معرفی 9 کتاب برتر در حوزه منابع انسانی

کتب منابع انسانی

کتاب های منابع انسانی برای بسیاری از افراد لازم بوده و مطمئناً کمک زیادی به آن‌ها خواهند کرد. مدیریت منابع انسانی یکی از رشته‌های درسی و کاری مهم است که امروزه بسیاری از شرکت‌ها و پلتفرم‌های بزرگ با استفاده از آن به توسعه کسب و کار خود می‌پردازند. در ادامه این مطلب قصد داریم فهرستی از بهترین کتاب منابع انسانی را معرفی کنیم.

کتاب های منابع انسانی

جان کامنز (John R. Commons) اقتصاددان مشهور و از نویسندگان کتاب منابع انسانی، برای اولین بار اصطلاح «منابع انسانی» را در کتاب خود به نام «توزیع ثروت» که در سال ۱۸۹۳ منتشر شد، به کار برد و این اصطلاح تا قرن نوزدهم به روابط بین کارمند و کارفرما گسترش یافت.

کارکنان یا پرسنل یک مؤسسه یا شرکت به گروه یا افرادی گویند که در استخدام آن مؤسسه بوده و می‌توانند به ازای کار خود دستمزد دریافت کرده یا نکنند. در ادامه 9 تا از بهترین کتاب منابع انسانی را برای افزایش دانش و اطلاعات شما در زمینه منابع انسانی معرفی می‌کنیم.

عناوین مطلب:

1. کتاب مبالغه استعداد (Talent is Overrated)

کتاب مبالغه استعداد

چه چیزی افراد با عملکرد فوق‌العاده را از سایرین متمایز می‌کند. جئوف کالوین در خلاصه بهترین کتاب مدیریت منابع انسانی مبالغه استعداد به نقد استعدادهای شگفت انگیز و اهمیت تلاش و عملکرد عالی می‌پردازد.

خلاصه‌ای از کتاب مبالغه استعداد:

نویسنده جئوف کالوین مخالف این طرز فکر معروف است که نبوغ تایگر وودزها، موتزارت‌ها و وارن بافت‌ها تنها به صورت ذاتی در اختیار تعداد اندکی آدم موفق قرار دارد. او به تحقیقی اشاره می‌کند که در آن ارزش توانایی ذاتی نفی می‌شود و مثال‌های متعددی را ارائه می‌کند که در آن کار سخت نتیجه مؤثر داده است.

تلاش و تمرین بی‌وقفه افراد بزرگ بر اساس اهداف مشخص، تحلیل جامع، بازخوردها و کار لایه‌بندی شده و سیستماتیک است. کالوین در این زمینه نظرات خود را به شکل شفاف و قانع‌کننده‌ای بیان می‌کند. او به خوانندگان نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از کار سخت و تلاش بی‌وقفه، به دستاوردهای خلاقانه‌ای در کار و برای شرکت دست پیدا کرد.

استدلال و عقاید نویسنده این کتاب مدیریت انسانی درباره طبیعت حقیقی نبوغ بسیار جذاب است و در پایان او به روشنی بیان می‌کند که نیازمندی‌های دستیابی به چنین دستاوردهایی چنان سخت و دقیق است که در نهایت در جامعه به سختی شاهد وجود چند نابغه محدود هستیم.

کالوین اعتراف می‌کند که تمرین و کار و تلاش به قدری دردناک هستند که تنها عده معدودی می‌توانند با موفقیت به قله برسند. بااین‌حال، او بیان می‌کند که شما می‌توانید از درک طبیعت یک عملکرد فوق‌العاده، سود ببرید.

طبق گفته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که او موهبت واقعی یک نابغه ظرفیت وی برای تمرین و تلاش باشد. شما زمانی می‌توانید توانایی خود برای تولید و نوآوری را بهبود ببخشید که بپذیرید استعداد تضمین‌کننده عملکرد فوق‌العاده نیست. در واقع عملکرد فوق‌العاده حاصل تلاش واقعی است.

مطالعه این بهترین کتاب مدیریت منابع انسانی ارزشمند به همه کسانی که قصد دارند با تلاش و پشتکار به اهداف بزرگ خود دست یابند، توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: 9 روش کاهش هزینه‌ها در سازمان و کسب و کار

2. کتاب ضربه قدرتمند (Knock Dead)

کتاب ضربه قدرتمند

مارتین یات نویسنده این کتاب منابع انسانی، پاسخ‌های فوق‌العاده به 200 سؤال سخت مصاحبه به علاوه جدیدترین استراتژی‌های کاریابی الکترونیکی را به خوبی در کتاب ضربه قدرتمند تشریح کرده است.

کتابی که ارزش چندین بار مطالعه را داشته باشد خیلی کمیاب است اما این کتاب یکی از همین موارد کمیاب به شمار می‌رود. مجموعه کتاب های ضربه قدرتمند اثر مارتین یات چندین بار به لیست پرفروش‌ها راه یافته است و در حال حاضر، حال جدیدترین ویرایش کتاب به بازار عرضه شده است.

خلاصه‌ای از کتاب ضربه قدرتمند:

اساس این کتاب منابع انسانی بر پایه کاتالوگی از استراتژی‌ها برای پاسخ به سؤالات متنوعی است که ممکن است در طول یک مصاحبه شغلی از شما پرسیده شود. این کتاب همچنین توصیه‌های زیادی در مورد پیدا کردن شغل ارائه می‌کند.

مطالعه این کتاب را به همه کسانی که به دنبال کار می‌گردند یا کسانی که فکر می‌کنند به زودی باید دنبال کار بگردند، توصیه می‌کنیم.

3. کتاب های منابع انسانی؛ کتاب رئیس بودن (Being The Boss)

کتاب رئیس بودن

کتاب رئیس بودن یکی دیگر از بهترین کتاب منابع انسانی است که از آن طریق می‌توانید مسیر شغلی خود را به سمت ریاست و مدیریت طراحی کنید. لیندا ای هیل و کنت لینبک در خلاصه کتاب رئیس بودن استراتژی‌های لازم را برای شما به خوبی تشریح می‌کنند.

خلاصه‌ای از کتاب رئیس بودن:

حتی مدیران بزرگ نیز در شرایط اقتصادی مملو از نوآوری مستمر، آشوب و موارد غیرقابل‌پیش‌بینی، چالش‌هایی را تجربه می‌کنند. لیندا ای هیل استاد مدیریت بازرگانی دانشگاه هاروارد و نویسنده حوزه بازرگانی کنت لینبک ترکیبی از نظریه‌ای قانع‌کننده و استراتژی‌های کاربردی را در کتاب خود ارائه کرده‌اند. آن‌ها آموزش‌دهنده و چراغ راه رهبران با تجربه و تازه‌کاری هستند که می‌خواهند اصول مدیریت خوب را تمرین کنند.

مطالعه این کتاب های منابع انسانی سازمان‌یافته، شفاف و کاربردی را به مدیران جدید و کسانی که در نیمه‌راه قرار دارند و همچنین به هرکسی که رؤیای رئیس شدن در سر دارد، پیشنهاد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی بلاک‌چین در منابع انسانی (HR)

4. کتاب آن روی اضطراب (The UPside of Stress)

جلد کتاب آن روی اضطراب

در این بهترین کتاب منابع انسانی به این امر پرداخته می‌شود که چرا استرس برای شما خوب است و چگونه بر آن مسلط شوید. کلی مک گونیگال در خلاصه کتاب آن روی اضطراب به شما نشان می‌دهد که چگونه با مدیریت اضطراب عملکرد خوبی داشته باشید.

خلاصه‌ای از کتاب آن روی اضطراب:

بر اساس آنچه عموماً پنداشته می‌شود، استرس یک امر کشنده است. کلی مک گونیگال به عنوان روانشناس دانشگاه استنفورد، بر اساس پژوهش جدید، دیدگاه مخالفی نسبت به این پدیده و تأثیر آن دارد. او درباره هشدارهای بیش‌ازحد درباره مضرات استر بحث می‌کند و به تحقیقاتی اشاره می‌کند که طبق آن‌ها، فشار فقط بر افرادی اثر منفی می‌گذارد که به مضرات آن باور دارند. در نقطه مقابل، کسانی که استرس را می‌پذیرند، زندگی شادتر، سالم‌تر و کارآمدتری دارند.

استرس تغییرات فیزیکی و عصبی به وجود می‌آورد که به تقویت انرژی، اعتماد به‌ نفس و هم دردی می‌انجامد، ویژگی‌هایی که مک گونیگال در کار خود از آن‌ها استفاده می‌کند. او به داستان‌هایی اشاره می‌کند که در آن‌ها قبول استرس باعث ایجاد تغییر و تحول در زندگی شده و توصیه‌های کاربردی درباره تغییر دیدگاه نسبت به استرس ارائه می‌دهد.

مطالعه کتاب این روانشناس برای کارآفرینان، مدیران، دانشجویان، والدین و کارمندان خالی از لطف نبوده و می‌تواند تأثیر مثبتی بر آن‌ها داشته باشد.

5. کتاب آماده عمل (Primed To Perform)

کتاب آماده عمل

در این بهترین کتاب مدیریت منابع انسانی به این پرداخته می‌شود که چگونه با استفاده از علم انگیزش کامل، فرهنگ‌های با عملکرد بالا ایجاد کنید. نیل دوشی و لیندزی مک گرگور در خلاصه کتاب آماده عمل به شما نشان می‌دهند که چگونه به عملکرد بالا دست پیدا کنید.

خلاصه‌ای از کتاب آماده عمل:

نیل دوشی و لیندزی مک گرگور، تمامی نکات ارزشمند درباره مشارکت، انگیزش و عملکرد کارمندان در محیط کاری بیان کرده‌اند. آن‌ها برای اثبات ادعای خود داده‌ها و مدارک کافی ارائه کرده‌اند.

مطالعه‌های موردی آن‌ها خوانندگان را به طور کامل مطلع می‌کند؛ سه منبع مستقیم انگیزش را که هر شرکتی باید از آن برای رسیدن به موفقیت تیمی استفاده کند، به همراه منابع انگیزه غیرمستقیمی شرح می‌دهند که به عملکرد پایین منجر می‌شوند.

اگرچه این کتاب راهنما می‌تواند کمی تکراری باشد، ولی با این ‌وجود مطالعه آن شدیداً توصیه می‌شود. برای رهبران مختلف در سطوح متفاوت، متخصصان منابع انسانی، مدیران اجرایی جبران خدمات، مشاوران، کارآفرینان و دانشجویان، این کتاب می‌تواند بهترین اثر تولید شده درباره ایجاد انگیزه برای عملکرد باشد.

6. کتاب های منابع انسانی؛ کتاب 70:20:10

کتاب ۷۰:۲۰:۱۰

دستیابی به عملکرد صد درصدی دغدغه بسیاری از افراد در جوامع مدرن امروزی به منظور استفاده حداکثری از زمانشان است. جوز آرتس در خلاصه کتاب 70:20:10 راهنمای کاملی برای پیاده‌سازی برنامه‌های یادگیری بر اساس مدل 70:20:10 را ارائه کرده است.

خلاصه‌ای از کتاب 70:20:10:

این کتاب های منابع انسانی، یک اثر هنری کامل است که تقریباً در هر صفحه آن ‌یک تصویر با کیفیت بالا قرار دارد. جوز آرتس، چارلز جنینگز و ویویان هایجنن که از متخصصان حوزه یادگیری به شمار می‌روند، با همکاری افراد نوآور از مناطق مختلفی از اروپا و آمریکای شمالی، راهنمای کاملی برای پیاده‌سازی برنامه‌های یادگیری بر اساس مدل 70:20:10 ارائه می‌دهند.

به عقیده ما، متخصصین یادگیری و توسعه می‌توانند از این راهنما سود برده و همچنین دانشجویان، اساتید و رهبران می‌توانند با استفاده از این کتاب ببینند که محل کار چگونه می‌تواند به محیطی برای یادگیری بدل شود.

بیشتر بخوانید: اصول ارتباط موثر با کارکنان (برای بهره‌وری بیشتر)

7. کتاب انسان‌ها دست کم گرفته می‌شوند (Humens are Underrated)

کتاب انسان‌ها دست کم گرفته می‌شوند

جئوف کالوین به خوبی نشان می‌دهد که افراد موفق چه چیزهایی می‌دانند که دستگاه‌های فوق‌العاده نمی‌دانند. مطالعه خلاصه کتاب انسان‌ها دست کم گرفته می‌شوند را به همه مدیران و دانشجویان حوزه مدیریت منابع انسانی توصیه می‌کنیم.

خلاصه‌ای از کتاب انسان‌ها دست کم گرفته می‌شوند:

آیا کامپیوترها در آینده انجام همه کارها را به عهده خواهند گرفت؟ طبق آنچه ژورنالیست مسائل مالی، جئوف کالوین، بیان می‌کند، آنچه این ماشین‌ها انجام خواهند داد کار شناختی است و نه مشاغل تعاملی. او سناریوی آینده کابوس‌وار را که در آن انسان‌ها به خاطر ماشین‌های همه‌کاره از کار بیکار می‌شوند رد می‌کند.

به‌جای این کار او از ظهور ارزش اجتماعی اقتصادی در انسان صحبت می‌کند و چون همدلی مهارتی غیرقابل‌اندازه‌گیری است، هرچه انسان‌ها بیشتر باشند بهتر است. انسان‌ها به صورت طبیعی با افراد دیگر رابطه دارند و بسیاری از کارها به همین روابط وابسته‌اند.

مردم باید در نحوه یادگیری ارتباط با اشخاص دیگر تجدید نظر کنند. کالوین به پژوهش‌ها و موارد مطالعاتی اشاره می‌کند که نشان از ارزش همدلی در زندگی اجتماعی، کار، ورزش و حتی در جنگ دارد. به عقیده او، کار روی روابط نوع جدیدی از کار بر روی دانش است.

مطالعه و یافته‌های تازه و گسترده این نویسنده را به مدیران عامل، متخصصین روابط انسانی، رهبرانی که می‌خواهند سازمان‌های خود را انسانی کنند و جویندگان کاری که به طور مشابه قصد دارند تا ارزش شخصی خود را در این دنیای دیجیتال افزایش دهند، توصیه می‌کنید.

8. کتاب شرکت رمزگشایی شده (The Decoded Company)

کتاب شرکت رمزگشایی شده

لییروم سیگال و رهاف هرفوش در خلاصه کتاب منابع انسانی شرکت رمزگشایی شده به شما کمک می‌کنند تا استعداد خود را به بهترین شکل بشناسید و شرکت‌ها نیز بتوانند به بهترین شکل کارکنانشان را بشناسند.

خلاصه‌ای از کتاب شرکت رمزگشایی شده:

خرید کردن در دوران معاصر یعنی در اختیار قرار دادن اطلاعات شخصی. برخی سازمان‌ها داده‌های مشابهی درباره کارمندان خود جمع‌آوری می‌کنند. هر ایمیل، شماره تلفن، ورودی‌های تقویم و کارت‌هایی که در محل کار کشیده می‌شود اطلاعات دقیقی از هر کارمند ارائه می‌کند. شرکت‌ها با استفاده از این داده‌ها می‌توانند کار تمرین و آموزش را متناسب با هر فرد به انجام برسانند.

لییروم سیگال و آرون گلدشتاین، رهبران کلیک هلث در کانادا، به همراه نویسندگان جی گلدمن و رهاف هرفوش، توضیح می‌دهند که داشتن اطلاعات درباره نیروی کار به اندازه شناخت مشتریان اهمیت دارد. کلیک از هوش مصنوعی استفاده می‌کند که داده‌ها را تحلیل کرده و در مورد آموزش، استخدام و یا اخراج کارمندان شرکت نظر می‌دهد.

فرقی نمی‌کند با این روش مدیریت استعداد موافق باشید یا آن را تجاوز به حریم شخصی بدانید، با این ‌حال مطالعه یافته‌های این افراد و داستان‌های جذاب آن به مدیران عامل و مدیران آی‌تی و منابع انسانی و هر کسی که به مسائل حریم شخصی اهمیت می‌دهد، توصیه می‌شود.

9. کتاب های منابع انسانی؛ کتاب ماموریت حیاتی (Mission Critical)

جلد کتاب ماموریت حیاتی

استفاده از ارزش‌های کاری سربازان قدیمی و به کار گیری آن‌ها در میان سایر نیروها دغدغه محوری خلاصه کتاب مأموریت حیاتی نوشته مایکل آبرامز است.

خلاصه‌ای از کتاب مأموریت حیاتی:

کهنه سربازان به دلیل پختگی، نظم، تعهد، انعطاف‌پذیری و نگرش خاصشان می‌توانند به عنوان کارمندان غیرنظامی خدمات زیادی داشته باشند. با این ‌حال سربازان با مشاغل غیرنظامی جدید اغلب دلشان برای زندگی نظامی و احساس داشتن مأموریت خدمت به کشور تنگ می‌شود.

بسیاری از این سربازها عقیده دارند که همکاران غیرنظامی‌شان از آن‌ها احساس جدایی می‌کنند و به همین دلیل، آن‌ها اغلب در سال اول کار جدید از سمت خود کنار می‌روند.

مایکل آبرامز، تکاور سابق نیروی دریایی ایالات‌متحده و متخصص نوآوری جولیا تیلور کندی به بررسی ۱۰۲۲ سرباز پرداخته و مصاحبه‌هایی برای شناسایی نیازهای این افراد برای احساس راحتی در محل کار انجام داده است. نویسندگان پیشنهاد‌هایی برای اشتغال این افراد در مشاغل غیرنظامی ارائه می‌دهند.

مطالعه این کتاب کوچک ولی مهم و متمرکز به کارفرمایان و کهنه سربازانی که می‌خواهند از تمام منابع موجود استفاده کنند توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا باید بهترین افراد را استخدام کنیم؟

سوالات متداول

مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی نقشی بسیار مهم در هر سازمان و شرکتی ایفا می‌کند. اصطلاح منابع انسانی برای اولین بار در کتاب توزیع ثروت نوشته جان کامنز در سال 1983 مطرح شد. منابع انسانی در ابتدا به رابطه میان کارمند و کارفرما اشاره می‌کرد اما بعد‌ها گسترش یافته و مفاهیم بیشتری را در خود جای داد.

بهترین کتاب های منابع انسانی کدام‌ها هستند؟

از جمله بهترین کتاب های منابع انسانی می‌توان به کتاب رئیس بودن (Being The Boss)، کتاب انسان‌ها دست کم گرفته می‌شوند (Humens are Underrated) و کتاب مأموریت حیاتی (Mission Critical) اشاره کرد.

کتاب «آن روی اضطراب» درباره چیست؟

کتاب آن روی اضطراب به این موضوع می‌پردازد که چرا استرس برای شما خوب است! و چگونه بر آن مسلط شوید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کرده‌ایم به طور مختصر و مفید بهترین کتاب منابع انسانی را معرفی کرده و خلاصه‌ای از آن‌ها برای آشنایی بیشتر کاربران ارائه دهیم. این لیست از بهترین کتاب مدیریت منابع انسانی توسط نویسنده‌های برجسته نوشته شده‌اند و اغلب می‌توانند کمک زیادی به افراد در زندگی روزمره و مشاغل خود داشته باشند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

معرفی کتاب

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx