روش‌هایی برای خرید امن بیت‌کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال

خرید امن بیت کوین

معاملات بیت‌ کوین از جمله معاملات پرریسک در بازار کریپتو به حساب می‌آید.

با این حال با گسترش فناوری در حوزه ارزهای دیجیتال، واقعیت مجازی، بازی، موسیقی و و توسعه هنر در بلاک‌چین، بیت‌کوین همچنان فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآوری را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

البته لازم به ذکر است که اخیرا موضوع امنیت ارزهای دیجیتال، اندکی متزلزل شده و از این رو ما در این مقاله قصد داریم درباره خرید امن بیت‌کوین با شما صحبت کنیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • با فروپاشی صرافی‌های ارز دیجیتال مانند FTX، خرید امن بیت‌کوین برای همه سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند.
  • معاملات بیت‌کوین زمانی ایمن‌تر است که معامله‌گران اقداماتی را برای جلوگیری از ریسک انجام دهند؛ مانند انتخاب یک صرافی قابل اعتماد که بر شفافیت، حریم خصوصی و مقررات تمرکز دارد.
  • برای کاهش ریسک و بهبود امنیت در معاملات بیت‌کوین، می‌توان در طول معاملات نیز گام‌هایی برداشت که این موارد شامل انجام تحقیقات شخصی و اجرای سفارشات خرید و فروش است.

چرا خرید امن بیت‌کوین، به یک موضوع مهم تبدیل شده است؟

در یک سال اخیر، کریپتو از سقوط برخی از بازیگران اصلی حوزه ارزهای دیجیتال، از جمله Terra, Three Arrows Capital, Celsius Network, Voyager digital و اخیراً صرافی ارز دیجیتال FTX آسیب چشمگیری دیده است.

بیشتر بخوانید: روزی که ترا (Terra) کمر کریپتو را شکست؛ همه چیز در مورد سقوط لونا!

این رویدادها برخی از مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری در کریپتو را برجسته کرده است؛ از راگ پول (Rug pull) گرفته تا هک و حتی کلاهبرداری.

همانطور که می‌دانید، هیچ نزولی در بازار پایدار نیست و اخیرا بیت‌کوین بار دیگر شاهد افزایش جزئی ارزش خود بوده است.

بنابراین سرمایه‌گذاران به دنبال اجتناب از اشتباهات گذشته خود، انتخاب معاملات ایمن و کسب تجربه معاملاتی هستند که امنیت و حریم خصوصی دارایی‌ها را نوید می‌دهد.

مهم‌تر از همه، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به دنبال صرافی‌هایی هستند که بتوانند با اعتماد به آن، برداشت‌هایشان را بدون توقف انجام دهند و ارز دیجیتال آن‌ها از سرقت، کلاهبرداری و اقدامات مشکوک در امان باشد.

از طرفی؛ علاقه به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین رو به افزایش است، به طوری‌که قیمت بیت‌کوین از پایین‌ترین سطح خود یعنی 16500 دلار در ژانویه 2023 به 24400 دلار در فوریه 2023 رسید.

بیت کوین
نمودار قیمت بیت‌کوین از دسامبر 2022 تا فوریه 2023

چه تهدیداتی هنگام معامله بیت‌کوین وجود دارد؟

صرف نظر از تجربه معامله‌گری؛ معامله بیت‌کوین در صورتی که به درستی و با دقت لازم انجام نشود، می تواند مخاطره‌آمیز باشد.

سقوط صرافی FTX باعث شد که کاربران دیدگاه خوبی از خطرات مرتبط با معامله بیت‌کوین در صرافی ارز دیجیتال، سوء استفاده از وجوه مشتری، هک، سقوط قیمت از طریق دامپینگ و موارد دیگر به دست آورند.

با اینکه معاملات بیت‌کوین بر اساس پروتکل‌های امنیتی غیرمتمرکز، از موضوع سوءاستفاده از وجوه توسط نهادهای حاکم متمرکز جلوگیری می‌کند؛ اما بسیاری از خطرات مشابه همچنان باقی می‌مانند.

علاوه بر این؛ در اغلب موارد کار با صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) سخت‌تر شده و منجر به خطراتی در امنیت، حریم خصوصی و از دست دادن دارایی‌ها از طریق اشتباه خواهد شد.

برخی از تهدیداتی که معاملات بیت‌کوین به همراه دارد و با فروپاشی اخیر FTX برجسته‌تر شده، عبارتند از:

  • کلاهبرداری و سوءاستفاده از وجوه مشتریان در مبادلات بیت‌کوین: به عنوان مثال؛ سم بنکمن فرید (با نام مستعار SBF)، بنیانگذار صرافی FTX، متهم به ایجاد یک حساب به ارزش 65 میلیارد دلار از کیف پول مشتریان FTX، برای شرکت دیگر خود به نام Alameda Research شده است.
  • امنیت و حریم خصوصی در صرافی‌های بیت‌کوین: FTX اعلام کرد که در طی نزول قیمت‌ها، هکرها توانستند 450 میلیون دلار از وجوه مشتریان را از این پلتفرم به سرقت ببرند. این امر باعث ایجاد ابهاماتی در مورد پروتکل‌های امنیتی و شفافیت در این حوزه شد که برخی معتقدند این پول توسط SBF و همکارانش برداشت شده است.
  • دستکاری بازار: تخلیه هر ارز دیجیتال توسط یک سرمایه‌‎گذار بزرگ یا نهنگ، باعث وحشت سرمایه‌گذاران، فروش دارایی‌ها و در نتیجه کاهش ارزش آن ارز می‌شود.

این موضوع زمانی مشاهده شد که صرافی بایننس شروع به فروش عرضه 529 میلیون دلاری توکن FTT (توکن بومی صرافی FTX) کرد.

این فروش منجر به سقوط شدید ارزش دارایی، خروج سرمایه‌گذاران بیشتر و اعلام ورشکستگی FTX شد. علاوه بر این موارد؛ به طور کلی این موضوع بر بازار کریپتو تاثیر گذاشت و حتی منجر به سقوط بیت‌کوین نیز شد.

چگونه از معاملات پرخطر بیت‌کوین جلوگیری کنیم؟

در ادامه به راهکارهایی برای دور ماندن از خطر هنگام انجام معاملات بیت‌کوین اشاره می‌کنیم:

1. یک صرافی قابل اعتماد را انتخاب کنید 

اولین گام برای خرید امن بیت‌کوین، انتخاب یک صرافی قابل اعتماد است. استفاده از یک صرافی فاقد شفافیت، می‌تواند به معنای خطر غیرضروری و از دست دادن دارایی باشد.

برای پیدا کردن یک صرافی قابل اعتماد، اطمینان حاصل کنید که از یک پلت‎فرم غیرمتمرکز با مقررات و اقدامات ایمنی قابل اعتماد و شفاف استفاده می‌کنید.

صرافی‌های ارز دیجیتال زیادی وجود دارند که بر قابل اعتماد بودن تاکید دارند؛ زیرا هرگز هک نشده و در عین حال، طرحی را جهت اثبات ذخیره (PoR) برای کاربران راه‌اندازی کرده‌اند تا کاربران، امنیت وجوه این صرافی را تایید کنند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات ذخیره (PoR) شفافیت را به صرافی‌ها می آورد!

اگر از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنید، بررسی کنید که آیا بلاک‌چین مربوطه بر روی یک پروتکل امنیتی قابل اعتماد اجرا می‌شود یا خیر. 

2. احراز هویت دو مرحله‌ای را تنظیم کرده و از یک رمز عبور قوی استفاده کنید

هنگام ایجاد یک حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال، این موضوع مهم است که محافظت از کاربر را در نظر بگیرید.

برای به حداکثر رساندن حریم خصوصی و کاهش خطر، احراز هویت 2 عاملی و همچنین یک رمز عبور قوی تنظیم کنید. این امر منجر به کاهش خطر هک خواهد شد.

از صرافی‌های ارز دیجیتالی استفاده کنید که از احراز هویت دو مرحله‌ای پشتیبانی می‌کنند؛ به این معنا که حفاظت از کاربر و حریم خصوصی، توسط شخص ثالث قابل اعتمادی که به صرافی وابسته نیست، تضمین می‌شود.

3. یک کیف پول امن انتخاب کنید

انتخاب یک کیف پول دیجیتال گرم یا سرد برای خرید امن بیت‌کوین ضروری است.

این موضوع مهم است که هنگام انجام معاملات، مکانی کم خطر و قابل اعتماد داشته باشید تا بتوانید ارز دیجیتال خود را در جایی ایمن و در عین حال با دسترسی سریع قرار دهید.

کیف پول‌های گرم این مزیت را دارند که به سرعت برای انجام معاملات سریع در دسترس باشند؛ زیرا همیشه به اینترنت متصل هستند.

کیف پول‌های سرد ایمنی بیشتری دارند؛ زیرا فقط زمانی به اینترنت متصل می‌شوند که به یک دستگاه فیزیکی متصل باشند و این امر هک کردن آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. 

بیشتر بخوانید: چگونه از هک شدن کیف پول خود جلوگیری کنیم؟ 10 راهکار حیاتی

4. کلیدهای خصوصی خود را در جای امن نگه دارید

کلیدهای خصوصی کیف پول شما برای انجام معاملات بیت‌کوین ضروری هستند؛ زیرا بدون آن‌ها امکان دسترسی به وجوه خود را نخواهید داشت.

کلیدهای خصوصی قابل تعویض نیستند، بنابراین ضروری است که آن‌ها را در مکانی قابل اعتماد و آفلاین نگهداری کنید.

اگر در یک صرافی ارز دیجیتال معامله می‌کنید، مطمئن شوید که امنیت را در اولویت قرار می‌دهد و در طول عمر عملیات خود دچار هک نشده است.

امن بیت کوین 2
هرگز کلیدهای خصوصی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.

چگونه یک معامله بیت‌کوین ایمن در صرافی داشته باشیم؟

برای اینکه یک خرید امن بیت‌کوین را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم از انجام راهکارهای زیر غافل نشوید:

خودتان تحقیق کنید

معامله کورکورانه بیت‎کوین ممکن است به صورت شانسی برای شما سودآور باشد؛ اما در نهایت این یک راه محتمل برای از دست دادن پول شماست.

تجزیه و تحلیل بنیادی در بازار و جستجوی اطلاعات قابل اعتماد از منابع قابل اعتماد ضروری است؛ زیرا نه تنها بازده شما را بهبود می‎بخشد، بلکه شما را به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

از اندیکاتورهای تکنیکال استفاده کنید

تحلیل تکنیکال، مرحله بعدی پس از تکمیل تحلیل بنیادی است.

اندیکاتورها ابزارهای خوبی برای شناسایی الگوها و روندها در نمودارهای قیمت ارزهای دیجیتال هستند. استفاده از چند شاخص فنی می‌تواند به ایجاد یک پیش‌بینی قیمت قابل اعتمادتر کمک کند.

هنگام معامله بیت‎کوین، به یاد داشته باشید که شاخص‌های قیمت فقط یک شاخص هستند.

در واقع آن‌ها 100 درصد پیش‌بینی‌کننده قیمت نیستند و منجر به معاملات بدون ریسک نمی‌شوند، اما می‌توانند به سرمایه‌گذاری قابل اعتمادتری منجر شوند.

سفارشات خرید را با حد ضرر تنظیم کنید

ثبت سفارش‌ در بازار به گونه‌ای است که معامله‌گر می‌تواند حد ضرر را فعال کند تا در صورت رعایت شرایط از پیش تعیین‌شده، فورا سفارش خرید یا فروش آغاز شود.

این ابزارها، مفید و قابل اعتماد هستند که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا معاملات را به روشی مطمئن انجام دهند، حتی زمانی که امکان انجام معامله دستی در آن لحظه را ندارند.

بیش از حد توان از دست دادن، سرمایه‌گذاری نکنید

سرمایه‌گذاری بیش از آنچه که می‌توانید از دست بدهید، به معنای از دست دادن همه چیز قبل از به دست آوردن تجربه تجاری کافی برای انجام معاملات ایمن‌تر و سودآورتر است.

هنگام انجام معامله، مقدار پولی که توان از دست دادنش را دارید وارد بازار کنید، نه کل سرمایه‌تان را!

توجه داشته باشید که درک روانشناسی معامله‌گری و جلوگیری از ترس و طمع، کمک می‌کند تا معامله‌گران تصمیمات بهتری گرفته و سود بیشتری به دست آورند.

بیشتر بخوانید: شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چیست؟

تنوع بخشی در ارزهای دیجیتال داشته باشید

هنگام معامله ارزهای دیجیتال، ممکن است بیت‌کوین به عنوان کوین اصلی در کیف پول شما انتخاب واضحی باشد.

با این حال، تنوع بخشیدن به ارزهای انتخابی می‌تواند یک استراتژی مطمئن برای شما باشد. با سرمایه‌گذاری در چند ارز دیجیتال مختلف، ریسک خود را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

امن بیت کوین 3

سوالات متداول

سقوط صرافی FTX چه درسی به معامله‌گران داد؟

سقوط صرافی FTX باعث شد که کاربران دیدگاه خوبی از خطرات مرتبط با معامله بیت‌کوین در صرافی ارز دیجیتال، سوء استفاده از وجوه مشتری، هک، سقوط قیمت از طریق دامپینگ و موارد دیگر به دست آورند.

اولین قدم برای تجربه یک معامله امن چیست؟

اولین گام برای ایجاد یک تجربه مبادله امن و بدون دردسر، انتخاب یک صرافی قابل اعتماد است. استفاده از یک صرافی فاقد شفافیت و نامعتبر، می‌تواند به معنای خطر غیرضروری و از دست دادن دارایی باشد.

کیف پول سرد و گرم چه مزیتی دارند؟

کیف پول‌های گرم این مزیت را دارند که به سرعت برای انجام معاملات سریع در دسترس باشند؛ زیرا همیشه به اینترنت متصل هستند. کیف پول‌های سرد ایمنی بیشتری دارند؛ زیرا فقط زمانی به اینترنت متصل می‌شوند که به یک دستگاه فیزیکی متصل باشند و این امر هک کردن آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

سخن پایانی

ممکن است معاملات ارز دیجیتال هرگز به طور کامل قابل اعتماد نباشند، چراکه ریسک ذاتی زیان بازار همیشه وجود دارد.

با این حال، می‌توان اقداماتی را برای اطمینان از حفاظت از کاربر و حفظ حریم خصوصی جهت ایجاد یک تجربه تجاری قابل اعتمادتر انجام داد.

این موضوع شامل انتخاب یک صرافی قابل اعتماد با تمرکز بر شفافیت، مقررات و امنیت است.

علاوه بر این؛ لازم است که یک رمز عبور قوی و احراز هویت دو مرحله‌ای برای اکانت خود تنظیم کنید، از کیف پول‌های امن استفاده کنید و کلید خصوصی را در جای امن نگه دارید. 

در این مقاله؛ درباره مشکلات خرید ایمن ارزهای دیجیتال و چگونگی خرید امن بیت‌کوین صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx