آموزش سرمایه گذاری به زبان ساده

آموزش سرمایه گذاری

بسیاری از افراد با اهداف مختلفی از قبیل ثروتمند شدن، حفظ سرمایه در برابر تورم یا به دست آوردن درآمد مناسب ماهانه، به دنبال آموزش سرمایه گذاری هستند.

با آموزش سرمایه گذاری و یادگیری مقدمات لازم برای شروع این کار، می‌توان استارت سرمایه گذاری را زد و به‌مرور در آن پیشرفت کرد.

بنابراین آموزشی که نکات اولیه سرمایه‌گذاری را به زبان ساده به شما بیاموزد و شما را برای شروع سرمایه‌گذاری حرفه‌ای آماده کند، می‌تواند برایتان بسیار سودمند باشد.

عناوین مطلب:

به همین دلیل، در این مقاله از بورسینس، آموزش سرمایه گذاری به زبان ساده را در اختیار شما قرار می‌دهیم که با مطالعه آن می‌توانید به دید اولیه جامع و مناسبی از سرمایه‌گذاری برسید.

سرمایه گذاری چیست؟

برای شروع آموزش سرمایه گذاری، ابتدا باید بدانیم که سرمایه گذاری چیست.

سرمایه‌گذاری به معنای تخصیص منابع با هدف ایجاد درآمد و سود است که این منابع، معمولاً پول یا همان سرمایه شما محسوب می‌شوند.

به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری به این معناست که پول خود را در محلی مانند یک پروژه یا طرح اقتصادی قرار دهید که طی یک دوره زمانی، برایتان بازده مثبت یا همان سود ایجاد کند.

افراد می‌توانند پول خود را در جاهای بسیار مختلف و متنوعی سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال، محل سرمایه‌گذاری می‌تواند شروع یک کسب‌وکار جدید یا خرید دارایی‌هایی مانند املاک باشد که با هدف دریافت اجاره یا فروش به قیمت بالاتر انجام می‌شود.

در ادامه مطلب به فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ایران و جهان به طور گسترده می‌پردازیم:

تفاوت سرمایه گذاری با پس‌انداز و سفته‌بازی چیست؟

سرمایه‌گذاری با پس انداز تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد که در این مقاله بطور کامل این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم: تفاوت سرمایه گذاری و پس‌انداز کردن چیست؟

وقتی پولی را سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع دارید آن را در کاری مورد استفاده قرار می‌دهید و این به آن معناست که سرمایه‌گذاری دارای ریسک ضمنی است؛ زیرا ممکن است پروژه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید شکست بخورد یا به هر نحو دیگری، مقداری از سود یا اصل سرمایه شما را در خطر نابودی قرار دهد.

اما موقع پس‌انداز پول‌تان، معمولاً آن را به صورت نقدی یا در حساب بانکی خود ذخیره می‌کنید.

در این صورت ریسکی برای پول شما وجود ندارد اما در عین حال سود هم نمی‌کنید. در کشورها و اقتصادهای تورمی، پس‌انداز نه تنها با سودی همراه نیست، بلکه باعث کم شدن ارزش پول هم می‌شود!

همچنین باید دانست که سرمایه‌گذاری با سوداگری یا سفته‌بازی هم تفاوت دارد. در سفته‌بازی، پول مورد نظر صرف پیش‌برد کار یا پروژه‌ای نمی‌شود؛ بلکه صرفاً با آن بر سر نوسانات قیمتی کوتاه‌مدت شرط بسته می‌شود.

یعنی فرد سفته‌باز، با این هدف پول خود را در محلی قرار می‌دهد که در مدت زمان کمی تغییر قیمتی مورد نظر او حاصل شود و بتواند با کسب سود از معامله مورد نظر خارج شود. در مقابل، در عمل سرمایه‌گذاری، پول افراد وارد پروژه‌ای می‌شود که در دوره مورد نظر سود واقعی اقتصادی ایجاد می‌کند.

تشخیص سرمایه‌گذاری از سفته‌بازی

این که خرید یک ورقه بهادار را سرمایه‌گذاری یا سفته‌بازی در نظر بگیریم، به سه عامل بستگی دارد:

  • میزان ریسکی که می‌پذیریم: معمولاً ریسکی که در سرمایه‌گذاری وجود دارد، کمتر از سفته‌بازی و سوداگری است.
  • افق سرمایه‌گذاری: معمولاً افق زمانی بازده سرمایه‌گذاری طولانی‌تر است و در سال‌های متمادی اندازه‌گیری می‌شود. در مقابل، سود حاصل از سفته‌بازی معمولاً در بازه زمانی بسیار کوتاه‌تری به دست می‌آید.
  • منبع کسب سود: در بازده سرمایه‌گذاری، افزایش قیمت نسبتاً اهمیت کمتری دارد و در مقابل، سود تقسیمی سهام نقش مهم‌تری ایفا می‌کند. در حالی که در سفته‌بازی، منبع اصلی کسب بازده، افزایش قیمت سهم یا دارایی مورد نظر است.

نکته قابل توجه این است که اقتصاد کشور ما تا حد بسیار زیادی درگیر سفته‌بازی است و به دلایل مختلف و متعدد، انگیزه سرمایه‌گذاری در آن کاهش یافته است.

به همین دلیل بیشتر افراد به دنبال منابع سفته‌بازانه برای کسب سود هستند و دارایی‌های خود را در فعالیت‌های مولد اقتصادی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. با این حال شما این کار را نکنید!

سود سرمایه‌گذاری

از نکات مهم در آموزش سرمایه گذاری، توجه به مسئله سود است.

سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود انجام می‌شود و بنابراین توجه به این مسئله لازم و ضروری است.

علاوه بر درآمد سرمایه‌گذاری مانند سود تقسیمی سهام یا نرخ بهره، افزایش قیمت هم قسمت مهمی از بازده سرمایه‌گذاری است.

بنابراین، کل بازده سرمایه‌گذاری را می‌توان از مجموع درآمد و رشد قیمت دارایی یا همان سود سرمایه‌ای به دست آورد.

بازده فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری باید در دوره زمانی مشخصی با هم مقایسه شود.

یعنی اصولاً مسئله زمان در سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی دارد. بنابراین در هنگام مقایسه بازدهی دو یا چند فرصت سرمایه‌گذاری، باید افق زمانی آن‌ها را هم در نظر گرفت و با محاسبه این عامل، بازدهی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد.

مسئله بسیار مهم دیگری که باید برای شروع سرمایه‌گذاری و موقع توجه به بازده فرصت‌های مختلف در نظر داشت، مسئله ریسک است.

بازده سرمایه‌گذاری باید با در نظر گرفتن عامل ریسک سنجیده شود. ممکن است یک فرصت سرمایه‌گذاری بازدهی کمی بیشتری نسبت به فرصت دیگری داشته باشد اما در عوض، ریسک آن هم بسیار بالاتر باشد.

در این صورت نمی‌توان گفت که مورد دوم بازدهی بالاتری دارد. زمانی می‌توان بازدهی یک فرصت سرمایه‌گذاری را بالاتر از دیگری و در نتیجه آن را فرصت بهتری دانست که پس از تعدیل بازده نسبت به ریسک، همچنان میزان بازدهی آن بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: مفهوم ریسک و بازده در سرمایه‌گذاری چیست؟

بازده سرمایه گذاری
بازده سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین وجوه آن است. بین فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری، از همه بهتر آن فرصتی است که بالاترین بازده تعدیل‌شده نسبت به ریسک را داشته باشد.

مثالی از محاسبه سود سرمایه گذاری

تصور کنید که 100 سهم شرکت الف را با قیمت هر سهم 1000 تومان خریداری کرده و یک سال بعد آن را به قیمت 1500 تومان فروخته‌اید.

در این صورت بازده حدودی سرمایه‌گذاری شما بدون در نظر گرفتن کارمزد و مالیات چقدر بوده است؟

برای محاسبه بازده این سرمایه‌گذاری، فرض می‌کنیم که شرکت الف سود تقسیم نکرده است. در این صورت، بازده سرمایه‌گذاری به این صورت محاسبه می‌شود:

محاسبه بازده سرمایه گذاری

حال فرض کنید که شرکت الف در پایان سال، به ازای هر سهم 20 تومان سود تقسیم کرده است. در این صورت، کل بازده سرمایه‌گذاری از این روش به دست می‌آید:

مجاسبه بازده کل سرمایه گذاری

مزایای سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری مزایا و کاربردهای مختلفی دارد که در این بخش از این مطلب به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به دلیل این مزایای قابل توجه است که آموزش سرمایه گذاری اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند؛ زیرا سرمایه‌گذاری می‌تواند تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

حفظ سرمایه در برابر تورم

تورم یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های سرمایه‌گذاری افراد در کشورهای مختلف است؛ زیرا اگر پول خود را در محلی قرار ندهند که بازدهی داشته باشد، به مرور زمان از ارزش ثروت‌شان کاسته خواهد شد.

این مسئله در کشور ما که درگیر نرخ‌های بالای تورم است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: 7 روش برای حفظ ارزش پول در برابر تورم ایران!

ایجاد ثروت

این مورد بدون گفتن هم مشخص است: راه ثروتمند شدن سرمایه‌گذاری است.

افراد برای این که به ثروت برسند و دارایی خود را افزایش دهند، در طرح‌ها و فعالیت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که دارای توجیه اقتصادی هستند و می‌توانند بازده مطلوبی ایجاد نمایند.

به همین دلیل، چه برای خود شخص و چه برای ثروتمندتر شدن کل جامعه لازم است که انگیزه سرمایه‌گذاری تقویت شود و افراد با سرمایه‌گذاری پس‌اندازها و دارایی‌های خود، آن‌ها را افزایش دهند.

آسودگی در دوران بازنشستگی

در بعضی کشورها مانند آمریکا، بازنشستگی به مفهومی که ما از آن سراغ داریم وجود ندارد.

شهروندان این کشورها دارایی‌های خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به میزانی برسد که با سود و درآمد حاصل از آن بتوانند هزینه گذران زندگی خود را به دست آورند.

در این زمان خود را بازنشسته می‌کنند و از کار کردن دست می‌کشند. برای چنین افرادی مسئله سرمایه‌گذاری و انتخاب درست فرصت‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

در کشور ما معمولاً بازنشستگی به این شیوه انجام نمی‌شود. اما همچنان به دلیل وجود تورم افسارگسیخته، وجود منابع مالی جدا از حقوق بازنشستگی، می‌تواند رفاه افراد در این دوره را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

اگر سرمایه‌گذاری در بازه بلندمدتی در نظر گرفته شود، به مرور زمان اهمیت و ارزش آن افزایش بیشتری می‌یابد و سود مرکب تاثیر بیشتری می‌گذارد. شما وقتی سود مرکب کسب می‌کنید که از سود پول‌تان هم سود به دست آورید!

برای محاسبه سود مرکب در سرمایه گذاری کلیک کنید!

مزایای سرمایه گذاری
اگر سرمایه‌گذاری کنید می‌توانید دوره بازنشستگی خود را با رفاه و راحتی بیشتری سپری نمایید.

دستیابی به سایر اهداف مالی

یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری این است که با آن می‌توانید به سایر اهداف مالی خود هم دست یابید.

برای مثال ممکن است بخواهید در چند سال آینده، خانه یا خودرو بخرید. ممکن است برای ازدواج فرزندان خود نیاز به مبلغ مشخصی پول داشته باشید. حتی ممکن است بخواهید به سفری بروید که هزینه لازم برای آن را در حال حاضر نداشته باشید.

برای رسیدن به تمامی این اهداف، لازم است که از حالا شروع به سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید در آینده مبلغ مورد نیاز برای هدف‌تان را فراهم نمایید.

اهمیت زود شروع کردن سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری اصل پول و هرگونه بهره تجمعی ناشی از آن برای بیش از یک دوره، مرکب کردن گفته می‌شود. مرکب کردن بهره یعنی دریافت بهره از محل بهره. نتیجه این کار بهره مرکب نامیده می‌شود. در بهره ساده، بهره دریافتی سرمایه گذاری نمی‌شود و بنابراین بهره‌ای که در هر دوره دریافت می‌شود، صرفاً از محل سرمایه گذاری اولیه است.

اثر مرکب کردن در کوتاه‌مدت چندان زیاد نیست ولی با افزایش مدت سرمایه گذاری، سرمایه گذاری شما افزایش هنگفتی خواهد داشت.

به همین دلیل، کسانی که زودتر و در سنین پایین‌تر شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند در بلندمدت، به کمک سود مرکب می‌توانند ثروت عظیمی بدست آورند.

قدرت بهره مرکب در افزایش ثروت

روش‌های سرمایه گذاری چیست؟

برای آموزش سرمایه گذاری، باید به روش‌های مهم و رایجی که برای این کار وجود دارد هم توجه کنیم. روش‌های سرمایه گذاری را می‌توان از جنبه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد و به آن‌ها پرداخت.

ما در این قسمت به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

روش مستقیم و غیرمستقیم

روش مستقیم یا فعال (active) و روش غیرمستقیم یا غیرفعال (passive)، از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های سرمایه‌گذاری هستند.

به زبان ساده می‌توان گفت که در روش مستقیم، سرمایه‌گذار خود وارد فرایند سرمایه‌گذاری می‌شود و به طور فعالانه در محل مورد نظر خود سرمایه‌گذاری می‌کند. در این صورت او زمان قابل توجهی را به آموزش سرمایه گذاری اختصاص می‌دهد و انرژی زیادی را برای این کار صرف می‌کند.

در مقابل، در روش غیرمستقیم، فرد با توجه به محدودیت‌های زمانی، انرژی و مالی، تصمیم می‌گیرد به طور فعال وارد این فرایند نشود و از راه حل‌های جایگزین بهره ببرد.

برای مثال چنین فردی می‌تواند از کمک متخصصین سرمایه‌گذاری استفاده کند و مطابق مشاوره آن‌ها پول خود را سرمایه‌گذاری کند. یکی از این راه‌ها، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که در ادامه بیشتر توضیح داده می‌شود.

هدف سرمایه‌گذاری فعال این است که فرد از شاخص جلو بزند.

یعنی برای مثال، شخص به دنبال این است که بازدهی سرمایه‌گذاری‌اش در بورس ایران از میزان رشد شاخص بورس بیشتر باشد و این کار را با مدیریت فعال سبد سرمایه‌گذاری‌اش عملی می‌کند.

در سرمایه‌گذاری غیرفعال، شخص سعی می‌کند از روند شاخص دنباله‌روی کند و مثلاً با خرید واحدهای صندوق‌هایی که سهام شرکت‌های شاخص‌ساز را دارند، سرمایه خود را به اندازه رشد شاخص افزایش دهد.

رشدمحور و ارزش‌محور بودن

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های روش‌های سرمایه‌گذاری، انجام آن بر پایه رشد (growth) یا ارزش (value) است. می‌توان به آن سرمایه گذاری رشدی یا ارزشی هم گفت.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری ارزشی چیست؟ (همراه نکات و ریسک‌ها)

سرمایه‌گذاران رشدی به دنبال سهامی هستند که انتظار می‌رود در آینده رشد زیادی داشته باشد. سهام این شرکت‌ها معمولاً دارای نسبت‌های ارزش‌گذاری (مانند P/E) بالاتری نسبت به شرکت‌های ارزشی هستند.

معمولاً این موارد شامل شرکت‌های جدید یا کوچکی می‌شود که انتظار می‌رود سود آن‌ها به بالاتر از میانگین صنعت یا کل بازار افزایش یابد.

در سرمایه‌گذاری ارزش‌محور، افراد به دنبال سهام شرکت‌هایی هستند که ارزش ذاتی بالایی دارند اما به دلایل مختلف، زیر قیمت معامله می‌شوند. چنین چیزی می‌تواند ناشی از هیجانات مقطعی بازار یا برخی اخبار باشد که معامله‌گران به آن واکنش بیش از اندازه نشان داده‌اند.

انواع سرمایه گذاری چیست؟

فرصت‌های سرمایه‌گذاری شامل موارد بسیار گوناگون و مختلفی می‌شود.

بعضی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور ما در دسترس نیستند اما همچنان گزینه‌های متنوع بسیاری وجود دارد که می‌توان از بین آن‌ها مورد مناسب را انتخاب کرد.

در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم و هر یک را توضیح می‌دهیم:

بورس

بورس همیشه یکی از جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و جهان بوده است. بازار بورس معمولاً بازدهی بالاتری از سایر بازارها دارد و به همین دلیل، در کشورهای پیشرفته بیشتر مردم به طور مستقیم یا غیرمستقیم پول خود را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه گذاری در بورس
معمولاً در کشورهای پیشرفته، بورس یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های افراد برای سرمایه‌گذاری است.

سرمایه‌گذاری در بورس دارای مزایای مختلفی است.

در این بازار می‌توانید از دو راه افزایش قیمت دارایی و دریافت سود تقسیمی بازدهی کسب کنید. نقدشوندگی این بازار بسیار بالاست و در زمان کمی می‌توانید سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید.

در بورس امکان سرمایه‌گذاری با مبلغ کم وجود دارد و تنها با سرمایه 500 هزار تومان می‌توانید وارد این بازار شوید و سهام شرکتی را خریداری کنید.

همچنین در این بازار شفافیت بالایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ چرا که شرکت‌های بورسی موظف‌اند به طور مرتب از وضعیت مالی و عملکردی خود گزارش ارائه دهند.

بازار بورس خود شامل فرصت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری است.

در بورس، شرکت‌هایی از صنایع مختلف فعالیت می‌کنند. انواع اوراق بهادار از جمله اوراق مشارکت و اجاره معامله می‌شود و امکان معامله روی ابزار مشتقه هم وجود دارد.

این ابزار معمولاً از ریسکی‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند و در عوض، امکان کسب سود بسیار زیاد از آن‌ها هم وجود دارد. بنابراین در بازار بورس می‌توانید با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود، بین گزینه‌های بسیار متنوع انتخاب کنید.

اگر بخواهید می‌توانید به طور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید و با دریافت کد بورسی به معامله سهام یا سایر دارایی‌ها در این بازار بپردازید.

اما در عین حال امکان خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بورس هم برای شما وجود دارد. در این صورت می‌توانید بدون درگیری مستقیم با فعالیت در این بازار، از بازدهی آن بهره‌مند شوید.

برای ورود به بورس و موفقیت در آن، باید از دانش، تجربه و تخصص کافی برخوردار بوده و از روش‌های تحلیل مانند تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلو خوانی آگاهی داشته باشید.

همچنین لازم است که درباره روانشناسی معاملات و اصول مدیریت سرمایه بدانید تا بهتر پیشرفت کنید و جلوی زیان را بگیرید. بنابراین پیش از شروع فعالیت در این بازار، باید تا حدی آموزش سرمایه گذاری در بورس را فرا گرفت.

برای شروع سرمایه گذاری در بورس کلیک کنید!

زمین و مسکن

سرمایه‌گذاری در انواع املاک و مستغلات هم طرفداران زیادی دارد. معمولاً سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن ریسک زیادی ندارد و در بلندمدت بازدهی قابل توجهی را نصیب فرد می‌کند.

از دیگر مزایای آن این است که با سرمایه گذاری در مسکن می‌توانید خودتان تا زمان فروش، از آن استفاده شخصی کنید.

همچنین مسکن هم مانند بورس امکان کسب سود از دو طریق درآمد و سود سرمایه را دارد؛ یعنی هم از طریق دریافت اجاره و هم از راه افزایش قیمت مسکن سود کسب می‌کنید. اما در عین حال بعضی محدودیت‌ها در این نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد که باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند از آن استفاده کنند.

برای این نوع سرمایه‌گذاری به سرمایه قابل توجهی نیاز دارید که بسیاری از افراد از آن برخوردار نیستند. بنابراین نمی‌توانید با مبالغ کم در آن سرمایه‌گذاری کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

البته این مشکل با ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات تا حد زیادی برطرف شده و امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه هم فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان+لیست صندوق‌ها

همچنین بازار زمین و مسکن نقدشوندگی پایینی دارد و ممکن است برای فروش دارایی خود مجبور شوید که چند ماه صبر کنید و انرژی زیادی بابت طی فرایند قانونی آن صرف نمایید.

سرمایه گذاری در مسکن
بازار املاک به خصوص مسکن از بهترین انتخاب‌های سرمایه‌گذاری است اما به دلیل هزینه بالا، بسیاری از افراد نمی‌توانند وارد آن شوند.

خودرو

خودرو هم از رایج‌ترین محل‌های سرمایه‌گذاری در ایران است.

بازار خودرو به مراتب نقدشونده‌تر از مسکن است اما همچنان با مبالغ خرد نمی‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد.

بازار خودرو هم از این مزیت برخوردار است که با خرید آن، می‌توانید از خودروی خود استفاده کنید و در عین حال از افزایش قیمت آن در طی زمان بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: راهنمای تصویری خرید خودرو در بورس کالا [هر آنچه که باید بدانید]

ارز

به دلیل وضعیت تورم، تحریم و کسری شدید تراز پرداخت‌ها، معمولاً نرخ ارزهای مختلف در ایران، هر چند سال یک بار جهش می‌کند.

بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پول و سرمایه خود را به شکل ارز نگهداری کنند تا ارزش آن در طی زمان حفظ شود.

البته این کار می‌تواند به اقتصاد کشور و رفاه سایر شهروندان آسیب بزند؛ چرا که خرید سفته‌بازانه ارز موجب هیچ‌گونه فعالیت مولد اقتصادی نمی‌شود و در عین حال در چرخه اقتصاد خلل ایجاد می‌کند. مهم‌ترین ارزهایی که افراد برای خرید و سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند دلار و یورو است.

بیشتر بخوانید: طلا و سکه برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا دلار؟

طلا و سکه

قیمت طلا تحت تاثیر دو عامل تغییر می‌کند.

عامل اول قیمت فلز گرانبهای طلا در بازارهای جهانی و عامل دوم، نرخ تبدیل دلار به ریال است. بنابراین با سرمایه‌گذاری در بازار طلا، روی هر دوی این عوامل سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

بازار طلا هم نقدشوندگی قابل قبولی دارد و در صورت خرید آن به شکل زیورآلات، می‌توان از آن استفاده کرد که یکی از دلایل علاقه مردم ایران به سرمایه‌گذاری در این دارایی است.

معمولاً مردم عادی به سه شیوه در بازار طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. روش اول، خرید زیورآلات طلاست که به آن اشاره کردیم. شیوه دوم، خرید و فروش سکه طلاست. سکه طلا به دلیل وجود انواع تمام‌سکه، نیم‌سکه، ربع سکه و سکه گرمی، فرصت مناسبی است که با مبالغ اندک هم می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد.

یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا در ایران، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری طلا است. صندوق لوتوس یکی از صندوق‌هاست که برای واحدهای آن قراردادهای مشتقه آتی هم ایجاد شده است.

ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی که از ابداعات نوین عصر ما هستند، با استقبال فراوانی از سوی مردم مواجه شده‌اند.

البته این بازار بسیار جدید است و هنوز از عمق بعضی بازارهای قدیمی و باسابقه برخوردار نیست اما همچنان توجه بسیاری از افراد را برای سرمایه‌گذاری به سوی خود جلب کرده است و این روند رشد را ادامه می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به دلایل مختلفی، یک سرمایه‌گذاری پرریسک محسوب می‌شود. ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند و لزوماً تمام آن‌ها از رشد بلندمدت مشابه بیت‌کوین برخوردار نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

ریسک قیمت تنها ریسکی نیست که در این بازار با آن مواجه هستید. ممکن است به دلیل هک صرافی یا کیف پول، دارایی‌های خود را از دست بدهید، ممکن است در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کنید و بعد مشخص شود که یک پروژه کلاهبرداری بوده است یا خرید و فروش این ارزها توسط دولت ممنوع اعلام شود.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال
بازار ارزهای دیجیتال فرصت مناسبی برای کسب بازده‌های بالا هستند اما در عین حال ریسک زیادی دارند که باید در نظر گرفته شود.

بنابراین برای ورود به این بازار باید به‌خوبی از این ریسک‌ها و خطرات آگاه باشید. اما در مقابل، مزیتی که در این بازار وجود دارد این است که به دلیل برخی امکانات خاص این بازار، امکان سرمایه‌گذاری در آن برای ایرانیان فراهم است.

البته این کار هم به‌آسانی انجام نمی‌شود و نیاز به تحقیق و بررسی زیادی دارد؛ زیرا بسیاری از صرافی‌های خارجی، دسترسی ایرانیان را محدود و ممنوع کرده‌اند. اما به طور کلی، در صورت مساعد بودن اوضاع بازار و انتخاب درست موقعیت‌های سرمایه‌گذاری، می‌توان با سرمایه‌گذاری در این بازار از تورم در امان بود و ثروت خود را افزایش داد.

برای انتخاب درست موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، باید از تحلیل تکنیکال آگاه باشید، اخبار مربوط به این بازار و همچنین اخبار کلان اقتصادی و سیاسی را دنبال کنید، از فناوری به‌کاررفته در ساخت و ایجاد این ارزها سر در بیاورید و از تحلیل روانشناسی بازار اطلاع داشته باشید.

البته همه سرمایه‌گذاران این بازار در تمامی این حوزه‌ها متخصص نیستند اما به هرحال لازم است که یک آشنایی حداقلی با این مباحث داشته باشید و سپس، استراتژی خاص خودتان را انتخاب کنید.

برای شروع سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کلیک کنید!

بازار فارکس

نکته: قبل از اینکه به بازار فارکس بپردازیم باید بگوییم که فعالیت در فارکس به خودی خود سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود؛ چرا که فارکس محلی برای تبادل ارزهای خارجی است.

در واقع خرید و نگهداری ارزهایی مثل دلار آمریکا، یورو انگلیس، ین ژاپن و … را می‌توان سرمایه گذاری دانست، اما مبادله آن‌ها را خیر. با این حال به عنوان یک روش کسب درآمد می‌توان از آن نام برد.

فارکس بازار مبادله ارزهای خارجی است. این بازار، بزرگ‌ترین بازار مالی دنیاست و حتی بانک‌های مرکزی کشورها و بزرگ‌ترین بانک‌ها و موسسات مالی در آن فعالیت می‌کنند.

در ابتدا امکان فعالیت معامله‌گران خرد در بازار فارکس فراهم نبود اما با پیشرفت فناوری، این مسئله ممکن شد. در بازار فارکس، باید ارزهای مختلف را در مقابل یکدیگر معامله کنید؛ بنابراین باید پیش‌بینی کنید که کدام ارز در برابر دیگری قوی یا ضعیف می‌شود.

برای تحلیل این بازار و انتخاب گزینه درست سرمایه‌گذاری و معامله، دو رویکرد عمده وجود دارد که همان تحلیل تکنیکال و بنیادی یا فاندامنتال است.

در تحلیل تکنیکال این بازار، مثل سایر موقعیت‌ها، گذشته قیمت را بررسی کرده و طبق الگوها و روندهای تکرارپذیر، آینده قیمت را پیش‌بینی می‌کنید.

اما در تحلیل بنیادی این بازار، لازم است که به اخبار و داده‌های مهم اقتصادی توجه کنید و تحولات مهم سیاسی را هم در نظر داشته باشید.

برای ورود به بازار فارکس هم باید بین کارگزارانی که به ایرانیان خدمات ارائه می‌کنند و در عین حال، کیفیت و اعتبار آن ثابت شده است، بر اساس ترجیحات شخصی (از نظر شرایط سرمایه‌گذاری و برخی ویژگی‌های فردی) یکی را انتخاب کنید. سپس با افتتاح حساب در آن بروکر، معاملات خود را آغاز کنید.

در ابتدا می‌توانید با یک اکانت تمرینی (دمو) وارد بازار شوید تا پس از یادگیری مفاهیم و نکات اولیه، وارد معاملات واقعی شوید.

برای فعالیت و کسب موفقیت در این بازار هم مانند بازار بورس و ارزهای دیجیتال، به آموزش سرمایه گذاری و معامله در این بازار و کسب دانش، تجربه و تخصص کافی نیاز خواهید داشت.

برای آموزش تریدینگ و کسب درآمد دلاری کلیک کنید!

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نهادهای مالی هستند که پول و پس‌اندازهای سرمایه‌گذاران خُرد را تجمیع کرده و آن را در محل‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

هر صندوقی دارای سبد سرمایه‌گذاری است که در اساس‌نامه و امیدنامه صندوق، موارد درون آن ذکر می‌شود. برای مثال یک صندوق سهامی، بیشتر دارایی سرمایه‌گذاران را در خرید سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کند.

در حالی که صندوق‌های با درآمد ثابت، اغلب سرمایه خود را صرف خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌کنند. صندوق‌های مختلط هم ترکیبی از این دو هستند.

صندوق سرمایه گذاری مشترک
با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌توانید از دانش و تخصص افراد آگاه و باتجربه در حوزه سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوید.

سرمایه‌گذاران بسته به میزان ریسک‌پذیری خود می‌توانند یکی از این سه نوع اصلی و رایج‌تر صندوق را انتخاب کنند یا حتی به سراغ صندوق‌های اهرمی بروند که ریسک بالاتر و در عین حال امکان کسب سود بالاتری دارد.

سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز از صندوق‌های با درآمد ثابت استفاده می‌کنند و افراد ریسک‌پذیر، در صندوق‌های سهامی، صندوق‌های اهرمی یا حتی صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های خطرپذیر در شرکت‌های کوچک و جدیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند که در آن‌ها پتانسیل رشد چند برابری را می‌بینند.

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، باید واحدهای آن‌ها را خریداری کرد. هر واحد صندوق نمایانگر مالکیت بر قسمت کوچکی از سبد دارایی‌های صندوق است و هر کس به نسبت واحدهای خریداری‌شده، در کل دارایی صندوق سهم دارد.

با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توان از دانش و تخصص آن‌ها برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد و بدون صرف وقت، انرژی و هزینه زیاد برای کسب آموزش سرمایه گذاری و انجام آن، از فرصت‌های بازار سرمایه بهره‌مند شد.

برای شروع سرمایه گذاری در صندوق‌های بورسی کلیک کنید!

سپرده بانکی

سپرده بانکی یکی دیگر از محل‌هایی است که افراد برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

در واقع پس‌انداز پول در بانک و سپرده‌های بانکی را نمی‌توان سرمایه‌گذاری به حساب آورد؛ به‌خصوص اگر این سپرده به صورت جاری باشد اما به هرحال انتخاب بسیاری از افراد است.

سپرده‌های بانکی بسیار در دسترس‌اند و بدون کسب هیچ‌گونه آموزش سرمایه گذاری می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. به همین دلیل، افراد بسیاری به سراغ این گزینه می‌روند. با این که این انتخاب، یکی از کم‌ریسک‌ترین اقدامات سرمایه‌گذاری در جهان است و در کشور ما تقریباً هیچ‌گونه ریسکی ندارد، مشکل مهمی در آن است که باعث می‌شود انتخاب چندان عاقلانه‌ای به نظر نرسد.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در بانک یا صندوق درآمد ثابت؟ کدام‌یک بهتر است؟

سپرده‌های بانکی میان فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری معمولاً کمترین میزان سود را نصیب افراد می‌کنند و انتخاب‌های جایگزین مناسب‌تری برای آن وجود دارد. حتی اگر اصلاً نخواهید ریسک کنید، باز هم فرصت‌های کم‌ریسکی مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یا خرید اوراق مشارکت، اجاره و اسناد خزانه اسلامی می‌توانند سود بیشتری برای شما به همراه داشته باشند.

بنابراین بدون آموزش سرمایه گذاری و صرف زمان و انرژی چندانی، می‌توانید از فرصت‌های بهتری بهره‌مند شوید که سودآوری بالاتری داشته باشند. انتخاب سپرده بانکی باعث می‌شود که تورم ارزش پول شما را با سرعت زیادی از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در بورس یا بانک؛ کدام بهتر است؟

انتخاب روش و فرصت مناسب سرمایه گذاری

حال ممکن است پس از کسب این دانش اولیه و آموزش سرمایه گذاری، درگیر این سوال باشید که کدام روش سرمایه‌گذاری برای شما بهتر است و بین فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری کدام را باید انتخاب کنید.

ممکن است بپرسید طبق چه معیارهایی باید گزینه درست را انتخاب کرد و از روش غلط پرهیز کرد. در ادامه به پاسخ این پرسش می‌پردازیم:

سبک و روش شما

مهم‌ترین سوالی که در این باره باید از خودتان بپرسید این است که حاضرید چه میزان از زمان خود را برای سرمایه‌گذاری صرف کنید.

همان‌طور که گفته شد، دو روش اصلی سرمایه‌گذاری، روش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم هستند. هر دوی این روش‌ها مناسب و کارآمد هستند؛ البته با این شرط که روی بلندمدت تمرکز کنید و به دنبال سودهای یک‌شبه و کوتاه‌مدت نباشید. با این حال، سبک زندگی، بودجه، ریسک‌پذیری و علایق و سلایق شما می‌توانند باعث شوند که یکی از این روش‌ها را به دیگری ترجیح دهید.

سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم
روش سرمایه‌گذاری مستقیم، نیاز به آموزش سرمایه گذاری و اختصاص وقت قابل توجهی دارد.

در سرمایه‌گذاری مستقیم شما باید برای تحقیق، کسب دانش و اطلاعات و به طور کلی آموزش سرمایه گذاری، زمان کافی اختصاص دهید. در این روش خودتان باید سبد سرمایه‌گذاری‌تان را تشکیل دهید و به آن رسیدگی کنید یا تغییرات لازم را در هر زمان که لازم بود، در آن اعمال کنید. بنابراین یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، استفاده از خدمات شرکت‌های سبدگردان است.

بیشتر بخوانید: سبدگردانی و مدیریت سرمایه شما در بورس

اگر قصد دارید خودتان از طریق یکی از کارگزاری‌ها سهام بخرید و بفروشید، قرار است که سرمایه‌گذاری مستقیم را در پیش بگیرید. برای این که در سرمایه‌گذاری مستقیم موفق شوید به سه چیز نیاز خواهید داشت:

  • زمان: سرمایه‌گذاری مستقیم به صرف زمان زیادی نیاز دارد. باید درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری تحقیق کنید، بعضی تحلیل‌های ابتدایی را انجام دهید و پس از خرید دارایی مورد نظرتان، مراقب سرمایه‌گذاری خود باشید و بر آن نظارت کنید.
  • دانش: اگر ندانید که چگونه باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تحلیل یا درباره سهام مورد نظرتان تحقیق کنید، هر قدر هم که زمان صرف کنید هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. شما باید پیش از شروع سرمایه‌گذاری مستقیم، دست‌کم با برخی مسائل اولیه و مفاهیم ابتدایی در تحلیل سهام یا دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری آشنایی داشته باشید. بنابراین کسب آموزش سرمایه گذاری یک جزء جدانشدنی سرمایه‌گذاری مستقیم است.
  • علاقه: افراد بسیاری هستند که صرفاً علاقه و تمایلی به صرف ساعت‌ها از زمان خود برای آموزش سرمایه گذاری و انجام آن ندارند و از آنجا که سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم و غیرفعال هم بازدهی‌های بسیار قابل توجهی داشته‌اند، این مسئله هیچ اشکالی ندارد. البته که سرمایه‌گذاری مستقیم پتانسیل کسب سودهای بیشتر را دارد اما با این حال، اگر بخواهید از آن نتیجه بگیرید، باید به آن علاقه داشته باشید و برای آن زمان صرف کنید.

همچنین می‌توانید از ترکیبی از این دو روش استفاده کنید؛ برای مثال می‌توانید از یک مشاور مالی یا سرمایه‌گذاری کمک بگیرید اما خودتان امور را دست بگیرید.

میزان بودجه شما

سوالی که باید از خود بپرسید این است که چه میزان پول برای سرمایه‌گذاری دارید یا حاضرید که اختصاص دهید. ممکن است فکر کنید که برای سرمایه‌گذاری باید پول خیلی زیادی داشته باشید اما حتی با چند صد هزار تومان هم می‌توانید این کار را شروع کنید!

مهم ترین موضوع این نیست که با چه مبلغی سرمایه گذاری را شروع می‌کنید؛ بلکه مهم‌ترین نکته این است که به طور مرتب در طی زمان پول خود را سرمایه گذاری کنید.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که مقداری از پول خود را به صورت نقد یا به شکل یک دارایی بسیار نقدشونده برای مواقع ضروری و اصطلاحاً روز مبادا کنار بگذارید. این پول باید به شکلی باشد که به‌راحتی و به‌سرعت بتوانید آن را برداشت کرده و از آن استفاده کنید.

همه انواع سرمایه‌گذاری، از سهام گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا خرید ملک، مقداری ریسک دارند و نباید خودتان را در شرایطی قرار دهید که در صورت نیاز مجبور شوید سرمایه‌گذاری خود را نقد کنید و بفروشید. زیرا در این صورت ممکن است زحمات سرمایه‌گذاری خود را بر باد دهید یا حتی دچار زیان شوید.

بنابراین کنار گذاشتن مبلغی از پول‌تان و تشکیل یک جور صندوق اضطراری، می‌تواند شما را در برابر چنین اتفاقی حفظ کرده و خیال‌تان را راحت و آسوده کند.

بیشتر مشاوران مالی می‌گویند که بهترین مبلغ برای قرار دادن در این صندوق مواقع اضطراری، میزانی است که بتواند هزینه‌های شش ماه را پوشش دهد. با این که این مبلغ هدف بسیار خوبی است، حتماً لازم نیست که ابتدا این مقدار پول را کنار بگذارید و بعد شروع به سرمایه‌گذاری کنید. کافی است که مقدار این پول در حدی باشد که با هر موقعیت اضطراری و مواجهه با هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده، مجبور به فروش سرمایه‌گذاری‌های خود نشوید.

بودجه لازم برای سرمایه گذاری
یکی از معیارهای مهم برای انتخاب بین فرصت‌های سرمایه‌گذاری، میزان بودجه شماست.

میزان ریسک‌پذیری شما

سوال اصلی این است که تا چه حد ریسک مالی را حاضرید بپذیرید.

تمامی فرصت‌های سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز نیستند. هر نوع سرمایه‌گذاری، سطح ریسک خاص خودش را دارد اما معمولاً این میزان ریسک با بازده سرمایه‌گذاری همبستگی دارد.

نکته مهم در این مسئله این است که بتوانید بین حداکثر کردن سود خود و پذیرش ریسکی که تحملش را دارید و با آن احساس راحتی دارید، نقطه تعادلی پیدا کنید.

برای مثال اوراق با درآمد ثابت دارای بازده مشخص و قابل پیش‌بینی و بنابراین ریسک کمی هستند اما در عین حال از بازده کمی هم برخوردارند. در مقابل، بازار سهام دارای بازده بسیار بیشتری است و در عین حال ریسک بالاتری هم دارد.

نکات مهم برای شروع سرمایه گذاری

نکات زیاد و مختلفی وجود دارد که باید در دنیای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت و با آن‌ها آشنا بود. بسیاری از این نکات از دل سال‌ها تجربه به دست می‌آیند و درک می‌شوند اما بعضی از آن‌ها را هم باید پیش از شروع هر گونه سرمایه‌گذاری بدانید تا از اشتباهات بزرگ و زیان‌بار دوری کنید.

در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی به کار می‌رود. هدف مدیریت سرمایه این است که ریسک را در حد مشخصی محدود کرده و در آن سطح ریسک، بازدهی را حداکثر کند.

نحوه مدیریت سرمایه هر شخص به شرایط خودش بستگی دارد، همچنین چیزی به عنوان بهترین روش برای مدیریت سرمایه وجود ندارد.

از پرکاربردترین اصول مدیریت سرمایه این است که معامله‌گر برای حفظ اصل سرمایه خود و جلوگیری از نابودی آن، هر بار با درصد مشخصی از کل سرمایه خود وارد معامله می‌شود. البته این که این میزان چند درصد باشد، به شرایط و ترجیحات سرمایه‌گذار بستگی دارد اما نکته مهم این است که بتوانیم از نابودی اصل سرمایه خود پیشگیری کنیم.

مدیریت ریسک

مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک، پیوندی نزدیک و ناگسستنی دارند. این دو مفهوم در حوزه سرمایه‌گذاری همپوشانی زیادی دارند.

هدف اصلی مدیریت ریسک این است که تمام ریسک‌های موجود را شناسایی کند و برای وقوع آن‌ها آمادگی داشته باشد. در واقع ما به دنبال از بین بردن تمام ریسک‌ها نیستیم، بلکه قصد داریم ریسک‌های غیرضروری را حذف کرده و بقیه آن‌ها را شناسایی کنیم و برای رخ دادن‌شان آمادگی داشته باشیم. اگر برای این ریسک‌ها آماده شویم می‌توانیم اثر منفی آن‌ها را به حداقل برسانیم.

نکته مهم دیگر، تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری است. حتماً این اصطلاح رایج را شنیده‌اید که گفته می‌شود: «تمام تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید.»

اگر در حوزه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کنید، مثلاً قسمتی از سرمایه‌تان را وارد بورس کنید، قسمتی را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد کنید و با بخشی از آن یک خودرو بخرید، در مقایسه با این که تمام دارایی‌تان را وارد بورس کنید ریسک به‌مراتب کمتری دارید.

البته باید مراقب باشید که در این مسئله زیاده‌روی نکنید. اگر همزمان وارد چندین بازار شوید و بخواهید در تمام آن‌ها فعالیت کنید، ممکن است در نهایت شکست بخورید و نتوانید در هیچ یک از آن‌ها پیشرفتی داشته باشید.

تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری درون یک بازار هم انجام می‌شود. مثلاً در بازار بورس می‌توانید سهام شرکت‌های مختلف را بخرید و همه دارایی خود را در سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری نکنید.

حتی بهتر است سهام شرکت‌هایی را بخرید که در صنایع مختلفی فعالیت می‌کنند؛ در این صورت اگر صنعتی با مشکل خاصی مواجه شود، متحمل زیان قابل توجهی نخواهید شد. اما در این مورد هم افراط نکنید؛ چون ممکن است با سرمایه‌گذاری در سهام تعداد زیادی از شرکت‌ها، وقت کافی برای تحلیل وضعیت هر یک از آن‌ها نداشته باشید.

مدیریت ریسک سرمایه گذاری
با مدیریت و کنترل ریسک، می‌توانید سود سرمایه‌گذاری خود را به حداکثر و زیان آن را به حداقل برسانید.

کنترل احساسات

هر سرمایه‌گذاری باید با تحلیل، منطق و استدلال برای ورود به فرصت‌های سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش در بازارهای مالی اقدام کند.

متاسفانه در عمل این اتفاق نمی‌افتد. افراد در بازارهای مالی دچار ترس و طمع می‌شوند و با تاثیر پذیرفتن از این احساسات، تصمیمات غیرعاقلانه می‌گیرند و فرصت‌های موجود را مخدوش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران مغلوب احساسات خود می‌شوند و رفتار سایر افراد را بدون هیچ منطقی دنبال می‌کنند. برای مثال اگر همه شروع به فروش سهام شرکت خاصی کنند، از ترس از دست دادن سرمایه خود در قیمت پایین سهام‌شان را می‌فروشند؛ در حالی که ممکن است با تحلیل و منطق بتوانند تشخیص دهند که این هیجان مقطعی است و پس از آن قیمت به جای قبل برمی‌گردد یا حتی از آن هم بالاتر می‌رود.

بنابراین باید همه تلاش خود را بکنید که احساسات‌تان را مدیریت کنید و مطابق عقل و منطق تصمیم بگیرید.

برنامه ریزی

یکی از مهم‌ترین ارکان سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی است.

برای سرمایه‌گذاری باید طبق چارچوب مشخصی عمل کنید؛ البته منظور این نیست که همه بایدها و نبایدها مشخص است و وظیفه شما این است که عیناً آن‌ها را تقلید کنید.

همان‌طور که گفته شد، بسیاری از نکات درباره نحوه سرمایه‌گذاری شما، بر اساس شرایط خودتان تعیین می‌شود. اما نکته این است که طبق همین شرایط، چارچوب مشخصی داشته باشید.

به عنوان سرمایه‌گذار باید به‌خوبی بدانید که افق سرمایه‌گذاری خود را برای کدام بازه زمانی ترسیم می‌کنید. آیا هدف شما یک سرمایه‌گذاری یک ساله است یا می‌خواهید برای چند ده سال آینده سرمایه‌گذاری کنید؟ قطعاً تصمیماتی که بر اساس هر یک از این اهداف می‌توان گرفت، بسیار متفاوت از هم هستند.

همچنین باید بازده مورد انتظار خود را تعیین کنید. همان‌طور که گفته شد، بازده با ریسک همبستگی قابل توجهی دارد. بنابراین میزان بازده مورد انتظارتان از سرمایه‌گذاری، باید با در نظر گرفتن میزان ریسک‌پذیری‌تان و به صورت واقع‌گرایانه تعیین شود.

ارزیابی

یکی دیگر از ارکان پراهمیت سرمایه‌گذاری، ارزیابی است. باید با توجه به ترجیحات و هدف خود، در بازه‌های مشخص وضعیت سرمایه‌گذاری خود را ارزیابی کنید.

باید هدف‌تان از ارزیابی این باشد که از درستی مسیر سرمایه‌گذاری خود اطمینان حاصل کنید.

ممکن است در ارزیابی‌های خود متوجه شوید که اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رود؛ در این صورت نباید بلافاصله همه‌چیز را زیر سوال ببرید. اگر با هدف مورد نظر فاصله داشتید، باید با تحلیل بفهمید که کجای کار ایراد دارد و همان را اصلاح کنید.

برای مثال ممکن است برخی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی بلندمدت و به‌آرامی، پیشرفت خود را نشان دهند و بعضی دیگر، مدتی هیچ سودآوری نداشته باشند و سپس سودآور شوند. در ارزیابی خود به تمامی این جزئیات توجه کنید.

بیشتر بخوانید: 3 معیار مهم برای اندازه گیری عملکرد پورتفولیو (سبد سرمایه گذاری)!

تاریخچه کوتاهی از سرمایه گذاری

با این که مفهوم سرمایه‌گذاری هزاران سال است که وجود دارد، ریشه‌های سرمایه‌گذاری به شکل امروزی را می‌توان در دوره بین قرن 17 و 18 میلادی پیدا کرد.

در این زمان بود که پیشرفت اولین بازارهای عمومی باعث ارتباط بین سرمایه‌گذاران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شد. بورس سهام آمستردام در سال 1602 و بورس نیویورک در 1792 ایجاد شد.

سرمایه‌گذاری در عصر انقلاب صنعتی

انقلاب‌های صنعتی بین سال‌های 1760 تا 1840 و 1860 تا 1914 باعث افزایش رفاه مردم شدند.

در نتیجه، امکان انباشت پس‌اندازهای مردم فراهم شد. اکنون این پس‌اندازها می‌توانستند سرمایه‌گذاری شده و باعث رشد و رواج یک سیستم بانکداری پیشرفته شوند. 

بیشتر بانک‌هایی که امروزه در دنیای سرمایه‌گذاری مطرح و غالب هستند، مانند گلدمن‌ساکس (Goldman Sachs) و جی‌پی‌مورگان (J.P. Morgan)، در قرن نوزدهم آغاز به کار کردند.

سرمایه‌گذاری در قرن بیستم

در قرن نوزدهم، با توسعه و پیشرفت مفاهیم جدیدی در حوزه قیمت‌گذاری دارایی‌ها، نظریه پورتفولیو و مدیریت ریسک، پیشرفت‌ها و تغییرات چشمگیری در نظریه سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد.

در نیمه دوم قرن بیستم ابزار جدید سرمایه‌گذاری، از جمله هج‌فاندها (hedge fund)، صندوق‌های خصوصی (private equity)، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (venture capital)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REIT) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (EFT) معرفی شدند.

ابزارهای سرمایه گذاری
بسیاری از ابزارهای نوین سرمایه‌گذاری در قرن بیستم ابداع و معرفی شدند.

در دهه 1990، فراگیری سریع اینترنت باعث شد که معاملات آنلاین و ظرفیت‌های تحقیق و کسب اطلاعات در دسترس عموم قرار گیرند.

در پی این تغییر، فرایند دموکراتیک شدن سرمایه‌گذاری که از بیش از یک قرن پیش آغاز شده بود، تکمیل شد.

سرمایه‌گذاری در قرن بیست‌ویکم

ترکیدن حباب دات‌کام (حبابی که نسل جدیدی از میلیونرها را به وجود آورد که در سهام شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی و کسب‌وکارهای آنلاین سرمایه‌گذاری کرده بودند) اتفاق مهمی بود که در قرن بیست‌ویکم رخ داد.

از مهم‌ترین وقایع قرن بیست‌ویک و کل تاریخ، بحران مالی سال 2008 بود که در پی شکست تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه اوراق بهادار وام‌های رهنی اتفاق افتاد و اقتصاد جهان را زمین‌گیر کرد.

همچنین قرن بیست‌ویک با شرکت‌های سرمایه‌گذاری آنلاین و اپ‌های معاملاتی رایگان، درهای دنیای سرمایه‌گذاری را به روی سرمایه‌گذاران جدید و نامتعارف باز کرد.

سوالات متداول

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری به معنای تخصیص منابع با هدف ایجاد درآمد و سود است که این منابع، معمولاً سرمایه یا همان پول شما محسوب می‌شوند.

انواع سرمایه گذاری چیست؟

فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار متنوعی در جهان وجود دارد. مطرح‌ترین و رایج‌ترین انواع سرمایه‌گذاری در ایران، سرمایه‌گذاری در بورس، زمین و مسکن، خودرو، ارز، طلا، ارز دیجیتال، بازار فارکس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سپرده‌های بانکی است.

چرا باید برای سرمایه گذاری آموزش ببینیم؟

سرمایه‌گذاری می‌تواند وضعیت زندگی شما را از نظر مالی و رفاهی دگرگون کند. برای این که بتوانیم در این زمینه تصمیمات درستی بگیریم و به‌خوبی از فرصت‌های موجود استفاده کنیم، یادگیری و آموزش سرمایه گذاری بسیار ضروری به نظر می‌رسد. با آموزش سرمایه گذاری می‌توانیم بر اساس شرایط، ترجیحات و هدف خود، شروع به سرمایه‌گذاری کنیم و از مزایای گسترده آن بهره‌مند شویم.

آیا سرمایه گذاری نوعی قمار است؟

به هیچ وجه! فرق این دو از زمین تا آسمان است. در سرمایه‌گذاری شما پول خود را در کارها یا پروژه‌هایی قرار می‌دهید که انتظار می‌رود در طی زمان بتوانند بازدهی مثبتی داشته باشند. به عبارت دیگر، بازدهی مورد انتظار آن‌ها مثبت است. در مقابل، در قمار شما روی نتیجه وقایع یا بازی‌ها شرط‌بندی می‌کنید. یعنی در قمار پول شما در کاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. قمار اغلب دارای بازده مورد انتظار منفی است.

سخن آخر

سرمایه‌گذاری اختصاص دادن منابع به چیزی است که بتواند درآمد یا سود ایجاد کند.

نوع سرمایه‌گذاری مورد انتخاب شما به این بستگی دارد که به دنبال به دست آوردن چه چیزی هستید و حساسیت شما به ریسک تا چه اندازه است.

می‌توان روی سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات، فلزات قیمتی و موارد مختلف دیگری سرمایه‌گذاری کرد. می‌توان سرمایه‌گذاری را با پول، دارایی‌ها، ارزهای دیجیتال یا سایر ابزار مبادله انجام داد.

افراد می‌توانند به طور مستقل و بدون کمک یک متخصص شروع به سرمایه‌گذاری کنند یا با پیروی از نظرات آن‌ها و دریافت مشاوره از متخصصان این کار را انجام دهند.

در هر حال حدی از آموزش سرمایه گذاری ضروری به نظر می‌رسد اما این میزان برای حالت اول به‌مراتب بیشتر از حالت دوم است.

میزان توجه، زمان یا پولی که لازم است برای سرمایه‌گذاری صرف کنید، بسیار به نوع سرمایه‌گذاری مورد انتخاب شما و وضعیت مالی، نیازها و اهداف‌تان بستگی دارد.

با این وجود، بسیاری از ابزار سرمایه‌گذاری مانند خرید سهام در بورس هستند که حداقل مبلغ مورد نیاز اندکی برای شروع دارند و در نتیجه، افراد بیشتری می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

فارغ از این که کدام روش سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنید یا در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید، لازم است که از آموزش سرمایه گذاری بهره‌مند شوید.

تلاش کنید که حوزه مورد نظرتان را به‌خوبی بشناسید و همچنین درباره مشاور سرمایه‌گذاری یا ابزاری که از آن استفاده می‌کنید تحقیق کنید.

وارن بافت (Warren Buffett)، از سرمایه‌گذاران بسیار موفق و مطرح جهان، می‌گوید: «هرگز در کسب‌وکاری که آن را درک نمی‌کنید، سرمایه‌گذاری نکنید.»

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx