11 نکته برای خرج کردن صحیح پول

صندوق سهام

بسیاری از ما، درآمدهای خوبی داریم؛ ولی باز هم برای مخارج مختلف، پول کم می‌آوریم. خرج کردن پول به طور صحیح، مهارتی است که باید از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم و خودمان در تمام طول زندگی، به آن پایبند باشیم.

این مهارت را به‌راحتی می‌توانید یاد بگیرید و کار پیچیده‌ای نیست و درعین‌حال اثرات شگفت‌انگیزی بر زندگی شما خواهد گذاشت.

البته صحبت از خرج کردن صحیح، راحت به نظر می‌رسد؛ ولی عمل‌کردن به آن ساده نیست. در ادامه به نکاتی مهم برای درست و عاقلانه خرج کردن پول می‌پردازیم که می‌تواند به شما در کنترل هزینه‌هایتان کمک کند.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • برای بهتر خرج کردن پول ابتدا هزینه‌های خود را مشخص کرده و اولویت‌بندی نمایید و بر اساس اولویت به آن‌ها بودجه اختصاص دهید.
  • از قانون‌هایی مانند 50/30/20 استفاده کنید.
  •  به‌جای خرج کردن پول برای تحت‌تأثیر قراردادن دیگران، پولتان را صرف کارهایی کنید که شما خوشحال می‌کند.

1. هزینه‌های خود را مشخص کنید

اولین گام برای بهتر خرج کردن پول این است که هزینه‌های خود را به طور دقیق مشخص کنید و بدانید حقوق شما صرف چه مواردی می‌شود. به‌این‌ترتیب می‌توانید به‌راحتی هزینه‌ها را به کنترل خود درآورید.

یک ترفند کاربردی برای مشخص‌کردن هزینه‌ها این است که چند کارت بانکی مختلف تهیه کنید و حقوقتان را در آن‌ها واریز کنید.

سپس نام هر هزینه را روی یک کارت بنویسید و مقدار پولی که فکر می‌کنید برای آن نیاز است را داخل کارت مربوط به آن قرار دهید.

برای مثال یک کارت را به هزینه بنزین اختصاص دهید و پولی که فکر می‌کنید برای یک ماه می‌تواند بنزین موردنیاز شما را تأمین کند در آن بگذارید.

هنگامی که به تمام هزینه‌ها، پول لازم را اختصاص دادید، پول باقی‌مانده را در کارت پس‌انداز قرار دهید.

این روش علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند بفهمید پولتان صرف چه نیازهایی می‌شود، می‌تواند به پس‌اندازکردن هم کمک کند.

بیشتر بخوانید: 3 نوع حساب پس انداز که همه افراد باید داشته باشند!

2. هزینه‌هایتان را اولویت‌بندی کنید

پس از اینکه متوجه شدید هزینه‌هایتان چیست، وقت آن است که هزینه‌هایتان را اولویت‌بندی کنید.

اولویت‌بندی کردن هزینه‌ها و نیازهایتان به شما کمک می‌کند چول خود را بر اساس میزان مهم بودن نیاز، به کارهای مختلف اختصاص دهید و به این صورت در پایان ماه تمام کارهای ضروری‌تان را به انجام می‌رسانید.

همچنین اگر نیاز باشد هزینه‌هایتان را کاهش دهید می‌توانید نیازهایی که ضرورت کمتری دارند را حذف نمایید.

برای مثال اگر از نظر مالی ماه سختی را پشت سر می‌گذارید می‌توانید هزینه غذاخوردن در یک رستوران گران‌قیمت را به موارد ضروری‌تر اختصاص بدهید.

انجام این تمرین ساده، شما را به‌خوبی راهنمایی می‌کند. با کمک این تمرین، از این به بعد می‌توانید آگاهانه در مورد خرج کردن پول تصمیم بگیرید.

بیشتر بخوانید: مفهوم بودجه بندی چیست و چه اهمیتی در زندگی ما دارد؟

3. فهرستی از چیزهایی که از آنها لذت می‌برید تهیه کنید

قطعاً پس‌اندازکردن پول ضروری است؛ اما برای داشتن یک زندگی متعادل شما باید بخشی از پولتان را برای کارهایی هزینه کنید که رنگ لذت و شادی را به زندگی‌تان می‌پاشند.

خرج کردن پول و شادی

ابتدا مشخص کنید که شادی و لذت برای شما چه معنایی دارد. شادی و لذت را برای خودتان تعریف کنید و میزان هزینه‌ای که در ماه‌های گذشته برای شاد بودن صرف کرده‌اید را مشخص نمایید.

باتوجه‌به بودجه می‌توانید هر ماه یک تفریح برای خود در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که در خرج کردن پول به تفریح زیاده‌روی نکنید؛ زیرا افراط در هر کاری می‌تواند مضر باشد.

4. هزینه‌های خود را مرتب بازبینی کنید

همیشه، زمانی را برای نوشتن مخارج و بازبینی‌کردن آنها در نظر بگیرید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید موارد اضافه را شناسایی کنید و هزینه‌های اضافه را حذف کنید.

همه‌ مخارج ضروری یک ماه خود را بنویسید. این موارد شامل قسط بانک، کرایه‌خانه، حق بیمه، بدهی‌ها، خدمات شهری، خدمات رفاهی و… است.

شاید عجیب به نظر برسد؛ ولی گاهی در فهرست مخارج ماهانه‌ ما، خرج‌هایی وجود دارد که دیگر به آن نیاز یا علاقه نداریم؛ ولی همچنان برای آن هزینه می‌کنیم. مثلاً اشتراک یک مجله و مواردی شبیه به این.

پس از یادداشت و بازبینی هزینه‌ها مطمئناً یکی دو خرج اضافه برای حذف‌کردن پیدا می‌کنید و می‌توانید هزینه آن‌ها را به موارد بااهمیت اختصاص دهید.

5. از قانون 50/30/20 کمک بگیرید

این قانون جذاب می‌تواند در راستای خرج کردن پول کمک شایانی به شما بکند. حال که تمام هزینه‌ها را مشخص و اولویت‌بندی کرده‌اید بهتر است از قانون کارآمد 50/30/20 استفاده کنید.

در این قانون شما باید 50 درصد از درآمد خود را به نیازهای ضروری اختصاص دهید. این نیازهای ضروری شامل اجاره‌خانه، پرداخت قبوض، هزینه مواد غذایی، شهریه مدرسه و … می‌شود.

سپس 30 درصد از حقوقتان را به مواردی که ضروری نیستند؛ اما تمایل دارید آن‌ها را انجام دهید، اختصاص دهید.

غذاخوردن در رستوران، خرید لباس، رفتن به استخر یا باشگاه و… مواردی هستند که قطعاً بدون آنها نخواهیم مرد؛ اما می‌توانند به زندگی ما جریان لذت بخشی هدیه کنند.

در آخر 20 درصد از پولتان را پس‌انداز کنید. به خاطر داشته باشید که نباید در طول ماه از پس‌انداز خود برای موارد بالا استفاده کنید و باید بتوانید هزینه‌های خود را با مبلغی که به آن اختصاص داده‌اید مدیریت کنید.

6. با پول نقد خرید کنید

اگر می‌خواهید درست و به‌جا هزینه کنید، کارت‌های اعتباری را کنار بگذارید و از پول نقد استفاده کنید.

فقط برای یک هفته این کار را انجام دهید و بعد از آن خواهید دید که به مقدار قابل‌توجهی، از خریدهای اضافه‌ شما، کاسته شده است

طبق یک تحقیق هنگامی که می‌خواهید یک چیز گران‌بها بخرید خرید آن با کارت راحت‌تر است؛ زیرا میزان پولی که می‌پردازید به چشمتان نمی‌آید؛ اما اگر با پول نقد خرید کنید این امر سبب می‌شود برای خرید وسایل گران بیشتر فکر کنید!

7. هیجانات خود را کنترل کنید

قطعاً برای شما هم پیش‌آمده است که برای کاری بیرون رفته‌اید و با انبوهی از خریدهای غیرضروری به خانه برگشته‌اید درحالی‌که قصد خریدن هیچ‌کدام از آنها را نداشتید.

حتی گاهی با خود فکر می‌کنید که چرا این وسایل را خریده‌اید و از تصمیم خود احساس پشیمانی می‌کنید.

هیجانی خرج کردن پول

هیجانی خریدکردن یکی از عواملی است که سبب می‌شود پولتان بیهوده خرج شود، بنابراین باید جلوی این هیجانات را بگیرید.

برای کنترل هیجانات، یک مبلغ برای خود تعیین کنید و هنگام خرید وسایلی که بالاتر از آن مبلغ هستند لازم است از خود سؤالاتی مهم بپرسید.

سؤالاتی از قبیل “آیا این وسیله به‌اندازه پولی که برای آن می‌پردازم، کارایی دارد؟” می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری درست کمک کند.

8. هزینه‌های آتی را در تقویم یادداشت کنید

تقویمی جلوی خود بگذارید و رویدادها و تغییرات آینده را بررسی کنید. برای مثال اگر در ماه آینده قرار است به دندان‌پزشکی بروید بهتر است پیش از رسیدن آن روز برای هزینه‌هایش برنامه‌ریزی کنید.

بررسی هزینه‌های آتی، دو فایده دارد. یکی اینکه زودتر، خودتان را برای آن هزینه‌ها آماده می‌کنید و از الان پس‌انداز می‌کنید.

دوم اینکه، فرصت کافی دارید تا تحقیق کنید و کم‌هزینه‌ترین و بهترین گزینه‌ها را برای مخارج آینده، انتخاب کنید.

9. تلاش برای تحت‌تأثیر قراردادن دیگران را متوقف کنید

چند بار یک کیف یا لباس گران‌قیمت را خریدید فقط برای اینکه دیگران را بیشتر تحت‌تأثیر قرار دهید؟

حقیقت این است که دیگران اهمیت زیادی برای شما یا هزینه‌هایی که برای لباس‌هایتان کرده‌اید، قائل نیستند.

بنابراین بهتر است که هوشمندانه‌تر پول‌هایتان را خرج کنید و از پرداخت مبالغ گزاف برای خرید وسایل غیرضروری اما چشمگیر اجتناب کنید.

چیزهایی را بخرید که خودتان از آن لذت می‌برید و طعمه این احساس نشوید که باید برای تحت‌تأثیر قراردادن دیگران پول خرج کنید.

10. عادت‌های بد مالی خود را شناسایی کنید

همه ما عادت‌هایی داریم که ممکن است باعث شود نتوانیم به‌خوبی حقوق خود را خرج کنیم. قدم اول این است که این عادت‌های مضر را شناسایی کنیم و سپس درصدد رفع آن‌ها برآییم.

برای مثال ممکن است شما به‌خوبی از وسایل جدیدتان مراقبت نکنید و این امر باعث شود زودتر خراب شوند و در نتیجه مجبور شوید دوباره مبلغی را برای تهیه یا تعمیر به آن اختصاص دهید.

رفع‌کردن این عادت‌های مخرب موجب بهتر خرج کردن پول می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه هوش مالی به افزایش درآمد افراد موفق کمک می‌کند؟

11. سرمایه‌گذاری کنید

بعد از پس‌اندازکردن، نوبت به سرمایه‌گذاری می‌رسد. سرمایه‌گذاری سبب می‌شود که ارزش پولتان در گذر زمان حفظ شود و حتی افزایش یابد.

نحوه خرج کردن پول

اگر پول‌هایتان را در حساب بانکی پس‌انداز کنید خواهید دید که بعد از یک سال توان خریدن چیزهای کمتری را با آن مقدار پول دارید؛ اما اگر آن را به‌درستی سرمایه‌گذاری کنید می‌توانید از سود حاصل از آن نیز استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: آموزش سرمایه گذاری به زبان ساده

سؤالات متداول

اولویت‌بندی هزینه‌ها چه کمکی به ما می‌کند؟

هنگامی که هزینه‌های خود را اولویت‌بندی کنید مطمئن می‌شوید که در پایان ماه حتماً کارهای ضروری را انجام می‌دهید و برای موارد مهم پول کم نخواهید آورد.

خریدکردن با پول نقد بهتر است یا کارت‌های اعتباری؟

خریدکردن با کارت‌های اعتباری آسان است و باعث می‌شود شما میزان پولی را که پرداخت می‌کنید نبینید، اما هنگامی که پول نقد می‌پردازید خرج کردن پول برایتان سخت‌تر می‌شود و می‌توانید بیشتر پس‌انداز کنید.

قانون 50/30/20 چگونه عمل می‌کند؟

این قانون به شما کمک می‌کند حقوقتان را درست خرج کنید، به‌این‌ترتیب که 50 درصد از درآمدتان را به هزینه‌های ضروری، 30 درصد را به موارد غیرضروری اختصاص می‌دهید و 20 درصد از حقوقتان را پس‌انداز می‌کنید.

سخن پایانی

یکی از مهارت‌های ضروری که هر انسان باید آن را فرابگیرد، مهارت درست خرج کردن پول است.

این روزها پول به یک عنصر مهم تبدیل شده است و ما برای ادامه زندگی به آن احتیاج داریم، پس اهمیت دارد که چطور آن را خرج می‌کنیم.

در این مقاله سعی کردیم با معرفی راه‌هایی ساده اما کاربردی و بررسی نحوه خرج کردن پول به شما کمک کنیم هوشمندانه‌تر حقوق خود را خرج کنید و به اهداف مالی خود نیز برسید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

روش بودجه بندی و پس‌انداز شخصی

4 1 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx