آموزش استفاده از خطوط روند در معاملات (آموزش تصویری)

آموزش خط روند

وقتی از تحلیل بازار‌های مالی صحبت می‌کنیم، اولین چیزی که هر تریدر و تحلیل‌گر مالی باید بتواند در چارت‌های سهام و کوین‌های کریپتو انجام دهد، کشیدن خط روند است. آموزش خط روند یکی از اساسی‌ترین اصول یادگیری تحلیل بازار‌های مالی است. 

خطوط روند (Trendlines) بخش عمده‌ای از تحلیل تکنیکال و انجام معامله بر اساس نمودارها را تشکیل می‌دهند.

درصورت استفاده صحیح، خطوط روند یا ترند می‌توانند به عنوان ابزاری عالی توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار گیرند. اما دنبال کردن آموزش کشیدن خط روند به شکل صحیح و اصولی یکی از مسائلی است که بسیاری از تحلیل‌گران تازه کار به آن توجه نمی‌کنند. به طور کلی خط روند اگه به شکل نادرست استفاده شود، ناکارآمد و حتی باعث ضرر خواهد بود.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: آموزش نمودار خوانی ارز دیجیتال و بورس

در هنگام دنبال کردن آموزش کشیدن خط روند، به دلیل عدم درک صحیح رسم خط روند، ممکن است به این باور نادرست منجر شود که قیمت‌ها روندی معکوس را پیش گرفته‌اند یا روند قوت گرفته است درحالیکه عملکرد قیمت در واقعیت چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

در ادامه این مقاله به آموزش خط روند و نکات مهم آن می‌پردازیم. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله از سایت بورسینس به استفاده موثر از خطوط روند به عنوان بخشی از استراتژی معاملاتی آن را به شکل اصولی یاد بگیرید. 

مبانی و اصول آموزش خط روند

خطوط روند، خط مشخص‌کننده روندها یا محدوده رنج قیمت به یک سمت خاص هستند. خطوط روند به ما کمک می‌کنند تا الگو‌های قیمتی بر روی نمودار را بهتر تشخیص دهیم.

بررسی خط روند

در آموزش کشیدن خط روند، وقتی صحبت از  یک خط روند صعودی می‌شود، باید کف‌های قیمت را به کف‌های بالاتر متصل کنیم. این اتصال، شامل پایین‌ترین نقطه در حرکات قیمت می‌شود. هنگامی که قیمت‌ها افزایش می‌یابند، خط روند نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

مطلب مرتبط: چگونه روند ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنیم؟

رسم خط و اتصال این نقاط کف به یکدیگر، خط روندی صعودی را تشکیل داده و به شما نشان می‌دهد که قیمت‌ها روندی صعودی به سمت بالا دارند.

یک خط روند همچنین می‌تواند در امتداد هر کدام از نوسان‌های رو به بالا (سقف‌ها) کشیده شود. خط روند نشان‌دهنده زاویه صعود یا نزول قیمت، قدرت حرکت قیمت و مقاومت نسبی روند است.

در اموزش خط روند، برای رسم خط نزولی نیز این قضیه بالعکس است. در یک روند نزولی، قیمت پس از نوسان‌های کوتاه رو به بالا، مجدد سقوط می‌کنند. اتصال این نقاط بالا با یک خط منجر به رسم خط روند نزولی می‌شود و روندی رو به پایین را نشان می‌دهد.

همچنین، یک خط روند را می‌توان در امتداد نوسان‌های رو به پایین کشید، که زاویه نزول و قوت حرکت نزولی قیمت را نشان می‌دهد.

رسم چندین خط روند

آموزش کشیدن خط روند فقط به یک خط محدود نمی‌شود. معمولا در هر نموداری شما بیش از یک خط روند می‌توانید رسم کنید که همگی نشان‌دهنده حرکت قیمت در دوره‌های مختلف زمانی هستند.

روش رسم خطوط روند

در آموزش خط روند به خاطر داشته باشید خطوط روند در زاویه‌هایی با شیب تند معمولا عمر کوتاهی دارند، زیرا قیمت‌ها نمی‌توانند یک افزایش یا کاهش تقریبا عمودی را برای مدت طولانی حفظ کنند.

با توجه به این نکته، ترسیم خطوط روند در هر زمانِ ممکن می‌تواند به معامله‌گران جدید در شناسایی روند کلی کمک کند. با اینکار، تریدر از روندها و اصلاح‌های کوچک در قالب آن روند کلی وجود دارد آگاهی می‌یابد.

  • در طی یک روند صعودی، خرید ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که یک روند نزولی کوتاه‌مدت با یک خط روندِ صعودی کلی‌تر (روند صعودی بزرگ) برخورد کند.
  • در امتداد یک روند نزولی، فروش ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که یک روند صعودی کوتاه‌مدت با یک خط روندِ نزولی کلی‌تر (روند نزولی بزرگ) برخورد کند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تحلیل روند چیست؟ + استراتژی‌های ترید در جهت روند

آموزش تنظیم خط روند با خطوط چندگانه

پس از ترسیم خطوط روند، اغلب نیاز است تا این خطوط به خوبی تنظیم شوند. قیمت‌ها معمولا به شکلی یکنواخت حرکت نمی‌کنند و از آنجا که خطوط روند هم زمان و هم قیمت را مشخص می‌کنند، آن‌ها در امتداد محور زمان و قیمت پیش می‌روند.

تنظیم مجدد خطوط روند

این یعنی با هرگونه افزایش یا کاهش شتاب در روند، نیاز به تنظیم با خط روند وجود دارد. خطوط روند مانند یک ابزار عمل می‌کنند و نمی‌توان صرفا به آنها اعتماد کرد.

در آموزش خط روند به این نکته توجه کنید که برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا یک خط روند باید تنظیم شود یا اینکه آیا قطعا شکسته شده است یا خیر، حرکات قیمت را در یک روند در نظر بگیرید:

  • در طی یک روند صعودی، قیمت سقف‌ها و کف‌های بالاتر را به وجود می آورد. به عبارت دیگر، کف‌ها و سقف‌های قیمت، بالاتر از کف‌ها و سقف‌های قبلی هستند. تا زمانی که این مسئله صادق باشد، اگر قیمت به زیر خط روند حرکت کند لزوما به معنای پایان روند نیست و ممکن است فقط لازم به تنظیم کردن خط باشد.
  • در طی یک روند نزولی، قیمت کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر را به وجود می‌آورد. به عبارت دیگر، کف‌ها و سقف‌های قیمت، پایین‌تر از کف‌ها و سقف‌های قبلی هستند. تا زمانی که این مسئله صادق باشد، اگر قیمت از خط روند نزولی بالاتر برود، لزوما به معنای پایان روند نیست، و ممکن است فقط لازم به تنظیم کردن خط روند باشد.

تشخیص حمایت و مقاومت با خطوط روند

آموزش کشیدن خط روند فقط به تشخیص چند نقطه و کشیدن یک خط منتهی نمی‌شود با این حال خطوط روند ابزارهایی نسبتا ساده هستند که می‌توانند برای ارزیابی مسیر کلی قیمت یک دارایی سهام، ارز دیجیتال، جفت ارز  و سایر بازار‌های مالی مورد استفاده قرار گیرند.

اما مهمتر از همه، تریدرها از این خطوط می‌توانند برای پیش‌بینی محدوده‌های حمایت و مقاومت استفاده کنند. به این معنا که معامله‌گران می‌توانند با این خطوط تشخیص دهند قیمت در چه محدوده‌ای برای حرکت دچار چالش خواهد شد.

این اطلاعات برای معامله‌گرانی که به دنبال یافتن نقاط استراتژیک ورود به معامله و قراردادن حدضرر یا حد سود هستند کاربرد دارد.

معامله‌گرانی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، زمانی که قیمت یک دارایی به خطوط روند نزدیک می‌شود، آن را با دقت بیشتری زیر نظر می‌گیرند. زیرا این مناطق نقش بزرگی در مسیر کوتاه‌مدت قیمت بازی می‌کنند.

وقتی قیمت به مقاومت یا حمایت می‌رسد دو اتفاق ممکن است رخ دهد: قیمت با برخورد به حمایت و مقاومت بازگشت کرده و در مسیر روند قبلی شروع به حرکت کند یا اینکه حمایت یا مقاومت را بشکند که نشان‌دهنده تغییر و یا ضعف روند کنونی است.

بیشتر بخوانید: معایب تحلیل تکنیکال در پیش بینی روند قیمت‌ها!

تشخیص معتبر بودن یا نبودن خط روند

می‌توان گفت اولین اصل در آموزش خط روند این است که یک خط روند حداقل باید دو نقطه را به هم وصل کند.

خط روند پتروشیمی جم

هر چقدر تعداد نقاط وصل شده در یک خط روند بیشتر باشد، اعتبار خط روند و حمایت و مقاومت‌های آتی بیشتر خواهد بود.

با وجودی خط روند از جنبه‌های مهم تحلیل تکنیکال است اما رسم خط روند ممکن است گاهی امکان پذیر نباشد. شاید عجیب به نظر برسد اما گاهی یافتن بیش از 2 نقطه برای رسم خط روند مشکل می‌شود و نمی‌توانید بهترین خط روند ممکن را بکشید. 

مثلا ممکن است سقف و کف‌ها در یک راستا نباشند تا بتوانیم خط روند را رسم کنیم. در این مواقع نباید به رسم خط روند بی‌نقص اجباری وجود داشته باشد. در آموزش کشیدن خط روند باید به حالت خنثی دقت کنید. برخی اوقات بازار بدون جهت را نمی‌توان با خطوط روند مجبور به نشان دادن روند کرد.

خطوط روند به عنوان یک راهنما

نکته دیگری که در اموزش خط روند باید به آن توجه کنید این است که نیاز به تنظیم و رسم مداوم این خطوط، باعث تبدیل خط روند به یک سیگنال معاملاتی غیردقیق می‌شود. 

خط روند دقیق

همچنین، در نظر داشته باشید خط روندی که با زاویه اندکی متفاوت ترسیم شده باشد می‌تواند در اینکه این خط روند با چه قیمتی برخورد می‌کند باعث ایجاد تفاوتی بزرگ شود.

بنابراین، با اینکه می‌توانید خطوط روند را یک راهنما در نظر بگیرید، بهتر است از معیارهای دقیق‌تری برای ورود به یک معامله استفاده کنید، مانند الگوهای قیمت، کندل استیک‌ها (نمودار شمعی) یا اندیکاتوری که نسبت به نوسانات قیمت، به شکل دقیق‌تر و سریع‌تری مطابقت دارد.

اگر از خطوط روند تنها به عنوان یک راهنما استفاده کنید، دیگر نیازی نیست نگران ترسیم خطوط روند به شکلی دقیق در امتداد کف‌ها یا سقف‌ها باشید.

خطوط روند را به شکل متناسب رسم کنید و نیاز نیست به فکر بی‌نقص بودن آن باشید. خطوط روندی که به شکلی مقتضی رسم شده هنوز هم می‌تواند روندی بصری در اختیار شما بگذارد تا بتوانید از محدوده‌های مناسب برای معاملات آگاه شوید.

البته در آموزش کشیدن خط روند استثناهایی نیز وجود دارد. برای نمونه در برخی موارد، ترسیم خطوط روند در امتداد کف‌ها و سقف‌های حداکثری کارساز است. اما هنگامی که اینطور نباشد، خطوط روند را به متناسب‌ترین شکل رسم کنید.

در بازار‌های مالی و چارت‌های قیمتی گرچه از خط روند به عنوان یک سیگنال معاملاتی استفاده نمی‌کنید، اما باز هم می‌تواند بدون اینکه نیازی به تنظیم مجدد و مداوم آن باشد اطلاعاتی مرتبط در خصوص روند در اختیار شما قرار دهید.

تفاوت کانال‌ها و خط روند

برخی از تریدر‌ها در آموزش خط روند ممکن است کانال‌های قیمتی را با خطوط روند یکسان بدانند. همان‌طور که قبلا گفته شد، شما می‌توانید بیش از یک خط روند در چارت‌های قیمتی رسم کنید. اما همیشه چارت قیمتی خود را تمیز و گویا حفظ کنید چرا که کشیدن چندین خط روند که در تایم فریم‌های مختلف از روی یک دیگر عبور می‌کنند مسلما نتیجه‌ای جز سر درگمی نخواهد داشت.

در آموزش کشیدن خط روند باید به این نکته توجه کنید که با کشیدن دو خط روند موازی ما یک کانال قیمتی خواهیم داشت. یک کانال قیمتی، تصویر بهتری از نقطه حمایت و مقاومت در تایم فریم انتخابی ارائه می‌دهد. کاربرد کانال‌ها نیز مانند ترند تقریبا یکسان است. تریدر در هر دو حالت به دنبال یافتن جهش‌ها و شکست‌های قیمتی هستند. 

تریدر‌ها در صورت مشاهده عبور قیمت از خط روند یا کانال قیمتی، ممکن است از آن به عنوان نقطه ورود یا خروج استفاده کنند. البته این موضوع کاملا به روش معاملاتی آن‌ها بستگی دارد.

محدودیت‌های خط روند

آخرین نکته‌ای که باید در آموزش خط روند به آن توجه کنید، در نظر گرفتن محدودیت‌های خطوط روند بر روی چارت قیمتی است. این محدودیت‌ها در همه ابزار‌های چارت قیمتی مشترک هستند.

برای مثال دقت خطوط روند به صورت مستقیم به دقت تریدر و نحوه خواندن داده‌های قیمتی بستگی دارد. در برخی حالت‌ها، روند قیمتی گاهی برای مدت طولانی دوام می‌آورد اما در نهایت حرکت‌های قیمت باعث عبور از آن می‌شود که در این جا نیز تریدر باید براساس داده‌های قیمتی جدید، خط جدیدی رسم کند. 

نکته دیگر این است که خطوط روند تنظیم شده در تایم فریم‌های کوتاه می‌توانند نسبت به حجم معاملات حساسیت نشان دهند. به عبارت دیگر، یک خط روند برپایه حجم معاملات پایین با افزایش حجم نامعتبر خواهد شد و به راحتی می‌شکند.

بیشتر بخوانید: منظور از ترید خلاف روند چیست؟

سوالات متداول

خط روند چیست؟

خطوط روند، خط مشخص‌کننده روندها یا محدوده رنج قیمت به یک سمت خاص هستند. خطوط روند به ما کمک می‌کنند تا الگو‌های قیمتی بر روی نمودار را بهتر تشخیص دهیم.

چرا خطوط روند اهمیت دارند؟

Trendline خطوطی هستند که تریدر بر روی چارت برای تشخیص روند قیمت و اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری نسبت به آن ترسیم می‌کند. از خطوط روند برای تشخیص روند کلی بازار در تایم فریم‌های مختلف استفاده می‌شود.

محدودیت‌های خط روند چیست؟

روند قیمتی گاهی برای مدت طولانی دوام می‌آورد اما در نهایت حرکت‌های قیمت باعث عبور از آن می‌شود که در این جا نیز تریدر باید براساس داده‌های قیمتی جدید، خط جدیدی رسم کند. همچنین یک خط روند برپایه حجم معاملات پایین با افزایش حجم نامعتبر خواهد شد و به راحتی می‌شکند.

نتیجه گیری

در این آموزش خط روند به بررسی نکات مهمی پرداخته‌ایم که باید آن‌ها را دائما در یک چک لیست در کنار خود حفظ کنید. 

در هنگام رسم خط روند به پرایس اکشن (عملکرد قیمت)  توجه کنید و آن را همیشه به هنگام استفاده از خطوط روند در نظر داشته باشید. اگر قیمت کف‌ها و سقف‌های پایین تر به وجود آورد، هنوز هم روند نزولی است حتی اگر قیمت از یک خط روند نزولی بالاتر برود.

اگر قیمت سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر ایجاد کند، قیمت هنوز هم روندی صعودی دارد حتی اگر از خط روند پایین‌تر برود. یک خط روند، خصوصا به هنگام معاملات روزانه، اغلب احتیاج به تنظیم دارد.

برای جلوگیری از نیاز به تنظیم مداوم، از خطوط روندی که به شکل متناسب و مقتضی شکل ترسیم شده‌اند استفاده کنید. خط روندی که به تناسب رسم شده باشد هنوز هم می‌تواند روند را نشان داده و مشخص کند که روند چه هنگام بازگشت خواهد کرد.

از خطوط روند برای شناسایی فرصت‌های بالقوه معاملاتی و از سیگنال‌های معاملاتی پرایس اکشن برای ورود به معامله استفاده کنید. به خاطر داشته باشید توجه به حجم معاملات در تایم فریم‌های کوتاه مثل 15 دقیقه در رسم خط روند اهمیت زیادی دارد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش خط روند

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

7 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
علی

بهتر نیست دوتا سوینگ اخر در نظر بگیریم

علي

براي كشيدن خط روند ميتوان كف ها و قله ها ره هم به هم وصل كرد يا فقط بايد كف ها به كف ها و قله ها به قله ها وصل شوند؟

محمد

درود بر شما
همیشه در کشیدن خط روند مشکل داشتم ولی با خواندن مقاله شما واقعا فهمیدم که خط روند کشیدن یعنی چی
خیلی سپاسگزارم از مطلب فوق العاده تون

فاتح تاجوانچی

بسیار عالی بود چبزهای زیادی ازتون یادگرفتم باتشکر فاتح

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
7
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx