پلتفرم MOBU: راهکار آینده برای انتشار توکن‌های اوراق بهادار

پلتفرم انتشار توکن های اوراق بهادار

قبلا در مطلب با عنوان انواع توکن‌های ارز دیجیتال، توکن‌های اوراق بهادار (Security Tokens) را معرفی کردیم. توکن‌های اوراق بهادار به زبان ساده، توکن‌های ارز دیجیتالی هستند که دارای ویژگی‌های اوراق بهادار می‌باشند.

توکن‌های اوراق بهادار یکی از بزرگترین روندهای پیش‌رو در انقلاب بلاک‌چین هستند، در ادامه این بخش از بورسینس قصد داریم با توضیح جامعی در خصوص توکن‌های اوراق بهادار، یکی از پروژه‌های برجسته این زمینه که پتانسیل عظیمی برای حل مشکلات فعلی توکن‌های اوراق بهادار را داراست بررسی کنیم.

توکن‌ اوراق بهادار چیست؟

برای بررسی اینکه توکن اوراق بهادار چیست، بهتر است ابتدا مفهوم «اوراق بهادار» را درک کنیم.

عناوین مطلب:

اوراق بهادار، دارایی‌های مالی همانند اوراق مشارکت، سهام، آپشن و… هستند. به طور مثال اگر سهام را در نظر بگیریم، احتمالا می‌دانید که مالکیت تعدادی سهام، به معنای مالکیت در بخشی از یک شرکت است.

یکی از مهمترین دلایل انتشار سهام شرکت‌ها، جمع‌اوری سرمایه از طریق بازار سرمایه است. این کار با عرضه سهام به عموم مردم انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران با هدف کسب سود از طریق سود نقدی سهام یا با امید اینکه قیمت سهام رشد کند، سهام شرکتی را خریداری می‌کنند.

وقتی همه این ویژگی‌های اوراق بهادار در قالب یک توکن ارز دیجیتال قرار گیرد و یک توکن، نماینده اوراق بهادار باشد، به آن توکن، توکن اوراق بهادار (Security Token) گفته می‌شود.

این شفاف‌ترین تعریفی بود که می‌توانستیم از توکن اوراق بهادار ارائه دهیم و مطمئن هستیم که با درک این موضوع و توضیحات بعدی متوجه اهمیت توکن‌های اوراق بهادار و نقش آنها در اکوسیستم ارزهای دیجیتال خواهید شد.

بنابراین توکن‌های اوراق بهادار، توکن‌های رمزنگاری‌شده‌ و دارای سود نقدی و یا نوعی بهره برای خریدار آن هستند.

قبلا در دارایی‌های کاغذی سنتی همانند برگه‌های سهام یا اوراق مشارکت یا املاک، نقدشوندگی یک مشکل اساسی بود ولی ارائه این دارایی‌ها در قالب یک توکن رمزنگاری‌شده می‌تواند مشکل نقدشوندگی را رفع کند و مزایای بسیار زیاد دیگری را به همراه داشته باشد.

تصور کنید سود نقدی دارایی شما در یک تاریخ خاص با اجرایی‌شدن یک شرط توسط قراردادهای هوشمند ( smart contract) پرداخت شود! با همه این اتوماتیک‌سازی‌ها و تسهیل در کارها، می‌توان کارهای بسیار بیشتری که در شکل سنتی ممکن نبود انجام شود.

در آینده تقاضای زیادی برای توکن‌های اوراق بهادار شکل خواهد گرفت، زیرا قوانین اوراق‌ بهادار در منطقه جغرافیایی مربوطه، حاکم بر آنها خواهد بود.

چرا آینده توکن‌های اوراق بهادار مطلوب است؟

به نظر من، به دلیل اینکه این توکن‌ها موارد استفاده متعددی خواهند داشت، گرایشات گسترده‌ای نسبت به آنها شکل خواهد گرفت. البته این حوزه هنوز برای عده‌ای ناشناس باقی مانده ولی بانک‌های بزرگ و موسسات سرمایه‌گذاری عظیم در دنیا دیر یا زود به سمت این حوزه حرکت خواهند کرد.

در واقع همراه با دیجیتالیزه شدن بخش‌های زیادی از زندگی، توکنایز شدن دارایی‌ها یکی از روندهایی بزرگ آینده است که همین الان هم کم‌کم نشانه‌ای اولیه از آنرا می‌بینیم. (به طور مثال توکن DGX که نماینده 1 گرم طلای فیزیکی است)

در آینده دیگر کسی زحمت نگهداری بسیاری از دارایی‌ها را نخواهد داد و توکن آن روی بلاک‌چین، نماینده آن دارایی خواهد بود.

6 مزیت مهم توکن‌های اوراق بهادار

چرا توکنایز کردن دارایی‌های مالی و انتشار توکن‌های اوراق بهادار یک روند غالب در آینده خواهد بود؟ برخی از دلایل را در ادامه بخوانید.

1 – کاهش کارمزدها: هزینه راه‌اندازی یک ICO نسبت به IPO (منظور از IPO یعنی عرضه اولیه سهام) بسیار پایین‌تر است. توکن‌های اوراق بهادار با استفاده از قراردادهای هوشمند، نیاز به واسطه‌هایی همانند بانک‌ها و هزینه‌های کاغذبازی‌های بیهوده را از بین می‌برند.

2 – معاملات سریعتر: معمولا هرچقدر تعداد مشارکت‌کنندگان در تراکنش‌ها بیشتر باشد، زمان بیشتری برای منعقدکردن آن نیاز است. توکن‌های اوراق بهادار با حذف واسطه‌هایی که در تراکنش‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد، امکان انتشار سریعتر اوراق توکنایز شده را فراهم می‌کند. معاملات سریع و لحظه‌ای برای توکن‌های اوراق بهادار، یک مزیت جذاب برای طرفین محسوب خواهد شد.

3 – بازار آزاد و سرمایه‌گذاران بیشتر: با توکنایزکردن اوراق بهادار، افراد بسیار بیشتری از سرتاسر دنیا می‌توانند به آن اوراق دسترسی داشته باشند. با وجود بازار آزاد، قیمت‌گذاری یک اوراق نیز عادلانه‌تر خواهد بود و وجود یک بازار آزاد و امکان مشارکت افراد فقط با یک اتصال اینترنت برای خرید اوراق بهادار، امکان جذب سرمایه را تسهیل خواهد نمود.

4 – اتوماتیک‌سازی فرایندها: با استفاده از توکن‌های اوراق بهادار، منتشرکنندگان اوراق توکنایزشده همه کارها را با کمک قراردادهای هوشمند، بطور خودکار و نرم‌افزاری به پیش می‌برند.

5 – کاهش دستکاری‌ها: با حذف موسسات مالی از فرایند تراکنش‌های سرمایه‌گذاری، احتمال دستکاری و فساد کاهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد.

6 – افزایش شفافیت: یکی از اساسی‌ترین مزیت‌های بلاک‌چین همین است و توکنایزکردن اوراق بهادار شرکت‌ها نیز باعث افزایش شفافیت ‌کم‌نظیر این حوزه خواهد شد.

وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال

با وجودیکه در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده شاهد پروژه‌های ضعیف و کلاهبرداری‌های بسیار بوده‌ایم ولی اکنون هرکسی که حداقل اطلاعاتی از مزایا و ویژگی‌های این بازار دارد، می‌داند که ارزهای رمزنگاری‌شده قانون‌مدار، پروژه‌های کاربردی و مفیدی نیز هستند که پایدار باقی خواهند ماند.

از طرف دیگر، ICO ها به عنوان بخشی حیاتی از اکوسیستم ارزهای دیجیتال، نقش بزرگی در تامین سرمایه استارت‌آپ‌های جدید داشته‌اند و پتانسیل اینرا دارند که به طور کلی نحوه تامین سرمایه را دگرگون کنند.

با گذشت 8 ماه از سال 2018، رقم جمع‌آوری‌شده در 394 مورد ICO بیش از 14 میلیارد دلار بوده است که نسبت به رقم 5 میلیارد دلاری در کل سال 2017 رشد چشم‌گیری را نشان می‌دهد. البته هنوز تا پایان 2018 قطعا این رقم رشد بیشتری خواهد کرد.

طبق آمار سایت coindesk فقط در ژوئن 2018 بیش از 70 مورد ICO راه‌اندازی شده است! کل ICO های اجراشده تاکنون به حدود 2000 مورد می‌رسد.

مقبولیت گسترده ICO ها در سطح دنیا باعث شکل‌گیری نوع جدیدی از تامین سرمایه برای استارت‌آپ‌ها و حتی شرکت‌ها شده است.

هزینه اجرای ICO ها نیز نسبت به IPO (عرضه اولیه سهام) بسیار پایین‌تر است. هزینه یک ICO همراه با هزینه‌های حقوقی فقط بین 250 تا 750 هزار دلار است، در حالیکه برخی از IPO ها در بورس‌های خارجی نزدیک 10 درصد از مبلغ فروخته‌شده از بابت فروش سهام را به عنوان هزینه IPO پرداخت می‌کنند.

همانطور که در مطلب معرفی ICO اشاره کردیم، پربازده‌ترین ICO های ارزهای دیجیتال شامل ارز NXT با بازدهی شگفت‌انگیز 1,666,500 درصدی، ارز NEO با بازدهی 453,000 درصدی، اتریوم با بازدهی 385,750 درصدی است.

غیر از این سه مورد، موارد بسیاری می‌توان یافت که در طول یکسال یا کمتر، بازدهی خارق‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته‌اند.

مشکلات فعلی

در حال حاضر قراردادهای هوشمند هم برای ICO توکن‌های کاربردپذیر (utility token) و هم برای ICO مربوط به توکن‌های اوراق بهادار (security token) استفاده می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود بخش عظیمی از اکوسیستم بازار ارزهای دیجیتال را توکن‌های اوراق بهادار تشکیل دهد.

اما کسانی که در فکر راه‌اندازی یک ICO برای انتشار توکن‌های اوراق بهادار هستند در اینکار با موانع وحشتناکی در زمینه حقوقی و فنی روبرو می‌شوند. وقتی صحبت از توکن‌های اوراق بهادار می‌شود محدودیت‌های قضایی زیادی وجود دارد.
برای جذب سرمایه و اجرای ICO از طریق انتشار توکن‌های اوراق بهادار، فرایندهای احراز هویت و تاییدیه‌های بسیاری از کشورهای مختلف موردنیاز است و هر منطقه جغرافیایی نیازمندی‌های خاص خود را دارد و به خاطر اینکه ICO ها در سطح بین‌المللی فعال می‌‌شوند، منتشرکننده توکن باید الزامات و شرایط مختلفی را داشته باشد.

خوشبختانه پلتفرم MOBU با سرویس‌های منحصر به فرد خود ICO هایی که قصد انتشار توکن‌های اوراق بهادار و تامین سرمایه از این طریق دارند را یاری خواهد کرد.

پلتفرم MOBU چیست؟

پلتفرم MOBU یک پلتفرم غیرمتمرکز و سازمان‌یافته برای اجرای ICO هاست که فرایند انتشار و مبادله توکن‌های اوراق بهادار را تسهیل می‌کند. توسعه‌دهندگان پروژه‌ها و تیم‌هایی که به فکر انتشار یک توکن جدید هستند، از طریق همکاری با MOBU می‌توانند فرایند دشوار انتشار توکن‌های اوراق بهادار را به سادگی طی کنند.

پلتفرم MOBU سرویس KYC (احراز هویت)، AML (ضد پولشویی) و دریافت تاییدیه SEC (کمیسیون اوراق بهادار آمریکا) را ارائه می‌کند. همچنین سرویس سپرده (Escrow)، پشتیبانی از پرداخت بانکی برای سرمایه‌گذاران، توسعه قراردادهای هوشمند و کلیه فرایندهایی که برای تامین سرمایه از طریق ICO موردنیاز است را ارائه می‌نماید.

MOBU یک پروژه متن‌باز است و سورس آن روی سایت Github در دسترس همه خواهد بود.

بازار چند تریلیون دلاری اوراق بهادار تقریبا دست‌نخورده مانده و در چنین بازاری، آمادگی کافی برای پذیرش پلتفرم MOBU نیز وجود دارد. پلتفرم MOBU می‌تواند مسیر ورود سرمایه‌ها از بازار سنتی به بازار ارزهای دیجیتال را فراهم کند.

فرض کنید اگر فقط 1000 استارت‌آپ از طریق پلتفرم MOBU اقدام به انتشار توکن نمایند و بطور متوسط هرکدام 3 میلیون دلار را جذب کنند، جریان پولی 3 میلیارد دلاری در پلتفرم شکل می‌گیرد و در نتیجه آن، شاهد افزایش تقاضا برای توکن MOBU خواهیم بود.

 MOBU پتانسیل عظیم این توکن‌ها از طریق پلتفرمی یکپارچه و خودگردان آزاد خواهد نمود.

 

تفاوت MOBU با سایر رقبا چیست؟

MOBU یک مشکل بنیادی را حل می‌کند. این پروژه سرمایه‌گذاران تاییدشده و ICO های توکن‌های اوراق بهادار را با از بین بردن واسطه‌ها به هم وصل می‌نمایند. تیم این پروژه تجربه یک ICO شکست‌خورده با نام Zabercoin را داشته است و به دلیل همین تجربه بوده که تیم تصمیم گرفته MOBU را برای حل معضلات فعلی ICO ها راه‌اندازی کند. تجربه این شکست قطعا به موفقیت پروژه MOBU کمک خواهد کرد.

مدل کسب و کار MOBU به نوعی طراحی شده تا تقاضای سالم برای توکن MOBU در پلتفرم شکل گیرد. این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده تا درصد بسیار کمی از ICO ها به دارندگان توکن MOBU تعلق یابد تا علاوه بر اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن ICO در آینده، منافع دارندگان توکن MOBU نیز حفظ شود. ایجاد مشارکت با بانک، به همه کاربران قابلیت تبدیل ارزهای رایج به ارزهای دیجیتال و حمایت از توکن MOBU را خواهد داد.

جدول مقایسه MOBU با سایر پلتفرم‌ها

همانطور که می‌دانید پلتفرم‌های دیگری مانند اتریوم و Polymath نیز برای انتشار توکن وجود دارد.

با این حال MOBU دارای ویژگی‌های خاصی است که با جدول زیر کاملا می‌توانید تفاوت آنرا با اتریوم یا Polymath درک کنید:

پلتفرم های انتشار توکن

MOBU برای کاربران مختلف چه مزایایی دارد؟

کاربران مختلفی در پلتفرم MOBU دخیل هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

منتشرکنندگان توکن: اینها افرادی‌اند که قصد عرضه و فروش توکن‌های اوراق بهادار را دارد. این منتشرکنندگان می‌توانند کمپین‌هایی برای تبلیغ و ترویج توکن‌هایشان ایجاد کنند تا نمایندگان حقوقی و توسعه‌دهندگان ترغیب شوند سرویس‌هایشان را به منتشرکنندگان ارائه نمایند.

مبالغی که به نمایندگان حقوقی و توسعه‌دهندگان بابت سرویس‌هایشان پرداخت می‌شود بستگی به پیچیدگی پروژه، منطقه جغرافیایی سرمایه‌گذاران و منتشرکننده توکن، الزامات اعتبارسنجی، محدودیت‌های انتقال توکن و… دارد.

توسعه‌دهندگان: این افراد مهندسان نرم‌افزاری هستند که قراردادهای هوشمند مربوط به ICO ها و توکن‌های اوراق بهادار را برنامه‌نویسی یا بررسی می‌کنند.
پاداش توسعه‌دهندگان از طریق توکن MOBU پرداخت‌ می‌شود و برای انگیزه‌بخشی به توسعه‌دهندگان برای توسعه قراردادها، توکن آنها حداقل تا 3 ماه پس از پایان عرضه عمومی قفل شده باقی می‌ماند. این کار علاوه بر منفعتی که برای کل سرمایه‌گذاران ICO دارد، باعث می‌شود شخص تعهد بیشتری نسبت به پروژه داشته باشد.

ارائه‌دهندگان KYC: مفهوم KYC به معنای Know Your Customer، فرایندی برای احراز هویت کاربران و مشتریان است. ارائه‌دهندگان KYC به ارزیابی و اعتبارسنجی هویت واقعی مشارکت‌کنندگان در یک ICO می‌پردازند (احراز هویت افراد را بر عهده دارند).
ارائه‌دهندگان KYC برای پیوستن به MOBU نیاز به پرداخت کارمزد در قالب توکن MOBU دارند تا به این طریق از ورودی‌های تقلبی به شبکه جلوگیری شود.

سرمایه‌گذاران: افراد یا موسساتی هستند که تمایل به خرید توکن اوراق بهادار منتشر شده در ICO را دارند. این افراد برای گذار از مرحله KYC به ارائه‌دهندگان KYC مقداری کارمزد در قالب MOBU بپردازند. سپس سرمایه‌گذارانی که هویت‌شان احراز شده است می‌تواند به خرید توکن‌های اوراق بهادار اقدام کنند.

نمایندگان حقوقی: نمایندگان حقوقی می‌توانند پیشنهادات خودشان را همراه با محدودیت‌های مجاز ارائه نمایند. این افراد پس از ارائه پیشنهادات به منتشرکنندگان توکن اوراق بهادار و انتخاب شدن، می‌توانند توکن MOBU کسب کنند.

ارائه‌دهندگان سپرده: ارائه‌دهندگان سپرده نیز با ارائه پیشنهادات خود (که شرایط آن توسط منتشرکننده تعیین و برای سرمایه‌گذاران نیز فاش می‌شود) توکن MOBU بدست آورند. منتشرکنندگان ICO روی پلتفرم MOBU به همه مبالغ جمع‌آوری شده از طریق فروش عمومی توکن اورق بهادار دسترسی نخواهند داشت و این مبالغ طوری تنظیم می‌شود که بطور مستمر با درصدی خاص در بازه زمانی دو یا سه ساله برای تیم پروژه آزاد شود تا به این ترتیب سرمایه‌گذاران امنیت بیشتری داشته باشند.
سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند در هر زمان که مایل بودند درخواست بازپس دادن سرمایه‌شان را بدهند.

بانک‌ها: تیم پروژه MOBU با بانک‌ها آغاز به همکاری خواهد کرد تا به سادگی امکان تبدیل ارزهای رایج مانند دلار به ارزهای رمزنگاری‌شده فراهم شود.

 

اولین منتشرکنندگان توکن در پلتفرم MOBU

طبق اظهارات مطرح شده در Whitepaper پروژه، حداقل 4 نفر از افراد شناخته شده قصد دارند توکنایزکردن دارایی‌ها و اوراق بهادار را در پلتفرم MOBU آغاز نمایند.

اینها شامل افراد زیر است:

  • مایک پرینسلو (Mike Prinsloo)، مدیر ارشد اجرایی سابق DRD Gold، Ashanti Gold و Goldfields و فردی که بیشترین مقدار طلای دنیا تحت نظر وی جابجا شده است. او در نظر دارد یک معدن طلا را در پتلفرم MOBU توکنایز کند و اولین سرمایه‌گذار این پلتفرم نیز محسوب می‌شود.
  • وین ون در بورگ (Wayne van der Burgh) بنیانگذار گروه the van der Burgh با بیش از 1 میلیارد دلار دارایی، در نظر دارد حداقل 5 معدن زغال سنگ را از طریق پتلفرم MOBU توکنایز کند.
  • اتین پرتورویوس (Ettiene Pretorius) که به عنوان دوست و مشاور ریچارد برانسون (کارآفرین مشهور بریتانیایی) شناخته شده و یکی از موفق‌ترین فعالان ساخت‌وساز در آفریقای جنوبی است در نظر دارد توسعه یک ملک را از طریق پتلفرم MOBU توکنایز نماید.
  • توملو رامافوسا (Tumelo Ramaphosa) پسر رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی (Cyril Ramaphosa) در نظر دارد یک ICO مرتبط با حیات‌وحش را از طریق پتلفرم MOBU اجرا کند.

.

جزییات ICO

نماد توکن: MOBU
حداقل سرمایه: 1 میلیون دلار (Soft Cap)
حداکثر سرمایه: 35 میلیون دلار (Hard Cap)
قیمت توکن: 0.15 دلار
نوع توکن MOBU : توکن کاربردپذیر (Utility Token)
تاریخ پیش‌فروش توکن: 1 سپتامبر تا 15 سپتامبر 2018
تاریخ عرضه عمومی: از 1 دسامبر 2018 تا 31 ژانویه 2019

سخن آخر

پلتفرم MOBU موانع فعلی برای انتشار توکن‌های اوراق بهادار و توکنایز کردن دارایی‌ها را برای کسب و کارها و منتشرکنندگان ابزارهای مالی از بین می‌برد و امکان انتشار توکن‌های اوراق بهادار را روی بلاک‌چین فراهم می‌کند.

MOBU یک پروتکل متن‌باز برای انتشار و معاملات توکن‌های اوراق بهادار ارائه می‌کند. با روند پیش‌روی چندین تریلیون دلاری انتقال اوراق بهادار بر بستر بلاک‌چین، MOBU به افراد حقیقی و حقوقی امکان سرمایه‌گذاری، مالکیت دارایی‌های توکنایز شده و فرصت مشارکت در این تحول را می‌دهد.

اکوسیستم ارزهای دیجیتال باید خود را با پارادایم جدید قانون‌گذاری ICO ها منطبق کند و MOBU ابزاری قابل اتکا برای حضور داشتن در این بازار عظیم ایجاد ثروت است.

توکن MOBU بعد از پایان عرضه عمومی (احتمالا مارس 2019) در صرافی‌های Bancor، CoinExchange، Cryptopia، Idex، GetBtc، HitBtc و LiveCoin قابل خرید و فروش خواهد بود. نسخه بتای پلتفرم MOBU نیز در جولای 2019 منتشر خواهد شد.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx