث شکل گیری روند نزولی و برعکس می‌شود.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

الگوهای تحلیل تکنیکال (Technical Analysis Patterns)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx