10 نکته مهم قبل از خرید اولین ارز دیجیتال!

اولین خرید ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال امروزه یکی از پرسروصدا‌ترین بازارهایی سرمایه‌گذاری و مالی در جهان است.

بازاری که در مدت بسیار کوتاهی موفق شد توجه‌ها را به خود جلب کند و امروز افراد زیادی مشتاق حضور در این بازار هستند.

مطمئنا قیمت‌های مناسبی که برای برخی از کوین‌های بازار تعیین شده وسوسه‌انگیز است. با این حال اگر برای ورود به این بازار بی‌گدار به آب بزنید، نتیجه کار ناامیدی بزرگی برایتان به همراه خواهد داشت.

عناوین مطلب:

همیشه به افراد تازه‌کار بازار توصیه می‌شود با احتیاط در این بازار پیش بروند و برای هر قدمی که برمی‌دارند از قبل برنامه‌ریزی داشته باشند.

اگر شما هم به‌تازگی وارد این بازار شده‌اید یا کسی را می‌شناسید که قصد ورود به این بازار را دارد، لطفا این پست را با او به اشتراک بگذارید. در این مطلب 10 نکته مهم برای خرید اولین ارز دیجیتال را به شما آموزش می‌دهیم.

مهم‌ترین نکات برای اولین خرید کریپتو

اگر آماده ورود به بازار ارزهای دیجیتال هستید، کمی صبر کنید و یک‌بار دیگر مهم‌ترین نکات اولین خرید ارز دیجیتال را بخوانید.

بیشتر بخوانید: میزان نقدشوندگی ارز دیجیتال چقدر است (حجم لیکوئیدیتی در کریپتو)

این نکات کمک می‌کند تا بازدهی سرمایه‌گذاری و معامله خود را بهتر کنید و مسیر روشن‌تری برای ورود پیش پایتان داشته باشید:

1. بیشتر از توان مالی‌تان سرمایه‌گذاری نکنید!

بعضی افراد به بهانه اینکه این بازار توانسته در مدت کوتاهی بازدهی خوبی داشته باشد، وسوسه شده و سعی می‌کنند سرمایه اولیه بیشتری برای ورود خود آماده کنند.

واقعیت این است که کریپتو نسبت به سرمایه‌گذاری‌های دیگر ریسک بیشتری دارد. هیچ‌چیز نمی‌تواند جریان این بازار را کنترل و پیش‌بینی کند.

در نتیجه هیچ بعید نیست در اولین خرید خود، زمانی وارد بازار شوید که به طور ناگهانی با یک سقوط پیش‌بینی نشده، شما را غافل‌گیر کند. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود اگر قصد ورود به بازار کریپتو را دارید، دارایی‌های اضافی خود را وارد بازار کنید.

سرمایه گذاری در کریپتو
بازار کریپتو نسبت به سرمایه‌گذاری‌های دیگر ریسک بیشتری دارد، پس هیچ‌وقت بدون تحقیق وارد این بازار نشوید.

2. به طور کامل تحقیق کنید.

قبل از اینکه مقدار قابل‌توجهی پول را برای خرید ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، ساعت‌ها و حتی روز‌ها درباره کوینی که در نظر دارید تحقیق کنید.

فناوری آن را به‌خوبی بشناسید و بدانید که این فناوری چقدر می‌توانند در زندگی آینده انسان‌ها موثر باشد. هر چیزی که در این مسیر برای یادگیری بیشتر به شما کمک می‌کند را بخوانید و بیاموزید.

اصلا نگران ازدست‌دادن وقت نباشید، هرچقدر که آگاهانه وارد بازار شوید، مسیر درست‌تری را انتخاب کرده‌اید. یک معامله‌گر موفق می‌تواند هر روز ترید نکند، اما باید هر روز بیاموزد.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

3. در برابر «ترس ازدست‌دادن» مقاومت کنید!

اگر تنها دلیلی که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری خود را برای طولانی‌مدت نگه دارید ترس ازدست‌دادن آن است، باید به شما بگوییم که همه چیز را از دست خواهید داد!

ترس ازدست‌دادن (FOMO) یک راه مطمئن برای ازبین‌بردن ثروتی است که ممکن است در طول سال‌ها انباشته کرده باشید. پس هر جا که مطمئن شدید زمان فروش دارایی‌تان رسیده است، درنگ نکنید.

در این مورد یک فاکتور می‌تواند تعیین کننده باشد و آن هم تحقیق و یادگیری است. علاوه بر این، سعی کنید هیجانات را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: کنترل هیجان در ترید ارز دیجیتال (7 راهکار مهم)

بازار ارزهای دیجیتال بازار امتحان صبوری است! پس تا می‌توانید صبوری کنید و تسلیم فشار بازار نشوید. تا جایی که تصمیم اصلی و نهایی را از روی منطق و تحقیق نگرفته‌اید، دست به عمل نزنید.

4. به ندای درون‌تان گوش کنید!

کریپتو هم مانند بازارهای بورسی و سرمایه‌گذاری مملو از کلاهبردارانی است که منتظرند از بی‌تجربگی شما سوءاستفاده کنند.

حتی این بازار به‌خاطر ماهیت غیرمتمرکز بودنش خطرات و مشکلات بیشتری هم دارد. مراقب باشید در دام شیادان بازار نیفتید و گول طرح‌های پانزی و کلاهبرداری را نخورید. 

برخی از صرافی‌ها هم توکن‌های اهرم دار را در اختیار معامله‌گران خود قرار می‌دهند. اگر از توکن‌ها برای افزایش سرمایه خود وام می‌گیرید مراقب باشید که سود و ضرر شما در معامله چندین برابر است. پس با تحقیق و احتیاط بیشتری در بازار قدم بردارید.

خرید ارز دیجیتال
مراقب هشدارها و پرچم‌های قرمزی که از معاملات و پروژه‌ها می‌بینید باشید!

5. قبل از اعتماد، بررسی کنید.

کلاهبرداران در این بازار فراوان‌اند.

همین چند وقت پیش (اگر یادتان باشد) کلاهبرداران کریپتو در توییتر از حضور ایلان ماسک در برنامه تلویزیونی «شنبه‌شب» سوءاستفاده کردند تا با یک «هدیه» جعلی 100000 دلاری، کوین‌های مختلف را از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری کنند.

بیشتر بخوانید: 4 نشانه که یک ارز دیجیتال اسکم (کلاهبردار) است

6. مراقب «تمایلات اشتباه» باشید!

 فقط به این دلیل که یک کوین در حدود 1 دلار معامله می‌شود به این معنی نیست که از بیت‌کوین با قیمت 58000 دلار «ارزنده‌تر» باشد.

همه کوین‌ها شرایط یکسانی ندارند. به معنای واقعی کلمه هزاران ارز دیجیتال وجود دارد که برخی از آنها به دنبال تقلید از بیت‌کوین هستند و برخی از آنها سعی در حل مسائل دیگر دارند. با این حال همه آنها از سطوح مختلفی از پشتیبانی توسعه دهندگان و عدم تمرکز برخوردارند.

اینکه کاربرد فرضی آن چیست؟ چه کسی روی آن کار می‌کند؟ جامعه توسعه دهندگان آن چقدر بزرگ است؟ مخزن آن در GitHub که معمولاً به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری متن‌باز در آن ثبت می‌شود، چقدر فعال است؟ اکوسیستم فعال در کوین مورد نظر، اثبات کار، اثبات سهام یا چیز دیگری است؟ اگر اثبات کار است، هش ریت آن چگونه با سایر کوین‌های PoW مقایسه می‌شود؟

بیشتر بخوانید: هش ریت (Hashrate) چیست و چه کاربردی در ارزهای دیجیتال دارد؟

اگر معنی این اصطلاحات را نمی‌دانید، به این معنی است که آماده سرمایه‌گذاری نیستید و قبل از هر چیزی باید آگاهی خود را بالا ببرید!

7. کلید‌‌ها و آدرس‌‌ها را با کسی به اشتراک نگذارید.

کریپتوکارنسی یک دارایی حامل مانند پول نقد یا جواهرات است، به این معنی که دارنده آن مالک قانونی کوین‌های خود فرض می‌شود.

وقتی گم یا دزدیده شد دارایی‌های شما به خطر می‌افتد. به همین دلیل است که کاربران حرفه‌ای‌تر توصیه می‌کنند که کلیدهای رمزنگاری کیف پول ارز دیجیتال را به شخص ثالثی مانند صرافی نسپارید، زیرا ممکن است این شرکت‌ها غیرقانونی باشند.

بیشتر بخوانید: تفاوت صرافی‌ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

ذخیره ارز دیجیتال
بهترین راه ذخیره دارایی‌های دیجیتال، نگهداری آن‌ها در یک کیف پول امن است.

برای کاهش خطرات، چیزی به نام کیف پول چند امضایی وجود دارد. این کیف پول‌ها را می‌توان به‌گونه‌ای پیکربندی کرد که امضای چند نفر برای انجام و تایید تراکنش لازم باشد.

در چنین شرایطی حتی اگر امضا یک نفر از افراد شریک در کیف پول وجود نداشته باشد، امکان انتقال وجود ندارد. البته این روش هم تا حدودی پیچیده و سخت است.

برخی از صرافی‌ها زیرساخت لازم برای ادامه فعالیت را ندارند. اگر از یک کیف پول مناسب و امن برای دارایی‌هایتان استفاده نکنید نمی‌توانید مطمئن باشید که روی کوین‌های خود کنترل دارید.

بااین‌حال، دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید از یک صرافی و کیف پول آن استفاده کنید، بنابراین مهم است که به خوبی درباره صرافی موردنظرتان تحقیق و سابقه آن را بررسی کنید.

8. می‌توانید کسری از بیت‌کوین (و یا ارزهای دیجیتال دیگر) را خریداری کنید

شما نیازی به خرید یک کوین کامل ندارید!

برای مثال بیت‌کوین تا هشت رقم اعشار قابل تقسیم است. بنابراین اگر سرمایه اولیه لازم را ندارید یا ترجیح می‌دهید برای شروع روی ارقام بالایی ریسک نکنید، جای هیچ نگرانی نیست و می‌توانید با خیال راحت، کسری از بیت‌کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال را بخرید.

9. عواقب مالیاتی را بپذیرید

بحث مالیاتی درباره بازار ارزهای دیجیتال در بعضی از کشورها بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: قوانین بیت‌کوین در کشورهای مختلف دنیا

این کشورها، از قوانین خدمات درآمد داخلی (IRS) دارایی رمزنگاری شده با اهداف مالیاتی تبعیت می‌کنند. نتیجه این است که اگر یک سکه را به قیمت 1 دلار بخرید و ارزش آن دوبرابر شود و دلار اضافی را برای خرید به‌اندازه یک بسته آدامس خرج کنید، باید آن افزایش سرمایه را گزارش کنید و مالیات آن را بپردازید!

با وجود تلاش‌هایی که در صنعت کریپتو انجام شده، چیزی به عنوان «معافیت حداقلی» وجود ندارد. همچنین، صرافی‌های متمرکز به طور منظم اطلاعات حساب را به IRS ارسال می‌کنند.

مطمئناً، کریپتو به‌اندازه سهام یا بانک‌ها قابل‌کنترل نیست اما هنوز هم نمی‌توان به طور کامل از زیر چتر مالیات و کنترل مالیاتی بیرون آمد.

10. پله‌ای خرید کنید و در مورد قیمت وسواس نداشته باشید

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

کمی هوای تازه بگیرید و ورزش کنید. وقت خود را با خانواده خود بگذرانید و همزمان ساعتی از روز خود را برای کنترل ارزهای دیجیتال‌تان قرار دهید.

نوسانات ارز دیجیتال
سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال به این معنی نیست که لازم باشد هر لحظه و هر ساعت مراقب نوسانات بازار باشید.

اگرچه بازارها روزبه‌روز، ساعت‌به‌ساعت و دقیقه‌به‌دقیقه در نوسان هستند، اما وسواس‌تان را کنار بگذارید. زیرا قرار نیست هر سرمایه‌گذاری که انجام دادید در همان روز و ساعت تغییر چشم‌گیری را تجربه کند. بلکه بازدهی قابل‌قبول در طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد و نیازمند صبر است.

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال به این معنی نیست که لازم باشد هر لحظه و هر ساعت مراقب نوسانات بازار باشید.

بهترین راه برای سرمایه‌گذاری و عدم وسواس استفاده از خرید پله‌ای است. در فواصل زمانی منظم (روزانه؟ هفتگی؟ ماهانه؟ سالانه؟ زمان را شما انتخاب می‌کنید.) مقداری از هر کوینی که دوست دارید بخرید و آن را فراموش کنید. اگر دیدگاه بلندمدتی دارید، این استراتژی کمک‌تان می‌کند تا کمی آسوده‌تر باشید و با کنترل بیشتری در بازار ترید کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا 10 نکته کلیدی و مهم برای مبتدیان بازار را به شما آموزش دهیم.

همه اینها نکات مهمی است که نباید از قلم بیندازید. حتی چشم‌پوشی روی یکی از آنها هم می‌تواند سرمایه و دارایی شما را در معرض ریسک بزرگی قرار دهد!

قرار نیست با خواندن این مطلب بترسید و از ورود به بازار صرف نظر کنید. فقط آگاه باشید، تحقیق کنید و همواره خودتان را برای یادگیری و به‌روز کردن اطلاعات‌تان آماده کنید. شما چه تجربیاتی در این بازار دارید؟ اطلاعات و تجربیات‌تان را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx